آیت‌الله حسینی بوشهری: نام علامه شهید شوشتری پس از ۴۲۰ سال همچنان در تاریخ تشیع ماندگار مانده است

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نشست خبری نخستین همایش بین ‌المللی تکریم مقام علمی علامه شهید قاضی سید نورالله شوشتری در اهواز، اظهار داشت: علامه شهید شوشتری در تاریخ تشیع به عنوان شهید ثالث شناخته می‌شود.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: سخن گفتن پیرامون عالمانی که با اخلاص برای جایگاه دین و پاسداری از حریم تشیع از جان مایه گذاشتند، بسیار دشوار است.

رئیس نخستین همایش بین المللی تکریم مقام علمی قاضی سید نورالله شوشتری با اشاره به اینکه علامه قاضی نورالله شوشتری در شهر شوشتر متولد شده و تا ۲۳ سالگی در آن زندگی کردند، عنوان داشت: وی در شوشتر نزد پدر بزرگوار خود به تحصیل علوم دینی پرداخت، سپس برای تکمیل دانش عازم مشهد مقدس شد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: علامه شهید شوشتری ۱۲ یا ۱۴ سال در مشهد نزد عالمان بزرگی در رشته‌های مختلف مانند فقه، حدیث، کلام و فلسفه به فراگیری علم مشغول بود و آثار ارزشمندی را از خود به جای گذاشت.

وی با اشاره به عزیمت علامه شهید شوشتری به هندوستان به دلیل آشوب‌ های مشهد، بیان داشت: در فضای آن روز هند، مذهب شیعه مخالفان بسیاری داشت و برای آنها سخت بود که یک عالم شیعه توسط شخص اول مملکت عهده‌ دار منصب قضاوت باشد.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: علامه نورالله شوشتری در هندوستان نیز با همه وجود برای حفظ اسلام سینه سپر کرد و تألیفات ارزشمندی همچون «مجالس‌المؤمنین» و «احقاق‌الحق»، را تألیف کرد.

رئیس نخستین همایش بین المللی تکریم مقام علمی قاضی سید نورالله شوشتری اضافه کرد: قاضی سید نور‌الله شوشتری توسط مخالفان تشیع به وسیله چوب‌ های خاردار مورد شکنجه قرار گرفت و پیکر او را شبانه در جنگل انداختند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه نام علامه شهید شوشتری پس از ۴۲۰ سال همچنان ماندگار مانده است، اظهار کرد: کنگره جهانی این شهید در شهرهای دیگر نیز برگزار خواهد شد.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: امروزه در هند مرقد مطهر این عالم بزرگ نه ‌تنها محل زیارت شیعیان و مسلمانان است، بلکه از ادیان مختلف دیگر نیز برای تبرک جستن به آنجا می‌روند.

وی با تأکید بر ضرورت معرفی علامه نورالله شوشتری به نسل امروز، تصریح کرد: جامعه ما باید مفاخر خود را بهتر بشناسد و با این الگوهای معرفتی که فداکارانه در راه تمدن اسلام و تشیع جان خود را در طبق اخلاص قرار دادند، آشنا شوند زیرا سعادت دنیا و آخرت از راه این الگو برداری‌ها است.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه عنوان داشت: مدتی است در جامعه مدرسین به دنبال تشکیل دبیرخانه‌ای برای بزرگداشت شخصیت‌های تأثیرگذار هستیم و نخستین حرکت خود را از علامه شهید شوشتری آغاز کردیم تا بتوانیم در حق وی تا حدی ادای دین کرده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کنگره جهانی علامه شوشتری بستری برای معرفی یاد و نام و آثار این شهید فراهم می‌کند. همچنین صحبت‌هایی کردیم تا آثار ایشان به‌گونه‌ای بازنویسی شود که قابل ارائه به جوانان و نوجوانان باشد و همه بتوانند از این مرجع مهم استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *