خبر روز ۱۴۰۲/۰۸/۲۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
روزانه فقط ۲۵ کامیون کمک‌ وارد غزه می‌شود
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به منظور گفت‌وگو درباره اوضاع جاری و پیگیری موضوع ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم مظلوم غزه با مقامات تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو در این شهر حضور دارد، گفت: دیدارهایی با مقامات سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی داشته‌ایم؛ متاسفانه در شرایطی که آمریکایی‌ها همه گونه سلاح از جمله سلاح‌های فسفری و ممنوعه را به صورت روزانه از مسیر قبرس یا به طور مستقیم از همه پایگاه‌هایشان در سراسر منطقه به تل‌آویو ارسال می‌کنند و این بمب‌ها بر سر مردم مظلوم و مقاوم غزه ریخته می‌شود، اما برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، آمریکا فیگور این‌که ما به دنبال ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه هستیم، گرفته است و در عمل اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد.
امیر عبداللهیان ادامه داد: ما از وزیر خارجه آمریکا نقل قول‌هایی را شنیدیم که ایشان گفته ما به دنبال این هستیم که روزانه ۵۰۰ کامیون کمک به داخل غزه وارد شود، اما با پیگیری‌هایی که به عمل آمده روزانه ۲۵ یا حداکثر ۴۰کامیون وارد غزه می‌شود که سه چهارم آن هم آب است و فاقد دارو، غذا و نیازهای اساسی مردم غزه است. وزیر خارجه ادامه داد: امیدوارم در رایزنی‌هایی که در این سفر داریم با توجه به نگاه خوب دبیرکل سازمان ملل و همکاران‌شان بتوانیم ارسال گسترده کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه را تسریع کنیم.

 همشهری 
دستورکارهای ویژه برای مقابله با جرائم انتخاباتی
سومین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی کشور به ریاست دادستان کل کشور برگزار شد. موحدی‌آزاد دراین نشست به تشریح اقدام‌های انجام شده با هدف انجام بهتر ماموریت‌ها دراین زمینه پرداخت که مهم‌ترین محورهای آن را در ادامه می‌خوانید.
وظیفه اصلی ما، جلوگیری از وقوع تخلف و جرائم انتخاباتی است.
ستاد‌های استانی و شهرستانی باید با ستاد مرکزی هماهنگ باشند و مصوبات ابلاغی را به درستی و در زمان مناسب اجرا کنند.
تشکیل مستمر و منظم جلسات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی در همه سطوح ضروری است.
جلسه‌های توجیهی و آگاهی‌بخشی به تشکل‌ها، گروه‌ها و احزاب حتما در دستورکار قرار گیرد.
تخلفات و جرائمی مانند نشراکاذیب، تهمت، افترا، دروغ، شایعه‌سازی و تخریب و سخنان چالش‌زا از مواردی است که در این ستاد رصد می‌شود.
همه دستگاه‌های ذیربط باید ضمن رصد فضای رسانه‌ای کشور، اخبار مهم و حساس و مرتبط را به ستاد‌های استانی و شهرستانی منعکس کنند.
۲کمیته تخصصی «فضای مجازی» و «تبادل اطلاعات انتخاباتی» ایجاد شود.
افزایش تلفات نظامی اشغالگران در غزه
ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که تعداد تلفات نظامیان این رژیم در نبردهای زمینی در غزه به۴۹ نفر و از ۷ اکتبر به ۳۶۸ نظامی صهیونیست و۵۹ افسر پلیس اسرائیلی رسیده است.به‌گفته منابع اسرائیلی، از آغاز جنگ با حماس تاکنون حدود ۱۰هزار موشک، شلیک و ده‌ها پهپاد از غزه، لبنان، سوریه و یمن به سمت سرزمین‌های اشغالی روانه شده است.
شلیک موشک‌های بالستیک یمنی به ایلات اشغالی
نیروهای مسلح یمن از شلیک گروهی از موشک‌های بالستیک به سمت اهداف مختلف در اراضی اشغالی ازجمله اهداف حساس در منطقه ایلات خبر دادند. سخنگوی ارتش یمن اعلام کرده که گروهی از موشک‌های بالستیک به سمت اهداف مختلف در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شلیک شده است.
تهدید حزب‌الله مانع جدی برای بازگشت شهرک‌نشینان صهیونیستی
به‌دلیل استمرار عملیات‌ حزب‌الله لبنان در سرزمین‌های اشغالی، شهرک‌نشین‌ها بازگشت به شهرک‌های خود را به رفع خطر حزب‌الله منوط کرده‌اند. روسای شهرک‌های واقع در شمال فلسطین اشغالی گفته‌اند تهدید جدی حزب‌الله از سمت جبهه شمالی بازگشت شهرک‌نشین‌ها را دشوار کرده است.
فلسطینی‌ها باید سلاح به‌دست بگیرند
مییبایه ماندلا نتیجه نلسون ماندلا رهبر مبارزه با آپارتاید آفریقای جنوبی، با اعلام اینکه آمریکا همواره طرف غلط تاریخ ایستاده، می‌گوید فلسطین و حماس باید از خودشان دفاع کنند و برای این کار باید آفریقای‌جنوبی به آنها سلاح بدهد.
قطع روابط یک کشور دیگر با تل‌آویو
دولت بلیز در واکنش به جنایات رژیم‌ صهیونیستی در نوار غزه روابط دیپلماتیک خود را با تل‌آویو قطع کرد. به‌گفته مقامات بلیز، دلیل این اقدام، بمباران مداوم و شدید غزه از سوی صهیونیست‌ها بوده که منجر به شهادت بیش از ۱۱هزار نفر شده که بیشتر این افراد غیرنظامی بوده‌اند.

 کیهان
نیازمند پایگاه فکری تهاجمی برای پاسخ به شبهات هستیم
متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی که در تاریخ چهار‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ برگزار شده بود، صبح چهارشنبه در محل برگزاری همایش در قم منتشر شد. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دیدار، مرحوم علامه را پدیده‌ای کم نظیر در حوزه‌های علمیه در قرن‌های اخیر خواندند و گفتند: یکی از کارهای مهم آیت‌الله سید محمد حسین طباطبایی در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه، جهاد فکری و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم و با آرایش تهاجمی بود، کاری که امروز به آن نیاز داریم.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های برجسته و ممتاز مرحوم علامه طباطبایی همچون «علم»، «پارسایی و پرهیزگاری»، «مَلَکات اخلاقی»، «ذوق هنری و شعر و ادبیات» و «صفا و رفاقت و وفاداری»، افزودند: در بُعد علمی ایشان جنبه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها تنوع علمی کم نظیر آن مرحوم است. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به تسلط علامه طباطبایی در علومی همچون «فقه»، «اصول»، «هیئت و ریاضیات»، «تفسیر»، «علوم قرآنی»، «شعر و ادبیات» و «اَنساب» خاطرنشان کردند: در کنار این تنوع علمی عجیب، عمق علمی و فکری ایشان در علوم مختلف نیز بسیار قابل توجه است به گونه‌ای که یک اصولی صاحب مبنا و یک فیلسوف نوآور و یک مفسر شگفتی‌ساز بود.انتشار اکثر آثار علمی علامه طباطبایی در دوران حیات و شاگرد پروری ایشان از دیگر جنبه‌های علمی مرحوم علامه طباطبایی بود که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند و افزودند: تربیت شاگردان عالِم و اندیشمند و تاثیرگذار همچون شهید مطهری و شهید بهشتی و مرحوم مصباح یزدی در هیچ عالِم دیگری تا به این حد دیده نشده است و اکثر شاگردان مرحوم علامه نیز جزو نقش‌آفرینان انقلاب اسلامی بودند.حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای دو ویژگی برجسته علامه طباطبایی را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: یکی از این ویژگی‌ها، جهاد علمی کم نظیر و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم با رویکرد تهاجمی، در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه و شبهه افکنی‌ها بود که دو اثر «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و «تفسیر المیزان» نمونه‌هایی از این جهاد علمی هستند.ایشان تفسیر المیزان را دریایی از معارف اجتماعی و سیاسیِ روز در کنار مبانی فکری و حِکَمی و جنبه‌های خاص تفسیری برشمردند و گفتند: امروز نیز ما نیازمند پایگاه فکری تهاجمی هستیم که پاسخگوی نیازهای روز و شبهات باشد و این کار را باید از مرحوم علامه طباطبایی یاد بگیریم.
کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در قم آغاز به‌کار کرد
کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی و آیت‌الله العظمی سبحانی در قم آغاز به‌کار کرد. آیین افتتاحیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در محورهای قرآن و حدیث، حکمت عملی، اخلاق و عرفان، حکمت نظری، فقه و اصول، کلام و ادیان از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری جمعی از مراکز علمی، فرهنگی و اجرائی در مدرسه علمیه امام کاظم با حضور طلاب، اساتید و علما آغاز شد.
اسرائیلی ها بدتر از فرعون هستند
در پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی به کنگره علامه طباطبایی آمده است: قلب مطهر علامه را طرزی تربیت کرد که با دست پُر روایی، به بارگاه امن قرآن کریم راه پیدا کند و تفسیری ارائه کند که بهره وسیعی از روایات برده است و راهنمایی روایات، عقل را شکوفا کرده است.ایشان در بخش دیگری از این پیام ابراز داشت: امیدواریم حوزه پربرکت ایران و نجف و سایر مواضع شیعه و دانشگاه‌های ایران و غیر ایران که دانشگاه‌های اسلامی هستند، موفق بشوند پربار بشوند چشمه‌های جوشانی بسازند که دیگر ما گرفتار فرعون‌ها نشویم. روزی فرعون در مصر زندگی می‌کرد که «یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکم» در دستگاه او بودند، اینها فقط پسربچه‌های نوزاد را می‌کشتند اما الآن این اسرائیلی که همان فرعون است نه‌تنها «یذبح أبناء» بلکه «یذبح بنات» و نه تنها «یذبح أبناء و بنات» بلکه «یقتل الآباء و یقتل الأمّهات»؛ فرعون فقط پسربچه‌های نوزاد را می‌کُشت اما اینها پسر و دختر، پدر و مادر، همه را در غزه یکجا خاک می‌کنند!

 ایران 
قدردانی رئیس جمهور از رشد آمار فروش کتاب در کشور
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت با اشاره به گزارش رئیس بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، بر تلاش بیشتر دولتمردان و اقدامات تحولگرایانه برای ارتقای شاخص‌های رشد اقتصادی تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین معاون اول را مکلف کرد با برگزاری جلسات تخصصی راهکارهای افزایش رشد اقتصادی در بخش صنعت و معدن و خدمات را بررسی و ارائه کند.وی همچنین ضمن تبریک هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، به رشد ۱۱ درصدی چاپ و ۵۷ درصدی فروش کتاب در دولت مردمی اشاره کرد و با تقدیر از اهتمام دست‌اندرکاران این حوزه به ترویج و نشر کتاب و کتابخوانی، بر ضرورت تقویت کتابخانه‌های محلی، شهری و استانی تأکید کرد.
بودجه ۲.۶ میلیون دلاری برای تبلیغات فارسی اسرائیل
امانوئل نهشون، معاون دیپلماسی عمومی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در پارلمان این رژیم اعلام کرد که فعالیت‌های تبلیغاتی‌شان به زبان‌های فارسی، روسی و اسپانیایی به دلیل کمبود بودجه قطع شده است. به گزارش فارس، در ادامه این نشست یکی دیگر از اعضای کنست درخواست کرد که حدود ۲۰۰ میلیون شیکل معادل ۵۲ میلیون دلار برای این موضوع به وزارت خارجه تخصیص داده شود. این در حالی است که با افزایش هزینه‌های جنگ علیه غزه، روز دوشنبه اعلام شد که دولت این رژیم حدود ۷.۸ میلیارد دلار وام گرفته است. روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نیز ابراز امیدواری کرده و نوشته تا با تأمین ۲.۶ میلیون دلار، تبلیغات این رژیم به این ۳ زبان ادامه پیدا کند.

 وطن امروز 
لایحه بودجه ۱۴۰۳ به زودی نهایی می‌شود
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت تدوین بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: ادامه بررسی لایحه بودجه سال آینده، امروز (دیروز) هم در هیات دولت دنبال شد که تقریبا دور اول بررسی متون پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه پایان یافت؛ به نظر می‌رسد در ۲ جلسه‌ آینده، لایحه بودجه نهایی شود.
تمام کشورهای اسلامی باید علیه رژیم‌صهیونیستی اقدام عملی انجام دهند
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اقدام عملی کشورهای اسلامی علیه جنایات رژیم صهیونیستی گفت: ‌ای کاش تمام کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی اقدام عملی و نظامی انجام می‌دادند. همایون سامه‌یح با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور در اجلاس ریاض گفت: تا زمانی که اقدام عملی جدی از طرف کشورهای دنیا بویژه کشورهای مسلمان برای فشار به رژیم صهیونیستی نشود، صحبت‌ها به جایی نمی‌رسد. ما در درجه اول به اقدام عملی برای انجام آتش‌بس و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه نیاز داریم. وی افزود: خیلی از کشورها صحبت و اعلام نظر کرده و موضع می‌گیرند اما در عمل کاری نمی‌شود. باید صحبت‌ها توأم با عمل باشد.

 جوان 
ادعای صهیونیست‌ها دروغ از آب درآمد
در حالی که ارتش اسرائیل بدون ارائه هیچ مدرکی، ادعا می‌کند که حماس از بیمارستان‌های غزه به عنوان سنگری برای نیرو‌های خود استفاده می‌کند و مرکز فرماندهی اصلی مقاومت در داخل بیمارستان شفا و در تونل‌های حفاری شده در زیر این بیمارستان قرار دارد، اما رادیو ارتش رژیم صهیونیستی دیروز اعتراف کرد که اسرائیلی‌ها هیچ یک از نیرو‌های حماس و هیچ سلاح و اسرای صهیونیست را در بیمارستان شفا پیدا نکرده‌اند.

 خراسان
۲۰۰ کانال تلویزیونی برای حوزه‌های انتخاباتی
پیمان جبلی با اشاره به طراحی کانال‌های تلویزیونی برای حوزه‌های انتخابیه، اظهار کرد: صداوسیما در حال طراحی ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای حوزه‌های انتخاباتی است که علاوه بر شبکه‌های استانی، ۲۰۰ شبکه برای حوزه‌های انتخاباتی راه‌اندازی شود. رئیس رسانه ملی افزود: با توجه به اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، این اجازه به صداوسیما داده شده تا از ظرفیت خود برای تبلیغات داوطلبان مجلس شورای اسلامی استفاده کند.
برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هدف‌گذاری کردیم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ۲۰ هزار مگاوات برای تولید برق هدف‌گذاری کردیم و شرکت‌ هایی با این هدف تاسیس و سایت‌هایی هم انتخاب شده و برخی عملیات اجرایی هم آغاز شده است. اسلامی درباره تعامل میان سازمان انرژی اتمی و دانشگاه‌ها اظهار کرد: تعاملاتی که برقرار کردیم در سه بخش است. بخش اول مسائلی است که می‌تواند پایان‌نامه شود، بخش دوم نتایج تحقیقاتی است که در دانشگاه وارد شود و با حمایت سازمان انرژی اتمی تبدیل به فناوری شود و به تجهیز آزمایشگاه‌ها کمک کنیم. بخش سوم هم این است که ما بورسیه دانشجو را آغاز کردیم و در ۱۰ دانشگاه کشور، ۱۰ رشته، ۱۰۰ بورسیه را ثبت‌نام کردیم که از امسال تحصیل خود را شروع کردند. وی افزود: برای کارشناسی ارشد هم این کار را انجام خواهیم داد که آخرین الگوی اجرایی ما اقدامی بود که با دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال گذشته انجام دادیم.

 مردم سالاری 
تایید حکم قصاص عامل شهادت عضو مجلس خبرگان رهبری در دیوان عالی کشور
دیوان عالی کشور حکم صادره مبنی بر قصاص عامل شهادت عضو فقید مجلس خبرگان رهبری را تایید کرد. مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: در پی شهادت آیت¬الله عباسعلی سلیمانی در تاریخ ششم اردیبهشت ماه با سلاح گرم در بابلسر، پرونده با دستور ویژه رئیس قوه قصاییه، در دادگستری کل استان مازندران در مسیر رسیدگی قرار گرفت. پس از طی روال قانونی و صدور کیفرخواست، دادگاه رسیدگی به این پرونده با حضور شکات، متهم و وکلا برگزار و در نهایت عامل شهادت عضو فقید مجلس خبرگان رهبری به قصاص محکوم شد. در پی صدور رای پرونده با درخواست متهم و وکلای وی برای تجدیدنظرخواهی به دیوانعالی کشور ارسال شد. با ارجاع پرونده در دیوانعالی کشور نهایتا قضات رسیدگی‌کننده رای دادگاه بدوی را ابرام کردند.
اعتراض ۵۰۰ مقام آمریکا به رویکرد بایدن در حمایت از اسرائیل
بیش از ۵۰۰ تن از مقام‌های آمریکایی از ۴۰ آژانس دولتی این کشور نامه‌ای خطاب به بایدن نوشته و حمایت او از جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه را مورد اعتراض و انتقاد شدید قرار دادند.به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این نامه که بخشی از نارضایتی داخلی آمریکا درباره حمایت دولت از جنگ غزه است، از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواسته تا به دنبال آتش بس فوری در غزه باشد و رژیم صهیونیستی را مجبور کند اجازه ارسال کمک‌های بشردوستان به این منطقه را بدهد.

 قدس 
هشدار النخاله به تل‌آویو درباره کارشکنی در تبادل اسرا
دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به مانع‌تراشی‌های مداوم رژیم صهیونیستی در روند تبادل اسرا با نیروهای مقاومت، عنوان کرد این رفتار صهیونیست‌ها شاید سبب شود از تبادل اسرا منصرف شویم. زیاد النخاله اعلام کرد: روش مذاکرات درباره پرونده اسرا و رفتارهای صهیونیست‌ها شاید موجب شود از تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی پشیمان شویم. وی تأکید کرد: اسرا را تا شرایط مناسب نزد خود نگه خواهیم داشت.
اردوغان رژیم صهیونیستی را تروریسم خواند
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت: رژیم صهیونیستی درحال پیاده کردن راهبرد نابودی کامل یک شهر و ساکنان آن است و من به‌صراحت می‌گویم رژیم اسرائیل، رژیمی تروریستی است. وی گفت: رهبران جهان برای محکومیت کشته شدن ۲۲ نفر در واقعه شارلی ابدو در پاریس جمع شدند اما در برابر قربانی شدن هزاران نفر در نوار غزه سکوت کرده‌اند.
جنگ در غزه متوقف شود
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که از ابتدای نبرد «طوفان الاقصی» در حال حمایت از اسرائیل بود، خواستار توقف کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه شد. وی گفت: تراژدی انسانی که هم‌اکنون در غزه رخ می‌دهد، بسیار دردناک است، به‌ویژه درد و رنجی که در بیمارستان الشفا دیده می‌شود. وی خطاب به مقامات رژیم صهیونیستی افزود: من از اسرائیل می‌خواهم حداکثر خویشتن‌داری را داشته باشد.

 اعتماد
رییس مجلس عراق برکنار شد
دادگاه فدرال عراق با صدور حکمی، محمد الحلبوسی را از ریاست پارلمان این کشور کنار گذاشت. شبکه خبری السومریه گزارش داد، دادگاه فدرال در جلسه‌ای، دعوی مطرح شده از سوی لیث الدلیمی از اعضای پارلمان عراق علیه الحلبوسی را بررسی کرد و به صحت این دعوی رای داد. الدلیمی با ارایه مستنداتی گفته بود که الحلبوسی در عقد قرارداد با یک شرکت خارجی دست داشته است که مدیر این شرکت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی بود. یکی از اهداف این شرکت هم عادی‌سازی روابط بغداد-تل‌آویو عنوان شده است. الحلبوسی هم در پارلمان در واکنش به حکم دادگاه آن را عجیب خواند و گفت: حکم دادگاه فدرال عجیب است و وقتی کاملا از آن مطلع شدم، آن را روشن خواهم کرد بیش از پنج سال است که رییس پارلمانم و تلاش کرده‌ام مشکلات را حل کنم.

 ابتکار
وزیر نفت شایعه استعفایش را تکذیب کرد
اوجی وزیر نفت در پاسخ به پرسشی در خصوص شایعه استعفای خود، گفت: اختلافی بین من و وزارت نفت با دولت نیست و مسائل مطرح شده شایعه است. دولت از مسائل حوزه وزارت نفت حمایت می کند. باید از رئیس جمهوری تشکر کنم که نگاه پشتیانی به وزارت نفت دارند.اوجی درباره همکاری با ترکمنستان برای تامین گاز در زمستان، اظهار کرد: قرارداد سوآپ گازی ما با ترکمنستان برقرار است و در حال مذاکره برای عقد قرارداد گازی بزرگ‌تری هستیم.

 اطلاعات
جراحت ۵۹ نیروی آمریکایی در عراق و سوریه
معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت در جریان ۵۵ حمله اخیر به پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه، ۵۹ نظامی آمریکایی مجروح شدند که ۲۷ نفر از آنها دچار آسیب مغزی هستند. «سابرینا سینگ» افزود که از یکماه قبل یعنی ۱۷ اکتبر تاکنون، پایگاه‌های این کشور در منطقه غرب آسیا ۵۵ بار مورد حمله گروه‌های مقاومت منطقه قرار گرفته‌اند. وی گفت از این تعداد، ۲۷ حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و ۲۸حمله به پایگاه‌های آمریکا در سوریه رخ داده است.این مقام پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره عدم واکنش آمریکا به سرنگونی پهپاد «ام‌کیو-۹» ۳۰میلیون دلاری این کشور توسط نیروهای مسلح یمن نیز گفت: من نمی‌گویم که قرار نیست پاسخ دهیم و ما همیشه این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که در زمان و مکان دلخواه خود پاسخ دهیم.

 شهروند 
گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و روسیه در خصوص بریکس
اولین دور گفت و گوهای دو جانبه معاونان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به میزبانی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه کشورمان برگزار شد.طی این مذاکرات سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه این کشور در امور بریکس پس از تبریک عضویت کشورمان در این گروه، به آغاز ریاست دوره ای روسیه از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ اشاره کرد و اولو یت های روسیه در خصوص بریکس را در دوران ریاست کشورش بر این سازمان تشریح کرد.صفری نیز در این دیدار حوزه فعالیت های بریکس را بسیار گسترده و متنوع توصیف کرد.طرف ایرانی همچنین عزم جدی کشورمان برای حضور فعال در این گروه را تبیین کرد و گفت: «وزارت امور خارجه ایران نهایت تلاش خود را در ایفای نقشی موثر و سازنده در بریکس به کار خواهد بست.»در این دور از مذاکرات در خصوص فعالیت های بریکس در زمینه های اقتصادی، مالی، تجارت، انرژی، حمل و نقل، پارلمانی، کشاورزی، فناوری های نوین، علمی – پژوهشی، بهداشت، فناوری اطلاعات، محیط زیست، هوا – فضا، ورزشی، فرهنگی، جوانان و همچنین توسعه بریکس در آینده مذاکره و تبادل نظر شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ترویج علامه طباطبایی ترویج علم و کمال است
حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی در پیامی به کنگره علامه محمد حسین طباطبایی با بیان این که ترویج علامه ترویج علم و کمال است گفت: یکی از مزایای ایشان این است که خیلی حاضر نبود تظاهر به علم کند. اگر کسی با ایشان یک ماه در یک خانه زندگی می کرد، اصلا احساس نمی‌کرد، این مرد، فرد باسوادی است. ایشان در ادامه با اشاره به برخی ویژگی های علامه تصریح کرد: مقدمه‌ای که در چاپ‌های اول المیزان از دارتقریب مصر آمده است مبین مقام علمیت ایشان است. استاد برجسته حوزه قم در ادامه با اشاره به اینکه خدمات ایشان در حوزه خیلی خدمات چشمگیری است، گفت: ایشان آمد مسائل فلسفی را اشاعه داد. مسائل فلسفی در حوزه خیلی محدود بود. حضرت امام هم به صورت محدود تدریس می‌کرد. مصلحت در همین دید. اما ایشان آمد این مسئله را گسترش داد یعنی کسانی که علاقمندند و از مسائل فلسفی می¬خواستند بهره‌مند شوند و در درسشان شرکت می¬کرد، مانع نبود. بالاتر اینکه مسائل فلسفی را از آن حالت بغرنجی به صورت ملموس درآورد. خیلی می-توانست مسائل پیچیده را با آن بیان خودش به صورت ملموس ارائه کند.

دشمن از هنر برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار جمعی از مسؤولان عرصه هنر در حوزه علمیه با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در عرصه هنر در حوزه علمیه، از جمله جشنواره هنرهای آسمانی، ابراز داشت: کارهای خوبی در عرصه هنر توسط حوزویان انجام شده است. از فعالیت‌های هنری علماء در بُعد خطاطی، شعر سرایی و نویسندگی گرفته تا آنچه امروز به عنوان جشنواره هنرهای آسمانی و اقداماتی از این قبیل در حوزه به راه افتاده است. رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز نسل جوان ما سخت نیازمند آشنایی با هنر فاخر است تصریح کرد: دشمنان برای تأثیرگذاری از هنر استفاده می‌کنند، با زبانی جوان پسند نگاه‌ها و دل‌های نسل جوان را به خود معطوف خواهند ساخت. وی دغدغه‌مندی نسبت به تقویت جایگاه هنر در حوزه علمیه را دغدغه‌ای به جا توصیف کرد و افزود: امروز حوزه علمیه به خوبی میزان تأثیرگذاری زبان هنر در جامعه را لمس کرده است. بنابراین هرگونه ترک فعل در این عرصه، شایسته‌ی ما که به دنبال هدایت‌گری در جامعه هستیم، نیست.

اخلاص؛ مهم ترین ویژگی سیره عملی علامه طباطبایی است
رسا/ آیت الله فیاضی رئیس کنگره علامه طباطبایی در مراسم افتتاحیه این کنگره ابراز داشت: تقوا اساس سعادت آدمی است که در کنار کسب علوم باید به این مهم توجه داشته باشیم. عضو جامعه مدرسین با بیان این که خداوند متعال عهد کرده کسانی که عمر خود را در راه بندگی الهی قرار می‌دهند بدون تردید هدایت کند، اخلاص علامه طباطبایی را ویژگی مهم آن مرحوم دانست. وی در پایان ضمن اشاره به سیره علمای تراز جهان اسلام به ویژه شخصیت هایی چون علامه طباطبایی تصریح کرد: باید در مسیر خدمت به دین و سربازی مولایمان حضرت ولی عصر همچون اساتیدمان با اخلاص باشیم و در این راه جدیت داشته و درست عمل کنیم.

به دنبال به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در اروپا هستیم
باشگاه خبرنگاران/ پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد: ما در داخل کشور و در اتحادیه اروپا می‌کوشیم کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسیم. وی با شدیدترین انتقادات ممکن از مقامات تل آویو که از زمان شروع جنگ بی سابقه بوده است، تاکید کرد: ما از اسرائیل می‌خواهیم به کشتار بی رویه فلسطینی‌ها پایان بخشد. ما خواستار آتش بس فوری در نوار غزه هستیم و از اسرائیل می‌خواهیم به قوانین بشردوستانه پایبند باشد، موضوعی که امروز شاهد احترام به آن نیستیم.

برنامه نشست‌های تخصصی نمایشگاه «روایت پیشرفت» در قم اعلام شد
حوزه/ در نمایشگاه «روایت پیشرفت» که در محل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم تشکیل شده است، دستاوردهای دو ساله برخی وزارتخانه ها مانند وزارت آموزش و پرورش، صنعت معدن تجارت، کشور، بهداشت و درمان، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه و شهرسازی و همچنین امور اقتصادی و دارایی به نمایش گذاشته شده است. همچنین از روز چهارشنبه بیست و چهارم تا شنبه بیست و هفتم آبان ماه و بعد از نماز مغرب و عشا در سالن اجتماعات این باغ موزه، به ترتیب بهرام عین ‌اللهی وزیر بهداشت، جواد اوجی وزیر نفت، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور سخنرانی می¬کنند. در حاشیه این نمایشگاه نیز نشست های تخصصی با حضور برخی مسئولان تدارک دیده شده است. طلاب و روحانیون می¬توانند طی روزهای برپایی نمایشگاه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و همچنین ۱۵:۳۰ تا ۲۱:۳۰ از این نمایشگاه بازدید کنند.

واکنش ایران به ارائه قطعنامه ضدایرانی کانادا
باشگاه خبرنگاران / معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: ایران قطعنامه مغرضانه و با انگیزه سیاسی را که وضعیت حقوق بشر در کشور ما را هدف قرار می‌دهد، به شدت رد می‌کند. زهرا ارشادی گفت: بیایید توجه خود را به کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده و رژیم اشغالگر و آپارتاید اسرائیل معطوف کنیم؛ بازیگران همیشگی نقض حقوق بشر و مظنونین همیشگی! ارشادی افزود: کانادا و حامیان این قطعنامه، در حالی قطعنامه علیه ایران را به رای می‌برند که خود به قطعنامه‌ای که خواستار توقف حمام خون و قتل عام زنان و کودکان فلسطینی توسط رژیم اسرائیل بود، رای منفی دادند! این تضاد در واقع نقاب از رویه‌های استاندارد دوگانه‌ای را که آن‌ها در قبال حقوق بشر به کار می‌گیرند، آشکار می‌کند. شاید وقت آن رسیده است که گروه دوستان حمایت از ذبح کودکان را تشکیل دهند!

«اسرائیل» اعتبار خود را از دست داده
فارس/ یک روزنامه انگلیسی تاکید کرد رژیم صهیونیستی اعتبار خود را از دست داده است و گروه‌های فلسطینی و رسانه‌های حامی آنها در ارائه روایات مربوط به جنگ غزه بسیار صادقانه و دقیق عمل می‌کنند. روزنامه بریتانیایی میدل ایست مانیتور در گزارشی نوشت که رژیم «اسرائیل» اعتبار خود را در نتیجه ادعاها و اتهامات غیرقابل اثبات علیه جنبش حماس از دست داده و در مقابل اعتبار گروه های فلسطینی و روایت¬های آنها بالاتر است. این روزنامه اتهامات رژیم صهیونیستی علیه حماس را “غیر منطقی” توصیف کرد، به ویژه اینکه این اتهامات هیچ گونه پشتوانه¬ای مستند، یا شواهد و زمینه‌ای حقیقی ندارند،

حماس تکذیب کرد
مهر/ جنبش اسلامی مقاومت فلسطین، حماس با صدور اطلاعیه‌ای، خبر رویترز از مضمون دیدار رهبر انقلاب و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را بی‌اساس اعلام کرد و افزود: ما از انتشار این خبر بی‌اساس متاسفیم و انتظار می‌رود این خبرگزاری در انتشار اخبار خود، دقت و صحت را ملاک قرار دهد. پیشتر، خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام ارشد ادعا کرده بود که رهبر ایران در دیدار با اسماعیل هنیه در تهران (۱۵ آبان) گفته است که حماس ایران را از حمله ۱۵ مهر (عملیات طوفان الاقصی) ضد رژیم صهیونیستی مطلع نکرده بود، بنابراین تهران وارد جنگ نخواهد شد.

موافقت شورای امنیت سازمان ملل با برقراری وقفه انسانی در غزه
تسنیم/ شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی مالت را در خصوص برقراری آتش بس و وقفه بشردوستانه در غزه ، با ۱۲ رای موافق تصویب کرد. در پیش نویس قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت درباره غزه، از همه طرف‌ها درخواست شده است از هرگونه محروم کردن غیرنظامیان در غزه از کمک‌ها و خدمات رسانی خودداری کنند. پیش نویس این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها (اسرا) نزد جنبش حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *