خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۲۱

**آیت الله العظمی مظاهری: خدمت به مردم بالاترین عمل نیک است** آیت الله العظمی مکارم شیرازی: شهرداری‌ها در جهت حل مشکلات مردم تلاش کنند** آیت‌الله شب زنده دار: حکمرانی اسلامی و شورای نگهبان مورد هجمه های فراوان است** آیت‌الله کعبی: شورای نگهبان از نقض شرع و قانون اساسی پیشگیری می کند** سخنگوی وزارت امور خارجه: جزایر سه‌گانه ایرانی تا ابد متعلق به ایران هستند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
هشدار سرلشکر باقری به عراق
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش سالانه فرماندهان نیروی زمینی سپاه گفت: متأسفانه برخی کشورهای همجوار درباره مسئولیت‌شان نسبت به مرز به‌درستی عمل نمی‌کنند. در شمال عراق گروه‌های تجزیه‌طلب مسلح حضور دارند که ناامنی‌هایی را در مرزهای ما ایجاد می‌کنند. سردار باقری اضافه کرد: نیروی زمینی سپاه برای صیانت و حفظ امنیت کشور، عملیات‌های تأثیرگذار موشکی و پهپادی را علیه این گروه‌ها انجام داد و پس از این‌که دولت عراق متعهد شد تا شهریورماه این گروه‌ها را خلع سلاح و از اقدامات آنان ممانعت کند، این عملیات متوقف شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امیدواریم دولت عراق در فرصتی که دارد به مسئولیتش عمل کند اما اگر این زمان بگذرد و اینها مسلح بمانند یا عملیاتی انجام دهند، قطعا عملیات‌های ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد. وی با بیان این‌که در بخشی از مرزهای جنوب شرقی در ماه‌های اخیر شاهد تحرکاتی از سوی تروریست‌ها بوده‌ایم، بیان کرد: نیروی زمینی سپاه چه در شمال غرب و چه در جنوب شرق فرماندهی و مسئولیت میدانی را بر ‌عهده دارد و کارهای بسیار گسترده و عظیمی در استحکام، انسداد مرز، استقرار و پایش انجام شده و امنیت امروز قابل قبول است.

 همشهری
روسیه: ترکیه در حال تبدیل‌شدن به کشوری «غیردوست» است
رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد که اقدامات تازه ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در حال تبدیل‌شدن به یک کشور غیردوست است. بوندارف از اقدامات ترکیه ازجمله اعلام حمایت آنکارا از پیشنهاد اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تصمیم بعدی مبنی بر آزاد کردن پنج فرمانده گردان اوکراینی آزوف، به‌عنوان اقدامی یاد کرد که بی‌طرفی ترکیه را از بین می‌برد. بوندارف همچنین در اظهاراتی گفت که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در حال تسلیم‌شدن در برابر فشار غرب است. رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه، اقدامات ترکیه را به‌عنوان خنجری بر پشت روسیه توصیف کرد و گفت که تحویل فرماندهان آزوف، یکی از سلسله «تصمیمات احمقانه و تحریک ‌آمیز» اردوغان است.
چین و آمریکا خواستار روابط صادقانه هستند
جانت یلِن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: چالش‌هایی میان چین و آمریکا وجود دارد اما من معتقدم که هر دو طرف تمایل دارند روابط را تثبیت کنند و به‌طور سازنده به مشکلاتی که هر یک از ما در روابط خود می‌بینیم رسیدگی کنند، این کار را صادقانه، با صراحت، با احترام و ایجاد یک رابطه سازنده پیش ببرند.
روسیه، حزب‌الله را بخشی جدایی ناپذیر از جامعه لبنان می‌داند
الکساندر روداکوف، سفیر روسیه در لبنان تصریح کرد: روسیه حزب‌الله را بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه لبنان می‌داند و این حزب در سطح ملی به یک طبقه سیاسی تبدیل شده و از قدیم از نمایندگان قوی در مجلس و دولت لبنان برخوردار بوده است و منافع بخش بزرگی از مردم لبنان را بیان می‌کند.
جدول زمانی برای پیوستن اوکراین به ناتو وجود ندارد
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفیدگفت: مسیر اصلاحات برای پیوستن اوکراین به ناتو تدوین خواهد شد اما نمی‌توانم جدول زمانی برای آن تعیین کنم. هرگونه ورود فوری اوکراین به ناتو در شرایطی که جنگ در این کشور ادامه دارد، مردود است و این امر، ناتو را با روسیه وارد جنگ می‌کند.

 کیهان
یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز غرب بازگشت آسیا به مرکز سیاست جهانی و قدرت اقتصادی و سیاسی است
قالیباف رئیس‌قوه مقننه در اجلاس کمیته دائمی برنامه‌ریزی و بودجه APA در تهران، بازگشت آسیا به مرکز سیاست جهانی و قدرت‌یابی اقتـصادی و سیاسـی این قاره را یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام بین‌المللِ غرب محور در سـده بیـست و یکـم برشمرد و گفت: راه دستیابی به این هدف عالی و مدیریت این چـرخشِ تـاریخی نهادینـه‌سـازیِ همکاری‌های چند جانبه در بستر همگرایی منطقه‌ای است. این همگرایی، یک امکان و به تعبیر شایسته‌تر یک اولویت اساسی برای آسیایی‌ها در دوران «سده آسیایی» است که باید بر هویت‌یـابی مـشترک اسـتوار شده و سـازوکارها و نهادهـای قاره‌ای در این مسیر تاسیس شوند.
جزایر سه‌گانه ایرانی تا ابد متعلق به ایران هستند
دوشنبه هفته جاری مسکو میزبان نشست گفت‌وگوی راهبردی روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج ‌فارس با حضور وزیر خارجه عمان و همچنین دبیرکل شورای همکاری بود.در این نشست از تلاش‌های امارات عربی متحده برای راه‌حل مسالمت‌آمیز به منظور حل مسئله جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا مجامع بین‌المللی حمایت شده است.در همین خصوص کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (سه‌شنبه) مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و روسیه درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی را مردود خواند و تصریح کرد: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور این‌گونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسئولیت جمعی کشورهای منطقه می‌داند.
مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این و به کرات جزایر سه‌گانه را جزء لاینفک و جدایی‌ناپذیر و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران خوانده و هرگونه ادعایی را در این زمینه محکوم کرده‌اند.
ایران جایگاه نخست تولید رادیوداروهای تشخیصی و درمانی را در منطقه دارد
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگویی رادیویی اظهار داشت: در تولید رادیوداروها توانسته‌ایم به جایگاه بسیار چشمگیری در سطح منطقه دست یابیم و اکنون از نظر تولید رادیوداروهای درمانی، در مقام اول منطقه قرار داریم. در زمینه صادرات رادیوداروهای تشخیصی و درمانی نیز از جایگاه خوبی برخورداریم. قنادی افزود: در حال تحقیق و پژوهش برای تولید رادیوداروهایی هستیم که در سطح جهانی همزمان توسط کشورهای بزرگ، تولید می‌شود و از این منظر پا به پای مراکز درمانی و کشورهای پیشرفته؛ تولید رادیوداروهای درمانی در سازمان انرژی اتمی ایران در دست اقدام است. البته امیدواریم در مدت زمان بسیار کوتاه تولید شوند.

 ایران
اهانت به قرآن نقض حقوق ۲ میلیارد مسلمان
وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی و نمایندگان بیش از ۸۰ کشور اسلامی و غیراسلامی در جلسه فوری شورای حقوق بشر در ژنو، طی سخنانی اهانت به قرآن‌کریم و سایر کتب مقدس ادیان را محکوم کردند. در این جلسه وزرای امور خارجه ایران، عربستان، پاکستان، اردن، مصر، قطر و اندونزی با ارسال پیام‌های ویدیویی اقدامات اخیر در اهانت به قرآن‌کریم را در کشورهای اروپایی محکوم کرده و خواستار وضع قوانین مناسب برای جلوگیری از تکرار این‌گونه اقدامات در آینده شدند. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پیام ویدیویی خود ضمن اشاره به اهمیت، ضرورت و بموقع بودن برگزاری این جلسه، اظهار داشت: اهانت به قرآن نه تنها نقض حقوق بشر است که باید فوراً توسط تمام حامیان واقعی حقوق بشر محکوم شود. وی با بیان اینکه بی‌احترامی اخیر به قرآن‌کریم در سوئد، ششمین مورد در نوع خود در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۳ است، گفت: این اقدامات صراحتاً موجب تحریک خشونت، نفرت، تبعیض و خصومت بر ضد مسلمانان می‌شود. وزیر امور خارجه افزود: سوزاندن قرآن‌مجید نه تنها ناقض حقوق بشر، بلکه ناقض حقوق بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان است. چنین اقدامات نفرت‌انگیزی باید بی‌درنگ از سوی همه مدافعان حقوق بشر محکوم شود.
کشته‌سازی جدید با استفاده از اموات!
ضدانقلاب و رسانه‌های معاند در تازه‌ترین کشته‌سازی باهدف بهره‌برداری رسانه‌ای و سیاسی، یک فرد مرده را کشته‌سازی کردند! این جریان ادعا کردند که فردی به نام موسی اسماعیلی در زندان درگذشته است، درحالی که این فرد که یک تروریست مسلح بوده، اساساً در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده و حتی پایش هم به زندان نرسیده است. «میزان» دراین‌باره نوشت: موسی اسماعیلی سال ۹۷ به اتهام عضویت در گروهک تروریستی دموکرات به زندان می‌افتد و پس از تحمل دوران حبس در اسفند ماه سال ۹۸ از زندان آزاد می‌شود. این گزارش اضافه می‌کند: اسماعیلی در ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حالی که مسلح بوده با مأموران حافظ امنیت درگیر می‌شود و نهایتاً کشته می‌شود. (بنابراین) ادعای کشته شدن این تروریست که هنگام مرگ مسلح و در تلاش برای ضربه زدن به نیرو‌های حافظ امنیت بوده است در حالی مطرح شده که وی حتی در صحنه درگیری بازداشت هم نشده و در همانجا کشته شده است.

 وطن امروز
مجوز کمیسیون تلفیق به صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت
اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس با مصوبه روز گذشته خود به صندوق توسعه ملی اجازه دادند در حوزه اکتشاف و استخراج نفت سرمایه‌گذاری کند. بر اساس این مصوبه به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با استفاده از منابع داخلی خود و همچنین با استفاده از سرمایه‌های داخلی و خارجی در حوزه اکتشاف و استخراج نفت سرمایه‌گذاری کند.
مقاومت تنها راه مقابله با اسرائیل
نایب‌رئیس مجلس فلسطین روز گذشته در حاشیه برگزاری مجمع مجالس آسیایی (APA) با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف در ابتدای این دیدار با بیان اینکه در بیش از ۷۰ سالی که رژیم صهیونیستی فلسطین را اشغال کرده است، تنها یک راه برای نجات وجود داشته است، گفت: راه مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی، برای نابودی کامل این رژیم، تنها راه مواجهه با این رژیم است.
علی احمد فیصل، نایب رئیس مجلس فلسطین نیز در این دیدار ضمن قدردانی از مجلس شورای اسلامی برای میزبانی این دوره از اجلاس و حمایت همیشگی جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین، روابط بین ملت فلسطین و ایران را رابطه مستحکمی دانست و گفت: ملت فلسطین همواره برای آزادسازی قدس و برافراشتن پرچم این کشور در قدس تلاش می‌کند، چنانکه جمهوری اسلامی نیز همواره در این مسیر حامی و در کنار ملت فلسطین بوده است. از سوی دیگر، شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده عزیز سپاه قدس نیز در مسیر آزادسازی فلسطین جان خود را فدا کرد.
۳ میلیون نفر در میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر تهران شرکت کردند
وزیر کشور حماسه غدیر امسال را از عنایات الهی دانست و گفت: خداوند هر روز یکی از الطاف بزرگ خود را به ما نشان می‌دهد؛ سال‌های گذشته، حماسه بزرگ اربعین رخ داد و این رویه تا امروز ادامه دارد. وحیدی ادامه داد: حماسه بزرگداشت غدیر از سال گذشته آغاز شد و بر اساس برآوردها، امسال حدود ۳ میلیون نفر در این جشن در تهران حضور داشتند.وزیر کشور با تأکید بر اینکه برپاکنندگان آیین‌های مذهبی اغلب از قشر جوان هستند، افزود: می‌گویند دهه هشتادی‌ها از انقلاب جدا شدند، در صورتی که همین دهه هشتادی‌ها مراسم اربعین را برگزار می‌کنند، بنابراین جلسات فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران برای چگونگی راهنمایی جوانان، بسیار مهم است.

 خراسان
کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی
رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای موضوع کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات برخی کالاهای اساسی و قند و شکر تولید داخل را ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است: نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات شامل عدس، نخود، لوبیا و ماش، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، دام زنده، جوجه یک روزه، تخم مرغ نطفه دار، چای، لوازم مصرفی پزشکی و همچنین نرخ دریافت مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل معادل یک درصد تعیین می‌شود.
ادعای خبرگزاری رویترز
خبرگزاری رویترز سه شنبه در خبری مدعی شد گارد ساحلی اندونزی یک فروند نفتکش با پرچم ایران را توقیف کرده است. نفتکش ایرانی به نام آرمان ۱۱۴ مظنون به انتقال غیرقانونی نفت خام بوده که توسط گارد ساحلی اندونزی توقیف شده است. رویترز به نقل از گارد ساحلی اندونزی نوشت: نفتکش آرمان ۱۱۴ حامل ۲۷۲هزار و ۵۶۹ تن نفت خام سبک و مظنون به انتقال نفت به کشتی دیگری بدون مجوز بوده است.
مصر میزبان اولین پرواز مستقیم از تهران خواهد بود
احمد عیسی، وزیر گردشگری مصر در اظهاراتی گفت که این کشور میزبان اولین پرواز مستقیم از تهران خواهد بود. وی گفت که این پرواز از طریق فرودگاه بین المللی «شرم الشیخ» انجام خواهد شد؛ زیرا از اوایل سال جاری درخواست‌هایی برای انجام پرواز میان دو کشور مطرح شده بود.احمد عیسی گفت که در اولین پرواز ۲۵ گردشگر ایرانی به مصر خواهند آمد و برنامه آن‌ها تنها محدود به گردشگری ساحلی در جنوب سینا، نوبیع و طابا خواهد بود و هیئتی از اداره گردشگری از آن‌ها استقبال خواهد کرد.
برای حل مشکل رائفی‌پور و بازگشت او به ایران تلاش می‌کنیم
همزمان با آغاز موج بازگشت حاجیان ایرانی به کشور، خبری مبنی بر بازداشت علی اکبر رائفی پور در عربستان منتشر شد. روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه مشکل پیش آمده برای رائفی‌پور در عربستان را تایید کرد و گفت: برای حل مشکل رائفی‌پور و بازگشت او به ایران تلاش می‌کنیم. کنعانی افزود: وی به عنوان یک شهروند حج‌گزار ایرانی در پایان مناسک حج و هنگام خروج از فرودگاه جده به دلیلی که هنوز برای ما به درستی مشخص نشده، با مشکل خروج مواجه می‌شود. بر این اساس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و سفارت ایران در ریاض بلافاصله در تماس و گفت‌وگو با مقامات و بخش‌های ذی‌ربط دولت عربستان، موضوع را پیگیری و اقدامات حمایتی خود را به منظور رفع مشکل انجام دادند. وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های ایران در عربستان سعودی به‌طور جدی پیگیر حل و فصل مشکل پیش آمده و بازگشت وی به کشور هستند. مهدوی، مسئول دفتر رائفی‌پور گفت: «پاسپورت علی‌اکبر رائفی پور با همین نام و به صورت عادی بوده است. رائفی پور همراه با شخصیت‌های مهم و نمایندگان مجلس به عربستان رفته و هنگام سوار شدن به هواپیما، طرف عربستانی مانع سوار شدن او به هواپیما شده و گفته تصویر وی استعلام نمی‌شود.»

 رسالت
اسرائیل باید از مناطق اشغالی لبنان خارج شود
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان به درخواست رژیم صهیونیستی برای برچیدن چادرهای موجود در خط مرزی لبنان و فلسطین اشغالی واکنش نشان داد. رژیم صهیونیستی از یک ماه پیش مدام از دو چادر حزب‌الله در منطقه مرزی لبنان سخن می‌گوید و مدعی است این دو چادر در آن‌سوی خط آبی برپاشده است و خواستار برچیده شدن این چادرهاست. این رژیم پس از مدتی اعلام کرد که حزب‌الله یکی از این چادرها را جمع کرده و تنها یک چادر باقی‌مانده است. فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد «یونیفل» در دیدار با وزیر خارجه و نخست‌وزیر لبنان از طرف تل‌آویو از بیروت خواست چادر مستقر در مرزهای جنوبی را برچینند که مقامات لبنانی در پاسخ تأکید کردند رژیم صهیونیستی باید نیروهای خود را ابتدا از منطقه «الغجر» خارج کند.به گزارش منابع لبنانی، رئیس پارلمان لبنان در واکنش به این درخواست گفت: «چادرها در خاک لبنان هستند و جامعه بین‌الملل باید اسرائیل را به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱، خروج از بخش شمالی منطقه الغجر، مزارع شبعا، تلال کفرشوبا و نقطه بی ۱ ملزم کند.»

 مردم سالاری
وزیر اقتصاد مستندات فرارهای مالیاتی میلیاردی را اعلام کند
دادستان تهران با اشاره به اظهارات خاندوزی وزیر اقتصاد درباره فرارهای مالیاتی میلیاردی به نام کودکان، گفت: با توجه به اینکه فرار مالیاتی جرم است، وزیر اقتصاد مستندات فرارهای مالیاتی میلیاردی را به دادستانی اعلام کند. صالحی همچنین علیه مدیر مسئول روزنامه شرق، بابت انتشار مطالب خلاف واقع و غیرمستند در حوزه زنان اعلام جرم کرد.دادستان تهران با اعلام این مطلب بیان کرد: به دنبال انتشار چند گزارش در روزنامه شرق و شبکه اینترنتی وابسته به آن، با موضوع زن آزاری، مدیر مسئول و خبرنگاران آن رسانه برای گرفتن توضیح و ارائه مستندات به دادستانی تهران دعوت شدند. صالحی افزود: با عنایت به اینکه توضیحات و مستندات ارائه شده از سوی مدیر مسئول روزنامه شرق و همکاران ایشان قانع کننده و کافی نبود؛ پرونده‌ای تشکیل و برای رسیدگی به اتهام ایشان و سایر عوامل مربوطه به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی‌و … به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شد. دادستان تهران تصریح کرد: در یکی از گزارش‌های منتشره با عنوان «سارقانی با نمای جدید»، ضمن ارائه شرحی از ربوده شدن یک دختر نوجوان، این ادعا مطرح شده که فروشندگان مو، با شناسایی و ربودن دختران، موهای آنان را بریده و به فروش می‌رسانند و تصویرسازی‌های صورت گرفته در رابطه با موهای بریده شده، موجب اشاعه حس ناامنی در جامعه شده است.

 قدس
امروز بیشترین حمله متوجه رهبر معظم انقلاب است
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کرد: من از نزدیک شاهد هستم ایشان در کمال سلامت هستند و خدا را شکر هیچ مشکلی ندارند. حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی با بیان اینکه امروز بیشترین حمله متوجه حضرت آیت‎الله خامنه‌ای است، گفت: چون ایشان قائم خیمه است. ایشان جانشین خوبی برای امام خمینی(ره) است که همه اهداف امام راحل را دنبال کرده و یک به‌یک به ثمر می‌رسانند.
یک اسرائیلی-آمریکایی متهم به نقض تحریم‌های ایران
وزارت دادگستری آمریکا یک استاد دانشگاه اسرائیلی -آمریکایی را به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کرده است. «گال لوفت» به قید وثیقه آزاد شده اما اکنون کیفرخواست علیه او مشخص شده است. این استاد دانشگاه مدعی است اطلاعاتی در مورد تجارت خانواده بایدن با افراد مرتبط با اطلاعات نظامی چین دارد.
تشکیل کمیته مشترک تهران- قاهره
یک دیپلمات مصری اعلام کرد مسئولان ایرانی و مصری به واسطه عراق و عمان مذاکرات متعددی برای از بین بردن اختلافات برگزار کرده‌اند. وی تأکید کرد تهران و قاهره توافق اولیه روشنی مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر دارند و پس از سفر نخست وزیر عراق به قاهره مسئولان امنیتی ایران و مصر مذاکراتی با هم انجام دادند.

 اعتماد
باید به تکنولوژی اطلاع‌رسانی مجهز شویم
مخبر با تأکید بر اهمیت وظایف و مأموریت‌های قوه مجریه و تأثیر مستقیم آن بر زندگی مردم و اداره کشور خاطرنشان کرد: اقدامات و فعالیت‌های قوه مجریه به دلیل اثرگذاری فراوان در زندگی مردم، مبنای کارآمدی نظام قرار می گیرد از این رو مأموریت مهم روابط عمومی‌ها این است که اطلاع‌رسانی به‌موقع و دقیقی از فعالیت‌های دولت داشته باشند تا سرمایه اجتماعی نظام و دولت افزایش یابد.معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز موضوع رسانه، تبلیغات و اطلاع‌رسانی به یک مبحث علمی جدی و مهم در دنیا تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم به تکنولوژی اطلاع‌رسانی مجهز شویم چرا که اگر در این زمینه از مهارت و توانمندی کافی برخوردار نباشیم، دشمنان می توانند حقایق را وارونه جلوه دهند.

 شهروند
لایحه عفاف و حجاب هفته آینده به صحن علنی مجلس می‌رود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «لایحه عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی از کمیسیون قضایی به کمیسیون فرهنگی ارسال شده و پیش‌بینی می‌کنیم که از هفته آینده در صحن علنی مطرح شود.»اسماعیلی افزود: «همچنین اصلاحات خاصی در کمیسیون قضایی و فرهنگی مجلس نسبت به این لایحه صورت گرفت.»او تصریح کرد: «همچنین جلسات متعددی با حضور نمایندگان ما در کمیسیون برگزار شد و به‌نظرم این لایحه نسبت به مسائل بازدارنده و فرهنگی تقویت شده است.»او درباره زمانبندی اجرای این لایحه، گفت: «اجرای لایحه منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی به‌عنوان تکلیف قانونی است.»
خرید تضمینی گندم در کشور از ۶ میلیون تن فراتر رفت
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم تا ۱۹ تیر ماه سال‌جاری نسبت به خرید سال گذشته این محصول در همین زمان، یک‌میلیون و ۲۹۲ هزار تن افزایش داشته است، از خرید تضمینی بیش از ۶ میلیون تن گندم در سراسر کشور تا این تاریخ خبر داد.سیدسعید راد با تأکید بر رشد بیش از ۲۷ درصدی خرید تضمینی گندم در سال‌ جاری نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته، گفت: «خرید تضمینی این محصول تا ۱۹ تیر ماه به ۶ میلیون و ۲۲ هزار تن رسیده است.» او با اشاره به پرداخت بیش از ۵۷ درصد از پول خرید گندم به‌حساب کشاورزان، از اهتمام حداکثری برای پرداخت کل مطالبات این افراد و جلب رضایت آنان خبر داد و اظهار کرد: «تلاش‌هایمان برای تأمین پول گندم‌های خریداری شده و به‌روزرسانی پرداخت‌ها با تمام توان ادامه دارد.»
از فروش جنگنده اف-١۶ به ترکیه حمایت می‌کنیم
وزارت امور خارجه آمریکا از حمایت این کشور از فروش جنگنده اف-١۶ به ترکیه خبر داد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود اعلام کرد که واشنگتن مدتی است علنا از فروش هواپیماهای اف-١۶ به ترکیه حمایت می‌کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

شهرداری‌ها در جهت حل مشکلات مردم تلاش کنند
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار زاکانی شهردار تهران با تبریک عید غدیر خم، اصلاح معضلات فرهنگی شهر را از جمله وظایف مهم شهرداری برشمرد و اظهار داشت: شهرداری تنها در برابر جنبه های مادی و ظاهری شهر مسئول نیست بلکه مسائل فرهنگی و معنوی شهر نیز از جمله وظایف مهم شهرداری است و تا مسائل فرهنگی اصلاح نشود، مسائل ظاهری نیز اصلاح نخواهد شد. وی رسیدگی و تقویت مساجد را از جملۀ وظایف فرهنگی شهرداری دانست و گفت: مساجد در صدر اسلام کانون تصمیمات کلان و ستاد لشکر اسلام و مرکز عمران و آبادی بود، اما به تدریج از آن هستۀ مرکزی بودن فاصله گرفته و اکنون تنها مکانی برای ادای نماز جماعت است، لذا باید مسجد جایگاه گذشتۀ خود را بازیافته و تبدیل به یک کانون فرهنگی قوی و الهام بخش گردد. این مرجع تقلید رسیدگی به محرومان و حل گرفتاری های آنان را مهم برشمرد و افزود: ما باید مدافع محرومان باشیم و در جهت حل مشکلات آنان بکوشیم و این هم نباید به صورت موضعی باشد.

خدمت به مردم بالاترین عمل نیک است
حوزه/ آیت‌الله العظمی مظاهری در دیدار با استاندار اصفهان با اشاره به معضلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی مردم، تلاش و جدّیت برای کاهش و برطرف ساختن این مشکلات را وظیفه‌ای سنگین و مسئولیّتی مهم برای همگان به ویژه مسئولان امر دانستند و اظهار کردند: خدمت به خلق خدا بالاترین عمل نیک است و اگر مسئولین با نیّت گره‌گشایی از مردم و خدمت به آنها با صبر و سعۀ صدر کوشش جدّی داشته باشند، نصرت الهی شامل آنها خواهد شد. معظّم له بر اهمیّت موضوع اساسی آب در استان اصفهان هم تأکید کرده و اظهار امیدواری کردند: با همّت مضاعف مسئولان استانی و توجّه مسئولان کشور، شاهد بهبود وضع آب در استان و خوشحالی مردم باشیم.

شورای نگهبان از نقض شرع و قانون اساسی پیشگیری می کند
رسا/ آیت‌الله کعبی شورای نگهبان را متضمن اصل برتری قانون اساسی و شرع دانست و تصریح کرد: در مدل شورای قانون اساسی ممکن است در تصویب قوانین عادی نقض قانون اساسی صورت بگیرد اما در مدل شورای نگهبان از نقض قانون اساسی و شرع جلوگیری می‌شود. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: فلسفه تشکیل شورای نگهبان شامل چند موضوع است؛ نخست اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران، نهادی باید پاسدار ارزش‌های اسلامی و تضمین‌کننده اصول شریعت و هنجارهای فقهی و حقوقی برپایه بنیادها و قواعد وجوب اجرای شریعت و حاکمیت دین در همه عرصه‌های اجتماعی باشد. وی افزود:دومین فلسفه وجودی شورای نگهبان این است که یک نهاد باید اصل برتری قانون اساسی بر تمامی هنجارهای حقوقی را تضمین کند. بنابراین برتری قانون اساسی بر هنجارهای حقوقی اقتضا می‌کند که کلیه قوانین و مقررات از جهت انطباق یا عدم مغایرت با قانون اساسی مورد نظارت قرار بگیرد که آیا طبق قانون اساسی است یا خیر؟شورای نگهبان متکلف این امر است که تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی را بدون استثنا مورد بررسی قرار دهد تا اصل برتری قانون اساسی بر کلیه هنجارهای حقوقی رعایت شود.

حکمرانی اسلامی و شورای نگهبان مورد هجمه های فراوان است
رسا/ آیت‌الله شب زنده دار در افتتاحیه دومین رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان، ویژه فضلای حوزه علمیه که به همت اندیشکده دین و حکمرانی و با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان در قم برگزار شد، به حفظ و پاسداشت از حدود الهی اشاره کرد و گفت: اسلام در کنار بیان راه و وظایف، ولیّ‌ای گذاشته که علاوه بر وظیفه تبیین، وظیفه پیاده‌سازی یعنی همان حکمرانی را نیز بر عهده دارد. امری که ما حوزویان به عنوان کسانی که باید با مراجعه به منابع دینی، استنباط و استخراج کنیم، ضوابط صحیح حکمرانی است. مهم‌ترین ضابطه‌ در حکمرانی اسلامی این است که باید حدود الهی به طور کامل مراعات شود. همان‌طور که در بعضی از فرمایشات مرحوم امام(ره) وجود دارد اساسا فلسفه حکومت، مسئله پیاده‌سازی حدود الهی است، نه دست‌کاری آن‌ها. عضو جامعه مدرسین در ادامه بر لزوم آشنایی و تربیت فضلای حوزوی با فرایند شورای نگهبان تأکید کرد وگفت: الان حکمرانی اسلامی و شورای نگهبان مورد هجمه های فراوانی است. ما افرادی را لازم داریم که بتوانند پاسخگوی این هجمه‌ها باشند و مسائل را روشن کنند.

رئیس جمهور، تهران را به مقصد آفریقا ترک کرد
تسنیم/ رئیس‌جمهور صبح امروزعازم سه کشور آفریقایی اوگاندا، زیمباوه و کنیا شد. آیت‌الله رئیسی در فرودگاه تهران طی سخنانی بیان کرد: روابط ایران با کشورهای آفریقایی بعد از انقلاب اسلامی در حد خوبی بوده اما به مرور زمان برخی روابط به‌ویژه در دهه اخیر دچار توقف‌هایی شده است. وی افزود: ثروت عظیم، منابع طبیعی و معدنی آفریقا، استعدادها و ظرفیت‌های این قاره می‌تواند با ظرفیت‌های ایران مورد هم‌افزایی و استفاده قرار بگیرد. رئیس‌جمهور گفت: کشورهای آفریقایی برای همکاری با ما آماده هستند؛ نگاه برخی کشورها به این قاره استثماری است ولی نگاه جمهوری اسلامی ایران نگاه هم‌افزایی و کرامت انسانی به آنهاست‌ و این ارتباط می‌تواند در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علم و فناوری باشد. سهم ما در تجارت آفریقا در حد پایینی قرار دارد که باید ارتقا یابد.

آمریکا، انگلیس و برخی اروپایی‌ها با محکوم کردن اهانت به قرآن کریم مخالفت کردند
ایرنا/ خبرگزاری آناتولی بامداد چهارشنبه گزارش داد که آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای اتحادیه اروپا در جلسه فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس با محکوم کردن عمل شنیع قرآن‌سوزی مخالفت کردند. سازمان همکاری اسلامی سه‌شنبه از کشورها خواست تا اهانت به قرآن کریم را که آن را «نفرت‌پراکنی مذهبی» خواند، محکوم کنند. برخی کشورهای اروپایی و همچنین انگلیس و آمریکا اعلام کردند به پیش‌نویس بیانیه‌ای درباره نفرت‌پراکنی مذهبی پس از قرآن‌سوزی رای مخالف می‌دهند.

ادامه اعتراضات در اراضی اشغالی و گسترش شکاف داخلی صهیونیست‌ها
باشگاه خبرنگاران/ اعتراضات در اراضی اشغالی علیه طرح کابینه نتانیاهو برای اصلاح دستگاه قضایی ادامه دارد و شکاف داخلی صهیونیست‌ها پیوسته گسترش پیدا می‌کند. فلسطین اشغالی شاهد اعتراضات گسترده علیه اصلاحات پیشنهادی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای دستگاه قضایی است. این اعتراضات با درگیری معترضان و پلیس رژیم اشغالگر و بستن راه‌های اصلی در تل آویو و ورودی‌های قدس اشغالی و نیز بازداشت ده‌ها تن از معترضان همراه بود. خبرنگار العالم گزارش داد: اوضاع فلسطین اشغالی متشنج است، در مناطق مختلف شاهد درگیری و ضرب و جرح و بازداشت ده‌ها تن از افراد و شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش برای متفرق کردن آن‌ها هستیم که به تلاش‌های کابینه رژیم اشغالگر برای تصویب قوانین و تغییر نظام قضایی و نیز تضعیف دادگاه عالی اسرائیل به نفع نتانیاهو و هیئت حاکمه وی اعتراض دارند.

ناتو: ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد
باشگاه خبرنگاران/ سران کشور‌های ناتو در بیانیه پایانی روسیه را بزرگترین تهدید علیه خود توصیف کردند و از ایران خواستند تا به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد. این بیانیه بدون اشاره به پیمان شکنی آمریکا و اروپا و عدم پایبندی آن‌ها به تعهدات خود در ذیل توافق هسته‌ای، از ایران خواسته تا به تعهدات قانونی خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای عمل کند. اعضای ناتو در پایان با اشاره به این ‌که هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه ناتو اساساً ماهیت درگیری را تغییر می‌دهد، مدعی شدند: «نیرو‌های راهبردی هسته‌ای ما به ویژه آمریکایی‌ها ضامن امنیت هستند و ما اعتبار و اثربخشی بازدارندگی هسته‌ای خود را تضمین خواهیم کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *