خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مردم لبنان و فلسطین پیروز نهایی نبرد نابرابر خواهند بود
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با اشاره به حادثه معدن زغال‌سنگ طبس اظهار کرد: به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گویم. انتظار است که مسئولان ذی‌‌ربط با بررسی دقیق این حادثه دلایل این اتفاق را مشخص کنند و در کنار برخورد با قصورها و تقصیرهای احتمالی، برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی چاره‌اندیشی کنند. آیت‌الله جنتی در ادامه با گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس گفت: دشمنان انقلاب اسلامی با تحمیل جنگ تمام‌عیار به ایران به‌دنبال متوقف‌کردن حرکت انقلاب اسلامی بودند، اما دفاع‌مقدس هشت‌ساله مردم ایران اسلامی مفهومی به نام جهاد فی‌سبیل‌الله را احیا کرد که امروز گسترش این مفهوم، موجودیت جهان سلطه را به چالش کشیده است. آیت‌الله جنتی تأکید کرد:‌ حامیان امروز رژیم‌صهیونیستی بدانند که مردم غیور فلسطین و لبنان با تکیه بر قدرت ایمان، پیروز نهایی این نبرد نابرابرند و مهر بدنامی‌ای که به‌دلیل حمایت از صدام بر پیشانی حامیانش نشست بر پیشانی حامیان سردمداران سفاک رژیم‌صهیونیستی نیز خواهد نشست. حامیان دیروز صدام و امروز رژیم‌‌ صهیونیستی مجدد شکست خواهند خورد.
ضرب‌الاجل عارف برای بررسی علت حادثه معدن طبس
عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیأت‌دولت با قدردانی از وزرای کشور، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران کشور، استانداری خراسان‌جنوبی در رسیدگی به مصدومان و عملیات امداد و نجات در حادثه معدن طبس اظهار کرد: پس از وقوع این حادثه هماهنگی‌های بسیارخوبی بین همه دستگاه‌های مربوطه به‌عمل آمده است که باید این تلاش‌ها ادامه یابد و همچنین به تمامی مسائل خانواده‌های جانباختگان و مصدومان رسیدگی و مشکلات آنان حل شود. وی افزود: وزرای صنعت، معدن، تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسانه ظرف حداکثر دو هفته علل بروز این حادثه را هرچه سریع‌تر در گزارشی تدوین کنند و در صورت کوتاهی، سهل‌انگاری یا علل طبیعی با خاطیان احتمالی این حادثه برخورد و اگرعلل طبیعی و نشت گاز عامل اصلی بروز حادثه ریزش معدن شناخته شود، نه‌تنها معدن طبس، بلکه هریک از بیش از ۲۲۰ معدن فعال در کشور که استانداردهای لازم را ندارند، بسته شوند چراکه جان انسان‌ها بسیار شریف و مهم‌تر است.

 همشهری 
اسرائیل نمی‌تواند با وحشیگری و جنایت افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند
دکترپزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین حضور خود در نشست سالانه سازمان ملل: سال گذشته، رئیس‌جمهور خدمتگزار کشورم، سیدابراهیم رئیسی، از همین سخن‌گاه با شما سخن گفت. او در راه خدمت به مردم ایران شهید شد.
تنها راه پایان دادن به کابوس ۷۰ ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است.
پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مردم فلسطین در یک همه‌پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند.
مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت رژیم صهیونیستی را دیده‌اند و می‌دانند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند.
اسرائیل است که دانشمندان، دیپلمات‌ها و مهمانان ما را در سرزمین‌مان ترور و از داعش و گروه‌های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است.
اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.
در اینجا خطاب به مردم آمریکا می‌گویم، ما نیستیم که سران ارتش شما را ترور کرده‌ایم بلکه آمریکاست که عزیزترین سردار نظامی ایران را ترور کرده است.
ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.
ملت ما، در طول سال‌های گذشته، با تحمل سختی‌های فراوان ناشی از تحریم‌ها، نشان داده است که در برابر ظلم و ستم ایستادگی می‌کند.
ما به تجربه آموخته‌ایم که تنها می‌توانیم به مردم و توانمندی‌های بومی خود متکی باشیم.
تمجید حداد عادل از مواضع پزشکیان
غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مواضع رئیس‌جمهور در سازمان ملل، اصولی و انقلابی بود و ادامه راهی است که با امام (ره) آغاز شد و مقام معظم رهبری هم پرچمدار آن هستند.
طراح حمله به غزه و حزب‌الله، پومپئوست‌
محسن رضایی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: طراح و مشوق‌ حمله به غزه و لبنان، شبکه آمریکایی‌ – صهیونیستی‌ ضد‌مسلمانان به رهبری مایکل‌ پومپئو وزیر امور خارجه و رئیس‌ سابق سازمان سیای‌ آمریکاست.
تشکیل فراکسیون مقاومت در مجلس
محمودی، نماینده مردم تهران در مجلس درباره تشکیل فراکسیون مقاومت در مجلس دوازدهم، گفت: با توجه به وقایع امنیتی و سیاسی که در غرب آسیا به‌ویژه در کشورهای مقاومت ازجمله فلسطین و لبنان در حال انجام است، فراکسیون مقاومت سه‌شنبه تشکیل شد.

 کیهان
پیروز نهائی جنگ، جبهه مقاومت و حزب‌الله خواهد بود
حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دیدار هزاران نفر از پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت: دفاع مقدس علاوه‌بر دفاع ارزشمند از وطن، دفاع از دین و جهاد فی‌سبیل‌الله بود که اسلام را زنده و ملت ایران را عزیز و روح معنوی را در کشور ترویج کرد.
به‌رغم حوادث تلخ و جنایات رژیم غاصب صهیونی در غزه، کرانه باختری و لبنان، تاکنون پیروز صحنه طرفِ جهاد فی‌سبیل‌الله بوده است و به توفیق الهی پیروز نهائی این صحنه، جبهه مقاومت و حزب‌الله خواهند بود.
انقلاب اسلامی یک فریاد صریح علیه نظم باطل و ویرانگر حاکم بر جهان و نظام سلطه بود.
سلطه‌گران نمی‌توانستند سخن نوی انقلاب اسلامی را که برای ملت‌ها جذاب و قابل توسعه بود تحمل کنند.
آنها منتظر فرصت حمله به ایران بودند و صدام که فردی جاه‌طلب، طمّاع، وقیح، ظالم و بی‌ملاحظه بود این فرصت را برای قدرت‌ها مهیا کرد و با تحریک آنها، به ایران حمله کرد.
ایشان با اشاره به اظهارات برخی‌ها در داخل مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی با همه دنیا بد و قهر است، گفتند: اگر مقصود آنها، قطع ارتباطات سیاسی و اقتصادی با دنیا است که به وضوح خلاف واقع است چرا که امروز با کشورهایی در ارتباط و تعامل هستیم که نیمی از مردم دنیا در آن کشورها زندگی می‌کنند، اما اگر منظور از قهر بودن، مخالفت با نظم سیاسیِ نظام سلطه است، این حرف درست است و ما همچون اول انقلاب با نظام سلطه که امروز غربی‌ها و در رأس آنها آمریکا قرار دارد، صریحاً مخالف هستیم و این مخالفت را اعلام می‌کنیم.
امروز به برکت ایستادگی و حضور ملت ایران در عرصه‌های مختلف جرأت حمله به مرزهای ایران وجود ندارد.
عامل اصلی پیروزی در دفاع مقدس ایمان و مجاهدت بود.
دفاع مقدس، انقلاب و اسلام را زنده نگه داشت.
ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه از اقدامات صهیونیست‌ها اطلاعی ندارند و دخالتی در موضوع ندارند، خلاف واقع است.
اگر رژیم صهیونی توانسته بود نیروهای مبارز را شکست دهد احتیاج به این شکل از جنایت برای تظاهر به غلبه و برتری، نداشت.
جبهه مقاومت تا امروز پیروز بوده و به توفیق الهی پیروزی نهائی نیز از آنِ این جبهه خواهد بود.
با وجود این فداکاری‌ها، ملت ایران نمی‌پذیرد که پرچم‌های نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن و وسوسه‌های خصمانه آن به وسیله افراد نفوذی و فریب‌خورده در کشور و دستگاههای مختلف برافراشته شود.
باید با هوشیاری کامل اجازه نداد دشمنِ شکست‌خورده از رزمندگان ما در مرزها، در داخل کشور بتواند با انواع ترفندها و حیله‌ها کار و توطئه خود را پیش ببرد.
ایران برای حمایت از لبنان از ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده خواهد کرد
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از لبنان از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده حداکثری خواهد کرد.

 ایران 
ترامپ: به‌ خاطر ایران اطرافم پر از مأمور امنیتی است
مدیر ارتباطات کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که او روز سه‌شنبه هفته جاری توسط اطلاعات ایالات متحده درباره تهدیدات مرگ از سوی ایران مطلع شده است. مدیر ارتباطات کارزار ترامپ همچنین مدعی شد که مقامات اطلاعاتی دریافته‌اند این حملات مداوم و هماهنگ در چند ماه گذشته افزایش یافته است.
دونالد ترامپ نیز با استناد به این ادعاها طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد: دور و اطراف من پر شده از پرسنل امنیتی، تفنگ و سلاح. تا به حال این [حجم از حفاظت] را ندیده‌ام. از کنگره تشکر می‌کنم که به اتفاق آرا بودجه بیشتری را برای این منظور به سرویس مخفی اختصاص داد. گفتنی است که پیش‌تر جمهوری اسلامی ایران ادعاهای ترامپ و امریکا در ارتباط با این موضوع و همچنین دخالت در امور داخلی این کشور را رد کرده بود.
گروسی ماه اکتبر به ایران سفر می‌کند
خبرگزاری رویترز خبر داد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه آینده به ایران سفر خواهد کرد. رویترز پس از گفت‌وگو با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نقل از وی مدعی شد که او در اکتبر به ایران سفر خواهد کرد. رویترز همچنین نوشته است که گروسی قصد دارد تا به منظور آماده‌سازی بستر مذاکرات بین غرب و تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران، راهی این کشور شود.
گروسی نیز در این‌باره به رویترز گفت: آنچه من می‌بینم، تمایلی آشکار برای مذاکره مجدد با ما به شکلی معنادار است. وی با اشاره به اینکه آماده‌سازی و تدارکات مذاکرات احتمالی به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت‌های (هسته‌ای) ایران باید از حالا آغاز شود، اضافه کرد که امیدوار است تا در اکتبر به ایران سفر کند.

 وطن امروز
انتقاد نماینده ایران از سرکوب اعتراضات ضداسرائیلی در غرب
سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو در نشست شورای حقوق بشر ضمن انتقاد از سرکوب اعتراضات ضداسرائیلی در اروپا و آمریکا، اینگونه برخوردها را نقض آشکار حقوق بشر خواند. بحرینی دیروز (چهارشنبه چهارم مهر) در نشست پنجاه‌وهفتم شورای حقوق بشر به شدت از حمایت ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این حمایت را نقض آشکار کنوانسیون نسل‌کشی خواند. وی همچنین نگرانی عمیق خود را نسبت به دستگیری بیش از ۳۰۰۰ معترض، از جمله اساتید دانشگاه، در بیش از ۶۰ دانشگاه ایالات متحده آمریکا بویژه در اعتراضات علیه جنایات اسرائیل ابراز کرد.
دیپلمات ارشد ایرانی گفت اقدامات آمریکا در سرکوب اعتراضات، بشدت ناقض آزادی بیان و تجمعات است. نماینده ایران همچنین به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویی در نیوکاسل و آکسفورد توسط نیروهای پلیس انگلیس اشاره کرد و این اقدامات را نقض آشکار حقوق بشر خواند.
بالگرد ملی تا ۲ سال آینده رونمایی می‌شود
معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت موتور بالگرد ملی گفت: این بالگرد بومی تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. امیر سرتیپ یوسف قربانی درباره روند ساخت بالگرد ملی اظهار داشت: موتور بالگرد ملی تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ساخت بدنه این بالگرد به مراحل پایانی نزدیک شده است و حداکثر تا ۲ سال آینده از بالگرد ملی بهره‌برداری خواهیم کرد. وی درباره اقدامات نیروی زمینی ارتش در زمینه انسداد مرزها هم گفت: گروه‌های مهندسی با تمام توان در حال اجرای پروژه انسداد مرز هستند و در موضوع زیرساخت‌ها اعم از جاده‌کشی، دیوارها و مسلح کردن دیوارها اقدامات خوبی شده و همچنان ادامه دارد. اقدامات در زمینه انسداد مرزها با سرعت بالایی در حال انجام است و امیدواریم با تلاش‌های انجام شده، این کار سریع‌تر به پایان برسد.
ایران و چین بر اجرای برنامه جامع راهبردی تأکید کردند
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و وزیر دارایی چین بر اجرایی کردن برنامه جامع راهبردی بلندمدت ۲ کشور تأکید کردند. همتی در دیدار «فو آن» وزیر دارایی چین، علاوه بر موضوعات مربوط به همکاری‌های ۲ کشور در حوزه بانکی، مهم‌ترین مسائل مربوط به روابط دوجانبه بویژه پیگیری نتایج توافق‌های انجام شده قبلی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد. برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور در آینده نزدیک از دیگر محورهای گفت‌وگوی وزرای ایران و چین بود. وزرای ۲ کشور در این دیدار تأکید کردند ایران و چین اجرایی‌کردن جدی‌تر و عمیق‌تر برنامه جامع راهبردی بلندمدت را در دستور کار خود قرار داده‌اند و این مسیر را در تعاملات رسمی ۲ کشور تا رسیدن به دستاوردهای عملی مشخص ادامه خواهند داد.

 جوان 
حمایت قاطع مراجع عظام تقلید و علماء از حزب‌الله لبنان
حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی در پیام‌های جداگانه‌ای، ضمن حمایت قاطعانه از حزب الله لبنان در برابر تجاوز ددمنشانه رژیم صهیونیستی، یاری همگان از جبهه مقاومت را خواستار شده‌اند.
اسرائیل غاصب به پایان خود نزدیک است
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: نصرت اسلام و مسلمین و مقاومت شما عزیزان در برابر جبهه کفر و تزویر مثال‌زدنی و ستودنی است. در بخشی از این پیام آمده است: «وعده وَلَینْصُرَنَّ اللهُ مَنْ ینْصُرُهُ در حق شما مجاهدان و مردم مقاوم و مظلوم آن دیار محقق است و پیروزی نهایی و کامل‌تان را به یاری خداوند همه عالم خواهند دید. رژیم جعلی اسرائیل و سردمداران وحشی و دیوانه آن پس از ماه‌ها جنایت در غزه در سایه سکوت مدعیان حقوق بشر و آزادی و نهاد‌های بین‌المللی هر روز جری‌تر و بی‌باک‌تر به فجایع خود ادامه داده و اکنون هوس تعدی به خاک دیگر کشور‌ها را دارند. دولت‌های اسلامی باید بدانند این آتش اگر خاموش نشود و این سگ هار مهار نگردد، شعله‌اش دامن همه امت اسلام را خواهد گرفت و آسیب این سرطان جهانی خواهد شد. البته همیشه این‌گونه بوده است هرگاه ظلم به اوج برسد، به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود و سنت الهی بر نابودی آنان جاری خواهد شد. در بخش دیگری از این پیام آمده است: بر همه مؤمنان و مسلمانان لازم است به هر نحو ممکن جبهه مقاومت را به صورت مادی و معنوی یاری کنند.»
شناسنامه صهیونیسم در فرهنگ وحی الهی کید خائنانه و مکر ددمنشانه است
در پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان هم آمده است: إِنَّ رَبَّک لَبِالمِرصاد؛ شناسنامه صهیونیسم در فرهنگ وحی الهی کید خائنانه و مکر ددمنشانه است، آنچه در این ایام بر مردم بزرگوار لبنان خصوصاً حزب الله از رژیم غاصب اسرائیل گذشت مصداق بارز لاتَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَی خَائِنَهٍ مِنْهُمْ است. اکنون که متأسفانه نهاد‌های بین‌المللی و سازمان‌های جهانی به رغم مسئولیتی که دارند بی‌تفاوت‌اند، از خدای سبحان درخواست اجابت قاصمانه و از امت اسلامی، مسئلت غیرت خالصانه و از همه عدل مداران حمایت قاطعانه داشته و داریم.

 خراسان 
نامه سید حسن خمینی به سید حسن نصرالله
در پی تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان،حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در نامه ای به سید حسن نصرالله برای همراهی در راه دفاع از کیان اسلام و جهاد در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی اعلام آمادگی کرد.در بخشی از این نامه آمده است: « کسانی که جز زبان زور نمی فهمند و کمترین حظّی از انسانیت نبرده اند، امروز در پناه حمایت همه جانبه حکومت‌های غربی و سکوت ننگین دولت‌های عربی و تماشاگری شرم آور حکومت‌های شرقی به هر خشونت و جنایتی دست می‌زنند. اراده و مقاومت فرزندان حزب الله در لبنان و مجاهدان فلسطین در غزه، امروزه ملاک حقیقت و نماد بی بدیل شرافت و آزادگی است. و راستی آیا زبان و قلم و سلاحی که امروز در بیان حقانیت شما و در دفاع از مظلومیت تان در کام و در غلاف بماند، فردای قیامت سرگشته و سر شکسته نخواهد بود؟!» در بخش دیگری از این نامه آمده است: «این جانب همانند همه فرزندان معنوی خمینی کبیر، در کمال افتخار خدمت شما برادر مجاهد اعلام می‌دارم که در راه دفاع از کیان اسلام و در مسیر جهاد در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی آماده هر گونه خدمت هستم و مهیای آنم که در هر سنگری که لازم بدانید همراهتان باشم. فافوز معکم فوزا عظیما. ان شاء الله
نام وحید اشتری و یاشار سلطانی در اسامی مورد عفو قرار گرفته
سی‌ام شهریور ۱۴۰۳ رهبرمعظم انقلاب با درخواست رئیس قوه قضاییه به منظور عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان موافقت کرده بودند. گفته می‌شود در اسامی مورد عفو قرار گرفته نام وحید اشتری و یاشار سلطانی نیز دیده می‌شود.
فرضیه اجتناب‌ناپذیری درگیری ایران با اسرائیل و غرب
علی اکبر صالحی گفت فرضیه‌ای که روز به روز به واقعیت نزدیک تر می‌شود، اجتناب‌ناپذیری درگیری ایران با اسرائیل و غرب است. اگر اسرائیل بتواند ایران را با غرب در‌گیر کند، از دید خودش، حداقل برای چند دهه برایش مصونیت ایجاد خواهد شد. اگر ایران غافل یا منفعل باشد، طرف مقابل از اصل غافلگیری استفاده می‌کند؛ مانند حمله پیجری به لبنان. بهتر است ایران با تحلیل دقیق شرایط، نگذارد اسرائیل تعیین کننده زمین بازی باشد.
افزایش حقوق کارگران معادن در شورای عالی کار بررسی می‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد که افزایش حقوق کارگران معادن در شورای عالی کار بررسی خواهد شد. احمد میدری در حاشیه حضور در کمیسیون‌های مجلس با تأکید بر ضرورت افزایش حقوق کارگران معادن، گفت: شرایط معدن به گونه ای است که ریه‌های فرد به شدت دچار آسیب می‌شود و باید به گونه ای اقدام شود که معدنچیان بیمار نشوند و دستمزد و حقوق آن‌ها به دلیل سختی کار افزایش یابد.

 مردم سالاری 
جز براساس ضوابط استخدام نکنید حتی یک نفر
عارف معاون اول رئیس جمهور خطاب به سازمان امور استخدامی و اداری تأکید کرد که جز براساس ضوابط یک نفر را هم نپدیرید، به نیابت از رئیس جمهور می‌گویم، اگر آقای پزشکیان هم کسی را معرفی کرد که شرایط نداشت، شرعا و قانونا حق استخدام او را ندارید.
مخالفت نمایندگان با استعفای حسین‌زاده
نمایندگان با استعفا نماینده نقده و اشنویه برای حضور در دولت مخالفت کردند. نمایندگان در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با استعفای عبدالکریم حسین زاده مخالفت کردند. از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن آنان با ۱۲۹ رأی مخالف، ۵ رأی ممتنع و ۱۰۷ موافق با این استعفا مخالفت کردند.
تایید لایحه عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از تایید لایحه حمایت از خانواده از طریق عفاف و حجاب موسوم به لایحه عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان خبر داد. احمد راستینه اظهار کرد: خوشبختانه لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به تائید شورای محترم نگهبان رسید و به مجلس ابلاغ شد و به زودی ریاست مجلس این قانون را ابلاغ خواهند کرد. وی عنوان کرد: اولویت‌های این لایحه اقدامات قانونی توسط دستگاه‌های متولی است. همچنین وظایفی برای همه دستگاه‌ها در خصوص حمایت از ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه پیش‌بینی شده است.
بی‌اطلاعی کی‌یف از ارسال موشک‌های ایرانی‌ به‌ روسیه
سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین در پاسخ به سوال یک رسانه درباره ادعای ارسال حدود ۲۲۰ موشک بالستیک ایران از نوع فتح-۳۶۰ به روسیه تصریح کرد هیچ اطلاعاتی درباره انتقال این موشک‌ها در اختیار ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی دیفنس اکسپرس اوکراین گزارش داد: پاسخ سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین به پرسش‌های رسانه‌ای در زمینه موشک‌های بالستیک ایران حتی می‌تواند گیج‌کننده باشد، چراکه می‌گوید: اطلاعات دفاعی اوکراین، هیچ اطلاعاتی درباره تأمین ۲۲۰ موشک کوتاه برد فتح-۳۶۰ ایران (با حداکثر برد ۱۲۰ کیلومتر) برای روسیه در اوایل سپتامبر ۲۰۲۴ در اختیار ندارد.
این داده‌ها در تناقض با چیزی است که پیش از این در رسانه‌های اوکراینی به نقل از منابع غربی مبنی بر این منتشر شده بود که ایران موشک‌های فتح-۳۶۰ را بدون پرتابگرهایش به روسیه تحویل داده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تجاوز صهیونیست‌ها به لبنان و غزه مایه شرمساری مدعیان حقوق بشر و جامعه بین‌المللی است
شفقنا/ آیت الله العظمی سبحانی در واکنش به تجاوز وحشیانه صهیونیست‌ها به لبنان پیامی صادر کردند: متن پیام حضرت آیت الله سبحانی بدین شرح است: تجاوز وحشیانه صهیونیست‌ها به کمک حامیان آنها به سرزمین‌های اسلامی لبنان و غزه و غیره و کشتن زنان و کودکان بی‌گناه، مایه شرمساری مدعیان حقوق بشر و جامعه بین‌المللی است که در این واقعه دردناک از خود عکس العمل نشان نمی‌دهند. از خداوند متعال خواهانیم که جبهه مقاومت نصرت عنایت فرموده و شرّ کافران را به خودشان بازگرداند بر مسلمانان در هر نقطه‌ای لازم است به مساعدت آنان بشتابند.

پیام آیت‌الله‌العظمی مظاهری در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان
حوزه/ آیت‌الله‌ العظمی مظاهری در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان پیام تسلیت صادر کردند. متن پیام به این شرح است: جنایت وحشیانۀ رژیم جنگ افروز و اشغالگر صهیونیستی در نسل‌کشی بزرگ در غزۀ مظلوم که اینک رقم شهدای آن فراتر از چهل‌ویک هزار نفر رفته است، هنوز به پایان نرسیده و همچنان ادامه دارد، که این رژیم متجاوز و خونخوار، اکنون میدان جدیدی در ددمنشی و نسل‌کشی در لبنان را گشوده است و همۀ این جنایت‌های بی‌رحمانه در برابر چشمان مجامع بین‌المللی است که به ظاهر، وظیفۀ خود را دفاع از انسان و انسانیت می‌دانند! و در واقع حامیان تروریسم و کشتار دولتی هستند. از خداوند جبّار و منتقم، با تضرّع و ابتهال مسألت می‌کنیم که شرّ فراگیر این رژیم ضدّ صلح و ددمنش را از جامعۀ بشری کوتاه فرماید و وجدان‌های خفته را بیدار نماید و انسان و انسانیت را از چنگال مستکبران و زورگویان، نجات و رهایی مرحمت فرماید و مردم مظلوم و بی‌پناه لبنان را سرافراز و پیروز فرماید و شهیدان عزیزشان را با سالار شهیدان محشور نماید و مصدومان بی‌شمار این حوادث خونین را بهبودی و شفای عاجل، عنایت فرماید و به بازماندگان داغدیدۀ آنان صبر و تسلّا و اجر بی‌پایان، کرامت نماید؛ یا غیاث المستغیثین!

پوتین: در برابر تهاجم حق استفاده از تسلیحات هسته‌ای را داریم
ایرنا/ رئیس‌جمهور روسیه در نشست شورای امنیت ملی روسیه درباره بازدارندگی هسته‌ای گفت: «ما حق استفاده از تسلیحات هسته‌ای در صورت رخداد تهاجم علیه روسیه و بلاروس را داریم. در خصوص تمامی این مسائل ازجمله استفاده دشمنان از تسلیحات متعارف بر ایجاد تهدید جدی علیه خاک‌مان با رئیس‌جمهور بلاروس توافق حاصل شده است.» پوتین با اشاره به روزرسانی چارچوب سیاست‌های بازدارندگی هسته‌ای عنوان کرد که پیشنهاداتی انجام گرفته تا هرگونه ستیزه‌جویی کشور‌های غیرهسته‌ای با کمک یک کشور هسته‌ای، حمله‌ای مشترک علیه روسیه تلقی شود.


شورای امنیت به ابزاری در دست برخی اعضای دائم تبدیل شده است

ایرنا/ معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه گفت: شورای امنیت به ابزاری در دستان برخی اعضای دائم تبدیل شده است که منافع سیاسی و استراتژیک خود را بر صلح جهانی اولویت می‌دهند. غریب‌آبادی، در نشست عالی‌رتبه وزرا در شورای امنیت با موضوع «رهبری برای صلح، متحد در احترام به منشور سازمان ملل برای جستجوی آینده‌ای امن»، با انتقاد شدید از عملکرد شورای امنیت و جنایات رژیم صهیونیستی، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی شد. وی با تاکید بر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، گفت: “وضعیت در غزه، یک شکست جمعی در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است. ما شاهد یک فاجعه انسانی بی‌سابقه هستیم.

تسلیم شدن سید حسن نصرالله فکری احمقانه است
ایرنا/ روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: احمقانه است، فکر کنیم نصرالله با حملات شدید هوایی تسلیم می‌شود. واشنگتن پست به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز گزارش داد که دولت بایدن درخصوص حمله نظامی اسرائیل علیه حزب الله اختلاف دارند. وی افزود: سیاست ایالات متحده امریکا در حمایت نظامی از اسرائیل، چک سفید امضا نیست. این مقام پنتاگون که به نامش اشاره نشده گفت: به اسرائیل اطلاع دادیم که حمایت ما از آنها بدون شرط نخواهد بود. وی افزود که به اسرائیل اعلام کردیم که تل آویو نمی تواند جبهه جدید جنگی را شروع کند بدون آن که پیامدهایی به دنبال نداشته باشد.

انتقاد اردوغان از رویکرد ریاکارانه آمریکا
مهر/ رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا از غرب به دلیل سکوت در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه انتقاد کرد که از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۴۱۴۰۰ فلسطینی شهید شدند که اکثر آنها زنان و کودکان هستند. اردوغان دراین‌باره گفت: متأسفانه بسیاری از کشورهای غربی در برابر اسرائیل سکوت می‌کنند و هرگز موضعی علیه اسرائیل اتخاذ نکردند. در میان متحدان ناتو، متأسفانه، کشورهای زیادی هستند که در کنار اسرائیل هستند. ما در حال حاضر در ایالات متحده هستیم و ایالات متحده در واقع یکی از آنهاست». وی با انتقاد از رویکرد ناتو و کشورهای غربی در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا هم‌زمان هم از اسرائیل انتقاد می‌کند و هم به آن سلاح می‌دهد و یک ناو هواپیمابر برای حمایت از تل آویو به دریای مدیترانه اعزام کرده است.

ضربه سنگین حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اسرائیل
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق در حملات خود برای اولین بار به صورت همزمان از ۶ فروند پهپاد انتحاری استفاده کرده که هدف آنها بندر ایلات در جنوب سرزمین های اشغالی بوده است. اصابت دست کم ۲ فروند پهپاد به بندر مهم ایلات تایید شده و این پهپادها توانستند با عبور از سامانه های متعدد پدافند هوایی اسرائیل به این منطقه اصابت کنند. بنا بر این گزارش، ایلات شامل دو بندر مجزا -یکی نظامی و دیگری غیر نظامی – است و پهپادها به بندر غیرنظامی اصابت کردند. این پهپادها به سوله های بزرگ نگهداری پتاس برخورد کردند که موجب متصاعد شدن حجم زیادی دود در آسمان جنوب سرزمین های اشغالی شده است. آتش نشانان این رژیم اعلام کردند که فعلاً امکان مهار این آتش و دود وجود ندارد. پتاس به عنوان اولین ماده طبیعی که توسط اسرائیل در سرزمین های اشغالی (عمدتاً در بحر المیت) استخراج می شود، تاثیر زیادی بر روی اقتصاد اسرائیل دارد و صادرات پتاس می‌تواند سالانه چندین میلیارد دلار برای اقتصاد اسرائیل درآمدزایی کند اما حالا این حمله پهپادی ضربه بزرگی به آن زده است.

آمریکا تحریم‌های جدیدی در ارتباط با نفت و گاز مایع ایران اعمال کرد
باشگاه خبرنگاران/ وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: بیش از ۱۲ شرکت و کشتی را به دلیل مشارکت در انتقال نفت خام و گاز مایع ایران به سوریه و شرق آسیا تحریم کرده است.چهار کشتی متعلق به ناوگان کشتیرانی سوریه تحت مدیریت «عبدالجلیل ملاح» و برادرش «لوای الملاح» از جمله کشتی‌هایی هستند که چهارشنبه تحریم شدند. عبدالجلیل ملاح پیشتر در سال ۲۰۲۱ از سوی آمریکا تحریم شده بود و برادرش نیز امروز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت.وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرد که این دو برادر «همچنان به استفاده از امپراتوری کشتیرانی خود برای حمایت از اقدامات ایران و گروه‌های نیابتی‌اش ادامه می‌دهند». به نوشته رویترز، برادلی تی اسمیت سرپرست معاونت وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای مدعی شد: ایران همچنان به فروش غیرقانونی و نفت و گاز مایع خود از طریق (سپاه پاسداران) و حزب‌الله لبنان وابسته است.

ایران علاقه‌ای به جنگ تمام عیار در خاورمیانه ندارد
ایرنا/ جان کربی سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که هیچ نشانه‌ای درباره اینکه ایران به وقوع جنگی تمام عیار در خاورمیانه علاقمند باشد، وجود ندارد. کربی در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز که رویترز چهارشنبه شب بخش‌هایی از آن را منتشر کرد، گفت که آمریکا «قابلیت‌های بازدارندگی و دفاعی زیادی» در خاورمیانه دارد و در روز‌های اخیر این قابلیت‌ها را افزایش داده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دوشنبه اعلام کرده بود که با توجه به تشدید تنش‌ها میان لبنان و رژیم صهیونیستی شمار دیگری از نیرو‌های خود را به خاورمیانه اعزام می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *