خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
جنون صهیونیست‌ها با ضربات کاری حزب‌الله در عمق
ارتش رژیم‌صهیونیستی از صبح دیروز حملات تجاوزکارانه خود به جنوب لبنان را تشدید کرده است. طبق اعلام ارتش رژیم‌ صهیونیستی، تنها درساعات اولیه روزگذشته، حدود ۳۰۰ حمله به جنوب لبنان انجام شد که هدف آن غیرنظامیان لبنانی و ساکنان مناطق جنوبی بود. در این حملات، متاسفانه ۳۲۵ نفر از شهروندان لبنانی شهید و بیش از ۱۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. بسیاری از شهدا را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.
منابع رسمی و رسانه‌ای ساعاتی پس از حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به جنوب لبنان، از حمله موشکی و پهپادی شدید حزب‌الله به مناطقی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. حزب‌الله حمله موشکی و راکتی سنگینی را به شمال اراضی اشغالی و به‌ویژه شهر «صفد» آغاز کرده است. رسانه‌های عبری گزارش دادند آژیرهای خطر در بیش از ۲۰ منطقه در حد فاصل «طبریه» تا صفد به صدا درآمده است. این رسانه‌ها همچنین از حمله پهپادی حزب‌الله به سمت منطقه «الجلیل» در شمال اراضی اشغالی خبر دادند. این حملات منجر به هلاکت و زخمی شدن ده‌ها نظامی صهیونیست شده است. شبکه۱۲رژیم‌صهیونیستی در این‌باره گزارش داد که دیروز صدها موشک از لبنان به اراضی اشغالی پرتاب شده است.
فراخوان آیت‌الله العظمی سیستانی برای کمک به مردم لبنان
آیت‌الله ‌العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق در بیانیه‌ای حملات اخیر ارتش اشغالگر علیه مردم لبنان را به‌شدت محکوم کرد و از تمامی مؤمنان خواست تا هرچقدر توان دارند، نیازهای آنها را تأمین کنند. در این بیانیه آمده است:«در این روزهای سختی که مردم لبنان به‌طور فزاینده‌ای با تجاوز وحشیانه اسرائیل با روش‌های بی‌رحمانه‌ای نظیر انفجار تعداد زیادی وسایل ارتباط شخصی و موارد مشابه آن، هدف قرار دادن منازل مملو از شهروندان، حتی زنان و کودکان و حملات شدید به ده‌ها روستا و شهر در جنوب و البقاع روبه‌رو هستند که تاکنون به شهادت و زخمی‌شدن شمار زیادی از نیروهای قهرمان مقاومت و غیرنظامیان بی‌گناه و آوارگی ده‌ها هزار نفر از خانه و کاشانه خود منجر شده است؛ مرجعیت عالی دینی مراتب همبستگی و همدردی خود را با عزیزان لبنانی در مصیبت‌ها و رنج‌های بزرگ آنها ابراز می‌کند و متضرعانه دست به دعا می‌برد و از خداوند متعال مسألت می‌کند که حافظ آنها باشد، آنها را از شر اشرار و دسیسه‌های ستمکاران محفوظ بدارد، شهدای صالح‌شان را مورد رحمت و رضوان قرار دهد و به مجروحان و مصدومان شفای عاجل عنایت فرماید.» در ادامه این بیانیه آمده است: «همچنین مرجعیت عالی دینی ضمن درخواست از هر تلاشی برای توقف این تجاوز وحشیانه مستمر و محافظت از مردم لبنان در برابر تأثیرات ویرانگر آن، از مومنان می‌خواهد هرچه را که باعث کاهش رنج و تأمین نیازهای انسانی آنها می‌شود، انجام دهند.»
سپاه برای کمک به احیای معدن طبس آماده است
سردار سرلشکر سلامی، فرمانده ‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی آمادگی سپاه برای هرگونه کمک در احیای محل کار کارگران حادثه تلخ و دلخراش معدن در طبس را اعلام کرد.
مراسم تشییع پیکر رضا سراج برگزار شد
مراسم تشییع مرحوم رضا سراج، سخنگو و معاون فقید ارتباطات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در حسینیه کربلا در خیابان اندرزگو برگزار و پیکرش در امامزاده اسماعیل زرگنده قلهک به خاک سپرده شد.
هزینه افت شبکه توزیع برق نباید بر دوش مردم باشد
عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه مدیریت و رفع ناترازی صنعت برق که با حضور وزیر نیرو، رؤسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، سخنگوی دولت و مسئولان دستگاه‌های تصمیم‌گیر برگزار شد، اظهار کرد: راهکارها و برنامه‌های حل ناترازی در صنعت برق در حد شعار نماند و با بررسی‌ها و ارائه طرح‌های دقیق وزود بازده مشکل ناترازی تولید و مصرف برق حل شود. وی گفت: باید رفع ناترازی و افزایش تولید برق به صورت عملی در زندگی مردم و بخش صنعت نمایان شود و با افزایش تولید برق با همراهی گسترده بخش‌خصوصی‌کیفیت سامانه توزیع‌برق افزایش وخاموشی‌هاکاهش‌یابد. معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد:‌ در این راستا چند طرح و برنامه کاربردی و عملیاتی در سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو بررسی و ارائه شده است که در صورت اجماع بر عملیاتی بودن و غیر تورم‌زا بودن، طرح‌ها عملیاتی خواهد شد. عارف افزود: بخش مهمی از ناترازی صنعت برق از افت شبکه توزیع ناشی می‌شود و مردم نباید هزینه پایین بودن بهره‌وری و افت شبکه توزیع برق را متحمل شوند.

 همشهری 
ترور شهید هنیه بدون پاسخ نخواهد ماند
گفت‌ و گو با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی نخستین برنامه رئیس‌جمهور در جریان سفر ۳‌ روزه به نیویورک به‌ منظور شرکت در مجمع‌ عمومی سازمان‌ ملل بود. مسعود پزشکیان در این نشست به سوالات نمایندگان رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی پاسخ داد.
دراین نشست مدیران و خبرنگاران رسانه‌هایی از جمله ان.بی.سی،ای.بی.سی نیوز، سی.ان.ان، نیویورکر، واشنگتن‌پست، آسوشیتدپرس، رویترز، فرانس‌پرس و… حضور داشتند و به طرح سوال‌هایی درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند. عراقچی، ظریف، سنایی، امیرسعید ایروانی، قائم‌پناه و طیب‌نیا از جمله چهره‌هایی بودند که در کنار پزشکیان حضور داشتند.
پزشکیان در این نشست گفت: با دنیا رابطه سالم و برابر داریم و معتقدیم باید صلح و امنیت در دنیا جای جنگ و خونریزی را بگیرد. ما با اولویت تعامل با همسایگان به‌دنبال ایجاد چارچوب‌های مشخص با حفظ حریم، حدود و امنیت کشورهای منطقه و تنظیم روابط بر اساس دوستی و مشارکت جمعی برای جلوگیری از نا امنی در منطقه هستیم. آن چیزی که رسانه‌های دنیا از ایران نشان می‌دهند، نیستیم؛ در نتیجه با همه دنیا آماده‌ایم با صلح و امنیت زندگی کنیم و دنبال ناآرامی نیستیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تاخیر در پاسخ به اقدامات رژیم اسرائیل ناشی از عدم توانایی جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: ترور شهید هنیه بر اساس تمام قوانین بین‌المللی محکوم است و قطعاً بدون پاسخ نیز نخواهد ماند.
دستورکار ویژه سازمان انرژی ‌اتمی
سازمان انرژی اتمی برای آموزش نیروی انسانی متخصص برنامه‌ریزی کرده‌ است. محمد اسلامی، رئیس این سازمان اظهار کرد: جذب دانشجویان بورسیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ‌ارشد از طریق کنکور در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر از سال‌ گذشته آغاز شده و توسعه مدارس انرژی ‌اتمی نیز در حال پیگیری است.
پیشرفت خوب انسداد مرزهای شرقی
به ‌گفته مسئولان مربوطه، روند انسداد مرز پیشرفت خوبی داشته است. امیر نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی‌ زمینی ارتش با بیان اینکه کار انسداد از قسمت شمالی مرز افغانستان آغاز شده ‌است، گفت: ۵۰کیلومتر از مرز آماده دیوارگذاری است و حدود ۲۰کارگاه در طول مرز اقدام‌های زیرساختی را پیش می‌برند.

 کیهان 
محمد مخبر مشاور و دستیار رهبری شد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آقای دکتر محمد مخبر را به عنوان مشاور و دستیار رهبری منصوب و وظیفه ایشان را امتداد سیاست مدبرانه دولت شهید رئیسی برای شناسائی و به‌کارگیری نیروهای جوان و نخبه جهت کمک به دستگاه‌های مختلف، تعیین کردند. متن حکم رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب آقای دکتر محمد مخبر دام توفیقه
با عنایت به خدمات متعهدانه و تأثیرگذار جناب‌عالی در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی به‌ویژه در دولت شهید رئیسی، و سیاست درست و مدبرانه‌ به‌کارگیری نخبگان و جوانان پرانگیزه و تلاشگر در اجرای طرح‌های گوناگون، شما را به عنوان مشاور و دستیار رهبری منصوب می‌کنم. انتظار می‌رود در امتداد سیاست مزبور، شناسائی نیروهای جوان و همکاری با آنان را با برنامه‌ریزی منطقی، پی گرفته و در کمک به دستگاه‌های دولتی و غیره از آن بهره‌برداری نمائید. توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.
توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان اولویت منطقه غرب آسیا است
ژای جون، فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه که در راس هیئتی به تهران سفر کرده است با علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی دیدار کرد. خاجی در این دیدار، حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی را ناشی از حمایت همه‌جانبه آمریکا و برخی کشورهای غربی دانسته و ضمن دعوت از جامعه جهانی جهت جلوگیری از تداوم این نسل‌کشی در فلسطین اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در سایه سکوت مجامع بین‌المللی، حملات و تجاوزات نظامی خود را به سوریه و لبنان نیز گسترش داده است. ژای جون نیز توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و برقراری آتش‌بس را اولویت اصلی در منطقه غرب آسیا دانست و برحق مشروع مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود تأکید کرد. فرستاده ویژه دولت چین، در رابطه با سوریه نیز ضمن اشاره به روابط دوستانه پکن و دمشق، بر آمادگی دولت چین برای مشارکت مؤثر در حل بحران انسانی و سیاسی این کشور تأکید داشت. ژای جون، بر لزوم اتخاذ رهیافتی مبتنی بر گفت‌وگو و اعتمادسازی متقابل میان گروه‌های یمنی جهت پیشبرد اهداف صلح در یمن تأکید کرد.

 ایران 
رفتارهای رژیم صهیونیستی از سراستیصال است
عراقچی در گفت‌و‌گویی با برنامه «میدان مشق» که همزمان با سفرش به نیویورک منتشر شده است با بیان اینکه تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در خصوص موضوع هسته‌ای آغاز شود، تأکید کرد: اگر طرف مقابل آمادگی آن را داشته باشد، ما آمادگی داریم در همین سفر شروع جدیدی از مذاکرات را داشته باشیم.وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه آیا طرف مقابل برای انجام مذاکرات اعلام آمادگی کرده یا خیر؟ گفت: پیغام‌هایی رد و بدل شده و یک اعلام آمادگی عمومی وجود دارد ولی شرایط بین‌المللی کنونی به گونه‌ای است که شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای قدری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است. وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا مجوزهای لازم از داخل داده شده است، تأکید کرد که دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز حرکت نمی‌کنند. عراقچی در این مصاحبه جنگ رژیم صهیونیستی در غزه و دلیل شدت‌گرفتن جنایات این رژیم را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه انفجار پیجرها اقدامی از سر استیصال بود، گفت: ما کاملاً هوشیار هستیم و در تله رژیم صهیونیستی نخواهیم افتاد. حرکاتی که آنها انجام می‌دهند، به نظر من کاملاً از روی استیصال است.
ایران ما را منزوی می‌کند
رسانه صهیونیستی جروزالم پست با اشاره به برنامه کاری شلوغ هیأت ایران در نیویورک نوشت: تهران تلاش می‌کند از مجمع عمومی سازمان ملل برای منزوی کردن اسرائیل استفاده کند. این روزنامه صهیونیستی در گزارش خود برنامه کاری مقامات ایران در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل را یک هجوم دیپلماتیک توصیف کرد و نوشت: تهران با استفاده از این فرصت به دنبال پایان دادن به درگیری‌های تشدید شده میان اسرائیل و حزب‌الله با هدف منزوی کردن اسرائیل است. جروزالم پست با اشاره به تعامل مقامات ایرانی با گروه‌های غیرغربی در حاشیه مجمع عمومی، از جمله جنبش غیرمتعهدها و بریکس نوشت: ایران از این گروه‌ها برای پیشبرد گفت‌وگو درباره تشدید تنش‌ها و اقدامات جنایتکارانه اسرائیل که جامعه جهانی باید با آن مقابله کند، استفاده می‌کند.

 وطن امروز 
پایان دوره اوج مصرف برق به معنای پایان ناترازی نیست
مدیرعامل توانیر گفت با کاهش دمای هوا دوره اوج مصرف برق را پشت سر گذاشته‌ایم اما این به معنای پایان ناترازی برق نیست، چرا که همچنان با مشکل ناترازی روبه‌رو هستیم و لازم است مشترکان بویژه مشترکان پرمصرف و بالای ۲.۵ و ۴ برابر الگو، به موضوع مصرف بهینه توجه داشته باشند. مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به وضعیت تأمین برق در کشور اظهار کرد: در حال حاضر میزان مصرف برق نسبت به زمان پیک کاهش یافته اما موضوع ناترازی برق همچنان پابرجاست و نیروگاه‌ها وارد دوره تعمیرات شده‌اند و برخی واحدها نیز از مدار خارج شده‌اند که همین مساله موجب شده است ظرفیت تولید برق کشور کاهش یابد.

 جوان
آمریکا شریک جرم صهیونیست‌ها در عملیات پیجر‌ها
رضایی در توضیح جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این جلسه برای بررسی ابعاد فنی حادثه تروریستی لبنان و انفجار پیجر‌ها در لبنان با حضور وزیر ارتباطات و تعدادی از معاونان وزیر، دستیار وزیر امورخارجه و مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقا و کارشناسان و نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. وی با اشاره به توضیحات کارشناسان حاضر در جلسه در خصوص حادثه تروریستی لبنان، گفت: طبق توضیحات بیان شده، تأمین کننده یا مسیر تأمین این تجهیزات تحت اشراف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بوده و این عملیات به دست رژیم صهیونیستی و با پشتیبانی امریکایی‌ها صورت گرفته است. آن‌ها در پیجر‌ها مواد منفجره را جاسازی و با سیستم سیگنال از راه دور، آن‌ها را منفجر کردند. رضایی اظهار کرد: در این جلسه تأکید شد که درباره این حادثه باید علاوه بر دولت ایالات متحده امریکا، دولت مجارستان و تایوان هم پاسخگو باشند، چرا که انحصار ساخت این تجهیزات در اختیار یک شرکت مجارستانی بوده و آن‌ها در این باره باید پاسخ دهند؛ ابعاد دیگر این حادثه نیز از طرف برادران ما در حزب‌الله لبنان در حال پیگیری و بررسی است.

 خراسان 
حضور وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی
یک نماینده مجلس از حضور وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی خبر داد. حمیدرسایی در حساب شخصی خود در ایکس نوشت: براساس سؤالی که به امضای ۲۰ تن از همکاران دیگر رسیده، وزیر محترم اطلاعات برای پاسخ به سؤالم در کمیسیون امنیت ملی حاضر می‌شود. موضوع سؤال: ۱. انتصابات اخیر دولت و چگونگی پاسخ به استعلام آن‌ها باوجود برخی سوابق . ۲. تابعیت فرزندان برخی معاونین رئیس‌جمهور و انتصاب برخلاف قانون آن‌ها.
شروین حاجی پور آزاد شد
«شروین حاجی پور»، خواننده، با انتشار ویدئویی از پایان روند رسیدگی به پرونده خود خبر داد و اعلام کرد که پرونده او شامل عفو و کاملا مختومه شده است. حاجی پور همچنین ضمن تشکر از محسن چاوشی اعلام کرد که این خواننده تا آخرین لحظه پیگیر حل مشکل شروین حاجی پور بوده است.
پشت پرده شایعه‌ای درباره فرمانده کل سپاه
به تازگی مطلبی با عنوان انتصابات جدید در وزارت کار منتشر شده است. در این مطلب با نام بردن از فردی ادعا شده که وی خواهرزاده سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران است و به عنوان مشاور وزیر، رئیس مرکز بازرسی ارزیابیِ عملکرد و ارتباطات مردمی وزارت کار انتخاب شده است. این درحالی است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد چنین موضوعی صحت ندارد و نام‌برده نه تنها نسبتی با فرمانده سپاه ندارند بلکه ایشان اساسا خواهر و خواهرزاده‌ای هم ندارند.
متعهد به ساخت یک میلیون مسکن هستیم
وزیر راه و شهرسازی از موافقت بانک مرکزی برای تزریق منابع مالی برای تسهیلات مسکن خبر داد و گفت: متعهد به تأمین مسکن یک‌میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن هستیم. فرزانه صادق با بیان این‌که تولید مسکن تکلیفی است که از سال‌های قبل شروع شده و در دولت چهاردهم نیز سرلوحه بخشی از مهم ترین اقدامات وزارت راه است، اظهار کرد: اگرچه دولت عوض شده است، اما برای یک میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کرده‌اند و شرایط لازم را داشته‌اند، مسکن تهیه می‌کنیم. وی با بیان این‌که از این یک میلیون نفر ۷۵۰ هزار نفر مبالغی را واریز کرده‌اند، افزود:‌ این تعهد به ما ارث رسیده است و باید با جدیت آن را محقق کنیم، در بخش مسکن و تعهدی که به مردم داریم، شوخی نداریم و هیچ اهمالی در این خصوص پذیرفته نیست.

 مردم سالاری 
به نتانیاهو سیلی محکمی می‌زنیم
فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی با اشاره به برخی اظهارات درباره اینکه چرا ایران سریعتر پاسخ ترور اسماعیل هنیه را نمی‌دهد، گفت: در کمین هستیم و حتما پاسخ خواهیم داد، اما با بهره‌گیری از تجارب دفاع مقدس از اقدام شتابزده پرهیز می‌کنیم تا سیلی محکمی به نتانیاهو بزنیم. محسن رضایی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی به مناسبت «هفته دفاع مقدس»، با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران به‌عنوان چهارراه تجاری و سیاسی جهان، گفت: قدرت‌های بزرگ همواره به دنبال منافع خود در این سرزمین بوده‌اند و تعابیری همچون پل پیروزی یا بلندترین قله‌ ژئوپلتیک منطقه که تسلط بر آن اشراف و تسلط بر منطقه است، را برای ایران به کار می‌برند.
دستورات اژه‌ای در ارتباط با نحوه رسیدگی به حادثه معدن زغال‌سنگ طبس
رئیس قوه قضائیه با اشاره به حادثه معدن طبس گفت: در همان نخستین دقایق پس از وقوع حادثه، مسئولان و دستگاه‌های ذیربط برای تسریع در روند امدادرسانی و یافتن مفقودین، ورود جدی داشته‌اند؛ این امر مطلوب است، اما کافی نیست؛ مسئولان و دستگاه‌های ذیربط باید آسیب‌شناسی دقیقی به عمل آورند که دیگر شاهد تکرار این قبیل حوادث ناگوار نباشیم. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: مسئولان ذیربط قضایی در استان خراسان جنوبی و در مرکز، با جدیت مشغول بررسی موضوع هستند و چنانچه هر بخشی اعم از مدیریت معدن زغال‌سنگ طبس و یا نظام مهندسی معدن، مرتکب قصور یا تقصیر شده باشند، رسیدگی‌ها و برخورد‌های مقتضی به عمل خواهد آمد.
نگرانی ژنرال مک‌کنزی درباره توانایی موشکی ایران
فرمانده پیشین سنتکام با تأکید بر اینکه «پایگاه‌های آمریکا در منطقه در برابر موشک‌های ایران آسیب‌پذیر شده‌اند» خواستار بازنگری در موقعیت این پایگاه‌ها شد. ژنرال «فرانک مک‌کنزی»، فرمانده سابق سنتکام (فرماندهی مرکزی ایالات متحده در منطقه) در گزارشی هشدار داد با پیشرفت ایران در توانمندی‌های تسلیحاتی‌اش، پایگاه‌های آمریکایی در منطقه غرب آسیا در برابر موشک‌های این کشور آسیب‌پذیر شده‌اند.او که اکنون یکی از اعضای ارشد «مؤسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا» به شمار می‌آید در این گزارش تصریح کرد: استراتژی پایگاه‌های ما قدیمی است و برای مقابله با تهدید مرکزی در منطقه، یعنی ایران، موقعیت ضعیفی دارد. با ایجاد یک شبکه پایگاه غربی منعطف برای تجهیزات هوایی آمریکا، ما توانایی ایران برای هدف قرار دادن نیروهایمان و افزایش هزینه تهاجم را پیچیده خواهیم کرد. مک‌کنزی در ادامه تأکید کرد برخی پایگاه‌های ایالات متحده در قطر، امارات و بحرین که در نزدیکی ایران قراردارند، اکنون به‌عنوان نقاط ضعف آمریکا در منطقه محسوب می‌شوند. وی با بیان اینکه «ایران مملو از قابلیت‌های موشکی کوتاه‌ برد است» افزود: از آنجایی که فناوری و توسعه موشکی آنها مدرن شده است، وضعیت پایگاه‌ها نیاز به بازنگری دارد. او که به مدت سه سال بین مارس ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۲ به عنوان فرمانده سنتکام در منطقه حضور داشت در ادامه بیان کرد ایالات متحده باید به‌طور جدی با متحدان منطقه‌ای، مانند عربستان سعودی، اردن، عمان و مصر برای انتقال پایگاه‌های خود به نقاط دورتر از ایران همکاری کند.

 قدس 
باید با مدیرانی که بیت‌المال را هدرمی‌دهند به‌شدت برخورد شود
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مدیران دیوان محاسبات که با دستور کار بررسی تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ برگزار شد با تأکید بر اینکه «باید به مدیران امین و قوی فرصت بدهید و از تصمیمات آن‌ها حمایت کنید»، گفت: البته حتماً با مدیرانی که خیانت می‌کنند و با بی‌عرضگی بیت‌المال را هدر می‌دهند، باید به‌شدت برخورد کنید. محمدباقر قالیباف در ادامه افزود: ما حتماً محدودیت‌های منابع داریم، اما باید از منابع موجود به‌درستی استفاده کنیم. بنده به دولت نامه نوشتم که لایحه بودجه ارسالی باید حتماً بر اساس اولویت‌های برنامه هفتم باشد و دیوان محاسبات هم حتماً باید مطابق با برنامه هفتم، بررسی‌های خود را انجام دهد.

 شهروند 
پیام پزشکیان به پادشاه و ولیعهد عربستان
«دکتر مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با ارسال پیام‌های جداگانه به «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور، روز ملی عربستان را به آنها و دولت و ملت پادشاهی تبریک گفته و بر گسترش روابط دو کشور برادر در تمامی زمینه‌ها تأکید کرد.
اسرائیل به قبل از طوفان‌الاقصی برنمی‌گردد
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد که معادلات راهبردی در منطقه بعد از طوفان‌ الاقصی به‌گونه‌ای به‌ نفع فلسطین، ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت تغییر کرده است و اسرائیل به قبل از طوفان‌الاقصی برنمی‌گردد.
همه احکام ممنوع‌الخروجی از ناحیه قوه قضاییه صادر نمی‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین «موحدی آزاد» دادستان کل کشور گفت: همه احکام ممنوع‌الخروجی از ناحیه قوه قضاییه صادر نمی‌شود، بلکه این احکام از ناحیه اجراییات ثبت، بانک‌ها، مالیات و… نیز صادر می‌شوند. پیگیری‌ها و اقدامات درخصوص ساماندهی مقوله ممنوع‌الخروجی‌ها، به‌ صورت «به‌روز» در دادستانی کل در حال انجام است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام تسلیت آیت الله العظمی نوری همدانی در پی حادثه اندوهبار معدن طبس
پایگاه اطلاع رسانی دفترآیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی با صدور پیامی حادثه غمبار معدن شهر طبس را تسلیت گفتند.دراین پیام آمده است: این جریان و حوادث از این قبیل در گذشته باید توجه مسئولان مربوطه را نسبت به وظایف خود بیشتر نماید تا مانع از وقوع اینگونه اتفاقات شوند، بی شک پیگیری علت و برخورد با بی توجهی احتمالی بعضی از افراد، از وظایف دیگر مسئولان است.اینجانب ضمن طلب مغفرت و آمرزش برای عزیزان درگذشته، به خانواده محترم جانباختگان تسلیت عرض نموده و برای مصدومان صحت و عافیت کامل مسئلت می نمایم.

اقتدار پلیس نشان دهنده اقتدار حاکمیت استٍ
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با جمعی از فرماندهان انتظامی استان قم ضمن تسلیت حادثه معدن زغال سنگ طبس با تأکید بر نقش پلیس در امنیت جامعه ،امنیت را پایه و اساس توسعه عنوان و اظهار داشت: هر جا امنیت دچار آسیب شد، آن جامعه روی سعادت و خوشبختی نخواهد دید، وی تصریح کرد: اگر امنیت دچار مشکل شد، نظام مشروعیت خود را از دست خواهد داد. دبیر شورای عالی حوزه های علمیه اقتدار پلیس را نشان دهنده اقتدار حاکمیت عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که پلیس برای حفظ ارزش‌ها تلاش می‌کند، عده‌ای پلیس را نشانه می‌گیرند تا روحیه آن را تضعیف کنند و جلوی حرکت آن را بگیرند. ما هم نباید پلیس را تنها بگذاریم بلکه باید او را برای حضور در میدان در چارچوب قانون تقویت کنیم. در ابتدای این جلسه، سردار میرحیدری، فرمانده انتظامی استان قم، گزارشی از وضعیت انتظامی استان قم ارائه کرد و ابراز داشت: الحمدلله اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف در حال انجام است تا به آن جایگاهی که در تراز نظام جمهوری اسلامی است، دست یابیم.

تجمع حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و مردم لبنان ومحکومیت جنایات اسراییل غاصب
اختصاصی/ به دعوت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، اجتماع بزرگ حوزویان؛ به منظور اعلام حمایت کامل و همه جانبه حوزه‌های علمیه از جبهه مقاومت و ملت لبنان، فردا چهارشنبه ساعت ۹ صبح، در صحن مدرسه فیضیه برگزار خواهد شد. به همین مناسبت، چهارشنبه (۴ مهر ۱۴۰۳) دروس حوزه‌های علمیه تعطیل است.

عیادت آیت الله اعرافی از آیت الله رجبی
حوزه/ آیت الله اعرافی با حضور در منزل آیت الله رجبی از رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عیادت کرد. مدیر حوزه‌های علمیه کشور برای سلامتی و بهبودی کامل آیت الله رجبی عضو شورای عالی حوزه دعا کرد. آیت‌الله رجبی صبح روز شنبه ۲۴ شهریور ماه در پی تشخیص تیم پزشکی معالج، برای ادامه درمان در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود که پس از طی مراحل درمان ترخیص شد.

ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای مراحل بعدی حملات به لبنان است
فارس/ ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه ای مدعی آماده شدن برای اجرایی کردن مراحل بعدی حملات به خاک لبنان است. رژیم صهیونیستی مدعی است طی عملیات دیروز در لبنان بیش از ۸۰۰ موضع حزب الله را بمباران کرده است. این در حالی است که مقامات تل‌آویو بر تشدید حملات بر تمامی مناطق لبنان تأکید دارند. این بیانیه می‌افزاید: ما در مرحله نخست طی حملات خود زیرساخت‌های حزب الله که طی ۲۰ سال گذشته ساخته شده بود را ویران کردیم. این حملات بسیار قابل توجه بودند. ما به انجام حملات خود ادامه داده و در حال آماده شدن برای فاز‌های بعدی تهاجم هستیم. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به زودی ابعاد مختلف این عملیات‌ها را تشریح خواهد کرد.

حزب الله سرزمین‌های اشغالی را موشک باران کرد
باشگاه خبرنگاران/ ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حزب الله لبنان طی ساعات اخیر اقدام به شلیک گسترده موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی کرده است. در این بیانیه آمده است: سامانه دفاع موشکی اسراییل موسوم به گنبد آهنین تنها موفق به رهگیری برخی از این موشک‌ها شده است. برخی از این موشک‌ها به مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی اصابت کرده است. رژیم صهیونیستی تاکنون از ارائه جزئیات درباره تلفات نیرو‌های خود در حمله حزب الله اجتناب کرده است. مقاومت اسلامی حزب الله لبنان بامداد امروز سه شنبه با صدور چندبیانیه اعلام کرد: مجاهدان مقاومت اسلامی بامداد امروز سه شنبه پایگاه عاموس، کارخانه ساخت مواد منفجره را در منطقه زخرون، پایگاه نظامی مجیدو را در غرب شهر اشغالی العفوله و پایگاه و فرودگاه رامات دیوید را هدف حمله گسترده موشکی قرار داده است.

ناوهسته‌ای هری ترومن عازم خاورمیانه شد
مهر/ در بحبوحه تنش‌های رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، پنتاگون ناو هسته‌ای یو اس اس هری ترومن را به خاورمیانه اعزام کرد. این ناو هواپیمابر به همراه سه ناو و رزمناو پایگاه خود را ترک و به سمت خاورمیانه حرکت کرده است. همزمان با تشدید تنش‌ها و در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای، روی ادامه یافتن کمک‌های آمریکا به رژیم اسرائیلی تأکید کرد. پنتاگون ضمن ابراز حمایت مجدد خود از رژیم صهیونیستی اعلام کرد: واشنگتن «هیچ‌گونه محدودیتی علیه نحوه استفاده از تسلیحات ارائه شده به اسرائیل» اعمال نمی‌کند.

غرب دوست دارد جنگ اوکراین ادامه داشته باشد
مهر/ معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که دولت انگلیس نقشی مهم در بر هم‌زدن طرح‌های صلح در اوکراین ایفا می‌کند؛ انگلیس در حال حاضر دشمن اصلی صلح در اوکراین است. دیمیتری پولیانسکی همچنین اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از حمله به منطقه کورسک روسیه، راه تشدید تنش را انتخاب کرده و این حمله «بهترین پاسخ» برای هر کسی است که امید دارد که کی‌یف به دنبال صلح باشد. پولیانسکی افزود: انتخاب آشکار زلنسکی این بود که با حمله به منطقه کورسک روسیه تنش‌ها تشدید شود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم اخیرا در سخنانی از مانع تراشی‌های محور غرب در خصوص مذاکره میان این کشور با اوکراین انتقاد کرد. وی در این خصوص گفت: همه کسانی که تلاش می‌کنند مانع از مذاکرات میان روسیه و اوکراین شوند باید درک کنند که هرچه بیشتر پیش بروند، مذاکره دشوارتر خواهد شد.

به عناصر مغایر هنجارهای خود متعهد نخواهیم بود
مهر/ نماینده ایران درسازمان ملل متحد در مورد «سند پیمان آینده» اعلام کرد:«سند پیمان آینده از نظر ایران سندی غیر الزام‌آور و داوطلبانه است». ایروانی افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه به عناصری از آنکه به هر نحو با اولویت‌ها، قوانین، مقررات، و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و همچنین اصول و دستورالعمل‌ها، آموزه‌ها، هنجارهای فرهنگی و دینی اسلامی مغایرت داشته باشد متعهد نخواهد بود و در این موضوعات مبنای عمل قوانین، مقررات و موازین داخلی و اسناد بالادستی خود می‌باشد.»

زلنسکی: به پایان جنگ در اوکراین نزدیک‌تر شده‌ایم
ایرنا/ رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که کشورش «به پایان جنگ نزدیک‌تر» شده است.زلنسکی همچنین از واشنگتن و سایر شرکای اوکراین خواست که همچنان به حمایت از کشورش ادامه دهند. زلنسکی اظهار کرد که فقط از «موضع قدرت» می‌توان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به «توقف جنگ» وادار کرد. زلنسکی برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل روز یکشنبه به آمریکا رفت و از شرکای کی‌یف خواست تا به این کشور برای دستیابی به «یک پیروی مشترک» و یک «صلح واقعا عادلانه» کمک کنند.

هیچ کشوری از تشدید تنش در خاورمیانه سود نمی‌برد
ایرنا/ وزرای خارجه کشورهای هفت کشور صنعتی موسوم به «گروه ۷» درباره خطر کشیده شدن جنگ در تمام خاورمیانه هشدار دادند و گفتند که هیچ کشوری از تشدید تنش‌ها در منطقه سود نمی‌برد. وزرای خارجه گروه هفت همچنین پس از پایان جلسه خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کردند: اقدام و اقدامات متقابل خطر افزایش خطرناک خشونت و کشیده شدن تمام منطقه خاورمیانه به یک درگیری وسیع منطقه‌ای با تبعات غیرقابل تصور را دارد. آنها همچنین «خواستار توافق چرخه مخرب فعلی شده و تأکید کردند که هیچ کشوری از افزایش بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه سود نمی‌برد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *