طلیعه ۱۳۰۶ – ۹۵۰۸۰۶

۱۳ آبان که در تقویم به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده یادآور حوادث مهمی است که در شکل گیری انقلاب اسلامی و بیرون راندن مظهر استکبار یعنی آمریکا از ایران نقش اساسی داشتند. این روز یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی ثبت شده است.

در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳، مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به ترکیه تبعید کردند.  این تبعید در پی اعتراض حضرت امام(ره) به سیاست‌های حکومت پهلوی و از جمله تصویب لایحه کاپیتولاسیون به وقوع پیوست. همچنین در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت‌های آمریکا در ایران، راه‌پیمایی کردند، ولی دژخیمان رژیم شاه، آنان را به خاک و خون کشیده و جمعی از آنان را به شهادت رساندند. در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ نیز دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه ی جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران از ابتدا با حمایت امام خمینی(ره) مواجه گردید. امام تصرف لانه جاسوسی توسط دانشجویان را «انقلاب دوم» لقب دادند و در سخنانی، از این اقدام حمایت کردند و فرمودند: «شما می‌بینید که الان مرکز فساد ‌آمریکا را جوانها رفته‌اند گرفته‌اند و آمریکایی‌ها را هم که در آنجا بودند، گرفتند و آن لانه فساد را بدست آوردند و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و جوانها مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»

بدین ترتیب، مبارزه‌ی ضد آمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این روز بزرگ و نیز تاکید بر اهمیت مبارزات ملت ایران، سیزدهم آبان را به نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری کردند. بنابراین سیزده آبان از جمله روزهای پرفروغی است که در تاریخ ایران زمین، همواره برجسته و سربلند است. چرا که فرزندان ایثارگر و فداکار این مرز و بوم به جهانیان فهماندند که با توکل به قدرت ایمان می توان در برابر هر طاغوتی ایستاد. حماسه‌ی سیزده آبان ثابت کرد که همه ی قدرت‌های به اصطلاح عظیم شیطانی و طاغوتی، از درون، پوچ و پوشالی است. در سیزدهم آبان، ملت ایران با عشق و ایمان به آرمان‌های خویش، قدرت‌های استکباری را به سخره گرفتند و شکوه پوشالی آنها را پایمال کردند. این است که سیزده آبان در تاریخ این دیار شهیدپرور، برگی زرین را به خود اختصاص داده است و بسان ستاره ای فروزان در آسمان میهن اسلامی می درخشد.

امروز به برکت انقلاب اسلامی و رهنمودهای پیر بیدارگر زمان؛ حضرت امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای روحیه ی استکبارستیزی از مرزهای ایران، فراتر رفته و همه ملت‌های عدالت خواه، حق طلب و آزاده را فرا گرفته است. امید است ملت قهرمان ایران و نیز مسئولان دلسوز دستگاه‌های مختلف کشور با زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و نیز پافشاری بر آرمان‌های انقلاب که قطعا یکی از مصادیق پر رنگ آن، مبارزه دائمی با مستکبران و زورگویان عالم است، راه خود را به سمت قله‌های افتخار و پیشرفت و تعالی هموار کند و با حفظ روحیه استکبار ستیزی و تاکید بر ظرفیت‌های درونی نظام، مشکلات و ناهمواری‌های پیش رو را بر طرف سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *