خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۱۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اثرگذاری در مسائل بزرگ، بر انگیزه و ایمان و اعتمادبه‌نفس متکی است
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای پیامی به پنجاه‌و‌هشتمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا صادر کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌ا… الرحمن الرحیم
دانشجویان عزیز! اتحادیه‌ ریشه‌دار و خوشنام شما و استمرار فعالیت‌های آن پدیده‌ای مژده‌بخش است. این حضور جمعی می‌تواند – در اندازه‌ خود – در مسائل پیچیده‌ کنونی جهان نقش‌آفرین باشد. اثرگذاری در مسائل بزرگ، بیش از هر عِده ‌وعُده‌ای، بر انگیزه و ایمان و اعتمادبه‌نفس فعالان متکی است و این سرمایه ارزشمند بحمدا… در شما جوانان ایرانی مؤمن و انقلابی موجود و مشهود است.مسائل مهم و زخم‌های تازه و کهنه‌ جهان را می‌شناسید. تازه‌ترین آنها فاجعه‌ بی‌نظیر غزه است. ‌برجسته‌ترین آنها شکست اخلاقی و سیاسی و اجتماعی غرب و سیاستمداران غربی و تمدن غربی است. عبرت‌آمیزترین آنها ناتوانی لیبرال‌ دموکراسی مدعیان آن در استقرار آزادی بیان و غفلت مرگبار آنان از موضوع عدالت اقتصادی و اجتماعی است. بارقه‌ کم‌سو ولی امیدبخش اعتراضات مردمی و به‌خصوص دانشجویی در آمریکا و اروپا نیز از مسائل مهم کنونی است. منطقه‌ غرب آسیا و کشور عزیز ما نیز با مسائل کوچک و بزرگ متعدد روبه‌رویند. همه‌ اینها زمینه‌های اندیشه و کار و ابتکار برای مجموعه‌ مبارکی همچون اتحادیه‌ شماست. توفیقات شما را از خداوند عزیز حکیم مسألت می‌کنم.
دیدار رئیس‌جمهور منتخب با مقام معظم رهبری
دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب عصر روز شنبه با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دیدار‌ کرد. رهبر معظم انقلاب در این دیدار ضمن تبریک مجدد موفقیت دکتر پزشکیان در کسب رأی اکثریت و ابراز خرسندی از روند افزایشی مشارکت در دور دوم انتخابات، اظهار امیدواری کردند دکتر پزشکیان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دیگر ظرفیت‌های فراوان کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی گام بردارد.‌حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای همچنین ضمن دعا و آرزوی توفیق برای رئیس‌جمهور منتخب، توصیه‌هایی را بیان کردند.

 همشهری
دیدار سعید جلیلی با رهبر معظم انقلاب
سعید جلیلی عصر دیروز (شنبه) با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار ضمن تشکر از رویکرد تبیینی آقای دکتر جلیلی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی و همچنین ایجاد زمینه برای شور و شوق مردمی بیشتر در انتخابات، برای وی آرزوی موفقیت کرد.
افزایش ۲۰ درصدی مشارکت ایرانیان خارج از کشور
دبیر ستاد انتخابات خارج از کشور با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مشارکت ایرانیان در بیشتر نمایندگی‌ها اعلام کرد وضعیت امنیت روانی و آسایش رأی‌دهندگان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به دور نخست بهبود چشمگیری داشت. علیرضا محمودی با اشاره به افزایش تعداد صندوق‌ها در اسپانیا و نجف اشرف افزود: در دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن نیز برای اخذ رأی ایرانیان مقیم‌ کانادا یک شعبه در مرز آمریکا و کانادا اضافه شد. وی تصریح کرد: با توجه به اراده‌ای که هموطنان ایرانی در خارج از کشور برای مشارکت در انتخابات داشتند، همکاران ما در نمایندگی‌ها و وزارت امور خارجه موفق شدند با شرایط بهتری از ایرانیان استقبال کنند.

 کیهان
ادامه راه شهید رئیسی و استفاده از جوانان انقلابی و مؤمن
حضرت آیت‌‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ضمن تبریک به ملت ایران و رئیس‌جمهور منتخب و همه فعالان این صحنه حساس، همگان را به همراهی و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه کردند.
در متن پیام رهبر معظم انقلاب آمده است:
مسئولان محترم برگزاری انتخابات، با شتاب لازم و امانت کامل، وظایف خود را انجام دادند، و مردم عزیز، با احساس مسئولیت به میدان آمدند و صحنه‌ای گرم و پرشور آفریدند و صندوق‌های انتخاباتی را در دو مرحله با بیش از ۵۵ میلیون رأی انباشتند.
این حرکت بزرگ در رویارویی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات، که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بُن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش نشدنی است و همه‌ نامزدهای محترم و همه‌ کسانی که برای پیروزیِ هر یک از آنان، هفته‌ها تلاش شبانه‌روزی کردند در افتخار و ثواب آن شریکند.
اکنون ملت ایران رئیس‌جمهور خود را انتخاب کرده است. اینجانب با تبریک به ملت و به رئیس‌جمهور منتخب و به همه‌ فعالان این صحنه‌ حساس مخصوصاً جوانان پرشور ستادهای انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه می‌کنم. شایسته است رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هرکس در حدّ توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند.
به جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب نیز توصیه می‌کنم با توکل به خداوند رحمان به افق‌های بلند و روشن چشم بدوزند و در ادامه‌ راه شهید رئیسی از ظرفیت‌های فراوان کشور به‌ویژه منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن، برای آسایش مردم و پیشرفت کشور بیشترین بهره را ببرند.
بار دیگر جبهه‌ سپاس بر درگاه حضرت حق می‌گذارم و به حضرت بقیه الله اعظم روحی فداه درود و سلام می‌فرستم و یاد شهیدان والامقام و امام بزرگوار شهیدان را گرامی می‌دارم و از همه‌ نامزدهای محترم و فعالان عرصه‌ انتخابات که در این برهه‌ حساس نقش‌آفرینی کردند، و نیز رسانه‌ ملی و حافظان امنیت کشور و دستگاه‌های اجرائی و نظارتی انتخابات سپاسگزاری می‌کنم.
امضای نخستین قرارداد پیمان پولی بین ایران و روسیه
فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی از امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه به منظور تأمین (معاوضه) نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری میان ایران و روسیه خبر داد و با اشاره به افتتاح زیرساخت معاملات توافقی ریال برون مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک گفت: در نشست دوجانبه با رئیس کل بانک مرکزی روسیه، الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران نهائی شد و فاز اول این طرح تا اواخر ماه آینده میلادی برای اتباع ایرانی قابل استفاده خواهد بود.فرزین تصریح کرد: در نشست دو جانبه رؤسای کل بانک‌های مرکزی دو کشور ایران و روسیه در حاشیه کنگره مالی روسیه در سنت‌پترزبورگ که پنجشنبه گذشته برگزار شد، کلیه اقدامات مشترکی که در گذشته توافق گردیده بود، نهائی شد. بدین ترتیب کلیه اقدامات توافق شده قبلی وارد مرحله عملیاتی گردید.
دسترسی ۹۸ درصد روستاها به اینترنت پرسرعت
اخیرا عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی درباره آخرین وضعیت پوشش ارتباطی و اینترنت روستاها اظهار کرد: با اتصال هشت هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۳ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار، تعداد روستاهای متصل بالای ۲۰ خانوار از ۸۰ درصد در ابتدای دولت به ۹۷ درصد رسید. وی تأکید کرد: به این ترتیب ۹۸ و نیم درصد جمعیت روستایی کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کردند.
نکته قابل توجه این است بیشتر روستاهایی که در این مدت پوشش ارتباطی آنها برقرار شد روستاهایی بودند که از نظر وجود زیرساخت مانند جاده، برق و زیرساخت شبکه که از الزامات ایجاد پوشش اینترنتی محسوب می‌شود در مضیقه بودند.

 ایران 
امید به گشوده شدن افق‌های روشن برای کشور
سرپرست ریاست جمهوری در پیامی به دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، کسب اکثریت آرای ملت بزرگوار ایران در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اعتماد ارزشمند مردم شریف کشورمان به وی را تبریک و تهنیت گفت. مخبر در این پیام اظهارکرد: اینجانب به نمایندگی از دولت شهید جمهور، حضرت آیت‌الله رئیسی، ضمن قدردانی مجدد از حضور حماسی مردم قهرمان در این انتخابات، برای جنابعالی در این جایگاه مهم و خطیر آرزوی سربلندی و توفیق روز افزون دارم و امیدوارم با توجه به تجارب ارزنده جنابعالی، در سایه تعهد، روحیه انقلابی و التزام عملی به اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری، شاهد گشوده شدن افق‌های روشنی در عرصه توسعه و پیشرفت کشور باشیم.
دستگیری تیم تروریستی در شب قبل از انتخابات
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان، از دستگیری تیم تروریستی ۸ نفره در شب قبل از انتخابات از سوی نیروهای امنیتی استان خبر داد. رضا شریفی گفت که اعضای این تیم تروریستی وابسته به بیرون مرز و آماده انجام انفجار در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان بودند. وی با بیان اینکه این تیم تروریستی با هوشیاری نیروهای امنیتی قبل از هرگونه اقدام دستگیر شدند، اظهار کرد: ما قدردان نیروهای امنیتی استان در تأمین امنیت انتخابات هستیم.

 وطن امروز
پیشنهاد محسن رضایی به پزشکیان برای تشکیل «دولت اجماع ملی»
محسن رضایی در پیامی به مسعود پزشکیان تشکیل «دولت اجماع ملی» را پیشنهاد داد. وی نوشت: بنده با روحیه، اعتقاد و توانی که از شما به عنوان رزمنده دفاع‌مقدس و معتقد به مبانی انقلاب و ارزش‌های دینی – ملی می‌شناسم، پیشنهاد می‌دهم و امید دارم که جنابعالی یک «دولت اجماع ملی» حول محور همه ظرفیت‌ها، شایستگان و دلسوزان در جمهوری اسلامی پایه‌گذاری کنید تا به عنوان الگویی در دولت‌های بعدی ادامه یابد.
مجلس در کنار دولت است
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام تبریکی به رئیس‌جمهور منتخب اظهار داشت: مجلس دوازدهم خود را کنار دولت چهاردهم می‌داند و از هرگونه کمک و حمایتی فروگذار نخواهد کرد.
شور و شوق مردم برگ زرین دیگری برای انقلاب بود
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت و شور و شوق مردم در شرکت در انتخابات را برگ زرین دیگری برای انقلاب دانست.
آمادگی سپاه برای تداوم و تقویت همکاری با دولت
سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در پیام تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان منتخب ملت ایران در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بر آمادگی همه‌جانبه برای تداوم و تقویت تعامل و همکاری سپاه با دولت تأکید کرد.

 خراسان
راه طلاق صوری برای معافیت سربازی مسدود شد
هیئت وزیران به تازگی آیین نامه برخی مواد قانون خدمت سربازی را اصلاح کرد که بر اساس آن فقط پسرانی که مادر آن‌ها فاقد همسر (دایم یا موقت) باشند، می‌توانند از این معافیت سربازی استفاده کنند. بر اساس این اصلاحیه، واژه «دایم» از مادر فاقد شوهر حذف شده است.پیش از این و طبق تعاریف مندرج در این آیین نامه مادر فاقد شوهر، به مادری اطلاق می شد که همسرش فوت کرده و یا طلاق گرفته باشد و در زمان رسیدگی فاقد همسر دایم باشد. این امر سبب شکل گیری پدیده طلاق‌های صوری برای استفاده از معافیت سربازی برخی خانواده‌ها شده بود؛ در این شیوه والدین توافق می کردند که از یکدیگر طلاق بگیرند و پس از معافیت فرزندشان، به صورت عقد موقت طولانی مدت به زندگی مشترک ادامه می دادند.
فقط خدا می‌تواند مرا قانع کند از رقابت‌ها کنار بکشم!
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین گفت وگوی تلویزیونی خود بعد از مناظره‌اش با ترامپ به ای‌بی‌سی نیوز گفت هنگام مناظره با ترامپ بیمار بود و حتی ناچار شده بود آزمایش کرونا بدهد. او گفت: «اگر خداوند بزرگ پایین بیاید و بگوید کناره‌گیری کنم، از رقابت‌ها کنار می‌روم، اما خدا پایین نیامده است.» جو بایدن در پاسخ به پرسشی درخصوص سلامتش تأکید کرد که دارای انرژی و توانایی لازم برای ریاست‌جمهوری و شکست دادن رئیس‌جمهوری پیشین‌، دونالد ترامپ است.رئیس‌جمهور آمریکا با رد نتایج نظرسنجی‌هایی که حاکی از پیشتازی رقیب او یعنی دونالد ترامپ است، گفت که می‌تواند در انتخابات نوامبر بر رقیبش پیروز شود.

 رسالت
ایران از آزمونی بزرگ سربلند بیرون آمد
تحلیلگر و نویسنده لبنانی تأکید کرد: ایران با برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری، از آزمونی بزرگ سربلند خارج شد. فادی اسماعیل بودیه، سردبیر نشریه المرایا اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران اخیرا با فقدان رئیس‌جمهور خود، شهید رئیسی مواجه شد اما در طول مدت کمتر از دو ماه انتخابات ریاست جمهوری را بدون هیچ‌گونه حاشیه‌ای برگزار کرد. این مسئله، نشان‌دهنده قدرت نظام و ملت ایران و اصالت جمهوریت و رأی مردم در این کشور است.

 مردم سالاری
به آقای مخبر خداقوت بگویید
محمد مهاجری، روزنامه نگار اصولگرا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «انصاف آن‌است که از آقای محمد مخبر که برخلاف چهره‌های اصلی دولت سیزدهم، در طول ۳ سال گذشته وارد بازی سیاسی نشد و به همین جهت مغضوب تندروها بود و ضمنا در ۵۰ روز اخیر با کاندیدا نشدن حسن نیت خود را نشان داد و در حالیکه اکثر مدیران سرشان گرم سیاست بود، به کار دولت اهتمام داشت خداقوت بگوییم.»
کسری بودجه هنگفت اسرائیل
یک رسانه‌ صهیونیست نوشت که جنگ علیه نوار غزه ‌و هزینه‌های نظامی باعث کسری بودجه رژیم صهیونیستی شده‌ است. به گزارش پایگاه خبری «اسرائیل دیفنس»، هزینه‌های نظامی رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه، بودجه این رژیم را در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱۹ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش داد. در این گزارش آمده است: بودجه سال ۲۰۲۳ تقریبا ۱۳۷.۸ میلیارد دلار بود، در حالی که بودجه امسال یعنی ۲۰۲۴ به ۱۵۷.۸ میلیارد دلار رسید. بر اساس این گزارش، هزینه‌های نظامی به طور اساسی صرف نیروهای ذخیره، خرید تجهیزات جنگی و سلاح، تخلیه شهرک‌های شمال و جنوب، فراهم کردن نیازهای اورژانسی، حمایت از نهادهای محلی در مناطق درگیری و بالا بردن آمادگی‌ موسسات بهداشتی شده است. این پایگاه خبری صهیونیستی افزود: به دلیل هزینه‌های نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، کمبود بودجه در سال ۲۰۲۴ تقریبا به ۱۲۹ میلیارد شیکل رسید که ۶.۶ درصد مجموع تولید داخلی را تشکیل می‌دهد.
نقشه سیا برای مذاکرات دوحه
پایگاه خبری «آکسیوس» پس از دور نخست مذاکرات رژیم صهیونیستی و حماس در دوحه قطر گزارش داد که کاخ سفید و سازمان سیا تلاش می‌کنند که در دور دوم این مذاکرات شکاف میان اسرائیل و حماس کاهش یابد. آکسیوس همچنین به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که هیأت آمریکایی جمعه وارد دوحه شده تا در مذاکرات درخصوص غزه شرکت کند. انتشار این خبر همزمان با آن صورت می گیرد که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جمعه شب اعلام کرد که هنوز شکاف‌های زیادی میان طرف‌های مذاکره کننده وجود دارد. دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی تأیید کرد که رئیس موساد که برای مذاکرات با گروه حماس به قطر رفته بود، پس از پایان مذاکره از دوحه برای گزارش به مقامات به اسرائیل بازگشته است. به گزارش شبکه الجزیره، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که پس از نشست دوحه توافق شد که هیأت‌های مذاکره کننده هفته آینده مذاکرات را ادامه دهند.

 قدس 
برگزاری رزمایش پیچیده‌ «طوفان ویرانگر» در یمن
یگان‌های نیروهای منطقه چهارم نظامی یمن روز گذشته مانور نظامی بزرگ و پیچیده‌ای را با عنوان «طوفان ویرانگر» انجام دادند. یگان‌های نظامی متعددی ازجمله پهپادی، توپخانه، تک‌تیرانداز، ضد تانک، پیاده، زرهی و مهندسی در این رزمایش شرکت داشتند. حوزه مسئولیت هم به دو موضع (حمله – دفاع) با محوریت فرماندهی، کنترل و هماهنگی بین یگان‌های مختلف تقسیم شد.پایگاه العهد با پیچیده توصیف کردن رزمایش نوشت: عملیات با حمله به اردوگاه‌های دشمن فرضی اسرائیلی و انگلیسی آغاز شد و طی آن سطح بالای آموزش و هماهنگی، تاکتیک‌های رزمی متنوع و سطح انعطاف‌پذیری و عملکرد رزمی آن‌ها به نمایش گذاشته شد.

 ابتکار 
نیمه اول مرداد؛ مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که نیمه اول مردادماه مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب برگزار می‌شود. حجت الاسلام علیرضا سلیمی اظهار کرد: مراسم تنفیذ توسط مقام معظم رهبری انجام می‌شود و طبق قانون اساسی مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. وی اضافه کرد: با توجه به این‌که در مراسم تحلیف یکسری مهمان‌های داخلی و خارجی دعوت می‌شوند و تیم رئیس جمهور هم باید هماهنگی‌هایی را انجام داده و دولت مستقر هم هماهنگی‌هایی را صورت می‌دهد، لذا مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب نیمه اول مردادماه خواهد بود. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره این‌که آیا باید پزشکیان از نمایندگی مجلس استعفا دهد؟ اظهار کرد: در این باره دو نظر مختلف وجود دارد؛ درباره نمایندگانی که وزیر می‌شوند احتیاج به استعفا از نمایندگی نیست چون آنها برای وزارت از مجلس شورای اسلامی رأی می‌گیرند.

 اطلاعات
حمله پهپادی انتحاری حزب‌الله به مواضع ارتش اسرائیل
مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد با چند پهپاد انتحاری مقر توپخانه ارتش اسرائیل را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داد.رسانه‌های اسرائیلی روز گذشته از فعال شدن آژیرهای خطر در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند ودقایقی بعد، مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد با چند پهپاد انتحاری مقر توپخانه‌ ارتش رژیم صهیونیستی را در بیت هیلل هدف قرار داد. حزب‌الله افزود که توپخانه رژیم صهیونیستی از این مقر، روستاها و غیرنظامیان لبنانی را مورد تهاجم قرار می داد. در این بیانیه همچنین اشاره شده که پهپادهای انتحاری دقیقا به اهداف اصابت کردند و باعث آتش‌سوزی در محل شدند. حزب‌الله تصریح کرد که این عملیات در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان لبنانی انجام شد.
اردوغان، بشار اسد را به آنکارا دعوت می کند
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه گفت ممکن است بشار اسد رئیس‌ جمهوری سوریه را با میانجیگری روسیه برای انجام سفری رسمی به آنکارا دعوت کند. اردوغان در جمع خبرنگارانی که او را در سفر به نشست سازمان همکاری شانگهای همراهی می‌کردند، افزود: ما می خواهیم به همراه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دعوتی رسمی از بشار اسد به عمل بیاوریم. وی گفت: اگر آقای پوتین بتواند به ترکیه سفر کند این آغاز روندی جدید خواهد بود زیرا رویدادهای سال‌های گذشته در سوریه به همگان نشان داده که باید یک مکانیسم راه حل دائمی ایجاد شود. گفتنی است پوتین از سال گذشته به دلیل برخی مسائل از جمله مشکلات مربوط به مبادلات بانکی ناشی از تحریم‌های ثانویه ایالات متحده علیه مسکو، سفرش به ترکیه را به تعویق انداخته است. اردوغان و پوتین چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان دیدار کردند.
۴۰۰ هزار پرونده مالیاتی دانه درشت‌ها بلاتکلیف است
خاندوزی ضمن اشاره به لوازم حرکت به سمت اقتصاد هوشمند و دیجیتال و همچینن نیازمندی این حوزه به حکمرانی داده و فناوری اطلاعات اظهار داشت: دستور کاری که در وزارت اقتصاد دنبال کردیم، افزایش بهره‌وری و ایجاد عدالت بوده که اساسا بدون داشتن یک راهبرد کاملا متناسب در فناوری اطلاعات و حکمرانی داده قابل تحقق نیست. مثلا دقیق‌ترین میزان شناسایی درآمدهای مالیاتی و فرارهای مالیاتی بدون تکیه بر ابزارهای فناوری اطلاعات امکانپذیر نخواهد بود. وزیر اقتصاد با اشاره به کاهش تعداد پرونده‌های باز مالیاتی ادامه داد: ۵ میلیون پرونده فقط در زمینه مالیات بر ارزش افزوده از سنوات گذشته وجود داشت که منتظر بررسی‌ها و تعیین تکلیف بودند. این در حالی است که امروز این پرونده‌ها به کمتر از ۴۰۰ هزار فقره تقلیل یافته است. خاندوزی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات دولت شهید رییسی در سه سال گذشته درباره موضوعFATF چه بود، اظهار داشت: در همه زمینه‌ها رویکرد حاکم دولت این بود که باید کشور فعالانه ورود کند و اگر ما کنار بکشیم هیچ منفعتی خود به خود سراغ ملت ایران نمی‌آید و ما باید سراغ آن برویم. از همین روی درباره مبارزه با پولشویی و جرایم سازمان‌یافته هم به همین ترتیب عمل کردیم. وی ادامه داد: در خصوص مبارزه با جرایم پولشویی سازمان یافته هم در داخل کشور کاملا فعالانه عمل کردیم. به عنوان مثال در ابتدای دولت حدود ۴۰ مرکز مبارزه با پولشویی در تمام کشور وجود داشت اما امروز بیش از ۵۰۰ واحد مبارزه با پولشویی و جرایم سازمان‌یافته در کل کشور فعال شده‌است.

 شهروند 
خط تحریم انتخابات شکست خورد
کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «پیروزی مشارکت بر تحریم! خط تحریم در این مرحله از انتخابات با شکست همراه شد. تلاش مخالفین یک بار دیگر با ناکامی روبه‌رو شد. درود بر ملت بزرگ و پیروز ایران که با حضور آگاهانه خود دست رد به تلاش‌های مذبوحانه دشمنان زد، پیروز این میدان مردم شریف ایران بودند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تبریک جامعه‌مدرسین حوزه‌علمیه قم به رئیس جمهور منتخب و سپاس از مردم در خلق حماسه‌ی انتخابات
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی به رئیس جمهور منتخب، عنوان داشت:خداوند متعال را سپاس می‌گوییم که ملت آگاه و فهیم ایران در آزمون سیاسی و اجتماعی بزرگ دیگری سرافراز شد و با لبیک به دعوت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی – مدظله‌العالی – و مراجع عظام تقلید – دامت برکاتهم – و در پاسداشت خون شهداء، تعظیم مقام حضرت امام و احیاء شعارهای انقلاب اسلامی با حضور مبارک خود گامی بلند در جهت حراست از عزّت، امنیت و ابّهت نظام مقدس جمهوری اسلامی برداشت.در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این حضور پر شور نشانه‌ای روشن از موفقیت نظام اسلامی در تحکیم و تثبیت مردم سالاری دینی به عنوان یک الگوی کارآمد در مشارکت مردم برای دستیابی به آرمان‌های والای انقلابی و ساختن آینده‌ی کشور است. در ادامه این بیانیه آمده است:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موفقیت شما در کسب اعتماد مردم جهت اداره عالی‌ترین مقام اجرایی کشور را تبریک می‌گوید.

بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام ۱۴۴۶
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه ماه محرم و آغاز سفرهای تبلیغی فضلای حوزه و برگزاری مجالس مراثی حضرت سیدالشهداء – علیه السلام – بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: انشاءالله مبلغین عزیز، این خدمتگزاران دین و مردم، مورد نظر لطف حضرت بقیه اللَّه‌الاعظم – ارواحنافداه – قرار گیرند و با ادعیه زاکیه آن بزرگوار بتوانند دل‌ها و جان‌های مؤمنین را مشمول پرتو هدایتگر و روشنگر معارف حسینی کنند. تبلیغ دین و تحکیم مبانی ایمانی مردم، وظیفه‌ای خطیر و مجاهدت آمیز است که باید عالمانه و با اتقان و استمرار در جامعه ترویج شود و بی‌توجهی به الزامات تبلیغ، فرصت کم نظیر حوزه‌های علمیه در تبیین معارف قرآن و اهل بیت – علیهم السلام – را زایل خواهد کرد. در این بیانیه تصریح شده است: گرچه امروز روش‌های تبلیغی متنوع و متفاوت از گذشته شده است و وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها، بخش اعظمی از وظیفه انتقال محتوا را انجام می‌دهند؛ اما اکتفا به آن جایز نبوده و همچنان منبر و تبلیغ چهره به چهره، توانمندی‌های مؤثر خود را در انتقال مفاهیم و معارف دارد. از این رو شایسته است علاوه بر استفاده از فناوری‌های نوین و فرصت‌های گسترده آن، امر تبلیغ میدانی دین و سفر به اقصی نقاط کشور و برگزاری پر شور مجالس حسینی با جدیت دنبال شود و هیچ شهر و روستایی از حضور مبلغ خالی نماند. لذا لازم است در این امر نهادهای تبلیغی همه‌ی توانمندی‌های خود را به کار گیرند و علاوه بر تجهیز مبلغ به محتوای فرهنگی – تبلیغی، اسباب معرفی و اعزام مبلغین به مناطق مختلف کشور را به صورت فراگیرتر فراهم کنند.در ادامه این بیانیه آمده است: فضلای ارجمند در انتخاب محتوای تبلیغی، عنصر زمان، مکان و مخاطب را در نظر بگیرند و سعی کنند ابعاد مختلف اسلام را اعم از توجه به نیازمندان، جهاد و مبارزه‌ی با مستکبران و قیام برای قسط و عدل را وارد متن زندگی مردم کنند و دین را تنها به عنوان یک مسئله شخصی و فردی مطرح نکنند؛ بلکه دین برای تنظیم کار فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و زیست اجتماعی مردم تبیین شود و این معارف در سبک زندگی مردم غلبه پیدا کند.در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:توجه به سیره بزرگان دین در تبلیغ معارف اهل بیت – علیهم السلام – و عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب – مدظله العالی – و مراجع عظام تقلید – دامت برکاتهم – در کنار التزام به احکام و آداب عزاداری و ادب حضور در مجالس اهل بیت – علیهم السلام – ما را در تعظیم شعائر الهی یاری خواهد کرد و بر برکات این مجالس خواهد افزود.

تکذیب نامه جعلی منتسب به آیت الله خاتمی درباره جانشینی رهبری
حوزه/ آیت الله سیداحمد خاتمی در واکنش به انتشار یک نامه جعلی منتسب به ایشان، تصریح کرد: «مطلب کذب منتشره در نامه جعلیِ منتسب و با سربرگ ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر “برنامه مجلس خبرگان جهت تعیین جانشینی رهبری” به نقل از اینجانب را به شدت تکذیب میکنم.» آیت الله خاتمی از اساس این نامه و مطلب منتشره را رد و این رفتار مذبوحانه را از تلاش‌های دشمن که به خیال باطل خود از آب گل آلود انتخابات ماهیگیری کند، عنوان کرد.

سهام‌دار و برنده‌ اصلی حماسه بزرگ انتخابات ملت شریف ایران است
حوزه/ آیت الله اعرافی با صدور پیامی از ملت شریف و حماسه ساز ایران اسلامی در ۱۵ تیر تشکر کرد دراین پیام آمده است: زمان‌شناسی و مشارکت مؤثر مردم یک بار دیگر به توفیق الهی، درست هنگامی که دشمنان بر طبل جدایی مردم از نظام اسلامی می‌کوبیدند، کار خود را کرد و از ایران اسلامی چهره‌ای با نشاط، مصمم و سرشار از ایمان و آگاهی به دنیا نشان داد و بحمداللَّه کشور را در برابر توطئه‌ی دشمنان و وسوسه‌ی بدخواهان بیمه کرد. چنین انتخاباتی که در فضایی آزاد، رقابتی و سالم، با امنیت و انضباط تمام برگزار شد، مایه افتخار است. با حضور گسترده‌ی ملت عزیز ایران در این آزمایش الهی، و با اختصاص اکثریت آراء به رئیس‌جمهور منتخب مردم، ایران اسلامی از آزمونی دیگر، موفق بیرون آمد. مدیر حوزه های علمیه درادامه افزود: بدیهی است که سهام دار و برنده‌ی اصلی در این حماسه بزرگ، ملت شریف ایران است که در مسیر برپا کردن تمدّن نوین اسلامی و رسیدن به قله‌های پیشرفت و عزت، راه پرافتخار خود را برگزیده و با آگاهی و سرشار از روح معنویت و اسلام و اخلاق در آن مسیر گام برمی‌دارد.

رئیس‌جمهور منتخب، رئیس جمهور همه ملت ایران است
حوزه/ آیت الله اراکی در پیامی با تبریک حماسه بزرگ انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، تصریح کرد: رئیس جمهور منتخب، رئیس جمهور همه ملت ایران است و در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی از مشروعیت و احترام کامل برخوردار است، با توجه به وظیفه سنگینی که برعهده اوست باید او را یاری رساند و از هر اقدامی که موجب تضعیف او در این راستا باشد پرهیز کرد. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: فرزندان و برادران انقلابی و پرشور من که در عرصه انتخابات با شور زائدالوصف و اخلاص عمیق به تلاش و خدمت برخاستند همچنان پرشور و تلاش و جهاد تبیین و جهاد خدمت خود را به مردم عزیز و نظام اسلامی مقدس و با اطاعت کامل از راهنمایی‌ها و خط‌دهی‌های سیاسی و فکری عزیز دل‌ها و محبوب قلب‌ها و نائب امام زمان سلام الله علیه یعنی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله العالی ادامه داده و در این راه هیچ گونه سستی و رخوتی به خود راه ندهند، زیرا «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ».

نامه اعتراض سفیر ایران در سازمان ملل به ادعا‌های واهی اتحادیه عرب
باشگاه خبرنگاران/ در پی ادعا‌های بی‌اساس اتحادیه کشور‌های عربی علیه جمهوری اسلامی ایران، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نامه‌ای خطاب به شورای امنیت ارسال کرده است. در این نامه، جمهوری اسلامی ایران به شدت اتهامات ناحق و بی‌اساس علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود را که در بند ۱۱ بیانیه اتحادیه کشور‌های عربی مطرح شده است، محکوم و قاطعانه رد کرده و این اقدام را دخالت آشکار و ناعادلانه در امور داخلی کشورمان دانسته است. امیر سعید ایروانی بار دیگر با تاکید برحاکمیت غیرقابل انکار ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس همچنین استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس در بند‌های ۱۱ و ۱۶ بیانیه مذکور را به شدت محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول دانسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *