خبرروز ۱۳۹۷/۱۱/۱۶

  • دبیرکل حزب الله لبنان: انقلاب اسلامی ایران مسیر تاریخ را عوض کرد
  • آیت الله یزدی: ولی فقیه اختیارات امام معصوم(ع) را دارد
  • رئیس قوه قضائیه خبر داد عفو ۵۰ هزار زندانی
  • آیت الله حسینی بوشهری: جامعه مدرسین دغدغه‌های رهبری درباره قم را پیگیری می‌کند
  • آیت الله اعرافی: مسجد دولتی نمی‌خواهیم دولت مسجدی می‌خواهیم
  • آیت الله رجبی: مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند

 

** جام جم ۹۷/۱۱/۱۶
*  اروپا نمی‌تواند شرط بگذارد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور وزیر خارجه در جلسه دیروز این کمیسیون گفت: ظریف در این جلسه ضمن رد ارتباط INSTEX با FATF تاکید کرد: این ارتباط را نمی‌پذیریم و حتی اعتراض کردیم که اقدام دیر هنگام اروپا در ارائه این ساز و کار نمی‌تواند مشروط باشد.
علی نجفی خوشرودی همچنین اظهار کرد: تاثیر این ساز و کار در جلوگیری از امنیتی سازی ایران، منحصر نبودن فعالیت این ساز و کار به غذا و دارو، ضرورت ایجاد ساز و کار مشابه در ایران از دیگر موارد مطروحه در این نشست بوده است.
** همشهری ۹۷/۱۱/۱۶
*  گروه‌های تروریستی همچنان در توهم به سر می‌برند
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف عمیق از حمله تروریستی به اتوبوس زائران ایرانی در شهر بلد عراق که منجر به شهادت و جراحت تعدادی از هموطنان شد، این اقدام ددمنشانه و غیر انسانی را به شدت محکوم کرد.
وی با اعلام پیگیری‌های همه جانبه وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران برای بررسی حادثه و رسیدگی به مجروحان اظهار داشت: گروه‌های تروریستی مطرود و شکست خورده در عراق، همچنان در توهم ابراز وجود به سر می‌برند و با دست زدن به اینگونه جنایات غیر انسانی به خیال خام خود به دنبال ضربه زدن به پیوند و وحدت میان ملت‌های ایران و عراق هستند که قطعا به اهداف شوم خود نخواهند رسید و اینگونه فجایع عزم دو ملت را برای ریشه کنی کامل باقیمانده جنایتکاران جزم‌تر خواهد کرد.
** کیهان ۹۷/۱۱/۱۶
*  موشک‌های ایران می‌تواند ناوهای آمریکا را به قعر دریا بفرستد
یک نشریه آمریکایی تاکید کرد: موشک‌های ایران می‌تواند کار ناوهای غول‌پیکر آمریکایی را یکسره کند.
سباستین رولین کارشناس ارشد دانشگاه جرج تاون ضمن یادداشتی در نشنال اینترست، به بررسی قدرت‌ موشک‌های مختلف ایران نسبت به ناوهای آمریکایی پرداخت و نوشت: اگرچه تمام ناوهای آمریکایی به سیستم‌های ضدهوایی مجهز هستند اما با این حال، موشک‌های کوتاه برد سپاه در خلیج‌فارس توانایی تهدید آمریکا را دارا می‌باشند. علاوه بر این، استفاده همزمان از تعداد بالایی از این موشک‌ها آن هم از زوایای مختلف می‌تواند کار ناوهای آمریکایی را یکسره کند.
*  عمان آماده سرمایه‌گذاری در چابهار است
سفیر عمان در جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت و بخش خصوصی کشور عمان آماده سرمایه‌گذاری در چابهار است.
سعود بن احمد خالد البروانی در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: افزایش همکاری‌‌های تجاری و اقتصادی عمان و ایران می‌تواند منجر به توسعه روابط این دو کشور شود. وی بیان کرد: چابهار بهترین مرکز ارتباطات و مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و عمان است و در آینده می‌تواند نقش مهمی در توسعه تجارت منطقه ‌ایفا کند.
** شرق ۹۷/۱۱/۱۶
*  اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی
محمود نگهبان سلامی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ گفت: جلسه عصر دوشنبه کمیسیون تلفیق برای جمع بندی برخی موارد لایحه بودجه ۹۸ برگزار شد. در این جلسه اعلام شد که با موافقت رهبری یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی کشور در سال آینده اختصاص می‌یابد. به گفته وی، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، در سال ٩٨، ۳۵٠٠ میلیارد تومان برای فرهنگیان (حق التدریس-رتبه‌بندی)، همسان سازی بازنشستگان، معیشت نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد.
*  نقض ماهوی خروج آمریکا از برجام
معاون حقوقی ریاست جمهوری در نشست علمی بررسی ابعاد حقوقی تحریم گفت: در خروج آمریکا از برجام، نقض ماهوی انجام شده است؛ چرا که آمریکایی‌ها مدعی بودند، موضوع و مدت برجام کافی نبوده که البته این به موجب قرارداد ادعایی موجه برای نقض توافق نیست.
لعیا جنیدی افزود: به طور کلی وضع تحریم‌ها علیه سایر کشورها قابل بررسی است چراکه هیچ کشوری علی الاصول نمی‌تواند چنین صلاحیت تقنینی فراسرزمینی موسعی برای خود قائل باشد و این در تعارض با حاکمیت کشورها و ناقض اصل عدم مداخله است.
** ایران ۹۷/۱۱/۱۶
*  شهروندان مصری بازداشت شده در ایران آزاد شدند
وزارت خارجه مصر از آزادی ۵ شهروند مصری که به طور غیرقانونی وارد آب‌های ایران شده بودند و در ایران بازداشت شدند خبر داد. این شهروندان با یک کشتی عربستانی به طورغیرقانونی وارد آب‌های منطقه‌ای ایران شده بودند و پس از اتمام مراحل قانونی آزاد شدند.
*  درخواست پزشکیان از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر تعدادی از نمایندگان درخصوص مداخله امام جمعه کرج درخصوص سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از شورای محترم سیاستگذاری ائمه جمعه درخواست می‌کنم مداخله‌ای که امام جمعه محترم کرج درخصوص سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی داشتند را پیگیری کنند. انتظار می‌رود به گونه‌ای برخورد شود که افرادی نظیر ما که اعتقاد و باور و اخلاق و دین را از این بزرگان یاد می‌گیریم خلاف آموزه‌های آنها در جامعه نبینیم.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱۱/۱۶
*  به ترامپ اجازه نمی‌دهیم ازعراق برای تعرض به ایران استفاده کند
سید عمار حکیم رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی از مهمترین فراکسیون‌های مجلس عراق در واکنش به اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهوری آمریکا گفت: عراق به شدت با این که میدانی برای تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و یا نقطه‌ای برای زیرنظر گرفتن کشورهای همسایه و یا تعرض به آنها باشد، مخالف است.
رهبر جریان حکمت ملی گفت: این که آمریکا بخواهد خاک عراق را نقطه‌ای برای ضربه زدن به کشورهای همسایه قرار دهند، تهدید منافع ملی و امنیت ماست و عراق هرگز چنین اجازه را نخواهد داد.
*  دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت شد
مجلس شورای اسلامی به دکتر سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی رای اعتماد داد.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز بررسی صلاحیت و رای اعتماد به دکتر سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در دستور کار داشتند که پس از سخنان رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی و نیز اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و همچنین وزیر پیشنهادی، رای گیری به عمل آمد که در نهایت دکتر سعید نمکی با ۲۲۹ ‌رای موافق، ۲۵ ‌رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۵۹ ‌نماینده حاضر از مجلس رای اعتماد گرفت.
** وطن امروز ۹۷/۱۱/۱۶
*  عفو ۵۰ هزار زندانی
رئیس قوه‌قضائیه تعداد زندانیان بهره‌مند از عفو گسترده محکومان در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب را قریب به ۵۰ هزار نفر اعلام کرد.
آیت‌الله صادق آملی در جلسه مسؤولان عالی قضایی با اشاره به تقاضای خود از محضر رهبر معظم انقلاب برای اعطای عفو گسترده در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و موافقت اولیه ایشان با کلیات این تقاضا تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای این عفو شیرین را که تخمین زده می‌شود شامل قریب به ۵۰ هزار نفر بشود، با برخی اظهارات بی‌مورد و حواشی نامربوط تلخ می‌کنند و یک اقدام انسانی، قضایی و حقوقی را که مربوط به جرم و محکومیت مجرمان است، سیاسی جلوه می‌دهند. اصل این پیشنهاد از سر رأفت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است و هر تفسیر دیگری در این زمینه بیهوده و خطاست.
*  اسلام یکی از قطب‌های جدید قدرت در جهان خواهد بود
سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در نخستین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی با موضوع «آینده قدرت در جهان از نگاه اسلام، مکتب مهدویت و غرب» با تبیین ضرورت آینده‌پژوهی در روند‌های کلان ملی، منطقه‌ای و جهانی گفت: آرزوی آمریکایی‌ها شکل‌دهی قدرت هژمون تا پایان قرن بیستم بود که در این آرزو شکست خوردند و نتوانستند تنها ابرقدرت جهان شوند. واقعیت این است که قدرت در جهان به سمت چندقطبی شدن و چندجانبه‌گرایی در حال حرکت است سرلشکر صفوی در تبیین بروز و ظهور قطب قدرت جهان اسلام در قرن حاضر گفت: به عقیده ما بروز و ظهور یک قطب قدرت جدید به عنوان قدرت جهان اسلام در قرن حاضر که مبتنی بر فرهنگ و تمدن نوین اسلامی است با محوریت اسلام نابی که انقلاب اسلامی آن را ترویج می‌کند، در حال شکل‌گیری است.
** جوان ۹۷/۱۱/۱۶
*  پیروزی‌های انقلاب را باید پای مردم نوشت
سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در افتتاح پروژه‌های محرومیت‌زدایی استان مازندران ضمن تبریک ایام دهه فجر، پیروزی‌های انقلاب را دستاورد مردم دانست.
وی در ادامه افزود: هیچ مسئولی حق ندارد دستاورد‌های انقلاب را پای خود بنویسد زیرا این دستاورد‌ها را مدیون مردم هستیم.
سردار غیب پرور با بیان اینکه تداوم انقلاب در گرو حضور مردم در صحنه است، افزود: تفاوت انقلاب ما با انقلاب‌های دیگر در مردمی بودن آن است و حضور مردم تضمین تداوم آن است، به همین دلیل فشار اقتصادی و تنگنا‌ها در اراده مردم برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن بی اثر است.
*  ۲ مدیر ارشد گمرک ایران را به قوه قضائیه معرفی کنید
محمد دهقان و احمد امیرآبادی طی نامه‌ای به ناصر سراج خواستار این شدند که ۲ مدیر ارشد گمرک ایران برای رسیدگی به اتهامات به قوه قضائیه معرفی شوند.
در متن این نامه آمده است: مطابق اسناد واصله بویژه گزارش برخی بازرسان بازرسی کل کشور که در شهریور ماه سال ۹۵ تهیه و به استحضار جنابعالی رسیده است دو تن از مدیران ارشد گمرک ایران متهم به دریافت چند ده میلیون تومان رشوه از افرادی بوده اند که برای کارکنان گمرک ایران البسه و مواد غذایی در قبال اخذ وجه تأمین می‌کرده اند.
** آفتاب یزد ۹۷/۱۱/۱۶
*  سوئیس به دنبال راه‌اندازی کانالی بشردوستانه برای تبادل با ایران
مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در تهران در گفت‌وگویی اختصاصی با فایننشال تریبون اعلام کرد: دولت سوئیس تلاش دارد برنامه‌هایش را در جهت رونمایی از یک کانال مالی بشردوستانه برای ایران از طریق مذاکراتی پیچیده با طرفین در ایران، آمریکا و سوئیس پیش ببرد.
وی در ادامه افزود: این کانال – که از سازوکار ویژه مالی اروپا یا همان SPV (که حال با نام اینستکس شناخته می‌شود) مجزا است – قصد دارد به عرضه مواد دارویی، وسایل پزشکی و مواد غذایی بپردازد. این اقلام طبق گفته‌ی آمریکا هدف تحریم‌هایی که پس از خروج بحث‌برانگیز و غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای در ماه می‌اعمال شد، نیست.
** رسالت ۹۷/۱۱/۱۶
*  دشمن از پیشرفت موشکی ایران وحشت دارد
معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دشمن از پیشرفت موشکی ایران وحشت دارد.سردار ابوالفضل شکارچی با اشاره به وضعیت نظامی ایران تصریح کرد: ایران اسلامی از نظر وضعیت نظامی در موقعیت عالی قرار دارد، البته این تجهیزات نظامی همه برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد و قصد هجوم به هیچ کشوری را نداریم، مگر اینکه کشوری بخواهد به مرزها و خاک ما تعرض کند.
*  نشست سران روسیه، ایران و ترکیه ۱۴ فوریه انجام می‌شود
“دیمیتری پسکوف” سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه تأیید کرد که نشست سه‌جانبه رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه در تاریخ ۱۴فوریه (۲۵بهمن ماه) در بندر سوچی برگزار خواهد شد. به‌گفته وی، در همان روز “ولادیمیر پوتین” و “رجب طیب اردوغان” مذاکرات دوجانبه‌ای نیز با یکدیگر خواهند داشت.
** مردم سالاری ۹۷/۱۱/۱۶
*  پرویز کاظمی با تودیع وثیقه ۱۰ میلیاردی آزاد شد
سیامک مدیرخراسانی وکیل مدافع پرویز کاظمی متهم ردیف دوم پرونده بانک سرمایه گفت که موکلش با تامین وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شده است. بر اساس این گزارش، دادگاه انقلاب در چهار جلسه به اتهامات سه عضو پیشین هیئت مدیره بانک سرمایه از جمله پرویز کاظمی -از وزرای دولت نهم-، رسیدگی کرد. طبق کیفرخواست صادره در این پرونده، «پرویز کاظمی» به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۱ فقره خیانت در امانت متهم شده است.
*  نیروهای نظامی اجازه کوچکترین تحرکی را به دشمنان نمی‌دهند
فرمانده قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب کشور گفت: امروز ایران اسلامی به عنوان یک قدرت برتر در خاورمیانه مطرح است. امیر فرهاد آریانفر در دیدار جمعی از فرماندهان و نیروهای نظامی و انتظامی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه ، خوداتکایی و اعتماد به نفس را رمز پیروزی و تداوم انقلاب عنوان کرد و افزود: دستاوردهای نیروهای نظامی و انتظامی اقتدار امروز ایران اسلامی را سبب شده است. آریانفر با اشاره به آمادگی کامل نیروهای نظامی و انتظامی برای دفاع از نظام گفت: اجازه نخواهیم داد دشمنان کوچکترین تحرکاتی را در کشور و در فراسوی مرزها چه به وسیله ایادی داخلی و چه بوسیله عوامل خارجی و حکام مرتجع منطقه داشته باشند.
** آرمان ۹۷/۱۱/۱۶
*  توئیت سفارت فرانسه در تهران درباره برجام
سفارت فرانسه در تهران در حساب توئیتری خود نوشته است:«برجام زنده است. برای حفظ این قرار داد باوجود خروج آمریکا، فرانسه، آلمان و برتانیا اینستکس را ایجاد کرده‌اند». همچنین این سفارتخانه ویدئویی را در مورد نحوه عملکرد اینستکس منتشر کرده است، که در این ویدئو گفته شده؛ توافق هسته‌ای ایران زنده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی ۱۳ گزارش، صحه نهاده است که ایران به تولید سلاح اتمی دست نمی‌زند.
*  ترور فرمانده ناجا صحت ندارد
انتشار اخباری مبنی بر ترور نافرجام سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی خبرنگار فارس را بر آن داشت صحت و سقم آن را از مسئولان ذیربط در نیروی انتظامی جویا شود. پیگیری‌های خبرنگار فارس حاکی از آن است که هیچ حادثه یا تروری برای فرمانده نیروی انتظامی رخ نداده و ایشان در صحت و سلامت کامل هستند. گفتنی است اخباری در شبکه‌های مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه یک ترور خطرناک از سر سردار اشتری با هوشیاری مجموعه ایشان به خیر گذشت.
** آفرینش ۹۷/۱۱/۱۶
*  ایران به دنبال تسخیر خاورمیانه است
بنیامین نتانیاهو در دیدار با گروهی از سفیران سازمان ملل متحد که به اسرائیل سفر کرده بودند از تحولات بزرگ در منطقه صحبت کرد و در اظهارات بی‌اساس خود در مورد «ظهور حکومت پرخاشگر ایران که به دنبال تسخیر خاورمیانه است» هشدار داد.
وی در ادامه اظهارات ضدایرانی‌اش مدعی شد: ایران نیروهایی دارد که یکی از آنها حزب‌ا… است. حزب ا… در دولت لبنان فعالیت می‌کند اما این اشتباه است آنها در واقع دولت لبنان را کنترل می‌کنند چرا که این مساله به این معنی است که ایران دولت لبنان را کنترل می‌کند.
*  وزارت اطلاعات ۳باند قاچاق سوخت رامنهدم کرد
وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات استان فارس و در راستای مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی ۳ باند قاچاق سوخت در شهرستان های مرودشت، کازرون و لامرد استان فارس با هماهنگی مراجع قضایی مورد ضربه قرار گرفت و ۱۵ نفر از اعضای اصلی این شبکه را دستگیر کردند. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد متهمین در مدت فعالیت خود بیش از ۱۷ میلیون لیتر سوخت در قالب قاچاق و عرضه خارج از شبکه، جمع آوری و با همکاری دلالان از کشور خارج کرده اند.
** قدس ۹۷/۱۱/۱۶
*  انقلاب اسلامی ایران مسیر تاریخ را عوض کرد
«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان روز دوشنبه مصادف با ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۷ درباره آخرین تحولات سیاسی این کشور و منطقه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران سخنرانی کرد. وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره)، مسیر تاریخ را عوض کرد. این انقلاب رابطه مستقیمی با سرنوشت فلسطین، سرنوشت مقاومت و سرنوشت منطقه دارد.
وی تأکید کرد: ما خود را در زمره اولین کسانی می‌بینیم که انقلاب اسلامی ایران برایشان مهم است.
سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، روز گرانقدر و ارزشمندی است. ما اعتقاد داریم که بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نشانگر شکست تمامی طرح‌ها و توطئه‌های ایالات متحده آمریکا و متحدان آن است.
*  وزیر آلمانی از تحرکات جلیقه زردها ابراز نگرانی کرد
وزیر حمل و نقل آلمان در مورد تکرار مشابه موج اعتراض‌های مردمی فرانسه در این کشور ابراز نگرانی کرد. شهروندان آلمانی در چند روز اخیر راهپیمایی اعتراضی در رد تصمیم دولت برای ممنوعیت استفاده از خودروهای دیزلی برگزار کرده‌اند. آندراس شویر با اشاره به اعتراض‌های جلیقه‌زردها در فرانسه و تظاهرات مشابه در آلمان گفت: شهروندان از تصمیم دولت بشدت عصبانی هستند و به پا خواسته‌اند. گفتنی است موج اعتراضی مردم فرانسه که از ۱۲ هفته پیش آغاز شده، تاثیرات منفی بسیاری بر اقتصاد این کشور داشته است.
** خراسان ۹۷/۱۱/۱۶
*  دولت تصمیمی برای سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین نگرفته است
بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: در طرح سهمیه بندی بنزین روش بسیار پیچیده‌ای برای فروش بنزینِ افرادی که مصرف ندارند در نظر گرفته شده بود؛ کمیسیون انرژی مجلس با توجه به مسائل مذکور و برخی از مسائل حقوقی طرح سهمیه بندی بنزین را رد کرد.وی افزود: در دولت نیز بحث‌هایی در زمینه سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین مطرح شده اما تاکنون تصمیمی در این حوزه اخذ نشده است.
*  نمایشگاه «اقتدار ۴۰» نشان‌دهنده خوداتکایی کشور است
مسئول دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه اقتدار ۴۰ گفت: نمایشگاه دستاورد‌های دفاعی نیرو‌های مسلح نشان‌دهنده خوداتکایی کشور است.«حسین فدایی» گفت: اگرچه فقط بخشی از تجهیزات، توانمندی‌ها و نتیجه زحمات نخبگان و تلاشگران عرصه دفاعی در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، اما همین میزان نیز می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس آن‌ها و امیدواری به آینده و پیشرفت انقلاب شود.
** اعتماد ۹۷/۱۱/۱۶
*  سفر معاون سیاسی وزیر خارجه به پاریس
سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان برای برگزاری ششمین دور گفتگوهای سیاسی ایران و فرانسه عازم پاریس شد. این گفتگوها روز سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ بین عراقچی و موریس گوردومونتاین دبیرکل وزارت امور خارجه فرانسه برگزار می‌شود. در این سفر که ازمدت‌ها قبل تنظیم شده بود، احتمالا برجام و اینستکس نیز مطرح خواهد شد.
** شهروند ۹۷/۱۱/۱۶
*  ایتالیا بیانیه اروپا برای به رسمیت شناختن گوایدو را وتو کرد
ایتالیا بیانیه مشترک ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را در نشست غیررسمی اخیر وزرای خارجه در بخارست در رابطه با امکان به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا را وتو کرد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
حرف ما تا جهانی و عقلی نباشد در همین منطقه دفن خواهد شد
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار شورای گفتمان علمی انقلاب گفت:حرف ما تا جهانی و عقلی نباشد در همین منطقه دفن خواهد شد، الان شرایط نهادهای علمی اینگونه است که تا سخنی فضای علمی غرب را تسخیر نکند حتی در منطقه خود نیز پذیرفته نخواهد شد و جهان از شما این انتظار را دارد.ایشان درادامه بیان داشتند: توقعی که نظام اسلامی و خونهای پاک شهدا از حوزه علمیه دارند توقعی جهانی است؛ لذا باید جهانی فکر کنید چراکه مکتب ما هم مکتبی جهانی است و راه هم در این زمینه باز است؛ در این مسیر مطلب و زبان مشترک بین همه انسانها وجود دارد لذا خواه یا ناخواه سخنان شما اثر بخش خواهد بود.
ولی فقیه اختیارات امام معصوم(ع) را دارد
حوزه/ آیت الله یزدی در دیدار جمعی از مبلغین بسیجی منتخب تیپ امام صادق(ع) گفت: در بحث ولایت فقیه، معتقدیم ولایت فقیه اطلاق دارد و معنای آن این است آن اختیاراتی که امام معصوم(ع)دارد و می‌تواند عمل کند و باید عمل کند، فقیهی که جانشین او است، اختیار دارد همه چیزها را که می‌تواند عمل کند، باید عمل کند.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به حضور روحانیون برای دفاع از حرم آل الله عنوان کرد: این وضعیت که الان دارید و آماده برای دفاع از حرم آل الله شدید، بدانید اگر نبود وجود حضرت زینب(س) در کربلا، حتما کربلا آن نتیجه اصلی را نمی‌داد.وی عنوان کرد: شما در منطقه‌ای وارد می‌شوید که قرار بود روزی تبدیل به اسرائیل دوم به وسیله جبهه استکبار شود. در این منطقه داعش بدترین جنایت‌ها را کرد.
جامعه مدرسین دغدغه‌های رهبری درباره قم را پیگیری می‌کند
فارس / آیت‌الله حسینی بوشهری در جلسه ستاد برگزاری مراسم دهه فجر استان قم با اشاره به ویژگی‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی امسال نه در شرایط عادی بلکه در مسیری پر از موانع به چهل سالگی می‌رسد، رهبر معظم انقلاب با تدبیر و حکمت این موانع را از سر راه انقلاب برداشتند و با وجود توطئه‌های دشمنان، انقلاب اسلامی عظمت خودش را به رخ دنیا می‌کشد. عضو جامعه مدرسین درادامه گفت: رهبر معظم انقلاب نگرانی خود را در خصوص فاصله گرفتن شهر قم از یک شهر با تراز اسلامی و انقلابی مطرح کردند و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این دغدغه مقام معظم رهبری را پیگیری می‌کند.
مسجد دولتی نمی‌خواهیم دولت مسجدی می‌خواهیم
حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه در اجلاس نماز شهرستان نی ریز با بیان اینکه ۲۰ شاخص برای مسجد تراز تعریف شده است گفت: مسجد باید به دست مردم و روحانیت اداره شود و هرگز نمی‌خواهیم مسجد را دولتی کنیم، بلکه دولت باید مسجدی شود.آیت الله اعرافی ، ادامه داد:روحانیت باید مسجد تراز را اداره کند مسجد نباید به انتظار دولت و بودجه‌های رسمی بنشیند افتخار حوزه‌های علمیه نیز این است که همیشه از مردم و در کنار مردم بوده اند در آینده نیز باید همین شاخص‌ها را داشته باشیم.
مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند
رسا/ آیت الله رجبی ، با اشاره به ضربات غربگرایان به کشور با راه اندازی بازی سازش گفت: منطق دینی، عقل و تجربه می‌گوید که مذاکره با آمریکا و دشمنان نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بر مشکلات کشور می‌افزاید.عضو جامعه مدرسین افزود: آمریکا در مبانی فکری خود در برابر مبانی فکری اسلامی قرار دارد غرب دشمن فرهنگ اسلامی است و اگر بتواند بساط آن را جمع می‌کند، وی با بیان این که تجربه قبل و بعد از انقلاب نشان داده که فرهنگ سکولار غربی همواره در صدد ضربه زدن به انقلاب و اسلام بوده است، ابراز داشت: غرب تنها به فکر منافع خود بوده و می‌خواهد ثروت کشور را چپاول کند؛ بنابراین مذاکره با دشمن به معنای تسلیم و برده آن‌ها شدن است.
حرفهای ترامپ اعلام صریح اشغال عراق است
مهر /سخنگوی گردانهای حزب الله عراق به حرفهای رئیس جمهور آمریکا درباره عراق واکنش نشان داد.محمد محیی سخنگوی گردانهای حزب الله عراق اعلام کرد: حرفهای دونالد ترامپ به مثابه اعلام صریح اشغال عراق و مرحله جدیدی از رویارویی است.شایان ذکر است که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا چندی پیش اعلام کرد: نظامیان آمریکایی از عراق خارج نخواهند شد، چون می‌خواهیم ایران را زیرنظر بگیریم.
 مقر نظامی ارتش سوریه را “در دفاع از خود” هدف گرفتیم!
ایسنا/سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مدعی شد، نیروهای آمریکایی از سمت مقر نظامی ارتش سوریه در کرانه غربی رود فرات مورد تیراندازی قرار گرفتند.شون رایان، گفت: نیروهای ما به منابع تیراندازی در راستای “دفاع از خود” واکنش نشان دادند که این حمله هوایی موجب زخمی شدن نیروهای ارتش سوریه شد. جنگندهای وابسته به ائتلاف آمریکایی در ساعات پایانی شنبه مقر توپخانه‌ای ارتش سوریه را در حومه شهر البوکمال در شرق این کشور هدف گرفتند.
نصب بنرهای تبریک پیروزی انقلاب در پاکستان
حوزه/ مردم پاکستان با نصب بنرهای حاوی تصاویر امام ومقام معظم رهبری و پرچم کشورمان در خیابان‌های شهر اسلام آبادفرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفتند. این بنرها حاوی تصاویر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و پرچم ایران و در طرف دیگر تصویر محمد علی جناح بنیانگذار پاکستان و علامه اقبال لاهوری و پرچم پاکستان است.زیر بنرها نیز عبارتی نوشته شده که معنای آن چنین است «ایران و پاکستان ۷۰ سال دوستی و برادری».
ایتالیا به سازوکار مالی اروپا- ایران می‌پیوندد
مهر/ مدیر اتاق بازرگانی آلمان-ایران ضمن اطمینان بخشیدن در قبال سازو کار مالی اروپا و ایران تاکید کرد که تهدید آمریکا به برهم زدن این سازو کار اغراق آمیز است. «میشائیل تکووس» اظهار داشت: شمار زیادی از بانک های اروپایی بگونه ای در ساز و کار مالی اروپا و ایران دخیل هستند که آمریکا نمی تواند در کلیت ماجرا دخالتی داشته باشد. تکووس همچنین تأکید کرد: پیش بینی من این است که ایتالیا نیز بزودی به جمع مشارکت کنندگان اروپایی خواهد پیوست.
اظهارات ترامپ مایه شرمساری است
فارس/ وزیر خارجه اسبق عراق با اشاره به اظهارات ترامپ درباره حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق گفت: اظهارات ترامپ درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای زیر نظر داشتن ایران برای دولت بغداد شرم آور و مایه خجالت است. زیباری تاکید کرد که چنین اظهاراتی انتخابهای سختی پیش روی عراق قرار خواهد داد.
اروپا به دلیل نفوذ آمریکا قابل‌ اعتماد نیست
ایرنا/سردبیر مجله سیاسی «پولیتیکس فرست» انگلیس با اشاره به بدعهدی‌های غرب در ارتباط با برجام، گفت که اروپا به دلیل تحت نفوذ آمریکا بودن، دوست صادق و قابل ‌اعتمادی برای ایران محسوب نمی‌شود.وی افزود: آمریکا به اتحادیه اروپا فشار می‌آورد که اگر به بازار ایران علاقه‌مند است از بازار آمریکا محروم می‌شود. از این ‌جهت متأسفانه شاهد هستیم که اروپایی‌ها به دلیل این فشارها عقب‌نشینی می‌کنند.
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران
باشگاه خبرنگاران/ در بیانیه شورای اتحادیه اروپا موسوم به «جمع‌بندی» در روز دوشنبه در بروکسل اعلام شد: اتحادیه اروپا اقدامات تحریمی را علیه دو شهروند ایرانی و یک شرکت ایرانی اعمال کرده است. این شورا عمیقا نگران فعالیت‌های خصمانه‌ای است که ایران در قلمرو چند کشور عضو اتحادیه اروپا انجام داده است.
تحریم‌ها بر فعالیت‌های ایران در سوریه تاثیرندارد
باشگاه خبرنگاران / دفتر بازرسی کل وزارت دفاع آمریکا در گزارشی اذعان کرد وضع دوباره تحریم‌های ضدایرانی این کشور در ماه‌های اوت و نوامبر سال گذشته میلادی، تأثیر چندانی بر توان ایران برای ادامه فعالیت‌هایش در سوریه نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *