خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۲۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
رؤسای مجالس جهانی به نسل‌کشی اسرائیل توجه کنند
قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت از سفر تاجیکستان، با اشاره به جنایات و نسل‌کشی رژیم‌ صهیونیستی اظهار کرد: ما در جریان مذاکره با رؤسای مجالس به این موضوع نیز اشاره کردیم که پارلمان‌های آسیایی به‌ویژه اسلامی، همچنین رؤسای مجالس جهانی که در هفته پیش‌رو در نشستی که در (ژنو) حضور دارند، باید نسبت به این موضوع توجه کنند تا بتوانیم با فشار به اسرائیل در سطح بین‌المللی، آن را دنبال کنیم. وی در ادامه بااشاره به گفت‌وگوهایی که در حوزه مسائل اقتصادی و صنعتی صورت گرفت، تصریح کرد: لازم است خبر خوشی بدهم که حجم مبادلات تجاری ما با تاجیکستان از سال ۱۴۰۰ تا به امروز بیش از دو برابر افزایش‌ یافته است. ما در مذاکراتی که با رئیس‌جمهور تاجیکستان داشتیم موضوع کاهش تعرفه‌ها را مطرح کردیم که در کمیسیون مشترک پیگیری می‌شود تا حجم صادرات و واردات افزایش‌یافته و سطح تراز تجاری بهبود یابد. قالیباف ادامه داد: اتفاق خوب دیگر در حوزه ارائه خدمات مهندسی شرکت‌های ایرانی به‌ویژه در زمینه زیرساخت‌های جاده‌ای، احداث سد و تولید برق بود که هم از جهت کیفیت کار، مورد‌اعتماد و قابل‌رقابت با کشورهای خارجی بودند و هم توسعه آنها قابل‌توجه بوده است.
دریافت مالیات از لوکس‌سواران
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: در سه سال گذشته (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) از ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودرو لوکس شناسایی‌ شده تعداد ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیات به ارزش حدود ۷ هزار میلیارد تومان (همت) شده‌اند که از مالکان خودروهای مشمول مالیات، ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک تاکنون نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کرده‌اند که از آنان ۲.۵ همت (۴۲ درصد) وصول شده است. همچنین ۴۲ هزار و ۷ مالک خودرو نیز به مالیات تعیین شده که حدود یک هزار میلیارد تومان است، اعتراض کردند که روند بررسی مالیات آنها و طی کردن مراحل قانونی آن ادامه دارد.
پیشنهادهای بانکی ایران به بریکس
رئیس‌کل بانک‌ مرکزی در دومین اجلاس روسای بانک مرکزی اعضای بریکس، گفت: ابزار پرداخت دربریکس باهدف ایجاد یک پلتفرم تسویه برای پرداخت‌های فرامرزی براساس سیستم‌های تسویه ناخالص آنی وموضوع پول‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی اعضای بریکس (CBDCs) پیشنهاد شده که انتظارمی‌رود با جدیت بیشتری پیگیری شود. محمدرضا فرزین افزود: می‌توانیم به سمت سیستم‌های ارتباط مالی مختص بریکس و تسهیل پرداخت‌های فرامرزی حرکت کنیم.

 همشهری 
کشف پیکر سردار نیلفروشان
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کشف پیکر شهید سردار عباس نیلفروشان که در حمله تروریستی صهیونیست‌ها به ضاحیه بیروت به شهادت رسیده بود، خبر داد.در اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: پیکر «سردار رشید و اندیشمند سرلشکر پاسدار شهید عباس نیلفروشان» مستشار عالی نظامی جمهوری اسلامی ایران که همراه با سید مقاومت « آیت‌الله سیدحسن نصرالله» دبیر کل سرافراز حزب‌الله لبنان به شهادت رسیده بود، کشف شده است. با عرض تبریک و تسلیت مجدد شهادت این سردار پرافتخار جبهه مقاومت به خانواده معظم و همرزمان رشید دلاور ایشان، زمان انتقال پیکر شهید نیلفروشان به میهن اسلامی و برنامه‌های تشییع و خاکسپاری متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
پیام ویژه کشورهای عربی به واشنگتن
خبرگزاری رویترز گزارش داد کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به آمریکا گفته‌اند حریم هوایی خود را برای حمله به ایران در اختیار تل‌آویو قرار نمی‌دهند. دراین گزارش همچنین تأکید شده‌است که چند کشور عربی از واشنگتن خواسته‌اند از حمله رژیم‌صهیونیستی به تأسیسات نفتی ایران جلوگیری کند.
پاسخ بعدی محکم‌تر خواهد بود
محمد سرگزی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: صهیونیست‌ها تصور می‌کنند اگر باز به کشور ما تعرض کنند، ایران از پاسخ مجدد به آنان کوتاه می‌آید، اما باید بدانند پاسخ بعدی شدیدتر خواهد بود؛ دست از پا خطا کنند، پاسخی به‌ آنها می‌دهیم که هیچ‌گاه فراموش نکنند.
قطع برق میلیون‌ها خانه بر اثر توفان میلتون
توفان میلتون روز پنجشنبه پس از تخریب گسترده مناطق مسکونی در فلوریدا و ایجاد گردبادهای سنگین که منجر کشته‌شدن دست‌کم ۱۰ نفر شد، سرانجام به اقیانوس اطلس رسید. انتظار می‌رود که این توفان در سراسر ایالت فلوریدا قدرت خود را حفظ کند و تنها پس از عبور از دریا ضعیف شود.

 کیهان 
هدیه رهبر معظم انقلاب به سفیر ایران در لبنان
امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «عیادت حجت‌الاسلام‌ و المسلمین قمی، نماینده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و ارسال پیام احوالپرسی و محبت معظم‌ٌله باعث افتخار اینجانب شد.» وی در ادامه نوشت: «همچنین ارسال هدایای ایشان که ۲ انگشتر عقیق متبرک به دعای خیرشان برای من و همسرم است ما را بسیار سرافراز کرد.» امانی افزود: «در این دیدار حجت‌الاسلام محمدی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس و جمعی از دوستان و همکاران وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.» سفیر ایران در پایان نوشت: «از خداوند متعال سلامتی وجود پربرکت رهبری معظم انقلاب را مسئلت می‌نماییم. جان ما فدای راه اسلام و انقلاب اسلامی ایران و ولایت‌فقیه به رهبری الهی حضرت آیت‌الله امام ‎خامنه‌ای (مدظله‌العالی)»
آمریکا و اروپا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد
دکتر پزشکیان در دیدار آقای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه، با تأکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین دو کشور گفت: ارتباط ‌ما با روسیه صمیمانه و ‌راهبردی است. پزشکیان با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و‌ روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تأکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده را نهائی کنیم. وی با اشاره به وضعیت بحرانی منطقه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هیچ‌ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد.
دعوت پوتین از رئیس‌جمهوربرای شرکت در اجلاس بریکس
رئیس‌ جمهور روسیه در دیدار دکتر پزشکیان اظهار داشت: همکاری‌های دو ‌کشور برای ما اولویت بالایی دارد و توسعه روابط و افزایش حجم تجارت میان دو طرف خیلی خوب در حال انجام است. پوتین ضمن دعوت از رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در اجلاس بریکس و برگزاری نشست مشترک دوجانبه گفت: ما به طور مشترک در سطح بین‌المللی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و‌ رویکردهای جهانی ما یکسان است.
جان و اسلحه ما در خدمت شماست
رزمندگان یمنی پیامی تأثیرگذار، حامل مفاهیم برادری و همبستگی و درود و قدردانی، به برادران مجاهد مقاومت اسلامی لبنان ارسال کردند و به آن‌ها تأکید کردند: «شما تنها نیستید؛ قلب و روح و اسلحه ما در خدمت شماست.»
اگر به ایران حمله شود جلوی صادرات نفت را می‌گیریم
مسئول امنیتی حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای گفت: در صورت وقوع جنگ انرژی، جلوی صادرات روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت را خواهیم گرفت. ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای گفت: «پاسخ ما به هرگونه حمله‌ای به عراق یا استفاده از خاک و آسمان عراق برای حمله به ایران، به هدف قرار دادن اسرائیل محدود نخواهد ماند». او گفت که در صورت وقوع چنین اقدامی، تمامی پایگاه‌های آمریکا و منافعش در عراق و منطقه مورد هجوم قرار خواهند گرفت. این مقام امنیتی حزب‌الله عراق افزود: «حزب‌الله هرگز جنگ انرژی را آغاز نمی‌کند، اما اگر این جنگ شروع شود، جهان روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت را از دست خواهد داد».

 ایران
دو ملت ایران و ترکمنستان خویشاوند یکدیگرند
دکتر پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در دیدار دیدار با «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی ترکمنستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور بر ضرورت توسعه تعاملات فرهنگی‌، سیاسی و اقتصادی فیمابین تأکید کرد. پزشکیان با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این سفر و ابلاغ سلام ایشان به رهبر ملی ترکمنستان اضافه کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران عمیقاً فرهنگ‌شناس و فرهنگ‌دوست هستند و شناخت کاملی از «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن دارند و معتقدند که دو ملت ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، خویشاوند یکدیگر نیز هستند. رئیس جمهور برگزاری سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» را اقدامی در امتداد وحدت‌آفرینی در سطح بین‌المللی دانست و گفت: پیام امروز این سمینار و اشعار این شاعر بزرگ مبنی بر وحدت، انسجام و برادری، نشان از روح بلند ایشان دارد.
بردی محمداف: سلام گرم مرا به رهبر انقلاب برسانید
رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان ضمن قدردانی از حضور پزشکیان در مراسم سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و از جنابعالی درخواست می‌کنم که سلام‌ گرم و آرزو‌های نیک بنده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برسانید. «قربانقلی بردی محمداف» با اشاره به اشتراکات بین دو‌ کشور افزود: به کشور برادر خود خوش آمدید و امیدوارم حوزه‌های فرهنگی بین ما و شما گسترش یابد. همچنین بابت مشارکت شما در همایش امروز‌ و‌ ارائه سخنرانی مهم‌تان تشکر می‌کنم.

 وطن امروز 
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت مرحوم حاج حبیب‌الله پورمحمدی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت آقای حاج حبیب‌الله پورمحمدی از مبارزان قدیمی نهضت اسلامی و پدر ۲ شهید دفاع‌مقدس را تسلیت گفتند.متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم آقای حاج حبیب‌الله پورمحمدی رحمه‌الله علیه را که پدر محترم ۲ شهید عزیز و خود و فرزندانش از مبارزان قدیمی نهضت اسلامی بودند به خاندان گرامی و منسوبان و دوستان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت الهی و حشر با فرزندان شهیدش را برای ایشان مسألت می‌نمایم.
حملات اسرائیل اصول بشردوستانه را مورد تهاجم قرار داده است
وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌ای خطاب به برخی همتایان خود در کشورهای سراسر جهان، ضمن اشاره به تداوم تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و لبنان که منجر به شهادت، مجروحیت و آواره شدن تعداد زیادی از مردم بی‌گناه و تخریب وسیع اماکن مسکونی و عمومی و کشتار کارکنان و امدادگران بین‌المللی شده است، اقدامات جنایتکارانه این رژیم را تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مصداق بارز جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی دانست.عراقچی در نامه خود تصریح کرد: مصونیت بی‌حد و مرز رژیم اسرائیل منجر به تسری تجاوزات و حملات دامنه‌دار آن علیه لبنان بویژه از طریق حملات هوایی گسترده به مناطق مسکونی با استفاده از بمب‌های سنگرشکن آمریکایی شده و کوتاهی شورای امنیت در انجام وظایف خود، رهبران جنگ‌طلب این رژیم را در ادامه جنایات مستمر خود جسورتر ساخته است.

 جوان 
اعتراض رسمی هلال احمربه بمباران بیمارستان ایرانی از سوی صهیونیست‌ها
کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان در نامه‌ای به رؤسای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌ احمر و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، خواستار محکومیت حمله رژیم‌صهیونیستی به بیمارستان ۵۶ تختخوابی هلال‌ احمر ایران در مرز سوریه و لبنان و شکایت علیه این رژیم اشغالگر شد.

 خراسان
واکنش رئیس جمهور و وزیر بهداشت به اظهارات دکتر ظریف
رجا نیوز نوشــت: کانال آقــای رئیس جمهور از رســانه های نزدیک به دولت در مطلبــی با عنوان «واکنش رئیس جمهور و وزیر بهداشت به اظهارات دکتر ظریف درباره عملیات وعده صادق» نوشت: در جلسه هیئت دولت دکتر ظریف معاون راهبری رئیس جمهور در ارزیابی از عملیات وعده صادق ۲، نکات انتقادی مطرح کرده است اما برخی اعضای دولــت از جمله رئیس جمهــور و وزیر بهداشــت با استدلال‌های خود نظر ظریف را رد کرده اند.دکترظفرقندی دفاع محکمی از عملیات وعده صادق ۲ کرده و گفته است: «این عملیات بازدارندگی کشور را به شــکل بی ســابقه ای افزایش داد.» همچنین رئیس جمهور هم در این جلسه گفت: «جای هیچ نگرانی نیست بزنند، ما هم محکم می زنیم.»
جزئیات پرونده قاچاق کلان سوخت در جنوب کرمان
حجــت الاســلام حمیــدی رئیس کل دادگســتری اســتان کرمان در تشــریح آخرین وضعیت پرونده بزرگ قاچاق سوخت در جنوب این استان گفت: شمار متهمان بازداشت شده در این پرونده به ۱۱ نفر افزایش یافته، این افراد اکنون در زندان هســتند و چهار متهم دیگر نیز به دستگاه قضایی احضار شده اند. وی به تبانی در شــرکت نفــت و دیگــر مجموعه ها که ســبب ۱۰۲ میلیون لیتر قاچاق شده، اشاره کرد. این مقام مسئول با اشــاره به این که متهمان پرونده به جرایم انجام شده اقرار کرده اند، تصریح کرد: فعالیت های غیرقانونی اعضای این باند در سه ســال گذشــته جریان داشته اســت. همچنین متهمان پرونده با اخذ رشــوه، قاچاق سوخت را تســهیل می کردند.
شکست عملیات ترور
«وفیــق صفا» مســئول کمیتــه ارتبــاط و هماهنگــی حزب الله در محل حمله موشکی اخیر رژیم صهیونیستی به ســاختمانی در النویری بیروت حضور نداشــت و این عملیات ترور شکست خورد.

 رسالت 
نیروهای مسلح ما نشان دادند که شکست‌ناپذیر هستند
آیت‌الله صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در جمعه نصر در شرایطی در مصلی حضور پیدا کردند که شرایط نگرانی و تهدید بود، بعد از شهادت یک علمدار و افتادن یک علم و داغدار شدن امتی، مجاهد و مقاوم و به پا خاسته در برابر استکبار با رفتن این علمدار، برخی‌ها روحیه خود را باخته بودند و متزلزل شده بودند. وی در ادامه گفت: در جبهه مقاومت مردم قهرمان غزه و لبنان فردی را از دست دادند که چراغ و مشعل بود، قهرمان بود و در مدیریت بدون بدل و جایگزین بود. او کار آزموده و انسان والا از نظر خصوصیات ذاتی بود و به تعبیر رهبری، عصاره فضائل لبنان و خار چشم دشمن و باعث دلگرمی جبهه جهاد بود. امام جمعه موقت تهران در ادامه به عملیات وعده صادق ۲ اشاره کرد و ایران را ام‌القرای مجاهدین و ظلم‌ستیزان توصیف کرد و گفت: نیروهای مسلح ما در دوران انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرم امتحان پس داده‌اند و نشان دادند که شکست ناپذیر هستند.

 مردم سالاری 
تصویب قانون حجاب انجام شده با انتقال به رئیس‌جمهور برای ابلاغ و اجرا، نهایی می‌شود
حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم در خصوص اجرایی ساختن قانون حجاب و عفاف بیان کرد: تصویب قانون حجاب و عفاف با ارجاع به شورای نگهبان انجام شده و با انتقال توسط رئیس مجلس به رئیس‌جمهور برای ابلاغ و اجرا، نهایی می‌شود. آقا تهرانی افزود: اجرای این قانون حدود چهار پنجم از مسائل فرهنگی را حل می‌کند و در راستای عملی‌شدن کامل آن، آموزش‌ و پرورش، فرهنگ و ارشاد و وزارت‌خانه‌ها روی کار می‌آیند و در صورتی‌ که محقق نشود، نماینده می‌تواند وزیر را استیضاح کند.
دنبال جنگ نیستیم
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال جنگ یا تشدید تنش در منطقه نیست، اما کاملاً آماده است تا از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هرگونه تجاوز که منافع حیاتی و امنیت آن را هدف قرار دهد، دفاع کند. ایروانی در نشست شورای امنیت درباره لبنان گفت: ایران به‌طور قطع از حق ذاتی خود برای دفاع مشروع، کاملاً مطابق با حقوق بین‌الملل، استفاده خواهد کرد و شورای امنیت را از پاسخ قانونی خود مطلع خواهد کرد.دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: لبنان در آستانه فروپاشی انسانی قرار دارد و جامعه بین‌المللی نباید اجازه دهد که این فاجعه بدتر شود. ضروری است که کمک‌های بشردوستانه بدون مانع به لبنان برسد. جامعه بین‌المللی باید فوراً حمایت مالی و لجستیکی لازم را فراهم کند تا اطمینان حاصل شود که لوازم ضروری به جمعیت‌های آسیب‌دیده می‌رسد. ایروانی خطاب به شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل گفت: اعتبار این شورا در معرض خطر است. جمهوری اسلامی ایران خواستار اقدام و آتش‌بس فوری است. آتش‌بس یک درخواست نیست، بلکه یک ضرورت است. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد که رژیم اسرائیل را به‌خاطر ارتکاب چنین جنگ نسل‌کشی و جنایات علیه مردم لبنان و فلسطین پاسخگو کند.
بگو مگو در کابینه جنگ اسرائیل
روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» نوشت: جلسه شب گذشته کابینه وزیران شاهد اختلافات شدید بین وزرا بود. روزنامه مذکور گزارش داد که کابینه کوچک امنیتی شب گذشته شاهد جر و بحث شدید میان وزیران بود. این روزنامه فاش کرد: «وزیر راه و ترابری پس از اعلام اینکه ۱۳۰ سرباز اعلام کردند به دلیل آزاد نشدن اسیران صهیونیست از خدمت نظامی خودداری کرده‌اند، به «یوآو گالانت» وزیر جنگ حمله کرد.» این روزنامه اشاره کرد که «گالانت پس از حمله وزیر حمل و نقل به وی جلسه شورای وزیران را ترک کرد».

 قدس 
بازداشت خبرنگار به جرم عکاسی از محل اصابت موشک‌های ایران
ارتش اشغالگر اسرائیل «جرمی لوپاردو» شهروند آمریکایی که با ۲۸ سال سن به عنوان روزنامه‌نگار مستقل فعالیت می‌کند را به دلیل عکاسی از محل اصابت موشک‌های ایران به پایگاه‌های رژیم، متهم به جنایت‌های سنگین با کمک دشمن در طول جنگ کرده و او را دستگیر کرد. پیشنهاد شده او از سرزمین‌های اشغالی اخراج و به آمریکا بازگردانده شود.
حملات رژیم صهیونیستی به مقر نیروهای یونیفل در لبنان
سازمان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان روز جمعه خبر داد رژیم صهیونیستی به یکی از مقرهای این سازمان حمله کرده و این اقدام را تحول خطرناکی عنوان کرد. یونیفل خبر داد در پی این حملات چندین دیوار در یکی از مواضع یونیفل در نزدیکی خط آبی در منطقه «اللبونه» خراب شده و تانک‌های اسرائیلی نیز به سمت این مقر سازمان ملل حرکت کردند. یونیفل تأکید کرد چنین حوادثی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را در خطر بسیار بالایی قرار می‌دهد.
هشدار در مورد شیوع تب دنگی در کشور
مرادی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت تب دنگی در کشور اظهار کرد: موارد تب دنگی در کشور افزایش پیدا کرده است. از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۲، ۷۵ مورد بوده و از پایان سال گذشته میزان مبتلایان افزایش یافته است.

 ابتکار
ایران هنوز تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته است
۲ مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کردند: واشنگتن همچنان معتقد است که با وجود تحولات اخیر در خاورمیانه، ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته است. این اظهارات که از سوی یکی از مقامات ارشد دولت جو بایدن و دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) آمریکا مطرح شده، به علاوه اظهارات علنی اوایل هفته جاری است که ویلیام برنز رئیس سازمان سیا گفته بود. ویلیام برنز در اوایل هفته جاری گفته بود که هیچ شواهدی در دست نیست که ایران قصد تغییر در برنامه هسته‌ای خود به سمت برنامه‌های نظامی را داشته باشد.

 شهروند 
اردن، عربستان، مصر، عراق، سوریه و لبنان هم مال ماست
بزالل اسموتریج وزیر دارایی اسرائیل اخیرا گفته است: «من صراحتا می‌گویم که ما خواهان یک کشور یهودی هستیم که شامل اردن، عربستان سعودی، مصر، عراق، سوریه و لبنان است! من به ترک‌ها می‌گویم که استانبول به‌زودی پایتخت یهودیان خواهد شد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منتظر شگفتی‌های ما باشید.» وی پیشتر نیز در همین رابطه گفته بود: «بر اساس آموزه‌های بزرگترین حکمای ما، قرار است اورشلیم تا دمشق گسترش یابد.»
وزیران بهداشت در مسکو گردهم آمدند
نشست وزیران بهداشت بریکس با حضور وزرا و مقامات ارشد حوزه سلامت کشورهای عضو این گروه در مسکو برگزار شد. این نشست ۱۴۰۳ با هدف بررسی راهکارهای توسعه همکاری‌ها در زمینه بهداشت و درمان، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین پزشکی، توسعه صنایع مرتبط با تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی و بهبود کیفیت آموزش در حوزه سلامت برگزار شد. علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در صدر هیأت بهداشتی-درمانی ایران در این نشست حضور داشت. معاون بهداشتی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست با همتای روسی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، درباره افزایش سطح همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مرتبط با بهداشت، درمان، تجهیزات پزشکی و دارویی گفت‌وگو شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

محکومیت جنایات صهیونیست‌ها توسط دانشجویان آمریکا نشانه نتیجه بخش بودن مجاهدت مسلمانان است
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در آیین افتتاحیه دوره دوم مدرسه راهبری حل مسئله که توسط بنیاد شیخ انصاری برگزار شد، گفت: لازم است از فرصت های طلایی زندگی استفاده کنیم و شایسته است که طلاب از فرصت پیش آمده در سایه نظام جمهوری اسلامی به حل مسائل نظام و نظریه پردازی دینی بپردازند و امیدواریم در آینده اثرات تلاش های امروز ما دیده شود. وی با اشاره به سرفصل های مدرسه راهبری حل مسئله گفت: نباید به گونه ای پیش رود که تلاش برای حل مسئله ما را گرفتار یک باتلاق کند بلکه لازم است همه مسائل را با صاحب نظران حوزه در میان گذاشت. مسائل نوپیدا مانند خلق پول که در دوره گذشتگان ما نبوده است را باید به دقت بررسی کرد زیرا کار علمی زیادی برای مسائل جدید لازم است. رئیس جامعه مدرسین همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همانطور که دشمنان زیاد هستند، دوستان زیادی نیز در دنیا داریم گفت: محکومیت جنایات صهیونیست‌ها توسط دانشجویان آمریکا نشانه نتیجه بخش بودن مجاهدت مسلمانان است.

پیکره علوم انسانی غربی آمیخته با مسائل غیر الهی است
حوزه / آیت الله اعرافی، در مراسم افتتاحیه مرکز مشاوره اسلامی سماح کرمانشاه با بیان اینکه نقش علوم انسانی در دنیا و تمدن جدید که غرب بر پا کرده، بسیار ممتاز و برجسته است، گفت: علوم انسانی نرم افزار اداره دنیای جدید است و غرب در کنار پیشرفت های فناوری، تکنولوژی، علمی و امثال آن در حوزه های پایه و مهندسی و پزشکی، علوم انسانی را توسعه داده و برای اداره جوامع بزرگ بکار گرفته است. وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی هم اگر بخواهد هماوردی بکند و بنیان های جدیدی را طراحی نماید، باید به حوزه علوم انسانی و اجتماعی، با رویکرد درست بپردازد. مدیر حوزه های علمیه کشور یاد آور شد: پیکره علوم انسانی غربی، پیکره ای است که هم در علوم و هم در مبانی شاخ و برگ های آمیخته با مسائل غیر الهی و دیدگاه های ناصواب است.

همه ملت‌ها، باید با تمام توان به میدان بیایند و از حزب الله حمایت نمایند
رسا/ آیت الله رجبی با صدور پیامی در حمایت از جبهه مقاومت و حزب الله لبنان تأکید کرد: رژیم صهیونیستی حملات خود را علیه مردم بی‌گناه جبهه مقاومت، به‌ ویژه حزب‌الله عزیز، تشدید کرده است، هیچ مسلمانی نمی‌تواند در برابر این ظلم بزرگ بی‌تفاوت باشد. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود:حزب‌الله همچون سدی استوار در برابر سیل طغیان کفر ایستاده و خط مقدم جبهه حق علیه باطل و اسلام علیه کفر را تشکیل داده است. اکنون که این عزیزان، جان بر کف، از کیان اسلام و مقدسات آن دفاع می‌کنند، همه ملت‌های مسلمان، به‌ویژه ملت بصیر ایران، باید با تمام توان به میدان بیایند. وی افزود: همان‌گونه که رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرموده‌اند، کمک به حزب‌الله و مردم لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی بر همه مسلمانان فرض است. بر هر کس واجب است که بیندیشد چه کمکی از او برمی‌آید و از آن دریغ نکند. از جمله وظایفی که در کنار سایر وظایف نباید از آن غفلت کرد و قطعاً بر همه مسلمانان فرض است، پشتیبانی‌های مالی، تضرع به درگاه الهی، و توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام از عمق جان است.

ایران مثل همیشه در کنار «مقاومت» است
مهر/ رئیس مجلس صبح امروز (شنبه ۲۱ مهر ماه) در بدو ورود به بیروت درباره اهداف خود از این سفر، اظهار کرد: عصر امروز برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس جهانی (IPU) عازم ژنو هستم، اما به دعوت نبیه بری، رئیس مجلس لبنان ترجیح دادم که ابتدا به لبنان بیایم تا پیام رهبر معظم انقلاب، مردم ایران و رئیس جمهور را به مردم لبنان دهم که ما مثل همیشه کنار ملت و دولت لبنان و مقاومت هستیم و در همه شرایط سخت مانند گذشته کنار آنان هستیم. رئیس مجلس افزود: پیام مظلومیت مردم غزه و لبنان را به ژنو می‌برم تا همه به وظایف خودشان در عرصه بین المللی برای حمایت از مظلوم واقف باشند و همه باید حامی مظلومیت ملت لبنان و فلسطین باشیم.

هشدارحزب الله به ساکنین سرزمین های اشغالی
تسنیم/ حزب الله لبنان که از ساعات بامداد امروز حملات کوبنده‌ای به مواضع رژیم اشغالگر انجام داده، در بیانیه های متعدد، از هدف قرار دادن یک مرکز مهم وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد.در این بیانیه حزب الله آمده است: رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۶ صبح امروز شنبه ۱۲ اکتبر، پایگاه ۷۲۰۰ ارتش صهیونیستی در جنوب شهر اشغالی حیفا را هدف قرار داده و یک کارخانه تولید مواد منفجره در آنجا را با موشک‌های پیشرفته موشک باران کردند. حزب الله لبنان همچنین صبح امروز به اعلامیه‌های ارتش رژیم اسرائیل که در آن از مردم لبنان خواسته از مرز فلسطین اشغالی تا شهر ساحلی صور، از ساحل تا اطلاع ثانوی فاصله بگیرند، واکنش نشان داد. این جنبش صبح امروز شنبه اطلاعیه‌ای به زبان عبری نوشت و طی آن به شهرک نشین‌ها هشدار داد از مرز لبنان تا ساحل شهر حیفا، از اطراف پایگا‌‌ه‌ها و مکان‌های حضور ارتش اسرائیل فاصله بگیرند. حزب الله لبنان همچنین اعلام کرد: بامداد روز شنبه پایگاه سوما وپایگاه «الجرداح» و پادگان «هونین» و شهرک «کفر گلعادی» هدف حمله موشکی حزب الله قرار گرفت.

نیکاراگوئه روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرد
تسنیم/ دولت نیکاراگوئه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم گرفتیم روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل به دلیل حملات اسرائیل به سرزمین‌های فلسطینی قطع کنیم. معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه در این باره تأکید کرد: دولت اسرائیل فاشیست و در حال نسل کُشی است. از سوی دیگر ۱۰ کشور عضو غیر دائم شورای امنیت با صدور بیانیه ای تأکید کردند: هرگونه حمله عمدی به نیروهای حافظ صلح در لبنان نقض جدی و خطرناک قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است. آنتونیو گوترش، حمله ارتش رژیم صهیونیستی به نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان موسوم به یونیفل را محکوم کرد.دبیر کل سازمان ملل افزود: ما به اسرائیل گفته‌ایم که این حوادث غیر قابل تحمل است.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
باشگاه خبرنگاران/ وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه برای همسویی با رژیم صهیونیستی در پی عملیات وعده صادق ۲، تحریم‌های جدیدی علیه بخش نفتی و پتروشیمی ایران اعلام کرد. وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد: این اقدام فشار مالی بر ایران را تشدید و توانایی این کشور برای کسب درآمد از بخش انرژی جهت تضعیف ثبات در منطقه و حمله به شرکا و متحدان آمریکا محدود می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که در حال شناسایی «ناوگان مخفی» کشتی‌های نفتی ایران است که با دور زدن تحریم ها، نفت ایران را به فروش می‌رسانند. بر اساس این بیانیه، وزارت خزانه داری آمریکا همچنین ۱۶ نهاد و ۱۷ کشتی را به عنوان اموال مسدود شده معرفی کرده است.این اقدام به بهانه نقش این نهاد‌ها و کشتی‌ها در حمل و نقل فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران در حمایت از شرکت ملی نفت ایران است.

بایدن: از اسرائیل می‌خواهیم که حمله به یونیفل را متوقف کند
مهر/ رئیس جمهور آمریکا نسبت به حمله نظامیان صهیونیست به نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در لبنان واکنش نشان داد. جو بایدن، دراین زمینه گفت که «قطعا» از (رژیم) اسرائیل می‌خواهد که شلیک به نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در لبنان را متوقف کند. اظهارات بایدن در حالی مطرح می‌شود که در پی حملات صهیونیست‌ها تا کنون دو تن از نیرو‌های یونیفل در جنوب لبنان مجروح شده‌اند. دولت بایدن اغلب ادعا کرده است که رژیم صهیونیستی را برای کاهش حملات در منطقه تحت فشار قرار می‌دهد. با این حال، تل‌آویو تا کنون بدون محکومیتی از سوی واشنگتن دست به جنایات متعدد در غزه و لبنان زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *