خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۱۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
نماز جمعه این هفته تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه می‌شود
مراسم بزرگداشت مجاهد فی‌سبیل‌الله و سید عزیز امت اسلامی، شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن نصرالله و همراهان ایشان از جمله سردار شهید نیلفروشان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه ۱۳ مهرماه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. در ادامه این مراسم و در پی شهادت مظلومانه پرچمدار مقاومت و آزادی قدس و فلسطین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن نصرالله و در آستانه نخستین سالگرد حماسه توفان‌الاقصی توسط رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین، نماز جمعه این هفته تهران در جمعه ۱۳ مهرماه به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) اقامه می‌شود.
حضور فرزندان رهبر معظم انقلاب در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران
فرزندان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با حضور در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران و دیدار با آقای «عبدالله صفی‌الدین» نماینده این جنبش، ضمن ابلاغ تبریک و تسلیت حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای برای حادثه عظیم شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان، مجاهد کبیر و پرچمدار مقاومت جناب حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدحسن نصرالله و یاران شهیدشان، به ارواح مطهر ایشان فاتحه و قرآن هدیه کردند.

 همشهری
تقدیر آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی از حمله موشکی به رژیم صهیونیستی
آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی با اشاره به عملیات «وعده صادق ۲» گفت: این عنایت الهی است که این عزیزان ارتش، سپاه و وزارت دفاع را موفق کرده است که این صهیونیسم بین‌الملل و خائن را سر جای خود بنشانند. آنها حتی فرصت نکردند که از گنبد آهنین‌شان استفاده کنند! تیر غیبی که از هر طرف آمد، این گنبد را رسوا کرد و کاری از اینها ساخته نبود! این عنایت الهی بود که به برکت خون این سیدجلیل‌القدر نصیب عزیزان ارتشی ما، دفاعی ما، سپاهی ما و همه ملت ایران اسلامی شد. امیدوارم ذات اقدس الهی به فرد فرد اینها و به فرد فرد شما بزرگوارانی که رهبری این جمعیت را بر‌عهده دارید و دعا برای جمعیت می‌کنید، به همه شما و به ایشان خیر، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این خطر کسانی که از صدر اسلام مزاحم اسلام و مسلمانان بودند از خیبر و بعد از خیبر، خداوند اینها را سر جای خودشان بنشاند و امیدواریم که همه اینها مشمول عنایت ویژه صاحب اصیل و اصلی یعنی وجود مبارک حضرت ولی‌عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- باشند. وقتی آن حضرت عنایت بکند، همه این عزیزان راضی خواهند بود.
اگر دوباره بخواهند شیطنت کنند ما کوبنده‌تر خواهیم زد
آیت‌الله خاتمی، در سخنرانی در تجمع محکومیت ترور سید حسن نصرالله و قدردانی از سپاه پاسداران برای انجام عملیات وعده صادق ۲ در میدان آیینی امام حسین -علیه السلام- گفت: از فرزندان قدرتمندمان تشکر می‌کنیم که جانانه زدند و دستشان درد نکند. صدها موشک بر تل آویو زدند که این پیام را دارد که این ملت بر نابودی صهیونیسم مصمم است.امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: اگر دوباره بخواهند شیطنت کنند ما کوبنده تر خواهیم کوبید. عضو جامعه مدرسین گفت: انگلیس و ژاپن و دیگر جنایتکاران عملیات وعده صادق ۲ را محکوم کردند و به آنها می‌گوییم مرگتان باد. طفل شیرخوار را کشتند محکوم نکردید! معتقدیم همه اینها زیر سر آمریکاست و مرگ بر آمریکا حق آمریکاست. وی تأکید کرد: دشمن می‌خواهد ملت ایران را خسته نشان دهد، غافل از اینکه ملت ایران خستگی را خسته کرده است، بنابراین خسته نشدن در راه مقاومت راه پیروزی در برابر دشمن است.

 کیهان 
اگر شر آمریکا از منطقه کم شود جنگ‌ها به کلی از بین خواهد رفت
حضرت آیت‌ الله‌ العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار صدها نفر از نخبگان علمی، نفرات برتر المپیادها و آزمون‌ ورودی دانشگاه‌ها، با اشاره به حادثه شهادت مجاهد کبیر سیدحسن نصرالله گفتند: ما این روزها عزاداریم و به‌ خصوص بنده جداً عزادار هستم چرا که حادثه فقدان آقای سیدحسن نصرالله ضایعه کوچکی نیست اما با وجود این عزای عمومی در کشور، دیدار با نخبگان را که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، به زمان دیگری موکول نکردیم.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای علت برگزار شدن دیدار نخبگان در وقت مقرر را ضرورت توجه دادن به اهمیت مسئله نخبگان خواندند و افزودند: پیام تشکیل این جلسه این است که اگرچه عزاداریم اما عزای ما به معنی ماتم گرفتن و افسرده شدن و گوشه‌نشینی نیست بلکه عزای ما از جنس عزای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام است یعنی زنده‌کننده و پیش برنده و شوق‌آفرین برای کار و پیشرفت است و این پیام باید در دل و جان ما واقعاً نفوذ پیدا کند.
ایشان گفتند: اساس مشکل و عامل ایجاد درگیری‌ها و جنگ‌ها در منطقه، حضور آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی است که به دروغ از صلح و آرامش دم می‌زنند و اگر شرّ آنها از این منطقه کم شود، درگیری‌ها و جنگ‌ها خاتمه می‌یابد و خود کشورها قادر به اداره منطقه و هم‌زیستی با صلح و عافیت هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، تحریک صدام برای حمله به ایران و رقم خوردن روزهای تلخ و سخت را نمونه‌ای از جنگ‌افروزی آمریکا و غربی‌ها در منطقه دانستند و افزودند: محبت کنونی بین دو کشور ایران و عراق که اوج تجلی آن در راهپیمایی بزرگ اربعین است، مصداق روشنی است که نشان می‌دهد عامل اصلی مشکلات منطقه، مدعیان دروغین صلح هستند که باید به توفیق الهی و همت بلند ملت ایران و با کمک از الهامات انقلاب اسلامی و همکاری دیگر ملت‌ها، شر آنها از منطقه کم شود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای سپس درباره موضوع نخبگان با تحسین سخنان سنجیده و امیدوارکننده هفت تن از نخبگان و همچنین معاون علمی رئیس‌جمهور در این دیدار، گفتند: خاصیت ذهن جوان، فعال بودن و در نظر گرفتن اهداف بزرگ است که این بدون تردید قابل تحسین است اما این طرح‌ها و برنامه‌ها باید با پیگیری جدی، به‌صورت پیشنهادهای عملی و قابل تحقق به دستگاه‌های مربوط منتقل شود.

 ایران
صهیونیست‌ها خطایی مرتکب شوند پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهند کرد
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، ضمن قدردانی از عملیات غرورآفرین سه‌شنبه شب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران (وعده صادق ۲) در هدف قرار دادن مراکز نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی گفت: این عملیات افتخارآمیز که بار دیگر غرور ملی ایرانیان را به رخ جهان کشید، بر طبق موازین بین‌المللی و در پاسخ به جنایت این رژیم در ترور شهید هنیه در کشورمان و همچنین شهادت سیدحسن نصرالله و شماری از فرماندهان مقاومت بود. مسعود پزشکیان با بیان اینکه پس از ترور شهید هنیه در تهران که نقض آشکار حاکمیت و امنیت ملی ایران بود، کشورهای غربی مدام ما را به خویشتنداری دعوت و وعده برقراری فوری آتش‌بس در غزه را می‌دادند، افزود:‌ ما نیز به‌رغم انتظار بحق مردم در پاسخ به این جنایت، به امید اینکه نسل‌کشی مردم مظلوم و بی‌گناه غزه متوقف شود، اقدامی نکردیم، اما این رژیم جنایتکار و خونریز نه تنها به کشتار زنان و کودکان ادامه داد، بلکه دامنه جنایات خود را به لبنان نیز گسترش داد و با انفجار پیجرها در دست مردم عادی فاجعه آفرید و نکته قابل تأمل اینکه همین کشورهای مدعی حقوق بشر که ما را به خویشتنداری دعوت می‌کردند، در مقابل اقدامات این رژیم سکوت کردند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه عملیات غرورآفرین سه‌شنبه شب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ثابت کرد گنبد آهنین ادعایی آنان از شیشه شکننده‌تر است، تصریح کرد‌: ما همچنین ثابت کرده‌ایم که بر سر عزت و غرور ملت‌مان با کسی شوخی نداریم و اگر این رژیم بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهد کرد.
موفقیت ۹۰ درصدی «وعده صادق۲»
وزیر دفاع اعلام کرد: عملیات وعده صادق ۲ با موفقیت بیش از ۹۰ درصد انجام شد. امیر نصیرزاده با بیان اینکه اهداف عملیات صرفاً نظامی بودند، افزود: سه پایگاه نظامی و یک پایگاه اطلاعاتی مورد اصابت قرار گرفت. وزیر دفاع با اشاره به اینکه موشک‌های شلیک شده قابلیت عبور از سامانه دفاعی دشمن را داشتند، تأکید کرد: اگر محاسبات دشمن غلط باشد و بخواهد پاسخ دهد، پاسخ شدیدتری خواهیم داد.

 وطن امروز 
اجازه رهبر معظم انقلاب به استفاده از یک‌چهارم خمس برای مسلمانان لبنان
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برای استفاده از نصف سهم امام برای مردم مظلوم جنوب لبنان اجازه صادر کردند. در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان که بر اثر آن ضایعات جانی و خسارات مالی سنگین به مردم مظلوم و محروم و در عین حال با ایمان و مقاوم این منطقه تحمیل شده است، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی اجازه دادند مومنین می‌توانند از وجوهات شرعیه خود نصف سهم مبارک امام، معادل یک‌چهارم خمس را برای کمک به مردم مسلمان جنوب لبنان پرداخت کنند.
ضربات شدیدی به صهیونیست‌ها ‌زده شد
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌ قضائیه در پی حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع رژیم جنایتکار و متجاوز صهیونیستی در اراضی اشغالی پیامی صادر کرد.رئیس قوه‌ قضائیه در بخشی از این پیام آورده است: صهیونیست‌ها که مکررا به نقض فاحش قواعد حقوق بین‌الملل و مفاد کنوانسیون‌های مربوط مشغولند، در «وعده صادق۲» ضربه شدیدتری دریافت کردند.
جبهه مقاومت پیروز نهایی نبرد با رژیم‌صهیونیستی است
دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه دیروز (چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳) این شورا با قرائت آیه «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ» (آیه ۱۸ سوره انبیا) اظهار داشت: حملات غیرتمندانه و پیروزی‌آفرین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به رژیم سفاک و غیرقانونی صهیونیستی، بار دیگر اثبات کرد غافلان از خداوند تکیه‌شان بر خانه عنکبوت است و راهی جز نابودی پیش روی‌شان نیست. دبیر شورای نگهبان بیان داشت: بهترین لطفی که حامیان رژیم ‌صهیونیستی می‌توانند در حق این رژیم کودک‌کش بکنند این است که آن را از این مهلکه بیرون بکشند تا نابودی پیش از موعدش را به تماشا ننشیند. آیت‌الله جنتی همچنین گفت: اتفاقاتی که این روزها در منطقه شاهد آن هستیم، تقابل جبهه حق و جبهه باطل است که همواره به اشکال مختلف وجود داشته و بر اساس سنت‌های تخلف‌ناپذیر الهی، جبهه حق پیروز نهایی این نبرد است.

 جوان 
آماده دیوانگی احتمالی اسرائیل هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امروز پس از انجام عملیات وعده صادق ۲، اسرائیل هم خود را بازنده میدان نظامی و هم شکست خورده در جنگ رسانه‌ای می‌بیند، گفت: ما خود را برای دیوانگی احتمالی اسرائیل آماده کرده ایم، پاسخ بعدی ما به تجاوز‌های احتمالی در سطحی بسیار متفاوت خواهد بود. دکترمحمدباقر قالیباف تصریح کرد: دیشب ظالمان و جنگ طلبانی که همه توانشان حمله هوایی و عملیات تروریستی است از ترس برخود لرزیدند و ملت‌های مسلمان و آزادیخواهان دنیا از شوق و امید سرشار شدند. دشمنی که تلاش کرده بود با پیروزی‌های تاکتیکی شکست‌های راهبردی خود را سرپوش بگذارد و با عملیات روانی شالوده ذهنی و ساختاری جبهه مقاومت را تخریب کند تصور می‌کرد با عملیات‌های ترور و شهادت سیدحسن نصرالله کار حزب الله لبنان را تمام کرده است لذا باور نمی‌کرد که قوی‌تر از گذشته با صخره سنگ حزب‌الله لبنان روبه‌رو شود.
حق ذاتی ایران
معاون راهبردی رئیس‌جمهور عملیات وعده صادق ۲ را حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در مقابل حملات مکرر رژیم صهیونیستی خواند. ظریف در شبکه ایکس نوشت: «ریاکاری غرب نه تنها ظالمانه بلکه بسیار خطرناک است، کشور‌های غربی به نسل‌کشی اسرائیل در غزه کمک کرده‌اند و تجاوزات اسرائیل علیه ایران، فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و دیگر کشور‌های منطقه را پذیرفته‌اند». ظریف در ادامه پیام خود با تأکید نوشته: «اسرائیل و متحدانش مسئول تمام عواقب تحریکات و آتش‌افروزی مداوم این رژیم هستند».

 خراسان 
بقایی سخنگوی وزارت خارجه شد
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه طی حکمی، دکتر اسماعیل بقائی را به عنوان رئیس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و سخنگوی وزارت امور خارجه منصوب نمود.
«وفاق واقعی» دیشب در دل ۸۵ میلیون ایرانی ایجاد شد
نورنیوز نوشت : وزیر اقتصاد در دولت قبل با انتشار توئیتی حمایتی از رئیس جمهور جدید بیان کرد: آقای دکتر پزشکیان! شما دیشب نشان دادید امنیت دفاعی و نظامی پیش‌نیاز امنیت اقتصادی است. «وفاق واقعی» دیشب در دل ۸۵ میلیون ایرانی ایجاد شد. قطعاً بر چالش‌های موقت پس از واکنش دشمن نیز غلبه خواهید کرد. از شما و سپاه عزیز متشکریم.
در حال پیگیری موضوع رفع فیلترینگ هستیم
مهاجرانی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران گفته است: در حال پیگیری موضوع رفع فیلترینگ هستیم. وی افزود: امیدواریم وعده‌ای که داده شده، محقق شود.
برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم
وزیر نفت اعلام کرد: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین روی میز دولت نیست. پاک‌نژاد بحث افزایش قیمت بنزین را فراتر از وزارت نفت دانست و افزود: باید در ساختار حاکمیتی کشور در این زمینه تصمیم‌ گیری شود. وی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: تلاش ما این است که به سمت مدیریت تقاضا و مصرف حرکت کنیم. وزیر نفت (در خصوص تولید حامل‌های انرژی) اظهار کرد: در رابطه‌ با افزایش تولید با چالش‌هایی روبه‎رو هستیم که ازجمله آن تأمین مالی است که تدابیری اتخاذ شده تا این مشکل را حل کنیم. پاک‌نژاد خاطرنشان کرد: بخش مهم‌تر ماجرا به بهینه‌سازی مصرف و مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف مربوط می‌شود که راهکارهایی دارد و بخش عمده‌ای از زحمت این بر دوش مردم است تا همراهی و همکاری کنند. وزیر نفت درخصوص ناترازی انرژی ادامه داد: موضوع‌هایی وجود دارد شاید سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که باید انجام می‌شده مقداری با تأخیر انجام شده است و طبیعتا حل ناترازی مستلزم گذشت زمان است.

 رسالت 
تنها راه مهار اسرائیل حمله نظامی است
جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی، این حملات را تنها راه مهار این رژیم عنوان کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تبریک حملات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی، اعلام کرد «این حملات دردناک، بخشی از لیاقت اشغالگر و تنها راه مهار این رژیم در سایه سکوت جهان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی است». جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: حمله امروز ایران دل صدها هزار خانواده فلسطینی و لبنانی را شاد کرد که گرفتار جنایت باند حاکم در تل‌آویو شده‌اند و پشت آن دولت جنایتکار «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا است که با گستاخی بی‌نظیری تجاوزات رژیم صهیونیستی را مدیریت می‌کند.

 مردم سالاری 
همچنان قدرتمند و قدرتمندانه از حقوق ملت ایران دفاع خواهد شد
الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، تأکید کرد: از اقدام نیروهای مسلح که روحیه اقتدار و غرور ملت ایران را احیا کرد قدردانی می‌کنم.ان شاءالله همچنان قدرتمند و قدرتمندانه از حقوق ملت ایران دفاع خواهد شد.
حمله لفظی مقتدی صدر به آمریکا
رهبر جریان صدر عراق با انتشار بیانیه‌ای «عدالت» آمریکا را دروغین دانست و تأکید کرد، حملات رژیم صهیونیستی به لبنان با پوشش و حمایت دشمن ملت‌ها آمریکا و تمامی کشورهای مدعی آزادی، دموکراسی و انسانیت انجام می‌شود. «مقتدی صدر» با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان نوشت، اکنون آنها به خاک سرزمینی مستقل و امن (لبنان عزیز) حمله کرده و با پوشش و حمایت دشمن ملت‌ها (آمریکا) شیطان بزرگ و تروریست آنجا را بمباران می‌کنند. تمامی این اقدامات با حمایت و پشتیبانی نه تنها از سوی آمریکای ظالم بلکه از سوی تمامی کشورهای مدعی آزادی، دموکراسی و انسانیت انجام می‌شود.

 قدس 
امضای ۶ سند همکاری مشترک میان ایران و قطر
مراسم استقبال رسمی از دکتر مسعود پزشکیان عصر چهارشنبه با حضور «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برگزار شد. در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی و گرفتن عکس یادگاری سران ایران و قطر، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند. بلافاصله پس از مراسم استقبال از دکتر پزشکیان از سوی امیر قطر، مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار و سپس سران دو کشور به صورت خصوصی با یکدیگر ملاقات کردند. سپس مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و قطر ۶ سند و یادداشت تفاهم همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی به امضا رساندند. همکاری در طرح توسعه بندر دیر، بهداشت، رفاه و تجارت زنده، برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی تا پایان سال ۱۴۰۵ و برنامه اجرایی همکاری‌های ورزشی تا سال ۲۰۲۶ از جمله مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که توسط وزیران نیرو، امور خارجه و ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران با همتایان قطری به امضا رسید.

 شهروند
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به خاک سوریه
رژیم صهیونیستی بار دیگر با زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات و قطعنامه‌های بین‌المللی، و با حمایت آشکار آمریکا و متحدانش به خاک سوریه تجاوز کرد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی منطقه المزه در دمشق را بمباران کردند. منابع خبری گزارش دادند که آمار اولیه تجاوز روز چهارشنبه رژیم صهیونیستی به دمشق، از شهادت سه نفر حکایت می‌کند. رژیم صهیونیستی در این تجاوز جدید، یک ساختمان مسکونی در منطقه المزه در غرب دمشق را هدف قرار داد.
هلاکت ١۴ نظامی صهیونیست در درگیری با رزمندگان حزب‌الله
حزب‌الله لبنان از سپیده دم دیروز حملات خود علیه اشغالگران را به شکل توفانی آغاز کرد. منابع رسانه‌ای مقاومت درباره جزئیات این عملیات گفتند که نظامیان صهیونیست ٣روز قبل از دروازه شهرک مسکاف‌عام به حدود چند متر وارد شهر العدیسه شده و از این شهر عکس گرفته بودند و سپس به خیال خالی بودن این منطقه، دیروز در تلاش برای نفوذ بودند که در کمین بزرگ نیروهای حزب‌الله افتادند. براساس این گزارش تلفات جانی سنگینی به نظامیان صهیونیست در این درگیری‌ها وارد شد و آنها فرار کردند. منابع عبری زبان اعلام کردند که دست‌کم ٣٧ نظامی صهیونیست در درگیری با رزمندگان حزب‌الله در نزدیکی مرز لبنان کشته یا زخمی شدند. منابع عبری به شبکه اسکای‌نیوز عربی امارات گفتند که ١۴نظامی صهیونیست در درگیری با رزمندگان حزب‌الله به هلاکت رسیده‌اند.
مراکز نظامی در عمق فلسطین اشغالی را هدف قرار دادیم
نیروهای مسلح یمن از انجام یک عملیات جدید علیه دشمن صهیونیستی خبر داده و اعلام کردند که نیروی موشکی یمن مراکز نظامی دشمن صهیونیستی در عمق فلسطین اشغالی را با سه موشک بالدار از نوع قدس ۵هدف قرار داده است. این موشک‌ها توانستند با موفقیت به اهداف خود برسند و دشمن درباره نتیجه این عملیات طبق معمول سکوت کرده است. نیروهای مسلح یمن عملیات وعده صادق ٢جمهوری اسلامی ایران علیه دشمن صهیونیستی را تبریک گفته و تأکید کردند که یمن، آماده شرکت در هرگونه عملیات نظامی مشترک علیه دشمن صهیونیستی، برای پیروزی ملت‌های فلسطین و لبنان و پاسخ به هرگونه تجاوز صهیونیست‌ها علیه جبهه‌های حمایت از غزه است.
دو انفجار در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در دانمارک
عصر چهارشنبه پلیس کپنهاگ در رسانه‌های اجتماعی نوشت، دو انفجار در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در پایتخت دانمارک رخ داد اما زخمی نداشته است. پلیس کپنهاگ همچنین اعلام کرد: «این دو انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل رخ داد و تحقیقات اولیه در محل وقوع دو انفجار در حال انجام است». پلیس کپنهاگ در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «هیچ‌کسی آسیب ندیده است و ما در حال انجام تحقیقات اولیه در محل هستیم. ارتباط احتمالی این انفجارها با سفارت اسرائیل که در کپنهاگ است، در حال بررسی است.» مطابق اعلام پلیس کپنهاگ سه نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند.
مالدیو به پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی می‌پیوندد
مالدیو اعلام کرد که درخواست پیوستن به پرونده «نسل‌کشی» جمهوری آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه داده است. این خبر در بیانیه‌ای که محمد مویزو، رئیس‌جمهور مالدیو، روز سه‌شنبه در پلتفرم «ایکس» منتشر کرد، اعلام شد. وی گفت که کشورش درخواست پیوستن به این دعوی را که جمهوری آفریقای جنوبی در پایان دسامبر ۲۰۲۳ علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده، به‌منظور اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد برای جلوگیری از نسل‌کشی مصوب ۱۹۴۸ داده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام قدردانی آیت الله العظمی نوری همدانی از نیروهای مسلح
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی از نیروهای مسلح کشورمان قدردانی کردند. متن پیام به این شرح است: حملات گسترده نیروهای مسلح در شب گذشته برای دفاع از حقوق مشروع خود و پاسخ به تجاوزات رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیست موجب تقویت جبهه مقاومت و شادی دل ملت ایران گردید و عزّت نیروهای مسلح ما خصوصاً هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمایان تر شد. اینجانب ضمن قدردانی از همه عزیزانی که در عملیات مقتدرانه شب گذشته نقش داشته‌اند، تاکید می‌کنم به هر گونه تجاوز مجدد از طرف رژیم صهیونیستی به خاک ایران اسلامی پاسخ محکم‌تر از قبل داده شود. از پروردگار متعال توفیق همگان را مسئلت می‌نمایم.«إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ»

مرکز تحقیقات اسلامی، پل ارتباطی حوزه علمیه با سیستم قانونگذاری کشور است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت رعایت بُعد اسلامیت در قوانین خاطر نشان کرد: اصل در قوانین باید مصالح کلی کشور و از همه مهم‌تر، در نظر گرفتن بُعد اسلامیت آن باشد. رئیس جامعه مدرسین ، متقاعد سازی نمایندگان مجلس با استدلال‌های روشن را ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: باید هماهنگی‌های لازم انجام شود تا هر چه در دستور کار کمیسیون‌های مجلس قرار می‌گیرد، یک نسخه از آن طرح یا لایحه نیز برای شما ارسال شود تا به سرعت نظر خود را اعلام کنید و نمایندگان را متقاعد سازید. وی خطاب به مسئولین مرکز تحقیقات اسلامی ابراز داشت: کار شما خدمت بزرگی به حوزه علمیه است، چون حداقل یک پل ارتباطی قوی بین حوزه علمیه و سیستم قانونگذاری کشور هستید. اگر شما مجموعه‌های حوزوی را در این کار درگیر کنید، نتیجه آن فقهی می‌شود که در جامعه پیاده شود. بنابراین باید با کل حوزه علمیه ارتباط داشته باشید.

عملیات وعده صادق ۲ مقدمه نابودی رژیم صهیونیستی است
رسا/ آیت الله اراکی با اشاره به حرکت مقتدرانه سپاه و نیروهای نظامی ایران بر لزوم کنترل احساسات و مدیریت حکیمانه عرصه تأکید کرد و گفت: سپاه ما و مسئولان ما بسیار محکم ایستاده اند و کوتاه نمی آیند؛ نظام ما مدیریت صحنه در کل منطقه را برعهده دارد و این مدیریت باید با حکمت انجام بگیرد. وی افزود: اینکه یک جریان مقاوم و انقلابی بتواند در لحظات سخت، عاطفه و احساسات خودش را کنترل کند نشان دهنده قوت اوست و نه ضعفش.عضو جامعه مدرسین با تمجید از عملیات غرور آفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: در آینده خواهیم دید این استحکام و اراده قوی طومار دشمن را خواهد پیچید و ما یقین داریم آنچه اتفاق افتاد عمر رژیم صهیونیستی را کوتاه تر خواهد کرد و دیری نخواهد گذشت که شاهد برچیده شدن ظلم در منطقه خواهیم بود.

عملیات وعده صادق ۲ قلوب مجاهدین سراسر جهان و مردم ایران را شاد کرد
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به آیه «کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ» اظهار داشت: خدا را شاکریم که بار دیگر در مقابل ددمنشی‌ها و جنایات بی‌نظیر اسرائیل خون آشام، نظام اسلامی قدرت خودش را ‌در عملیات موشکی وعده صادق ۲ تا یک اندازه‌ای نشان داد. عضو جامعه مدرسین بیان داشت: با این حرکت بسیار مقتدرانه‌ نیروهای مسلح و سپاه پاسداران عزیز، قلوب همه مجاهدین در سراسر جهان و مردم ایران شاد شد و مرهمی شد بر زخم دل جبهه مقاومت با این خسارت‌های عظیمی که در این چند ماهه‌ی گذشته بر آنان ‌وارد شده بود. وی افزود: سپاس خدای را که در پرتو حکومت اسلامی و درایت‌های یک فقیه جامع الشرایط، ایران به این مرحله‌ از اقتدار رسیده که می‌تواند این‌چنین ‌در دنیا قدرت‌نمایی کند و امید تازه‌ای را در قلوب همه‌ی افرادی که دل به انقلاب دارند بخشد.

جمهوری اسلامی از حق دفاع پیشگیرانه استفاده کرد
رسا/ آیت الله علیدوست در گفت‌وگویی در خصوص عملیات وعده صادق ۲ گفت: در خصوص جنگ از دو زاویه «چرا جنگیدن» و «چگونه جنگیدن» می توان نگاه کرد که نوع پاسخ به سؤال اول به جنگ مشروعیت می دهد و با مبانی فقهی به آن نگاه می شود و گاهی نیز با حقوق بین الملل است. رژیم ۷۰ ساله اشغالگر قدس انواع جنایت‌ها را مرتکب شده است و حرکتش در غزه یک جنایت است به حکم انسان بودن اگر مظلومی له شود لازم است کسی که توان دارد از مظلوم دفاع کند زیرا عملیات رژیم جرم مطلق است و جای سؤال ندارد. وی ادامه داد: در طول سال گذشته کارنامه سیاهی از رژیم صهیونیستی صادر شده است که از نظر فقهی پاسخ به این جنایت ها کاملا مشروع است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تحلیل عملیات وعده صادق ۲ از منظر حقوق بین الملل گفت: رژیم صهیونیستی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. از این رو جمهوری اسلامی باید دفاع پیشگیرانه کند.استاد حوزه علمیه افزود: این حق دفاع را همه نظام‌های حقوقی قبول دارند. باید گفت که ایران از حق خود دفاع می کند. رژیم اسرائیل لبنان را شخم زده و کسی معترضش نشده و ایران هم باید در مقابل تهدیدهایی که ممکن است علنی شود جواب پیش‌دستانه دهد.

رایزنی وزیر دفاع انگلیس و گالانت در پی «وعده صادق۲»
ایسنا/ «جان هیلی» وزیر دفاع انگلیس گفت در پی عملیات موشکی ایران تحت عنوان «وعده صادق۲» با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت‌وگوی تلفنی برقرار و با همتای اسرائیلی خود صحبت کردم تا حمله موشکی گسترده ایران را محکوم کنیم. وزیر دفاع انگلیس گفت : من به گالانت از تعهد مستمر و تزلزل‌ناپذیر بریتانیا به امنیت اسرائیل اطمینان دادم.»این وزیر انگلیسی همچنین افزود: «باید از تشدید تنش اجتناب کنیم و آتش‌بس فوری در لبنان و غزه را تضمین کنیم.»

آمریکا از اسرائیل خواست در برابر ایران «احتیاط زیاد» پیشه کند
فارس/ «کارت کمپل»، معاون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در خصوص ادعاهای مقام‌های اسرائیلی درباره پاسخ به انتقام موشکی ایران گفت: «پیام اصلی ایالات متحده این است “بیایید در هر کاری که در قبال ایران انجام می‌دهیم احتیاط زیاد پیشه کنیم”». کمپل، در ادامه اظهاراتش گفت: «درباره حمله ایران به اسرائیل این فقط اسرائیل نیست که دارد به گزینه‌هایش فکر می‌کند؛ ما هم همین کار را انجام می‌دهیم.» وی اضافه کرد: «در تعامل‌های چند روز آینده تلاش بر این خواهد بود که دیدگاه‌های بین اسرائیل و ایالات متحده آمریکا تا حد ممکن همسو شوند.»این مقام آمریکایی مدعی شد واشنگتن درک می‌کند که دادن «نوعی پاسخ» به ایران حائز اهمیت است اما این را هم می‌داند که «منطقه روی لبه چاقو قرار گرفته و نگرانی‌های واقعی درباره تنش‌های گسترده‌تر یا ادامه‌دارتر وجود دارد.»

واشنگتن از اقدام علیه تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند
باشگاه خبرنگاران/ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صورت تلفنی گفتگو کردند. بایدن در این مکالمه اعلام کرد: آمریکا از حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران در پاسخ به حمله موشکی تهران حمایت نمی‌کند. وی همچنین به نتانیاهو وعده داد در نشست با سران گروه هفت تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمله به اسرائیل وضع خواهد کرد. بایدن مدعی است که تمامی رهبران گروه هفت موافق حق اسرائیل برای پاسخ به حمله موشکی ایران هستند، اما تأکید دارند این حمله باید متناسب با حمله تهران باشد.

حمله نیروهای مسلح یمن به یک هدف حیاتی در تل‌آویو
ایرنا/ سرتیپ «یحیی سریع» گفت که یک هدف مهم و حیاتی در شهر اشغالی یافا (تل‌آویو) با چند پهپاد یافا هدف قرار گرفت.وی گفت: عملیات در شهر اشغالی یافا با موفقیت انجام شد و پهپادها با موفقیت و بدون رهگیری و سرنگونی توسط دشمن به نقطه هدف رسیدند. سریع افزود: این عملیات در چارچوب مرحله پنجم نبرد «فتح موعود و جهاد مقدس» انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *