خبر روز ۱۴۰۲/۰۵/۸

**سالروز شهادت سیدالساجدین، حضرت امام علی بن الحسین -علیه السلام- را تسلیت می‌گوییم** دبیرکل حزب‌الله لبنان: فقط با نابودی غده سرطانی اسرائیل منطقه به آرامش می‌رسد** آیت الله حسینی بوشهری: رسانه ملی باید سیاست‌های کلی نظام را به نحو احسن اطلاع رسانی کند** آیت‌الله کعبی: افراطی‌گری به ‌نام انقلاب حرکتی ضدانقلابی است** ایران از کره‌جنوبی برای دریافت مطالبات خود شکایت می‌کند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
افراطی‌گری به‌ نام انقلاب حرکتی ضدانقلابی است
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که برخی خود را پرچمدار عرصه انقلابی‌گری می‌دانند و حرکات افراطی انجام می‌دهند که این حرکتی ضدانقلابی است و دشمن روی این حرکت‌های خودسرانه حساب باز می‌کند آیت‌الله کعبی گفت: باید به‌ویژه در ایام محرم به دنبال همدلی و وحدت باشیم و نه اختلاف‌افکنی. عضو جامعه مدرسین افزود: عاشورا درس‌های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی ارزنده و متنوعی را به امت اسلامی بلکه به همه آزادیخواهان راستین ارائه می‌کند که بزرگ‌ترین درس آن، هشدار نسبت به استحاله فرهنگی و سیاسی یک جامعه ارزش‌مدار است. وی ادامه داد: این آموزه‌ها که با الهام گرفتن از فرهنگ عاشورا و رهبری یکی از فرزندان راستین امام حسین -علیه السلام-، یعنی امام خمینی -قدس سره-، انقلابی را بر پایه ارزش‌های اسلامی پدید آورد که بسیار مهم، بیدارکننده و عبرت‌آموز است. وی نهضت عاشورا را نهضتی انسانی دانست و افزود: با نگاهی کلان می‌توان برای مبارزه و قیام امام حسین -علیه السلام- در گستره تاریخی و تمدنی، امتدادی عظیم و بی‌پایان یافت.
ایران از کره‌جنوبی برای دریافت مطالبات خود شکایت می‌کند
رئیس‌جمهور «لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره به داوری» را به قالیباف، رئیس مجلس ارسال کرد. این لایحه به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در جلسه هیأت وزیران به تصویب رسیده است. پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، تحریم‌های اقتصادی ایران مجددا اعمال شد، این امر منجر به مسدود شدن هفت میلیارد دلار پول ایران ناشی از فروش نفت در دو بانک کره‌جنوبی شد. طی سال‌های اخیر، به اذعان مقامات دولتی اقدامات متعددی برای آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره انجام شده ولی به دلیل برخی کارشکنی‌ها، تاکنون منابع ارزی ایران در کره به حساب بانک‌های ایرانی واریز نشده است.
در بخشی از مقدمه توجیهی لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره به داوری، آمده است: به منظور استرداد سپرده‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نزد بانک‌های کشور کره و مطالبه خسارت ناشی از تأخیر در تأدیه آن و در اجرای ماده ۱۲ موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره مصوب ۱۳۸۲.۷.۱۳ و اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این لایحه برای انجام تشریفات قانونی تقدیم می‌شود.

 کیهان
فقط با نابودی غده سرطانی اسرائیل منطقه به آرامش می‌رسد
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی ظهر عاشورای خود رژیم آپارتاید اسرائیل را غده سرطانی خواند که تا باشد منطقه آرام نمی‌گیرد. او همچنین گفت: «به صهیونیست‌ها می‌گویم که از هرگونه حماقت پرهیز کنید.«سید حسن نصرالله» در ادامه به تعدی غرب علیه مقدسات اسلامی ‌اشاره و تأکید کرد: «دولت‌های سوئد و دانمارک و همه جهان باید بدانند که امت اسلامی هرگز تعدی و توهین به نمادها و مقدسات اسلامی و پیامبر اسلام -صلی الله علیه و آله- و قرآن کریم را تحمل نمی‌کند. اگر برخی کشورها هستند که اهمیتی به توهین به نمادهای مقدس نمی‌دهند و با متجاوزان تعامل می‌کنند، بدانند که امت میلیاردی اسلامی این‌گونه نیست، جوانان غیور مسلمان آماده فداکاری در راه قرآن و اسلام هستند.» وی تصریح کرد: «کشورهای اسلامی و وزرای خارجه آنها باید تصمیمات قاطعی اتخاذ کنند که در سطح این تجاوزات و اهانت‌ها به مقدسات در سوئد و دانمارک باشد. کشورهای اسلامی همچنین باید پیامی قاطع به دانمارک و سوئد بفرستند مبنی بر این‌که تجاوز مجدد به مقدسات اسلامی، منجر به قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی می‌شود، اما اگر دولت‌ها اقدام نکنند جوانان غیور و شجاع مسلمان در جهان باید مسئولیت خود را به‌عهده بگیرند و برای دفاع از دین خود این متجاوزان به قرآن کریم را مجازات کنند.»

 همشهری 
آژانس مهاجران سوئد در حال بررسی مجوز اقامت هتاک سوئدی
سلوان مومیکا که اقدام به سوزاندن قرآن کریم کرده مجوز اقامت موقت دارد که در سال۲۰۲۴ منقضی خواهد شد، اما آژانس ملی مهاجران سوئد اعلام کرده که در حال بررسی مجدد پرونده مجوز اقامت وی است. براساس گزارش خبرگزاری سوئدی TT، سلوان مومیکا گفته است ‌که مقامات‌سوئدی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مجوز اقامت وی باید لغو شود یا نه.
اقتصاد، رو به وخامت و ارتش در حال متلاشی شدن است
آموس یادلین، رئیس سابق بخش اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت: اقتصاد ما رو به وخامت و سرمایه‌گذاری‌ها در حال متوقف شدن است. موقعیت جهانی اسرائیل نیز لطمه خورده است. بعد از سفری که به واشنگتن داشتم، مطمئن شدم که آمریکایی‌ها علاقه‌ای به شنیدن حرف اسرائیلی‌ها ندارند.
ادعای سوئد در اقدام موهن علیه ادیان الهی
توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد تصریح کرد: تأسف عمیق خود را از آنچه برخی افراد در سوئد (علیه قرآن) انجام می‌دهند تا آشکارا از قانون اساسی در مورد آزادی عقیده سوءاستفاده ‌کنند، اعلام می‌کنم. سوئد به‌دنبال متوقف کردن تمام اعمالی است که توهین علیه ادیان و کتاب‌های الهی محسوب می‌شود.
آماده توافق صلح بودیم، اما اوکراین بدعهدی کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: قبلاً پیش‌نویس پیمان صلح بین روسیه و اوکراین مورد توافق قرار گرفته و ما همیشه علناً گفته‌ایم که آماده مذاکره هستیم. پس از عقب‌نشینی نیروهای ما از نزدیکی کی‌یف از ما خواسته شد تا شرایط برای انعقاد یک توافق نهایی فراهم شود، اما مقامات کی‌یف تمام توافقات قبلی را کنار گذاشتند.

 ایران
دو طرح ضدایرانی در مجلس نمایندگان امریکا
کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا ۲ طرح را به تصویب رسانده که مورد حمایت لابی صهیونیستی آیپک است و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران و همچنین نظردهی کنگره درباره هر گونه اقدام برای کاهش تحریم‌ها هستند. طرح نخست «قانون بررسی کاهش تحریم‌های ایران» نام گرفته است. این طرح خواستار آن است که دولت امریکا هیچ تحریمی را بدون مشورت با کنگره علیه ایران کاهش ندهد. طرح دوم نیز خواستار تشدید تحریم‌ها علیه برنامه‌های پهپادی و موشکی ایران قبل از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل در اکتبر سال جاری میلادی است.
کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان طرح نخست را با ۳۴ رأی موافق و ۱۶ رأی مخالف به تصویب رساند و اکنون بایستی در میان کل قانونگذاران مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود. گفتنی است طرح‌های نمایندگان در امریکا برای تبدیل شدن به قانون بایستی در هر دو مجلس نمایندگان و سنا به تصویب برسند و سپس توسط رئیس‌جمهور امضا شوند.

 جوان
اولویت ما مشارکت بالاست حتی اگر شکست بخوریم
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: مشارکت پایین، شکست همه است و در این صورت کسی و جریانی که خود را علاقه‌مند به نظام می‌داند، پیروز نیست. اگر بدون جذب جوان‌ها پیروز شدیم، دوباره فاصله‌ها بیشتر می‌شود. انقلاب اسلامی برای این بود که همبستگی در جامعه ایجاد شود.
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی افزود: ما به عنوان اصولگرایان که ادعا می‌کنیم تعلق ما به نظام، انقلاب و ارزش‌های نظام بیشتر است، باید در این زمینه دلسوزی بیشتری به خرج دهیم. بنابراین اولویت اصولگرایان مشارکت بالا در انتخابات است نه اینکه با مشارکت کم به عرصه قدرت وارد شوند. حتی اگر به ظاهرشکست خوردند ما این امر را هم شکست نمی‌دانیم. ما باید تلاش کنیم که ملت پشت سر نظام قرار گیرند. این امر پیروزی اصولگرایان است. تصاحب قدرت هم از راه درست باید انجام شود، از راه جلب محبت مردم نه اینکه در مسیر حذف دیگران قرار گیریم و به همه برچسب بزنیم.

 وطن امروز
رئیس‌جمهور قانون جدید انتخابات مجلس را ابلاغ کرد
رئیس‌جمهور قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را که در جلسه علنی یکم مرداد مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد. در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» در مجلس تصویب‌ و به تایید شورای نگهبان رسیده است. با این ابلاغ، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور بر مبنای قانون جدید مصوب مجلس برگزار خواهد شد.
مشکلات ناشی از ‌یک دهه معطل نگه‌داشتن کشور حل خواهد شد
سخنگوی دولت در واکنش به حاشیه‌سازی روزهای اخیر در فضای مجازی که در پی برداشت نادرست از صحبت‌های وی درباره واکنش رئیس‌جمهور به گرانی‌های اخیر بود، تصریح کرد: چند شب پیش توفیق عزاداری در هیات یکی از کوره‌های آجرپزی حاشیه تهران را داشتم. پس از جلسه به درخواست آن عزیزان، چند دقیقه‌ای در پاسخ به وضعیت رسیدگی به مشکلات صحبت کردم. گفتم دولت و شخص رئیس‌جمهور شبانه‌روز و با تمام توان تلاش می‌کنند مشکلات را برطرف کنند.
بهادری‌جهرمی در ادامه آورد: روایتی از دلسوزی رئیس‌جمهور نسبت به مشکلات به ارث‌رسیده و نحوه مطالبه امور از وزرا، به مذاق رسانه‌های لندنی و اشخاص همسو با دروغ‌پردازی آنها خوش نیامد و باز هم موجب عصبانیت آنها شد. دولت مردمی فارغ از این حواشی، با اتکا به مردم و همت جوانان از شهریور ۱۴۰۰ پیگیر حل بحران‌های گذشته است. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تمرکز بر امور راهبردی، حل مسائل و مشکلات قدیمی و روی زمین‌مانده، برنامه‌محوری، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام که مردم گاهی تا ده‌ها سال معطل تکمیل آنها بودند، مسؤولیت‌پذیری و دوری از حواشی از مهم‌ترین رویکردهای دولت در این حدود ۲ سال گذشته بوده است.
بهادری جهرمی تاکید کرد: با جایگزین شدن مدیریت جهادی و تلاش شبانه‌روزی به جای مدیریت خسته و دولت بی‌تفاوتی که تبلور ادب آن تا امروز هم در رسانه‌های حامی آن دیده می‌شود، قطعا مشکلات ناشی از نزدیک به ‌یک دهه معطل نگه داشتن کشور حل خواهد شد.
احزاب تا پایان شهریور برای برگزاری مجمع عمومی فرصت دارند
کمیسیون ماده ۱۰ قانون «فعالیت احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پایان شهریور امسال، آخرین فرصت برای احزابی است که مجمع عمومی خود را برگزار نکرده‌اند.
اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با تاکید بر ضرورت برگزاری به‌موقع مجامع عمومی و انتخابات شورای مرکزی احزاب، اضافه کردند: به منظور تعیین تکلیف احزاب قانونی برای برگزاری انتخابات نمایندگان دبیران کل احزاب در کمیسیون، مطابق مصوبه جلسه ۲۷ تیر امسال کمیسیون، احزاب مورد اشاره حداکثر تا پایان شهریور ماه امسال فرصت دارند نسبت به برگزاری مجمع عمومی با هماهنگی دبیرخانه کمیسیون اقدام کنند.

 خراسان 
واکنش دستیار قالیباف به خبر سایت روحانی
محمد سعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس در پیامی توییتری به خبر سایت حسن روحانی واکنش نشان داد و نوشت: سایت آقای روحانی در خصوص تمایل دکتر قالیباف برای تصدی وزارت کشور در دولت ایشان، از اساس دروغ است.
قالیباف در پاسخ به این پیشنهاد‌های کاری، ضمن تشکر از ایشان، تمام آن‌ها را رد کرده و به ایشان گفته است: حضور من در شهرداری کمک بزرگ‌تری به دولت است.پیشتر سایت روحانی نوشته بود : روحانی به محمدباقر قالیباف پیشنهاد کرد معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست شود. قالیباف البته مایل و آماده بود که وزارت کشور را در دولت روحانی عهده‌دار شود.
بیش از ۴۰ ناشر قطع همکاری خود را با طاقچه اعلام کردند
پس از آن که تصاویر بی‌حجاب و هنجارشکنانه کارکنان اپلیکیشن «طاقچه» منتشر شد، کاربران فضای مجازی با راه‌اندازی پویشی با حذف و تحریم این اپلیکیشن، انزجار خود را از قانون‌شکنی این مجموعه نشان دادند.شایان ذکر است تاکنون بیش از ۴۰ ناشر قطع همکاری خود را با طاقچه اعلام کرده اند و برای کارکنان بی‌حجاب آن پرونده قضایی تشکیل شده است.
توضیحات وزیر ارشاد درباره برکناری مدیر کل ارشاد گیلان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی را درباره برکناری مدیر کل ارشاد گیلان مطرح کرد و گفت: هیچ گزارش منفی قبل از انتشار این خبر نبوده است. به محض این که این اتفاق افتاد، به دلیل رعایت شئونات عمومی جامعه و این‌که این بحث در یک مسیر خارج از این هیاهوها پیگیری شود، به هر حال این یک مسئله شنیعی است و افکار عمومی ما به این مسائل حساس هستند، پیگیر موضوع شدیم و همه جای دنیا هم همین است. همان روزی که گزارش آمد و هیچ رسانه‌ای هم خبردار نشده بود، گفتیم یک سرپرست جدید تعیین می‌کنیم تا مسیر کار به این موضوع گره نخورد.

 مردم سالاری 
محاکمه ۱۰۴ عضو سازمان مجاهدین خلق در ایران
دادگاه کیفری یک استان تهران در رابطه با محاکمه ۱۰۴ عضو سازمان مجاهدین خلق یک آگهی عمومی منتشر کرد و از آن‌ها خواست برای دفاع از اتهامات وکیل معرفی کنند. مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: دادگاه کیفری یک استان تهران با انتشار یک آگهی عمومی که در روزنامه‌های کثیر الانتشار منتشر شده، از اعضای متواری سازمان مجاهدین خلق معروف به منافقین خواست وکیل قانونی خود را به این دادگاه معرفی کنند تا در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ای که برای آن‌ها تشکیل گردیده از این افراد دفاع نمایند.در این آگهی نام ۱۰۴ نفر ذکر شده که مسعود رجوی، مریم قجر ضدانلو (معروف به مریم رجوی)، مهدی ابریشمچی و دیگر افراد شاخص عضو این گروهک دیده می‌شود.

 قدس 
حضور نداجا در رژه دریایی روسیه
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف شرکت در مراسم روز نیروی دریایی روسیه، وارد سن‌پترزبورگ شد. با دستور دریادار شهرام ایرانی دو فروند ناوچه موشک‌انداز کلاس کمان نیروی دریایی ارتش از ناوگان شمال این نیرو در دریای خزر برای شرکت در رژه دریایی روسیه عازم این کشور شده‌اند.
ایران، محور نشست دفاعی آمریکا و استرالیا
وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای از دیدار وزیران خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا خبر داد. در بیانیه پایانی این دیدار ادعاهایی با عناوین «رفتار ثبات‌زدای ایران، گسترش فعالیت‌های هسته‌ای، اشاعه موشک‌های بالستیک، حمایت از نیروهای نیابتی و تهدید برای کشتیرانی و آزادی دریانوردی در خلیج فارس» آورده شده که همواره از سوی جمهوری اسلامی ایران رد شده است.
نگرانی غرب از روابط ایران و کنیا
نماینده وزیر خزانه‌داری کاخ سفید با هدف کارشکنی روابط خارجی ایران به کنیا سفر کرد. برایان نلسون در دیدار با مقامات اقتصادی کنیا، نسبت به برقراری روابط نزدیک متحدان این کشور با ایران و ایجاد کانال اقتصادی جدید میان تهران و نایروبی هشدار داد و گفت: توسعه روابط با تهران، روابط آمریکا با کنیا را با چالش مواجه خواهد کرد.
اعتراف صهیونیست‌ها به نابودی اسرائیل
سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی به نتانیاهو هشدار داد بحران کنونی این رژیم با دولت بایدن از نظر ایران در بلندمدت بسیار جدی و تأثیرگذار خواهد بود. پیش‌تر صحبت‌های مقامات صهیونیست روی «ضربه‌های فنی» برای بازدارندگی تمرکز داشت، اما جامعه اطلاعاتی تل‌آویو درحال حاضر نگران آن است توانایی‌های کلی رژیم برای بازدارندگی به دلیل بحران کنونی در برابرایران آسیب‌پذیر شده باشد. همزمان با این خبر، کارشناس صهیونیست شبکه ضدایرانی اینترنشنال هم در برنامه اخیر خود و در هشدار به دولت رژیم اشغالگر قدس با اشاره به پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب از آینده رژیم صهیونیستی گفت: با این وضعیت اسرائیل کمتر از ۲۵ سال دیگر نابود خواهد شد!
معاریو: ۵۸درصد اسرائیلی‌ها از جنگ داخلی می‌ترسند
نتایج نظرسنجی روز جمعه (۲۸جولای) که توسط روزنامه صهیونیستی «معاریو» منتشر شده، نشان داد ۵۸درصد شهرک‌نشینان از یک جنگ داخلی واقعی پس از اختلافات داخلی بر سر طرح تغییرات قضایی بیم دارند.
معاریو پس از تجزیه و تحلیل نمونه‌ها اعلام کرد بزرگ‌ترین نگرانی در مورد جنگ داخلی در میان رأی‌دهندگان مخالف کابینه است که به ۷۶درصد رسیده است. در مقابل ۵۵درصد از کسانی که به احزاب ائتلاف فعلی رأی می‌دهند، از رسیدن تحولات به این نقطه نمی‌ترسند. شبکه صهیونیستی «آی‌۲۴» در گزارشی نوشت: ۲۸درصد از اسرائیلی‌ها به دنبال خروج از کشور هستند و حزب «بنی گانتز»، معارض «بنیامین نتانیاهو» همچنان در نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشتاز است.

 اعتماد 
کمک نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری امریکا به تایوان
امریکا از ارایه کمک‌های نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری به تایوان برای کمک به جلوگیری از هرگونه حمله نظامی چین به این جزیره خبر داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمک‌های نظامی بیشتر امریکا به تایوان شامل تجهیزات و آموزش تایوانی‌ها خواهد بود. به گفته دو مقام امریکایی که نخواستند نام‌شان فاش شود، بسته کمک‌های نظامی واشنگتن به تایپه شامل سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل، تجهیزات اطلاعاتی و سلاح‌ است.

 اطلاعات 
از زندان نامزد انتخابات آمریکا خواهم شد
رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت حتی اگر محکوم شود، از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴کنار نخواهد کشید و از داخل زندان نامزد خواهد شد.
دونالد ترامپ که در حال حاضر نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴به شمار می‌رود گفت حتی در صورتی که در هر یک از اتهاماتش مجرم شناخته شود از زندان نامزد انتخابات خواهد شد. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده اند که اتهامات جدیدی به کیفرخواست ترامپ در خصوص نگهداری اسناد محرمانه در عمارت شخصی‌اش در فلوریدا بعد از ترک کاخ سفید اضافه شده است.
لایحه جدید عفاف وحجاب با ۷۰ماده تدوین شد
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون قضائی مجلس با اشاره به تصویب لایحه عفاف و حجاب دراین کمیسیون در۷۰ ماده گفت: فصل اول لایحه عفاف وحجاب درباره کلیات است. عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس اظهار داشت: در فصل دوم مصوبه کمیسیون قضائی درباره لایحه عفاف و حجاب، وظایف عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور درباره این مصوبه ذکر شده و در فصل سوم به تکالیف اختصاصی دستگاه‌ها پرداخته شده است.
حاجی‌دلیگانی به جزئیاتی از مصوبه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس درباره فصل پنجم لایحه عفاف و حجاب اشاره و اضافه کرد: فصل پنجم مصوبه، مربوط به جرائم و تخلفات در حوزه عفاف و حجاب است که نگاه این فصل از مصوبه به افرادی است که با دولت‌ها، شبکه‌ها و جریانات رسانه‌ای خارجی در ارتباط هستند و ترویج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی و بدپوششی در جامعه را دنبال می‌‌کنند که برای آنها مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در مجازات مرتبطان با رسانه‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های معاند در ترویج بی‌بند و باری و بی‌حجابی، در مرحله اول مراعات حال افراد شده است و چنانچه افراد بر اثر بی‌اطلاعی مرتکب اقدامی شده یا از عملکردشان پشیمان شده باشند، گذشت از تخلف و جرم در نظر گرفته شده است.
عضو کمیسیون حقوقی مجلس اظهارداشت: این مصوبه مجازات‌های سنگینی را برای کسانی در نظر گرفته است که با اراده و آگاهانه، قصد اضمحلال خانواده را دارندو در مسیر آسیب زدن به جامعه حرکت می‌کنند.حاجی‌دلیگانی اضافه کرد: در این مصوبه، جرائمی برای اشاعه‌دهندگان فحشا در جامعه در نظر گرفته شده است و از تذکر و جریمه نقدی شروع می‌شود و مجموعه‌ای از محدودیت‌های اجتماعی برای کسانی که به دلیل عملکردشان به دادگاه معرفی می‌شوند، در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به ممنوعیت در یک بازه زمانی برای خروج از کشور اشاره کرد.

 شهروند
شورای هماهنگی سران قوا دیگر به حوزه قانون‌گذاری ورود نمی‌کند
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: «بر اساس تصمیم سران قوا، دوره اجرای طرح مولدسازی حداکثر ۲ سال خواهد بود و با شروع اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، اموال راکد دولت بر اساس سازوکار تعیین‌شده در این قانون واگذار می‌شود.»
محسن رضایی درباره انتقاداتی که بخشی از بدنه مجلس درباره دخالت‌های شورای هماهنگی سران قوا در حوزه قانون‌گذاری مطرح می‌کنند، افزود: «با تغییرات جدیدی که در ساختار و وظایف شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ایجاد شده، دیگر قرار نیست این شورا به حوزه قانون‌گذاری ورود کند.» او همچنین عنوان کرد: «طبق آیین‌نامه جدیدی که در شورا مصوب شد، قرار شده مولدسازی در قانون برنامه هفتم مطرح شود و مصوبه مجلس شورای اسلامی را داشته باشد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رسانه ملی باید سیاست‌های کلی نظام را به نحو احسن اطلاع رسانی کند
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در نشست «رسانه تراز انقلاب اسلامی» در جمع مدیران صداوسیمای مرکز بوشهر، با اشاره به نقش مهم رسانه در دنیای امروز گفت: برای انتقال پیام به مخاطب باید سه ویژگی حکمت، موعظه و مجادله را متناسب با ظرفیت مخاطبان و کسانی که اهل منطق هستند به‌کار برد. رییس جامعه مدرسین تصریح کرد: رسانه ملی باید سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ می شود را به نحو احسن اطلاع رسانی کند.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه رسانه ملی نباید از رسانه‌های بیگانه الگوگیری نماید، گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی باید وسیله‌ای برای سوق دادن مردم به فرهنگ اسلامی باشد.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه صداوسیمای هر لحظه جلوی چشم مردم و مورد توجه و قضاوت آنان است، اضافه کرد: هر برنامه‌ای محتوایی دارد و در حال انتقال گونه‌ای از پیام است که نگرش خاصی به مخاطب القاء می‌کند و باید اثرگذاری بسیار مهمی داشته باشد.

ضربات سایبری به اسرائیل
تسنیم/ گروهی که خود را انتقامجویان سایبری معرفی کرده، برای نخستین بار اعلام کرده است که پشت صحنه تعداد زیادی از عملیات های سایبری علیه رژیم صهیونیستی قرار داشته است. این گروه هکری با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از حملات گسترده خود به مراکز و تاسیسات کلیدی و حیاتی رژیم صهیونیستی در سالهای گذشته، از هک گروه پتروشیمی «بازان» رژیم صهیونیستی خبر داد. گروه بازان بزرگترین شرکت پتروشیمی رژیم صهیونیستی است که انحصار بخش عمده ای از صادرات صنایع شیمیایی رژیم صهیونیستی به کشورهای اروپایی و آمریکا را در دست دارد. این گروه همچنین با انتشار تصاویری از جزئیات نقص و اختلال در عملکرد سیستم های مستقر در پالایشگاه بازان به طور رسمی مسئولیت هک این تاسیسات را برای ۴ مرتبه در تاریخ های ژوئن و آگوست ۲۰۲۱ و ژوئن و نوامبر ۲۰۲۲ برعهده گرفته است.

رژیم صهیونیستی از بیم حملات حزب الله نیروهای خود را تقویت می‌کند
ایرنا/ شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که در پی سخنان دبیرکل حزب الله درباره توان و قدرت مقاومت، ارتش اسرائیل نیروهای خود در مرزهای شمالی را تقویت خواهد کرد. همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز جلسه‌ای ویژه را در همین راستا با حضور یواو گالانت وزیر و فرماندهان جنگ برگزار خواهد کرد. سید حسن نصرالله لبنان چند روز پیش اظهار کرد: ما بر ایستادگی حزب¬الله در کنار مقاومت فلسطین تاکید می کنیم و نبرد آنها، نبرد ما است. سید حسن نصرالله ادامه داد: ما از ضاحیه بر موضع حزب الله و مقاومت در ایستادگی در کنار ملت فلسطین با آنچه در اختیار داریم، تاکید می کنیم.

هشدار صندوق بین المللی پول درباره افزایش شدید قیمت غلات
تسنیم/ شبکه خبری بلومبرگ به نقل از پیر-اولیویه گورینچاس، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول هشدار داد که پس از اینکه روسیه از تمدید طرح غلات دریای سیاه طی هفته گذشته خودداری کرد، قیمت جهانی غلات احتمالاً تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت. وی در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که توافق غلات دریای سیاه در تضمین عرضه کافی غلات در سال گذشته میلادی “بسیار مفید” بوده است و خاتمه این توافق “احتمالاً فشار صعودی بر قیمت مواد غذایی وارد می‌کند.”

گزارش رسانه عبری از حضور قایق‌های موشک‌انداز «ذوالفقار» در نزدیک سواحل آمریکا
تسنیم/ پایگاه عبری زبان اسرائیل دیفنس در گزارشی نوشت: ایران قایق‌های تندرو ذوالفقار را به نیروی دریایی ونزوئلا فروخته و این شناورهای موشک انداز در یکی از مانورهای دریایی ارتش ونزوئلا هم به نمایش در آمده است. به زعم این رسانه عبری زبان، قایق‌های تندرو ذوالفقار از ۲۴ جولای ۲۰۲۳ وارد خدمت در نیروی دریایی ونزوئلا (آرمادا بولیواریانا) شده است. این رسانه عبری زبان افزود: این شناور مجهز به موشک‌های نصر یک است و حداقل دو فروند از این قایق‌ها توسط این نیرو به نمایش در آمده است. در ادامه این گزارش هم تاکید شده است، قایق‌های تندرو مذکور جزو شناورهای گشتی محسوب می‌شود که سرعت بالایی داشته و عمدتا توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران(انقلاب اسلامی)ایران مورد استفاد قرار می‌گیرد. این شناورها به دو موشک انداز ضد کشتی با برد ۲۱ مایل دریایی (۳۸ کیلومتر) که سرعت آنها حدود ۰.۸ ماخ است، مجهز است.

خیابان های تل‌آویو لبریز از معترضان
تسنیم/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی از حضور بیش از ۱۶۰ هزار معترض به طرح جنجالی نتانیاهو در خیابان‌های تل‌آویو خبر دادند. تل‌آویو و ۱۵۰ نقطه دیگر از فلسطین اشغالی شاهد تظاهرات مهاجران صهیونیست علیه کابینه رژیم صهیونیستی است. رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند تظاهرات کنندگان از آغاز جنگ برای مقابله با ائتلاف حاکم سخن می¬گویند. معترضین صهیونیست با برافراشتن پلاکارد بسیار بزرگی اعلام کردند، تا از بین رفتن این باند، آرام نخواهیم نشست. صهیونیست‌های تظاهر کننده تصاویری از برخی از نیروهای پلیس که روز دوشنبه گذشته اقدام به مضروب کردن معترضین کرده بودند را منتشر کرده و خواستار محاکمه آنها شدند، در حالی که بن گویر این نیروها را قهرمان توصیف کرد.

آمریکا: چین بدافزاری در اختیار دارد که می‌تواند عملیات نظامی ما را مختل کند
باشگاه خبرنگاران/ مقامات اطلاعاتی آمریکا گفته اند طبق اسنادی که به دست آورده اند چین بدافزاری طراحی کرده که می‌تواند به عمق شبکه‌های برق، ارتباطات و آب پایگاه‌های نظامی این کشور نفوذ کرده و در شرایط حساس و موقعیت‌های جنگی آن‌ها را مختل کند. به گزارش واشنگتن پست، کشف اطلاعاتی در مورد این بدافزار این نگرانی را میان مقامات آمریکا ایجاد کرده که این هکر‌ها احتمالاً برای ارتش چین کار می‌کنند و در صورت درگیری میان چین و تایوان می‌توانند پایگاه‌های نظامی آمریکا را دچار اختلال کنند. یکی از مقامات کنگره گفت که این بدافزار اساساً یک بمب ساعتی است که می‌تواند به چین این قدرت را بدهد که با قطع برق، آب و ارتباطات پایگاه‌های نظامی آمریکا، استقرار نظامی آمریکا یا عملیات تامین مجدد آن‌ها را متوقف یا کُند، کند. گفته می‌شود تأثیر این بدافزار می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد، زیرا به گفته مقامات آمریکایی، همین زیرساخت اغلب خانه‌ها و مشاغل آمریکایی‌های عادی را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. نخستین نشانه‌های وجود این بدافزار در اواخر ماه مه ظاهر شد، زمانی که مایکروسافت اعلام کرد کد‌های رایانه‌ای مرموز را در سیستم‌های مخابراتی در گوام، جزیره اقیانوس آرام و پایگاه هوایی وسیع آمریکا و جا‌های دیگری از این کشور شناسایی کرده است.

۱۰۰ تروریست الشباب در سومالی کشته شدند
مهر/ یک مقام دولت سومالی اعلام کرد که دست کم ۱۰۰ شبه نظامی مرتبط با گروهک القاعده در جریان یک عملیات نظامی در مرکز و جنوب این کشور کشته شدند. گروهک تروریستی الشباب کنترل برخی روستاها و شهرک‌ها در جنوب سومالی را در دست دارد و به طور مکرر با بمب گذاری نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را در موگادیشو و شهرهای بزرگ هدف قرار می‌ دهد. نیروهای امنیتی سومالی طی ماه‌های اخیر موفق به آزادی ده‌ها شهر، شهرک و روستا از اشغال گروهک تروریستی الشباب شده و کنترل این مناطق را به دست آورده اند.

سازمان همکاری اسلامی خواستار آزادی رئیس‌جمهور نیجر شد
مهر/ حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی طی بیانیه‌ای خواستار آزادی هرچه سریع تر «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر شد که پس از کودتای نظامی تحت بازداشت قرار گرفته است. دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحولات نیجر اعلام کرد که سازمان همکاری اسلامی هرگونه تلاش برای به دست گرفتن قدرت با استفاده از زور را به شدت محکوم می‌کند. وی با اشاره به اینکه «محمد بازوم» به شکل دموکراتیک به عنوان رئیس‌جمهور نیجر انتخاب شده است، خواستار برقراری مجدد نظم قانون اساسی در این کشور شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *