دعوت‌ از مردم‌ برای‌ شرکت‌ در همه‌ پرسی‌ قانون‌ اساسی‌

دعوت‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مردم‌ برای‌ شرکت‌ در همه‌ پرسی‌ قانون‌ اساسی‌
در تاریخ ۱۰/۰۹/۱۳۵۹

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 و قطعاً این‌ راه‌ من‌، راه‌ راست‌ است‌. از آن‌ پیروی‌ کنید و از راههای‌ دیگر که‌ غیر از راه‌ خداست‌ و موجب‌ تفرقه‌ و پریشانی‌ است‌، متابعت‌ نکنید. سوره‌ انعام‌ آیه‌ 152

 ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ در راه‌ به‌ ثمر رساندن‌ اهداف‌ پیامبران‌ و ائمه‌ اطهار که‌ یکی‌ از آنها پیاده‌ کردن‌ قسط‌ و عدل‌ در جامعه‌ است‌ و با دادن‌ دهها هزار شهید، بیش‌ از صد هزار معلول‌ و ناقص‌ العضو در اجتماعات‌ چندین‌ میلیونی‌ خود، جمهوری‌ اسلامی‌ را بنیان‌گذاری‌ کرد و سپس‌ این‌ امت‌ بیدار در محیطی‌ صد در صد آزاد، برای‌ مشخص‌ کردن‌ قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ خبرگان‌ آگاه‌ با ایمان‌ و با صداقت‌ را انتخاب‌ نمود. خبرگان‌ با بررسی‌ بیش‌ از چهار هزار نظریه‌ و دعوت‌ از متخصصین‌ و رعایت‌ نظر آنان‌ و قرار دادن‌ عموم‌ مردم‌ در جریان‌ کار مجلس‌ و رسیدگی‌ به‌ مطالب‌ فرستاده‌ شده‌ از طرف‌ افراد و گروهها، مترقی‌ترین‌ و پیشرفته‌ترین‌ قانون‌ اساسی‌ را بر محور اسلام‌ که‌ علت‌ حرکت‌ انقلابی‌ مردم‌ و تداوم‌ آن‌ است‌، بتصویب‌ رساند از جمله‌ بنیان‌ هایی‌ که‌ عامل‌ ترقی‌ و پویایی‌ و حفظ‌ و صیانت‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ است‌، اصول‌ ولایت‌ فقیه‌ و حاکمیت‌ ملی‌ و شوراها و مالکیت‌ اسلام‌ است‌ که‌ از امامت‌ شخص‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و جانشینان‌ بعدی‌ حضرتش‌، به‌ شکل‌ وکالت‌ و نیابت‌ به‌ فُقها، یعنی‌ اسلام‌ شناسان‌ عامل‌ و عارف‌ به‌ زمان‌ منتهی‌ می‌شود. چون‌ پذیرش‌ اسلامی‌، از طرف‌ مردم‌، خواست‌ و اراده‌ طبیعی‌ آنان‌ بوده‌ و در انتخاب‌ شخص‌ رهبر و یا شورای‌ رهبری‌ این‌ خود مردم‌ اند که‌ تصمیم‌ می‌گیرند.

 نهاد اصلی‌ نظام‌ که‌ اصل‌ حاکمیت‌ ملی‌ است‌ و به‌ بهترین‌ نحو اعمال‌ می‌شود شوراها در اسلام‌ و «امرهم‌ شورا بینهم‌» و آیه‌ شریفه‌ «و شاورهم‌ فی‌ الامر فاذا عظمه‌ فتوکل‌ علی‌ الله» پیدا کردن‌ نزدیکترین‌ و اصیل‌ترین‌ راه‌ است‌ که‌ با مدیریت‌ کلی‌ به‌ کار گرفته‌ می‌شود و مالکیت‌ خصوصی‌ که‌ بهترین‌ شکل‌ رابطه‌گیری‌ مدیریت‌ تابع‌ با امکانات‌ موجود در خدمت‌ جامعه‌ است‌.

 با تجارت‌ یا اجاره‌ و مزارعه‌ و سایر عقود و قرار دادهای‌ اسلامی‌ نیروهای‌ درون‌ اجتماع‌ را با پویائی‌ هر چه‌ بیشتر بسوی‌ رشد تکنیک‌ و کشاورزی‌ و در نتیجه‌ رفاه‌ همه‌ اقشار جامعه‌ و با نظارت‌ حکومت‌ اسلامی‌ از زیان‌ و ضرر آن‌ به‌ دیگران‌ تحت‌ عنوان‌ حرمت‌ ریا و احتکار و اسراف‌ و تبذیر و لزوم‌ و تأمین‌ نیازهای‌ ضروری‌ مردم‌ جلوگیری‌ می‌شود. از روش‌های‌ ممتاز و مسلم‌ اسلامی‌ است‌ که‌ نه‌ سرمایه‌ را به‌ صورت‌ غول‌ آدم‌ خوار و نه‌ آدمها را به‌ صورت‌ ماشین‌های‌ خشک‌ و بی‌ ابتکار در می‌آورد و بر اساس‌ اقتصاد در خدمت‌ انسان‌، نه‌ انسان‌ در خدمت‌ اقتصاد نیازهای‌ اقتصادی‌ جامعه‌ را تأمین‌ می‌کند و دقیقاً در رابطه‌ با حفظ‌ اسلام‌ و این‌ اصول‌ بود که‌ انقلاب‌ خونین‌ کربلا بوجود آمد و حسین‌ بن‌ علی‌ علیه‌ السلام‌ خون‌ خود و عزیزان‌ و یاران‌ با وفایش‌ را در این‌ راه‌ نثار کرد و پیام‌ آن‌ خون‌ که‌ حفظ‌ اسلام‌ راستین‌ بود، در تداوم‌ تاریخی‌ اش‌ انقلاب‌ اصیل‌ و اسلامی‌ ملت‌ ایران‌ را پایه‌ گذاری‌ نمود. جوشش‌ آن‌ خون‌ بزرگمردان‌ بود که‌ عامل‌ نثار خون‌ فرزندان‌ رشید و برومند این‌ ملت‌ شد تا نهال‌ اسلام‌ هر چه‌ پربارتر روشنگر راه‌ انسانیت‌ انسان‌ باشد. و به‌ همین‌ دلیل‌ است‌ که‌ فرزند حسین‌، مرجع‌ عالیقدر و رهبر عظیم‌ الشأن‌ انقلاب‌، امام‌ خمینی‌ با حساسیت‌ فراوان‌ این‌ قانون‌ اساسی‌ را اساس‌ اسلام‌ می‌خواند و با سوز و گداز همیشگی‌ اش‌ مردم‌ را به‌ پاسداری‌ از خون‌ شهدای‌ کربلا و سایر شهدای‌ اسلام‌ با رأی‌ مثبت‌ دادن‌ به‌ آن‌ دعوت‌ می‌نماید. در این‌ میان‌ باقیمانده‌های‌ رژیم‌ منفور مستکبرینی‌ که‌ منافع‌ خود را در خطر دیده‌اند و یا کسانی‌ که‌ گرایش‌های‌ گروهی‌ یا حزبی‌ داشته‌اند تحت‌ نفوذ تفکرات‌ امپریالیسم‌ شرق‌ یا غرب‌، جاهلانه‌ و یا مغرضانه‌ با این‌ اصول‌ مترقی‌ مبارزه‌ می‌کند و این‌ اصول‌ را بنیان‌های‌ ارتجاع‌ در قانون‌ اساسی‌ معرفی‌ می‌نمایند که‌ خوشبختانه‌ امت‌ اسلام‌ از نقشه‌های‌ خائنانه‌ آنان‌ بخوبی‌ آگاهی‌ دارد.

 جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ با آنکه‌ مراقب‌ لحظات‌ تاریخی‌ و حساس‌ کار مجلس‌ خبرگان‌ بوده‌ است‌ پس‌ از پایان‌ بررسی‌ و تصویب‌ قانون‌ اساسی‌ آن‌ را مورد دقت‌ قرار داده‌ و با توجه‌ به‌ نارسایی‌های‌ جزئی‌ و قابل‌ ترمیم‌ آن‌ را مترقی‌ترین‌ قانون‌ انسانی‌ و اسلامی‌ می‌داند وبه‌ آن‌ رأی‌ مثبت‌ می‌دهد. ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ این‌ ادامه‌ دهندگان‌ راه‌ حسین‌ راه‌ شهدای‌ گلگون‌ کفن‌ عاشورا راه‌ تمامی‌ شهدای‌ تاریخ‌ اسلام‌ بخوبی‌ آگاه‌ است‌ که‌ امتیاز این‌ قانون‌ اساسی‌ بخاطر همین‌ اصول‌ است‌ و یقیناً به‌ آن‌ رأی‌ مثبت‌ می‌دهد.

 جامعه‌ مدرسین‌ با تشکر از زحمات‌ فراوانی‌ که‌ نمایندگان‌ ملت‌ در این‌ راه‌ متحمل‌ شده‌اند و با قدردانی‌ از همه‌ قشرهای‌ ملت‌ مسلمان‌ توفیقات‌ همگان‌ را در راه‌ خدمت‌ به‌ اسلام‌ و مسلمین‌ از خداوند خواهان‌ است‌.

 

 جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *