خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۱۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
افزایش مشارکت ایرانیان خارج از کشور در دور دوم انتخابات
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: گزارش‌های دریافتی از داخل و خارج مؤید این موضوع است که مشارکت هموطنان در دوره دوم انتخابات نسبت به دور نخست افزایش داشته است. کنعانی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات خارج از کشور اظهار کرد: براساس گزارشی که سفرا و رؤسای نمایندگی ایران در خارج از کشور ارائه کرده‌اند، میزان استقبال هموطنان در دور دوم از انتخابات باشکوه بوده است.سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین بر‌اساس اعلام سفارت و رؤسای نمایندگی ایران در خارج از کشور، شرایط به لحاظ حضور ایرانیان برای شرکت در انتخابات خوب بوده و مشکل خاصی نداشته‌اند. کنعانی با بیان این‌که مشارکت باشکوه مردم در انتخابات باعث افزایش اقتدار کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود، اظهار کرد: مردم با حضور باشکوه خود در انتخابات، فصل جدیدی را در راستای افزایش اقتدار و قدرت کشور رقم می‌زنند.
حمایت‌ ما از مقاومت همانند ۴۵ سال گذشته ادامه می‌یابد
سفیر ایران در بیروت پس از مشارکت در رأی‌گیری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد که حمایت‌ها از مقاومت و فلسطین همانند ۴۵ سال گذشته ادامه خواهد یافت. مجتبی امانی با انتشار ویدئویی از سخنان خود پس از شرکت در دور دوم رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس اعلام کرد: هیچ چیزی بر سیاست حمایت از مقاومت و فلسطین تاثیر نمی‌گذارد و این مسأله از سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی بوده و در قانون اساسی آن موجود است.

 همشهری 
پیگیری گزارشات انتخاباتی از طریق سامانه «مردم ناظر»
سخنگوی شورای نگهبان از پیگیری و بررسی گزارشات مردم و ناظران انتخاباتی که از طریق سامانه «مردم ناظر» دریافت شده، خبر داد.وی با بیان اینکه بر اساس قانون، نظارت بر فرایند انتخابات، منحصراً در اختیار این شوراست و هیچ نهاد دیگری حق نظارت بر انتخابات را ندارد، گفت: اگر سامانه‌های دیگری به‌جز سامانه «مردم ناظر» برای اعلام و پیگیری تخلفات معرفی شده ‌است، از نظر ما هیچ اعتباری ندارد. هادی طحان‌نظیف با بیان اینکه در روز رأی‌گیری در همه شعبه‌های اخذ رأی ناظران شورای‌نگهبان در کنار عوامل اجرایی حضور داشتند و بر روند انتخابات نظارت کردند، افزود: در هر شعبه رأی‌گیری ۳ یا ۴ ناظر از سوی شورای‌ نگهبان حضور داشتند. وی با بیان اینکه ناظران شورای ‌نگهبان افرادی آموزش‌دیده هستند، ادامه ‌داد: صیانت از آرای مردم را به‌عنوان «حق‌الناس»، وظیفه خود می‌دانیم. همکاران ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات، گزارش‌های مختلفی را که از سوی مردم دریافت می‌شود، پیگیری می‌کنند.
اسرائیل آماده پذیرش توافق با حماس به هر قیمتی است
یک مقام مسئول در ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده فرماندهان ارتش برای پذیرش هر توافقی با جنبش حماس با هر هزینه‌ای آمادگی دارند و برای آنها مهم پایان یافتن جنگ است. گفته شده هیأت مذاکره‌کننده اسرائیلی نگران آن است که افراد نزدیک به نتانیاهو فرصت‌های موجود برای دستیابی به توافق آتش‌بس را خراب کنند. بنا بر اعلام منابع عبری‎زبان، دیوید برنیاع، رئیس سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) برای مذاکره درباره آتش‎بس به قطر رفته است.
حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیست‌ها
حزب‌الله لبنان بار دیگر پایگاه نظامی الرمثا، یکی از مقرهای ارتش رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را هدف حمله موشکی قرار داده است. در بیانیه حزب‌الله آمده که مقر اشغالگران در نقطه مرزی الرمثا در بلندی‌های کفرشوبا هدف قرار گرفته است. همچنین گردان‌های عزالدین القسام اعلام کرده که با موشک ضد‌تانک الیاسین یک تانک ارتش رژیم صهیونیستی را در منطقه الشجاعیه در شرق شهر غزه منهدم کرده است.

 کیهان 
خداوند ان‌شاءالله ملت را موفق و کشور را آباد کند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح دیروز و همزمان با آغاز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رأس ساعت ۸ صبح رأی خود را در صندوق انداختند.
رهبر معظم انقلاب پس از انداختن رأی خود در صندوق ۱۱۰ مستقر در حسینیه امام خمینی (ره)، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا روز شنبه رئیس‌جمهورمان را داشته باشیم.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسند‌کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.
شبکه مناطق آزاد مشترک در سازمان شانگهای ایجاد شود
مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در بیست و چهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان گفت: نظر به اینکه فعالیت‌های ترانزیتی و تجاری مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم تا نسبت به ایجاد «شبکه مناطق آزاد مشترک» و «برقراری پیمان‌های اقتصادی نظیر موافقتنامه تجارت ترجیحی و آزاد» در سطح سازمان مبادرت گردد. وی افزود: فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای تعامل در زمینه تجارت، تولید، انرژی، حمل‌ونقل، کشاورزی، گمرک، مخابرات و همچنین توسعه فناوری در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها به نفع رفاه ملت‌ها و تثبیت صلح پایدار و توسعه فراگیر در منطقه شانگهای و در سراسر جهان استفاده کرد. فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی نقش کلیدی در تسهیل تجارت و نیز در توسعه اقتصادی و در نتیجه ثبات سیاسی کشورهای عضو ایفا می‌نماید.

 ایران
پکن برای توسعه روابط با ایران تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد
مخبر و «شی جین پینگ»، سرپرست ریاست جمهوری و رئیس‌جمهور چین با یکدیگر در قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند. مخبر در دیدار «شی جین پینگ»، اظهار داشت: عزم سران دو کشور برای تداوم و گسترش همکاری‌های فی‌مابین در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و انرژی جدی است. رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار ضمن تسلیت مجدد شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش، از مخبر خواست سلام وی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی برساند. «شی جین پینگ» با بیان اینکه روابط دو کشور راهبردی است، تصریح کرد: سیاست چین برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد.
تأکید بر اهمیت تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا
سرپرست ریاست جمهوری ایران در حاشیه نشست شانگهای با «ولادیمیر پوتین» دیدار کرد. مخبر در این دیدار روابط ایران و روسیه را عمیق، راهبردی و تغییرناپذیر توصیف کرد و با اشاره به نقش و تأثیر این روابط مستحکم بر تحولات جهانی، گفت: امروز روابط راهبردی و استراتژیک ایران و روسیه، معادلات قدرت در جهان را تغییر داده و نظم ناعادلانه مبتنی بر یکجانبه‌گرایی را به چالش کشیده است. مخبر با اشاره به همکاری‌های رو به گسترش ایران و روسیه بویژه در بخش اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و انرژی، بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع دو کشور و تصویب و اجرایی شدن آن تأکید کرد. تقویت تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، پیگیری و اجرای کریدور شمال-جنوب و همچنین تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز از دیگر محورهای مهم سخنان مخبر در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه بود. «پوتین» نیز در این دیدار رابطه دو کشور را دوستانه، ناگسستنی و تغییرناپذیر عنوان کرد و ضمن ابراز خرسندی از افزایش سطح همکاری‌های دو کشور بویژه در بخش اقتصادی و تجاری، امضای توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا را گامی مهم در جهت توسعه بیشتر این همکاری‌ها و زمینه‌ای مناسب برای بهره‌مندی بیشتر از تعاملات با کشورهای عضو این اتحادیه دانست.

 وطن امروز 
ارکان حاکمیت اسلامی به آرای مردم سپرده شده است
خطیب موقت جمعه تهران گفت: ارکان حاکمیت اسلامی مستقیم و غیرمستقیم به آرای مردم سپرده شده و متکی به آرای عمومی است و عمدتا از طریق انتخابات شکل می‌گیرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌علی‌اکبری همچنین عنوان کرد: وقتی سخن از حیات و عزت ملی و آبروی امت اسلامی و ساخت پایه‌های قدرت در نظام اسلامی در میان است، این امر، امر جامع است و همه امت وظیفه پیدا می‌کنند و آحادشان باید حضور یافته و نقش‌آفرینی کنند.
۹۹ درصد استعلامات انتخابات برخط بوده است
زارع‌پور با حضور در ستاد انتخابات کشور گفت: مثل ۳ انتخابات در ۶ ماه گذشته، ارتباطات نقش کلیدی در این فرآیند دارد و استعلام هویت و احراز به شکل برخط انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه شاهد پوشش ۱۰۰ درصدی شبکه‌های احراز هویت هستیم، گفت: این برای جمهوری اسلامی ایران افتخار است که پوشش شبکه‌ای در سراسر کشور ایجاد کرده است. طی یک بازه زمانی کوتاه و مشخص حدود ۲۵ میلیون نفر در دور قبل از این زیرساخت‌ها استفاده کردند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۹۹ و نیم درصد استعلامات به شکل برخط انجام شده که نشان می‌دهد شبکه هم وجود داشته و هم با کیفیت بوده است. زارع‌پور با تأکید بر اینکه از جمعه گذشته ۴۰۰ تیم مشغول پایش زیرساخت‌های کشور هستند، گفت: برخی خرابکاری‌ها از روز گذشته روی داده که اصلاح شد.

 جوان 
آغاز ثبت‌نام متقاضیان زیارت اربعین حسینی از روز ۱۷ تیرماه
اطلاعیه سازمان حج و زیارت در خصوص ثبت‌نام متقاضیان زیارت اربعین حسینی منتشر شد. سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی همزمان با آغاز ماه محرم از روز یک‌شنبه مورخ ۱۷/۴/۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰ صبح در سامانه سماح به نشانی samah. haj. ir آغاز می‌گردد. این اطلاعیه تصریح کرده‌است: آن دسته از هموطنان عزیز که قصد تشرف برای زیارت اربعین دارند حتماً باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و با انتخاب بسته بیمه‌ای مورد نظر و پرداخت حق بیمه، خود را تحت پوشش خدمات بیمه قرار دهند. سازمان حج و زیارت تصریح کرده‌است: زائران گرامی توجه داشته‌باشند که خروج از مرز به قصد زیارت اربعین مشروط به داشتن گذرنامه معتبر می‌باشد و آن دسته از متقاضیان محترم که فاقد گذرنامه معتبر هستند از هم اکنون برای دریافت گذرنامه اقدام نمایند.

 خراسان 
برخی دولت‌های غربی از حق مردم ایران برای مشارکت در انتخابات صیانت نکردند
علی باقری ،سرپرست وزارت خارجه ایران با بیان این که «برخی دولت‌های غربی از حق مردم ایران برای مشارکت در انتخابات صیانت نکردند»، گفت: تروریست‌ها همواره در مقابل مردم سالاری ایستاده‌اند و کانادا نیز با اقدامات اخیر خود، جهت شرکت در انتخابات، در این مسیر حرکت کرد.
پیشنهاد تشکیل نهادی مشابه نهاد مالی “FATF”
محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی روسیه با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های نهادهای منطقه ای و ارزهای محلی برای دوری جستن از تحریم‌های ظالمانه و سلطه دلار بر مبادلات مالی بین المللی، خواستار تشکیل نهادی مشابه نهاد مالی “FATF” میان کشورهای عضو بریکس شد و بر آمادگی ایران برای در اختیار قرار دادن امکانات فنی برای عضویت روسیه در اتحادیه پایاپای آسیایی تأکید کرد.
استجازه رهبر معظم انقلاب برای اجرای ۲ پروژه ریلی
وزیر راه و شهرسازی از تصویب تأمین منابع مالی دو پروژه ریلی از محل منابع استجازه رهبر معظم انقلاب و تصویب در هیئت دولت خبر داد. یکی از این پروژه‌ها، پروژه ریلی راهبردی کرمانشاه -خسروی است که شبکه ریلی کشور ایران را به عراق متصل و مسیر ترانزیتی کشور را در قالب کمربند ایران_ راه تکمیل می‌کند. پروژه مهم دیگر راه آهن اصفهان (مبارکه) به شهرکرد است.
جبران عقب‌ماندگی ۱۰ ساله ایران در ۳ سال به روایت صندوق بین‌المللی پول
آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، تولید ناخالص داخلی بر اساس شاخص قدرت خرید در ۳ سال گذشته با رشد چشمگیر رکورددار بوده است.رتبه ایران از این لحاظ در سال ۱۳۹۰ برابر با ۱۷ بوده که تا سال ۱۴۰۰ تا ۲۱ پایین آمده اما در ۳ سال گذشته به جایگاه نوزدهم بازگشته است.
تصویب ۲۰ پیشنهاد ایران در اجلاس شانگهای
وزیر نیرو گفت: امروز ایران به نقش خود در حوزه انرژی دنیا بازگشته است، بنده دو هفته گذشته در اجلاس وزرای انرژی شانگهای شرکت کردم، در آن اجلاس ایران به واسطه توان فنی و تخصصی بی‌نظیر خود، ۲۰ پیشنهاد را روی میز گذاشت که از این ۲۰ پیشنهاد ۱۹ پیشنهاد به طور کامل در سند توسعه انرژی شانگهای به تصویب رسید و ماند یک پیشنهاد که تنها هند با آن مخالفت داشت اما همان پیشنهاد هم با کامنت مخالفت مصر در سند تصویب شد.

 رسالت 
خط قرمز دولت صیانت از آراست
مخبر، سرپرست ریاست جمهوری صبح جمعه با حضور در ستاد انتخابات کشور، اظهار داشت: یاد رئیس جمهور شهید را گرامی می‌داریم و الان نبودش را حس می‌کنیم و حضور بنده در ستاد انتخابات به این دلیل است که از اقدامات وزارت کشور تشکر کنم زیرا مهیا کردن شرایط کشور در این مدت کوتاه بسیار سخت است. وی افزود: اقدامات رأی‌گیری در کشور توسط وزارت کشور، وزارت ارتباطات و شورای نگهبان به صورت منظم در حال انجام شدن است و تا این لحظه نسبت به هفته گذشته حضور مردم در پای صندوق رأی بهتر بوده است. سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از مولفه‌های مردم سالاری دینی حضور مردم پای صندوق رأی است، گفت: دولت بدون هیچ دخالتی درحال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و خط قرمز دولت سیزدهم در انتخابات صیانت از آرای مردم در انتخابات است .
کنار نمی‌کشم، فقط باید کمی استراحت کنم!
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که در معرض انتقادات شدید دموکرات‌ها در خصوص ناتوانی جسمی و ذهنی برای ادامه رقابت‌ها قرار گرفته است، در مراسمی مقابل کاخ سفید گفت که قصد کناره‌گیری ندارد. او طی سخنرانی در مراسم سالروز استقلال آمریکا در مقابل کاخ سفید گفت: «من یک اینچ هم از موضع خود در رقابت‌های ریاست جمهوری کوتاه نمی‌آیم و تنها چیزی که نیاز دارم خواب و استراحت بیشتر است». رئیس‌جمهور آمریکا با وجود درخواست‌ها برای کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری، تأکید کرد که به مبارزه ادامه می‌دهد و در پاسخ به یکی از حامیان وی که از او خواست تا انتها ادامه دهد،گفت: «قرار نیست جایی بروم، هیچ جا نخواهم رفت».

 مردم سالاری
برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۹۸ کشور دنیا
«علیرضا بیکدلی» معاون کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه و در جمع خبرنگاران با بیان این‌که «امروز انتخابات در ۹۸ کشور دنیا و در ۱۳۸ نمایندگی ایران در حال برگزاری است»، گفت: «انتخابات از ساعت هشت صبح به وقت محلی در تمامی این ۹۸ کشور درحال برگزاری است».
پکن- مسکو متحد برابر غرب، رقیب در آسیای مرکزی
نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه برگزار شد و عالی‌ترین مقام‌های روسیه و چین در حالی بر اهداف این سازمان به‌عنوان نهادی در تقابل با غرب پای فشردند که رقابت مسکو و پکن در آسیای مرکزی که یکی از کشورهایش میزبان نشست روز پنجشنبه بود، مساله پنهانی نیست.
سران ۹ کشور عضو سازمان همکاری شانگهای شامل چین، روسیه، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و پاکستان در آستانه پایتخت قزاقستان گردهم آمدند.
روسای جمهوری روسیه و چین در نشست آستانه که برخی رسانه‌ها آن را گردهم‌آیی «کشورهایی با روابط پرتنش با آمریکا» نامیدند، خواستار ایجاد نظم جهانی «چندقطبی» برابر یکجانبه‌گرایی ایالات متحده شدند. ولادیمیر پوتین تأکید کرد که بیانیه آستانه بر تعهد همه شرکت‌کنندگان در سازمان همکاری شانگهای به شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی منصفانه تأکید می‌کند.
هم‌زمان شی جین‌پینگ همتای چینی او نیز تصریح کرد: مهم است که سازمان همکاری شانگهای خود را در سمت درست تاریخ، در سمت عدالت و انصاف قرار دهد. وی همچنین لزوم «اتحاد برای مقاومت برابر مداخله خارجی» و «حمایت قاطع (اعضا) از یکدیگر» را خاطرنشان کرد.
بیانیه پایانی نشست آستانه نیز بر «تغییرات زمین ساختی مداوم در سیاست جهانی» و نیاز به «تقویت نقش سازمان همکاری شانگهای» تأکید کرد. در این بیانیه کشورهای عضو از جمله چین و روسیه برای «تشکیل یک نظم جهانی چندقطبی عادلانه براساس نقش مرکزی سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی و آرمان کشورهای مستقل برای مشارکت سودمند متقابل» متعهد شدند.

 قدس 
موضع سختگیرانه حزب دموکرات آلمان علیه ایران
ایندیپندنت نوشت :حزب اتحادیه دموکرات-مسیحی آلمان، موضع سختگیرانه‌تر این کشور علیه جمهوری اسلامی را خواستار شد و بر تروریستی‌شناختن سپاه پاسداران در اتحادیه اروپا تأکید کرد. بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت آلمان پیش‌ از این نیز تغییر مواضع این کشور و دیگر اعضای اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی را درخواست کرده بود. این تلاش‌ها به آغاز روند تروریستی‌شناختن سپاه پاسداران در آلمان در روزهای اخیر منجر شده است. پیش‌‌تر آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان، به «مماشات» دربرابر نقش جمهوری اسلامی در تأمین مالی تروریسم، بی‌ثباتی خاورمیانه و تهدید موجودیت اسرائیل با حمایت حماس و حزب‌الله متهم شده بود.
روایت بی‌آزار از دستگیری تا آزادی‌
بشیر بی‌آزار، هنرمند ایرانی که به جرم حمایت از غزه در فرانسه به طور غیرقانونی بازداشت شده بود، گفت: اینکه در غرب آزادی بیان وجود ندارد را با پوست و گوشت و استخوانم حس کردم. بشیر بی‌آزار هنرمند ایرانی که در فرانسه بازداشت شده بود؛ پس از آزادی و بازگشت روز گذشته در انتخابات شرکت کرد. وی در جمع خبرنگاران گفت: در غرب آزادی بیان و حقوق بشر وجود ندارد. به وکلای من پاسخ نمی‌دادند حتی در همین حد که بگویند چه اتفاقی در حال وقوع است. وی افزود: در فضای مجازی در مورد فلسطین مطلب گذاشتم، من را به زندان انداختند.
دیدار مقامات ارشد حماس با سید حسن نصرالله
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با هیئتی بلندپایه از حماس به ریاست خلیل الحیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در جریان این دیدار، تحولات امنیتی و سیاسی در فلسطین به‌ویژه غزه و اوضاع جبهه‌های پشتیبانی در لبنان، یمن و عراق مورد بحث قرار گرفت. طرفین همچنین بر تداوم هماهنگی میدانی و سیاسی و در همه زمینه‌ها تأکید کردند.
نصب شعار «فلسطین از نهر تا بحر» بر ساختمان پارلمان استرالیا
گروهی از فعالان حامی فلسطین با بالا رفتن از ساختمان پارلمان استرالیا در کانبرا، پارچه‌نوشته‌هایی با شعار «فلسطین از نهر تا بحر» در حمایت از فلسطین روی آن نصب کردند. از سوی دیگر روز گذشته همزمان با روز استقلال آمریکا، شماری از حامیان فلسطین مقابل منزل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در واشنگتن تظاهرات کردند.

 اطلاعات 
باخت حزب محافظه‌کار به حزب کارگر پس از۴ سال
حزب محافظه‌کار انگلیس در انتخابات پارلمان متحمل شکست سنگینی شد و پس از ۱۴ سال قدرت را به حزب کارگر واگذار کرد و به این ترتیب، کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر در دیدار با شاه انگلیس به عنوان نخست وزیر این کشور منصوب شد. بر اساس نتایج آرای انتخابات پارلمان انگلیس، حزب کارگر ۴۱۲کرسی، حزب محافظه‌کار ۱۲۱ کرسی، حزب لیبرال دموکرات ۷۱ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۹ کرسی و بقیه احزاب هم ۳۵ کرسی را از آن خود کردند. «ریشی سوناک» رهبر حزب محافظه‌کار و نخست وزیر مستعفی انگلیس اعلام کرد: حزب کارگر در انتخابات پارلمانی پیروز شده و من به استارمر تبریک می گویم.استارمر چهار سال پیش به عنوان رهبر حزب کارگر جایگزین «جرمی کوربین» سیاستمدار به‌شدت چپگرا شد و تلاش کرد حزب را به میانه‌‌روی بازگرداند. حزب کارگر انگلیس به مدت ۱۴سال از قدرت دور بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رئیس جمهور منتخب گرفتاری های مردم را رفع کند
حوزه/ آیت الله وافی یزدی با اشاره به متن سوگند رئیس جمهور بیان داشت: منتخب ملت قسم می خورد که وقتش را صرف مردم و پاسداری از ارزش های اسلام کند و ضمن حمایت از مذهب شیعه حقوق مردم را استیفا کند. وی ادامه داد: اگر رئیس جمهور فقط به موارد ذکر شده در قسم نامه عمل کند و به مواردی که در پیشگاه خداوند بیان می کند پایبند باشد هیچ انتظاری از او نداریم. عضو جامعه مدرسین بیان داشت: امیدوار هستیم رئیس جمهور منتخب طبق قسمی که باید بخورد گرفتاری های مردم را رفع کند و همین امر برای مردم کافی است. وی شهید رئیسی را فردی تلاشگر در راستای رفع گرفتاری از مردم دانست و افزود: آن رئیس جمهور فقید با همین قسم‌نامه زحمت شبانه روزی داشت و در نهایت نیز عزت پیدا کرد.

اولویت دولت منتخب رفع دغدغه های مردم باشد
رسا/ عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه اولویت اول دولت آینده باید رفع دغدغه های مردم باشد، گفت: مردم حضور خوبی داشته و حمایت کردند که باید رئیس جمهور منتخب قدر این حمایت را بداند. حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی با بیان اینکه مردم ما علی رغم تحمل مشکلاتی که تحریم ها و شرایط اقتصادی پیش آورده است، حمایت خود را ادامه دادند، بیان داشت: لازم است که مدیران ما تلاش بیشتری انجام دهند و از مشکلات اقتصادی و معیشتی کم کنند. حل معیشت باید دغدغه اول دولت باشد. حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان اینکه دفاع از ارزشهای اسلام در سطح بین الملل برنامه همیشگی دولت ها است، بیان داشت: دولت جمهوری اسلامی طبیعتا برنامه دفاع از مردم در برابر دشمن خارجی را دارد.وی یکی از مسائل مهم جهان اسلام را مسأله غزه دانست و از لزوم رفع آن سخن گفت.

مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران شد
فارس/ نتیجه نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد. سخنگوی ستاد انتخابات کشور، گفت: تعداد آرای مأخوذه ۳۰.۵۳۰.۱۵۷ رأی است که ترتیب نامزدهای انتخابات به شرح ذیل است:مسعود پزشکیان: ۱۶.۳۸۴.۴۰۳ رأی سعید جلیلی: ۱۳.۵۳۸.۱۷۹ رأی. اسلامی گفت: بر این اساس آقای مسعود پزشکیان به عنوان منتخب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود. وی افزود: در رابطه با میزان مشارکت باید به اطلاع رسانده شود که مبتنی بر تعداد تعرفه مصرف‌ شده توسط رأی دهندگان که برابر با ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۹۳۱ رأی است، درصد مشارکت ۴۹.۸ است.

تا آخرین گلوله با رژیم صهیونیستی مبارزه خواهیم کرد
فارس/ سخنگوی شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به مبارزه با رژیم صهیونیستی تا نابودی آن، تأکید کرد که هماهنگی بین گروههای مقاومت، در بالاترین سطوح، ادامه دارد.«ابوحمزه» تأکید کرد: «مقاومت ما در غزه، محاسبات دشمن اسرائیلی را به هم زد و مانع از تحقق اهداف آن شد و اجازه موضع‌گیری در هیچ نقطه‌ای را نداد؛ مگر اینکه در آن نقاط، تجهیزات و سربازانش را هدف قرار داد.سخنگوی گردانهای القدس همچنین گفت که مقاومت فلسطین، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین جنگ را انجام داد که همان دفاع شهری است و برای این منظور نیز آماده شده بودند؛ به همین دلیل، در هر عملیات نظامی، نتایج خوبی حاصل می‌شد.وی با اشاره به اینکه نیروهای مقاومت زیر و روی زمین را در خدمت اهداف خود قرار داده‌ بودند، تصریح کرد: پیروزی در برابر دشمن، در راه است و قطعا محقق خواهد شد

هزینه جایگزینی موشک‌های هسته‌ای آمریکا ۱۶۰ میلیارد دلار برآورد شد
ایرنا/ منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که هزینه برنامه نیروی هوایی آمریکا برای جایگزینی موشک‌های هسته‌ای قدیمی این کشور بشدت بالا رفته و به حدود ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده است.رویترز نوشت، این پروژه که برنامه «موشک بالستیک قاره‌پیمای سنتینل» نام دارد، توسط شرکت «نورث‌روپ گرومن» برنامه‌ریزی و مدیریت شده و هدف آن جایگزینی موشک‌های قدیمی «مینوتمن ۳» است. یک مدیر اجرایی صنایع موشکی و یک دستیار کنگره آمریکا که نامشان فاش نشده است، به رویترز گفتند که هزینه اولیه اجرای این برنامه در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۵.۸ میلیارد دلار برآورد شده بود اما اکنون حدود ۶۵ میلیارد دلار دیگر نیز اضافه شده و به ۱۶۰ میلیارد دلار بالغ شده است.آخرین برآوردی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ارائه کرده بود در ماه ژانویه بود. این وزارتخانه در ابتدای سال ۲۰۲۴ اعلام کرده بود که هزینه این پروژه به دستکم ۱۳۱ میلیارد دلار می‌رسد.

بیش از ۱۰ هزار فلسطینی در نوار غزه مفقود شده‌اند
مهر/ دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه که یک نهاد بین المللی به شمار می‌رود در گزارش خود اعلام کرد که بیش از ۱۰ هزار فلسطینی زیر آوار خانه‌ها و ساختمان‌های تخریب شده بر اثر حملات رژیم صهیونیستی مدفون شده‌اند. در این گزارش آمده است: هیچ راهی برای بیرون آوردن آنها از زیر آوار وجود ندارد. برخی از این فلسطینی‌ها نیز در گورهایی دفن شده‌اند که هیچ علامتی ندارند.این نهاد بین المللی تصریح کرد: خانواده‌های قربانیان این حملات ویرانگر و کشنده اشغالگران، با چالش‌های زیادی برای بیرون آوردن پیکرهای آنها رو به رو هستند.
در این گزارش تاکید شده است: تجهیزات لازم برای بیرون آوردن این اجساد وجود ندارد. اشغالگران نیز مانع ورود هرگونه ماشین آلات و تجهیزات سنگین به نوار غزه می‌شوند.لازم به ذکر است که وزارت بهداشت نوار غزه در گزارشی اعلام کرد تاکنون بیش از ۳۸ هزار فلسطینی بر اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به شهادت رسیده‌اند.

تشکر وزیر کشور از مردم ایران برای مشارکت در انتخابات
باشگاه خبرنگاران/ وزیر کشور پس از پایان فرآیند دومین مرحله چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در کمال صحت و مشارکت به اتمام رسید و منتخب مردم به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد. وحیدی افزود: لازم است این انتخاب را به آقای پزشکیان تبریک عرض کنم همچنین از سایر نامزدها که با حضور خود گرمابخش انتخابات شدند تشکر می‌کنم‌. وزیر کشور متذکر شد: لازم است از همه افرادی که ایفای نقش کردند از جمله مردم عزیز مان که پای صندوق ها حاضر شدند و رهبر عزیزمان که مولفه امنیت سلامت رقابت و مشارکت را تعیین کردند قدردانی کنم. وی تصریح کرد: از مراجع بزرگوار که با حضور خود گرما بخش انتخابات شدند، از خانواده شهدا به ویژه شهید رئیسی تشکر میکنم .

به زودی اولین ماهواره پیچیده ساخت ایران در مدار قرار می‌گیرد
فارس/ وزیر ارتباطات از پرتاب اولین ماهواره پیچیده ساخت ایران تا یک ماه آینده خبر داد.عیسی زارع‌پور درخصوص آخرین وضعیت ماهواره سنجشی پارس ۲ اظهار کرد: بعد از پرتاب موفق پارس ۱ تمام زیرسیستم‌های آن به صورت تک به تک مورد آزمون قرار گرفت و تست‌ها با موفقیت پاسخ داد.وی افزود: این ماهواره در مرحله نهایی قرار دارد و امیدواریم انشاءلله داده‌های آن به زودی مورد استفاده قرار گیرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص زمان پرتاب این ماهواره و قرارگیری آن در مدار گفت: امیدواریم ظرف یک ماه آینده این ماهواره عملیاتی شود و بتوانیم از ظرفیت و داده‌های فضایی آن اعم از تصویر و همچنین محموله های فضایی استفاده کنیم.زارع پور با اشاره به این مسئله که ماهواره‌های پارس سنجشی بوده و از داده های تصویری آن در کشور بهره‌برداری می‌شود، تصریح کرد: این ماهواره علاوه بر تصاویر معمولی سیاه و سفید (با دقت تصویربرداری ۸ متر)، تصاویر دید در شب هم دارد.وزیر ارتباطات در پایان خاطرنشان کرد: درست است که دقت تصاویر ماهواره پارس به اندازه تصاویر ماهواره خیام نیست اما اولین ماهواره پیچیده ساخت ایران است که محموله‌های متعددی با خود دارد که تک به تک مورد تست و ارزیابی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *