خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۲۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رئیس‌جمهور سه‌شنبه به روسیه می‌رود
عباسی، مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویی، از سفر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه در سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ جهت شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس و بریکس‌پلاس خبر داد. وی در این باره اظهار کرد: رئیس‌جمهور علاوه بر سخنرانی در نشست اصلی سران بریکس،دیدارهایی دوجانبه با برخی از رؤسای جمهور حاضر در این اجلاس از جمله ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و شی‌ جین پینگ خواهد داشت. عباسی تأکید کرد: پزشکیان همچنین قرار است در برخی نشست‌های دیگر این اجلاس سخنرانی کند.
هشت دستور کار اقتصادی دولت
همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بادستور رئیس‌جمهور،کاهش کسری بودجه و در نهایت تأمین مالی صحیح کسری بودجه، کاهش ریسک‌های سیستماتیک، رفع تنگنای مالی بنگاه‌ها، کاهش نرخ سود مؤثر، کاهش قیمت‌گذاری‌های دستوری و شکاف نرخ ارز نیمایی و بازار برای حذف رانت در دستور کار است.
پیگیری حقوق سهامداران عدالت
حجت‌ا…صیدی، رئیس سازمان بورس گفت: کارگروه سه نفره درسازمان بورس برای پیگیری حقوق سهامداران عدالت وایجاد هماهنگی بین گروه‌ها تشکیل می‌شود تا مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زودتر برگزار وسهام در بورس قابل معامله شود. این فرآیند دو تا سه ماه طول می‌کشد.

 همشهری 
پیام شهادت سنوار
اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات با بیان اینکه شهادت شهید یحیی سنوار، رئیس‌دفتر سیاسی حماس نشانه این است که دشمن زبون، فروپاشی خود را حس کرده ‌است، گفت: شیرمردان عرصه مقاومت راه مبارزه با ظلم علیه بشریت را با جدیت ادامه می‌دهند.
تازه‌ترین دستاورد فنی ارتش
برای نخستین‌بار یک فروند بالگرد مدل ۲۱۴ C نیروی هوایی ارتش با تلاش متخصصان پایگاه هوایی شهید لشگری مهرآباد بازآماد شد. این بالگرد با بیش از ۵ هزارنفر ساعت کار و در مدت ۱۶‌ ماه به‌طورکامل راه‌اندازی شد و در وضعیت عملیاتی قرار گرفت.
نامه مهم ایران به دادگاه لاهه
سفیر ایران در هلند طی نامه‌ای به دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از تکرار جنایات رژیم‌صهیونیستی در لبنان و غزه شد. هادی فرجوند در این نامه تأکید کرده ‌است که جامعه بین‌الملل باید به‌سرعت برای پایان دادن به مصونیت از مجازات و پاسخگویی مقام‌های این رژیم اقدام کند.
حمله به دفتر شبکه سعودی در عراق
در پی انتشار گزارشی توهین‌آمیز از سوی شبکه سعودی MBC علیه رهبران مقاومت فلسطین، عراق و لبنان، مردم خشمگین عراق با هجوم به دفتر این شبکه در بغداد، آن را تخریب کردند و به آتش کشیدند. این اقدام پس از انتشار گزارشی توهین‌آمیز از سوی این شبکه صورت گرفت که در آن، رهبران مقاومت فلسطین، عراق و لبنان به‌عنوان «تروریست» معرفی شده بودند. این شبکه سعودی در گزارشی با عنوان «هزاره خلاص از تروریست‌ها» به مقام شامخ فرماندهان و رهبران شهید مقاومت ازجمله شهید حسن نصرالله، عماد مغنیه، سمیر قنطار، فواد شکر، سیدبدرالدین الحوثی، ابومهدی المهندس، اسماعیل هنیه و یحیی سنوار اهانت و جسارت کرد.
حمله به مقر حزب حاکم و دفتر نخست‌وزیری ژاپن
فردی با پرتاب کوکتل‌مولوتف به مقر حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن حمله کرد. رسانه‌ها همچنین از برخورد یک دستگاه ون که به ظاهر حامل مواد آتش‌زا بود، به موانع ورودی دفتر نخست‌وزیری این کشور خبر دادند.
هراس شدید تل‌آویو از اسارت نظامیانش در لبنان
مسئولان نظامی رژیم صهیونیستی گفته‌اند ارتش در استفاده از بالگردها برای خارج کردن سربازان مجروحش در لبنان تردید دارد چون نگران است که حزب‌الله بتواند در مناطق صعب‌العبور جنوب لبنان، سربازان اسرائیلی را به اسارت بگیرد.

 کیهان 
نشست سران قوا به میزبانی رئیس‌جمهور برگزار شد
نشست مشترک سران قوا روز شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ به میزبانی رئیس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. قالیباف رئیس‌مجلس ، پزشکیان رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره برخی موضوعات روز کشور بحث و تبادل نظر کردند.
امنیت انرژی در جهان به تنگه هرمز وابسته است
«فریدون برکشلی» رئیس مرکز مطالعات انرژی وین با اشاره به اینکه بخش اعظمی از نفت خام تجاری دنیا از تنگه هرمز تأمین می‌شود، پیش از این گفته بود: ۲۰ درصد از نفت خام تجاری دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند.به گفته او، تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند عربستان، قطر، عراق، امارات، کویت و ایران از این مسیر عبور می‌کنند.رئیس مرکز مطالعات انرژی وین افزود: روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در جهان مصرف می‌شود که ۵۳ میلیون بشکه از آن از طریق دریاها جابه‌جا می‌شود. سهم تنگه هرمز از این میزان حدود ۳۲ درصد است.به گفته وی برای صادرات نفت و فرآورده‌های آن، راه جایگزین تنگه هرمز وجود ندارد. برکشلی با اشاره به اینکه ساخت خط لوله برای بی‌نیازی به تنگه هرمز مشقت‌های خود را دارد، افزود: برای ساخت خط لوله صادرات نفت باید از کف دریا به سمت مدیترانه دریای عربی دریای سرخ ادامه پیدا کند که هم هزینه بسیاری می‌طلبد و هم زمان‌بر است.
توان بالایی برای بستن تنگه هرمز داریم ولی تهدیدی نکرده‌ایم
عراقچی در گفت‌وگو با روزنامه «المصری الیوم» چاپ قاهره عنوان داشت: من معتقدم تمام تلاش‌هایی که برای شیطان جلوه دادن ایران و محور مقاومت انجام شد، شکست خورده است و بدون تردید مشخص شده که چه کسی تهدیدی برای کل منطقه است. همچنین مشخص شده است که چه کسی برای آرمان فلسطین و برای منافع منطقه می‌جنگد.رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: معتقدم که تعصب آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی همان چیزی است که امنیت منطقه ما را بی‌ثبات می‌کند و اگر تسلیح رژیم صهیونیستی با سلاح‌ها آمریکایی و غربی نبود، بسیاری از جنایاتی که ما در غزه و سپس در لبنان شاهد هستیم، ممکن نبود. وزیر امور خارجه بیان کرد: ما تهدیدی به بستن تنگه هرمز نکردیم و با وجود اینکه ایران در این زمینه توانمندی بالایی دارد. اما هیچ گاه با پیش‌بینی روابط با کشورهای منطقه به این موضوع اشاره نکرده است و رابطه ما با عربستان سعودی بسیار خوب است و در مسیر توسعه و پیشرفت است.وی در ادامه افزود: اسرائیل به دنبال یک جنگ گسترده است و این چیزی است که ما نمی‌خواهیم. بلکه می‌خواهیم صلح و ثبات را در منطقه به ارمغان بیاوریم و هیچ‌کس در منطقه به جز نخست‌وزیر اسرائیل از سناریوی جنگ گسترده حمایت نمی‌کند و به دامی که «نتانیاهو» انداخته، گرفتار نخواهیم شد.
قوه قضائیه علیه ستون پنجم آمریکا و روزنامه‌های مروج تسلیم در برابر ظلم اعلام جرم کند
مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم طی بیانیه‌ای ضمن محکومیت اهانت مدعیان اصلاحات در یک روزنامه زنجیره‌ای به شخصیت آیت‌الله میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و عضو مجلس خبرگان رهبری، تأکید کرد: از قوه قضائیه و دادگستری و دادستانی کل می‌خواهیم، علیه روزنامه و افراد معلوم‌الحال اعلام جرم شود.

 ایران
اولین حضور پزشکیان در نشست مجمع تشخیص مصلحت
دکتر پزشکیان برای نخستین بار از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری، به عنوان عضو حقوقی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرد. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی، اولین حضور رئیس‌ جمهور در نشست مجمع را فرصتی مغتنم دانست و گفت: امیدواریم اعضای مجمع از آرا و نظرات ایشان در جلسات استفاده کنند و همچنین مباحثی که اعضای محترم عنوان می‌کنند، برای آقای پزشکیان قابل استفاده باشد.
عراق مجوز فعالیت شبکه سعودی موهن را لغو کرد
اداره رسانه و ارتباطات عراق از لغو مجوز فعالیت شبکه «ام‌بی‌سی» عربستان در عراق و توقف فعالیت آن خبر داد.

 وطن امروز 
خون شهید سنوار قطعاً هزاران سنوار دیگر می‌آفریند
دکتر ولایتی در پیامی شهادت یحیی سنوار را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: این یک محاسبه غلط است که رژیم صهیونیستی تصور می‌کند با ترور رهبران و فرماندهان مقاومت اسلامی، می‌تواند خود را از شرایط بسیار سخت و بحرانی و تهدیدهای موجودیتی‌ای که در آن گرفتار است نجات دهد ولی این حقیقت را نباید فراموش کنند که خون پاک شهید سنوار قطعا هزاران سنوار دیگر می‌آفریند و بی‌تردید مقاومت و مبارزه در برابر ظلم و جنایات صهیونیست‌ها را دوچندان می‌کند.
جزایر سه‌گانه تا ابد متعلق به ایران است
نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج‌ فارس و اتحادیه اروپایی چهارشنبه گذشته ۲۵ مهر در بروکسل برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست با طرح ادعاهایی واهی علیه تمامیت ارضی ایران، آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم به اشغال ۳ جزیره امارات عربی متحده، تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی که نقض حاکمیت امارات و اصول منشور ملل متحد است، پایان دهد».
در همین باره تعدادی از نمایندگان ‌مجلس نیز با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس به بخشی از بیانیه نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج ‌فارس و اتحادیه اروپایی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی واکنش نشان دادند و تأکید کردند جزایر سه‌گانه تا ابد متعلق به ایران است.

 جوان 
جنگ نمی‌خواهیم، ولی برای هر سناریویی آماده‌ایم
وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود هشدار داد: «با سیاست‌های اسرائیل منطقه ما به بشکه باروت تبدیل شده است و انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت در منطقه و کل جهان را در معرض خطر قرار دهد.» عراقچی با اشاره به افزایش تنش و احتمال وقوع جنگی فراگیر گفت: «ما خواهان کاهش تنش هستیم، اما در عین حال برای هر سناریویی آمادگی لازم را داریم.» او گفت که کشور‌های منطقه تأکید کرده‌اند که «اجازه نمی‌دهند از خاک و فضای آن‌ها علیه ایران استفاده شود.»
انتخابات میان دوره‌ای مجلس سال آینده برگزار می‌شود
طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه سال آینده انتخابات شورا‌های شهر و روستا برگزار خواهد شد، گفت: انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات شورا‌ها برگزار می‌شود.

 خراسان 
ایران دور زدن تنگه هرمز را آغاز کرد
همایون فلکشاهی عضو مؤسسه کپلر در توئیتر نوشت: در حالی که رسانه‌های جهانی بر انتقام اسرائیل از حملات ایران متمرکز شده بودند، ایران بی سر و صدا شروع به صادرات نفت از پایانه جاسک خود کرد و برای اولین بار تنگه هرمز را دور زد. نقطه عطفی بزرگ در کاهش اتکای آن به خارگ و خلیج فارس. بارگیری نفت خام در ۲ اکتبر، درست یک روز پس از حملات ایران انجام شد. ایران در ماه سپتامبر به رکورد ماهانه جدیدی برای صادرات نفت تحت تحریم‌های آمریکا دست یافته که نزدیک به ۱.۹ میلیون بشکه در روز است. محموله به جنوب شرق آسیا رسیده است و انتظار می‌رود طبق معمول به سمت چین حرکت کند. اگرچه ترمینال جاسک در اواسط سال ۲۰۱۲ افتتاح شد، اما هنوز در حال ساخت است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که ۵ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی عملیاتی در این پایانه است که پس از تکمیل این ظرفیت به ۱۰ میلیون بشکه میرسد. در خور ذکر است بلومبرگ نیز در گزارشی مدعی شد که براساس تصاویر ماهوارهای پایانه نفتی جاسک که نفت ایران می‌تواند از آن بدون عبور از تنگه هرمز صادر شود از ماه گذشته درحال پر شدن است.
اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالی و غیره همه در یک کشتی نشستیم
ظریف معاون راهبــردی رئیس جمهور در آیین تکریم و معارفه استاندار اصفهان گفت: وضعیــت بد معیشــت مــردم اصولگرا و اصلاح طلب نمی شناسد؛ این شرایط همه ما را آزار می‌دهد. اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالی و غیره همه در یک کشتی نشستیم؛ زاینده رود خشک، فرونشست زمین در اصفهان، آلودگی هوا همه ما را آزار می‌دهد.
کیفرخواست پرونده داوری صادر شد
با تشــکیل پرونده علیه عبدالرضا داوری و تکمیل تحقیقات در مرحله دادسرا، کیفرخواست پرونده وی صادر شد.در پی اعلام جرم علیــه عبدالرضــا داوری، فعال فضای مجازی، تحقیقات پرونــده در مورد وی آغاز شــد و در ۶ مورد برای این فــرد قرار جلب دادرســی به اتهام نشــر اکاذیب صادر شد. در پی صدور ۶ فقره جلب دادرسی کیفرخواست وی صادر شده اســت و پرونده به دادگاه ارجاع خواهد شد.

 مردم سالاری
رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ به میزبانی ایران آغاز شد
سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴، گفت: رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ با حضور تعدادی از نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند آغاز شده است. امیر دریادار تاج الدینی سخنگوی رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ اعلام کرد: این رزمایش با محوریت نیروی دریایی راهبردی ارتش و مشارکت نیروی دریایی سپاه پاسداران، دریابانی فراجا و اداره بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و همچنین کشورهای روسیه، عمان، عربستان سعودی، هندوستان، تایلند، پاکستان، قطر و بنگلادش آغاز شده است.دریادار دوم تاج الدینی همچنین از برنامه‌ریزی برای انجام تمرینات تخصصی توسط یگان‌های شرکت‌کننده در حین عزیمت به دریا خبر داد و گفت: شناورها و یگان‌های شرکت کننده در رزمایش مرکب دریایی آیونز پس از رسیدن به محدوده تعیین شده، سناریوهای مختلفی از جمله کنترل حریق، عملیات جست‌وجو و نجات و مهار لکه نفتی را اجرا خواهند کرد. وی یادآور شد: نشست و گردهمایی نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند از سال ۲۰۰۸ به ابتکار نیروی دریایی هندوستان آغاز شده و هدف آن افزایش همکاری‌های دریایی برای مقابله با چالش‌های امنیتی غیر سنتی و سازمان یافته است. دریادار دوم تاج الدینی گفت: شعار این رزمایش «با هم برای اقیانوس هند امن و ایمن» طراحی شده و ۱۰ کشور از میان اعضای کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای ناظر در آن شرکت دارند. پیام این رزمایش صلح، دوستی، همدلی و مشارکت جمعی اعلام شده است.
ایران متولی دو کمیته امنیت دریایی و اقدامات بشر دوستانه آیونز است
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دو کمیته امنیت دریایی و اقدامات بشر دوستانه آیونز را بر عهده دارد و به درستی در حال انجام آن هستیم. امیر دریادار شهرام ایرانی در حاشیه برگزاری رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۴ (۲۰۲۴ IMEX)، گفت: به برکت انقلاب اسلامی و خون پاک شهدای عزیزمان، جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی امنیت اقیانوس هند، رزمایش مرکب دریایی آیونز را در شمال اقیانوس هند برگزار می‌کند.وی با اشاره به حضور نمایندگان کشورهای مختلف در این رزمایش،افزود: تعدادی از کشورهای عضو آیونز به صورت حضوری با اعزام یگان‌های شناوری و ناظر و برخی دیگر به صورت بر خط در این رویداد مهم مرتبط با امنیت تجارت دریایی و اقتصاد جهانی حضور دارند. فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: قطعا در این رزمایش تجارب قابل توجهی را به اعضا منتقل خواهیم کرد که این بخشی از برنامه‌های ابداعی جمهوری اسلامی ایران است. دریادار ایرانی افزود: نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امنیت شمال اقیانوس هند را برای کشتیرانی و ناوگان تجاری کشور برقرار کرده‌اند و با اقتدار شاهرگ اقتصادی کشور فعال است. همچنین به تمامی شناورهایی که در این محدوده تردد دارند، در صورت درخواست، کمک و یاری خواهیم رساند.
ادعای بایدن درباره لحظه اقدام اسرائیل
رویترز در خبری نوشت؛ «جو بایدن» می‌گوید که از چگونگی و زمان پاسخ اسرائیل به حملات ایران آگاه است، اما از ارائه جزئیات خودداری می‌کند. در همین حال، نیویورک‌تایمز به نقل از دو مقام صهیونیستی ادعا کرد: اسرائیل ممکن است مجموعه‌ای از اهداف نظامی را در ایران مورد حمله قرار دهد؛ این اهداف شامل پرتابگرهای موشک و پهپاد، انبارهای موشک و پهپاد، کارخانه‌های تولید موشک و پهپاد، پایگاه‌های نظامی است. این روزنامه همچنین مدعی شد: اسرائیل همچنین ممکن است به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هسته‌ای حمله کند. این دو مقام اسرائیلی همچین ادعا کرده اند که اهداف نظامی در ایران شامل ساختمان‌های دولتی نیز می‌شود. بنا به ادعای این دو مقام اسرائیلی، نتانیاهو با روسای امنیتی در یک پایگاه اطلاعاتی دیدار کرد تا درباره طرح حمله به ایران بحث کند؛ دولت او هنوز نتوانسته است به رویکرد مشخصی توافق کند. این روزنامه نوشته است: برخی از رهبران اسرائیلی می‌خواهند تنش‌ها با ایران را کاهش دهند تا به آتش‌بس در لبنان دست یابند. سایر رهبران اسرائیلی احساس می‌کنند که فرصتی نادر برای نابود کردن تأسیسات هسته‌ای ایران در آینده نزدیک دارند و معتقدند که تشدید درگیری با ایران می‌تواند به ایجاد بهانه‌ای برای چنین حمله‌ای در دوره‌های آینده جنگ کمک کند.

 قدس 
آغاز صدور احکام جدید حقوق بازنشستگان
سازمان برنامه و بودجه از تنظیم قواعد و رویه‌های لازم برای اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و صدور احکام جدید و پرداخت مطالبات به‌زودی خبر داد. مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اهمیت بالای موضوع معیشت بازنشستگان عزیز و در اولویت قرار داشتن اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان برای دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور، اجرای این قانون به‌زودی از طریق صدور احکام و پرداخت مطالبات بازنشستگان، سرعت می‌گیرد. به منظور اجرای قانون مذکور، با تنظیم قواعد و رویه‌های لازم و تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای قانون در سال جاری، ۴۰ درصد از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان انجام می‌شود.

 اعتماد
واکنش حسین کروبی به ادعای بادامچیان درباره رفع حصر
حسین کروبی در گفت‌وگویی، ضمن تکذیب اظهارات دبیرکل حزب موتلفه تاکید داشت: من به جد این اظهارات خلاف واقع را تکذیب می‌کنم. هیچ اتمام حصری صورت نگرفته و حصر، هم درباره مهندس موسوی و هم درباره آقای کروبی همچنان ادامه دارد. بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اخیرا در موضعی درخصوص مساله حصر آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، مدعی پایان این محدودیت‌ها شده و گفت: «الان اینها حصر نیستند. اینها را می‌روند می‌بینند، همه کار می‌کنند. یک دلیل حصر این است که این احتمال داده می‌شد دیگران اینها را به قتل برسانند و به پای جمهوری اسلامی بگذارند. حصر اینها دیگر تمام شده. آنها دیگر مدت‌هاست که در حصر نیستند.»

 ابتکار 
لحظات پایانی عمر مادی شهید یحیی سنوار جاودانه شد
خانواده شهید قاسم سلیمانی در پی شهادت یحیی السّنوار در پیامی تأکید کردند که لحظات پایانی عمر مادی شهید یحیی السّنوار، با خلق صحنه شرافت و ایستادگی جاودانه شد.

 شهروند 
وقوع عملیات استشهادی در کرانه باختری فلسطین
رسانه‌های عبری صبح دیروز از عملیات استشهادی زیرگیری با خودرو در شهرک صهیونیست‌نشین عوفرا در شمال رام الله خبر دادند. در ویدیوی منتشر شده از این عملیات، یک خودرو با سرعت بالا به خودروی نظامیان رژیم صهیونیستی می‌کوبد.
ادعای وقیحانه صدر اعظم آلمان
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در سفر به استانبول و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت: «برلین موافق دیدگاهی نیست که می‌گوید آنچه در غزه جریان دارد، نسل‌کشی جمعی است.» شولتز با بیان اینکه آتش‌بس شرطی اساسی برای گسترش جنگ در خاورمیانه است، افزود: «تأکید می‌کنیم که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، تل‌آویو ملزم به اجرای قوانین بین‌المللی است.»
پاسخ کوبنده مفتی عمان به شبکه سعودی MBC
شیخ احمد بن حمد الخلیلی، مفتی کشور عمان، اهانت شبکه سعودی MBC به شهدای جبهه مقاومت را محکوم کرد و نوشت: «مرگ سرنوشتی است که خداوند برای همه مقرر کرده، لذا شادی در مرگ دیگری بی‌معناست، حال اگر شادی‌کننده منتسب به امت اسلام و فرد مُرده هم مسلمان باشد که وضع متفاوت‌تر است. در صورتی که این شادی برای مرگ مسلمانی باشد که برای جهاد در راه خدا در میدان شرف و عزت به شهادت رسیده، دلیل این شادی چیست؟ این مرگی است که عاقلان و خردمندان آرزوی آن را دارند، نداشتن عقل و خِرد موجب بروز این لغزش‌ها می‌شود. شادی برای مرگ مجاهدان فی‌سبیل‌الله چیزی جز پستی و فرومایگی و رذالت نیست، تنها کسی انسان‌های شرافتمند را که در میدان جهاد به شهادت می‌رسند به سخره می‌گیرد که پست و زبون بوده و از نعمت عقل و بصیرت بی‌بهره باشد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اولویت نخست قوه قضائیه خدمت به مردم باشد
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی؛ معاون اول قوه قضائیه ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند قوه قضائیه تأکید کردند: اولویت اول خود را خدمت به مردم قرار دهید که در روایات ما یکی از عالی ترین عبادات محسوب می‌شود. ایشان در ادامه خطاب به معاون اول قوه قضائیه فرمودند: با شناخت دقیقی که در این سال‌ها از شما دارم جنابعالی را یک شخصیت خدمتگزار و انقلابی می‌دانم و باید عرض کنم در این دوران‌ که جناب آقای اژه‌ای آمدند انصافاً با دلسوزی تمام سعی خود را برای خدمت به مردم بکار گرفتند و تا حد توان خدمت می‌کنند و طبیعی است اشکالات و مشکلاتی هنوز باشد و قابل کتمان نیست ولی نیت خدمت داشتن و تلاش کردن بسیار ارزش دارد. این مرجع تقلید تأکید کرد همه وظیفه داریم برای حل مشکلات مردم تلاش‌ کنیم و با انس با قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اهمیت این موضوع روشن تر می‌شود.

جنگ صهیونیست ها با اصل اسلام است
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی با اشاره به اینکه اسرائیل صهیونیست با اصل اسلام مخالف است، اظهار داشتند: جریان کنونی که اسرائیل در برابر مسلمانها قرار گرفت نه جنگ طائفه ای است و نه جنگ مذهبی، بلکه جنگ حق و باطل یعنی جنگ اسلامی است. چون جنگ اسلامی است همه کشورهای اسلامی یک طرف و صهیونیست یک طرف. او با اصل اسلام مخالف است، زیرا اسلام می گوید گروهی که غاصبانه آمدند سرزمین کشوری را غصب کردند باید از آن بیرون بروند. ایشان بیان داشتند: اینجا سخن از مذهب و شیعه و سنی و ایران و لبنان و عرب و عجم و اینها نیست، سخن از قرآن است. تنها چیزی که الآن در میدان است قرآن است و تنها چیزی که در برابر قرآن تیراندازی می کند اسرائیل است و اصحاب کفر. معظم له خطاب به رهبران کشورهای اسلامی یاد آورشدند: اگر رهبران کشورهای اسلامی امروز به داد این نهضت نرسند فردا گرفتار همین اسرائیل خواهند بود. این طور نیست که الآن این گروه را یاری نکنند فردا خودشان در امان باشند، چون خودشان هم زیر چتر اسلام دارند زندگی می کنند.

شوراهای حل اختلاف در سطح کشور گسترش یابد
ایرنا/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از تراکم پرونده‌های قضایی، گفت: توسعه شوراهای حل اختلاف در سطح کشور برای ایجاد صلح بین شاکیان و کاهش ورودی پرونده به قوه قضاییه، می‌تواند اثرگذار باشد.آیت‌الله حسینی بوشهری در آیین تکریم و معارفه رئیس دادگستری استان قم، افزود: باید تدبیری صورت بگیرد تا مسائل جزیی و کم‌اهمیت بدون اینکه نیازی به مراجعه به محاکم قضایی داشته باشد، مدیریت و حل شود.وی تأکید کرد: مدیران و مسوولانی که انصاف و عدالت را پیشه راه خود قرار دهند در بین مردم محبوب می‌شوند و جامعه قدردان تلاش و خدمات چنین مسوولانی خواهند بود.امام جمعه قم گفت: مبارزه با فساد، برخورد کریمانه با مردم و رعایت انصاف و حق‌مداری مهمترین خواسته‌های مردم از نهاد قضایی است.

جنایت در بیت‌لاهیا؛ ۷۳ نفر تاکنون به شهادت رسیده‌اند
فارس/ در پی بمباران چند آپارتمان در شهر «بیت لاهیا» و در مجاورت مسجد القسام در استان «شمال غزه» طبق آمار رسمی تاکنون ۷۳ غیر نظامی که اکثر آن‌ها زن و کودک هستند، به شهادت رسیده‌اند، دهها نفر همچنان مفقود و دهها تن دیگر زخمی شده‌اند. دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه در بیانیه‌ای گفت که آپارتمان‌های مورد حمله واقع شده، مملوء از جمعیت بودند. در این میان «محمود بصل» سخنگوی سازمان امدادرسانی غزه نیز گفت که نظامیان ارتش اسرائیل هر جنبنده‌ای را در جبالیا هدف قرار می‌دهند.او گفت که «حتی به سوی نیروهای امدادی نیز شلیک می‌شود، هیچ کس جرئت خروج از ساختمان‌ها ندارد، آب و غذا و دارو دیگر پیدا نمی‌شود و هر کسی بخواهد برای مقداری غذا از خانه‌اش خارج شود، کشته می‌شود». به گفته محمود بصل، ارتش اسرائیل اردوگاه جبالیا را منطقه نظامی اعلام کرده است.

هدف از جنایت بیت‌لاهیا کوچاندن فلسطینیان است
تسنیم/ «خلیل الحیه» در واکنش به جنایت جدید رژیم اشغالگر در شمال غزه گفت: آنچه هم اکنون در بیت لاهیا در شمال غزه در جریان است، فصل تازه‌ای از جنایات نازیستی اشغالگران اسرائیلی است.خلیل الحیه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تصریح کرد که دشمن صهیونیستی طرحی هدفمند را برای کوچاندن فلسطینیان از شمال نوار غزه در پیش گرفته است. الحیه گفت کشتار وحشیانه دشمن صهیونیستی در بیت لاهیا در شمال نوار غزه نباید بی‌پاسخ بماند. وی همچنین اشاره کرد که همه باید به مسئولیت تاریخی خود در قبال کشتارها و جنایات دشمن صهیونیستی در نوار غزه عمل کنند. این رهبر حماس بیان کرد که ملت فلسطین تحت هیچ شرایطی در برابر طرح ژنرال‌های اسرائیلی با هدف کوچاندن آنان از خانه و کاشانه خود تسلیم نخواهد شد.

حزب‌الله سلاح‌های دقیقی در اختیار دارد
ایسنا/ رسانه‌های عبری گزارش دادند حمله به قیساریه و سکونتگاه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده توانایی جمع‌آوری اطلاعات برنامه‌ریزی شده و دقیق است. رسانه‌های اراضی اشغالی گزارش دادند: حزب‌الله سلاح‌های دقیقی در اختیار دارد و آماده ریسک کردن از طریق تلاش‌هایی برای آسیب رساندن به مقامات اسرائیلی است. حمله به قیساریه دشواری تعامل سیستم دفاعی اسرائیل با پهپادها را آشکار کرد. حزب‌الله توانایی خود را برای حمله به عمق اسرائیل و مختل کردن زندگی عادی در آنجا حفظ می‌کند.

ایران هرگونه ارتباط با حمله پهپادی به اقامتگاه نتانیاهو را رد کرد
باشگاه خبرنگاران/ نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد اعلام کرد: هرگونه ارتباط تهران با پهپادی که اقامتگاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قیساریه را هدف قرار داد را رد می‌کنیم.صبح شنبه پهپادی اقامتگاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در منطقه قیساریه را مورد هدف قرارداد. درحالی‌که تا کنون هیچ گروهی حمله پهپادی به محل اقامت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قیساریه را برعهده نگرفته است، مقام‌های رژیم صهیونیستی تلاش دارند تا این حمله را به گروه‌های تحت حمایت ایران نسبت بدهند.

مقام آمریکایی: درز اطلاعات محرمانه بسیار نگران کننده است
ایسنا/ اخیرا چندین سند محرمانه از سوی منابع اطلاعاتی آمریکایی پیرامون تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی منتشر شده است. طبق گزارش پایگاه خبری «آکسیوس»، گروه یا رسانه افشا کننده این اطلاعات برای مقامات آمریکایی «اهمیتی ندارد»، بلکه نگرانی اصلی آن‌ها «چگونگی درز این اطلاعات محرمانه است.» این پایگاه خبری آمریکایی نوشت: اطلاعات فاش شده، جزئیات رزمایش نیروهای هوایی رژیم صهیونیستی را فاش کرده است و در صورت «تأیید» شدن صحت آن، حاکی از «بررسی دقیق تحرکات اسرائیل توسط نیروهای اطلاعاتی آمریکا با استفاده از ماهواره‌های جاسوسی» است. از طرفی، آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی که هویت او فاش نشده است گزارش کرد: «تحت هر شرایطی، نشر این اطلاعات محرمانه، نگران کننده است. این تحول، می‌تواند نشان دهنده درز اطلاعاتی گسترده در محرمانه‌ترین ساختار اطلاعاتی آمریکا باشد.»

پنهان‌کاری کاخ سفید درباره حمایت از رژیم صهیونیستی
ایسنا/ به گزارش روزنامه «هیل»، اسنادی که در دسترس عموم قرار گرفته نشان می‌دهد هزینه نظامی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و هزینه تقویت حضور نظامیان آمریکایی در منطقه در یک سال گذشته دست‌کم ۲۲.۷۶ میلیارد دلار بوده است. «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از نحوه محاسبه این هزینه‌ها توسط روزنامه هیل ایراد گرفته و آن را غیردقیق توصیف کرده است، اما هیل در گزارش جدید خود در دفاع از این آمار گفته است که برای روشن‌شدن میزان دقیق هزینه نظامی پنتاگون در اراضی اشغالی، تنها اکتفا به کمکی که آمریکا از طریق ارسال سلاح و مهمات به رژیم صهیونیستی انجام داده، کافی نیست، بلکه باید هزینه افزایش تعداد کشتی‌های جنگی و نظامیان آمریکایی در منطقه نیز به این بودجه اضافه شود. به گزارش این روزنامه، دولت آمریکا در حالی حمایت خود از رژیم صهیونیستی را به‌صورت شفاف اعلام نمی‌کند که در جنگ اوکراین هر دلار و هر سامانه تسلیحاتی که در اختیار کی‌یف قرار داده را به صورت کاملا شفاف به کنگره و مردم آمریکا اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *