خبرروز ۱۳۹۸/۰۶/۱۴

  • نشنال اینترست: ایران در حال رسیدن به قدرتمندترین سیستم موشکی دنیا است
  • رئیس جمهور: گام سوم را بر می‌داریم چون با اروپا توافقی نشد
  • آیت‌الله بهشتی: علم و اخلاق از بندهای مهم بیانیه گام دوم و با دانشگاه مرتبط هستند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی: ائمه جماعات، مبلغان و ائمه جمعه در ترویج فرهنگ عاشورایی امربه‌معروف و نهی از منکر مسئول هستند
  • آیت‌الله فقیهی: الزام به قانون حجاب در ادارات و نهاد های دولتی ضروری است
  • وزیر امور خارجه: نیاز اروپا به مجوز آمریکا باعث تاسف است

 

** جام جم ۹۸/۶/۱۴
*  تاثیرگذاری مقاومت در دیپلماسی دفاعی ایران
وزیر دفاع با اشاره به این که مقاومت به اوج افتخار رسیده و خاری در چشم دشمنان است، گفت: امروز دیپلماسی مقاومت یکی از محورهای مهم دیپلماسی دفاعی ایران است.
امیر سرتیپ امیر حاتمی در مراسمی که با حضور تعدادی از مسئولان نیروی قدس و فرماندهی اطلاعات خارجی سپاه و مسئولان امور بین الملل وزارت دفاع برگزار شد، با بیان این که دیپلماسی مقاومت، بخشی از عرصه مقاومت و جهادگری است، گفت: توطئه بسیار بزرگی علیه منطقه طراحی شده بود و مجریان این طرح را شرورترین افراد انتخاب و در قالب گروه‌های تکفیری – تروریستی جمع کرده بودند و چنانچه مردان عرصه مقاومت نبودند، جاه طلبی‌های رژیم صهیونیستی به پشتوانه حامیان مستکبر غربی، به مناطق بسیار فراتر از مرزهای کنونی این رژیم رسیده بود.
** همشهری ۹۸/۶/۱۴
*  آزادی ۷ خدمه نفتکش توقیف شده انگلیسی
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از آزادی ۷ نفر از خدمه کشتی انگلیسی توقیف شده «استنا ایمپرو» خبر داد. سید عباس موسوی اعلام کرد: تعدادی از خدمه کشتی انگلیسی توقیف شده، از کشتی خارج شده و آنها اکنون اجازه دارند که به کشور خود بازگردند.
موسوی در مورد وضعیت خدمه کشتی انگلیسی توقیف شده در ایران اظهار کرد: با خدمه کشتی و ناخدای کشتی مشکلی نداریم. این کشتی تخلفاتی انجام داده است، طبیعی است وقتی کشتی متوقف می‌شود، خدمه کشتی هم متوقف شوند.
این دیپلمات کشورمان افزود: بعد از بررسی‌های بیشتر و از باب سیاست‌های انسان دوستانه تصمیم گرفته شد که برخی از آنها از کشتی پیاده شوند تا بتوانند به زندگی روزمره خود برگردند و چنین اتفاقی افتاد.
** کیهان ۹۸/۶/۱۴
*  ایران در حال رسیدن به قدرتمندترین سیستم موشکی دنیا است
پایگاه نشنال اینترست طی گزارشی به قدرت نظامی و موشکی ایران پرداخت. این سایت آمریکایی مدعی شد ایران به‌زودی به توانایی ساخت سامانه‌ای معادل اس‌۴۰۰ دست می‌یابد. گزارش نشنال اینترست که به قلم سباستین روبلین نوشته شده، تأکید دارد که سامانه موشکی بالستیک باور ۳۷۳ می‌تواند به‌راحتی مزایا و توانایی‌های اس‌۳۰۰ را پوشش دهد.
نویسنده گزارش تأکید دارد که توانایی باور ۳۷۳ حتی از اس‌۳۰۰ هم بیشتر بوده و با کمی‌پیشرفت به اس‌۴۰۰ می‌رسد. سیستم موشکی اس‌۴۰۰ هم‌اکنون بزرگ‌ترین و دوربردترین و پیشرفته‌ترین سامانه موشکی زمین به هوای دنیا است و ایرانی‌ها با باور ۳۷۳ فقط اندکی با دستیابی به این ابر سیستم موشکی فاصله دارند.
*  اسرائیل به روسیه تعهد داد دیگر به منافع حزب‌الله در سوریه حمله نکند
منابع آگاه دیپلماتیک در ارتباط با رژیم صهیونیستی، اطلاعات ویژه‌ای را در اختیار روزنامه لبنانی «اللوا» قرار‌دادند.
بر اساس این اطلاعات، که روزنامه مذکور آنها را رسانه‌ای کرده است، تل آویو به مقامات روسیه تعهد داد، رزمندگان حزب الله را در سوریه (همانند آنچه در «عقربا»، حومه دمشق رخ داد و به شهادت دو عضو حزب الله منجر شد) دیگر هدف قرار ندهد و قطعنامه ۱۷۰۱ را هم نقض نکند، به شرطی که حزب الله هم به قواعد درگیری سابق پایبند باشد. این منابع از میانجی‌گری‌های آمریکا، فرانسه و مصر هم برای احیای این قطعنامه بین‌المللی خبر داده‌اند.
*  آمریکا مشغول آموزش۷۰۰ تروریست در شمال سوریه است
خبرگزاری ترکیه‌‌ای آناتولی گزارش داد، نظامیان آمریکایی هم اکنون سرگرم آموزش ۷۰۰ تروریست در شمال شرق سوریه هستند. اکثر این تروریست‌ها عرب و بقیه نیز کرد هستند.
طبق این گزارش، آمریکا علاوه بر آموزش نظامی این تروریست‌ها، از آنها حمایت‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی هم می‌کند و بهانه واشنگتن نیز مبارزه با داعش است. شهرک «شدادی» در استان «حسکه»، از جمله مناطقی است که آمریکا در آنجا تروریست‌ها را آموزش می‌دهد.
** شرق ۹۸/۶/۱۴
*  احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی در هرمزگان با همکاری روسیه
وزیر نیرو گفت: در سفر به روسیه یکی از مهم‌ترین دستاوردها حل و فصل مسائل باقی مانده بر سر عملیات احداث نیروگاه هزار و ۴۰۰ مگاواتی با اعتبار ۱.۲ میلیارد دلار در استان هرمزگان بود و امیدواریم تا سه ماه آینده ۲۲۰ میلیون دلار از اعتبار مورد نیاز از سوی سرمایه گذار تامین شود.
رضا اردکانیان با اشاره به اینکه دولت در راستای تحقق صد درصدی اصل ۴۴ قانون اساسی پیش می‌رود، ادامه داد: در آینده سهم بخش خصوصی در صنعت برق محدود به تولید نخواهد بود و در تلاشیم تا در اجرای شبکه‌های انتقال نیز بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.
*  وجود مرکز موشکی در دره بقاع
ارتش اسرائیل با انتشار گزارشی از وجود یک کارگاه تسلیحاتی در نزدیکی روستای نبی شیت واقع در دره بقاع خبر داد که به ادعای مقامات اسرائیلی، حزب‌الله قصد داشته موشک‌های پیشرفته هدایت شونده در آن تولید کند. بنابر ادعای ارتش اسرائیل، ‌مرکز یاد شده چند سال قبل از سوی ایران و حزب‌الله برای تولید تسلیحات راه اندازی شد و اسرائیل به تازگی انتقال برخی تجهیزات پیشرفته از جمله دستگاه های تولید موتور و کلاهک‌های موشک‌هایی با خطای کمتر از ۱۰ متر و نیز تاسیس یک خط تولید در آن را رصد کرد.
اسرائیل همچنین ادعا می‌کند از آنجایی که این مرکز برای حزب‌الله بسیار مهم بوده، از بیم حمله هوایی تجهیزات حساس آن را به برخی مناطق مسکونی بیروت منتقل کرده است. حزب‌الله لبنان هنوز به این اتهام واکنشی نشان نداده است.
** ایران ۹۸/۶/۱۴
*  گام سوم را برمی‌داریم
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت وزیران، روند مذاکرات میان ایران با طرف‌های برجام را رو به جلو خواند، اما گفت که به رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده‌ایم، در همین چارچوب ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا (چهارشنبه یا پنجشنبه) اعلام و بر مبنای آن عمل خواهد کرد.
رئیس جمهوری با تشریح روند مذاکرات اظهار کرد: مثلاً اگر در ۲۰ مسأله اختلاف داشتیم، این اختلافات اکنون در ۳ مسأله است و بخش عمده آنها حل شده‌اند، اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده‌ایم و بعید می‌دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم.
*  تقدیم بودجه در موعد مقرر
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در هشتمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور اظهار داشت: آنچه که در ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه شرکت‌های دولتی بیان شده است، روشن و واضح است و سازمان برنامه و بودجه کشور اطلاعات مربوط را قبل از تقدیم لایحه بودجه، در اختیار مجلس می‌گذارد تا نمایندگان محترم با زمان و فراغت بیشتری، بررسی‌های خود را انجام دهند.
وی تصریح کرد ما لایحه بودجه ۱۳۹۹ کل کشور را در موعد مقرر قانونی یعنی پانزدهم آذرماه سال‌جاری، تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهیم کرد.
** جمهوری اسلامی ۹۸/۶/۱۴
*  اقدامات خصمانه آمریکا، خللی در برنامه‌های فضایی ایران ایجاد نخواهد کرد
سازمان فضایی ایران در موضع‌گیری نسبت به تحریم سه سازمان مرتبط با صنعت فضایی کشورمان ازسوی آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام آمریکا تلاشی در راستای جلوگیری و ممانعت کشورهای درحال توسعه و کشورهای نوظهور فضایی از پیشرفت فناوری در عرصه فعالیت‌های فضایی است.
بدیهی است این گونه اقدامات خصمانه در اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و پیشبرد برنامه‌های صلح‌آمیز فضایی خود هیچ خللی وارد نخواهد کرد. شب چهارشنبه خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد مجموعه‌های سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضای ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران را تحریم کرده است.
*  شمار قربانیان جنایت ائتلاف سعودی در زندان «ذمار» یمن به ۱۲۳ نفر رسید
وزارت بهداشت یمن اعلام کرد، تا کنون جسد ۱۲۳ نفر از قربانیان حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به زندانی در استان «ذمار» یمن از زیر خرابه‌های این زندان بیرون کشیده شده است.
۵۰ نفر از مجروحان این زندان نیز در بیمارستان درحال مداوا هستند و عملیات جستجو برای یافتن مفقودهای این حمله همچنان ادامه دارد. جنگنده‌های ائتلاف سعودی-اماراتی بامداد یکشنبه دهم شهریور یک زندان اسرای جنگی را در استان ذمار در ۹۹ کیلومتری جنوب صنعاء، پایتخت این کشور هدف حمله قرار داد.
** جوان ۹۸/۶/۱۴
*  حسابگری ارتش امریکا ترامپ را از حمله به ایران منصرف کرد
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در جریان بازدید از مرکز آموزش رزم مقدماتی شهید مدرس نیروی زمینی سپاه در جمع پرسنل وظیفه نخبه این مرکز آموزشی در پاسخ به سؤالات آنان طی سخنانی با بیان اینکه ما در منطقه نا امن جهان به سر می‌بریم، اما کشور ما جزو امن‌ترین کشور‌های جهان است گفت: این امنیت مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های شبانه‌روزی فرزندان ملت ایران است و اینکه دشمنان ما جرأت تهاجم و اقدامی علیه ما را ندارند اتفاقی نیست و بازدارندگی ایجاد شده است.
وی افزود: وقتی که پهپاد فوق پیشرفته متجاوز امریکایی زده شده، رئیس جمهور امریکا تا آستانه تصمیم رفت و این حسابگری را ارتش امریکا برای او شفاف کرد در یک جلسه‌ای برای رئیس جمهور امریکا برآورد اطلاعاتی دادند که درصورت حمله به ایران در فضا چه اتفاقی می‌افتد، در تنگه هرمز و کشور‌هایی که ایران به عنوان بازوانی در جبهه مقاومت ایجاد کرده چه اتفاقی می‌افتد و در حوزه موشکی ایران چه اتفاقی می‌افتد. دو جلسه دو سه ساعته این آقا نشسته و گوش داده و به این نتیجه رسیده که نمی‌توان به ایران حمله کرد و این یک دروغ بزرگ است که به خاطر جان چند صد نفر از حمله به ایران منصرف شده است.
*  توقیف ۷ فروند کشتی صیادی ترال با خدمه خارجی
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف هفت فروند کشتی صیادی ترال توسط یگان شناوری پایگاه امامت نیروی دریایی سپاه در منطقه جاسک خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: هفت فروند شناور صیادی ترال که ۲۴ خدمه آن خارجی هستند، شامگاه سه شنبه به دلیل رعایت نکردن فاصله مجاز از ساحل برای صیادی و تخلف صید آبزیان، توسط شناورهای نیروی دریایی سپاه توقیف و به منظور ادامه روند رسیدگی به پرونده تخلفات تحویل مقامات قضایی شدند.
در این اطلاعیه با بیان اینکه شناورهای توقیف شده ۲۲۲ تن انواع آبزیان را صید کرده‌اند، تاکید شده است: نیروی دریایی سپاه با راه‌اندازی بسیج دریایی و گشت‌های شناوری با هرگونه تخلف در حوزه صیادی که معیشت و زندگی مردم منطقه رابا چالش و مشکل مواجه کند، با جدیت برخورد می‌کند.
** آفتاب یزد ۹۸/۶/۱۴
*  به تجارت با ایران ادامه می‌دهیم
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند با هم دیدار و گفت‌‌و‌گو کردند.
رهبران هند و روسیه پس از دیدار دوجانبه در حاشیه «نشست انجمن اقتصادی بین‌المللی» در بندر «ولادی‌وستوک» طی بیانیه مشترکی تاکید کردند که به همکاری تجاری و اقتصادی با ایران ادامه خواهند داد. در بیانیه مشترک هند و روسیه، تجارت با ایران مشروع و براساس منافع متقابل عنوان شده است.
*  توجیه پمپئو برای اقدام آمریکا علیه صنعت هوافضای ایران
وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای «حمایت از تروریسم» علیه ایران، اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه سازمان فضایی ایران را توجیه کرد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشت: آمریکا، برای نخستین بار، سازمان فضایی غیرنظامی ایران را که همان فناوری پرتاب ماهواره مورد استفاده در موشک‌های بالستیک را به کار می‌بندد، تحریم کرد.
وی در ادامه با مطرح کردن ادعای حمایت از تروریسم علیه ایران، طی اظهاراتی ایران‌هراسانه، از متحدان‌ شان درخواست کرد که در این راستا با آمریکا همراه شوند.
** رسالت ۹۸/۶/۱۴
*  اروپایی‌ها می‌خواهند با آمریکا هماهنگ کنند
سخنگوی دولت گفت: اروپایی‌ها می‌خواهند با آمریکا هماهنگ کنند.
علی ربیعی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تحولات اخیر پیرامون برجام گفت: فرانسه نمایندگی اروپا را برعهده دارد و وزیر اقتصاد فرانسه هم به آمریکا رفته تا توافق بگیرد. اگر توافق شد و آنها اعلام کردند ما به توافق خود عمل می‌کنیم ولی چشم‌اندازی نداریم تا روز جمعه اروپا توافق را بگیرد.
وی افزود: اگر اروپا توافق را نگیرد ما گام سوم را در روز مقرر اجرایی می‌کنیم، این سیاست اروپاست که می‌خواهد با آمریکا هماهنگی کند و ما دخالتی در آن نداریم. ما منتظر اروپا هستیم، البته وعده خرید نفت محقق شده و اکنون هم رفته‌اند تا مجوز آن را بگیرند.
*  ایران از انواع پهپاد‌های شناسایی مراقبتی و بمب‌افکن بهره می‌برد
محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: با توجه به پیچیدگی و تنوع تهدیدات امروز و همچنین با در نظر گرفتن ضرورت حفظ نیروی انسانی برای مواقع مورد نیاز، روند تولید پهپاد در جمهوری اسلامی طی سالیان گذشته رشد زیادی داشته است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از انواع پهپاد‌های شناسایی، مراقبتی و بمب‌افکن بهره می‌برد و امروز این پهپاد‌ها وارد گردان‌های رزمی و اطلاعاتی نیرو‌های مسلح شده‌اند.
وی با بیان اینکه بُرد و دقت پهپاد‌های بومی جمهوری اسلامی ایران روز به روز بیشتر می‌شود، گفت: استفاده از پهپاد‌های مدرن نظیر پهپاد نقطه‌زن کیان که به تازگی از آن رونمایی شد، می‌تواند ما را در حوزه پدافندی بسیار جلو ببرد و آسمان امن کشورمان را امن‌تر از گذشته کند.
** مردم سالاری ۹۸/۶/۱۴
*  مذاکرات با اروپا با توجه به پیچیدگی‌های آن زمان‌بر است
رئیس دفتر رئیس جمهوری هم در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نتایج سفر عراقچی به فرانسه که با یک تیم اقتصادی همراه شده است،اعلام کرد: نتیجه مذاکرات با توجه به پیچیدگی‌هایی که دارد، زمان‌بر است، اما در مجموع پیشرفت‌هایی به وجود آمده است.
محمود واعظی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا در مذاکرات اخیر با اروپایی‌ها ۱۱ تعهد بر زمین مانده اروپایی‌ها در برجام هم در محور مذاکرات قرار دارد، گفت: در مرحله فعلی مذاکرات بحث برجام را باز نکردیم؛ از ۱۸ اردیبهشت سیاستی جدید اتخاذ کردیم تا هر دو ماه اقداماتی را در خصوص کاهش تعهدات برجام انجام دهیم، در همین راستا روز پنجشنبه یا جمعه مهلت مرحله دوم تمام  و مرحله سوم شروع می‌شود.
*  تاکید عمان بر توسعه همکاری‌های اقتصادی
سفیر عمان در ایران گفت: این کشور آماده تعامل بیشتر با تجار ایرانی است ولی باید برنامه‌ریزی عملی در این خصوص صورت گیرد.
«سعود بن‌احمد بن‌خالد البروانی» در جمع تجار و اعضای اتاق بازرگانی ارومیه اظهار داشت: در ۶ سال حضورم در ایران ضمن تحکیم توسعه سیاسی، راهکارهای توسعه اقتصادی را نیز احصا کرده‌ایم ولی با نقطه ایده‌آل همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان فاصله داریم.
** آرمان ۹۸/۶/۱۴
*  اظهارات مداخله‌جویانه درباره جودوکار ایرانی
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر خود به شایعات پناهندگی سعید ملایی جودوکار ایرانی واکنش نشان داد. مورگان اورتاگوس در این پیام نوشت: ایالات متحده از سعید ملایی، جودوکار شجاع ایرانی حمایت می‌کند. وی در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد: «این ورزشکار با فشار مقام‌های ورزشی ایران برای باخت و روبه‌رو نشدن با ورزشکار اسرائیلی روبه‌رو شده است. حضور در مسابقات ورزشی نباید با ترس از تلافی‌جویی همراه باشد.»
** آفرینش ۹۸/۶/۱۴
*  فرانسه تاکنون نتوانسته ترامپ را برای اعطای خط اعتباری به ایران راضی کند
مقام‌های آگاه خبر دادند که تاکنون ماکرون نتوانسته ترامپ را برای اعطای خط اعتباری به ایران راضی کند.
مقام‌های فرانسوی در مورد تلاش فرانسه برای اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری گفتند: راضی کردن ترامپ کار سختی است و فرانسه تاکنون نتوانسته ترامپ و مقام‌های آمریکایی را راضی کند.
*  سازمان ملل بازداشت نامحدود کودکان مهاجر در آمریکا را محکوم کرد     
«میشل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر بازداشت نامحدود کودکان مهاجر را محکوم کرد و گفت، این تصمیم آشکارا قانون بین‌الملل را زیر پا می‌گذارد.
‌«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته با اتخاذ این تصمیم، راه بازداشت نامحدود کودکان مهاجر و خانواده های آنها را هموار کرد.کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک مبنی بر اینکه کودکان را باید به عنوان آخرین اقدام و در کوتاه ترین زمان ممکن بازداشت کرد، به خبرنگاران در ژنو گفت: اگر قرار به بازداشت نامحدود کودکان باشد، ‌این مساله اوضاع را بسیار بدتر می کند.
** قدس ۹۸/۶/۱۴
* گام‌‌های کاهش تعهدات برجامی را با قدرت بردارید
۴۰ تشکل دانشجویی در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستند گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران با قدرت برداشته شود در بخش‌هایی از این نامه آمده است: با اقداماتی از قبیل آغاز به کار فردو، نصب ماشین‌های نسل‌های بالاتر در بخش‌ صنعتی نطنز، افزایش درصد و ظرفیت غنی سازی، تمامیت خواهی غرب‌ها را پایان داده و عزت جمهوری اسلامی ایران را در مواجهه با آن‌ها حفظ کنید.
اینک غرب به پایان مسیر زیاده خواهی‌ها رسیده و سیاست فشار حداکثری شکست خورده است؛ آن‌ها که ملت ما را تروریست خواندند، آن‌ها که می‌خواستند صادرات نفت را به صفر برسانند، آن‌ها که می‌خواستند کریسمس را در تهران جشن بگیرند، آن‌ها که نمی‌خواستند جمهوری اسلامی ۴۰ سالگی‌اش را جشن بگیرد، امروز شکست خورده جنگ محاسبه‌ها و جنگ اراده‌ها هستند.
*  وزیر کشور بحرین عزاداران حسینی را تهدید کرد
راشد بن عبدالله آل خلیفه، وزیر کشور بحرین در اقدامی خصمانه عزاداران حسینی را تهدید کرد.
وی تهدید کرد که آل خلیفه هرگز اجازه نمی‌دهد عزاداران اقدام به سر دادن شعارهای سیاسی کنند، وی همچنین با لحنی تهدید آمیز گفت که روسای حسینیه‌ها نباید اجازه تخلف در این اماکن را بدهند.
آل خلیفه هر ساله در ایام محرم الحرام اقدام به جمع آوری نمادهای عاشورایی کرده و محدودیت‌هایی را برای برگزاری مراسم عزاداری اعمال می‌کند.
** اعتماد ۹۸/۶/۱۴
*  واکنش همتی به خط اعتباری اروپا
رییس کل بانک مرکزی در خصوص خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری گفت: پرداخت ۱۵ میلیارد دلار خط اعتباری در ازای خرید یا وثیقه نفت، بخشی از تلاش اروپا برای نشان دادن تعهد آن کشورها برای حفظ برجام و اقدام آنها برای توقف کاهش تعهدات برجامی ایران است.
به گفته عبدالناصر همتی، بانک مرکزی، برنامه تامین ارز خود را بدون در نظرگرفتن پیشنهادات اروپا تنظیم کرده است و با تمهیدات انجام گرفته، روند تخصیص و تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی و سایر نیازهای ضروری کشور و نیز مدیریت بازار ارز را طبق برنامه پیش می‌برد.
** شهروند ۹۸/۶/۱۴
*  نیاز اروپا به مجوز آمریکا باعث تاسف است
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با وزیر خارجه بنگلادش گفت: «از نظر حقوقی اقدام آمریکا نمی‌تواند مانع از اجرای تعهدات اروپا شود؛ مجوز مشکل ما نیست؛ موضوعی است که خود آنها باید انجام دهند.
مواضع ما بسیار شفاف است این که فرانسه یا اروپا برای انجام اقدامات‌شان نیاز به مجوز آمریکا دارند، قابل فهم است؛ اما از نظر ما باعث تاسف است.
گفت‌وگوی ما با کشورهای اروپایی به این دلیل بوده که از بین کشورهای باقیمانده در برجام، روابط اقتصادی با چین و روسیه داریم و این روابط ادامه می‌یابد اما متاسفانه اروپایی‌ها نتوانستند به رابطه ادامه دهند.»
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
علم و اخلاق از بندهای مهم بیانیه گام دوم و با دانشگاه مرتبط هستند
آنا/ آیت‌الله احمد بهشتی در  نشست هم‌اندیشی گام دوم انقلاب با رویکرد دانشگاه، نقش دانشگاه را در تبیین گام دوم انقلاب بسیار مؤثر دانست و اظهار کرد: بند اول و دوم بیانیه گام دوم انقلاب، علم و اخلاق است که مستقیماً با دانشگاه مرتبط است. عضو جامعه مدرسین افزود: باید سعی کنیم علم و اخلاق را در دانشگاه با هم پیش ببریم و در ترویج آن کوشا باشیم؛ چراکه علم بدون اخلاق و معنویت، ضرر می‌زند. تمام نیروهای مختلف در دستگاه‌ها و قوای مقننه، مجریه، قضائیه و سایر امور همگی حاصل حوزه و دانشگاه است و اگر این زیرساخت‌ها درست شود، بسیاری از مشکلات پیش نخواهد آمد.
ائمه جماعات، مبلغان و ائمه جمعه در ترویج فرهنگ عاشورایی امربه‌معروف و نهی از منکر مسئول هستند
حوزه/حجت‌الاسلام‌والمسلمین آشتیانی در همایش «نهضت حسینی، مطالبه گری و مسئولیت اجتماعی» با بیان این‌که ائمه جماعات، مبلغان و ائمه جمعه در ترویج فرهنگ عاشورایی امربه‌معروف و نهی از منکر مسئول هستند، ابراز داشت: اسلام در عصر غیبت با دو بال مکتب حسینی و انتظار زنده و پویا است؛ بنابراین باید از این حدود مراقبت کرد. عضو جامعه مدرسین اطاعت از امام را یک ضرورت ایمانی دانست و گفت: اگر امت از رهبری معظم انقلاب و ولایت مطلقه فقیه اطاعت کنند مسلماً مشکلی ایجاد نخواهد شد.
الزام به قانون حجاب در ادارات و نهاد های دولتی ضروری است
حوزه/ آیت‌الله فقیهی در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم، گفت: باید توجه داشت که ۴۱ درصد کارمندان نهاد های دولتی و چه بسا وابسته به دولت را بانوان تشکیل می‌دهند و اگر این الزام به قانون که توجه به حجاب و رعایت آن است در این نهاد‌ها شکل بگیرد، قطعا دیگر مشکلات حجاب در سطح جامعه به نحو مطلوبی درست خواهد شد. عضو جامعه مدرسین در بیان چگونگی امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان ساخت: سعی شود در فرهنگ سازی این فریضه در بین آحاد جامعه تلاش بسیار شود و مسئولیت اجتماعی و توجه به این امر مهم در جامعه نهادینه شود تا هر شخص خود را مکلف به انجام این فریضه الهی بداند تا همگانی شود.
اصلاح ساختار اقتصادی کشور شتاب می‌گیرد
فارس/ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی کشور بیان کرد: رهبری معظم انقلاب دستوراتی در این زمینه داده بودند و ابعاد مختلفی از آن مورد توجه قرار گرفته بود که ان شاالله در جلسات آتی سران قوا با سرعت بیشتری محقق می‌شود. لاریجانی افزود: اصلاح ساختار اقتصادی کشور می‌تواند تاثیرات خوبی در فضای داخلی کشور داشته باشد.
راه برای توسعه‌یافتگی و پیشرفت بسیار است
ایسنا/ رئیس قوه قضاییه گفت: راه برای توسعه‌یافتگی و پیشرفت بسیار است و باید در این راستا برنامه‌ریزی کرده و گام برداریم. آیت‌الله ابراهیم رئیسی صبح امروز در بدو ورود به زنجان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تلاش‌های زیادی در استان جهت توسعه انجام شده که جای تقدیر دارد، ولی راه برای توسعه‌یافتگی و پیشرفت بسیار است و باید در این راستا برنامه‌ریزی کرده و گام برداریم.
واکنش ظریف به پیشنهاد رشوه آمریکا به ناخدای نفتکش ایران
فارس/ «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه درباره پیشنهاد چند میلیون دلاری آمریکا به ناخدای نفتکش ایران در ازای همکاری با واشنگتن برای توقیف این نفتکش واکنش نشان داد. ظریف در توئیتر نوشت: «آمریکا پس از ناکامی در دزدی دریایی مستقیماً به رشوه‌دهی متوسل شده است: یا نفت ایران را به ما بده و چندین میلیون دلار دریافت کن و یا خودت تحریم شو. شباهت زیادی به دعوتی دارد که چند هفته پیش من از کاخ سفید دریافت کردم. دارد به الگو تبدیل می‌شود.»
هشدار ایران به سازمان بین المللی دریانوردی
فارس/ سفارت ایران در لندن در پی تهدید ناخدای کشتی «آدریان دریا» از سوی آمریکا و نقض امنیت دریانوردی به سازمان بین المللی دریانوردی هشدار داد.  حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس در صفحه توئیترش نوشت: «‏سفارت کشورمان در لندن به سازمان بین المللی دریانوردی و اعضای آن هشدار داد که آمریکا با تهدید کشتی حامل نفت ایران، ناخدا و خدمه کشتی و همچنین تهدید کشورها به عدم ارائه خدمات بندری به آن کشتی، معاهدات دریانوردی را نقض و امنیت و ایمنی دریانوردی بین المللی را به مخاطره انداخته است.»
واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات خصمانه دیپلمات ارشد آمریکایی
تسنیم/ سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه سخنان »برایان هوک» مسئول گروه ویژه اقدام ایران و همچنین تروریسم اقتصادی تازه آمریکا که در راستای فشار بیشتر بر مردم ایران اعمال شده است را به ‌شدت محکوم کرد. موسوی در این خصوص اظهار داشت: «تشدید اظهار نظرهای خصمانه و اقدامات ناامیدانه و مضحک‌تر از همه تعیین جایزه برای خیانت و جاسوسی، اَعمالی از روی یاس و استیصال برای اثرگذاری بر ملت ایران است که چون همیشه ره بجایی نخواهد برد و برگ هایی سیاه بر کارنامه پرننگ و نیرنگ آنان در برخورد با ایرانیان خواهد افزود که قطعا روزی باید پاسخگوی اقدامات خود باشد.»
اگر نقش اسرائیل در حملات ثابت شود به سازمان ملل می‌رویم
ایسنا/ محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق اعلام کرد اگر دست داشتن رژیم صهیونیستی در حمله به پایگاه‌های نظامی عراق اثبات شود، کشورش از طریق سازمان ملل، راه‌های قانونی را اجرایی می‌کند. وزارت خارجه عراق نیز اعلام کرد، اقدامات دیپلماتیک با سفرایی از اعضای شورای امنیت را ادامه می‌دهد تا بر حفظ حاکمیت ارضی عراق تاکید کند.
اجرایی شدن اینستکس بدون پذیرش FATF امکان‌پذیر نیست
تسنیم/ یک دیپلمات فرانسوی مدعی شد اگر ایران شرایط FATF را نپذیرد، اجرای سازوکار تجاری اروپا و ایران میسر نخواهد بود. این دیپلمات فرانسوی که رویترز به نامش اشاره نکرده، مدعی شده است: «سازوکار متناظر ایرانی برای اینستکس هنوز عملیاتی نیست. روزی که آنها شرایط ضروری FATF را امضا کنند، ما در مورد آن صحبت خواهیم کرد و بعد از آن‌که مطمئن شویم اولین تراکنش‌ها از طریق اینستکس مشمول تحریم‌های آمریکا نمی‌شوند، بار دیگر در موردش گفتگو خواهیم کرد.»
یاوه سرایی نتانیاهو در واکنش به سومین گام برجامی ایران
 ایرنا/ «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تصمیم ایران درباره سومین مرحله از کاهش تعهدات برجامی واکنش نشان داد و با ادامه یاوه سرایی خود، خواستار اعمال فشار بر ایران شد. وی مدعی شد: این بخشی از اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در فضای بین‌المللی و بخشی از تلاش‌های آنها برای حمله علیه اسرائیل است. این تلاش‌های متوقف نشده، اکنون زمان گفت‌وگو با ایران نیست و زمان فشار بر این کشور است.
با ایران در زمینه‌های مختلف همکاری داریم
فارس/ سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری بر روابط دوستانه این کشور با ایران تأکید کرد. وی گفت: «چین و ایران روابط دوستانه‌ای دارند و دو کشور در چارچوب قوانین بین‌المللی در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری‌های سودمندی دارند.»
اسرائیل غیر از زبان زور چیزی نمی‌فهمد
تسنیم/ شیخ نعیم قاسم جانشین دبیرکل حزب الله لبنان گفت که معادله بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی ثبات سیاسی و امنیتی در لبنان برقرار کرده است. وی افزود: ما توانستیم ثابت کنیم که نیروی مقاومت همان چیزی است که مانع تجاوز و اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی می‌شود. جانشین دبیرکل حزب الله اظهار داشت: اسرائیل به جز زبان زور چیزی نمی‌فهمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *