خبرروز ۱۳۹۷/۱۰/۲۰

  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: کشور به انقلاب اقتصادی نیاز دارد
  • حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار پرشور مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی: رسیدگی به معیشت مردم مهم‌ترین وظیفه دولتمردان است
  • آیت الله شب‌زنده دار: مراقب باشیم درگیر الفاظ و القاب نشویم
  • آیت الله کعبی: نمی‌توانند روحانیت انقلابی را به حاشیه برانند
  • آیت الله علیدوست: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت زمینه مخالفت ندارد
  • آیت الله فقیهی: مسئولین برای رفع گرانی، فقر و بیکاری تلاش بیشتری کنند

 

** جام جم ۹۷/۱۰/۲۰
*  ادعای سی‌ان‌ان درباره آماده شدن ایران برای پرتاب ماهواره
سی‌ان‌ان در گزارشی مدعی شد: تصاویر جدید نشان می‌دهد ایران در حال آماده سازی برای پرتاب یک ماهواره به فضاست و این نشان می‌دهد که علی‌رغم تهدیدات اخیر مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در این زمینه، ایران در حال حرکت در مسیر تعیین شده خود است.
بنابر ادعای سی‌ان‌ان، این تصاویر که در روزهای چهارم، ششم و هفتم ژانویه تهیه شده، حاکی از فعالیت در مرکز فضایی امام خمینی و در ادامه پرتاب قبلی ایران در سال ۲۰۱۷ است.
** همشهری ۹۷/۱۰/۲۰
*  اروپا شریک جرم منافقین است
محمدجواد ظریف وزیر خارجه در واکنش به تحریم ایران توسط اروپا در توییتر خود نوشت: اروپا از جمله دانمارک، هلند و فرانسه مخفیگاه سازمان مجاهدین (منافقین) – کسانی که ۱۲ هزار ایرانی را کشته و در جنایات صدام علیه کردهای عراق شریک‌اند – و سایر تروریست‌هایی هستند که از اروپا قتل ایرانیان بی‌گناه را طراحی می‌کنند. متهم کردن ایران، اروپا را از مسئولیت مخفی کردن تروریست‌ها نمی‌رهاند.
** کیهان ۹۷/۱۰/۲۰
*  رسیدگی به معیشت مردم مهم‌ترین وظیفه دولتمردان است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار پرشور مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی:
– منابع کشور کم است اما چرا با وجود تذکرات مکرر، جریان‌ها و افرادی، ظالمانه این منابع را می‌بلعند و با دلال بازی و انحصارطلبی در تجارت، مانع پیشرفت کشور می‌شوند و در تقویت تولید داخلی کارشکنی می‌کنند.
– قدر نعمت مسئولیت در نظام اسلامی را بدانید و به لوازم قدرشناسی از آن یعنی «مراقبت در حرف و رفتار، پرهیز از گرایش به‌ ‌اشرافی‌گری و اسراف و رفتارهای طاغوتی» پایبند باشید و تلاش کنید مسیر حرکت شما همواره به سمت الگوی رفتاری و مدیریتی امیرمؤمنان باشد.
– رسیدگی به معیشت مردم مهم‌ترین وظیفه دولتمردان است.
– برخی دولتمردان آمریکایی این‌طور وانمود می‌کنند که دیوانه‌اند، البته بنده این را قبول ندارم اما آنها حقیقتاً «احمق‌های درجه یک» هستند.
– آنها به ایران توصیه می‌کنند حقوق بشر را از سعودی‌ها یاد بگیرد؛ آیا این، حرف یک دلقک نیست؟
– آمریکایی‌ها با خوشحالی می‌گویند تحریم کنونی ملت ایران در تاریخ سابقه ندارد اما ملت ایران ان‌شاءالله در این زمینه شکستی به آنها می‌دهد که در تاریخ بی‌سابقه باشد.
– نه تهدید و نه وعده و قول و امضایشان اعتبار ندارد.
– قم سرچشمه اصلی و پشتوانه معنوی انقلابی است که دنیا را متحول کرد، بنابراین بزرگان و جوانان قم نباید اجازه دهند دست‌های خائن، قم را از مرکزیت انقلاب، خارج و این حرکت تحولی را در آن کمرنگ کنند.
*  آغاز به کار دفتر حافظ منافع اسرائیل در عربستان، امارات، بحرین و عمان
منابع دیپلماتیک آگاه در کشورهای عربی فاش کردند، دفاتری برای حفاظت از منافع رژیم صهیونیستی در سفارتخانه‌های آمریکا واقع در عربستان سعودی، امارات، بحرین و عمان افتتاح شده است.
این اقدام نخستین اقدام رسمی دیپلماتیک برای برقراری روابط بین تل‌آویو و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس پس از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به عمان در اکتبر(آبان) گذشته به شمار می‌رود.
** شرق ۹۷/۱۰/۲۰
*  نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو
دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی گفت: به زودی نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در مسکو برگزار می‌شود.
حسین جابری انصاری که برای دیدار با مقامات روسیه به مسکو سفر کرده است، گفت: اهتمام ایران و روسیه به حل مسایل مختلف منطقه‌ای سبب شده است که سیاست‌ها و اقدامات خود را با هم هماهنگ کنند.
انصاری ادامه داد: در این سفر با «سرگئی ورشینین» و «میخائیل بوگدانف» معاونان وزیر امور خارجه روسیه همچنین «سرگئی لاورنتیف» نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه دیدارهایی خواهد داشت ضمن این که ممکن است در جریان این سفر دیدارهایی نیز با دیگر مقام‌های امنیتی و نظامی روسیه داشته باشد.
** ایران ۹۷/۱۰/۲۰
*  ثبات قیمت‌ها و آرامش بازار مورد توجه دولت خواهد بود
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت تبیین اقدامات انجام شده و دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی را ضروری خواند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی در بخش دیگری از سخنان خود دو وظیفه مهم دولت و مسئولین دولتی را در شرایط امروز جامعه مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز هر کدام از ما در هر بخشی که کار و تلاش می‌کنیم دو وظیفه مهم اشتغال جوانان و معیشت مردم را برعهده داریم.وی گفت: معیشت مردم و مواد لازم برای زندگی مردم که جزو خرید روزانه است، باید یک مبنایی داشته و ثباتی پیدا کند و بازار باید آرامش داشته باشد.
*  سوء قصد علیه رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ظهر دیروز مورد سوء قصد قرار گرفت. غلام‌رضا مزارعی درباره جزئیات حادثه تیراندازی به خودروی خود گفت: «بعد از بازگشت از محل کار هنگامی که می‌خواستم از خودرو پیاده شده و وارد منزل شخصی‌ام شوم خودرو را به گلوله بستند.»
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱۰/۲۰
*  اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم صداقت ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه با محکومیت تصمیم غیرمنطقی و تعجب برانگیز اتحادیه اروپا در تحریم چند تبعه ایرانی، این اقدام را نشانه بی‌صداقتی کشورهای اروپایی در مبارزه با تروریسم خواند.
بهرام قاسمی افزود: اتحادیه اروپا به جای قرار دادن نام گروه‌های تروریستی و جنایتکاری همچون منافقین و الاحوازیه در فهرست تحریم خود، آنان را در اقدامات ضد انسانی و تروریستی خود آزاد گذارده و حتی تحت حمایت خود قرار می‌دهد اما جمهوری اسلامی ایران را که پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و اروپا امنیت خود را مدیون آن است، مورد اتهام قرار می‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام و در چارچوب عمل متقابل اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.
*  ترامپ به‌زودی به برجام باز خواهد گشت
«جیمز چارلز اسلتری» نماینده سابق کنگره آمریکا معتقد است که ترامپ به‌زودی به برجام باز خواهد گشت و به اهمیت این توافق در کسب منافع آمریکا پی خواهد برد.
عضو شورای روابط خارجی آمریکا افزود: با وجود اینکه سیاست آتی ترامپ در خصوص ایران نیز نامشخص است اما به نظر من برجام باید حفظ شود.
جیم اسلتری در ادامه تاکید کرد: پرزیدنت ترامپ به‌زودی متوجه خواهد شد که برجام بهترین تامین‌کننده منافع امریکا و همه طرفهای امضاءکننده آن است.
** وطن امروز ۹۷/۱۰/۲۰
*  جنایات پهلوی تبیین شود
آیت‌الله‌العظمی نوری‌ همدانی از مراجع تقلید در درس خارج خود با گرامیداشت سالگرد قیام ۱۹ دی مردم قم گفت: ۱۹ دی یکی از ایام‌الله بسیار مهم در تاریخ انقلاب است که باید بزرگ داشته شود. وی عنوان کرد: زمانی مردم جرأت نمی‌کردند اسم امام را ببرند و نسبت به شاه ابراز تنفر کنند اما در قیام ۱۹ دی شعار مرگ بر شاه طنین‌انداز شد، بعد از مردم قم مردم تبریز، یزد، قزوین، تهران و شهرهای دیگر دست به قیام زدند. این مرجع تقلید با تأکید بر بزرگداشت ۱۹ دی خاطرنشان کرد: وقتی امام به قم تشریف آوردند به منزل ما آمدند و فرمودند انقلاب از قم شروع شده است، بنابراین باید ۱۹ دی را گرامی داشت و جنایات و خیانت‌‌های رژیم ستمشاهی را تبیین کرد.
*  از اسراف‌ احتمالی در بودجه جلوگیری شود
آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان با اشاره به بودجه سال ۹۸ گفت: شورای نگهبان با توجه به شرایط اقتصادی کشور می‌تواند و باید در بررسی بودجه دقت بیشتری کند تا از اسراف و تبذیرهای احتمالی جلوگیری کند.
** جوان ۹۷/۱۰/۲۰
*  هر جا آمریکا را کنار زدیم نتایج معجزه گونه به دست آوردیم
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دومین روز برگزاری همایش تبیین دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی با بیان اینکه با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی تقریباً در تمامی زمینه‌ها پیشرفت داشته‌‌ایم، تصریح کرد: در برخی ابعاد پیشرفت‌ها شگرف و در برخی حوزه‌ها در حد انتظار نبوده است؛ در هر صحنه‌ای که امریکا را کنار زده و انقلابی عمل کردیم نتایج معجزه‌‌گون و بسیار امید بخش و در هر حوزه‌‌ای که به توان و ظرفیت‌های داخل کم توجه بوده ایم هنوز هم با مشکلات و موانعی روبرو هستیم. وی افزود: ما با عمل انقلابی و جهادی امریکا را در حوزه دفاع و امنیت کنار زدیم و امروز دستاوردهای موشکی و اقتدار دفاعی ما زبانزد دوست و دشمن است اما در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ متاسفانه هنوز هم با چالش‌ها و مشکلاتی مواجهیم و تا زمانی که با الگوهای بومی و مبتنی بر مبانی اسلامی خود عمل نکنیم و امریکا را از این صحنه‌ها خارج نکنیم به رشد و شکوفایی نخواهیم رسید.
*  بگونه‌ای عمل‌کنید‌ که شرمنده مردم نشویم
محمدرضا عارف رئیس مجمع نمایندگان تهران در نشست مجمع امید تهران که با حضور پیروز حناچی شهردار و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران برگزار شد، با اشاره به سالگرد فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی بر نقش مهم و تاثیر گذار رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: باید بگونه‌ای عمل کنیم که بعد از تمام شدن دوران خدمت گذاری‌مان شرمنده مردم نباشیم.
** آفتاب یزد ۹۷/۱۰/۲۰
*  اروپا نشان داد توان ایستادن مقابل آمریکا را ندارد
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: تصور ما این بود که اتحادیه اروپا توان ایستادن در مقابل ترامپ را دارد. از نظر رویکرد و مسایل نظری هم تا الان خوب عمل کرده، ولی از نظر عملی ساختارهای مالی اتحادیه اروپا مخصوصا نظام بانکی آن نشان داد که این اتحادیه قادر نیست به عنوان یک تصمیم‌گیر مستقل و یک مجموعه قدرتمند برای حفظ دستاوردهای اتحادیه اروپا و تعهدات این اتحادیه در فضای جهانی ظاهر شود. در عین حال ما همچنان امیدوار هستیم که آنها به تعهداتشان در برجام عمل کنند.
*  به مذاکرات طالبان و دولت افغانستان کمک می‌کنیم
مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: از آنجا که امنیت افغانستان برای ایران اهمیت دارد، قبول کردیم که به مذاکرات بین طالبان و دولت مرکزی آن کشور کمک کنیم تا به تفاهم برسند. سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی اظهار داشت: ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی با طالبان گفتگو می‌کند و این گروه مایل است که در امنیت افغانستان نقش داشته باشد.
** رسالت ۹۷/۱۰/۲۰
*  کشور به انقلاب اقتصادی نیاز دارد
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: کشور به انقلاب اقتصادی نیاز دارد. آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود ابراز داشت: به دلیل گستردگی بیش از حد دولت، اکثر بودجه خرج هزینه مسئولین برای رفع گرانی، فقر و بیکاری تلاش بیشتری کنند جاری و حقوق می‌شود و لذا سهم چندانی برای تولید نمی ماند.آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی افزود: کشوری که اقتصادش این گونه باشد طبیعتا گرفتار مشکل می‌شود.وی با تاکید بر اینکه کشور به انقلاب اقتصادی نیاز دارد، گفت: با این مدل از اقتصاد که اکنون در حال اجراست هرچه جلو برویم، مشکلات حل نخواهد شد، ما به انقلاب اقتصادی نیاز داریم، ما انقلاب سیاسی کرده ایم، انقلاب فرهنگی نیز تا اندازه ای صورت گرفته، اما انقلاب اقتصادی نشده است.
*  دانشگاه‌ها وقتی اسلامی می‌شوند که دانش اسلامی باشد
حضرت آیت‌الله جوادی آملی در درس خارج خود با اشاره به بحث علوم دینی و غیر دینی گفت: علومی که در دانشگاه و حوزه مطرح است وقتی محل بحث نظام هستی باشد درباره خداست و ما علم غیر دینی نداریم.وی افزود: اما علمی که موضوعش فعل انسان است مانند مدیریت، سیاست، صنعت و تجارت می‌تواند دینی یا غیر دینی باشد، اگر مطابق دستورات الهی باشد دینی محسوب شده و اگر مطابق نباشد غیر دینی خواهد شد.آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه فرض ندارد علمی که موضوع آن نظام هستی است دینی نباشد، اظهار داشت: دینی بودن علم را موضوع تعیین می‌کند نه عالم، دانشگاه‌ها وقتی اسلامی می‌شود که دانش اسلامی باشد، اسلامی شدن دانشگاه‌ها راه‌های فراوانی دارد اما حرف اصلی را دانش می‌زند.
** مردم سالاری ۹۷/۱۰/۲۰
*  تایید مرگ عامل بمب گذاری در حزب جمهوری اسلامی
تارنمای روزنامه گاردین نوشت: استف بلاک وزیر امور خارجه هلند مرگ محمدرضا کلاهی صمدی عامل بمب گذاری ساختمان حزب جمهوری اسلامی را تایید کرد. «محمدرضا کلاهی» صمدی پنجاه و شش ساله اهل ایران متهم به دست داشتن در بمب گذاری ساختمان حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ است. استف بلاک در نامه‌ای به پارلمان هلند اعلام کرده است که کلاهی در سال ۲۰۱۵ در منطقه المیره هلند کشته شده است.
*  تکذیب منع عراقی‌ها از سفر به ایران توسط اردن
سخنگوی وزارت خارجه اردن در اظهاراتی گفت که ادعای مطرح شده در رسانه‌ها پیرامون ممنوعیت سفر اتباع عراقی به اردن به خاطر داشتن روادید سفر به جمهوری اسلامی ایران در گذرنامه‌هایشان، صحت ندارد.«ماجد القطارنه» تاکید کرده است که این یک شایعه محض است که هیچ اساس و پایه درستی ندارد و امان هیچ گونه قید و بندی برای سفر اتباع عراقی به کشور دومشان اردن قائل نیست.
** آرمان ۹۷/۱۰/۲۰
*  واکنش به سخنان پمپئو درباره تحریم‌ها
علاء‌الدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به صحبت‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که هدف از تحریم ایران بهتر کردن زندگی مردم ایران است، اظهار کرد: این یاوه‌گویی بی‌ارزش است همه دنیا می‌دانند که هدف آمریکا با اعمال تحریم فشار به مردم ایران است تا به زعم خود مردم به ستوه آمده و عکس‌العمل نشان داده و آنها با این کار آرامش جامعه ما را برهم زنند. وی افزود: این صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا که وضع تحریم‌ها برای بهتر شدن زندگی مردم ایران است، سخنی سخیف و بی‌ارزش به شمار می‌آید که حتی به تحلیل نیاز ندارد. بی ارزش بودن این نظر کاملا واضح و مشهود است.
*  بدون حضور ایران معادله‌ای در منطقه قابل حل نیست
سخنگوی سپاه با اشاره به عملیات روانی و جنگ رسانه‌‌ای دشمن تاکید کرد: دست برتر از آن ملت ایران است و به برکت هوشمندی، اقتدار و آمادگی نیروهای مسلح، بی‌‌‌تردید دشمن هیچ غلطی نمی‌‌‌تواند بکند. بدون حضور ایران معادله‌ای در منطقه قابل حل نیست. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف افزود: سقوط نظامیان آمریکایی زمانی بود که تفنگداران آنان در خلیج فارس پیش فرزندان نیروی دریایی سپاه زانو زدند و همان روز مشخص بود آمریکایی‌ها در هر عرصه‌‌ای که مقابل ایران باشند، بازنده هستند.
** آفرینش ۹۷/۱۰/۲۰
*  وزیر صهیونیستی به جرم جاسوسی برای ایران به ۱۱ سال حبس محکوم شد
وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «گونن سگو» به جرم جاسوسی از این رژیم برای ایران به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.
در بیانیه‌ای که وزارت دادگستری منتشر کرده تصریح شده: «وزیر اسبق انرژی به ارائه اطلاعات حساس به دشمنان اسرائیل محکوم شده است.» در این بیانیه آمده است: «سگو متهم است که اطلاعات نظامی، امنیتی و حساس متعلق به اسرائیل را در اختیار ایران گذاشته است.» وی جولای (خرداد) به جرم جاسوسی برای ایران بازداشت و متهم شناخته شده بود. دادگاه وی پشت درهای بسته برگزار شد.
*  به حفظ برجام متعهدیم و اجرای بندهای آن را تضمین می‌کنیم
سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه به تداوم برنامه جامع اقدام مشترک با ایران متعهد است.این مقام روسی خاطرنشان کرد که خروج یک کشور از برجام مصداقی است بر این نکته که چگونه دستاوردهای جمعی توسط یک کشور نادیده گرفته می‌شود.وی در ادامه بر حمایت روسیه از برجام تاکید کرد و گفت: ما به حفظ برجام متعهد هستیم و اجرای بندهای آن را تضمین می‌کنیم.
** قدس ۹۷/۱۰/۲۰
*  فاز سوم تولید بنزین پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس افتتاح شد
محمدعلی دادور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در مراسم آغاز فاز ۳ تولید بنزین این پالایشگاه گفت: ظرفیت جدید تولید بنزین ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر است که مجموع تولید بنزین در ستاره خلیج فارس تا هفته آینده به میزان ۴۵ میلیون لیتر در روز تثبیت خواهد شد. برای بهره‌برداری از این فاز ۶۰ میلیون دلار علاوه بر هزینه‌های مرحله‌های یک و ۲ و مشترکات فاز ۳، هزینه شده است. پیش از راه‌اندازی فاز ۳، روزانه ۳۱ میلیون لیتر بنزین با کیفیتی بالاتر از استانداردهای تعریف شده تولید می‌شد.
*  نظارت ایران، ترکیه و روسیه بر خروج آمریکا از سوریه
وزیر خارجه ترکیه خواستار نظارت سه‌گانه این کشور به همراه ایران و روسیه بر روند خروج آمریکا از سوریه شده است.
مولود چاووش اوغلو گفت که ایالات متحده با دشواری‌هایی در خروج نیروهایش از سوریه مواجه است و این فرایند باید با همکاری ایران و روسیه صورت گیرد تا تروریست‌ها نتوانند مناطق تخلیه شده را اشغال کنند. به موجب این درخواست کنترل مناطقی نیز که در اختیار آمریکا بوده بعد از خروج نظامیان آمریکایی به ایران،‌ترکیه و روسیه واگذار می‌شود. هنوز آمریکا و روسیه واکنشی به این درخواست ترکیه نشان نداده‌اند.
** خراسان ۹۷/۱۰/۲۰
*  ایران درهمکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی با اروپا تجدیدنظرمی کند
ایران در واکنش به تحریم‌های جدید اروپا تاکید کرده که «با توجه به حمایت‌های اروپا از گروه‌های شناخته شده تروریستی و پناه دادن به آن‌ها در حال ارزیابی و تجدید نظر در همکاری‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی خود با کشورهای اروپایی است و به زودی تصمیماتی در این خصوص گرفته می‌شود که حوزه‌های مهمی را در برخواهد گرفت.» در همین حال خبر می‌رسد که شش دیپلمات اروپایی سه شنبه در تهران با برخورد جدی و تند مقام‌های ایرانی روبه رو شده اند. این دیپلمات‌ها با حضور در وزارت خارجه ایران در تلاش بودند که مواضع این اتحادیه را در پی اعمال تحریم‌های جدید توجیه کنند که با واکنش تند مقام مسئول در وزارت خارجه مواجه شدند. با توجه به اظهارات غیرقابل پذیرش و توجیه آن ها، در نهایت این ملاقات کمتر از ۱۰ دقیقه به طول نینجامید.
** اعتماد ۹۷/۱۰/۲۰
*  درخواست مجدد احمدی‌نژاد برای تجمع در میدان انقلاب
احمدی‌نژاد در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور بار دیگر خواستار صدور مجوز برگزاری تجمع مردمی در اعتراض به سیاست‌ها و عملکردهای مقامات مسئول و نحوه اداره کشور از سوی قوای مختلف شد.
رئیس جمهوری دوره نهم و دهم در این درخواست نوشت: اینجانب به کرات و با استناد به اصول قانون اساسی، درخواست مکتوب خود را برای صدور مجوز برپایی تجمع اعتراضی نسبت به شرایط موجود کشور و تصمیمات مقامات رسمی ارائه کرده‌ام ؛ اما متاسفانه به جای انجام وظایف قانونی خود، همواره و به بهانه‌های گوناگون و بدون هرگونه مستند قانونی، مانع از این حق مسلم شده‌اید. این رفتار آشکارا جرم و موجب سلب مشروعیت از جنابعالی است که در آینده نه چندان دور به آن رسیدگی خواهد شد.
** شهروند ۹۷/۱۰/۲۰
*  شکایت وزارت اطلاعات از اسماعیل بخشی
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: امروز وزیر اطلاعات گزارشی از بررسی‌های خود در مورد ادعاهای اسماعیل بخشی را ارائه کرد و مشخص شد آن چه که بخشی ادعا کرده به هیچ وجه درست نبوده است و در این زمینه کار تبلیغاتی انجام شده است.
او تصریح کرد: موضع دولت حمایت از حقوق شهروندی است و خود وزارت اطلاعات هم تلاش زیادی می‌کند تا در مسیر قانون مداری حرکت کند. قرار شد این حق برای وزارت اطلاعات و نظام در نظر گرفته شود که از اسماعیل بخشی شکایت شود و قوه قضاییه نیز بررسی می‌کند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
مراقب باشیم درگیر الفاظ و القاب نشویم
رسا / آیت الله شب زنده دار در درس اخلاق خود با اشاره به فرازهایی از دعای شریف مکارم الاخلاق گفت: امام سجاد(ع) در قالب دعا به انسان می‌آموزند که اعمال و افعال انسان باید بهترین کارها باشد.عضو جامعه مدرسین با تأکید بر این که طلاب باید بر متون فقهی مورد نیاز و لازم مسلط باشند، اظهار داشت: یکی از نواقص ما طلاب این است که کمتر به مسائل واقف هستیم در حالی که طلاب قدیمی بیشتر به این موضوعات واقف بودند.وی ادامه داد: باید مراقب وسوسه‌های شیطان از قبیل حسادت نسبت به دیگران باشیم و درگیر الفاظ و القاب نشویم.
سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت زمینه مخالفت ندارد
رسا/ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در نشست هم اندیشی پیرامون ارتقای سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که به دنبال آن هستیم سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر اساس فقهی که هنجارهای جواهری را حفظ کند و اصول مدار باشد، تکمیل شود، گفت: ما معتقدیم که فقه می‌تواند پاسخگوی همه نیازهای بشر بوده و با پویایی که دارد اقتضائات زمان و مکان را در بر می‌گیرد. عضو جامعه مدرسین با بیان این که سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارتباط خاصی با عرصه اجرا ندارد، گفت: این سند هیچ گونه زمینه مخالفتی ندارد.
 نمی‌توانند روحانیت انقلابی را به حاشیه برانند
فارس/آیت‌الله عباس کعبی، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم، مبنی بر اینکه نباید اجازه داد دست‌های خائن، قم را از مرکزیت انقلاب خارج کنند، گفت: قم، مرکز جهاد و اجتهاد و کانون اصلی مبارزات ملّت ایران در مبارزه با استبداد و استعمار بوده، هست و خواهد بود.عضو جامعه مدرسین ، محوریت مبارزات قم را «حوزه انقلابی» دانست و افزود:جریان انقلابی در حوزه بزرگ قم را نمی‌توان حذف کرد و به حاشیه برد، وی همچنین تاکید کرد: حوزه انقلابی، زنده و پویا بوده و همواره در جهت تقویت نظام اسلامی حرکت خواهد کرد.
مسئولین برای رفع گرانی، فقر و بیکاری تلاش بیشتری کنند
حوزه/ آیت الله فقیهی اظهارداشت: معتقدیم انقلاب ارکانی دارد که از جمله آن مردم هستند. مسئولین باید بدانند مردم نقش اساسی در شکل گیری، پیروزی و تداوم انقلاب دارند و اگر نظام باقی است چون مردم به این نظام و انقلاب باور دارند و تا کنون به پای این انقلاب ایستادند وخون دادند.عضو جامعه مدرسین افزود: در حال حاضر درشرایطی قرار داریم که مردم از مشکلات بیکاری، فقر و گرانی و تورم رنج می‌برند، باید برای رفع این مشکلات این مردم متدین کاری کرد، باید کاری کنیم تا مردم بیش از این در مسائل معیشتی گرفتار نشوند.
گسترش موج محکومیت اعمال تروریستی آل سعود
حوزه/ در پی حمله نیروهای امنیتی آل سعود به منطقه الجش و ام الحمام در استان قطیف عربستان و به شهادت رساندن حداقل هفت نفر از جوانان این منطقه توسط آنها، جریان عمل بحرین با صدور بیانیه ای این جنایت را محکوم کرد.دراین بیانیه آمده است:این کشتار همزمان با سالروز اعدام شهید شیخ نمر و همراهان او اتفاق افتاد به گونه ای که این رفتار ما را به یاد جنایت‌ها و سیاست تروریستی رژیم صهیونیستی و کشتار مردم فلسطین توسط آنها می‌اندازد.
هشتمین رزمایش اقتدار فدائیان حریم ولایت برگزار می‌شود
مهر/ جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: مرحله نهایی و عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش به مدت دوروز از صبح پنجشنبه برگزار می‌شود. امیر واحدی گفت: هشتمین رزمایش اقتدار فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش از صبح پنج شنبه ۲۰ دی ماه به مدت دو روز در منطقه عمومی اصفهان با شرکت کلیه پایگاه‌های شکاری و ترابری نیروی هوایی ارتش و با محوریت پایگاه شهید بابائی اصفهان برگزار می‌شود.
اعداد و ارقام لایحه بودجه ۹۸ شفافیت لازم را ندارد
مهر/سخنگوی شورای نگهبان گفت:درباره بودجه متأسفانه اشکالات متعددی وجود دارد، بویژه آنکه آنطور که باید و شاید در بیان اعداد و ارقام شفافیت لازم وجود ندارد.کدخدایی با تأکید بر اینکه وظیفه دولت و مجلس است که شفافیت لازم را در بودجه ایجاد کنند، افزود: نکات و ایراداتی که شورای نگهبان در سال‌های گذشته به لایحه بودجه وارد دانسته، باید از سوی دولت و مجلس برطرف شود.
۵ نظامی انگلیسی در دیرالزور سوریه کشته شدند
مهر/ خبرگزاری اسپوتنیک از کشته شدن دست کم پنج نظامی انگلیسی و زخمی شدن تعدادی دیگر بر اثر حمله موشکی داعش به شهرک الشعفه در شرق استان دیرالزور سوریه خبر داد.
شکست طرح حمایتی سنای آمریکا از رژیم صهیونیستی
مهر/ طرحی که از سوی سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا و با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی تهیه و ارائه شد، نتوانست در مجلس سنای آمریکا رای لازم را بدست آورد.گفته شده این طرح که از سوی جمهوری‌خواهان ارائه شد، بدنبال آن بود تا معامله با شرکت‌هایی را که از جنبش تحریم اسرائیل موسوم به BDS حمایت می‌کنند، ممنوع و غیرقانونی اعلام کند.
گزارشاتی از تعرض افراد مهاجم به سفارت ایران در لاهه
مهر/ منابع رسانه ای از تعرض افراد مهاجم به سفارت ایران در لاهه هلند خبر دادند.بر اساس این گزارش، افراد مهاجمی که به نظر از عناصر وابسته به گروهک تروریستی الاحوازیه هستند عصر چهارشنبه سفارت ایران در لاهه هلند را مورد تعرض قرار دادند.این افراد انگشت شمار با پرتاب سنگ و اشیاء قصد ورود به سفارت ایران را داشتند که توسط پلیس دستگیر شدند.
پناه دادن به تروریستها و تجزیه طلبها در اروپا مصداق آزادی سیاسی نیست
فارس/ بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن در صفحه توئیترش نوشت: «متاسفانه کشورهای اروپایی علاوه بر منافقین، مأمن و پناهگاه نمایندگان گروههای تروریستی و تجزیه طلب جدیدی شده اند که آشکارا به دنبال تلاش برای تجزیه ایران هستند.»وی افزود: «ملت ایران ایجاد فرصت به این گروههای منفور برای طراحی اقدامات تروریستی و تجزیه ایران را مصداق آزادیهای سیاسی نمی‌داند.»
 تحریم‌های اروپا تأثیری روی فعالیت‌ اماکن دیپلماتیک ایران ندارد
فارس/سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تأثیری روی فعالیت مقرهای دیپلماتیک ایران نخواهد داشت. سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری روز چهارشنبه در پاسخ به سئوالی درباره تبعات حقوقی این تحریم‌ها روی گردش مالی سفارتخانه‌های ایران گفت: «تحریم‌های تصویب شده روز گذشته اتحادیه اروپا اقداماتی هدفمند و متناسب علیه یک نهاد دولتی و دو فرد دخیل در طرح‌ریزی برای حمله در فرانسه هستند.»
امحای ۴۲۰ تن کالای خارجی قاچاق
فارس/فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: ۴۲۰ تن کالای خارجی قاچاق مکشوفه شامل لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی، پوشاک، پارچه، لوازم‌التحریر، سیگار و… که ارزش آن‌ها ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود، امحا شدند.
ایران و هند دو اقتصاد تکمیل کننده یکدیگر هستند
تسنیم/ معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران در پایان سفر ظریف به هند به تشریح دستاوردهای این سفر پرداخت و گفت که ایران و هند دو اقتصاد تکمیل کننده یکدیگر هستند.انصاری،ضمن بیان راهکارهای بانکی برای مبادلات ایران وهند افزود:پول نفت صادراتی به هند به روپیه پرداخت می‌شود.
 تکذیب گزارش آمریکایی‌ها درباره نحوه بازداشت مایکل وایت در مشهد
تسنیم/ سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های آمریکایی در خصوص شرایط بازداشت یک شهروند ایالات متحده در شهر مشهد را کذب و نادرست خواند.بهرام قاسمی گفت:دستگیری این فرد از نخستین روزهای دستگیری از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران به اطلاع دولت آمریکا رسید و دولت متبوع وی از همان ابتدای بازداشت، در جریان این دستگیری قرار داشته است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *