خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۱۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
شهادت ۱۷ هزارکودک فلسطینی در جنایات یک ساله اسرائیل
جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی اسماعیل ثوابته، مدیرکل دفتر رسانه‌ای غزه نشان می‌دهد حدود ۱۷ هزار کودک فلسطینی در جریان جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه از ۷ اکتبر سال گذشته تاکنون به شهادت رسیده‌اند. بنا براین گزارش براثر تجاوزات نظامیان رژیم صهیونیستی، اکنون حدود ۲۵ هزار و ۹۷۳ کودک فلسطینی در غزه پدر یا مادر خود را از دست داده‌اند. این کودکان شامل ۱۲ هزار و ۶۳۳ دختر و ۱۳ هزار و ۳۴۰ پسر هستند. به گفته ثوابته، تعداد کودکان شهید در نوار غزه از ابتدای جنگ تاکنون به ۱۶ هزار و ۸۵۹ نفر رسیده است و ۱۷۱ نوزاد هم به دلیل نبود امکانات کافی بهداشتی و درمانی در مدت کوتاهی پس از تولد جان خود را از دست داده‌اند.‌ بنابر بررسی‌های انجام‌شده، تقریبا درتمام حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کودکان فلسطینی هم هدف قرارگرفته و بسیاری از آنها جان خود را از دست داده‌اند.
وحشت واشنگتن از انتقام ترور شهید نصرالله
همزمان با ادامه حملات تجاوزکارانه و جنایتکارانه رژیم تروریست صهیونیستی به غزه و لبنان، مقام‌های آمریکایی از وحشت واشنگتن نسبت به انتقام ترور دبیرکل حزب‌الله خبر می‌دهند. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام دولتی آمریکا گزارش داد که دولت این کشور به ریاست جو بایدن نگران است برای گرفتن انتقام ترور شهید سید‌حسن نصرالله علیه اسرائیل حمله‌ای از سوی ایران طراحی شده باشد. این مقام آمریکایی که نام یا سمتش فاش نشده، به سی‌ان‌ان گفت: آمریکا در حال همکاری با اسرائیل برای دفاع است؛ دفاع مشترکی که برای جلوگیری ازحمله با تغییر وضعیت نظامی آمریکا انجام می‌شود.
گمانه‌زنی درباره محل خاکسپاری پیکر سید مقاومت
برخی منابع غیر رسمی دیروز گزارش دادند پیکر دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان در کربلای معلی به خاک سپرده می‌شود. عبدالامیر التعیبان، مشاور محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در همین زمینه درصفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی X نوشت: پیکر آن عزیز در جوار جدش امام حسین – علیه السلام – در کربلا به خاک سپرده می‌شود. در این میان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در عراق، از موکب‌داران خواستند برای تشییع باشکوه پیکر دبیرکل حزب‌الله لبنان در طول جاده نجف _ کربلا آماده شوند.‌ برخی منابع رسانه‌ای از جمله روزنامه النهار لبنان و وبگاه الثائر، گزارش دادند جنبش حزب‌الله لبنان تصمیم گرفته پس از برگزاری مراسم باشکوه تشییع پیکر سید‌حسن نصرالله در بیروت و اقامه نماز میت غایب در ایران، پیکر شهید را به کربلای معلی انتقال دهد تا در صحن شریف جد بزرگوارش، امام حسین -علیه السلام- به خاک سپرده شود.
راه‌اندازی ۲۰۰۰ سایت نسل پنجم
حمید فتاحی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: توسعه شبکه سیار نسل پنجم در ایران در دستور کار قرار گرفته و تاکنون حدود ۲۰۰۰ سایت راه‌اندازی شده است. بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استقرار G۵ در جنوب آسیا و نگاهی به آینده این فناوری و نسل ششم شبکه‌های ارتباطی (G۶) بسیار بااهمیت است.

 همشهری
دست‌و‌پای متجاوز را قطع می‌کنیم
کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه: کسی که در برابر امنیت‌ملی ایران بایستد، پاسخ این اقدام‌های ماجراجویانه را دریافت می‌کند.
ما اهل شعار نیستیم و عمل می‌کنیم و نشان داده‌ایم که در برابر متجاوزان قاطع می‌ایستیم و دست‌وپای متجاوز را قطع خواهیم کرد.
تردیدی نداریم جبهه مقاومت و ملت لبنان مرگ صهیونیسم و جشن آزادی قدس‌شریف را در آینده نزدیک برگزار خواهند کرد.
رژیم‌صهیونیستی برای جنایاتی که مرتکب شده، بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند و ایران اقدام‌های متناسب و قاطع خود را انجام می‌دهد.
کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های زیادی برای تنبیه رژیم‌صهیونیستی برخوردارند و این مطالبه به‌حق ملت فلسطین است.
کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های خود علیه رژیم‌صهیونیستی و آمریکا استفاده نکرده‌اند.
ایران گروه نیابتی در منطقه ندارد و جریانات مقاومت در منطقه، نمایندگان ملت‌ها و کشورهای خود در برابر اشغالگری و تجاوزگری بیگانگان هستند.
تهران از ظرفیت‌ حضور در مجامع بین‌المللی برای رفع تحریم‌ها استفاده می‌کند.
دولت‌ها و ملت‌های منطقه از توانایی و اقتدار لازم برای دفاع از خود در برابر تجاوزگری رژیم‌صهیونیستی برخوردارند.
اثر شهادت سیدمقاومت
امیر عبدالرحیم موسوی، فرمانده‌کل ارتش اظهارکرد: خون شهید سیدحسن نصرالله توفنده‌تر از خود او، طومار رژیم‌صهیونیستی و اربابانش را درهم می‌‌پیچد. مردم و به‌خصوص جوانان از بین رفتن رژیم‌صهیونیستی را به چشم خود خواهند دید.

 کیهان 
ایمانتان به رهبری امام خامنه‌ای محکم و قوی باشد که خیر دنیا و آخرتتان در این است
دبیرکل حزب‌الله لبنان در دست‌نوشته‌ای تاکید کرد: به شما وصیت می‌کنم که ایمان‌تان به رهبری امام خامنه‌ای قوی و محکم باشد. توصیه شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در این دست‌‌نوشته به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
برای خیر دنیا و آخرت‌تان به شما وصیت می‌کنم که ایمان‌تان به رهبری حضرت امام خامنه‌ای (که سایه‌اش مستدام باد) قوی و محکم باشد.
سکوت غرب در مقابل کشتار هزاران انسان بی‌گناه مهر تأییدی بر این جنایات است
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در مراسم‌های رسمی جداگانه‌ای، استوارنامه سفرای جدید سودان، دانمارک، نیجر، آلمان، قطر و نروژ را دریافت کرد. وی در این مراسم‌ها گفت: متاسفانه شاهد اعمال استاندارد دوگانه از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال مسئله حقوق بشر هستیم؛ در حالی که این کشورها نسبت به تضییع حقوق یک فرد در کشورهایی مثل ایران، همه دنیا را به‌هم می‌ریزند، در برابر کشتار ده‌ها هزار انسان بی‌گناه از سوی رژیم صهیونیستی، با سکوت خود مهر تایید بر این جنایات می‌زنند.
ذره‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنیم از این میدان، پیروز خارج می‌شویم
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله: دشمن صهیونیستی با حمایت آمریکا و پشتیبانی نامحدود رسانه‌ای و سیاسی و نظامی آمریکا این جنایات را دنبال می‌کنند.
مسیری که جناب دبیرکل شهید سید حسن نصرالله ایجاد کرده و آن را ادامه داد، همچنان ادامه خواهد داشت. حزب‌الله همچنان میدان جهادی خود را دنبال خواهد کرد و با دقت این کار دنبال خواهد شد؛ چرا که تشکیلات منظمی توسط سید حسن نصرالله در بدترین شرایط شکل گرفته و رهبری‌های جایگزین ایجاد شده است و همه در میدان حاضر هستند.
با وجود فقدان شماری از رهبران حزب‌الله از جمله سید حسن نصرالله، این حزب هرگز حتی یک وجب از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. مقاومت اسلامی ادامه خواهد داشت و حزب‌الله به یاری از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و ملت آن در برابر جنایت‌ها و تجاوزها ادامه خواهد داد.
گزینه‌های زیادی فرا روی ما قرار دارد. اگر اسرائیل تصمیم گرفته، زمینی وارد لبنان شود، نیروهای مقاومت آمادگی دارند در برابر این حملات ایستادگی کنند. ما اطمینان داریم دشمن صهیونیستی هرگز اهداف خود را محقق نخواهد کرد و ما پیروز این نبرد خواهیم بود.
من اطمینان دارم که این تجاوزات دشمن موجب تزلزل ملت مقاومت نخواهد شد و ما قطعا پیروز خواهیم شد؛ همان‌طور که در سال ۲۰۰۶ پیروز شدیم. حزب‌الله بر اساس سازماندهی خود، درگیری‌ها و جنگ را دنبال می‌کند و هرگاه فرمانده یا رهبری دچار جراحت یا شهادت شد، فرد دیگری را جایگزین می‌کند و اقدامات لازم را در این زمینه پیش‌بینی خواهد کرد تا مشکلی پیش نیاید.
«دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در کمترین زمان انتخاب خواهد شد و فرماندهان نیز انتخاب خواهند شد، گزینه‌ها بسیار آسان است و همه در یک سطح قرار دارند و متحد هستند. اگر انتخابی صورت بگیرد نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد و الان شرایط در حال پیگیری است.»

 ایران
همکاری بر بستر بریکس و شانگهای برای قدرت‌افزایی مقابل امریکا
دکتر پزشکیان در دیدار میخائیل میشوتسین، نخست‌وزیر روسیه تبادل هیأت‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه را موجب توسعه تعاملات و ارتباطات دو کشور و همچنین تقویت همکاری‌ها در راستای تسریع در اجرای توافقات عنوان کرد و افزود: معتقدیم اگر پروژه‌های مهم مشترک ایران و روسیه به مرحله اجرا برسند ظرفیت‌های بزرگی در زمینه مقابله با تحریم‌های ظالمانه برای دو کشور ایجاد خواهند کرد.
رئیس‌ جمهور در ادامه توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و هاب گازی منطقه را نمونه‌ای عالی از همکاری مشترک میان ایران و روسیه در جهت تأمین منافع دو کشور و در جهت ایجاد توسعه پایدار، رشد همگرایی و جهش اقتصادی در منطقه دانست و بر ضرورت اهتمام مسئولان عالی دو طرف برای اجرای این طرح‌ها تأکید کرد. دکتر پزشکیان همچنین همکاری‌های منطقه‌ای بر بستر سازمان‌های بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای را موجب قدرت‌افزایی کشورهای مستقل از جمله ایران، روسیه و چین در راستای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی امریکا عنوان کرد و گفت‌: تشدید جنایات و تنش‌زایی رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم امریکا و با هدف زمینه‌سازی برای گسترش حضور امریکایی‌ها در منطقه در حال وقوع است، تهدیدی مشترک برای منافع کشورها و ملت‌های منطقه محسوب می‌شود که همفکری و همکاری بیشتر برای مقابله با چنین توطئه‌ای را ضروری می‌سازد.
ایران و روسیه باید همکاری‌های خود را سرعت بخشند
آقای میخائیل میشوتسین، نخست‌وزیر روسیه ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس‌جمهور و ابلاغ سلام‌های گرم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به دکتر پزشکیان بر ضرورت گسترش همکاری‌ها میان ایران و روسیه در راستای تحقق نظم نوین جهانی به نفع همه کشورهای جهان تأکید کرد و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: ما منتظر حضور شما در روسیه برای شرکت در اجلاس بریکس و همچنین امضای موافقتنامه جامع راهبردی میان دو کشور هستیم. میخائیل میشوتسین همچنین ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش‌ها در منطقه با حمایت امریکایی‌ها گفت‌: امریکا با حمایت از افزایش تنش و درگیری در نقاط مختلف جهان به‌دنبال تأمین منافع خود است و کشورهای مستقل منطقه از جمله ایران و روسیه برای مقابله با این‌گونه اقدامات باید همکاری‌های خود را سرعت بخشند.

 وطن امروز
پورجمشیدیان دبیر شورای امنیت کشور شد
وزیر کشور، دیروز در حکمی علی‌اکبر پورجمشیدیان را به سمت معاون امنیتی – انتظامی این وزارتخانه و دبیر شورای امنیت کشور منصوب کرد. در حکم وزیر کشور خطاب به علی‌اکبر پورجمشیدیان، بر تلاش در جهت حفظ و استقرار نظم و ارتقای ضریب امنیت عمومی، پیگیری امور مربوط به امنیت و عمران مرزها، رسیدگی به وضعیت امنیتی بازارچه‌های مرزی و پیگیری امور مربوط به ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید شده است.
پیام ۱۲۰۰ نماینده فعلی و ادوار مجلس در پی شهادت سید مقاومت
۱۲۰۰ نماینده فعلی و ادوار مجلس در پیامی ضمن تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله تاکید کردند خون پاک شهید سیدحسن نصرالله و شهدای غزه، لبنان و مقاومت نابودی رژیم جنایتکار اسرائیل را تسریع می‌کند.
۱۳ سند همکاری در سفر نخست‌وزیر روسیه به ایران پیگیری می‌شود
در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و روسیه که عصر دیروز برگزار شد، بر ضرورت گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه و منطقه‌ای، اجرای هرچه سریع‌تر موافقتنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه، تکمیل کریدور شمال – جنوب و راه‌آهن رشت – آستارا و افزایش حجم مبادلات تجاری ۲ کشور تاکید شد. محمدرضا عارف در این نشست با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، همچنین اقدام بزدلانه این رژیم جعلی در شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، از مواضع سازنده فدراسیون روسیه در این زمینه قدردانی و تاکید کرد: اقدامات روسیه در شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند در جلوگیری از جنگ و کشتار مردم بیگناه غزه و لبنان بسیار موثر باشد.

 جوان
سپاه با عقلانیت تصمیم می‌گیرد نه مطابق هیجانات فضای مجازی
معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه باید با در نظر گرفتن عقلانیت، تدبیر و سنجش همه جوانب اقدام به تحلیل صحنه و اجرای عملیات کرد، گفت گوش به فرمان رهبر انقلاب هستیم و برای حفظ منافع ملی کشور لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم. سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه در نشست سیاسی با پرسنل سپاه پاسداران سپاه حضرت صاحب‌الامر استان قزوین اظهار داشت: در فضای مجازی در مورد سپاه و فرماندهان میدانی نیرو‌های مسلح اطلاعات نادرستی را بیان می‌کنند. مثلاً «اگر جواب ترور سردار سلیمانی و ترور هنیه را می‌دادیم این اتفاق نمی‌افتاد» یا «اگر جواب ندهیم [دشمنان]گام بعدی را برمی‌دارند»، اما هیجان برای اقدام است و طراحی اقدام را که انجام می‌دهید باید با در نظر گرفتن عقلانیت، تدبیر و سنجش همه جوانب اقدام به تحلیل صحنه و اجرای عملیات کرد. وی تصریح کرد: سیاست نظام اسلامی محو موجودیت رژیم صهیونیستی است. رهبر انقلاب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این وظیفه را یک تعهد می‌داند و رهبر انقلاب در امتداد امام، این سیاست را دنبال کرد و نیرویی ایجاد کرد به نام سپاه قدس که وظیفه‌اش روشن است و انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی برای تحقق حذف اسرائیل در دستور کار است.سردار جوانی گفت: اسرائیل هدف‌گذاری کرد حماس را نابود و مردم غزه را آواره کند، لذا اضلاع مقاومت وارد شدند و با تشکیل اتاق‌های مشترک، اسرائیل متوجه یک خطر جدی شد. شهرک‌ها در شمال تبدیل به شهر ارواح شد و هزاران آواره روی دست اسرائیل گذاشت. اسرائیل در تله جنگی که خودش برپا کرده بود، گیر کرد. اگر آتش‌بس در غزه را بپذیرد جنگ در شمال ادامه دارد و شکست را پذیرفته است. معاون سیاسی سپاه افزود: آنچه در منطقه رخ داده یک ارتش مردم‌پایه است و سلاح اتمی نمی‌تواند مثل جنگ دوم تمام‌کننده باشد. هر چیزی که به ذهن شما می‌رسد قبل از آن به ذهن نیرو‌های میدانی رسیده است. روز‌های آینده نشان خواهد داد آن چیزی که در ذهن گالانت و نتانیاهو هست، استمرار پیدا نمی‌کند.
حمله موشکی و پهپادی مقاومت عراق به اراضی اشغالی
مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد ۴ هدف مهم را در اراضی اشغالی فلسطین با موشک و پهپاد مورد حمله قرار داده است. در بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده ۳ نقطه را در حیفا با حمله پهپادی و یک نقطه را هم در اراضی اشغالی با موشک کروز پیشرفته هدف قرار داده است.

 خراسان
ترورهای اخیر ناشی از عملیات نفوذ است
محمدجواد لاریجانی گفت: ترورهای اخیر ناشی از عملیات نفوذ در حزب‌الله است. می‌گویند اسرائیل از هوش مصنوعی استفاده کرده، ولی این‌ها قمپزهای بیخود است.
به نیروی انسانی به هیچ وجه نیازی نیست
یک فعال رسانه‌ای ایرانی در ضاحیه بیروت گفت: این جا به نیروی انسانی به هیچ وجه نیازی نیست. فکر نکنید در این جا اسلحه به دست می‌گیرند و می‌جنگید. اصلا این جا کاری نیست. جنگ نابرابری است و اسرائیل با هواپیما‌های جنگنده وارد میدان شده و بمباران می‌کند.
وصول ۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در ۵ ماهه امسال
با توجه به آمارهای موجود، صادرات نفت در ۵ماهه سال ۱۴۰۳ برابر حدود ۲۰میلیارد دلار است که از این رقم ۱۳۱ هزار میلیارد تومان سهم دولت در برش ۵ماهه بودجه بوده است.به گزارش تسنیم، براساس گزارش‌های موجود، میزان صادرات نفت در ۵ ماهه سال ۱۴۰۳ برابر با ۱۳۱ هزار میلیارد تومان بوده که این میزان حدود ۷۴ درصد پنج‌دوازدهم بودجه است، همچنین منابع حاصل از صادرات گاز طبیعی ۲۰ هزار میلیارد تومان و معادل ۱۰۹ برش پنج‌دوازدهم بودجه بوده است.شایان ذکر است، براساس آمارهای گمرک ایران، صادرات نفت خام و کوره در همین بازه زمانی بین ۱۹ تا ۲۰ میلیارد دلار بوده است. گفتنی است پیشتر سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی ۴۰ درصد بود اما با دریافت مجوز دولت از مقام معظم رهبری، سهم صندوق توسعه ملی به ۲۰ درصد کاهش یافته، بر این اساس سهم دولت از فروش نفت به ۶۵ درصد افزایش یافته است.

 مردم سالاری 
ادامه پرقدرت مقاومت
«سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در حاشیه حضور در دفتر حزب‌الله در تهران برای عرض تسلیت شهادت سید حسن نصرالله در جمع خبرنگاران گفت: مبارزه با جنایتکاران صهیونیست روش خاص خودش را دارد. در ۱۹۶۷ کشورهای عربی از اسرائیل شکست می خوردند و کسی فکر نمی‌کرد روزی محور ‌مقاومتی به وجود آید و خار چشم این جنایتکاران باشد. وی‌ گفت: امروز نیز نهضت مقاومت به روش‌های خاص خودش ادامه خواهد یافت و با روش‌های متعارف متفاوت خواهد بود. وی‌ افزود: از دست دادن سید حسن نصرالله ضایعه بزرگی است، اما این حرکت و جریان مقاومت با قوت ادامه می‌یابد.رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: ما در برابر اسرائیل نیستیم بلکه در برابر آمریکا هستیم؛ چرا که اسرائیل نوچه آمریکاست و پول و اسلحه را آنها تامین می‌کنند.
کمک ۵۶۷ میلیون دلاری آمریکا به تایوان
رئیس جمهوری آمریکا، کمک دفاعی به ارزش ۵۶۷ میلیون دلاری برای تایوان را به تصویب رساند. در حالی که گزارش‌هایی از معیوب و ناکارآمد بودن بسته کمک‌های نظامی قبلی واشنگتن برای تایوان وجود دارد، تارنمای خبری «ژاپن تایمز» با انتشار خبر کمک دفاعی ۵۶۷ میلیون دلاری ایالات متحده برای تایوان، افزود: هرچند واشنگتن مناسبات رسمی دوجانبه با تایوان ندارد اما یکی از بزرگترین حامیان تایپه در سطح بین الملل به شمار می رود. این گزارش حاکی است: بر اساس قانون روابط با تایوان در سال ۱۹۷۹، آمریکا موظف به فروش تسلیحات به این جزیره برای دفاع از خود است.

 قدس 
افزایش تحرکات نظامی آمریکا در غرب آسیا
همزمان با تداوم حملات تجاوزکارانه و جنایتکارانه رژیم موقت تروریستی صهیونیستی به غزه و لبنان، آمریکا نیز حضور نظامی خود را در منطقه افزایش می‌دهد. «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون شامگاه یکشنبه تأیید کرد آمریکا به درخواست رژیم صهیونیستی، در حال افزایش حضور نظامی زمینی و هوایی در منطقه غرب آسیاست.

 ابتکار
انتقاد تند وزیر خارجه اردن از جنگ‌ طلبی رژیم صهیونیستی
در پی ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه «اسرائیل با کسانی که می‌خواهند آن را ویران کنند، احاطه شده‌»، وزیر خارجه اردن به شدت به رژیم اشغالگر تاخت و گفت تل‌آویو صرفا خواهان تداوم جنگ‌ است. «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در نشست خبری کمیته وزارتی عربی اسلامی که موظف به تحرک بین‌المللی برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است، گفت: نخست وزیر اسرائیل امروز اینجا آمد و گفت اسرائیل با کسانی که می‌خواهند آن را ویران کنند، احاطه شده است.وزیر خارجه اردن تأکید کرد، رژیم صهیونیستی این خطر را آفریده زیرا خواهان راه‌کار تشکیل دو دولت نیست‌: «حال که تل‌آویو خواهان این راه‌کار نیست، باید از این رژیم پرسید بجز وقوع جنگ‌ها در نهایت قرار است چه اتقافی بیفتد؟» وی به خبرنگاران گفت: آیا می‌توانید از اسرائیلی‌ها بپرسید که روایت آنها چیست جز اینکه به جنگ ادامه می‌دهند و این و آن را می‌کشند و این و آن را نابود می‌کنند؟ الصفدی اظهار کرد وسعت آسیب‌ها و ویرانی‌هایی که کابینه فعلی رژیم صهیونیستی ایجاد کرده، تلاش‌های ۳۰ ساله برای متقاعد کردن مردم به امکان برقراری صلح در منطقه را از بین برده است.

 شهروند
روسیه با قاطعیت ترور نصرالله را محکوم می‌کند
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اعلام کرد که روسیه ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل «حزب‌الله» لبنان، توسط اسرائیل را محکوم می‌کند و در این رابطه خطر وقوع یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه را بسیار بالا ارزیابی می‌کند. او دوشنبه در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره احتمال آغاز جنگی بزرگ در خاورمیانه، گفت: «خطر بسیار بالا و جدی است. روسیه با قاطعیت ترور نصرالله را محکوم می‌کند، زیرا این رویداد منجر به بی‌ثباتی در کل منطقه شده است.»
هریس ؛پیروز نظرسنجی‌های سپتامبر
نتایج نظرسنجی‌های مراکز معتبر و خبرگزاری‌های آمریکا در ماه سپتامبر از اقبال بیشتر مردم آمریکا به کامالا هریس خبر می‌دهد. ترامپ جمهوری‌خواه فقط توانسته در دو نظرسنجی از مجموع ۱۲ نظرسنجی انجام شده در ماه جاری میلادی از رقیب دموکرات خود پیش بیفتد. در نقطه مقابل، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در ۸ نظرسنجی بر رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برتری یافته است. دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا در دو نظرسنجی هم با یکدیگر مساوی بوده‌اند. هریس ۵۹ساله به طور میانگین با ۴۹.۱ درصد از رقیب خود با ۴۷.۱ درصد پیش افتاده و در فاصله کمتر از ۴۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از وضعیت بهتری در مقایسه با ترامپ ۷۴ساله برخوردار است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حوزه‌های علمیه از دیرباز در کنار مظلومان و علیه ظالمان بوده است
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اتفاقات اخیر منطقه و تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله گفت: حوزه های علمیه از دیرباز در کنار حق و علیه باطل و ظالم بوده اند که ریشه در آموزه های دینی ما دارد.وی در ادامه با اشاره به مبارزات پیش از انقلاب، بیان داشت: در داخل کشور در زمان حکومت طاغوت ظلم و ستم علیه مردم وجود داشت که امام پرچم مبارزه را در دست گرفت و مردم در کنار امام و روحانیت به مبارزه پرداختند که سرانجام پس از ۱۶ سال با تکیه بر وعده الهی پیروز شدیم.دبیر شورای عالی حوزه های علمیه به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، کرانه باختری، مردم لبنان و سران مقاومت اشاره کرد و افزود: تردیدی در تحقق وعده های الهی نداریم و حوزویان درس و بحث خود را تعطیل کرده تا به محور مقاومت اعلام وفاداری کنند.رئیس جامعه مدرسین در پایان خاطرنشان کرد: روحانیت به میدان مبارزه رفته و شهیدانی را تقدیم انقلاب کرده است و این روحانیت در دفاع از حق در میدان مبارزه خواهند بود.

فرهنگ جهاد و مقاومت تبیین شود
حوزه/ آیت‌الله حسینی‌خراسانی ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار کرد: یکی از کلید واژه‌های بسیار مهم و مؤثر که توسط رهبر معظم انقلاب در فضای سیاسی و اجتماعی فرهنگی مطرح شد، بحث جهاد تبیین است که حقیقتاً یک عبارت کلیدی و مهم با یک محتوای بسیار ارزنده و با رسالت بسیار مهم است.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه وقتی ما مورد هجمه همه جانبه دشمنان ایران، اسلام و انقلاب اسلامی با تحریک رژیم بعث عراق، به سرکردگی صدام خون‌آشام و قدرت‌طلب قرار گرفتیم، دوران هشت ساله دفاع مقدس یکی از مقاطع بسیار مهم تاریخ کشور و بلکه تاریخ اسلام شد، افزود: به حکم جهاد تبیین و ضرورت روشنگری در جامعه، روایتگری جنگ و دفاع مقدس مسئله‌ای است که همواره مورد توجه بوده و امروزه باید بیش از آنچه که به آن پرداخته شده، کار شود.

اگر ایران حمله نظامی مستقیم به اسرائیل را انتخاب کند، با عواقب شدیدی روبرو خواهد شد
ایسنا/ در تازه‌ترین تحولات، رژیم صهیونیستی تجاوزی زمینی را به بهانه «نابودی توانایی‌های نظامی حزب‌الله» آغاز کرده است که به ادعای خودشان «محدود» خواهد بود. این تحرک صهیونیست‌ها با پاسخ جدی نیروهای مقاومت مواجه شده است. در همین حال «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا از تماس تلفنی خود با «یوآو گالانت» وزیر جنگ صهیونیستی خبر داد. رئیس پنتاگون گفت با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مورد لزوم اطمینان از اینکه مقاومت حزب‌الله لبنان هیچ حمله‌ای انجام نمی‌دهد، توافق کرده است. لوید آستین همچنین افزود: «برای اطمینان از بازگشت امن غیرنظامیان به خانه‌های خود در هر دو طرف مرز، به یک راه‌حل دیپلماتیک نیاز است. من با گالانت در مورد نیاز به برچیدن زیرساخت‌ها در امتداد مرز برای اطمینان از اینکه حزب‌الله حملاتی را انجام نمی‌دهد، توافق کردم.» وزیر دفاع آمریکا گفت به وزیر جنگ اسرائیل گفته است که ایالات متحده از آنچه «حق» صهیونیست‌ها در «دفاع» از خودشان می‌خواند، حمایت می‌کند.لوید آستین در ادامه لفاظی‌هایش افزود: «ما مصمم هستیم که از سوء استفاده از تنش یا گسترش درگیری هر طرفی جلوگیری کنیم. اگر ایران حمله نظامی مستقیم به اسرائیل را انتخاب کند، با عواقب شدیدی روبرو خواهد شد.»

تمام اقدامات لازم را برای‌دفاع از خودانجام خواهیٍم‌داد
ایرنا/ سخنگوی پنتاگون گفت: وزارت دفاع ایالات متحده اقداماتی را برای تقویت بیشتر موقعیت دفاعی نیروهای آمریکایی در سراسر منطقه خاورمیانه برای جلوگیری از تهاجم و کاهش خطر یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر انجام داده است. رایدر با اشاره به اینکه لوید آستین در روزهای اخیر در تماس با فرماندهان نیروهای آمریکایی در خاورمیانه آخرین اطلاعات درباره تحولات اخیر منطقه را دریافت کرده است، ادعا کرد: وزیر دفاع آمریکا به فرماندهان نیروهایی آمریکایی تاکید کرده که ایالات متحده مصمم است از سوء استفاده ایران و شرکا و گروه‌های نیابتی‌اش از وضعیت کنونی خاورمیانه یا گسترش درگیری‌ها در این منطقه جلوگیری کند. سخنگوی پنتاگون مدعی شد: آستین تصریح کرد که اگر ایران، شرکا یا نیروهای نیابتی‌اش از شرایط کنونی در خاورمیانه برای حمله به نیروها یا منافع آمریکا در منطقه استفاده کنند، تمام اقدامات لازم را برای دفاع از خود انجام خواهیم داد.

ترامپ: من قصد آسیب زدن به مردم ایران را نداشتم
باشگاه خبرنگاران/ دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور در اظهاراتی با اعتراف به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، مدعی شد: من قصد آسیب زدن به مردم ایران را نداشتم. رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان سخنرانی در اجتماع هواداران خود در ایالت میشیگان، گفت: من انواع تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردم، اما تنها چیزی که می‌خواستم این بود که آنها سلاح هسته‌ای نداشته باشند. ترامپ در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از مردم ایران را می‌شناسد که افراد بزرگی هستند، افزود: ایرانی‌ها افراد بسیار باهوشی هستند و من به دنبال صدمه زدن به آنها نبودم.نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخاباتی آتی ریاست جمهوری آمریکا، گفت: به عقیده من ایرانی‌ها می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند و ایران می‌تواند به کشوری قدرتمند و زیبا تبدیل شود، اما آنها نمی‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند و قرار نیست این اتفاق به وقوع بپیوندد.

واردات ۳۰ تن طلا در دو ماه گذشته به کشور
صدا و سیما/ سعید چلندری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: بسیاری از تجاری که کالا صادر می‌کنند برای رفع تعهدات ارزی اقدام به واردات شمش طلا می‌کردند و برای واردات باید به قسمت انبار‌های عمومی که خارج از ترمینال فرودگاه است مراجعه می‌کردند که هنگام خروج، ممکن بود با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شوند به همین دلیل انگیزه‌ای برای ورود طلا برای رفع تعهدات ارزی نداشتند.وی با بیان اینکه اگر تجار به جای رفع تعهدات ارزی، شمش وارد کنند سود بهتری دارد بیان کرد: به همین دلیل اتاق فلزات گران بها در شهر فرودگاهی امام خمینی ایجاد شد و هم اکنون روزانه ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم شمش طلا وارد کشور می‌شود. چلندری تصریح کرد: کار‌های کارشناسی بر روی اصالت شمش‌ها را کارشناسان وزارت صمت، اصناف و بانک مرکزی انجام می‌دهند و در مدت ۵۵ روزی که اتاق فلزات گرانبها ایجاد شده حدود ۳۰ تن طلا وارد کشور شده است.

حزب‌الله لبنان: آماده عملیات زمینی اسرائیل هستیم
ایسنا/ یک منبع پارلمانی وابسته به حزب‌الله تاکید کرد: آماده هستیم آنچه سید حسن نصرالله، دبیرکل سازمان ملل آغاز کرد، بر اساس همان سازوکار تکمیل کنیم و آن را به سرانجام خواهیم رساند.وی افزود: ما قبلاً در مورد این سناریو صحبت کرده بودیم. به گفته این منبع، حرف همیشه برای میدان باقی خواهد ماند و مقاومت همچنان همه توانمندی‌ها به ویژه توان نظامی را دارد. همچنین شبکه المیادین به نقل از «محمود قماطی» عضو شورای سیاسی حزب‌الله گزارش داد: اگر نیروهای اشغالگر تصمیم به تهاجم زمینی بگیرند ما آنها را شکست خواهیم داد. قماطی ادامه داد: اگر جنگ توسعه پیدا کند هم‌پیمانان‌مان مداخله خواهند کرد.

معاون نخست‌وزیر بلژیک خواستار اعمال حداکثر تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی شد
ایرنا/ معاون نخست‌وزیر بلژیک در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: تهاجم زمینی برنامه‌ریزی شده (رژیم) اسرائیل به لبنان به شدت ناقض قوانین بین‌المللی است. وی در ادامه سخنان خود این ادعای رژیم صهیونیستی که عملیات زمینی علیه لبنان در چارچوب دستیابی به اهداف جنگی برای بازگرداندن ساکنان شمال سرزمین‌های اشغالی به خانه‌هایشان انجام می‌شود را بی پایه و اساس دانست و تاکید کرد: تهاجم زمینی (رژیم) اسرائیل به لبنان دفاع از خود نیست بلکه برانگیختن جنگی همه‌جانبه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *