خبر روز ۱۴۰۲/۰۵/۱

**بیانیه جامعه مدرسین: اهانت به قرآن حماقت و عمق کینه جاهلیت مدرن نسبت به اسلام و ادیان الهی را آشکار کرد** رهبر معظم انقلاب در بیانیه‌ای تأکید کردند: اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن** آیت الله نکونام: عزت در سایه اطاعت از خداوند محقق می‌شود** با صدور بیانیه‌ای اعلام شد حمایت 200 نماینده مجلس از رویکرد انقلابی دولت در سیاست خارجی** در پی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم سفیر دانمارک در تهران به وزارت خارجه احضار شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام و‌المسلمین صانعی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تسلیت در‌گذشت حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین آقای حاج‌شیخ حسن صانعی، آن مرحوم را ثابت‌قدم و از قدیمی‌ترین اصحاب امام بزرگوار خواندند و از خردمندی و خیرخواهی به‌عنوان دو خصوصیت بارز آن شخصیت بی‌تظاهر نام بردند.متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌ا… الرحمن الرحیم. درگذشت جناب حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین آقای حاج‌شیخ حسن صانعی رحمه‌ا…‌علیه را به خاندان مکرم و دوستان و معاشران آن مرحوم و به کلیه مرتبطین بیت حضرت امام رضوان‌ا…‌علیه تسلیت عرض می‌کنم.
این مرد وفادار و ثابت‌قدم از قدیمی‌ترین اصحاب امام بزرگوار و در شمار اولین یاران ایشان در آغاز نهضت و سپس جزو همراهان همیشگی آن بزرگمرد در همه فراز و نشیب‌های دوران مبارزات تا هنگام پیروزی و پس از آن تا غروب آن آفتاب تابان بود. اینجانب در طول رفاقت دیرین خود با وی، خردمندی و خیرخواهی را دو خصوصیت دیگر این شخصیت بی‌تظاهر و پرکار دانسته و شناخته‌ام. رحمت و مغفرت الهی شامل حال ایشان باد، ان‌شاء‌ا… .
سفیر دانمارک در تهران به وزارت خارجه احضار شد
درپی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در کپنهاگ، دیروز سفیر دانمارک توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار شد. دیروز شنبه ۳۱ تیر یسپر وار، سفیر دانمارک توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار شد.
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه نیز این اقدام موهن در دانمارک را شدیدا محکوم کرد. مدیرکل غرب اروپا در احضار سفیر دانمارک، ضمن محکومیت هرگونه تعرض به مقدسات اسلامی در هرکجای جهان، تصریح کرد: کتاب‌سوزی در اروپا یادآور فضای تیره و تار دوران جهالت و قرون وسطا است که به نوبه خود، بزرگ‌ترین تهدید برای آزادی فکر و اندیشه در غرب است. وی با اشاره به رویکرد منفعلانه دولت‌های اروپایی در قبال کتاب‌سوزی عنوان کرد: کتاب‌سوزی به معنای پایان آزادی اندیشه است و سکوت در برابر چنین جنایت فجیع فرهنگی نتیجه‌ای جز خشونت، تشویق و ترویج تروریسم ندارد.
مدیرکل غرب اروپا خطاب به سفیر دانمارک گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران همگام با آزاداندیشان و مسلمانان جهان از دولت دانمارک می‌خواهد با اتخاذ تدابیر بازدارنده، اقدام جدی برای ممانعت از تکرار رویکردهای تلخ و تاریک را به عمل آورده و با دستگیری و اشد مجازات افراد خاطی، زمینه تحقق اصل احترام نسبت به مقدسات ادیان الهی و نیز همزیستی مسالمت‌آمیز را فراهم کند.

 کیهان
اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن
حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین خواندند و تاکید کردند: ‌اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم. جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. ‌اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است. وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزون‌تر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه
اهانت‌کنندگان به قرآن کریم امنیت نخواهند داشت
سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در واکنش به اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد تاکید کرد: اهانت‌کنندگان به قرآن کریم امنیت نخواهند داشت و دیر یا زود دست انتقام مجاهدان مومن، ‌اشد مجازات را برای عامل این جنایت مقدر می‌کند.

 همشهری
اختصاص ۱۰میلیارد دینار به ساخت پاسگاه در مرز عراق با ایران
عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق گفت: ما موافقت هیأت وزیران برای تخصیص ۱۰میلیارد دینار به‌منظور ساخت پاسگاه در مرزهای سلیمانیه با ایران را کسب کرده‌ایم. ما در مرزهایمان با ایران در واسط، دیالی و میسان برجک نصب کرده‌ایم و روند اقدامات‌مان خوب است.
احتمال وقوع جنگ با آذربایجان بسیار زیاد است
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرد: تا زمانی که معاهده صلح امضا نشده و چنین معاهده‌ای به تصویب پارلمان‌های ۲کشور نرسیده باشد، البته احتمال وقوع جنگ (جدید) (با جمهوری آذربایجان) بسیار زیاد است. تحولات قره باغ کوهستانی آماده‌سازی برای یک نسل‌کشی نیست، بلکه خود نسل‌کشی است که در جریان است.
اسرائیل در وضعیت فروپاشی کامل به‌سر می‌برد
تال روسو، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ما به سرعت به سمت لبه پرتگاه پیش می‌رویم و نخست‌وزیر باید جلوی این اقدام جنون آمیز را بگیرد.
تشییع پیکر آیت‌الله صانعی در قم
مراسم تشییع پیکر آیت‌الله شیخ حسن صانعی، صبح دیروز (شنبه ۳۱تیر) در حسینیه جماران با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد. در ادامه با حضور قشرهای مختلف مردم قم، پیکر آن مرحوم در وادی‌السلام و کنار مزار پدرش به خاک سپرده شد.
رد صلاحیت آذر منصوری
به‌گفته عضو کمیسیون ماده ۱۰احزاب، موضوع صلاحیت آذر منصوری در آخرین جلسه کمیسیون ماده ۱۰احزاب بررسی شد و به جهت محکومیت قضایی وی، صلاحیت او مردود اعلام شد و بنابراین انتخاب وی به‌عنوان رئیس جبهه اصلاحات خلاف قانون است.

 ایران
انقلاب دولت سیزدهم در حوزه سلامت
عین‌اللهی وزیر بهداشت در نشست خبری به گوشه‌ای از خدمات دولت سیزدهم در حوزه سلامت اشاره کرد و در ادامه گفت: ۱۲ میلیون نفر در ۵ دهک نخست جامعه که فاقد هر گونه بیمه پایه سلامت بوده زیر چتر حمایت بیمه قرار گرفتند و فرانشیز درمانی این دهک‌ها صفر شد و دستورالعمل بیمه روستایی و عشایر تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.بازار دارویی، مسأله بعدی مورد اشاره وزیر بود که در این باره بیان کرد: برای ساماندهی بازار دارویی با رویکرد حذف رانت و فساد ناشی از ارز چند نرخی و انتقال یارانه دارو به زنجیره دارویی کشور، طرح دارویار در دولت سیزدهم اجرا و عملیاتی شد که تاکنون موفق عمل کرده و همچنان ادامه دارد.وی، بیمه رایگان ۳ ماهه همه ایرانیان فاقد بیمه، قیمت‌گذاری جدید اقلام تولید داخل، اجرای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک، انجام ۲ هزار پروژه بهداشتی جدید با زیر بنای بیش از ۱۰۸ هزار مترمربع و تکمیل ۴ هزار و ۴۰۰ پروژه بهداشت، تشکیل قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع و تکمیل برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر از دی ماه ۱۴۰۱، اجرای طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع از اردیبهشت سال‌جاری با اولویت مناطق محروم، رایگان شدن خدمات بستری در استان‌های کردستان، بوشهر و خراسان جنوبی به منظور دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم، تشکیل قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، توسعه و ساخت خوابگاه‌های متأهل دانشجویی، کاهش نوبت کاری و شب‌کاری مادران باردار شاغل و دانشجو، ارائه تسهیلات انجام رایگان زایمان طبیعی، ایجاد شبکه ناباروری در کشور و رونمایی از باروری سالم را از دیگر دستاوردهای دولت مردمی عنوان کرد که این دستاوردها در این بازه زمانی نشان از اهتمام ویژه دولت به مسأله سلامت دارد.
ارجاع پرونده مدیرکل سابق ارشاد گیلان به دستگاه قضا
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان پیرامون وقایع اخیر، اطلاعیه ای صادر کرد. در بخشی ازاین اطلاعیه با بیان اینکه فسادستیزی یکی از اصول اصلی وزارت ارشاد است، تصریح شده است: «بلافاصله پس از ایجاد شائبه‌ خطای مدیر سابق این مجموعه، با دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ویژه وزیر در استان حاضر و تمام ابعاد این موضوع با حضور دستگاه‌‌های امنیتی و قضایی با دقت بررسی شد و سرپرست جدیدی برای اداره کل تعیین شد.» این اطلاعیه می‌‎افزاید: «رویه دولت انقلابی این است که حتی شائبه‌ فساد را هم برنمی‌تابد و با یقین به اینکه یگانه دستگاه مرجع برای قضاوت نهایی وعادلانه قوه قضائیه است، بدون هیچ گونه پیش داوری و تخریب حیثیت و آبروی افراد، پرونده موضوع را که حاوی ابهامات بسیار است، برای بررسی‌های بیشتر و رسیدگی‌های دقیق به دستگاه محترم قضا ارجاع داده تا با اجرای عدل و انصاف، حقیقت را کشف و قضاوت نهایی را اتخاذ نماید.»
وقتی اصلاح طلبان از ترس باخت بازی نمی کنند!
رئیس پیشین جبهه اصلاحات پشت صحنه مواجهه اصلا‌ح‌طلبان با موضوع انتخابات را در چند جمله علنی کرد. بهزاد نبوی در گفت‌وگویی دو حضور متفاوت جریان متبوعش در انتخابات مجالس دهم و یازدهم، گفت: «اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در اثر رد صلاحیت‌ها، آنچنان دچار فقر کاندیدا بودند که کاندیداهای خود در تهران را با آگهی اینترنتی پیدا کردند و در فهرست قرار دادند و فعالانه شرکت کردند، اما در مجلس یازدهم که انواع کاندیداها را داشتند پای صندوق رأی نرفتند.» او دلیل این رویکرد دوگانه را وضعیت متفاوت مشارکت و اقبال مردم به اصلاح‌طلبان بر اساس نظرسنجی‌ها دانست. رئیس پیشین جبهه اصلاحات درباره انتخابات مجلس دوازدهم هم مدعی است که به دلیل مشکلات اقتصادی«اثری از حضور مردم در انتخابات» نمی‌بیند و شاید باز هم با همین استدلال است که به گفته او اعلام نظر در مورد حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات و چگونگی حضور احتمالیشان هنوز زود است. جمله‌ای که ترجمه درستش این است که حالا بعید می‌دانند که رأی بیاورند.

 وطن امروز
حمایت ۲۰۰ نماینده مجلس از رویکرد انقلابی دولت در سیاست خارجی
در نشست علنی دیروز -‌شنبه ۳۱ تیر- مجلس شورای اسلامی، ۲۰۰ نفر از نمایندگان در حمایت از رویکرد انقلابی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی بیانیه‌ای صادر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی مبتنی بر اصول قانون اساسی و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت بنا شده است.
جهان اسلام در مقابل اهانت‌کنندگان
به‌ساحت مقدس قرآن کریم خواهد ایستاد
وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای درباره اقدام ضدبشری اهانت به قرآن کریم در سوئد اعلام کرد: واکنش‌های جهانی به اهانت صورت گرفته نشان داد جهان اسلام در مقابل اهانت‌کنندگان به ساحت مقدس قرآن کریم همواره محکم خواهد ایستاد.در این بیانیه آمده است: وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و کارکنان آن از جمله استانداران، فرمانداران، شهرداران و بخشداران، با محکومیت شدید اقدام شنیع و درخواست محاکمه فوری عامل جنایت موهن و ضداخلاقی، از دولت سوئد می‌خواهند فورا این اقدام ضدانسانی را محکوم کند و دست از حمایت عامل این جنایت و تقابل و سنگربندی در برابر جهان اسلام بردارد. انتظار داریم نهادها و سازمان‌های بین‌المللی با محکومیت این اقدام هتاکانه و غیرانسانی نشان دهند بر اساس رسالت تعریف شده برای آنان، به بهانه آزادی، در اهانت به ساحت مقدس مسلمانان ساکت نخواهند نشست و آن را قاطعانه محکوم خواهند کرد.

 جوان
توهین به عقاید مسلمانان بی‌هزینه نیست
قالیباف در جلسه علنی مجلس زمینه‌سازی اهانت دوباره به ساحت مقدس قرآن کریم از سوی دولت سوئد را محکوم کرد و افزود: این دولت در ادعای خود پیرامون مخالفت با این اقدام، صادق نیست و هیچ اقدام عملی و مؤثری برای جلوگیری از این قبیل اقدامات به عمل نیاورده است. وی اظهار داشت: جریحه‌دار کردن احساسات و توهین به عقاید مسلمانان جهان، بی هزینه نیست و دولت سوئد باید پاسخگوی این اهانت‌ها باشد. مجلس شورای اسلامی نیز در اعتراض به هتک حرمت قرآن برخی کشور‌های اروپایی، در ابتدای صحن علنی مجلس، از جای برخاستند و دعای ختم قرآن را قرائت کردند و شعار مرگ بر انگلیس و مرگ بر امریکا سر دادند.

 خراسان
دنیا فیلترینگ را با شروط خاصی پذیرفته است
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی گفت:در دنیا و در همه کشورها مثل آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی و چین از فیلترینگ استفاده می‌کنند و هیچ کشوری در دنیا سراغ نداریم که از فیلترینگ استفاده نکند.دنیا فیلترینگ را با شروط خاصی پذیرفته است، اما باید ظرفیت‌های داخلی را تقویت کرد.
پدیده کشف حجاب را در کشور جمع می‌کنیم
موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی مجلس گفت:قاطع می‌گویم که پدیده کشف حجاب را در کشور جمع می‌کنیم. به دو دلیل این اتفاق خواهد افتاد؛ کار کردن روی مباحث فرهنگی و بحث مجازات. یعنی از یک سو، با سعی و تلاش در جا انداختن موضوعات فرهنگی و از طرف دیگر، اعمال مجازات برای قانون‌شکنان که باعث ترس در آن‌ها خواهد شد، موضوع کشف حجاب در کشور جمع خواهد شد.اگر قانون عفاف و حجاب تصویب شود، حداکثر طی سه ماه، موضوع کشف حجاب در کشور تمام و کمال جمع می‌شود.

 رسالت
آمریکا از داعش حمایت می‌کند
«محمد قاسم خالد»، والی کابل اظهار داشت بر این باور است که گروه تروریستی داعش در افغانستان از سوی آمریکا پشتیبانی می‌شود و مدارکی در دست است که نشان می‌دهد این گروه دست‌پرورده آمریکاست.والی کابل با اذعان به اینکه شواهد نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش در افغانستان از سوی آمریکا حمایت می‌شود، تصریح کرد: «دشمن نمی‌خواهد ملت مظلوم و رنج دیده افغانستان آرام بگیرد. همواره روش‌ها و شیوه‌های مختلفی ابداع می‌کند؛ داعش یا خوارج! این هم فتنه‌ای است که توسط آمریکا ایجاد شده است».وی همچنین مدعی شد هیچ مدرک و شواهدی دال بر کشته شدن «ایمن‌الظواهری»، سرکرده شبکه القاعده در منطقه «شیرپور» شهر کابل وجود ندارد.

 مردم سالاری
خرید تجهیزات و تسلیحات با رعایت همه جوانب
سردار سرتیپ طلایی نیک با اشاره به گفت‌وگوی وزیر دفاع در خصوص پرنده‌های سوخو با برشمردن توانمندی‌های کشور در تحقیقات، تولید و ساخت انواع تجهیزات و ادوات مورد نیاز کشور اظهار داشت: در بخش‌های هوایی، موشکی، پهپادی، الکترونیک، راداری و رزم زمینی جمهوری اسلامی ایران جزء کشورهای صاحب فناوری بوده که در بومی سازی نیز دارای توانمندی های راهبردی است.
وی افزود: ایران اسلامی در حوزه دفاعی، از توانمندی های بسیار بالایی در تحقیقات، تولید و ساخت انواع تجهیزات و ادوات مورد نیاز کشور برخوردار بوده و در بسیاری از زمینه‌های ساخت وسایل دفاعی به خود کفایی رسیده است.
سخنگوی وزارت دفاع با بیان این که نیازمندی‌های دفاعی در وهله اول از طریق امکانات داخلی تهیه می‌شود، افزود: در صورت نیاز به خرید تسلیحات و تجهیزات، این اقدام با برنامه‌ریزی و رعایت تمامی جوانب و نکات قانونی و شرایط حقوقی و بین‌المللی در دستور کار قرار می‌گیرد که معمولاً زمانبر بوده و در پاره‌ای از موارد تا قبل از نتایج و هماهنگی‌ها قابل ارائه و اطلاع‌رسانی نمی‌باشد.
وی با بیان این که اراده ما تعامل با کشورها بر اساس منافع ملی و عمل به تعهدات و تفاهمات و در چارچوب اصول قانونی و بین‌المللی است تصریح کرد: به فضل خداوند متعال این روابط در مسیر سیاست خارجی توام با حکمت و مصلحت از سوی وزارت امور خارجه در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در حال پیگیری است و ما با دوستانمان روابط بسیار خوبی را رقم زده و دنبال می‌کنیم که تاکنون نتایج بسیار ارزشمندی داشته است.

 قدس
دشمنان ۳۰۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی را علیه مردم راه انداخته‌اند
سردار نقدی در جمع معاونان بسیج اساتید کشور گفت: دشمنان ۳۰۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی را علیه مردم ایران راه انداخته‌اند و برای همه قومیت‌های ایرانی هم ‌شبکه اختصاصی دارند. معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: دشمنان دچار آشفتگی و سردرگمی هستند، ساماندهی اغتشاشات سال گذشته غلط‌ترین تصمیمشان بود.
استیضاح وزیر کشور به کمیسیون شوراها ارجاع شد
رجب رحمانی در جلسه علنی (شنبه ۳۱ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با اشاره به درخواست نمایندگان درباره استیضاح وزیر کشور، اظهار داشت: ماده ۲۲۱ آئین نامه داخلی مجلس به صراحت اعلام دارد که هیئت رئیسه مجلس مکلف است استیضاح را بلافاصله اعلام وصول کند و به کمیسیون مربوطه ارجاع کند. وی بیان کرد: سوال بنده این است که چرا استیضاح وزیر کشور که روز اول با امضای ۹۳ نفر به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، اعلام وصول نمی‌شود؟عبدالرضا مصری که ریاست جلسه را بر عهده داشت در واکنش به تذکر این نماینده از احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس سوال کرد که این استیضاح برابر آئین نامه باید به کمیسیون ارجاع می‌شد و آیا این اتفاق رخ داده است که نادری در پاسخ گفت: درخواست استیضاح وزیر کشور به کمیسیون مربوطه ارجاع شده است.

 ابتکار
اهانت به قرآن کریم در دانمارک
بعد از دو بار اهانت جدید به قرآن کریم در اروپا طی دو هفته اخیر، روز جمعه (۳۰ تیر) اهانت جدیدی به قرآن در اروپا رخ داد و این بار در دانمارک. یک گروه راست‌افراطی در دانمارک جمعه، نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در «کپنهاگ» پایتخت دانمارک سوزاند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرد، اعضای یک گروه راست‌افراطی که خود را «Danske Patrioter» (میهن‌پرستان دانمارک) می‌نامند، مقابل سفارت عراق در پایتخت دانمارک، پرچم‌هایی ضداسلامی حمل می‌کردند و شعارهای توهین‌آمیزی علیه اسلام سرمی‌دادند.این اقدام اهانت‌آمیز درست یک روز پس از آن رخ داد که ظهر روز پنجشنبه، ۲۰ جولای، برای دومین بار طی چند هفته اخیر، عاملان قرآن‌سوزی در سوئد، با چراغ سبز پلیس این کشور و پس از دریافت مجوز برای تجمع ضد اسلامی در استکهلم، به قرآن کریم اهانت کردند.

 اطلاعات
وزیر خارجه چین ناپدید شد
غیبت یک ماهه وزیر خارجه چین در انظار عمومی‌ خبرساز شد. به گزارش رویترز، آخرین باری که «کین گانگ» در انظار عمومی دیده شد حدود یکماه قبل در دیدار با معاون وزیر خارجه روسیه در ۲۵ژوئن بود. انتظار می‌رفت جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس اواخر ماه میلادی جاری به پکن سفر کند، اما منابعی که نخواستند نامشان فاش شود به رویترز و بلومبرگ گفتند این سفر به دلیل ناپدید شدن کین گانگ به تعویق افتاد. سخنگوی وزارت خارجه چین روز ۱۱ جولای گفته بود کین گانگ به دلیل مشکلات جسمانی به نشست «آسه آن» در جاکارتا سفر نخواهد کرد و «وانگ یی» رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در امور خارجی به جای وی در این نشست شرکت کرد. وانگ یی، پیش از این وزیر خارجه چین بود.

 شهروند
پلیس ‌با بی‌حجابی و بدحجابی ‌مقتدرانه برخورد کند
معاون اول قوه قضائیه گفت: پلیس باید مقتدرانه و براساس قانون به وظیفه خود در قبال برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی عمل کند و قوه قضائیه از پلیس مقتدر که براساس قوانین عمل کند، حمایت می‌کند. حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق اظهار داشت: سال گذشته سال مهمی برای قوه قضائیه بود و نوع چالش‌هایی که قوه قضائیه به ویژه در حوزه اجتماعی و امنیتی با آن مواجه بود، در مقایسه با چهار دهه گذشته بی‌نظیر بود.
او خاطرنشان کرد: دشمنان جمهوری اسلامی برای تضعیف کشور ایران، برنامه‌های دقیق و مخربی را سال گذشته در نظر داشتند و فوت مهسا امینی بهانه‌ای شد که دو ماه زودتر به فعالیت‌های خرابکارانه خود دست بزنند.‌ مصدق درباره هجمه‌های لایحه حجاب نیز گفت: آنچه که قوه قضائیه تحت لایحه حجاب تنظیم کرده است بخشی از این لایحه بوده و در حال حاضر این لایحه در مجلس شورای اسلامی در سه کمیسیون تخصصی در دست بررسی است و در صورت به نتیجه رسیدن، به صورت علنی در خصوص آن بحث خواهد شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اهانت به قرآن حماقت و عمق کینه جاهلیت مدرن نسبت به اسلام و ادیان الهی را آشکار کرد
اختصاصی/ در پی اهانت‌های پیاپی به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور دانمارک و سوئد، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه بدین شرح است: حادثه تلخ و دردناک اهانت مجدد به قرآن کریم در سوئد و همچنین تکرار آن در دانمارک، حماقت، رذالت و دنائت عاملان این هتاکی و عمق کینه جاهلیت مدرن به اسلام و ادیان الهی را آشکار کرد.این اقدام جنون آمیز گرچه توسط مزدورانی بی‌ارزش و جاهل انجام شده است؛ اما نمی‌توان ریشه‌ها و دست‌های طراح این جسارت بزرگ را نادیده گرفت. در تمام این اهانت‌های زنجیره‌ای، همراهی و همدلی سران کفر و طاغوت و جریان استکبار پیداست و دولت‌های غربی نمی‌توانند پشت ادعاهای به ظاهر اخلاقی و شعارهای توخالی آزادی بیان و عمل، هموار کننده شیوه‌های نفرت انگیز و زشت اسلام ستیزی باشند. درحقیقت معنای آزادی در فرهنگ و تفکر غرب استعماری، آزادی انحراف و ضدیت با معنویت و اخلاق است، و این آزادی نابود کننده جامعه و بشریت است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از مردم مسلمان ایران و جهان در اعلام انزجار از این اقدام جنایتکارانه، از اقدام فعال و مؤثر مردم و دولت عراق در محکومیت این هتاکی تشکر می‌کند. همچنین با تشکر از مسئولین سیاست خارجی و فرهنگی کشور که اقدامات مناسبی را درباره این موضوع انجام داده‌اند از آنان می‌خواهد همچنان با جدیت پیگیر جرم انگاری اسلام ستیزی و اسلام هراسی باشند و مراتب اعتراض آزادی‌خواهان جهان را از اهانت به دیانت، میراث پیامبران و کتاب الله به گوش مجامع بین الملل برساند.دولت‌های اروپایی سوئد و دانمارک نیز باید قاطعانه این هتاکی‌ها را محکوم کنند و ضمن عذرخواهی از مسلمانان جهان، این خشونت و ستیز علیه، قرآن، دین، معنویت انسان و آزادی را پایان دهند.

عزّت در سایه اطاعت از خداوند محقق می‌شود
اختصاصی/ آیت الله نکونام در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در محل جامعه مدرسین به تبیین شعار حسینی «هیهات منّاالذّله» پرداخت و اظهار داشت: انسان باید مراقب عزت نفس خود باشد. امام صادق-علیه السلام- می‌فرماید مؤمن حق ندارد که ذلت را برای خود انتخاب کند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به آیات قرآن ابراز داشت: برای رسیدن به عزت، نظرات و افکار مختلفی وجود دارد. برخی عزت را در مال و ثروت، برخی در کثرت اولاد و عشیره و برخی در شهرت و قدرت می‌دانند؛ اما قرآن کریم عزت را برای خداوند و حزب الله معرفی می‌کند. وی با اشاره به سرانجام برخی از کسانی که به دعوت امام حسین پاسخ داده و در رکاب حضرت به شهادت رسیدند تاکید کرد :کسانی که به ندای امام حسین-علیه السلام- جواب داده و در رکاب امام حسین-علیه السلام- به شهادت رسیدند به عزت ابدی دست یافتند و این مسیر در طول تاریخ همچنان جریان دارد.

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی درگذشت آیت الله حسن صانعی
اختصاصی/ در پی ارتحال آیت الله حسن صانعی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی ضمن تسلیت درگذشت این یار امام و انقلاب تصریح کرد: این مبارز نستوه در دوران مبارزات نهضت اسلامی از یاران وفادار و مورد احترام و اعتماد امام راحل عظیم الشان(قدس سره) بودند و در سال‌های مجاهدت انقلابی و در تبعید، سختی‌های بسیاری را به جان خریدند. پس از انقلاب نیز خدمات بی‌شائبه‌ای در رکاب امام و رهبری ارائه نموده و با ولایتمداری، ایمان و عمل انقلابی مجاهدت کردند. جامعه مدرسین درگذشت این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را به رهبرمعظم انقلاب مدظله العالی، خانواده آن مرحوم و همچنین بازماندگان و ارادتمندان به آن فقید سعید تسلیت عرض می‌کند و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن عالم بزرگوار مسألت دارد.

مجارستان: آمریکا در حال افول است
باشگاه خبرنگاران/ نخست وزیر مجارستان اعلام کرد جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است و اگر به همین منوال پیش برود درگیری با چین قطعی است.ویکتور اوربان، گفت: درگیری میان آمریکا و چین در شرایط فعلی محتمل است، ولی سوال اصلی این است که چگونه می‌توان از این درگیری جلوگیری کرد؟ وی در ادامه افزود: اکنون شاهد هستیم که تسلط آمریکا در صحنه جهانی دائماً در حال کاهش است. ما اکنون در حال گذراندن خطرناک‌ترین لحظات در سیاست جهانی هستیم، زمانی که قدرت شماره یک جهانی می‌بیند که در حال سقوط به رتبه دوم است. ما روز به روز به سمت یک درگیری پیش می‌رویم. وی گفت: «این یک حقیقت ناخوشایند برای آمریکا است که «فرآیند‌های فعلی از نظر اقتصاد، توسعه فناوری و قدرت نظامی به نفع آسیا و چین است».

میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۲۲ میلیون لیتر رسید
صداوسیما/ معاون برنامه ریزی وزارت نفت تصریح کرد: در زمینه مصرف انواع حامل‌های انرژی وضعیت مناسبی نداریم به طور مثال در دو سال گذشته میانگین مصرف روزانه بنزین ۸۸ میلیون لیتر بوده، اما اکنون به ۱۲۲ میلیون لیتر در روز رسیده است. هوشنگ فلاحتیان افزود: با وجود همه تلاش ها، واقعیت این است که در تکنولوژی خودرو‌ها تغییر محسوسی ایجاد نشده و مانند گذشته، میزان مصرف بنزین در خودرو‌های درون و برون شهری بیش از حد استاندارد جهانی است؛ سالانه یک میلیون خودروی جدید هم وارد بازار می‌شود و طبیعتاً باید سرمایه گذاری‌های جدید برای ایجاد پالایشگاه‌های جدید انجام شود. وی تاکید کرد: اولویت باید مبتنی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی باشد که یک کار بین بخشی است؛ یعنی باید مردم و دستگاه‌های دولتی و کارخانجات صنعتی نقش‌آفرینی کنند.

ژنرال صهیونیستی: در شرایط فعلی نمی‌توانیم با حزب الله وارد جنگ شویم
باشگاه خبرنگاران/ یک ژنرال صهیونیستی در سخنانی با اشاره به اوضاع این روز‌ها در سرزمین‌های اشغالی گفت که با این وضع فعلی نمی‌توانیم وارد جنگ با حزب الله شویم.نمرود شیفر، رییس سابق ستاد نیروی هوایی رژیم صهیونیستی با اشاره به سرپیچی صد‌ها نظامی از انجام خدمت در اعتراض به اصلاحات قضایی در کابینه نتانیاهو گفت که خیلی بعید به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی امکان جنگ با حزب الله وجود داشته باشد.پیش از این نیز برخی از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به اوضاع نظامیانی که در ارتش این رژیم فعالیت می‌کنند و آمادگی ارتش برای ورود به هر گونه درگیری نظامی اظهار نگرانی کرده بودند.این در حالیست که در روز‌های اخیر صد‌ها نیروی ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در خیابان‌های تل آویو دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات کنندگان تهدید کردند در صورت تایید قانون اصلاحات قضایی دست از فعالیت در ارتش رژیم صهیونیستی خواهند کشید.

هتک حرمت قرآن کریم به مثابه اتخاذ آرایش جنگی در برابر دنیای اسلام است
فارس/ آیت الله رئیسی گفت: هتک حرمت قرآن کریم حادثه‌ای توطئه‌آمیز و خطرآفرین است و به مثابه اتخاذ آرایش جنگی در برابر دنیای اسلام محسوب می‌شود.در جلسه عصر شنبه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه که با حضور رؤسای قوا برگزار شد، رئیس‌جمهور با محکوم کردن رفتار دولت سوئد در برابر جنایت اهانت به کتاب آسمانی مسلمانان که مورد احترام و تکریم همه پیروان ادیان الهی است، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند این رویداد، حادثه‌ای توطئه‌آمیز و خطرآفرین است و پشتیبانی دولت سوئد از این عمل جنایتکارانه، به مثابه اتخاذ آرایش جنگی در برابر دنیای اسلام محسوب می‌شود.

نتانیاهو برای عمل جراحی راهی بیمارستان شد
تسنیم/ دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای خبر داد نتانیاهو برای جراحی قلب به اتاق عمل خواهد رفت. رسانه‌های صهیونیستی بامداد امروز یکشنبه در خبری از مراجعه دوباره نتانیاهو به بیمارستان خبر دادند و گفتند که قرار است نخست وزیر رژیم صهیونیستی امشب برای جراحی قلب وارد اتاق عمل شود. به گزارش جروزالم پست، دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر کرده خبر داد که نتانیاهو امشب برای قرار دادن “ضربان ساز مصنوعی” قلب باید جراحی شود. نتانیاهو نیز در پیامی ادعا کرد: «حالم خوب است، اما به حرف‌های پزشکانم گوش می‌دهم. آن‌ها گفتند فردا بعدازظهر از بیمارستان مرخص می‌شوم و می‌توانم برای جلسه رأی‌گیری به کنست بروم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *