طلیعه ۱۲۸۹ – ۹۵۰۲۰۱

سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی در سه سطح کارشناسی, وزرای خارجه و سران در استانبول ترکیه برگزار گردید در این باره نکاتی چند قابل ذکر و تامل است:

۱ – سازمان همکاری اسلامی دومین سازمان بین دولتی بعد از سازمان ملل متحد می باشد که در سال ۱۹۶۹ در مراکش تاسیس شد. جنگ شش روزه اعراب با رژیم صهیونیستی در ۱۹۶۷ و شکست ناباورانه کشورهای عربی در این جنگ و از دست رفتن بخش‌های وسیعی از اراضی آنان، از جمله بیت المقدس از یک سو و به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی از عواملی بود که زمینه ساز تاسیس سازمان همکاری اسلامی شد. این سازمان با عضویت بیش از۵۷ کشور اسلامی از چهار قاره دنیا, وجهه بین‌المللی پیدا نموده است. سازمان مذکور با اهدافی همچون ایجاد همکاری و تفاهم اسلامی و کوشش در راه همبستگی امت اسلام برای اهداف مشترک، تکیه بر حفظ ارزش‌های معنوی، استحکام پیوندهای برادری و دوستی و مذهبی بین کشوهای مسلمان و مهم تر از همه حمایت از ملت فلسطین برای آزادی اراضی اشغالی از دست صهیونیست ها، شکل گرفت.

۲– در این دوره از اجلاس جدال سیاسی بزرگ مصر (رییس قبلی سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی) و ترکیه (رییس جدید این سازمان) باعث شد نه تنها السیسی (رییس جمهوری مصر) در این اجلاس شرکت نکند بلکه وزیر امور خارجه این کشورهم هنگام واگذاری ریاست با برخوردی بسیار سرد بدون اینکه با اردوغان دست دهد ریاست را واگذار کند.

۳– علاوه بر این فضای حاکم بر این نشست کاملا سیاسی بود و زد و بندهای سعودی- ترکی در آن کاملا مشخص و واضح بود. لازم به ذکر است که نشست کارشناسی این اجلاس حدود دو ماه پیش در جده عربستان برگزار گردید. نشستی که با کارشکنی دولت عربستان به هیئت ایرانی اجازه حضور داده نشد و در آن پیش نویس بیانیه پایانی اجلاس سیزدهم تهیه گردیده بود. گفتنی است، سعودی‌ها چهار بند علیه ایران و حزب‌الله، محور اصلی مقاومت در خاورمیانه مقابل تروریسم، در بیانیه رسمی سیزدهمین دوره اجلاس سازمان همکاری اسلامی گنجانده بودند.

۴– حضور تمام قد جمهوری اسلامی ایران در سه سطح کارشناسان, وزیر خارجه و ریاست جمهوری در این اجلاس و سخنان مستدل و منطقی رئیس جمهور ایران جهت دعوت همه کشورهای اسلامی به وحدت و اشاره تلویحی به رفتارهای نادرست عربستان و سپس عدم حضور رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران در اختتامیه این نشست در اعتراض به بیانیه مذکور حرکتی صحیح و پسندیده در راستای اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی عزت حکمت مصلحت بود که تاحدی موجب خنثی کردن حرکات ناپسند عربستان گردید به طوری که شاهد بودیم بیانیه پایانی به دلیل مخالفت شدید ایران قرائت نگردید.

۵- نشست استانبول بیانگر نوعی تفرقه و واگرایی سیاسی با دیکته صهیونیستی و آمریکایی در جهان اسلام بود و علیرغم شعار آن که اتحاد و همبستگی برای عدالت و صلح بوده است، به نماد تفرقه و واگرایی در جهان اسلام, تبدیل گردید. عربستان سعودی با کنار گذاشتن آرمان سازمان همکاری اسلامی مبنی بر اتحاد جهان اسلام و مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی، اکنون نه تنها به مانع اصلی این اتحاد تبدیل شده، بلکه با برقراری ارتباطات نزدیک با رژیم صهیونیستی به آرمان فلسطینِ رها از اشغال نیز چشم فروبسته است.اقدام عربستان در این اجلاس هرچند علیه اقتدار جمهوری اسلامی ایران در یک سازمان بین‌المللی بود، اما در ماهیت امر اقدام علیه موجودیت و فلسفه وجودی سازمان کنفرانس اسلامی است.لذا انتظار غالب ازسران کشورهای اسلامی این است که تحرکات سعودی‌ها را با دقت بیشتری رصد کنند و اجازه ندهند منافع صهیونیست‌ها بر منافع و اهداف اولیه سازمان همکاری اسلامی غلبه پیدا کند. نکته آخر این که چنانچه برخی دولت‌های اسلامی روند تطمیع شدنشان را در مقابل دلارهای نفتی عربستان متوقف نکنند، ریاض همه سرمایه‌های جهان اسلام را در خدمت صهیونیسم قرار خواهد داد. (خ-۱۲۸۹)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *