خبرروز ۱۴۰۰/۰۳/۱۳

شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام، سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و سالروز واقعه ۱۵ خرداد را تسلیت می گوییم

بیانیه مجلس خبرگان به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)؛ پیروزی‌های ملت ایران و جبهه مقاومت جلوه‌ای از اندیشه بلند امام است

آیت‌الله حسینی خراسانی: در مناظرات باید اخلاق و ادب اسلامی رعایت شود

آیت‌الله فاضل لنکرانی: مصوبات و تصمیمات شورای نگهبان لازم الرعایه و تخریب آن مشروع نیست

حجت‌الاسلام و المسلمین آشتیانی: مساجد باید در تراز نظام اسلامی باشند

* جام جم ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** تغییر زمان مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌های ریاست جمهوری

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با اعلام خبر تغییر زمان برگزاری مناظره‌های تلویزیونی به خواست و پیگیری وزیر کشور و تصویب این کمیسیون در روز‌های ۱۵، ۱۸ و ۲۲خرداد گفت: استدلال ما برای برگزاری مناظره‌ها در روز‌های برگزاری مسابقات مقدماتی فوتبال جام‌جهانی این بود که با توجه به شب‌هایی که مسابقات فوتبال پخش زنده می‌شد، شور عمومی جوانان و قشر‌های مختلف مردم ورزشی با شور سیاسی گره می‌خورد و به افزایش مشارکت در انتخابات کمک می‌کرد. احسان قاضی‌زاده افزود: اما استدلال دیگر اعضای کمیسیون برای تغییر زمان برگزاری مناظره‌ها این بود که این شور باید تفکیک شود و در روز دیگری که همه مخاطبان صرفا تمرکزشان روی مناظره‌هاست باشد، در نهایت این پیشنهاد وزیر کشور با موافقت اعضای کمیسیون مواجه شد.

* همشهری ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** احیای برجام در راند ششم مذاکرات

احیای برجام به دور ششم کشیده شد. دیروز آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در دور پنجم برگزار شد و بار دیگر هیأت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت به پایتخت‌هایشان بازگشتند. پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «برخی از مسائل دشوار و سخت هنوز باقی مانده اما ما راهمان را برای کسب هدف نهایی یعنی اجرای کامل توافق هسته‌ای سال۲۰۱۵ توسط همه طرف‌ها و امضاکنندگان ادامه خواهیم داد.» دور ششم مذاکرات بر اساس تصمیم کشورها هفته آینده در وین برگزار می شود.

* کیهان ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** کاندیداها صادقانه با مردم سخن بگویند

دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از عملکرد شورای نگهبان در فرایند بررسی صلاحیت‌ها، خاطرنشان کرد: ایشان همواره از مواضع و عملکرد شورای نگهبان در ادوار مختلف دفاع کردند که این امر مایه دلگرمی ‌ما بوده است. آیت‌الله جنتی تصریح کرد: در مرحله تبلیغات نامزد‌های احراز صلاحیت شده هستیم و آنها نیز در حال تبیین مواضع و برنامه‌های خود هستند؛ از این عزیزان می‌خواهم که صادقانه با مردم سخن بگویند و هر یک از آنها که رای مردم را گرفتند باید حق مردم را که همان خدمت صادقانه است، ادا کنند. وی افزود: عمده مشکل مردم در شرایط کنونی، مشکلات اقتصادی و معیشتی است و طبقات کم‌درآمد فشار زیادی را متحمل می‌شوند که امیدواریم هر شخصی که رای آورد با فوریت به حل مشکلات مردم بپردازد.

** اطلاعیه شورای نگهبان درباره سوءاستفاده از عناوین مرتبط با این شورا

روابط عمومی شورای نگهبان با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به جعل عناوین و جایگاه‌های قانونی مرتبط با نهاد شورای نگهبان که مورد سوءاستفاده برخی افراد غیرمرتبط قرار می‌گیرد، هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است: متأسفانه در روز‌های اخیر برخی افراد با جعل عناوین مرتبط با نهاد شورای نگهبان، اقدام به سخنرانی در برخی اجتماعات کرده‌اند که قویاً انتساب این افراد به شورای نگهبان تکذیب می‌شود. در بخش دیگری از این اطلاعیه ضمن هشدار به افرادی که از هرگونه جعل عناوین مرتبط با نهاد شورای نگهبان استفاده می‌کنند، تأکید کرد: این شورا حق شکایت و پیگیری قضایی از سوءاستفاده‌کنندگان را برای خود محفوظ می‌داند.

** استفاده مقاومت عراق از پهپاد نگرانی تازه آمریکا در منطقه

واشنگتن‌پست تصریح کرد، نیروهای حشدالشعبی در برخی مواقع، به جای استفاده از راکت، از پهپاد استفاده می‌کنند. این پهپادها به خاطر اینکه در ارتفاع کم پرواز می‌کنند، سامانه‌های دفاعی قابلیت رصد آنها را ندارند. یک مقام آمریکایی در ائتلاف ضد داعش، این اتفاق را «بزرگترین نگرانی» ائتلاف در عراق توصیف کرد.

* شرق ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** اختلافات حل‌ناشدنی نیستند

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تأکید کرد: «اختلافات به نقطه‌ای رسیده است که همه معتقدند این‌طور نیست که حل‌ناشدنی باشد اما جزئیات و مواضع قطعی ما مهم است که باید رعایت شود». عراقچی گفت: «احتمالا در جلسه کمیسیون مشترک درباره تاریخ برگشت تصمیم‌گیری می‌شود. همه هیئت‌ها مصمم هستند و جدیت کاملا وجود دارد». وی ادامه داد: «اختلافات به نقطه‌ای رسیده است که همه معتقدند این‌طور نیست که حل‌ناشدنی باشد اما جزئیات مهم است و مواضع قطعی ما مهم است که باید رعایت شود». وی با بیان اینکه ان‌شاءالله در جلسه پیش‌رو جمع‌بندی می‌شود که چه زمانی جلسه بعدی شروع شود، اظهار کرد: «بعید می‌دانم میان جلسه امروز با دور بعدی مذاکرات خیلی فاصله بیفتد. احتمالا مانند ادوار گذشته ما بعد از یک دوره مشورتی در تهران به وین بازخواهیم گشت».

** ۱۰ کشته و ۱۲ زخمی در انفجارهای کابل

در رشته انفجارهایی که سه‌شنبه‌شب در کابل روی داد، حداقل ۱۰ نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است.

* ایران ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** امروز همه به تعامل سازنده افتخار می‌کنند، نه تقابل

حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت:
– مردم به کسی که دارای برنامه است رأی دهند.
– اساس تفکر امام در انقلاب بر مبنای مردم بود.
– نکند روزی از مسیر و راه امام، فاصله بگیریم و بگوییم مشارکت مردم مهم نیست.
– امروز همه می‌گویند ما مذاکره می‌کنیم؛ چه خوب که معلوم شد مذاکره خوب است.
– همه فهمیدند راه اصلی، مذاکره و تعامل با جهان است؛‌ امروز همه به تعامل سازنده افتخار می‌کنند نه تقابل.
– قصد انجام نطق خداحافظی ندارم؛ به موقع حرف‌هایی خواهم زد.

** رایزنی ایران و روسیه درباره توسعه همکاری‌های دفاعی‌ – نظامی

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: الکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه در مسکو با حجت‌الله قریشی معاون وزیر دفاع ایران دیدار کرد و دو طرف در این دیدار درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه میان ایران و روسیه در بخش دفاعی و نظامی رایزنی کردند. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد: آنها موضوعات فعلی همکاری نظامی و نظامی-فنی را مورد بحث قرار دادند. معاونان وزیر همچنین درباره مسائل امنیتی منطقه‌ای تبادل نظر کردند. دو طرف همچنین بر تعهد خود به گفت‌وگوهای نزدیک‌تر و توسعه ارتباطات در بخش دفاعی تأکید کردند.

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** پیام امام خمینی باور داشتن قدرت مردم بود

وزیر امور خارجه در کنفرانس بین‌المللی مجازی «گفتمان سیاسی از دیدگاه امام خمینی (ره): نظام بین‌الملل و مسائل جهان اسلام» با تاکید بر اینکه مردم ایران سرمایه‌های انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شوند، گفت که هیچ‌کس به جز مردم ایران خواهان پیروزی انقلاب اسلامی ایران نبودند. ظریف با اشاره به این نکته که مردم ایران سرمایه‌های انقلاب اسلامی هستند، گفت: «پیام امام خمینی (ره)، همانا پیام باور به مردم و این عقیده بود که مسوولان، خدمتگزاران مردم هستند به همین دلیل امام خمینی (ره) به صراحت فرمودند که آنچه به ما مشروعیت می‌دهد، این است که قلب و فکر مردم با ما همراه است».

** تاکید کشورهای عضو بریکس بر لزوم حل موضوع هسته‌ای ایران

وزیران امورخارجه کشورهای عضو بریکس، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی پس از نشست روز سه‌شنبه خود که به صورت آنلاین و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد در بیانیه‌ای خواستار حل مسالمت آمیز موضوع برنامه هسته‌ای ایران و مقابله موثر با تروریسم در تمامی اشکال آن شدند. آنها در این بیانیه از تمدید توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرده‌اند. این کشورها در بخش دیگری از بیانیه خود خواستار ادامه تلاش ها برای تقویت نظام کنترل تسلیحات، معاهدات عدم اشاعه، تقویت صلح و ثبات بین الملل و چندجانبه گرایی شدند.

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** اجازه خدشه‌ به منزلت اجتماعی سپاه را نمی‌دهیم

سخنگو و مسؤول روابط عمومی کل سپاه با تقبیح هر نوع ادبیاتی که فرهنگ و شئونات پاسداری را متزلزل کند، گفت: اجازه نمی‌دهیم منزلت اجتماعی سپاه تحت تاثیر رفتارهای مغایر با اخلاق و آداب اسلامی خدشه‌دار شود. سرتیپ دوم شریف با ابراز ناخرسندی از برخی کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها در کلام و گفتار افراد گفت: هر اقدامی را که بخواهد چهره پرفروغ سپاه را نزد افکار عمومی متزلزل کند، ناپسند و غیرقابل اغماض می‌دانیم و به همکاران گذشته و حال که خدمات و مجاهدت‌های آنان در دفاع‌مقدس و عرصه‌های نیاز انقلاب و کشور از جمله خدمت‌رسانی به مردم در بلایای طبیعی و مناطق محروم قابل تحسین است نیز توصیه می‌کنیم در کلام و گفتار خود ملاحظات اخلاقی را به‌طور جدی مورد مراقبت و مد نظر قرار دهند.

** اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی شد

«اسحاق هرتزوگ» رئیس پیشین حزب کارگر رژیم صهیونیستی دیروز (چهارشنبه) با رأی نمایندگان پارلمان (کنست) به عنوان رئیس جدید این رژیم انتخاب شد. به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، اعضای کنست در جلسه دیروز با ۸۷ رأی موافق، با انتخاب هرتزوگ به عنوان رئیس جدید رژیم جعلی اسرائیل موافقت کردند. ۲۶ نماینده به رقیب وی رأی دادند. وی هم‌اکنون ریاست سازمان غیردولتی «یهودیان برای اسرائیل» را برعهده دارد. هرتزوگ یازدهمین رئیس رژیم جعلی اسرائیل خواهد بود.

* جوان ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** تولیدات صنعت «توان» در لبه فناوری جهانی قرار دارد

خطوط تولید باتری‌های فوق سنگین نیروگاهی و کششی در سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع با حضور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، مدیر عامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع و جمعی از مسئولان ارشد نیرو‌های مسلح افتتاح و راه‌اندازی شد. سرلشکر باقری در آیین افتتاح این پروژه‌ها سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع را یکی از مؤلفه‌های اساسی افزایش قدرت بازدارندگی عنوان کرد و گفت: قطعاً پیشرفت، خلاقیت و افزایش کیفیت تولیدات این سازمان، پیشرفت سلاح‌ها و تسلیحات نظامی و دفاعی را به همراه خواهد داشت. وی تأکید کرد: مجموعه‌های بازدید شده در این صنعت در لبه فناوری جهانی قرار دارند.

** جنگ با لبنان، ۱۰ برابر خطرناک‌تر از جنگ غزه است

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «جامعه جهانی باید درک کنند که اگر گنبد آهنین نبود، به دنبال حملات موشکی پی‌در‌پی به مراکز مسکونی در جبهه داخلی اسرائیل صد‌ها کشته می‌دادیم. آنچه که در غزه دیدیم ۱۰ برابر آن در لبنان خواهد بود.» بنی گانتس تقویت روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین را ضروری دانست و اعتراف کرد: «اسرائیل از درون ضعیف و چندپاره شده است و همان طور که باید اسرائیل را در برابر خطرات خارجی قوی نگه داریم محافظت از درون اسرائیل نیز ضروری است.»

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** سهمیه حج ۱۴۰۰ هنوز اعلام نشده است

رئیس سازمان حج و زیارت درباره احتمال برگزاری حج تمتع ۱۴۰۰ گفت: تمامی امور جهت حضور حجاج از اقصی نقاط جهان اسلام به سرزمین وحی منوط به ایجاد ظرفیت و زمینه‌سازی توسط کشور عربستان است. سهمیه حج ۱۴۰۰ هنوز از سوی عربستان اعلام نشده و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص صحت ندارد. علیرضا رشیدیان عنوان کرد: به محض اعلام سهمیه حج ۱۴۰۰؛ سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی لازم و دقیق را انجام می‌دهد و تاکید بر آن است متقاضیان اخبار را از منبع موثق دنبال نمایند.

** تروریسم داخلی مرگبارترین تهدید برای آمریکاست

جو بایدن، نخستین رئیس جمهوری آمریکا شد که یاد قربانیان کشتار ۱۹۲۱ در شهر تالسا را بزرگ داشت. واقعه‌ای که به بدترین حادثه نژادی در تاریخ آمریکا شهرت پیدا کرده است ۳۰۰ سیاه‌پوست آمریکایی در این واقعه قربانی نفرت سفیدپوستان شدند. رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در شهر تالسا به تکرار ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا که تروریسم مربوط به حامیان برتری نژاد سفیدپوست را “مرگبارترین تهدید امروز آمریکا” دانسته، پرداخت. بایدن گفت: نه داعش، نه القاعده بلکه افراد قائل به برتری نژاد سفیدپوست (مرگبارترین تهدید هستند).

* خراسان ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** پایان تلخ ناو خارک

تلاش ۲۴ ساعته برای خاموش کردن آتش سوزی شدید صورت گرفته در ناو پشتیبانی خارک نتیجه نداد و سرانجام بامداد روز گذشته این شناور غول پیکر و پر خاطره نیروی دریایی ارتش در قعر آب‌های بندر جاسک غرق شد. هرچند خوشبختانه این سانحه تلفات جانی نداشت و کارکنان آن ساعاتی قبل از شدت گرفتن آتش نجات پیدا کردند، اما ۳۳ نفر از افراد دچار جراحت‌های کم و زیاد شده اند که درمان آن ها ادامه دارد. تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ منبع رسمی علت اصلی بروز حادثه را اعلام نکرده‌ اما یک منبع آگاه به خراسان گفت نقص شدید در دیگ بخار موتورخانه ناو خارک عامل اصلی این آتش سوزی بوده است. این سومین حادثه شدید در نیروی دریایی ارتش از آبان ۹۶ به شمار می‌رود.

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** ادعای رئیس جدید موساد درباره ایران

رئیس جدید موساد در اولین موضع‌گیری‌اش درباره ایران، به تکرار ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران پرداخت. دیوید بارنیع گفت که رژیم صهیونیستی مبارزه‌اش برای جلوگیری از ایران در دستیابی به یک بمب اتمی را حفظ خواهد کرد، حتی در حالی که ایران با قدرت‌های جهانی درباره احیای توافق هسته‌ای مذاکره می‌کند. وی در اظهاراتی تهدید آمیز گفت: برنامه ایران همچنان قدرت موساد را احساس خواهد کرد. ما به خوبی با این برنامه هسته‌ای و اجزای متعددش آشنایی داریم، ما شخصا با فاکتورهای عمل کننده در آن و نیروهایی را که آنها را پیش می‌رانند آشنا هستیم.

** حمله تدکروز به رویکرد بایدن درباره ایران

یک سناتور جمهوری خواه با انتقاد از عملکرد رئیس جمهور کشورش در رابطه با رژیم صهیونیستی مدعی شد که جو بایدن در برابر حماس و ایران از خود ضعف نشان می‌دهد. تد کروز در اظهاراتی غیر واقع بینانه مدعی شد: هرچه قدر جو بایدن بیشتر در برابر حماس یا حزب الله یا ایران ضعف نشان دهد، شما بیشتر شاهد تشدید حملات تروریستی خواهید بود. کوتاه آمدن در مقابل تروریست‌ها، موجب برقراری صلح نمی‌شود.

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** هشدار درباره ‌جنگ سایبری

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه بنده چندین سال قبل به مسئولان تذکر دادم که کشور در مسیر یک جنگ اقتصادی است اما آنها توجه نکردند، گفت: امروز هم هشدار جدی می دهم که کشور ما درگیری یک جنگ پیچیده در فضای سایبری شده است اما برخی به دلیل منافع حزبی و جناحی و رفتار قبیله‌ای نمی‌خواهند مردم از این واقعیت آگاه شوند و با برچسب زنی و تخریب فضا را غبارآلود می‌کنند.

** میزان تمایل مردم به مشارکت

ایسپا موج هشتم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور از طریق مصاحبه حضوری در میادین و معابر شهرها و روستاها با اندازه نمونه ۵۱۵۹ نفر در تاریخ ۹ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است. در این نظرسنجی اعلام شده است: ۳۴.۱٪ گفتند «قطعا شرکت خواهم کرد»، ۷.۸٪ اعلام کردند «احتمال زیاد شرکت خواهم کرد»، ۱۶.۳٪ بیان کردند «هنوز تصمیم نگرفته‌ام» و ۸.۹٪ اعلام کردند «احتمال کمی دارد شرکت کنم». ۳۲.۴٪ اظهار کردند «به هیچ وجه شرکت نمی‌کنم» و ۰.۵٪ نیز به این سوال پاسخ ندادند. براین‌ اساس برآورد ایسپا از میزان مشارکت در ۱۱ خردادماه حدود ۳۷ درصد است.

* قدس ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** مواضع روزانه نامزدها

آیت‌الله رئیسی: *‌دوران متلک‌گویی به سر آمده و کسانی که متلک می‌گفتند مسئول وضع موجود هستند. * اگر نمیشد کاری کرد، هرگز وارد این عرصه نمی‌شدم؛ ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم.

سعید جلیلی: * مذاکره تنها راه نیست؛ باید کاری کنیم که دشمنان به التماس بیفتند؛ راه و برنامه‌اش هم موجود است.

علیرضا زاکانی: * مشکل ما بی‌غیرتی برخی مسئولان کشور است، مسئولی که شکمش سیر است به فکر مردم نیست. * اشکال در تیم مذاکره‌کننده فعلی در حد لالیگاست، دولت در مذاکرات به دنبال ترحم دشمن است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: * برای مقابله با فساد مورد اعتمادترین افراد را در مسئولیت‌ها به کار می‌گیریم، اما به هیچ‌کدام اعتماد نمی‌کنیم تا همه حرکات و رفتارهایش زیر نظر باشد.

محسن مهرعلیزاده : * دولتی که تشکیل خواهم داد دولت سوم خاتمی است. *‌اگر آبان ۹۸ مسئولیتی داشتم کمیته حقیقت‌یاب برای دلجویی از آسیب‌دیدگان تشکیل می دادم.

محسن رضایی: * با ایجاد ایالت‌های اقتصادی، اقتصاد را از دست دولت می‌گیریم و به مردم می‌دهیم؛ همه چیز نباید در تهران باشد. * قیمت ارز را تثبیت می‌کنیم.

عبدالناصر همتی: * اگر تحریم‌ها برداشته شود مسئله واردات خودرو را حل می‌کنم. این همه تعرفه بالا برای خودرو سبب شده خودروهای خارجی گران شود و عملاً خودروهای داخلی هم قیمتشان بالا برود.

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** تل ‌آویو را تحت فشار بگذارید

۱۷ سناتور دموکرات در نامه‌ای از وزیر امور خارجه امریکا خواستند اسراییل را تحت فشار بگذارد تا اجازه ارسال مصالح و لوازم لازم برای بازسازی و کمک‌های بشردوستانه‌ به نوار غزه را بدهد. در این نامه به رهبری سناتور کریس ون هولن، سناتورها نوشتند که دولت جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا باید بر بازگشایی دو گذرگاه مرزی تاکید کند تا نیروهای مهم بشردوستانه بتوانند وارد شوند و سوخت و مصالح بازسازی به منظور رفع نیازهای رو به رشد مردم فراهم شود. این سناتورها از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا خواستند تا از اسراییل بخواهد محدودیت‌ها بر تحرک فلسطینی‌ها برای درمان پزشکی یا دیدن اقوام‌شان را رفع کند. سناتورهای امریکایی تاکید کردند: برای اینکه این آتش‌بس دوام داشته باشد و از تجدید چرخه خشونت‌ها جلوگیری شود، لازم و ضروری است که ما شرایط سخت و وخیم در غزه که تنها به ناامیدی و تشدید افراط‌گرایی دامن‌ می‌زند را بهبود بخشیم.

** ماه آگوست رییس ‌جمهور می‌شوم!

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا که در آخرین رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری به جو بایدن شکست خورد از پذیرش نتیجه این انتخابات که در نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شد، خودداری کرده و همچنان به ادعاهای خود در خصوص اینکه پیروزی بایدن در این انتخابات در نتیجه تقلب گسترده بوده، ادامه می‌دهد. مگی هابرمان، خبرنگار نشریه نیویورک تایمز در یک توییت نوشت: ترامپ به چند نفر از کسانی که با آنها در ارتباط است، گفته که انتظار دارد تا ماه آگوست مجددا در سمت ریاست‌جمهوری منصوب شود. این خبرنگار نیویورک تایمز تاکید کرد، رییس‌جمهور سابق امریکا روی بازشماری‌های آرای انتخابات تاکید داشته است.

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** آتش‌ سوزی مهیب در پالایشگاه تهران

یکی از خطوط اضطرار گاز مایع در پالایشگاه شهید تندگویان در جنوب تهران در شهر ری دچار آتش سوزی گسترده شد. این آتش سوزی و ستون دود غلیظ از شمالی ترین مناطق تهران نیز قابل مشاهده بود. اسماعیل نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور گفت: هنوز ابعاد حادثه مشخص نیست و اطلاعات تکمیلی به زودی اعلام می‌شود. در همین حال مدیر کل بحران استان تهران با بیان این که خوشبختانه تاکنون تلفاتی نداشته‌ایم، از تلاش برای مهار این آتش‌سوزی خبر داد و افزود: به دلیل ضریب امنیتی بالای پالایشگاه نکته‌ خاصی نخواهیم داشت. منصور درجاتی، مدیرکل بحران استانداری تهران نیز اظهار کرد: آتش‌سوزی همراه با انفجار در اثر نشت یکی از لوله‌های خطوط انتقال در داخل پالایشگاه رخ‌داده است.

* شهروند ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
** دولت در انتخابات کاملا بی‌طرف است

رئیس دفتر رئیس جمهوری در واکنش به‌ تلاش برخی برای اینکه یک نامزد را نماینده تفکر یا گفتمان دولت در انتخابات پیش رو قلمداد کنند، تأکید کرد که دولت در این انتخابات کاملاً بی‌طرف است و صرفاً برگزار کننده انتخابات است، از این‌رو اینکه بخواهند نامزدی را به دولت منتسب کنند و بگویند دولت از یک نامزد حمایت می‌کند، درست نیست. واعظی تأکید کرد: دولت نه نامزد دارد و نه از کسی حمایت و نه با کسی مخالفت می‌کند.

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 
 
**بیانیه ی مجلس خبرگان به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی

رسا/ مجلس خبرگان رهبری در آستانه سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام(ره) و قیام پانزده خرداد ۴۲ با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت یاد امام عظیم الشأن و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی تأکید کرد که پیروزی‌های افتخار آمیز ملت غیور ایران و نیروهای جبهه مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن، عراق و سوریه، جلوه‌ای از اندیشه بلند و روح والای آن امام فقید است. در بخشی از این بیانیه آمده است: ۱۴ و ۱۵ خرداد یادآور نام رهبری عظیم الشأن و قیامی سرنوست ساز در تاریخ معاصر این سرزمین پرافتخار است. نیمه خرداد سالروز ارتحال ملکوتی شخصیتی است که عمری با مجاهدت خستگی ناپذیر، اضمحلال رژیم ستمشاهی را رقم زد و با تکیه بر مردم شریف ایران، نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر مبنای اسلام ناب محمدی بنیان نهاد و به عنوان الگو به جهانیان معرفی کرد.

**مصوبات و تصمیمات شورای نگهبان لازم الرعایه و تخریب آن مشروع نیست

رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در پاسخ به سؤال جمعی از طلاب حوزه علمیه در زمینه تصمیمات شورای نگهبان و لزوم تبعیت همه جناح‌های سیاسی و افراد از این نهاد، بر ضرورت تبعیت همگانی از آراء و نظرات شورای نگهبان تأکید کرد.در بخشی از این نامه آمده است: لزوم تسلیم در برابر قوانین نظام جمهوری اسلامی امری است مبتنی بر مبانی فقهی محکم ولایت مطلقه فقیه.عضو جامعه مدرسین تاکید کرده است:آنچه را که شورای محترم نگهبان تصویب می کند اعم از قوانین جاری و یا احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان لازم الرعایه است و تخریب آن به هیچ وجه مشروع نیست.

**در مناظرات باید اخلاق و ادب اسلامی رعایت شود

رسا/آیت الله حسینی خراسانی  با اشاره به اینکه ریاست جمهوری به عنوان یک مسئؤولیت مهم اجتماعی یک امانت است و نه یک طعمه، اظهار داشت: برای نگهداری از امانت، شخص باید امین باشد و نه خائن، باید اهلیت داشته باشد، این افراد گفت و گو ها را به گونه ای منعکس نکنند که برای کسب رأی بیشتر از حریم و حدود قانون تجاوز کنند.عضو جامعه مدرسین با اشاره به اخلاق انتخابات گفت: در مناظرات باید اخلاق و ادب اسلامی رعایت شود و هر نامزدی طرح و برنامه خودش را ارائه دهد و اگر لازم شد رقیب را نقد کند آن هم براساس قول حسن و قول سدید و همچنین نقد باید منصفانه، منطقی و با ادب انسانی همراه باشد.

**مساجد باید در تراز نظام اسلامی باشند

اختصاصی/ حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی در دیدار مسئولان تشکل مسجدمحور ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه مسجد گفت: توجه به کارکرد مساجد بسیار ضروری بوده و ائمه جماعات مساجد در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارند.معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین افزود: مساجد و ائمه جماعات مساجد باید در تراز نظام اسلامی باشند. وی سپس خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه گروه‌های مختلف در مساجد فعالیت می‌کنند ائمه جماعات باید با مدیریت قوی هماهنگی لازم را بین این گروه‌ها ایجادکرده تا کارکرد مساجد به حد مطلوب برسد.عضو جامعه مدرسین در پایان با اشاره به برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد اظهار داشت: ائمه جماعات مساجد در زمینه دعوت مردم به حضور پرشور و حداکثری در انتخابات عمل کرده و با تبیین شاخص‌های فرد اصلح برای مردم روشن‌گری نمایند.

**تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل بخاطر بدهی ۱۶ میلیون دلاری

ایسنا/آنتونیو گوترش در نامه‌ای خطاب به ولکان بزکیر رئیس مجمع عمومی اعلام کرده است که علاوه بر ایران و آفریقا، سه کشور آفریقایی دیگر شامل کومور، سائو تومه و پرینسیپ و سومالی نیز حق عضویت خود را نپرداخته‌اند.گوترش در عین حال اعلام کرده است که این کشورها می‌توانند در مجمع عمومی فعلی که در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد رای دهند.طبق نامه اخیر دبیرکل سازمان ملل، حداقل پرداختی لازم برای احیای حق رای ایران ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۹۸ دلار است.

**آمریکا در مورد سرکرده القاعده در آفریقا جایزه تعیین کرد

ایرنا/وزارت امورخارجه امریکا در وب سایت خود اعلام کرد که برنامه پاداش عدالت آمریکا که توسط سرویس امنیت دیپلماتیک اجرا می‌شود، برای ارائه اطلاعات در مورد مکان یا شناسایی ابوعبیده یوسف العنابی، رهبر سازمان تروریستی القاعده در مغرب اسلامی حداکثر ۷ میلیون دلار جایزه می‌دهد.وزارت امورخارجه آمریکا در سپتامبر (مهر) سال ۲۰۱۵ العنابی را به عنوان یک تروریست جهانی خاص تحت دستورالعمل اجرایی E.O. ۱۳۲۲۴ قرار داد.

**واکنش سخنگوی کاخ سفید به اظهارات ضد ایرانی نتانیاهو

ایلنا/سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سخنان اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم مقابله با ایران حتی به قیمت تنش این رژیم با واشنگتن، گفت که دولت آمریکا در راستای منافع خود اقدام می‌کند.
وی افزود که از دیدگاه ما بازگرداندن یک توافق دیپلماتیک که بر پایه آن بتوانیم مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم و زمینه نظارت شفاف بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را فراهم کند، مانند آنچه پیش از خروج رئیس‌جمهوری سابق از این توافق وجود داشت، به نفع ما خواهد بود.سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که همانند گذشته مقام‌های اسرائیل را در جریان روند مذاکرات قرار می‌دهیم و موضع ما تغییر نکرده است.

**حزب‌الله لبنان: اسرائیل می‌داند که ما هر روز قدرتمندتر می‌شویم

ایسنا/نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار کرد: ما در موقعیت بسیار قدرتمندی قرار داریم و مانع از اقدامات اسرائیل می شویم و این رژیم می‌داند که ما روز به روز قوی‌تر می شویم تا پرچم آزادی در لبنان و منطقه را بالا ببریم.وی درباره جنگ اخیر غزه نیز گفت: این جنگ ثابت کرد که فلسطین یکپارچه است نمی‌توان یک جز آن را جدا کرد و به اسرائیل و یا طرف دیگری داد.

**حسان دیاب: لبنان در کانون خطر است،تا دیر نشده کشور را نجات دهید

ایسنا/حسان دیاب، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در سخنانی پس از گذشت ۳۰۰ روز از استعفای کابینه‌اش با اشاره به بحران اقتصادی شدید کشورش اظهار کرد که لبنان در کانون خطر قرار دارد.وی از احزاب سیاسی لبنان خواست که در راستای تشکیل دولت از برخی امتیازات چشم پوشی کنند و پیش از آنکه زمان بگذرد و دیر شود لبنان را نجات دهند.حسان دیاب گفت: ما امروز در برابر یک حقیقت بسیار سخت قرار داریم که بانک جهانی در گزارش اخیر خود به آن اشاره و اعلام کرد؛ لبنان در بحرانی اقتصادی غرق شده که ممکن است در سایه نبود چشم‌اندازی برای یک راه‌حل و خارج کردن آن از این وضعیت بد که با فلج شدن سیاسی همراه شده، این بحران لبنان را در میان ۱۰ بحران بد مالی از نیمه قرن نوزدهم تاکنون قرار دهد.

**سال‌هاست که با برخی کشورهای عربی روابط محرمانه داشتیم

فارس/«یاکوف هداس هندلسمن» سفیر رژیم صهیونیستی در مجارستان، اعلام کرد که روابط محرمانه تل‌آویو با برخی کشورهای عربی یک سابقه طولانی دارد.سفیر تل‌آویو در بوداپست گفت: «روابط با این کشورهای عربی برای اسرائیل بسیار مهم است علت اصلی آن هم به دو دلیل است: اول، شما باید بدانید که این روابط از هیچ به دست نیامد و قبلا هم وجود داشت اما محرمانه و زیر میز قرار داشت. از حالا به بعد و با توجه به اعلام علنی نیت اسرائیل و کشورهای عربی خاص برای عادی سازی روابط، دیگر هیچ مانعی وجود ندارد. (دلیل) دوم، برقراری یک رابطه سازنده میان اسرائیل و کشورهای عربی یک سناریوی برد-برد برای همه طرف‌هاست».وی با تاکید بر «منافع مشترک» رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی مدعی شد: «به نظر من کشورهای عربی دیگر نمی‌خواهند گروگان‌های فلسطینیان باقی بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *