طلیعه ۱۳۹۱ – ۹۸۱۰۱۹

هفته گذشته شاهد جنایت تازه آمریکای جنایتکار در ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی بودیم. جمعه شب ۱۳ دی‌ماه ۹۸ و در پی حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌همراه ابومهدی المهندس معاون حشد شعبی عراق و هشت تن دیگر از همراهان (چهار تن عراقی و چهار تن ایرانی) به شهادت رسیدند. این عملیات تروریستی که بطور واضح ناقض قوانین بین المللی بود شرایط بحران را در خاورمیانه وارد فاز جدیدی کرد.

سردار سلیمانی که ستون و نماد امنیت سیاست خارجی جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران محسوب می‌شد طی یک عملیات تروریستی دور از انتظار و خارج از قواعد حقوقی و عرفی نظام بین الملل همراه با همرزمانش به شهادت رسید که نه تنها دولت و ملت ایران بلکه منطقه خاورمیانه و جهان را نیز در شوک فرو برد. این اقدام نامتعارف دولت تروریستی آمریکا که به دستور صریح شخص دونالد ترامپ صورت گرفت فرایند روابط ایران و آمریکا و در کلیات آن خاورمیانه و ائتلاف غربی را وارد مرحله جدیدی کرد که ضمن تعلیق دیپلماسی و بطلان کامل نظریه مذاکره با آمریکا روابط دو کشور را بیش از هر زمان دیگر به برخورد نظامی نزدیک تر کرد .

به دنبال این حمله دولت آمریکا با ارسال پیامی گستاخانه از سوی سفارت سوییس به ایران با تهدید از ایران خواست که در صورتی هم که قصد پاسخ دارد به صورت محدود و در حد حمله پهپادی آمریکا و نه حرکتی گسترده باشد اما جمهوری اسلامی ایران در پاسخی مقتدرانه اعلام کرد انتقام ایران در هر زمان و مکان و در هر محدوده‌ای که خود تشخیص بدهد، نظامی، سخت و کوبنده خواهد بود .

در پی خواست همه مردم ایران و وعده مسئولین نظام مبنی بر انتقام سخت از این جنایت دد‌منشانه سرانجام سحرگاهان چهارشنبه و دقیقا پنج روز پس از حمله ناجوانمردانه آمریکا و همزمان با تدفین حاج قاسم سلیمانی در کرمان، سپاه پاسداران با شلیک ده ها موشک به پایگاه نظامی عین الاسد که بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق به شمار می رود اولین پاسخ را به آمریکا داد. البته به باور تحلیلگران حمله فوق اولین بخش از پاسخ ایران بوده و ایران در پاسخ به حمله آمریکا برنامه ای راهبردی و طولانی مدت در نظر گرفته که نتیجه آن به اخراج کامل نیروهای آمریکایی و بیگانه از منطقه منتهی خواهد شد. براین اساس گام پنجم و نهایی در پروسه کاهش تعهدات برجامی و همچنین طرح سه فوریتی مجلس شورای اسلامی ایران موسوم به انتقام سخت و طرح پارلمان عراق مبنی براخراج نیروهای خارجی از این کشور را در همین راستا می توان ارزیابی نمود .

لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران یک روز پس از ترور سردار سلیمانی گام پنجم و نهایی خود در پروسه کاهش تعهدات برجامی را عملیاتی کرد. ذیل این گام تهران ضمن رفع محدودیت در افزایش تعداد سانتریفیوژها عنوان کرده است که برنامه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیت در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه مواجه نیست.

همچنین مجلس شورای اسلامی طرح سه فوریتی «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا» موسوم به «انتقام سخت» را تصویب و در همان نشست که با حضور اعضای شورای نگهبان برگزار شد به تایید این شورا رسید. بر اساس این قانون، تمامی اعضای پنتاگون، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته، فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد سلیمانی تروریست اعلام شدند و ۲۰۰ میلیون یورو برای تقویت نیروی قدس اختصاص یافت.

همچنین پارلمان عراق در ۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۵ دی ۱۳۹۸) در نشستی اضطراری با حضور ۱۷۳ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده پارلمان به ریاست محمد الحلبوسی، و علیرغم کارشکنی های نمایندگان وابسته به آمریکا، طرح خروج نیروهای خارجی را تصویب کرد. اما باشکوه‌ترین نمایش قدرت، احساسات و عواطف پاک مردم ایران و عراق و تشییع بی نظیر پیکرهای مطهر شهدا در شهرهای مختلف ایران بود که یک بار دیگر پیام وحدت و همدلی و البته غرور و اقتدار و انتقام مردم را به جهانیان رساند.  بدون تردید مهم‌ترین نتیجه و برآیند این حوادث را می‌توان در راستای شکست سیاست خارجی آمریکا در سطح کلان منطقه غرب آسیا که به اخراج کامل نیروهای بیگانه و قدرت نمایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه منتهی خواهد شد مورد ارزیابی قرار داد . (خ-۱۳۹۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *