معنای استقلال این نیست که حوزه با نهادهای علمی و نظام اسلامی بی‌ارتباط باشد

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد غروی با اشاره به مساله استقلال حوزه ها، اظهار داشت: استقلال حوزه این است که حوزه در برنامه‌ها و سیاست‌های خود با توجه به واقعیت‌های زمانی و مکانی و خط مشی‌ که دنبال می‌کند، وابسته به دولت و حاکمیت نباشد.

وی افزود: طبیعتا معنای استقلال این نیست که حوزه با نهادهای علمی کشور یا حتی دنیا و یا نظام اسلامی بی‌ارتباط باشد. منظور این است که در عین ارتباط و تعامل، در ارتباط با سیاست‌ها و برنامه‌های خود و نظام و ساختار خود، خودش تصمیم گیرنده باشد.

وی همچنین با اشاره به وظایف حوزه نسبت به نظام اسلامی گفت: بالاخره ما یک نظام اسلامی داریم که با نظام طاغوت فرق دارد. البته نقایصی داشته و دارد ولی مهم این است که آن جهت‌گیری کلی سالم باشد و حفظ بشود و بر آن تاکید شود. اگر این نظام نبود، وضعیت کشور ما به کدام سو و به چه شکلی رقم می‌خورد؟ واقعا چیز عجیب و غریبی از کار در می‌آمد. طبیعتا باید با نظام ارتباط برقرار کرد و باید از نظام حمایت کرد، آن‌جا که اشکال دارد باید مطرح کرد و یک طوری باید مطرح شود که تضعیف نظام نباشد. یک طوری باید عمل شود که تضعیف مسئولین و کسانی که در صف قرار گرفته‌اند، نباشد. (خ-۱۳۸۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *