خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۲۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
آمریکا مانع جدی پایان جنایات صهیونیست‌ها در غزه است
علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه که در رأس هیأتی برای شرکت در دو نشست شورای امنیت درباره فلسطین و چندجانبه‌گرایی به نیویورک سفر کرده، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که قرار است دو نشست مهم در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شود، گفت: در فلسطین و غزه‌، یک جنایت و نسل‌کشی عینی و آشکار در ۹ ماه گذشته در حال انجام است. جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه‌های سیاسی، حقوقی و دیپلماسی عمومی موضوع فلسطین، به صورت جدی در کنار دیگر تحرکات و فعالیت‌هایش، نقش‌آفرین فعالی بوده است. سرپرست دستگاه دیپلماسی همچنین با ذکر این نکته که موضوع چندجانبه‌گرایی واقعیتی است که سال‌هاست در صحنه بین‌المللی بیان شده، اظهار داشت: یکجانبه‌گرایی آمریکا نه تنها نمی‌تواند صلح، ثبات و امنیت را در دنیا به دنبال داشته باشد، بلکه رویکرد زیاده‌خواه و برتری‌جویی آمریکا در عرصه بین‌المللی باعث شده در موضوعات مهم بین‌المللی، بن‌بست ایجاد شود. نمونه بارز آن همین جنایتی است که صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهند و آمریکایی‌ها به مانعی جدی برای پایان دادن به جنایت صهیونیست‌ها تبدیل شده‌اند.
جنایت تروریست‌ها در عمان
یک تروریست به حسینیه و مراسم عزاداری شیعیان در وادی الکبیر در حومه مسقط عمان حمله کرد. بر اساس گزارش اولیه پلیس عمان، ۴ نفر از عزاداران شهید و ده‌ها نفر مجروح شدند. برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی است بیش از ۲۰ نفر در این حمله تروریستی شهید و دهها نفر دیگر زخمی شده‌اند. بیش از ۷۰۰ نفر در این مراسم عزاداری حضور داشتند و گزارش‌ها حاکی از آن است که عزاداران تبعه پاکستانی بودند.
این جنایت در حالی صورت می‌گیرد که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم اشغالگر قدس، انگلیس و آمریکا، هدایتگران اصلی تروریست‌های تکفیری و معاندان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بوده و تاکنون بارها نقش آنها در بروز حوادثی از این دست به اثبات رسیده است.

 همشهری 
مراسم عزاداری شب تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد
مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی در حسینیه امام‌خمینی رحمه‌الله علیه با حضور رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، محمدمخبر سرپرست دولت سیزدهم و سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار محمدعلی جعفری و سردار امیرعلی حاجی‌زاده و سایر مقامات کشوری و لشکری برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی به سخنرانی پرداخت و محمود کریمی در رثای علمدار رشید کربلا حضرت اباالفضل‌العباس – علیه السلام – مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی کرد. همچنین در مراسم عزاداری شب عاشورا حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی به ایراد سخن پرداخت و میثم مطیعی مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی کرد.
صهیونیست‌ها به جان هم افتادند
ارتش اسرائیل به هزاران صهیونیست حریدی(تندرو) برای انجام تست‌های پزشکی به‌منظور پیوستن به ارتش پیامک داده است. پس از اعلام این خبر، حریدی‌ها در اعتراض به این اقدام به خیابان‌ها ریختند و در درگیری با نیروهای نظامی، ۲ نفر را زخمی کرد‌‌ند.
فرمان جنگ در دست حزب‌الله
یک رسانه اسرائیلی در گزارشی نوشته است که وقتی حزب‌الله آتش‌بس بخواهد، یک‌بار به مناسبت عید قربان و یک‌بار به مناسبت عاشورا، جنگ را متوقف می‌کند و هرگاه هم بخواهد می‌جنگد. حزب‌الله است که سرعت و ریتم نبرد را در شمال غزه تنظیم می‌کند.

 کیهان
سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بازگشایی شد
سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در مکانی جدید فعالیت خود را از سرگرفته است. سفارت جمهوری آذربایجان در پی مذاکرات مقامات این جمهوری و ایران بازگشایی شد. از سرگیری کار سفارت به توسعه بیشتر روابط جمهوری آذربایجان و ایران بر اساس احترام متقابل و حسن همجواری، اجرای توافقات حاصل شده بین دو کشور و مسائلی که نیاز به حل و فصل دارند، کمک خواهد کرد.
استقبال روسیه از بازگشایی مجدد سفارت جمهوری آذربایجان در ایران
سفارت فدراسیون روسیه در تهران در صفحه رسمی خود در فضای مجازی نوشت: «از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران را به دوستان و همکاران آذربایجانی خود صمیمانه تبریک می‌گوییم. موفقیت روزافزون برایتان آرزومندیم.»

 ایران
تأیید بانک جهانی بر خروج ۶ میلیون ایرانی از خط فقر
ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح یکشنبه به ریاست دکتر مخبر تشکیل جلسه داد. در این جلسه، گزارش جدید بانک جهانی از وضعیت اقتصاد ایران مربوط به بهار سال ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفت. این گزارش که با عنوان «تداوم رشد اقتصادی در ایران در میانه تنش‌های سیاسی منطقه‌ای» منتشر شده‌، نشانگر بهبود شاخص‌های اصلی اقتصادی بویژه رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، فقر و توزیع درآمد در طول دوره سه‌ساله فعالیت دولت سیزدهم است.
بر اساس این گزارش، رشد مداوم اقتصادی متوسط بالای ۵ درصدی در سال‌های گذشته، کاهش نرخ بیکاری به رقم بی‌سابقه ۸.۱ درصدی را در پی داشته است. اگر چه در چند سال گذشته بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی با افت فرصت‌های شغلی روبه‌رو بود، اما رشد بخش‌های صنعت و خدمات موجب کاهش بیکاری در سال‌های اخیر شده است. همچنین بر اثر سیاست‌های موفق دولت در کنترل رشد نقدینگی، نرخ تورم نقطه به نقطه با کاهش محسوس از ۵۵.۵ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۳۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسیده است. گزارش مذکور نشان می‌دهد که نرخ فقر بویژه در روستاها به میزان حداقل ۷.۴ واحد درصد کاهش یافته و دست‌کم ۶.۱ میلیون نفر از شمول خط فقر خارج شده‌اند. رشد کلی مصرف بر اثر افزایش درآمد ناشی از رشد اقتصادی و نیز برنامه‌های دولت بویژه افزایش قابل ملاحظه یارانه‌های نقدی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نقش مهمی در کاهش فقر در سه سال گذشته داشته است.
نشست هیأت دولت با حضور مخبر
محمد مخبر یکشنبه گذشته در آخرین نشست هیأت دولت سیزدهم، ضمن تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اصحاب با وفایش، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه در سایه سکوت و انفعال مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی را شدیداً محکوم کرد و گفت‌: این روزها جنایتگری صهیونیست‌ها در غزه با پشتیبانی و حمایت امریکا تشدید و همه تلاش‌های بین‌المللی نیز برای آتش‌بس با شکست مواجه شده است. مخبر با بیان اینکه وضعیت بحرانی و غیرانسانی غزه، برگ ننگین دیگری بر کارنامه سیاه و مملو از جنایت نظام سلطه رقم زده است، تصریح کرد:‌ متأسفانه بیشتر کشورهای اسلامی نیز در این رابطه به وظایف خود عمل نکرده و اقدامات آنان از مرحله حرف فراتر نرفته است.
آزادی حاجی ایرانی پس از ۲۰ روز بازداشت
حجت‌الاسلام سید کاظم روح‌بخش که ۲۰ روز قبل و پس از برگزاری مناسک حج در مدینه بازداشت شده بود، روز دوشنبه هفته جاری آزاد شد. مقام‌های سعودی بدون اعلام علت بازداشت این حاجی ایرانی، شامگاه یکشنبه او را به دوبی فرستاده بودند.
رژیم صهیونیستی از بازداشت سه نفر به اتهام همکاری با ایران خبر داد
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل(شین‌بت) از بازداشت سه شهروند صهیونیستی طی دو هفته گذشته به اتهام انجام اقداماتی علیه امنیت ملی تحت هدایت مأموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران خبر داده است.
بنا بر این گزارش، یکی از مظنونان به نام الیملک استرن، از طریق پیام‌رسان تلگرام با پروفایلی به نام «آنا النا» در تماس بوده است. شخصی که این صهیونیست ۲۱ ساله ساکن بیت شمش در سرزمین‌های اشغالی با او در تماس بوده، از استرن خواسته که وظایف مختلفی از جمله آویزان کردن پوسترهایی در تل‌آویو، مخفی کردن پول در مکان‌های مختلف در اورشلیم و تل‌آویو و تحویل بسته‌هایی به درب خانه‌های غیرنظامیان صهیونیستی را انجام دهد؛ بسته‌هایی که حاوی سر بریده یک حیوان، سر بریده عروسک در کنار چاقو و پیام تهدیدآمیز بوده است. آتش‌ زدن جنگل نیز از جمله درخواست‌های پروفایل تلگرامی «آنا النا» از استرن بوده است. مأموران امنیتی رژیم صهیونیستی خبر دادند، استرن با انجام این درخواست‌ها، به استثنای ارتکاب قتل و آتش زدن جنگل موافقت کرده بود. بنا بر اعلام شین‌بت، این شهروند صهیونیستی با ارز رمزنگاری شده دستمزد گرفته و دو صهیونیست دیگر را هم برای کمک در زمینه انجام مواردی مشابه استخدام کرده است. شین‌بت در بیانیه‌ای که منتشر کرده، اعلام کرده است: «تماس با شهروندان اسرائیلی از طریق شبکه‌های اجتماعی با هویت دروغین روش شناخته‌شده سازمان‌های اطلاعاتی ایران است.»

 وطن امروز 
بازگشایی سفارت آذربایجان نتیجه دیپلماسی شهید رئیسی است
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏با بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، یکی دیگر از ثمرات دیپلماسی نتیجه‌محور ‎شهید رئیسی در این ۵۰ روز، با پیگیری جدی دکتر مخبر و وزارت امور خارجه به نتیجه رسید. دولت ‎راه خدمت شهید رئیسی را تا آخرین لحظه ادامه می‌دهد».
دولت بنده موضوع فلسطین را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین – حماس عصر یکشنبه در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان، در تشریح آخرین وضعیت غزه گفت: رژیم صهیونیستی و حامیانش بزرگ‌ترین و هولناک‌ترین جنایات و کشتار جمعی را در این ۹ ماه مرتکب شده‌اند. هنیه همچنین با اشاره به جنایت روز شنبه رژیم صهیونیستی در منطقه خان‌یونس غزه اظهار داشت: صهیونیست‌ها هر بار که چنین جنایاتی مرتکب شده‌اند، اینگونه توجیه می‌کنند که به دنبال به شهادت رساندن فرماندهان اصلی حماس هستند اما این ادعاها برای گمراه کردن افکار عمومی و کاملا دروغ است.
پزشکیان نیز در این مکالمه تلفنی ضمن محکومیت جنایت اخیر رژیم صهیونیستی و تسلیت به فلسطینیان خاطرنشان کرد: دولت بنده موضوع فلسطین را به عنوان موضوع محوری جهان اسلام، در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. تلاش خواهیم کرد با همکاری و همراهی سایر کشورهای اسلامی و همسایه، با استفاده از همه اهرم‌های سیاسی و دیپلماتیک، پایان جنگ علیه غزه و توقف کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین را محقق کنیم.
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه در گام بعدی با جدیت پایان اشغال طولانی‌ مدت سرزمین‌ فلسطین را دنبال خواهیم کرد، گفت: معتقدیم آینده غزه باید توسط مردم فلسطین و در چارچوب توافق فلسطینی-فلسطینی تعیین شود.
انفجار در حرم حضرت شاهچراغ تکذیب شد
پس از انتشار اخباری مبنی بر وقوع انفجار در حرم حضرت شاهچراغ – علیه السلام – ، هر گونه حادثه امنیتی و انفجار توسط مقامات امنیتی و استانی تکذیب شد. شامگاه ۲۵ تیر شنیده‌ها حاکی از آن بود که صدایی شبیه انفجار از نزدیکی بازار حاجی در اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ به گوش رسیده است اما لحظاتی بعد معاون سیاسی – امنیتی استانداری فارس اعلام کرد: انفجاری رخ نداده و علت انتشار اخبار نادرست در دست بررسی است. ساعتی بعد سیدمصطفی بحرینی، دادستان فارس نیز درباره خبر منتشر شده در فضای مجازی گفت: صدای تیر‌اندازی شنیده شده در اطراف شاهچراغ مربوط به شلیک سهوی یکی از عوامل امنیتی بوده و بر اثر سهل‌انگاری رخ داده است. بحرینی با بیان اینکه صدای تیراندازی در یکی از خیابان‌های منتهی به حرم شنیده شده و محدوده حرم در امنیت کامل است، افزود: مراسم شب عاشورای حسینی هم اکنون در امنیت کامل در حرم در حال برگزاری است. فرمانده انتظامی استان فارس نیز با اشاره به اینکه هیچ مساله امنیتی رخ نداده است، تأکید کرد: هیچ خبری نیست و مردم در امنیت کامل مشغول برگزاری مراسم عزاداری هستند.

 جوان
حالا نوبت دنیاست که به تحولات ایران واکنش سازنده نشان دهد
باقری در مصاحبه با نیوزویک با اشاره به سیاست خارجی کشورگفت: «ایران نسبت به از سرگیری مذاکرات با امریکا به منظور احیای مشارکت متقابل در توافق هسته‌ای استقبال می‌کند، اما ما همچنین قصد داریم روابط خود را با چین، روسیه و کشور‌های همسایه بیشتر تقویت کنیم.» سرپرست وزارت خارجه گفت: «برگزاری انتخابات در کمتر از ۵۰ روز که همراه با امنیت کامل بود و همچنین انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب کشورم، هر یک پیام‌ها و سیگنال‌های سازنده‌ای را برای ثبات و صلح منطقه‌ای و جهانی به دنبال داشته است؛ و ما بر این باوریم که اکنون زمان و نوبت سایر کشورهاست که نسبت به این تحولات مهم و سازنده‌ای که در جمهوری اسلامی ایران رخ داده، واکنش سازنده و مثبت نشان دهند.»

 خراسان 
همه وظیفه داریم که روند پیشرفت کشور کند نشود و با قدرت ادامه پیدا کند
سعید جلیلی در جمع عزاداران شب عاشورای حسینی در یاسوج گفت:در ایام انتخابات حرکتی روستا به روستا و محله به محله و شهر به شهر آغاز شد، این حرکت ادامه خواهد داشت و فقط مربوط به انتخابات نیست چراکه کشور متعلق به همه است. چه دولت مشغول به کار چه دولت رقیب و چه دولت رفیق همه وظیفه داریم که روند پیشرفت کشور کند نشود و با قدرت ادامه پیدا کند.
خروج ۴۸۵ قلم کالا از شمول ارز ترجیحی
داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که در اجرای سیاست محدودسازی تخصیص ارز ترجیحی، از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۸۵ قلم کالا از شمول ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی خارج شد و در حال حاضر صرفاً واردات ذرت، روغن، کنجاله سویا و دارو با ارز ترجیحی انجام می‌شود.
پکن آماده همکاری با دولت پزشکیان است
لین جیان گفت: چین از پیام رئیس جمهور منتخب مسعود پزشکیان درباره روابط ایران با چین تقدیر می‌کند. مراودات دوستانه بین دو کشور ما به قرن‌ها قبل بازمی گردد. طی ۵۰ سال گذشته و به خصوص از زمانی که دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار کردند، روابط دوجانبه از رشد سالم و پایدار برخوردار بوده است. وی افزود: چین و ایران در مواجهه با چشم‌انداز پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی، از یکدیگر حمایت کرده و در کنار هم بوده، اعتماد متقابل راهبردی را افزایش داده، مراودات و همکاری‌ها در زمینه‌های گوناگون را ترقی داده و ارتباطات و هماهنگی سالمی را در امور منطقه‌ای و بین‌المللی حفظ کرده‌اند که به نفع هر دو ملت بوده و به صلح و ثبات منطقه ای و جهانی کمک کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین برای روابط خود با ایران ارزش زیادی قائل است و آماده همکاری با دولت جدید ایران برای پیشبرد مستمر مشارکت راهبردی جامع ایران و چین است.

 مردم سالاری 
تقدیر سرپرست ریاست جمهوری از مهندسین و عوامل نیروگاه رامین اهواز
سرپرست ریاست جمهوری در حاشیه سفر به خوزستان در دیدار جمعی از مهندسان و عوامل نیروگاه رامین اهواز از تلاش‌های مؤثر آنان برای جلوگیری از قطعی برق در این استان تقدیر کرد. مخبر در این دیدار توسعه صنعتی کشور را مدیون تلاش مهندسان و کارشناسانی ماهر و مجرب دانست و گفت: آنان افزون بر علم، دانش و مهارت، آراسته به زینت اخلاق، ایثار و فداکاری برای خدمت به مردم هستند. وی افزود: گسترش روحیه جهادی و از خودگذشتگی کلید موفقیت کشور است و آنچه در مدیریت حادثه نیروگاه رامین اهواز شاهد بودیم تنها نمونه‌ای از تلاش غیرتمندانه برای جلوگیری از خطر خاموشی گسترده در روزهای داغ تابستان و حفاظت از جان و مال مردم بود و این اقدام در سرتاسر کشور در حال تکرار است.
نشتی کندانسور نیروگاه رامین که می‌توانست به خاموشی در بخشی از کشور در تیرماه و گرم‌ترین روزهای سال ختم شود، توسط متخصصان داخلی طی کمتر از ۱۸ ساعت در حالت آماده‌ به کاری نیروگاه تعمیر شد. ۱۸ ساعت عملیات پیچیده مهندسی بدون وقفه ادامه یافت و فردای آن روز تعمیرات با موفقیت به انتها رسید و نیروگاه بدون ثانیه‌ای توقف به تأمین برق پرداخت و خطر خاموشی گسترده هم از کشور رخت بر بست. رضا خسروی و محمد امیری از مهندسان مکانیک و کارشناسان توربین تنها ۲ تن از ده‌ها متخصصی بودند که برای روشنایی مردم به طبقه آخر جهنم رفتند و برگشتند.
تضعیف اسرائیل، تقویت ایران
«گیورا ایلند» ژنرال سابق ارتش و مشاور پیشین امنیت داخلی اسرائیل ضمن رد ادعای مقامات اسرائیل مبنی بر پیروزی کامل در غزه و مرز لبنان، اذعان کرد که جایگاه این رژیم تضعیف و موقعیت ایران به دلیل ائتلاف با روسیه و چین تقویت شده است. ایلند در این باره گفت: وضعیت در کرانه باختری، به سمت یک انتفاضه جدید پیش می‌رود. مشاور اسبق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی افزود: انزوای بین المللی اسرائیل بیشتر شده است و از نظر نیروی نظامی و اقتصاد دچار مشکل شده‌ایم. ایلند خاطرنشان کرد: باید در راستای تقویت موضعمان در سایر صحنه‌ها برای پایان دادن به جنگ در غزه تلاش کنیم.
این مقام سابق صهیونیست تأکید کرد: قبل از حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) گذشته نمی‌دانستیم که جایگاه اسرائیل تضعیف و موقعیت ایران تقویت شده است. مشاور امنیت داخلی پیشین رژیم صهیونیستی اذعان کرد: ایران با ایجاد ائتلاف با روسیه و چین، موقعیتش را تقویت کرده است. در صورتی که به جنگ فرسایشی در شمال و جنوب ادامه دهیم، نمی‌توانیم با حلقه آتشی که ایران در اطراف ما ایجاد کرده است، مقابله کنیم.

 قدس 
حمله تروریستی به پادگان ارتش در پاکستان
ارتش پاکستان اعلام کرد در پی تلاش گروهی از تروریست‌های طالبان پاکستانی برای حمله به پادگان نظامی «بَنو» واقع در ایالت «خیبر پختونخوا» در شمال غرب این کشور، هشت نفر از نیرو‌های ارتش و ۱۰ نفر از مهاجمان کشته شدند. این حمله توسط شاخه «حافظ گل بهادر» زیرمجموعه گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان انجام شده است.
هر نقطه‌ای در غزه یک قتلگاه احتمالی است
آنتونیو گوترش در پیامی با اشاره به حملات مکرر رژیم صهیونیستی به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی، گفت: حجم ویرانی‌ها در غزه، غیرقابل قبول و هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد. به طوری که هر نقطه در این شهر، یک قتلگاه احتمالی برای کودکان و زنان است. وی از همه طرف‌ها خواست با نشان دادن شجاعت، تمایلشان را به دستیابی به توافق اعلام کنند.
شهرک‌نشینان صهیونیست خیابان «ایالون» تل‌آویو را بستند
شهرک‌نشینان صهیونیست در اعتراض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و کارشکنی وی در زمینه تبادل اسرای صهیونیست، خیابان ایالون شهر تل‌آویو را با هدف اعتراض به بی‌توجهی کابینه نتانیاهو به سرنوشت اسرای صهیونیستی در نزد مقاومت فلسطین بستند. آن‌ها در این تجمع، خواستار توافق با مقاومت فلسطین برای آزادی اسرای صهیونیست شدند.
بلینکن از نسل‌کشی در نوار غزه «عمیقاً نگران» شد!
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار با ران درمر، وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی و تساحی هنگبی، رئیس شورای امنیت داخلی این رژیم در واشنگتن درخصوص جنایات تل‌آویو علیه ساکنان نوار غزه ابراز نگرانی عمیق کرد. این در حالی است که آمریکا حامی اصلی ارسال تسلیحات نظامی ، لجستیکی و مالی به رژیم صهیونیستی در غزه است.

 اطلاعات 
درآمد ارزی کشور به ۵/۲۵ میلیارد دلار رسید
بنابر اعلام بانک مرکزی، در سه ماهه نخست امسال درآمدهای ارزی کشور به ۵/۲۵ میلیارد دلار رسید. بانک مرکزی با انتشار آمار تحولات بازرگانی خارجی کشور اعلام کرد: در سه ماهه نخست امسال صادرات نفتی و غیر نفتی کشور به ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته، چهار میلیارد دلار (۶/۱۸ درصد) افزایش یافته است.
هدف دیدار با اردوغان مهم است، نه صرف دیدار
رئیس جمهور سوریه با تأکید بر لزوم پاسخ به چرایی قطع روابط این کشور با ترکیه از ۱۳ سال پیش، گفت اگر دیدار با همتای ترکیه‌ای، مشکلی از سوریه را حل کند، در این کار تردید نخواهد کرد.بشار اسد در خصوص از سرگیری روابط با ترکیه گفت: اگر دیدار با اردوغان نتیجه داشته باشد یا در آغوش کشیدن وی منافع سوریه را تأمین کند، من این کار را انجام خواهم داد اما مشکل، صرف دیدار با اردوغان نیست بلکه محتوا و هدف این دیدار است؛ لذا اولین سؤالی که باید بپرسیم این است که چرا روابط از ۱۳ سال پیش، از مسیر عادی خود خارج شده است؟ وی تأکید کرد: ما از هر طرحی برای بهبود روابط استقبال می‌کنیم اما اگر این دیدار نتیجه نداشته باشد، روابط بدتر خواهد شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رشد اقتصاد ایران در ۲۰۲۴ به ۳.۳ درصد می‌رسد
مهر/ صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرده است در سال جاری میلادی متوسط رشد اقتصاد جهانی به ۳.۲ درصد برسد که اندکی کمتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود. رشد اقتصادی دنیا در سال میلادی گذشته ۳.۳ درصد برآورد شده است. اقتصادهای پیشرفته در سال ۲۰۲۴ تنها ۱.۷ درصد رشد خواهند کرد اما رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه در این سال به ۴.۳ درصد خواهد رسید.این نهاد بین المللی همچنین پیش بینی کرده است اقتصاد ایران که در سال گذشته ۴.۶ درصد رشد کرده بود در سال جاری نیز رشد ۳.۳ درصدی را تجربه کند. صندوق بین المللی پول در گزارش سه ماه قبل خود نیز رشد ۳.۳ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ پیش بینی کرده بود.

رسوایی جاسوسی دوربین‌های خیابانی ازصهیونیست‌ها
تسنیم/ رسانه‌های عبری زبان از رسوایی جدید جاسوسی دوربین‌های کنترل شهری از خانه‌ها و حریم خصوصی صهیونیست‌ها خبر دادند.چند رسانه عبری زبان در گزارش‌های مشابهی اعلام کردند براساس گزارش جدید رئیس اداره بازرسی اسرائیل، هیچ نهاد مشخصی بر عملکرد دوربین‌های نصب شده در خیابان‌ها نظارت نکرده و این نگرانی وجود دارد که برخی از این دوربین‌ها حریم خصوصی افراد را نقض می‌کنند.در این گزارش تاکید شده است هیچ نهاد مشخصی بر عملکرد این دوربین‌ها نظارت ندارد، و هیچ کس نمی‌داند اطلاعات مربوط به دوربین‌ها به کجا می‌رود، همچنین تحقیقات این اداره نشان می‌دهد که برخی از این دوربین‌ها در نزدیکی مناطق خصوصی و خانه‌های مردم نصب شده و حریم خصوصی آنها را نقض می‌کند.

بایدن: اگر پزشکان بگویند شاید از رقابت‌ها کنار رفتم
تسنیم/ جو بایدن در اولین موضع خود که نشان از تشدید فشار دموکرات‌ها بر وی دارد، به شبکه آمریکایی BET گفت: «اگر پزشکان به من بگویند که مشکل سلامتی دارم، برای ادامه حضور در رقابت‌ها تجدیدنظر می‌کنم.» بایدن گفت: «زمانی که کاندید شدم، انتظار نداشتم اختلافات به این حد برسد، اکنون باید برای غلبه بر این چند دستگی‌ها عمیق در کشور به مسیر خود ادامه دهم». او سن بالای خود را یک مزیت عنوان کرد و گفت که این نشان دهنده تجربه و «حکمت» او است.او همچنین گفت که کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و برای همین از اینکه از رقابت‌ها کناره‌گیری کند، تردید دارد و علی‌رغم مخالفت‌ها برای ادامه کمپین انتخاباتی مصمم است.

بازداشت عامل تخریب پرچم‌های محرم در افغانستان
تسنیم/ نیروهای امنیتی در کابل اعلام کردند عوامل تخریب پرچم‌های عزاداری محرم توسط نیروهای امنیتی شناسایی و بازداشت شده‌اند. نیروهای امنیتی طالبان با انتشار ویدئویی تاکید کردند سه نفر را در ناحیه ششم شهر کابل بازداشت کرده‌اند.بر اساس این ویدئو، این افراد با پایین کشیدن پرچم‌های عزاداری و پاره کردن آنها به دنبال ایجاد تنش مذهبی بودند که سرانجام بازداشت شدند.هفته گذشته در شهر هرات و کابل برخی تصاویر منتشر شد مبنی بر این که عده‌ای شبانه به تخریب نمادها و پرچم‌های عزاداری پرداخته‌اند.

ادعای دست داشتن ایران در حمله به ترامپ رد است
تسنیم/ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن رد گزارش ادعایی یکی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر نقش ایران در حمله به ترامپ، انتشار چنین ادعاهایی را دارای اهداف و انگیزه‌های مغرضانه سیاسی دانست.ناصر کنعانی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در پیگرد قضایی ترامپ به دلیل نقش مستقیم او در جنایت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصمم است، اما هرگونه مداخله در حمله مسلحانه اخیر علیه ترامپ و یا ادعاها در مورد قصد ایران برای چنین اقدامی را قویا رد می‌کند و چنین ادعاهایی را دارای اهداف و انگیزه‌های مغرضانه سیاسی می‌داند.شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، مدعی شده بود مقامات اطلاعاتی این کشور در هفته‌های اخیر نقشه‌ای احتمالی از سوی ایران برای کشتن «دونالد ترامپ» را کشف کرده‌اند.

حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد
تسنیم/ منابع خبری از حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد مقر نظامیان آمریکایی در عراق خبر دادند.شبکه المیادین از شنیده شدن صدای انفجار در پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار عراق که محل استقرار نظامیان آمریکایی است، خبر داده بود.مقاومت اسلامی عراق هم ازحمله پهپادی به پایگاه هوایی معالیم رژیم صهیونیستی خبر داده بود.

عراق حمله به حسینیه شیعیان در عمان را محکوم کرد
تسنیم/ وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای حمله تروریستی به حسینیه شیعیان در منطقه «وادی الکبیر» در اطراف شهر مسقط پایتخت عمان را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «بر حمایت و پشتیبانی خود از دولت و مردم عمان تأکید می‌کنیم و مراتب همدردی خود را با خانواده‌های جانباختگان اعلام می‌داریم؛ عراق تمامی اشکال خشونت را نفی می‌کند.» شب گذشته در حمله گروه تروریستی داعش در یک حسینیه در اطراف مسقط ۶ نفر از عزاداران حسینی شهید و دهها تن زخمی شدند. دو تن از کشته شدگان از مأموران پلیس عمان بودند، باقی شهدا از شیعیان پاکستانی بودند، وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد چهار پاکستانی در این حمله تروریستی به شهادت رسیده و ۳۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.سه فرد تروریست نیز با شلیک نیروهای پلیس از پا در آمدند.سخنگوی وزارت خارجه ایران این واقعه تروریستی را قویا محکوم کرد.

دستور خاخام یهودی برای فرار از خدمت سربازی
تسنیم/ یدیعوت آحارانوت در گزارشی اعلام کرد، خاخام یتسحاق یوسف، خاخام ارشد سابق حریدی‌ها اعلام کرد، هر فردی از پیروانش که فراخوان دعوت به سربازی را دریافت می‌کند، آن را پاره کرده و به آن توجهی نکند.این رسانه عبری زبان به نقل از خاخام یوسف گفت: رویکرد الزام سربازی رفتن یهودیان حریدی با شکست مواجه خواهد شد، این امری است که در تورات به آن اشاره شده است از اینرو نه از آنها می‌ترسد و نه به اظهارات آنها گوش می‌دهد، همه باید به این دستور العمل توجهی نکنند، هر جوان یهودی افراطی هم که به دلیل بی توجهی به این دستور راهی زندان شود، مدیر مدرسه دینی‌اش هم باید همراه او برود.عصر روز سه شنبه سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده بود، دستورات فراخوانی اولین دسته از یهودیان افراطی برای انجام خدمت سربازی آماده شده و از روز یکشنبه آینده به آدرس آنها ارسال خواهد شد.

موضع ترکیه در قبال اسرائیل تغییر نخواهد کرد
فارس/ رئیس جمهور ترکیه گفت که موضع آنکارا در قبال رژیم صهیونیستی، «تا زمانی که سیاست قتل‌عام، اشغالگری و نسل‌کشی در غزه و دیگر سرزمین‌های فلسطینی ادامه داشته باشد» تغییر نخواهد کرد.اردوغان توضیح داد: «اگرچه سرکوبگرانی که از خون، اشک و اشغالگری تغذیه می‌کنند از موضع ما ناراحت هستند، اما ما قاطعانه در کنار فلسطین ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد». وی توضیح داد که در جریان نشست ناتو در هفته گذشته در واشنگتن، مسئله جنایاتی را که رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ علیه فلسطینیان در غزه انجام داده، مطرح کرده است.رئیس جمهور ترکیه ضمن تاکید بر ضروری بودن توقف حملات رژیم صهیونیستی برای منطقه و صلح و امنیت بشریت، اظهار داشت که آنکارا تمام ابزارهای ممکن را برای تحت فشار قرار دادن کابینه تل‌آویو برای پذیرفتن آتش‌بس را به کار گرفته است.

ترور ترامپ دموکراسی پوشالی آمریکا را نشان داد
ایرنا/ سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به حادثه سوء قصد به جان دونالد ترامپ تاکید کرد: جهان پس از این حادثه دموکراسی پوشالی آمریکا را مشاهده کرد.زاخارووا در پیامی که آن را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، نوشت: متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش تر در خصوص این سخنان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که گفته بود «برای از بین بردن درگیری در اوکراین، باید ریشه‌های آن را از بین برد و از جمله آن ریشه‌ها، تهدیدهایی است که از سوی کشورهای غربی متوجه روسیه است»، این طور پاسخ داده بود که «هیچکس روسیه را تهدید نمی‌کند و در حقیقت آنچه را که روسیه به عنوان یک تهدید در نظر می‌گیرد، گسترش دموکراسی است.»

مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله علی نکونام
به اطلاع می‌رساند، مراسم هفتمین روز ارتحال حضرت آیت الله حاج شیخ علی نکونام گلپایگانی (ره)، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و استاد حوزه و دانشگاه جمعه ۲۹ تیرماه، ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹ در حسینیه شهداء خیابان صفائیه قم برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *