خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
پورمحمدی: هنوز به زنان اعتماد نداشته و باورشان نداریم
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در فرصت چهار دقیقه اول در بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام راحل زنان را به همه عرصه‌های اجتماعی وارد کردند و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان دادند. وی افزود: سه دیدگاه درباره حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه حضور ابزاری و نمایشی برای جذابیت و لجام‌گسیخته است که زنان ما آن را نمی‌پذیرند و آن را طرد کرده‌اند. دیدگاه دیگرحضور حداقلی،به ضرورت و اضطرار است که اگر فرصتی برای کنار گذاشتن زن‌مان فراهم شود از آن استفاده می‌شود؛ اما نگاه امام حضور واقعی،جدی و تاثیرگذار، باوقار و حفظ شئونات است وسبک زندگی تراز اسلام ونظام اسلامی است. این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته‌اند اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای‌ اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم، آیا نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنها را باور نداریم.
قالیباف: عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است
محمدباقر قالیباف در موضوع «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» گفت: بدون شک خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد و ما به آن توجه داریم. وی تأکید کرد: اگر ایران قوی می‌خواهیم به خانواده قوی احتیاج داریم؛ اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است، زن محور این حرکت در خانواده است. قالیباف بیان کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نقش زنان گفت: امروز در خانواده، زن به عنوان مادر، همسر و تربیت‌کننده فرزندان و مادرخرج درخانه است؛ زنان جبران همه کاستی‌ها و بی‌تدبیری، اشکال و مشکلات اقتصادی از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهند.وی با بیان این‌که «مادر،غمخوار خانواده است»، افزود: مادر دغدغه شغل و زندگی و مشکلات فرزندانش را دارد حتی بعد از آن که آنها ازدواج کنند. قالیباف ادامه داد: انقلاب، امام و شهدا این فرصت را فراهم کردند که خانم‌ها دراجتماع حضورپیداکنند.وی بیان کرد: قول می‌دهم در دولت «خدمت و پیشرفت» زنان در دوراهی«زن خانه‌دار» یا حضور در جامعه باشند؛ بدون‌شک باید زمینه هر دو را برای زنان فراهم کرد تا خودشان انتخاب کنند.
پزشکیان: برخورد ما در جامعه با زنان، اخلاقی نیست
مسعود پزشکیان در فرصت چهار دقیقه اول بخش اول سخنان خود با اشاره به نقطه‌نظرات سایر نامزدها درباره جایگاه زنان در کشور گفت: این‌گونه که ما می‌گوییم باید وضع خیلی خوب می‌شد، اما نمی‌دانم چگونه شد که اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمد. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهدکودک شروع می‌شود. ما باید از این مرحله کار را آغاز کنیم و نگاه برابر و توانمندی‌های این عزیزان را از مدارس و مهدهای‌کودک‌ آموزش دهیم.وی افزود: ریشه مسائلی که درباره زنان مطرح می‌شود، در مدرسه است و چنانچه در مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود، دیگر این تنش‌ها و مشکلات اجتماعی به‌وجود نمی‌آید.
جلیلی: حجاب برای حضور اجتماعی زن است
سعید جلیلی دربخش اول سخنان خود در این مناظره بیان کرد: کشور ما در طول تاریخ و بعد از انقلاب اسلامی‌، مرهون نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف است. مورگان شوستر ۱۱ ماه درایران بوده و از عزم زنان مسلمان ایرانی می‌گوید و به عزت آنها درود می‌فرستد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد:درچند سال اخیر دیدیم که دشمنان بر موضوع زن در ایران متمرکز شده‌اند؛ آیا این نقطه ضعف ما بوده‌ یا نقطه قوت؟ من عمیقا معتقدم امروز براین مسأله متمرکز شده‌اند چون می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است که ایران می‌تواند با آن موفقیت‌های خود را به رخ بکشد و تمدن غرب را که دراین موضوع به بن‌بست و چالش‌های جدی رسیده و خودشان به آن اعتراف دارند، به چالش بکشاند. وی عنوان کرد: چیزی که زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا نقش، جایگاه و نقش‌آفرینی زن سانسور می‌شود. ما امروزه موفقیت‌های بزرگی در کشور داریم و مادران شهدا و همسران شهدا موفقیت‌های بزرگ را رقم زدند و در کشور زنان دانشمند‌ و ارزشمندی داریم که در عرصه‌های علمی کار می‌کنند.
قاضی‌زاده‌هاشمی: در حوزه زنان حرف‌های بیست سال پیش را می‌زنیم
قاضی‌زاده هاشمی اظهارکرد: خانواده، واحد بنیادین جامعه ایرانی است. ایران مهد خانواده‌محوری است و زن، ستون خانواده است. مردان ایرانی با بند بند وجود خود متوجه این موضوع هستند. برخوردهای شعاری و سیاسی به نگاه زن در انتخابات، وجهه سیاسی دارد و سوءاستفاده انتخاباتی است. زن بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ما است. هیچ‌وقت در تاریخ نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشته‌ایم، برخلاف جامعه غرب. در دو سال گذشته در ایتالیا خانم ملونی با شعارهای توجه به زنان و خانواده، پیروز شد.وی ادامه داد: امروز باید میدان‌دار حمایت از خانواده در جامعه باشیم. یعنی کاری که شهید رئیسی در سازمان ملل انجام داد و باید با جنبش‌های خانواده‌محور جهان ارتباط برقرار کنیم و ائتلاف تشکیل دهیم. باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند.زن یک فرصت و پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت‌هاست؛ حق هم دارند.
زاکانی: مواجهه با بی‌حجابی فقط با قانون میسر است
علیرضا زاکانی گفت: دولت خدمت اساس کارش را اجرای قانون اساسی گذاشته است. بسیاری از حرف‌هایی که زده می‌شود، شعار است اما اسلام، ‌زن و دختر را فرصت می‌داند، نه مسأله. وی از دو بسته در حوزه اجتماعی – فرهنگی سخن گفت و افزود: رفاه را ناظر بر یارانه‌ها، معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج تنظیم کرده‌ایم. افزایش جمعیت بامحوریت خانواده دومین برنامه‌ام است. در نظام اسلامی خانواده یک سلول کنشمند است که دیگران را هم به کنش می‌کشاند. دربسته رفاه، مشکلات وگره زندگی مردم باز می‌شود. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اقدامات اساسی را دربسته دوم نیز انجام می‌دهیم تا دغدغه مردم رفع شود. ارتقای آزادی و امنیت و حجاب اجتماعی رکن سوم برنامه‌ام است. باید از کلی‌گویی و انتشار سخنان دیگران پرهیز کنیم. امام حریم خصوصی و عمومی جامعه را مشخص کرده‌اند و تأکید کرده‌اند هیچ‌کس حق ندارد درحریم خصوصی افراد دخالت کند. درحریم خصوصی، برخی دنبال چه می‌گردند؟

 همشهری
حمله جنگنده‌های عراق به مخفیگاه‌های داعش
نیروی هوایی عراق در ۲ عملیات مخفیگاه‌های گروه تروریستی داعش را در استان کرکوک در هم کوبید. در این حملات تونل‌ها و غارهای داعش هدف قرار گرفته و حداقل ۳ عضو آن کشته شده‌اند.
اتصال آهنین خلیج‌فارس به خزر
با بهره‌برداری از خط راه‌آهن رشت – بندر کاسپین، اتصال ریلی خلیج‌فارس – خزر برقرار شد.کریدور بین‌المللی شمال – جنوب (نوستراک) مسیر استراتژیک و پرطرفداری است که می‌تواند ضمن کاهش ۴۵ درصدی زمان انتقال کالا از هند تا اروپا هزینه انتقال را نیز ۳۰ درصد کاهش دهد. به‌صرفه‌ترین شیوه حمل‌ونقل در مسیر، حمل ترکیبی دریایی – ریلی است که بخش ریلی آن در فضای ایران از بندرعباس در منتهی‌الیه جنوب کشور آغاز می‌شود و تا آستارا در منتهی‌الیه شمال شرقی کشور امتداد دارد.

 کیهان 
حضور پرشور مردم در انتخابات آینده بهتری برای کشور رقم خواهد زد
رئیس دستگاه قضا و مسئولان عالی دستگاه قضا روز پنجشنبه ۳۱ خردادماه در آستانه هفته قوه قضائیه با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند. رئیس قوه قضائیه در این مراسم با اشاره به اهمیت انتخابات پیش ‌رو، گفت: امروز نماد حضور و مشارکت مردم و نمود نقش‌آفرینی ممتاز آنها، عرصه و صحنه انتخابات است؛ حضور پرشور و پرمعنا و گسترده مردم در انتخابات و انتخاب مطلوب از سوی آنها، آینده بهتری را برای کشور رقم می‌زند؛ اما چنانچه خدای ‌ناکرده در این زمینه غفلت کنیم، به کشور و امنیت و توسعه همه‌جانبه آن لطمه می‌خورد و دشمن جری می‌شود؛ مشارکت گسترده و معنادار ما در انتخابات، قطعاً صحنه را تغییر خواهد داد و برای کشور آورده‌های بسیار مثبتی خواهد داشت.
در شورای امنیت علیه ایران اجماع وجود ندارد
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «نویه زوریخه سایتونگ» از عدم اجماع شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران گلایه کرد. گروسی در مصاحبه با این نشریه آلمانی‌زبان ادعاهای پیشین خود را مبنی بر اینکه آژانس اتمی دیدگاه خود درخصوص جنبه‌های کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از دست داده است تکرار کرد و مدعی شد داشتن چنین بینشی برای تأیید ماهیت غیرنظامی برنامه هسته‌‌ای ایران ضروری است. او گفت: «بنابراین من به ایرانی‌ها می‌گویم: ما هیچ اعتمادی نداریم. شما ممکن است صد بار تکرار کنید که همه چیز درباره برنامه هسته‌ای‌تان خوب است اما بنا به دلایل کافی هیچ اعتمادی وجود ندارد.»مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار این روزنامه مبنی بر اینکه آیا می‌توان گفت که ایران به صورت مخفیانه در حال غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سلاح است گفت: «این یک نتیجه‌گیری بسیار بعید است.»مدیرکل آژانس اضافه کرد: «ما هیچ اطلاعاتی درباره اینکه ایرانی‌ها به صورت مخفیانه در حال پیگیری یک برنامه هسته‌ای موازی هستند، در اختیار نداریم. طبق اطلاعات ما چنین برنامه‌ای در گذشته وجود داشت اما هیچ شواهدی درباره وجود آن در حال حاضر وجود ندارد.»

 ایران 
توضیحات دانشگاه شهید بهشتی درباره قطع همکاری با فاضلی
پس از طرح موضوع قطع همکاری دانشگاه شهید بهشتی با محمد فاضلی در برنامه میزگرد فرهنگی پزشکیان ، دانشگاه شهید بهشتی توضیحاتی را در ارتباط با قطع همکاری فاضلی ارائه داد. دانشگاه شهید بهشتی در اطلاعیه خود اعلام کرد: «آقای دکتر محمد فاضلی پس از قطع همکاری از سوی دانشگاه مازندران، تقاضای همکاری با دانشگاه شهید بهشتی داشتند که به رغم مخالفت هیأت اجرایی جذب و با توجه به فضای ایجاد شده برای مسئولان وقت دانشگاه، از تاریخ ۱/۶/۱۳۹۳ همکاری خود به عنوان عضو هیأت علمی را با این دانشگاه آغاز نمودند.»
این دانشگاه در ادامه اطلاعیه خود توضیح می‌دهد که «ایشان قبل از حضور در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان معاون پژوهشی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و همزمان در وزارت نیرو به‌عنوان مشاور مشغول به کار بوده‌اند که در بدو حضور در دانشکده و در جلسه مصاحبه صلاحیت عمومی به ایشان متذکر شدند که حضور تمام‌وقت از شرایط پذیرفتن عضو هیأت علمی در دانشگاه است و به ایشان در خصوص انصراف از سمت معاونت و ادامه فعالیت در آن مرکز تأکید شد و دکتر فاضلی ضمن پذیرش شرط فوق‌الذکر متعهد شدند از سمت خود استعفا داده و از مرکز منفک خواهند شد و به صورت تمام‌وقت در دانشگاه حضور خواهند داشت، ولی به‌رغم این تعهدات و تذکرات بعدی به فعالیت‌های اجرایی خود در آن مرکز و سایر سازمان‌ها ادامه دادند.» طبق اعلام دانشگاه شهید بهشتی، نهایتاً پرونده در جلسه شهریورماه ۱۴۰۰ هیأت اجرایی جذب دانشگاه، مورد بررسی قرار گرفت و این هیأت ضمن بررسی سوابق و شرایط عدم پایبندی ایشان به تعهدات اخلاقی و کاری و نداشتن احساس مسئولیت به عنوان عضو هیأت علمی در قبال دانشگاه و همچنین نادیده گرفتن ضوابط و مقررات آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی، محمد فاضلی را فاقد شرایط ادامه همکاری با دانشگاه دانست.

 جمهوری‌اسلامی
ارمنستان کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت
دولت ارمنستان اعلام کرد کشور مستقل فلسطین را از ۲۱ ژوئیه (یکم تیر) به رسمیت می‌شناسد. وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه یکی از موضوعات اصلی در دستور کار سیاسی بین‌المللی و نیازمند راه حل است.در پایان این بیانیه آمده است: جمهوری ارمنستان براساس موارد فوق و با تایید تعهد خود به قوانین بین المللی، برابری ملت‌ها، حاکمیت و همزیستی مسالمت‌آمیز، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد.

 وطن امروز
مشارکت در انتخابات نقش بسیاری در افزایش اقتدار ملی دارد
امام جمعه موقت تهران گفت: مشارکت گسترده در انتخابات و تعیین شایسته‌ترین فرد برای مدیریت دستگاه اجرایی کشور، نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش اقتدار ملی دارد.حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران، گفت: هر دو کلمه جمهوری و اسلامی وابسته به انتخابات است. اگر انتخابات در کشور نباشد، یا دیکتاتوری است یا هرج‌ومرج و ناامنی خواهد شد. اینها باید آویزه گوش مقامات و مسؤولان ارشد و میانی کشور باشد. وی در ادامه گفت: اگر حضور پرشور مردم در انتخابات باشد، این وحدت ملی را نشان می‌دهد و در ادامه به پیوند ناگسستنی حضور پرشور مردم در انتخابات، وحدت ملی، قدرت ملی و رشد و توسعه علمی و اقتصادی کشور اشاره کردند.
فارن افرز:‌ حماس در غزه شکست نخورد
«فارن افرز» نوشت حماس هنوز شکست نخورده و در آستانه شکست نیست و فضای داخلی فلسطین در مواجهه با رژیم صهیونیستی منسجم‌تر شده است. این مجله آمریکایی دیروز تأکید کرد: جنبش حماس امروز «قوی‌تر از ۷ اکتبر ۲۰۲۳» است، همچنین آرمان فلسطین «محبوب‌تر و جذاب‌تر» شده است. این مجله در گزارشی نوشت: پس از ۹ ماه عملیات جنگی اسرائیل در نوار غزه، حماس شکستی نخورده و به آن نزدیک هم نیست. فارن افرز همچنین افزود: «اسرائیل با حدود ۴۰ هزار سرباز به نوار غزه حمله کرد، ۸۰ درصد جمعیت را به زور آواره کرد، بیش از ۳۷ هزار فلسطینی را کشت، حداقل ۷۰ هزار تن بمب روی نوار غزه انداخت و بیش از نیمی از ساختمان‌های نوار غزه را تخریب کرد، همچنین دسترسی منطقه به آب، غذا و برق را محدود کرد و کل جمعیت را در آستانه قحطی قرار داد. با وجود اینکه بسیاری از ناظران بر غیراخلاقی بودن این رفتار اسرائیل تأکید کردند، اما رهبران آن مدام مدعی شده‌اند به شکست حماس و تضعیف توانایی‌های آن نزدیک شده‌اند ولی آنچه اکنون مشخص شده اینکه قدرت حماس در واقع در حال افزایش است».

 جوان
۱۵۳ بار کشتی‌های انگلیسی، صهیونیستی و امریکایی را زدیم
عبدالمالک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۳ حمله به کشتی‌های صهیونیستی، امریکایی و انگلیسی صورت گرفته، تأکید کرد که تنها طی هفته گذشته ۱۰ عملیات با ۲۶ موشک بالستیک و بالدار و پهپاد‌ها و قایق‌های جنگی انجام شده که هشت کشتی را هدف گرفته است. از جمله این کشتی‌ها ناو هواپیمابر آیزنهاور امریکا بود که برای سومین بار در شمال دریای سرخ در کانون حملات یمنی‌ها قرار گرفت و همچنین کشتی «توتور» بعد از عملیات بی‌سابقه نیرو‌های دریایی یمن غرق شد. یک کشتی دیگر نیز در آستانه غرق شدن در خلیج عدن است. او ادامه داد که امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نیز ۲۴ حمله علیه یمن انجام داده‌اند که هیچ تأثیری نداشته است.

 خراسان
نابود کردن حماس، دست‌نیافتنی است
سخنگوی ارتش اسرائیل گفت هدف اعلام شده بنیامین نتانیاهو برای نابود کردن حماس، دست‌نیافتنی است. دانیل هاگاری در تلویزیون اسرائیل‌ تأکید کرد که حماس یک ایده است و به همین دلیل نمی‌توان آن را محو و نابود کرد. او افزود که هر کس چنین وعده‌ای می‌دهد افکار عمومی را گمراه می‌کند.دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش گفت که هدف، نابودسازی توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس است.دانیل هاگاری بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش اسرائیل به برآورده کردن این اهداف متعهد است.

 رسالت 
اکثریت صهیونیست‌ها مخالف بازگشت به «کریات شمونه»
رسانه های اسرائیلی به نقل از شهردار کریات شمونه (در مرز شمال فلسطین اشغالی و لبنان) تأکید کردند که ۴۳ درصد ساکنان این شهرک، عدم بازگشت به این منطقه را بررسی می کنند و ۱۳ درصد هم تصمیم گرفته اند که هرگز به این منطقه بازنگردند. از سوی دیگر رئیس شرکت برق رژیم صهیونیستی هشدار داد که اگر برق در مناطق اشغالی قطع شود، سوختی وجود نخواهد داشت و صف‌های طولانی در برابر جایگاه های سوخت به طول ۳۰ کیلومتر شکل خواهد گرفت.

 آرمان ملی 
اعتقاد به اجماع
محسن رضایی، گفت: در اجماع و وحدت امیدواری بسیار بالایی وجود دارد، چون که کاندیداهای جبهه انقلاب در عین رقابت جدی، اجماع و وحدت را قبول دارند. وی با بیان اینکه کاندیداهای جبهه انقلاب هیچ کدام پوشش دیگری نیستند، افزود: صحبت های کاندیداهای جبهه انقلاب با مردم جدی است و برنامه های خود را می گویند، امابا این وجود به اجماع هم اعتقاد دارند.

 قدس
احضار حافظ منافع کانادا در تهران و ابلاغ پیام اعتراض شدید ایران
در پی اقدام خصمانه دولت کانادا در تروریستی توصیف کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز پنجشنبه سفیر ایتالیا در تهران که مسئولیت حفاظت از منافع کانادا را بر عهده دارد، توسط مدیرکل آمریکا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.در این فراخوانی، اعتراض شدید کشورمان به اقدام غیرقانونی و خلاف حقوق بین‌الملل دولت کانادا به حافظ منافع این کشور ابلاغ و ضمن هشدار نسبت به تبعات این اقدام، بر حق ایران در اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات متقابل تأکید گردید.سفیر ایتالیا گفت مراتب را سریعاً به دولت کانادا منعکس خواهد کرد.

 ابتکار
هنوز زود است درباره پایان برجام سخن بگوییم
منبعی که از آن به عنوان “یک منبع عالی‌رتبه در اتحادیه اروپا” نام برده شده است، دیروز گفت: ایران و ایالات متحده الزامات تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را برآورده نمی‌کنند، اما هنوز زود است که بخواهیم درباره پایان این توافق سخن بگوییم.این مقام اتحادیه اروپا که نامی از وی برده نشده است، گفت: اتحادیه اروپا هیچ جایگزینی برای برجام نمی‌بیند.

 اطلاعات 
پوتین: شاید به کره شمالی تسلیحات بدهیم
رئیس جمهوری روسیه پس از سفر به کره شمالی گفت روسیه شاید به تامین سلاح برای کره شمالی که واکنشی به تامین سلاح از سوی غرب برای اوکراین است، مبادرت بورزد.ولادیمیر پوتین ضمن بیان اینکه کره شمالی شاید یکی از دریافت کنندگان تسلیحات روسیه باشد، افزود: ما حق داریم برای دیگر مناطق جهان سلاح بفرستیم و با توجه به توافق‌های صورت گرفته با پیونگ یانگ، این اتفاق شاید رخ بدهد. پوتین گفت: مسکو انتظار دارد همکاری با کره شمالی به عنوان یک عامل بازدارنده برای غرب عمل کند، اما نیازی به استفاده از سربازان کره شمالی برای جنگ در اوکراین نیست. وی در ادامه، نسبت به ارسال تسلیحات از سوی کره جنوبی به اوکراین هشدار داد و آن را اشتباهی بزرگ از سوی دولت سئول خواند.پوتین پیشتر هم تهدید کرده بود که روسیه شاید دشمنان غرب را مسلح کند.

 شهروند 
اقدام کانادا علیه سپاه ناقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل است
علی باقری سرپرست وزارت خارجه با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: اقدام غیرقانونی کانادا در تروریستی توصیف کردن بخش لاینفک نیروی رسمی نظامی جمهوری اسلامی ایران که نقشی بی‌بدیل در دفاع از امنیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران عزیز، و حراست از امنیت و ثبات منطقه و مقابله با تروریسم داعشی داشته و دارد، تحرکی بدسگالانه و ناقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل، هدیه‌ای سخیف به رژیم «نسل‌کش»، تروریست‌ها و دیگر دشمنان صلح و ثبات منطقه‌ای است.وی افزود: مسئولیت عواقب این تصمیم تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه، بر عهده دولت کانادا خواهد بود. همه دشمنان از تو پر بیم باد؛ دل بدسگالان به دو نیم باد!

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

آینده کشور به انتخابات گره خورده است
رسا/ آیت الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه قم مشارکت قوی ملت ایران پای صندوق های رای را موجب تعالی کشور برشمرد و گفت: این انتخابات اقتدار شما را کم یا زیاد می کند و آینده کشور به این امر گره خورده است. توجه به معیارها و انتخاب اصلح از آن جمله مواردی است که باید با حواس های جمع و با توجه به معیارهای اسلامی و انقلابی و آینده کشور انجام داد. عضو جامعه مدرسین پسا انتخابات را وقت تلاش و کار دانست و یادآور شد: رعایت اخلاق انتخابات تاحدی انجام شده است ولی از همه طرفداران و ستاد انتخابات توقع می رود اخلاق انتخاباتی را به صورت تام و کامل رعایت نمایند و با حضور گسترده و انتخاب اصلح شاهد عصر جدیدی در تعالی کشور باشیم وطمع دشمنان از ملت ایران بریده شود.

رژیم اسرائیل بازنده نهایی هر اقدام علیه لبنان است
فارس/ نمایندگی ایران در سازمان ملل نسبت به هر تصمیم نابخردانه رژیم صهیونیستی در منطقه هشدار داد. نمایندگی ایران گفت: هر تصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل برای نجات خود می‌تواند منطقه را وارد جنگ جدیدی کند که نتیجه آن نابودی زیرساخت‌های لبنان و همچنین منطقه اشغالی ۱۹۴۸ خواهد بود. نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: قطعا این جنگ یک بازنده نهایی خواهد داشت و آن رژیم صهیونیستی است. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: جنبش مقاومت حزب‌الله توان دفاع از خود و کشورش لبنان را دارد؛ شاید زمان نابودی این رژیم نامشروع به دست خودش فرا رسیده باشد.

لاوروف: اسرائیل مانع صلح پایدار است
باشگاه خبرنگاران/ وزیران امور خارجه کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در بیانیه‌ای با محکوم کردن کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی در نوار غزه، برقراری آتش‌بس در این منطقه را خواستار شدند.منابع خبری همچنین از قول وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست آلماتی نوشتند: اقدامات اسرائیل در غزه مانعی در مقابل یک صلح پایدار در خاورمیانه است. بنا بر این گزارش، لاوروف افزود: وضعیت انسانی در نوار غزه فلاکت‌بار است. روش‌های ارتش اسرائیل پذیرفتنی نیست و در واقع غیرنظامیان درحال کشته شدن هستند. وزیر خارجه روسیه افزود: چنین اقداماتی نیز یک مانع در مقابل تاسیس کشور مستقل فلسطین براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد برای دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه به شمار می‌روند.

صدورمجوز حمله اوکراین به خاک روسیه
باشگاه خبرنگاران/ پنتاگون اعلام کرد، ارتش اوکراین اجازه دارد از موشک‌های دوربردی که ایالات متحده در اختیار کی‌یف قرار داده است، در حمله به اهدافی در خاک روسیه استفاده کند. پت رایدر گفت که روسیه از خاک خود به عنوان «منطقه امن» استفاده کرده و از داخل مرز‌های خود به اهدافی در اوکراین حمله می‌کند. از آنجایی که شاهد چنین عملیاتی از سوی این نیرو‌ها بوده‌ایم، به اوکراین توضیح داده‌ایم که می‌تواند و حق دارد در دفاع از خود به این حملات پاسخ دهد.

اجازه قبرس به رژیم صهیونیستی برای شبیه‌سازی مقابله با حمله ایران
مهر/ روزنامه انگلیسی گاردین مدعی شد که قبرس به رژیم صهیونیستی اجازه داده است تا از حریم هوایی این کشور برای انجام تمرینات شبیه‌سازی مقابله با حمله ایران استفاده کند. ادعای گاردین در حالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم گزارش دادند که این رژیم در ماه مه ۲۰۲۳، مانور «خورشید آبی» در قبرس را که شبیه سازی حمله در عمق لبنان بوده، برگزار کرده است. این رسانه‌ها افزودند که رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر اتحاد راهبردی جدید با یونان و قبرس تشکیل داده است.

آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بیم آن دارند گنبد آهنین در جنگ با حزب‌الله تاب نیاورد
ایسنا/ همزمان با اینکه رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که برای حمله زمینی و هوایی به لبنان آماده می‌شود، مقامات آمریکایی نگران هستند که سیستم دفاع هوایی تل‌آویو از جمله گنبد آهنین در برابر زرادخانه عظیم موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله «آسیب‌پذیر» شود. مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌ان‌ان می‌گویند، مقامات صهیونیستی به واشنگتن گفته‌اند که قصد تغییر منابع از جنوب غزه به شمال سرزمین‌های اشغالی جهت حمله احتمالی به حزب‌الله را دارند. یکی از مقامات ارشد آمریکایی گفت: «ما ارزیابی می‌کنیم که دست‌کم برخی از سیستم‌های دفاعی اسرائیل از جمله گنبد آهنین منهدم خواهند شد.» در این میان، حتی یکی از مقامات صهیونیستی نیز اذعان کرد که اگر حزب‌الله حمله‌ای گسترده را با استفاده از تسلیحات با دقت بالا انجام دهد، اوضاع همانطور خواهد شد که مقامات آمریکایی می‌گویند.

ارتش اسرائیل برای آغاز مرحله سوم جنگ غزه آماده می‌شود
ایسنا/ شبکه «کان» رژیم صهیونیستی گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی در حال آماده شدن برای آغاز مرحله سوم جنگ در نوار غزه است که شامل عملیات هوایی خواهد بود، همانطور که در اردوگاه نصیرات اتفاق افتاد.شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز به نقل از یک مقام رسمی اعلام کرد که ارتش رژیم اشغالگر به عملیات خود در غزه قویاً ادامه می‌دهد و جنگ جز با توافق متوقف نخواهد شد.

کوبا هم به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی پیوست
ایسنا/ وزارت خارجه کوبا اعلام کرد این کشور بر اساس تعهد قاطع و راسخ خود در حمایت و مشارکت در تلاش‌های بین‌المللی مشروع به منظور پایان دادن به نسل کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی، تصمیم گرفته تا به شکایت آفریقای جنوبی علیه این رژیم در دیوان بین‌المللی دادگستری ملحق شود. وزارت خارجه کوبا در ادامه بیانیه خود آورده است هدف اصلی این شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری توقف اقدامات مستبدانه علیه مردم فلسطین است. در ادامه این بیانیه همچنین عنوان شده تل‌آویو با مصونیت کامل، تحت حمایت و همدستی ایالات متحده، تعهدات خود را به عنوان یک قدرت اشغالگر تحت کنوانسیون چهارم ژنو نادیده می‌گیرد. وزارت خارجه کوبا در بیانیه خود آورده است نسل کشی به همراه آپارتاید، جابجایی اجباری و مجازات جمعی در جهان امروز جایگاهی ندارد و توسط جامعه بین‌الملل تحمل نمی‌شود. عدالت و احترام در منشور سازمان ملل و قوانین بین‌الملل باید رعایت شوند.

هنیه: شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس را اجرایی کند
مهر/ رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تأکید کرد که شورای امنیت باید قطعنامه آتش‌بس در غزه را اجرایی کند. اسماعیل هنیه گفت: باید مشروعیت مقاومت را در تمامی محافل بین‌المللی ثابت کنیم و این مساله برای ادامه راه مقاومت حیاتی است.وی تصریح کرد: ما به خواسته‌های ملت خویش و قضایا و آرمان‌های آن پایبندیم و با نرمش و انعطاف با آن تعامل می‌کنیم. هنیه گفت که دشمن صهیونیستی از آغاز مذاکرات همچنان با پاسخ‌های خود تعلل به خرج می‌دهد.وی تأکید کرد که استراتژی مذاکراتی رژیم صهیونیستی مبتنی بر افزایش فشار بر حماس و دیگر گروه‌های مقاومت است. وی همچنین اظهار کرد که ما خواهان پایان جنگ و خروج نیرو‌های اشغالگر از سراسر نوار غزه هستیم، اما دشمن همچنان تعلل به خرج می‌دهد.

رشد اقتصادی در دولت سیزدهم رکورد زد
مهر/ وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: متوسط رشد اقتصادی در دولت سیزدهم شکسته شد و فقط در دولت هشتم است که متوسط رشد اقتصادی نسبت به دولت سیزدهم بیشتر است. سید احسان خاندوزی، در جلسه علنی امروز (شنبه ۲ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی روند حمایت از تولید، اشتغال پایدار و رشد تولید ملی، گفت: امروز در تیر ماه سال ۱۴۰۳ نه تنها اقتصاددان‌های داخلی، بلکه نهادهای اقتصادی بین‌المللی نیز به صورت رسمی به آثار اقتصادی کلان سیاست‌های اخیر اعتراف دارند. وی اظهار کرد: بانک جهان در گزارشی که در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ارائه کرد به صراحت اعلام کرد که اقتصاد ایران مسیر رشد تاب‌آور و پایداری را علی‌رغم تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه طی می‌کند. زمانی که بدخواهان ملت ایران اذعان می‌کنند که مسیر رشد اقتصادی ایران رقم خورده، نشان می‌دهد که در حوزه اقتصاد گام‌های مؤثری برداشته شده و علی‌رغم تمام سختی‌ها، دولت و مجلس شورای اسلامی موفق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *