نشست تخصصی کمیسیون های چهارمین اجلاسیه منطقه ای برگزار شد

نشست  تخصصی کمیسیون‌های چهارمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین برگزار شد

نشست تخصصی کمیسیون‌های چهارمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوبت صبح و بعدازظهر در حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی چهارمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین، کمیسیون‌های چهارگانه اجلاسیه صبح امروز پس از سخنرانی مقدماتی آیت الله محمد یزدی ، آیت الله حسینی بوشهری و آیت الله موسوی جزایری با حضور اعضای جامعه مدرسین ، علمای استان‌های چهارگانه و کارشناسان مدعو برگزار شد.

در کمیسیون نخست که باعنوان «راهکارهای ارتقاء سطح فرهنگ دینی جامعه» و با ریاست آیت الله یزدی برگزار شد، علل و عوامل تهدید کننده فرهنگ اجتماعی و دینی،‌ رفتارهای غلط مذهبی و هجمه‌های فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این کمیسیون ضعف در مدیریت فرهنگی و فقدان مدیریت واحد، سطحی نگری در موضوعات فرهنگی کلان و کمبود نوآوری و خلاقیت در محصولات فرهنگی از جمله موانع و مشکلات فراروی ارتقاء سطح فرهنگ دینی جامعه عنوان شد.

در کمیسیون دوم که با عنوان «‌روحانیت و تعامل با فرهنگ های بومی و منطقه‌ای» و با ریاست آیت الله موسوی جزایری برگزار شد، مشکلات گوناگون در عرصه‌ تعامل روحانیت با فرهنگ‌های بومی ومنطقه‌ای با نظر داشت به وضعیت اقلیمی در ساخت‌های مادی ومعنوی مورد بحث قرار گرفت.

عدم تبیین صحیح دیدگاه اسلام نسبت به قومیت ها و خرده فرهنگ‌ها، احساس تبعیض و تحقیر در میان قومیت ها و تصادم فرهنگ‌ها و تعصب افراطی در آیین ها و آداب قومی از جمله مشکلات و موانعی عنوان شد که در راه تعامل روحانیت و فرهنگ‌های بومی ومنطقه‌ای وجود دارد.

سومین کمیسیون تخصصی این اجلاسیه منطقه‌ای «مکاتب و عرفان‌های دروغین» بود که با ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید محمد غروی برگزار شد. در این کمیسیون عدم اطلاع کافی روحانیون از ماهیت جریان های کاذب، کم توجهی به نیازهای معنوی نسل جوان و فقدان مراکز فرهنگی مستقل با محوریت بازشناسی جریان‌های دروغین به عنوان مشکلات وموانع فرارو مطرح گردید.

در این کمیسیون تجهیز علمی و اعتقادی طلاب حوزه‌ها برای مقابله با جریان‌های انحرافی و سازماندهی آنان، بازشناخت مباحث مرتبط با محتوای جریان های انحرافی و تدوین نقشه جامع و کارآمد برای معرفی جریان‌های انحرافی مورد تأکید قرار گرفت.

چهارمین کمیسیون این اجلاسیه به بررسی موضوع « فرقه‌ها ، نگرانی‌ها و راهکارها» اختصاص یافت. اعضای این کمیسیون فقدان برنامه‌آموزشی تخصصی گرا در حوزه‌های علمیه، فقدان برنامه ارشادی برای فریب خوردگان و پراکندگی و ناهماهنگی دستگاهها در برابر جریان‌های انحرافی را از جمله مسائل موجود در موضوع فرقه‌ها عنوان کردند.

در این کمیسیون تقویت برنامه‌های صدا و سیما، راه اندازی رشته تخصصی کلام در حوزه اهواز، تقویت طرح هجرت و ساماندهی وضعیت روحانیون مستقر و تدوین طرح مستقیم با هماهنگی حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های امنیتی برای ارشاد فریب خوردگان از جمله راه‌کارهای مبارزه با فرقه‌ها عنوان شد.

گفتنی است کمیسیون ‌های چهارگانه پس از بحث و بررسی موضوعات مطرح شده، نظرات نهائی را جمع بندی کرده و در اجلاسیه رسمی که روز پنج شنبه برگزار خواهد از سوی رؤسای کمیسیون‌ها ارائه خواهد شد..

دومین روز چهارمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین فردا دهم اردیبهشت با حضور اعضای جامعه مدرسین، علمای استانهای خوزستان، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد در اهواز برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *