خبر روز ۱۴۰۳/۰۵/۱۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
بسته‌های مجلس برای تحلیل برنامه‌های وزرا
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از تهیه بسته‌های تخصصی ۱۶ گانه متناسب با هر یک از وزارتخانه‌های دولت در این مرکز خبر داد و گفت: در این بسته پیشنهادی، براساس شاخص‌های علمی و تخصصی در چهار عرصه چالش‌ها و مسائل حوزه عملکرد وزارتخانه، برنامه پیشنهادی براساس برنامه هفتم پیشرفت، کارنامه و عملکرد قبلی در مسئولیت‌های گذشته و صلاحیت‌ها و شایستگی‌های ناظر به هر وزارتخانه، تحلیل و بررسی می‌شود. نگاهداری اظهار کرد: در این بسته‌ها تأکید شده است که وزرای پیشنهادی می‌بایست اقدامات تحولی کوتاه‌مدت یک‌ساله، میان‌مدت دوساله و بلندمدت چهارساله خود را همراه با شاخص‌ها و اهداف کیفی و کمی اعلام نمایند.
واگذاری مدیریت خودروسازان
علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صنعت خودرو، بعد از این‌که به یک ثبات مناسب برسیم، امکان واگذاری مدیریت خودروسازان وجود دارد. البته اکنون آماده‌ایم مدیریت در خودروسازان را واگذار کنیم به‌شرط این‌که واگذاری به نحو صحیح انجام شود اما خصوصی شدن به‌تنهایی نمی‌تواند خوب باشد.

 همشهری 
شهادت کودک فلسطینی بر اثر کمبود دارو
منابع پزشکی اعلام کردند «بشری مهنا»، کودک فلسطینی ساکن غزه بر اثر ادامه محاصره و کمبود دارو به شهادت رسیده است. شمار شهدای جنگ علیه غزه تاکنون به ۳۹۴۰۰ نفر افزایش یافته است. بیش از ۷۰ درصد از شهدا و مجروحان جنگ زن و کودک هستند.
حمله وحشیانه به قلب بیروت
حمله تروریستی اسرائیل به منطقه ضاحیه بیروت چند شهید و زخمی برجای گذاشت. شب گذشته رسانه‌ها از وقوع انفجارهایی در حومه جنوبی بیروت خبر دادند. متعاقب این حمله، ارتش رژیم صهیونیستی رسماً هدف قرار دادن بیروت را پذیرفت و مدعی شد این حمله در پاسخ به حمله «مجدل شمس» انجام شده است. منابع عبری زبان مدعی شدند ارتش رژیم صهیونیستی در حمله به ضاحیه جنوبی بیروت فواد شکر، مدیر پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب الله و از مشاوران ارشد سید حسن نصر الله را ترور کرده است. این منابع از فواد شکر به عنوان فرد دوم حزب الله نام بردند.
کاهش فروش «مک دونالد» در پی جنگ غزه
جنگ غزه بر کاهش فروش و درآمد جهانی شرکت مک‌دونالد تاثیر گذاشته است. مجموع خالص درآمد مک دونالد در سال جاری میلادی کاهش ۱۲.۵ درصدی داشته است. با ادامه جنگ غزه، کارزار تحریم مک دونالد از سوی مخالفان این جنگ به صورت فعالانه ای پیگیری می شود.

 کیهان
امروز بلندترین پرچم اسلام در دستان مردم غزه است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقایان اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النَّخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، با تجلیل از ایستادگی و مقاومت کم‌نظیر مردم مظلوم غزه، تأکید کردند: امروز بلندترین پرچم اسلام در دست ملت فلسطین و مردم غزه است و به برکت این مقاومت زمینه ترویج بیش از پیش اسلام فراهم آمده است.در این دیدار آقای اسماعیل هنیه با تبریک انتخاب رئیس‌جمهور جدید ایران، برگزاری انتخابات اخیر را جلوه‌ای از مردم‌سالاری بر مبنای تفکر اسلامی دانست و با اشاره به دیدار خود با آقای پزشکیان گفت: ما در این دیدار بار دیگر شاهد مواضع خوب و مستحکم جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع فلسطین و جریان مقاومت بودیم و از این مواضع احساس افتخار کردیم. رئیس دفتر سیاسی حماس با تشریح آخرین وضعیت میدانی و سیاسی در غزه و کرانه باختری، گفت: دیروز سیصدمین روز جنگ غزه بود و اکنون به مرحله‌ای حساس و تاریخی رسیده‌ایم که مردم فلسطین و نیروهای مقاومت باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند.
لزوم همکاری‌های بیشتر برای حفظ و گسترش زبان فارسی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای همزبان و دارای فرهنگ، تاریخ و دین مشترک دانستند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آماده همکاری صمیمانه با تاجیکستان در زمینه‌های مختلف است.رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان، رفت و آمد مقامات دو کشور را زمینه‌ساز گسترش همکاری‌ها خواندند و گفتند: زبان فارسی یکی از اشتراکات مهم ایران و تاجیکستان و افغانستان است و باید برای حفظ و گسترش این زبان و جلوگیری از برخی تلاشها برای انزوای آن، همکاری‌های بیشتری انجام شود.
مسیر زنگزور به ضرر ارمنستان است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و هیئت همراه، سیاست قطعی و ثابت جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با همسایگان به‌ویژه ارمنستان دانستند و تأکید کردند: ما جداً معتقد به توسعه روابط با ارمنستان هستیم و همکاری‌ها میان دو کشور بر اساس منافع تعریف شده و بدون در نظر گرفتن سیاست‌های دیگران، با قوت ادامه خواهد داشت.رهبر انقلاب اسلامی ضمن تشکر از حضور آقای پاشینیان در مراسم تحلیف آقای پزشکیان رئیس‌جمهور و همچنین مراسم تشییع شهید رئیسی، بر حفظ تمامیت ارضی ارمنستان تأکید کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران مسیر زنگزور را به ضرر ارمنستان می‌داند و همچنان بر این موضع خود ایستادگی دارد.
سرعت اجرای توافق‌ها میان ایران و عراق در دو طرف افزایش یابد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه نیز با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مردم و دولت عراق برای زمینه‌سازی برگزاری مطلوب و باشکوه راهپیمایی ده‌ها میلیونی اربعین، پیگیری پرونده‌های کاری میان جمهوری اسلامی ایران و عراق و به سرانجام رساندن آنها را از اولویت روابط دو کشور در دوره جدید برشمردند.حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین با اشاره به تفاهمنامه‌ها و اسناد امضا شده میان ایران و عراق در دوره شهید رئیسی، بر لزوم پیگیری این پرونده‌ها و عملیاتی شدن آنها در دوره جدید تأکید کردند و افزودند: باید سرعت اجرای توافق‌ها در دو طرف، افزایش یابد.
سیاست حزب‌الله از ابتدای طوفان‌الاقصی کاملاً مدبرانه، عاقلانه و منطبق با مصلحت بوده است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین در دیدار «حجت‌الاسلام والمسلمین نعیم قاسم» قائم‌ مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان، سیاست حزب‌الله را از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی، سیاستی کاملا مدبرانه، عاقلانه و منطبق با مصلحت خواندند و تأکید کردند: ادامه مسیر هم باید در همین چارچوب باشد. رهبر معظم انقلاب هماهنگی موجود میان جریان‌های مختلف لبنان و حمایت آنها از مواضع و تصمیم‌های مقاومت را نشانه موفقیت حزب‌الله لبنان در فضای سیاسی این کشور دانستند.
دیدار سخنگوی انصارالله یمن با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کوتاهی با آقای «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن نیز ضمن ابلاغ سلام و درود به آقای عبدالملک بدرالدین رهبر انصارالله از ایستادگی مردم یمن و حمایت‌های آنان از مردم مظلوم غزه قدردانی کردند.
مقاومت مردم فلسطین به نابودی رژیم صهیونیستی ختم خواهد شد
پزشکیان، رئیس‌جمهور در دیدار «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: در مقابل جنایات سنگدلانه صهیونیست‌ها، مقاومت جانانه مردم و مجاهدان فلسطینی مایه افتخار و مباهات بوده و یقین داریم که این مقاومت به پیروزی نهائی مردم و آزادی سرزمین فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی ختم خواهد شد.

 ایران 
آنهایی که سلاح‌های کودک‌کُشان غزه را تأمین می‌کنند نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت بدهند
پزشکیان، رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف خود در صحن علنی مجلس:
ایران همواره در سمت درست تاریخ ایستاده است.
«دولت وفاق ملی»، خود را دولت همه ملت ایران می‌داند و موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.
حرکت در مسیر خواست ملت و انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری در آن جهت به سود همه است.
عادی‌سازی روابط اقتصادی با جهان را حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم‌نشست.
نمی‌توان برابر جنایت‌ها در غزه سکوت کرد.
آنهایی که سلاح‌های کودک‌کُشان غزه را تأمین می‌کنند نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت بدهند.
هیچ‌کس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزد مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.
ما خواهان جهانی هستیم که در آن رؤیاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند.
رایزنی باقری با وزیر خارجه مصر در تهران
بدر احمد محمد عبدالعاطی وزیر خارجه جدید مصر که به منظور شرکت در مراسم تحلیف دکتر پزشکیان به تهران آمده بود، با حضور در محل وزارت امور خارجه با علی باقری دیدار و گفت‌وگو کرد. سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با رونالد لامولا وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان به تهران سفر کرده است، در خصوص تداوم پیگیری توسعه و گسترش روابط بین دو کشور گفت‌و‌گو و رایزنی کرد.باقری کنی همچنین با مامادو تانگارا وزیر امور خارجه گامبیا که به منظور شرکت در مراسم تحلیف دکتر پزشکیان به تهران آمده بود نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار وزیر امورخارجه گامبیا و سرپرست وزارت امورخارجه ایران بیانیه رسمی از سرگیری روابط را امضا کردند.

 وطن امروز
رئیس‌جمهور ۲ هفته فرصت دارد وزیران پیشنهادی را به مجلس معرفی کند
حجت‌الاسلام سلیمی سخنگوی هیأت ‌رئیسه مجلس گفت: رئیس‌جمهور از روز تحلیف ۲ هفته فرصت دارد هیأت وزیران خود را به مجلس معرفی کند و سپس مجلس نیز یک هفته فرصت دارد در کمیسیون‌های تخصصی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کرده و در نهایت جلسات رأی اعتماد به وزرا در صحن مجلس برگزار می‌شود.
چالش‌های داخلی و تحریم‌ها قابل رفع است
مشاور سیاسی رهبر انقلاب اسلامی گفت: با فاصله گرفتن از تقابل و افزایش تعامل، چالش‌های داخلی و تحریم‌های خارجی قابل رفع است. دریابان علی شمخانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ۱ – انسجام و اقتدار ملی رو به افزایش. ۲- افزایش توانمندی برگشت‌ناپذیر در فناوری‌های پیشرفته و صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز. ۳- جایگاه تعیین‌کننده در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی. با فاصله گرفتن از تقابل و افزایش تعامل، چالش‌های داخلی و تحریم‌های خارجی قابل رفع است.

 خراسان 
نگاه شهید جمهور در مقوله حجاب
سکینه سادات پاد دستیار ویژه رئیس جمهور شهید در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی گفت: در مقوله حجاب، شهید رئیسی در خیلی از موارد با بنده همراهی داشتند. حتی به بنده می‌گفتند ما تا کی می‌توانیم دختران ۱۷، ۱۸ ساله را بگیریم؟ چندتا از این ها را می‌خواهیم بگیریم؟ چندتا از این ها را می‌خواهیم برایشان پرونده تشکیل دهیم؟ این نگاه آقای رئیس جمهور بود. یعنی دنبال این بود که ما به یک راهکار و روشی برسیم که بعضی برخوردهای نازیبایی که در روی زمین دارد اتفاق می‌افتد، صورت نگیرد و واقعاً به طور واقعی معتقد بود و غصه می‌خورد که این ها جدا از ما نیستند و بچه‌های خودمان هستند.
از برادرم به دلیل تهمت زدن به پسرم شکایت کردم
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم، اظهار کرد: مخالف لایحه حجاب بودم، این لایحه غیرقابل اجراست/ ۱۰ درصد از دستگیری‌های پاییز ۱۴۰۱ زنان و دختران بودند/ برخورد گشت ارشاد با زنان تصمیم وزارت کشور بود/ از برادرم به دلیل تهمت زدن به پسرم شکایت کردم، یک سال حبس گرفت/ پسرم نرم افزار صادر می کرد، مجبور بود یک شرکت واسطه در کانادا ایجاد کند.

 مردم سالاری
آخرین گزارش ظریف از انتخاب وزرای دولت چهاردهم
ظریف رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیشب، دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳، آخرین جلسه شورای راهبری برگزار شد و این شورا به کارش پایان داد. این شورا در بیش از ۳۰ جلسه نیم‌روزی توانست برای هر کرسیِ کابینه پیشنهادهای کمیته‌ها و شخصیت‌های ملی به رئیس جمهور را ارزیابی شاخص‌محور کند و بعد از گفتگوهای تفصیلی و نظرخواهی مخفی گزینه‌های برتر را به رئیس جمهور معرفی کند.به لطف خدا خروجی نهایی فرآیند پیشنهاد کابینه به رئیس جمهور در مجموع قابل دفاع و افتخار و همسو با راهبرد توافق‌گرا و عدالت‌خواهانه دکتر پزشکیان شد و شورای راهبری از سلامت و کارآمدی گزینه‌های پیشنهادی به رئیس جمهور رضایت داشت. من و سایر اعضا همچنین بسیار خوشحال شدیم از این‌که در این فرآیند مشارکتی برای اغلب مسئولیت‌های هیئت دولت، نیروهای جوان توانا و زنان باصلاحیت متعددی شناسایی و معرفی شدند که بدون این سازوکار مشارکتی کشف نمی‌شدند. مفتخریم که در پیشنهادهای ارائه‌شده به رئیس جمهور شماری از این جوانان و زنان توانا و شایستگانِ اقوام و مذاهب حضور دارند. بخشی از سرمایه‌های انسانیِ شناسایی‌شده در این فرآیند می‌توانند در مدیریت‌های دیگر نقش‌آفرینی کنند. به زودی گزارش جامع‌تری از فرآیند تقدیم خواهم کرد. حتما کار ما بی‌نقص نیست و ان شاءالله با تدوین این کارزار فشرده سه هفته‌ای (که البته هنوز پایان نیافته و خبرسازی‌ها پیرامون معرفی یک یا چند نامزد نهایی کماکان بی‌پایه است) و مستندسازی آن، راه نقد، اصلاح و نهادینه شدن این روش شفاف و مشارکت‌جویانه آغاز خواهد شد.
توافق ترکیه با سوریه پیش از دیدار اردوغان و اسد
یک روزنامه ترکیه‌ای به نقل از منابع اگاه مدعی شد که ترکیه و سوریه قصد توافقی را دارند که بر اساس آن عملیات مشترکی را علیه کردها در سوریه انجام خواهند داد و نیروهای ترکیه از خاک سوریه عقب نشینی خواهد کرد. پیشتر رهبر حزب وطن ترکیه گفته بود که ارتش‌های ترکیه و سوریه «بعدا» عملیات نظامی مشترکی را علیه نیروهای کرد در شرق رود فرات و افراد مسلح تندرو انجام خواهند داد و روسیه بخشی از این عملیات خواهد بود که ایران نیز از آن حمایت خواهد کرد.

 قدس 
الحاق ۷۵۰ فروند شناور رزمی به نیروی دریایی سپاه در ۱۳ الحاق اخیر
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: در ۱۳ الحاق سالیان اخیر، ۷۵۰ فروند انواع شناور رزمی به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شد که تنها سه فروند از آن‌ها از کلاس شناور شهید سلیمانی است.سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در ادامه افزود: تاکنون ۱۳ الحاق تجهیزات رزمی را در نیرو با مدد خدای توانا انجام داده‌ایم و در طول این پنج سال بیش از ۷۵۰ شناور سنگین و اقیانوس‌پیما، نیمه‌سنگین و رزمی، رزمی پشتیبانی، شناورهای تندرو نسل جدید و انبوهی از موشک، اژدر و سایر ادوات دریایی را وارد سازمان نیرو کرده‌ایم. این را تنها لطف خداوند و حمایت رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی می‌دانیم. دریادار تنگسیری با بیان اینکه ارتقای تجهیزات را باقوت دنبال می‌کنیم، گفت: ما امروز افتخار می‌کنیم در نیروی دریایی سپاه از موشک ۱۰ کیلومتری تا ۲ هزارکیلومتری را خودمان تولید می‌کنیم. فرمانده ندسا، بسیج دریایی را پدیده‌ای نو تأسیس و بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیج دریایی بسیار مورد تأکید رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی است.
بیشترین بنگاه‌های غیرمجاز در تهران و خراسان رضوی فعالیت می‌کنند
دبیر کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات گفت: استان‌های تهران، خراسان رضوی، مازندران، خوزستان و قم دارای بیشترین بنگاه‌های غیرمجاز در کشور هستند. دستمالچیان گفت: از اتحادیه‌ها و پلیس اماکن درخواست داریم برای حمایت از بنگاه‌های معاملات املاک مجاز با این تعداد بنگاه‌های غیرمجاز که بر پایه آمار زیر ۱۰ درصد تعداد کل بنگاه‌ها هستند برخورد کنند تا شرایط برای کسب و کار سالم میان همه افراد یکسان ایجاد شود.

 اعتماد
ارسال ۲ پیام از واشنگتن به ایران از طریق عمان طی ۴۸ ساعت گذشته
منابع عراقی دیروز اعلام کردند در میانه نگرانی‌ها از بروز جنگ احتمالی میان حزب‌الله و اسراییل، واشنگتن طی ۴۸ ساعت گذشته دو پیام از طریق میانجیگران به تهران ارسال کرده است. منابع مذکور در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» تصریح کردند: آمریکا از خطر وقوع جنگ فراگیر و علنی میان حزب‌الله و اسراییل در سایه زرادخانه تسلیحاتی بزرگ این حزب و نیز حضور گروه‌های محور مقاومت در عراق، سوریه، یمن و حمایت ایران آگاه و نگران است. منابع عراقی افزودند: آمریکا طی ۴۸ ساعت گذشته از طریق میانجی‌های عراقی دو پیام ارسال کرده که مضمون آن این است که خواهان جنگ فراگیر و آشکار در لبنان نیست و به دنبال آرام‌سازی و کاهش تنش‌هاست، واشنگتن همچنین بر لزوم پرهیز از گسترش دامنه جنگ در منطقه تاکید کرده است چرا که واشنگتن بر تامین امنیت تل‌آویو متعهد است و این به معنای ورود آمریکا به منازعه در صورت بروز جنگی علنی و فراگیر است. این منابع گفتند: «دستگاه دیپلماسی آمریکایی در حالت آماده‌باش اعلام نشده قرار دارد و تلاش می‌کند برای انتقال خطرناک بودن وضعیت، کانال‌های ارتباطی خود را با شخصیت‌های نزدیک به تهران باز نگه دارد.»

 اطلاعات
مصونیت قضایی رؤسای‌جمهوری آمریکا لغو شود
رئیس جمهوری آمریکا از دیوان عالی این کشور خواست ضمن انجام اصلاحاتی، متممی را برای حذف مصونیت قضائی سران دولتی، به قانون اساسی اضافه کند و خواستار حذف مصونیت قضایی سران دولتی این کشور از جمله رؤسای ‌جمهوری آمریکا شد. جو بایدن گفت: هیچکس فراتر از قانون در آمریکا نیست و رئیس جمهوری باید تسلیم تصمیمات قضایی شود. وی افزود: من خواهان تغییراتی در قانون اساسی هستم که مصونیت رئیس جمهوری را حتی در زمانی که او بر سر کار است حذف کند.
شهادت ۴۴ مسلمان شیعه در حمله به پاراچنار پاکستان
درگیری‌های چند روز اخیر در منطقه پاراچنار پاکستان که طی آن ۴۴ مسلمان شیعه شهید و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند، پس از آن رخ داد که گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار طالبان با سلاح‌های سنگین به این منطقه شیعه‌نشین هجوم بردند.بر اساس گزارش‌ رسانه‌های پاکستانی، درگیری اولیه در «بشیره» روستای حومه پاراچنار ایالت خیبر پختونخوا بر سر قطعه‌ای زمین کشاورزی رخ داد و به مناطق دیگر سرایت کرد. یک مقام پلیس گفت چهارشنبه هفته گذشته یک مرد مسلح به سمت شورایی که در حال مذاکره درباره این اختلافات چند دهه‌ای بود، آتش گشود. بسیاری از رهبران شیعه این کشور طی روزهای گذشته در بیانیه‌های خود این درگیری‌ها را نتیجه توطئه افراط‌گرایان برای تحت فشار قراردادن شیعیان منطقه پاراچنار دانسته و محکوم کرده‌اند.

 شهروند 
شناورهای پیشرفته اقیانوس‌‌پیما‌ ساخته‌ایم
فرمانده‌ کل سپاه در مراسم الحاق ٧۵٠ شناور رزمی به سپاه گفت: جوانان مؤمن و متخصص نیروی سپاه توانسته‌اند شناورهای پیشرفته اقیانوس‌‌پیما‌، سلاح‌های جدید و مهم‌، موشک‌های با برد مختلف، اژدر‌های زیر‌سطحی‌، پهپادهای برد‌بلند، سامانه‌های جنگ الکترونیک مدرن و… را ‌بسازند. سرلشکر سلامی در همایش فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به اینکه جنگ در دریا بدون ایمان کامل ممکن نیست، اظهار کرد: نبرد در دریا فقط با جسم‌های قوی، روح‌های قوی و قلب‌های مطمئن‌‌، گام‌های ثابت‌، ایمان‌های پایدار ممکن است، چرا که معنویت رکن اصلی قدرت در هر قوای نظامی است.
واکنش دفتر رئیس‌جمهور به برخی خبرسازی‌ها در فضای مجازی
دفتر رئیس‌جمهور انتشار برخی اخبار غیررسمی درباره مصوبات یا لغو برخی دستورات از سوی رئیس‌جمهور را مورد تأیید ندانست و در واکنش به برخی خبرسازی‌ها در فضای مجازی اعلام کرد: اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار مرتبط به دستورات رئیس‌جمهور و تصویب یا لغو برخی از مصوبات، فقط از طریق روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت معتبر است. این دفتر تأکید کرد: انتشار اخبار غیررسمی مورد تایید نیست.
۷۲۰ هزار نفر درسماح ثبت‌نام کردند
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: تا امروز ۷۲۰ هزار نفر برای ثبت‌نام اقدام و حدود ۶۲۰ هزار نفرشان ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند؛ قطعی کردن نام‌نویسی نیز به‌معنای این است که هزینه بیمه را پرداخت کرده‌اند. از نظر ما کسی که در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کند، زائر است. میراحمدی افزود: یکی از اقداماتی که در دولت سیزدهم انجام شد، توسعه مرز‌های مهران، خسروی، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق بود و برای امسال هم مرز دریایی به آن اضافه شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رژیم صهیونیستی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت؛ خون خواهی «هنیه» را وظیفه خود می‌دانیم
ایرنا/ در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیامی صادر کردند: متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم. انالله و انا الیه راجعون. ملت عزیز ایران! رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی شهادت اسماعیل هنیه
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی شهادت اسماعیل هنیه در پیام تسلیتی اعلام کرد: آن مجاهد شجاع‌ و متفکر یکی‌ از چهره‌های‌ درخشانی‌ بود که‌ در مبارزات‌ اسلامی‌ مردم‌ فلسطین‌ در دهه‌ها‌ی‌ اخیر همه‌ی‌ توان‌ و امکان‌ خود را به صحنه آورد و جمع کثیری از عزیزانش را نیز در ترورهای هدفمند رژیم غاصب صهیونیستی تقدیم راه آزادی قدس کرد و اکنون‌ جان‌ عزیز خود را بر سر آرمان مقدسش تقدیم کرد. این‌ مرگ‌ سرخ‌ و افتخارآمیز، آرزوی دیرینه او بود و خون او موجب استمرار و تحکیم قدرت جبهه مقاومت خواهد شد. در ادامه این پیام آمده است:بی‌شک این جنایت صهیونیستی بی‌پاسخ نخواهد ماند و ‌پیروزی‌ قاطع‌ جبهه‌ی‌ حق‌ و آزادی و رهایی ملت‌ مظلوم‌ فلسطین‌ ثمره خون این شهید و شهدای قدس خواهد بود. در این پیام تصریح شده است: رژیم جنایتکار صهیونیستی و همه مزدورانی که در این جنایت دست داشتند به سزای عمل پلید خود خواهند رسید و زیر ضربه انتقام سخت خرد خواهند شد. إن‌شاءالله.

اسرائیل را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهیم کرد
مهر/ مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در فضای مجازی با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه، نوشت: امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم. شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پرقدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر مقاومت به‌ویژه ایران مواجه خواهد شد
فارس/ اطلاعیه شماره ۲ روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی ترور شهید اسماعیل هنیه منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است: همان گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد، در نخستین ساعات بامداد امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ «آقای دکتر اسماعیل هنیه» رئیس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند. شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰ هیئت خارجی دعوت شده توسط «مجلس محترم شورای اسلامی» برای شرکت در «آیین تحلیف چهاردهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران» بودند که طی سالیان اخیر به ویژه پس از عملیات تاریخی «طوفان الاقصی» سفرهای متعددی به کشورمان داشتند. این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خفت بار ۹ ماه جنگ در غزه که منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطینی شده است از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد. در ادامه این اطلاعیه آمده است:بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

پیام پسر شهید اسماعیل هنیه
صدا و سیما/ به گزارش کانال تلگرام خبرگزاری سما، عبدالسلام هنیه، پسر شهید اسماعیل هنیه، درباره شهادت پدرش گفت: پدرم هر روز شهادت را احساس می‌کرد. ما به او افتخار و سرمان را بلند می‌کنیم. خون پدر من از خون کوچکترین کودک فلسطینی، باارزش‌تر نیست. پدرم به آنچه آرزویش بود رسید، ما در خیزش و مبارزه‌ای مستمر علیه دشمن اشغالگر قرار داریم و مقاومت با ترور رهبرانش پایان نمی‌یابد و حماس تا آزادی فلسطین به مقاومت ادامه می‌دهد.

درخواست نتانیاهو از وزیران کابینه برای سکوت درباره شهادت هنیه
ایسنا/ رسانه‌های عبری نوشتند: «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر، به وزرا دستور داد که درباره ترور اسماعیل هنیه،‌ رئیس دفتر سیاسی حماس صحبت نکنند و به آن نپردازند.پس از آنکه رسانه‌های دولتی ایران از شهادت اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ایران خبر دادند، ارتش رژیم صهیونیستی به شبکه خبری سی.ان.ان گفت که به گزارش‌های رسانه‌های خارجی در این باره پاسخ نمی‌دهند.

رژیم صهیونیستی حریم هوایی شمال اراضی اشغالی را بست
ایسنا/ در پی اقدام بزدلانه رژیم صهیونیستی با حمله به ضاحیه جنوبی بیروت و همچنین ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، منابع رسانه‌ای عبری از بسته شدن حریم هوایی شمال اراضی اشغالی خبر دادند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به دلیل این اقدام اشاره نکرده ‌است، اما به نظر می‌رسد که این تصمیم از ترس پاسخ گروه‌های مقاومت و حزب‌الله به حمله اخیر به ضاحیه جنوبی بیروت و همچنین ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اتخاذ شده باشد.در همین راستا، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که مقامات این رژیم پس از ارزیابی اوضاع تصمیم به بستن حریم هوایی اراضی اشغالی از جنوب حیفا به سمت شمال اراضی اشغالی به مدت ۲۴ ساعت گرفتند.این سازمان گزارش داد که این تصمیم از ترس پاسخ حزب‌الله اتخاذ شده است.

بیانیه حزب‌الله لبنان درباره حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت
باشگاه خبرنگاران/ روابط رسانه‌ای جنبش حزب الله لبنان در بیانیه اولیه‌ای درباره حمله دیروز سه شنبه رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت اعلام کرد: همانطور که مشخص شد، دشمن صهیونیستی دیروز سه شنبه به حومه جنوبی بیروت یک ساختمان مسکونی در یکی از محله‌های آن را هدف قرار داد که منجر به شهادت تعدادی از شهروندان و زخمی شدن تعدادی دیگر شد؛ و تخریب عمده تعدادی از طبقات ساختمان.به گزارش مرکز رسانه ای حزب الله، در این بیانیه آمده است: در آن زمان رهبر بزرگ جهاد، برادر آقای فؤاد شکر (حاج محسن) در این ساختمان حضور داشتند. ‏حزب الله لبنان اعلام کرد: از زمان وقوع این حادثه، تیم‌های پدافند غیرنظامی با توجه به وضعیت لایه‌های تخریب شده، با جدیت، اما به کندی برای آواربرداری تلاش کرده‌اند و همچنان منتظر نتیجه‌ای هستیم که دست اندرکاران این عملیات در خصوص سرنوشت این حادثه به دست خواهند آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *