خبرروز ۱۳۹۷/۰۹/۱۴

  • آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: ابعاد شخصیتی حضرت عبدالعظیم حسنی در جامعه تبیین شود
  • رئیس جمهور: اگر آمریکا بخواهد جلوی فروش نفت ایران را بگیرد نفتی از خلیج فارس صادر نمی‌شود
  • آیت الله نمازی: دانش آموزان و دانشجویان در تیررس تهدیدات فرهنگی دشمن قرار دارند
  • رئیس جمهور ۲۵ آذر برای ارائه لایحه بودجه به مجلس می‌رود
  • سخنگوی ارشد نیروهای مسلح: لزومی ندارد در رابطه با موشک‌ها پاسخگو باشیم
  • نشریه «فارن پالسی»: بن سلمان بدتر از یک جنایتکار است

 

** جام جم ۹۷/۹/۱۴
*  فروش نفت، محور کانال مالی اروپا با ایران است
وزیر امور خارجه درواکنش به ادعای رویترز در مورد حذف فروش نفت از سازوکار مبادلات مالی ایران و اروپا پاسخ داد و گفت: فروش نفت محور کانالی مالی اتحادیه اروپا با ایران است. محمدجواد ظریف افزود: از سوی اروپایی‌ها اطلاعات مقدماتی مثبتی برای ثبت کانال مالی به ما رسیده بنابراین امیدواریم هر چه زودتر به واقعیت بپیوندد البته بعد از آن تضمین عملی از اهمیت زیادی برخوردار است.
** همشهری ۹۷/۹/۱۴
*  بازگشت ناو آمریکایی به خلیج فارس
وال استریت ژورنال از بازگشت ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس خبر داد. در هشت ماه گذشته هیچ ناو جنگی آمریکایی در خلیج فارس حضور نداشته است. بر این اساس انتظار می‌رود ناو هواپیمابر «یواس اس جان استنیس» به همراه کشتی‌هایی که آن را همراهی می‌کنند، تا انتهای هفته وارد آبهای خلیج فارس شوند. وال استریت ژورنال هدف از استقرار این ناو را افزایش فشار نظامی بر تهران و همچنین پشتیبانی از نیروهای آمریکا در سوریه و افغانستان عنوان کرده است. این در حالی است که گفته می‌شود ناو هواپیمابر آمریکایی به مدت ۲ ماه در خلیج فارس باقی خواهد ماند.
** کیهان ۹۷/۹/۱۴
*  اظهارات ظریف درباره پولشویی برای ماله کشی خرابی‌های برجام است
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار داشت: طرح موضوع پول شویی از سوی وزیر خارجه به نحوی ماله کشیدن بر روی خرابی‌های برجام است و قدم‌های بعدی را در پیش دارد. محمّدجواد لاریجانی افزود: احتمالا آقای ظریف می‌خواسته بگوید که لابی‌های سنگینی برای پیوستن به FATF صورت گرفته و پول خوبی در این راه صرف شده است. البته درست نیست که مخالفان خود را با این نوع اتهامات سنگین مورد هجمه قرار دهید. به هر صورت اولاً این اظهارات درست نیست ثانیا برای کشور پرضرر است.
*  برای مهار ایران باید به مخالفان کمک‌های سیاسی و نظامی ‌شود
«مایکل ماکووسکی» از مقام‌های سابق پنتاگون و از هواداران پرو پا قرص رژیم صهیونیستی و مدیرعامل اندیشکده صهیونیستی «جینسا» در یادداشتی در نشریه «هیل» درباره راه‌های مهار تهران به دولت آمریکا توصیه کرد که به مخالفان نظام ایران کمک‌رسانی کند.
 این مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در بخشی از یادداشت نوشته است: آمریکا باید برخلاف «مایک پامپئو» وزیر خارجه و دیگر مقام‌های این کشور که با احترام با ایران رفتار می‌کنند، اقدامی که دولت «دونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در دهه ۸۰ میلادی علیه شوروی سابق انجام داد را به کار بندد و به نیروهای مخالف نظام ایران کمک‌های نظامی و سیاسی برساند.
** شرق ۹۷/۹/۱۴
*  دستور لاریجانی برای تدوین طرح اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان
کاظم جلالی با بیان اینکه در پی فرمایشات مقام معظم رهبری در درس خارج فقه در مورد قانون منع بکارگیری بازنشستگان، علی لاریجانی ملاحظات معظم له برای اصلاح قانون را به بنده به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کردند، گفت: بر این اساس مقرر شد با همکاری جمعی از نمایندگان، کارشناسان، پژوهشگران و معاون قوانین مجلس طرحی را جهت اصلاح قانون مطابق با نظر مقام معظم رهبری تدوین و آماده کنیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بنابراین ما بررسی نکات و ملاحظاتی که مقام معظم رهبری داشتند را هر چه سریع تر در دستور کار گروه کارشناسی قرار می‌دهیم و ان شاء الله آن را به مجلس و کمیسیون تخصصی ارائه خواهیم کرد.
*  بصره دوباره ناآرام شد
محمدخلف ستوان ارتش عراق گفت: صدها معترض عراقی در اعتراض به وضعیت بی کاری و ایجاد نشدن فرصت‌های شغلی به هتل بین‌المللی محل اقامت فواد حسین معاون عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در استان بصره حمله کردند. این منبع امنیتی افزود: معترضان پیش از یورش به هتل، از فواد حسین خواستند از هتل بیرون بیاید تا آنها مشکلات مربوط به بیکاری خود را مطرح کنند و پس از اینکه فواد حسین درخواست معترضان را پاسخ نگفت، این شهروندان عراقی به داخل حیاط این هتل یورش بردند و در مقابل درب ورودی آن تجمع کردند.
** ایران ۹۷/۹/۱۴
*  اگر امریکا بخواهد جلوی فروش نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نمی‌شود
کاروان تدبیر و امید در ادامه سفرهای استانی خود دیروز راهی استان سمنان شد و در اولین مقصد مورد استقبال شاهرودی‌ها قرار گرفت. رئیس جمهوری در اجتماع مردم شاهرود از دشمنی‌ها و توطئه‌های امریکایی‌ها علیه ایران و مقاومت و موفقیت‌های ایرانی‌ها در برابر آن سخن گفت. رئیس جمهوری همچنین خبر داد که علاوه بر عملیاتی کردن طرح‌های سفر قبلی به سمنان، ۷۸ پروژه جدید برای این استان آماده شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با تأکید بر اینکه ملت ایران نخواهد گذاشت که لبخند بر لبان دشمن نقش ببندد، اظهار داشت: امریکا خواست و اعلام کرد که ایران را از صادرات نفت محروم و از تبادل تجاری با دنیا باز داشته و ایران را در منطقه و جهان منزوی و به اهدافی که در منطقه دارد، دست خواهد یافت اما ملت بزرگ ایران در تمام این صحنه‌ها ثابت کرده و خواهد کرد که پیروز نهایی این نبرد است. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه امریکا بداند نفت‌مان را می‌فروشیم و آنها قادر نیستند و نمی‌توانند جلوی فروش نفت ایران را بگیرند، گفت: اگر امریکا بخواهد روزی جلوی فروش نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نمی‌شود.
*  درخواست تشکیل دادگاه کیفری بین‌المللی علیه میانمار
یک گروه حقوق بشری همکار با وزارت امور خارجه امریکا، در راستای تحقیق درباره جنایات رخ داده علیه مسلمانان روهینگیایی، خواهان تشکیل فوری دادگاه کیفری برای اجرای عدالت در قبال عاملان این جنایات شد. این گروه به‌نام گروه «سیاستگذاری و قوانین بین‌الملل عمومی» در گزارشی تصریح کرد: دلایل معقولی وجود دارد مبنی بر اینکه باور کنیم ارتش میانمار مرتکب جرایم علیه بشریت، نسل کشی و جرایم جنگی علیه این گروه اقلیت شده است. این گزارش بر مبنای بیش از ۱۰۰۰ مصاحبه با آوارگان روهینگیا که به بنگلادش فرار کرده‌اند، تهیه شده است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۹/۱۴
*  واکنش تهران به تلاش برخی کشورها برای تشکیل جلسه شورای امنیت درخصوص برنامه موشکی ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مقامات برخی کشورهای غربی و همچنین اقدام انگلیس و فرانسه برای تشکیل جلسه شورای امنیت درخصوص برنامه موشکی کشورمان گفت: نیازی به تکرار مجدد نیست که ماهیت برنامه موشکی ایران کاملاً بازدارنده و بخشی از برنامه‌های غیرقابل توقف دفاعی کشور است و ما قطعاً برنامه‌های دفاعی خود را براساس ابراز نگرانی‌های بی‌اساس و مبتنی بر القائات بی‌بنیان و هدفمند برخی کشورهای دور ازمنطقه تنظیم نمی‌کنیم. عمیقاً معتقدیم ابراز نگرانی‌ها پایه، اساس و مبنای منطقی و درستی ندارد و بیش از هر چیز آفریده سیاست‌ها و رویکردهای ایران هراسانه‌ای است که در دستور کار کشورها و رژیم‌های خاصی در جهان قرار دارد.
وی تاکید کرد: در سیاست‌های مدون و شفاف موشکی و دفاعی ایران هیچگونه طراحی و برنامه‌ریزی برای داشتن موشک‌هایی که بتوانند از کلاهک هسته‌ای استفاده نمایند وجود نداشته و نخواهد داشت.
*  رئیس جمهور ۲۵ آذر برای ارائه لایحه بودجه به مجلس می‌رود
بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به زمان ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس، گفت: رئیس جمهور پس از تعطیلات هفته آینده مجلس در ۲۵ آذر لایحه بودجه سال ۹۸ را به مجلس می‌دهد. پیش از این تاریخ‌های ۱۴ و ۱۵ آذر برای ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ اعلام شده بود.
** وطن امروز ۹۷/۹/۱۴
*  اروپا مقابل زیاده‌خواهی آمریکا ایستادگی کند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه توصیه ما به اروپا این است که برجام را جدی بگیرد، گفت: اروپا باید در برابر زیاده‌خواهی آمریکا ایستادگی کند. محسن رضایی در دیدار «میکائیل کلور» سفیر آلمان در ایران با اشاره به روند آهسته و کم تاثیر همکاری اروپاییان با ایران گفت: از اروپایی‌ها گله‌مندیم. اکنون چند ماه است به دنبال ایجاد کانال مالی هستند اما برخی کشورها در اتحادیه اروپایی همکاری مناسبی ندارند. اروپایی‌ها در صحبت‌ حمایت می‌کنند اما در عمل همکاری نمی‌کنند. این یک اشتباه استراتژیک است که اروپایی‌ها مرتکب می‌شوند.
*  لزومی ندارد در رابطه با موشک‌ها پاسخگو باشیم
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در رابطه با ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر آزمایش موشک جدید توسط ایران گفت: لزومی نمی‌بینیم درباره توانمندی‌‌های موشکی به کسی پاسخگو باشیم. مگر آمریکایی‌ها هر سوالی از آنها پرسیده می‌شود پاسخ می‌دهند؟ سردار شکارچی تاکید کرد: ما اگر نیاز به آزمایش و توسعه توان موشکی داشته باشیم از کسی اجازه نمی‌گیریم و این کار را انجام می‌دهیم. وی افزود: آمریکایی‌ها موشک را برای تجاوز به دیگر کشورها، تسلط بر سرزمین‌ها و تامین منافع خود به قیمت له کردن مردم جهان می‌خواهند اما جمهوری اسلامی در بحث موشک به هیچ عنوان چنین اهدافی را دنبال نمی‌کند.
** جوان ۹۷/۹/۱۴
*  اختلافات بر سر ایران مانع همکاری بروکسل و واشنگتن نخواهد بود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که هرچند بروکسل و واشنگتن در برخی موارد از جمله پرونده ایران، اختلافات آشکاری دارند، اما این مسائل مانع همکاری و شراکت نزدیک طرفین نخواهد بود.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت: هرچند این اتحادیه و دولت کنونی امریکا در مسائل مختلف اختلاف نظر‌هایی دارند، اما روابط میان طرفین همچنان مستحکم است و همکاری نزدیک طرفین با قدرت ادامه دارد.
*  بچه‌های بسیج بن بست شکن هستند
سردار «غلامحسین غیب پرور»، رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره لزوم حضور نیروهای بسیج در فضای مجازی گفت: فضای مجازی یکی از واقعیات امروز جامعه ماست و می‌تواند به عنوان یک فرصت باشد. تا به امروز ما فضای مجازی را تاریک و تهدید دیده‌ایم، به واسطه اینکه ما به عنوان یک فرصت به این فضا نگاه نکرده ایم. اگر ورود پیدا کنیم می‌توانیم این فضا را به نفع انقلاب مورد استفاده قرار دهیم؛ به نظرمی رسد که این شدنی و میسر است.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: نمی خواهم بگویم که کار آسانی در این فضا داریم، ما وارد یک عرصه سخت شدیم اما عرصه ای که می‌دانیم انتهای آن بن بست نیست. بچه‌های بسیج بن بست شکن هستند.
** آفتاب یزد ۹۷/۹/۱۴
*  استیضاح وزیر علوم تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد
یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تحویل طرح استیضاح وزیر علوم به هیئت رئیسه مجلس خبر داد. علی اصغر یوسف‌نژاد در این باره اظهار کرد: بیش از ۸۰ نماینده طرح استیضاح وزیر علوم را تقدیم هیئت رئیسه کردند. به گفته یوسف‌نژاد هیئت رئیسه این استیضاح را برای بررسی به کمیسیون آموزش ارجاع کرده است.
** رسالت ۹۷/۹/۱۴
*  اطاله دادرسی در محاکم قضائی مردم را گله مند کرده است
آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار حقوقدانان بسیجی سراسر کشور، با اشاره به اهمیت و حساسیت کار دستگاه قضا در جامعه اسلامی، اطاله دادرسی را یکی از مشکلات اصلی این دستگاه مهم دانست.وی با بیان این که اطاله دادرسی یکی از گلایه های مهم مردم از قوه قضائیه است، گفت: روند طولانی رسیدگی به پرونده‌ها به قدری زیاد است که بعضا مردم از مراجعه به دستگاه قضا به منظور احقاق حقوق شان صرف نظر می‌کنند و این مسئله به هیچ وجه زیبنده نیست.
آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر این که آبروی نظام اسلامی به دستگاه قضا گره خورده است، گفت: اگر این دستگاه به وظایف خود به درستی عمل کند می‌تواند آبرویی برای نظام باشد و اگر خدایی ناکرده به وظایف خود عمل نکند می‌تواند به عامل یاس تبدیل شود.
*  ائتلاف سازی علیه ایران محکوم به شکست است
شیخ حسن بغدادی عضو شورای مرکزی حزب‌الله اظهار کرد:ایالات متحده آمریکا و متحدان منطقه ای آن می‌خواهند علیه ایران ائتلاف ایجاد کرده و به این کشور ضربه بزنند. این در حالی‌است که آنها محکوم به شکست هستند. تجربه شکست آنها در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین این مسئله را به خوبی اثبات می‌کند. رژیم صهیونیستی در مقابل حماس و متعاقبا حزب الله شکست سختی را پذیرفت. شکستی که در مقیاسی کلان‌تر، در خصوص کل طرح های منطقه ای آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز به وقوع خواهد پیوست.
** مردم سالاری ۹۷/۹/۱۴
*  مداخله جویی هیلی علیه تهران
نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار آزادی کسانی شد که آنها را زندانیان سیاسی در ایران خوانده است. «نیکی هیلی» در مراسم دریافت جایزه سالانه موسس هادسن مدعی شد که ایران سابقه‌ای طولانی در نقض حقوق بشر دارد و شهروندان ایرانی و خارجی، شامل شهروندان آمریکایی هر دو از رویه‌های قضایی شفاف و عادلانه در این کشور محروم هستند، بنابراین باید هرچه فوری آزاد شوند.
*  تاکید پاکستان بر گسترش روابط با ایران
دولت پاکستان در صفحه توییتر خود عنوان کرد: «پاکستان و ایران توافق کرده‌اند که همکاری‌های تجاری و ارتباط راه‌آهنی خود را بهبود ببخشند. این توافق در دهمین دور مذاکرات سیاسی ایران و پاکستان به دست آمده است. دو طرف توافق کردند که بیست و یکمین نشست کمیسیون جامع اقتصادی در اوایل سال آینده برگزار شود.»
** آرمان ۹۷/۹/۱۴
*  توضیحات حناچی درباره ملاقات با رهبری
شهردار تهران در مورد جزئیات ملاقات روز دوشنبه با رهبرمعظم انقلاب توضیحاتی را ارائه کرد. پیروز حناچی در حساب توئیتری خود نوشت:«به‌کارگیری افراد کاردان برای راهبری سازمان شهرداری تهران اصلی‌ترین راهبرد ساماندهی اوضاع شهر است. روز دوشنبه که توفیق دیدار رهبر معظم انقلاب حاصل شد و ایشان هم بر لزوم استفاده از نیروهای متخصص و جهادی و توجه به هویت فرهنگی و معماری اسلامی ایرانی تأکید فرمودند، در عزم خود راسخ تر شدم.»
*  رشیدیان به سازمان حج می‌رود
استاندار سابق خراسان‌رضوی به‌عنوان رئیس جدید سازمان حج و زیارت منصوب می‌شود. علیرضا رشیدیان از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم ریاست سازمان حج و زیارت را دریافت می‌کند تا به‌جای حمید محمدی سکاندار جدید این سازمان شود. علیرضا رشیدیان استاندار پیشین استان خراسان‌رضوی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.
** آفرینش ۹۷/۹/۱۴
*  ایران در ترور رفیق حریری دست داشت!
سفیر عربستان در آمریکا بدون ارائه هیچ مدرکی مدعی شد که ایران در ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان دست دارد.
«خالد بن‌سلمان» در چند توئیت در حساب کاربری خود، بدون ارائه هیچ مدرکی ایران را به قتل «رفیق الحریری» متهم کرد و مدعی شد: «ایران سیاست دوگانه‌ای دارد و از فرقه‌گرایی در منطقه، کشتن مردم سوریه و ترور نخست‌وزیر سابق لبنان حمایت می‌کند».
سفیر عربستان در آمریکا با ادعای اینکه «ایران با ادبیات دوگانه قصد دارد خود را از جنایاتش تبرئه کند و به فریب دنیا ادامه دهد»، به سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس رم واکنش نشان داد و مدعی شد: «ایران میلیون‌ها سوری را کشته و آواره کرده است. آنها از فرقه‌گرایی در عراق حمایت کردند، به زور وارد سفارتخانه‌های داخل خاک خود شدند و نخست‌وزیر اسبق لبنان را کشتند».
*  ایران را تحریک به خروج از برجام نکنید!
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به طرف های برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام هشدار داد که دست به اقداماتی نزنند که ایران را تحریک به خروج از برجام کند. دمیتری پسکوف افزود: طرح جایگزینی برای برنامه برجام وجود ندارد و روسیه نیز تقریبا به مانند همه کشورها خواهان حفظ این توافق است.
وی هشدار داد: ما معتقدیم که چنین اقدامی (خروج ایران از برجام) پیامدهای بسیار منفی خواهد داشت به همین دلیل بوده است که اقدام آمریکا مبنی بر خروج از برجام را محکوم می‌کنیم.
** قدس ۹۷/۹/۱۴
*  ایران بدون اتکا به درآمدهای نفتی هم اداره می‌شود
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران، بدون اتکاء به درآمدهای نفتی هم اداره می‌شود، گفت: بعید می‌دانم سهم نفت در بودجه ۹۸، بیش از ۲۵ درصد باشد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در بیست و پنجمین همایش بیمه و توسعه با بیان اینکه مهمترین اولویت ایران در تمامی مقاطع و مقطع فعلی، توسعه پایدار همه جانبه است، گفت: در توسعه پایدار، توسعه اقتصادی کشور بیشتر از سایر جوانب اهمیت دارد و به همین دلیل فشار‌های خارجی اقتصادی است.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: اقتدار کشور در منطقه پرآشوب خاورمیانه بسیار حیاتی است؛ چراکه اگر اقتدار ایران در منطقه به چالش کشیده شود، منطقه به بحرانی خواهد رسید که دنیا نمی‌تواند به راحتی از کنار آن بگذرد. وی معتقد است که ایران کشوری نیست که بتوان آن‌را از نظر حمل و نقل محاصره و تحریم کرد.
*  چین و ایران نظم جهانی را به چالش می‌کشند
وزیر امور خارجه آمریکا در نشست ناتو در بروکسل با انتقاد از نقش “مخرب” ایران و چین در عرصه جهانی گفت، ترامپ حامی نهادهای جهانی است و تاکید او بر افزایش نقش کشورها تنها برای بهبود عملکردها در سراسر جهان است.
مایک پمپئو که برای شرکت در نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل است در سخنانی به ایران اشاره کرد و گفت: ایران نقش مخربی در جهان ایفا می‌کند و آمریکا اجازه نخواهد داد که این وضعیت ادامه یابد پمپئو همچنین از سیاست‌های چین انتقاد کرد و گفت: سیاست‌های این کشور نظم جهانی را به چالش می‌کشد.
** خراسان ۹۷/۹/۱۴
*  مخالفت ۱۰۰ درصدی کمیسیون انرژی با افزایش قیمت سوخت
فریدون حسنوند ، رئیس کمیسیون انرژی با بیان این که این کمیسیون ۱۰۰ درصد مخالف افزایش نرخ سوخت است و رضایتی از این کار ندارد، افزود: تاکنون هیچ بحث و صحبت و مذاکره‌ای درباره افزایش قیمت از سوی مجلس و دولت نشده است. به مردم ایران اعلام می‌کنم که کمیسیون انرژی به صورت ۱۰۰ درصد مخالف افزایش قیمت سوخت است و اعضای کمیسیون انرژی از این کار رضایت ندارند.
*  به دنبال افزایش برد موشک‌های مان هستیم
امیر خلبان نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش با تاکید بر این که ما به دنبال افزایش برد موشک‌های‌مان هستیم و محدودیتی هم برای خودمان قائل نیستیم، گفت: می‌خواهیم هدف را زودتر ببینیم و آن را در فاصله دورتر هدف اصابت قرار دهیم.
** اعتماد ۹۷/۹/۱۴
*  ۲۰ نماینده از استیضاح ظریف انصراف دادند
۶ نفر از امضا کنندگان طرح استیضاح محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امضای خود را پس گرفتند و این استیضاح حتما از حد نصاب می‌افتد. محمدجواد ابطحی در این باره گفت: مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در حال رایزنی برای پس گرفتن امضای استیضاح کنندگان وزیر امور خارجه است.لازم به ذکر است که در جلسه کمیسیون امنیت هم ۱۴ نفر از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند.
** شهروند ۹۷/۹/۱۴
*  افزایش قیمت سوخت در فرانسه ۶ ماه به تعویق افتاد
نخست وزیر فرانسه اعلام کرد: افزایش مالیات سوخت برای مدت شش ماه به حالت تعلیق در آمده است.
پیش از این برخی منابع دولت فرانسه گفته بودند که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری در مقابل اعتراضات مردمی از درخواست خود برای افزایش مالیات سوخت کوتاه آمده است. فرانسه نزدیک به سه هفته است که با ناآرامی و اعتراضات گسترده به طرح‌های اقتصادی ماکرون از جمله افزایش قیمت سوخت مواجه است.
** سازندگی ۹۷/۹/۱۴
*  محمدرضا خاتمی به قوه قضائیه احضار شد
محمدرضا خاتمی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل سابق حزب مشارکت به قوه قضائیه احضار شد. نایب رئیس مجلس ششم به خاطر اظهاراتش در خصوص تقلب ۸ میلیونی به دادگاه فراخوانده شده است. خاتمی اخیرا در برنامه اینترنتی «رو در رو» و در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات ۸۸ مدعی شده بود که در ستاد انتخابات وزارت کشور و در زمان تجمیع و اعلام آراء نهایی انتخابات، تعداد ۸ میلیون رأی به آرای احمدی‌نژاد اضافه شده است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
ابعاد شخصیتی حضرت عبدالعظیم حسنی در جامعه تبیین شود
رسا/ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار جمعی از خادمان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به جایگاه این امامزاده واجب التعظیم بیان داشت: حضرت عبدالعظیم(ع) بین سادات و امام زادگان دارای عظمت فوق العاده ای است و جایگاه و موقعیت ایشان بسیار خاص و والاست. وی با تأکید بر اهمیت شناخت شخصیت علمی حضرت عبدالعظیم(ع)، گفت: با رجوع به کتاب روح و ریحان و کتب دیگری که در مورد حضرت عبدالعظیم(ع) تألیف شده، باید جنبه‌های علمی حضرت عبدالعظیم(ع) مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد و به عموم معرفی شود.
تبعیض بین زن و مرد در اسلام محکوم است
ایرنا /آیت الله سبحانی در درس خارج اصول خود گفت: اسلام اگر چه تبعیض بین زن و مردم را محکوم می‌کند اما معتقد به تفاوت بین زن و مرد است و دلیل آن تفاوت برخی احکام بین این دو است.وی افزود: «تبعیض» بین زن و مرد با «تفاوت» بین آنها متفاوت است. استادحوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه انسان در درک واقعیت ضعیف و خدا غنی است و مسائل ما را بهتر درک می‌کند افزود: برخی تفاوت‌ها در احکام پیرامون زن و مرد همچون ارث در اسلام وجود دارد که این تبعیض نیست بلکه تفاوت است و دلیل آن نیز تفاوت مسئولیت بین زن و مرد است .
دانش آموزان و دانشجویان در تیررس تهدیدات فرهنگی دشمن قرار دارند
رسا/آیت الله نمازی با اشاره به اینکه امروز در محاصره تهدیدات فرهنگی دشمن قرار داریم بر لزوم شناسایی اولویت های دوران محاصره فرهنگی تأکید کرد و افزود: مباحث فرهنگی زیادی در جامعه وجود دارد که برخی از آنها از جمله موضوع طلاق، اعتیاد، سرقت و مسائل امنیتی در اولویت نخست است و اولویت های دوران محاصره فرهنگی باید شناسایی شود.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: دانش آموزان و دانشجویان در تیررس تهدیدات فرهنگی دشمن قرار دارند که نیازمند توجه بیشتر مسؤولان فرهنگی هستند.
اوضاع انسانی یمن وخیم‌تر از سوریه می‌شود
مهر/دفتر هماهنگی امور کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل اعلام کرد: برای نخستین بار شاهد آن هستیم که یمن بیش از سوریه به کمک‌های بشر دوستانه نیاز خواهد داشت.
در ادامه این گزارش آمده است: سازمان ملل به بیش از ۴ میلیارد دلار برای کمک‌رسانی به مردم یمن در سال ۲۰۱۹ احتیاج خواهد داشت این در حالی است که برای کمک به مردم سوریه در سال آتی به ۳.۵ میلیارد دلار نیاز داریم.
آمریکا سوءاستفاده از شورای امنیت برای پیشبرد مقاصد شیطنت آمیز خود علیه ایران را متوقف کند
فارس/ درپی نشست ۱۳ آذر شورای امنیت سازمان ملل با موضوع موشکی ایران دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران دربیانیه ای تاکید کرد:«در حالی که همه فعالیت‌های مرتبط با موشک بالستیک ایران کاملاً در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌باشد، این آمریکا است که این قطعنامه را به صورت کامل نقض کرده است.درادامه این بیانیه آمده است:آمریکا باید سوء استفاده از شورای امنیت برای پیشبرد مقاصد شیطنت آمیز خود علیه ایران را متوقف کند و به جای ایراد اتهامات بی‌پایه به ایران مبنی بر انجام اقدامات ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱، به اجرای همین قطعنامه تن در دهد.»
توافق امریکا واسرائیل درباره اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه حزب‌الله
‌ایسنا/نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه حزب الله به توافق رسیده‌است.وی همچنین افزود: آمریکا به طور کامل از عملیات “سپر شمال” برای نابودی تونل‌های حزب الله حمایت می‌کند. ما توانایی‌های نظامی و تکنولوژی خود را برای مبارزه با تهدید تونل‌ها در مرزهای شمالی با لبنان و مرزهای جنوبی با نوار غزه افزایش داده‌ایم.
پایگاه‌های آمریکا در مرز عراق و سوریه پناهگاه داعشی‌ها شده‌ است
ایسنا/هاشم موسوی، یکی از فرماندهان حشد شعبی اعلام کرد که شماری از سرکرده‌های داعش در پایگاه‌های آمریکایی واقع در مرزهای عراق با سوریه مستقر هستند تا مورد هدف نیروهای امنیتی عراق قرار نگیرند.وی همچنین خاطرنشان کرد: پایگاه “التنف” سوریه تبدیل به مکانی درجهت حمایت از باقیمانده‌های داعش شده است.موسوی اظهار داشت: هدف آمریکا استفاده از آن‌ها به عنوان یک ابزار برای تحت فشار قرار دادن دولت بغداد و دمشق است.
 فارن پالسی: بن سلمان بدتر از یک جنایتکار است
ایرنا /نشریه «فارن پالسی» سیاست آمریکا در قبال عربستان را به چالش کشیده و نوشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی «بدتر از یک جنایتکار است».این نشریه آمریکایی در تارنمای خود با انتشار مقاله ای این پرسش را ‘که چرا همه از دست ولیعهد سعودی عصبانی هستند؟» تاکیدکرد: به رغم تلاش‌های دولت ترامپ برای پشت سرگذاشتن مساله قتل خاشقچی، این کار دشواری است. تمام این ماجرا نه تنها بی رحمی بن سلمان و اطرافیانش را نشان می‌دهد بلکه نفرت آمریکایی‌ها هم نمایش می‌دهد که در پس افشاگری‌های قطره چکانی دولت ترکیه و مقام‌های بی نام اطلاعاتی آمریکا جریان دارد.
آثار برجام در عرصه بین المللی ماندگار است
ایرنا/معاون پارلمانی ریاست جمهوری گفت: برجام آثار حقوقی و سیاسی خود را برای همیشه در کشورهای دنیا، سازمان‌های بین المللی به جا گذاشته است.امیری شامگاه دیشب در نشست شورای اداری شهرستان دامغان به نتیجه‌های برجام در حوزه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: رئیس جمهور نابخرد آمریکا با خروج از برجام توافقات الزام آور بین المللی را نقض کرد و نشان داد که آمریکا هرگز قابل اعتماد نیست.
 بوی تعفن حاکمیت آل سعود را احاطه کرده است
ایرنا/ نشریه ‘میدل ایست آی’ در گزارشی با اشاره به سیاست‌های ماجراجویانه رژیم سعودی در منطقه و اینکه این رژیم هیچ فصل مشترکی با دین اسلام ندارد نوشت: بوی تعفن حاکمیت آل سعود را احاطه کرده است.این نشریه در ادامه نوشته است: خاندان آل سعود طی یک‌ صد سال گذشته زیر چتر اسلام حکمرانی و ادعا کرده است که شریعت اسلام و قوانین قرآن را جاری می‌کند. اما رژیم سعودی هرگز به فرامین اسلام عمل‌ نکرده است، شاهزاده‌های سعودی هرگز درباره اقداماتشان مورد بازخواست قرار نگرفته و قوانین درباره آن‌ها به‌صورت گزینشی اجرا می‌شود. ضمن آنکه مردم نیز هیچ مشارکتی در دولت ندارند.
 نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران برگزار شد
تسنیم/ نشست پشت درهای بسته شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشک بالستیک میان برد ایران دیشب برگزار شد.آمریکا، انگلیس و فرانسه مدعی هستند که ایران محدودیت‌های سازمان ملل درباره برنامه موشکی خود را نقض کرده است.”کارن پیرس” نماینده انگلیس در سازمان ملل که یکی از کشورهایی بود که خواستار نشست شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران بود، ادعا کرد: هیچ دلیل مشروعی وجود ندارد که چرا ایران باید این قطعنامه را نقض کند. اگر شما می‌خواهید به جامعه بین‌الملل نشان دهید که یک عضو مسئول بوده و واقعا خواستار صلح و امنیت منطقه‌ای هستید این موشک‌هایی نیستند که شما می‌توانید آزمایش و پرتاب کنید.
 پیشنهاد افزایش یارانه نقدی به ۹۱ هزار تومان
تسنیم /عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از پیشنهاد طرح افزایش میزان یارانه نقدی به ۹۱ هزار تومان در بودجه سال ۹۸ خبر داد. حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: از آن زمان تاکنون قیمت بنزین از لیتری ۱۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته و درآمد دولت نیز بالا رفته، اما میزان یارانه نقدی از زمان اجرا تاکنون ثابت مانده و افزایش نیافته است؛ بنابراین نمایندگان پیشنهاد طرح افزایش یارانه نقدی در بودجه سال ۹۸ را مطرح خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *