خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۱۵

**عید سعید غدیر را تبریک می‌گوییم** آیت الله العظمی مظاهری: در عرصۀ جنگ اندیشه‌ها، جز با سلاح فکر و دانش نمی‌توان مبارزه کرد** آیت الله حسینی بوشهری: دشمن به دنبال ایجاد موانع در توسعه و پیشرفت کشور می‌باشد** فرار خفّت‌بار صهیونیست‌ها از «جنین» زیر ضربات سنگین مقاومت فلسطین** سردار قاآنی: جوانان فلسطینی در جنین بر دهان اسرائیل زدند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
جوانان فلسطینی در جنین بر دهان اسرائیل زدند
سردار اسماعیل قاآنی با اشاره به عملیات‌های مقاومت فلسطین علیه صهیونیست‌ها تصریح کرد: مقاومت فلسطین برخی از روزها بیش از ۳۰ عملیات علیه عناصر رژیم صهیونیستی در کرانه باختری انجام می‌دهند. این منطقه زمین و جغرافیای مردم فلسطین بوده و به زور از آنها گرفته شده است.
وی ادامه داد: بیش از ۷۰ سال است که نسل اندر نسل فلسطینی‌ها را می‌کشند و آنها اکنون هم شهید می‌‌دهند اما با عزت از حقوق، سرزمین و مطالبات خود دفاع می‌کنند. سردار قاآنی با اشاره به نامه نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی عنوان کرد: وی در این نامه می‌گوید در حکومت ما، هیچ‌گاه اختلافات به اندازه این حکومت نبوده است. فرمانده نیروی قدس بیان کرد: دعوای ما با آمریکا و اذناب آن مانند رژیم خونخوار صهیونیستی، سر این است که ما راه مستقیم را تشخیص دادیم و به دیگران هم یاد دادیم، آنها از این موضوع ناراحت هستند. آنها جنگ راه می‌انداختند، سلاح می‌فروختند و نحوه جنگیدن را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کردند. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها ۷۰۰۰ میلیارد دلار طی ۲۰ سال در منطقه هزینه کردند اما نه‌تنها چیزی را به دست نیاوردند، بلکه هر روز یک چیزی را از دست دادند. سردار قاآنی گفت: امروز شاهد هستیم رژیم صهیونیستی تمام نیروی خود را در اردوگاه جنین به میدان آورده، ولی جوانان فلسطین در دهان او زدند. بعضی از روزها فلسطینیان بیش از ۳۰ عملیات در کرانه باختری علیه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند.
اتهام‌زنی متقابل روسیه و اوکراین‌ با محور زاپروژیا
در روزهای اخیر، روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم به طراحی یک حمله قریب‌الوقوع به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا کرده‌اند.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت‌و‌گویی رادیویی نسبت به حمله قریب‌الوقوع اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا هشدار داد و گفت: چنانچه اتفاقی بیفتد، همه چیز از آب و هوا و غذا، تحت‌الشعاع این فاجعه قرار می‌گیرد. رنات کارشا، مشاور مدیرعامل شرکت انرژی هسته‌ای روسیه نیز گفت:‌ احتمالا کی‌یف در حال برنامه‌ریزی برای انجام یک حمله تروریستی به زاپروژیا با هدف کشاندن ناتو به جنگ با روسیه است. به گفته وی، اوکراین قصد دارد مهمات حاوی زباله‌های هسته‌ای متعلق به یک نیروگاه هسته‌ای دیگر را به سمت زاپروژیا شلیک کند. در مقابل ادعای روسیه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود، مدعی «تحرکات خطرناک» روسیه در این نیروگاه واقع در جنوب‌شرقی اوکراین شده است. زلنسکی در حساب توییتر خود نوشت که در یک تماس تلفنی به مکرون گفته که نیروهای روسیه در حال آماده شدن برای تحرکات خطرناک در زاپروژیا هستند. وی با مکرون به توافق رسیده تا با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی، وضعیت تحت کنترل حداکثری قرار بگیرد.

 همشهری
برای استرداد فرد هتاک به قرآن‌کریم رایزنی می‌کنیم
ایوان فائق جابرو، وزیر مهاجرت عراق گفت: در پشت تکرار حادثه هتک حرمت و آتش‌زدن قرآن کریم طرف‌هایی هستند که خیر و صلاح بشریت را نمی‌خواهند. با دولت سوئد برای استرداد عامل آتش‌زدن قرآن کریم و تضمین عدم‌تکرار چنین هتک حرمتی رایزنی خواهیم کرد.
فرانسه عذرخواهی کند
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان تصریح کرد: فرانسه یکی از کشورهایی است که به سیاست‌های پسااستعماری ادامه می‌دهد. سرزمین‌های فرادریایی فرانسه بازمانده‌ استعمارگری این کشور هستند. فرانسه باید حق حاکمیت اتحادیه کومور بر جزیره مایوت و استقلال کالدونیای جدید احترام بگذارد. فرانسه همچنین بایستی به دلیل نسل‌کشی‌های متعددش عذرخواهی کند.
آمریکا تایوان را به بشکه باروت تبدیل می‌کند
تان‌کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: آمریکا با دخالت در امور داخلی چین تایوان را به بشکه باروت تبدیل کرده و با این کار مردمش را به ورطه فاجعه سوق می‌دهد. ما از آمریکا می‌خواهیم فروش تسلیحات به تایوان را فوراً متوقف کرده و هرگونه تبانی نظامی با تایوان را متوقف کند.

 کیهان 
صف وام ازدواج تا پایان تابستان صفر شود
آیت‌الله رئیسی اواخر ماه گذشته و در مراسم گرامیداشت هفته ازدواج دستورات ویژه‌ای از جمله به صفر رسیدن صف متقاضیان وام ازدواج تا پایان تابستان را برای تسهیل ازدواج جوانان مقرر کرد که در نامه رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور خطاب به رئیس‌کل بانک مرکزی این دستورات ابلاغ شده است. در این نامه خطاب به محمدرضا فرزین، رئیس ‌بانک مرکزی اجرای ۵ مورد مقرر شده از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شده که عبارتند از:
۱- کلیه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شود.
۲- مصوبات شورای عالی جوانان درخصوص زمان معرفی متقاضیان به شعب رعایت و بانک‌ها موظف‌اند ظرف پانزده روز ثبت‌نام‌کنندگان را به شعب ارجاع دهند.
۳- شعب بانک‌ها فراتر از دستورالعمل‌ها در اخذ تضمین‌ها سخت‌گیری نکنند.
۴- صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد.
۵- بانک‌ مرکزی موظف به پیگیری مدیران متخلف در این زمینه می‌باشد.
در ادامه این نامه آمده است: مقتضی است به منظور رفع مشکلات جوانان، برنامه‌ریزی و اقدام عاجل معمول و نتیجه جهت استحضار ارسال گردد.
فرار خفّت‌بار صهیونیست‌ها از «جنین» زیر ضربات سنگین مقاومت فلسطین
ظهر روز سه‌شنبه، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر جنجالی رژیم صهیونیستی در اوج بمباران اردوگاه جنین از زمین و آسمان مدعی شد که این عملیات مراحل اولیه خود را سپری می‌کند و عملیات نظامی علیه جنین طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت. دو ساعت بعد اما عملیات آزادی‌خواهانه یک جوان ۲۳ساله فلسطینی جامعه صهیونیستی را تکان داد و کمتر از ۱۲ ساعت بعد نیز رسانه‌ها از عقب‌نشینی کاروان نظامی اشغالگران از اردوگاه جنین خبر دادند. عملیات نظامی در جنین از بامداد دوشنبه آغاز شده بود و براساس ادعای منابع صهیونیستی قرار بود تا آخر هفته ادامه داشته باشد، اما این عملیات نظامی نتوانست بیشتر از ۴۸ ساعت در جنین داوم بیارود. تصاویر از اردوگاه جنین خروج کاروان ماشین‌های نظامی و بولدزرهای نظامیان صهیونیست را از دروازه اردوگاه جنین نشان می‌دهد. یک سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل نیز اواخر شامگاه سه‌شنبه بدون ارائه جزئیات به خبرگزاری فرانسه گفت: «نیروهای ما عقب‌نشینی از اردوگاه جنین را آغاز کرده‌اند.»
اجازه نمی‌دهیم از خاک‌مان تهدیدی علیه ایران صورت بگیرد
وزیر امور خارجه در رأس هیئتی به منظور شرکت در نشست وزرای جنبش عدم تعهد به باکو سفر کرد. یکی از بخش‌های مهم حضور امیرعبداللهیان در باکو، ملاقات وی با رئیس‌جمهور آذربایجان بود. وزیر امور خارجه در دیدار با الهام علی اف، ضمن تأکید بر اراده مقامات عالی دو کشور در زمینه گسترش مناسبات فیمابین اظهار داشت: با فضای مثبت در حال شکل‌گیری در روابط دو کشور و خصوصا عبور از برخی سوءتفاهمات، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پیگیری و تحقق همه توافقات پیشین اعلام و اعتقاد دارد دو کشور برادر و همسایه به خوبی اراده و توانمندی خود برای عبور از مراحل سخت و شرایط پیش آمده را نشان داده و به طور واقع‌بینانه‌ای با اتکا بر ظرفیت‌های گسترده موجود در حوزه همکاری‌ها، پیگیری اهداف مشترک در چارچوب مصالح عالیه فی‌مابین را در دستور کار روابط خود قرار داده‌اند.الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه ایران در باکو، اهمیت روابط دو کشور همسایه و مسلمان را مورد ‌اشاره قرار داد و بر اهمیت روابط فی‌مابین خصوصا در بخش‌های اقتصادی از جمله حوزه حمل‌ونقل و مسیرهای مواصلاتی تأکید کرد. رئیس‌جمهور آذربایجان نیز ضمن ابلاغ سلام متقابل خود به آیت‌الله رئیسی، با تأکید بر اینکه کشورش هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور تهدیدی علیه منطقه و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، گفت که جمهوری آذربایجان به دنبال رفع انسداد کریدورهای مواصلاتی در منطقه است و به وجود مسیرهای تاریخی ایران در منطقه پایبند است.

 ایران
حریم خصوصی کاربران ایرانی محترم شمرده می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجموع کاربران پیام‌رسان‌های داخلی شامل ایتا، بله و سروش پلاس را ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه اعلام کرد و گفت که این سکوها ۲۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارند. زارع‌پور با تأکید بر حمایت وزارت ارتباطات از این سکوها، افزود: بر اساس آمار گوگل آخرین تعداد کاربران فعال روبیکا نیز در یک ماه گذشته به ۴۲ میلیون نفر رسیده است.وی همچنین با غیرقانونی دانستن استفاده از اطلاعات کاربران پیام رسان‌های داخلی، دسترسی به اطلاعات کاربران را رد و اظهارکرد: در این زمینه فتوای رهبر معظم انقلاب را داریم که بهره‌برداری از اطلاعات کاربران پیام رسان های داخلی را حرام دانستند، لذا حریم خصوصی کاربران محترم شمرده می‌شود و کاربران پیام رسان های داخلی هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند.
ضرورت اصلاحات در صندوق‌های بازنشستگی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره رد برخی مواد مربوط به اصلاح قوانین بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، گفت: هر آنچه مجلس شورای اسلامی تصویب کند و به قانون تبدیل شود مورد تأیید همگان است. سید صولت مرتضوی با اضافه کردن این مطلب که باید دید در صحن علنی مجلس چه تصمیمی گرفته می‌شود، افزود: صندوق‌های بازنشستگی با مشکل ناپایداری جدی مواجه شده‌اند، به همین دلیل بسیاری از صاحبنظران علم اقتصاد در حوزه تأمین اجتماعی و نیز پیمایش‌های آینده پژوهی تأکید دارند که باید اصلاحاتی در حوزه مدیریت و شیوه‌های اداره صندوق‌ها لحاظ شود. مرتضوی با بیان اینکه مصوبه مجلس مورد عمل قرار خواهد گرفت، گفت: صندوق‌های تأمین اجتماعی مربوط به بین‌النسل‌ها هستند و باید به فکر آتیه کارگر باشیم. وظیفه وزارت کار صیانت از صندوق‌ها است. باید کاری کنیم تا صندوق‌های بازنشستگی به پایداری برسند.
به روزرسانی سامانه‌های پدافند هوایی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه از حیث فناوری ساخت هواپیما در مراحل بسیار خوبی هستیم، گفت: سعی می‌کنیم تمامی تسلیحات در حوزه‌های پدافندی و پدافند هوایی به سامانه‌های جدید و به روز تجهیز شود. امیر محمدرضا قرایی آشتیانی اظهارکرد: اگر به هواپیمای شکاری یا تجاری احساس نیاز شود حتماً تا آنجایی که خودمان بتوانیم آن را تولید خواهیم کرد، ضمن اینکه اگر لازم به خرید هواپیمای شکاری یا تجاری باشد بر اساس ضوابط و شرایط پیگیری می‌شود. امیر آشتیانی در پاسخ به این سؤال که آیا ناوشکن دنا ۲ به موشک‌های هایپرسونیک مجهز شده است، بیان کرد: سعی می‌کنیم تمامی تسلیحات در حوزه‌های پدافندی و پدافند هوایی به سامانه‌های جدید و به روز تجهیز شود.
رتبه‌بندی معلمان در مرحله رسیدگی به شکایات است
«رضامراد صحرایی» در حاشیه جلسه هیأت دولت، در پاسخ به سؤالی درباره روند رسیدگی به اعتراض معلمان به نحوه رتبه‌بندی‌ها، تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان در مرحله رسیدگی به اعتراضات قرار دارد. روند رسیدگی به اعتراضات باید یک پله بالاتر بررسی شود؛ اگر کسی رتبه شهرستانی دارد اعتراض او باید در استان مربوطه مورد پیگیری واقع شود. وی با بیان اینکه «رسیدگی به اعتراضات معلمان در دست رسیدگی قرار دارد»، خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش از وعده خود عقب نیست.
فرصت طلبی سفیر انگلیس در تهران
شکایت ادعایی چهار کشور اوکراین، سوئد، کانادا و انگلیس از ایران بابت آنچه «سرنگونی پرواز هواپیمای اوکراینی» ‌خوانده شده، فرصتی را برای مداخله جویی سفیر لندن در تهران فراهم کرد.این چهار کشور خود را گروه واکنش و هماهنگی بین‌المللی برای قربانیان PS752 معرفی کرده و مدعی شده بودند که نتوانسته‌اند با ایران به توافقی دست یابند.
در همین ارتباط «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران هم از فرصت استفاده کرد و در توئیتی نوشت: «ایران در ارائه پاسخگویی یا پرداخت غرامت برای سرنگونی پرواز PS752 کوتاهی کرده است. ما متعهد به پیگیری شفافیت، عدالت و پاسخگویی در این زمینه برای قربانیان و خانواده‌های آنها هستیم. امروز، کشورهای بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین روند دادرسی مربوطه را در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز کرده‌اند.»

 جمهوری‌اسلامی
تمام تلاش خود را برای کاهش مشکلات اقتصادی کارکنان قوه قضائیه انجام می‌دهیم
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دیدار با جمعی از خانواده‌های کارکنان قوه قضائیه افزود: قدر مسلم، خدمت و قبول مسئولیت در قوه قضائیه با توجه به جمیع شرایط و محذوریت‌ها و تنگناهای موجود به لحاظ مالی و امکاناتی و همچنین با عنایت به حجم بالای کار، امری پر مشقت و مرارت است و بر همین اساس باید تاکید کرد که نیروها و مسئولان قضایی، جهادگونه امور را به پیش می‌برند؛ قدر متیقّن در این جهاد، نقش شما همسران و خانواده کارکنان قوه قضائیه بسیار برجسته است.وی در ادامه، صمیمانه از زحمات و سعه صدر و تحمل سختی‌های همسران و اعضای خانواده کارکنان قوه قضائیه، قدردانی کرد و گفت: ما می‌دانیم و آگاهیم که شما همسران محترم کارکنان قوه قضائیه، متحمل سختی‌ها و زحمات زیادی می‌شوید و یار و غمخوار همسران‌تان در زمان‌هایی هستید که سنگینی کار، بر آنان عارض می‌شود.رئیس قوه قضائیه افزود: باید توجه داشت که فشارهای معیشتی و اقتصادی تنها مختص قوه قضائیه نیست و همه مردم با آن درگیر هستند و ما هم در دستگاه قضایی تمام تلاش خود را برای کاهش مشکلات اقتصادی کارکنان عدلیه انجام داده و همچنان انجام می‌دهیم.

 وطن امروز 
با روش‌های ترور شیمیایی توسط دشمن مقابله کرده‌ایم
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در بررسی‌های اولیه متوجه شدیم دشمن از تکنولوژی جدیدی در حوزه ترور‌های شیمیایی استفاده می‌کند، البته بخش‌های تشخیصی کشورمان توانستند آنها را شناسایی کنند و اقدامات لازم مقابله‌ای را هم انجام دهند. سردار جلالی اظهار داشت: کشور‌های به اصطلاح متمدن ار‌وپایی مانند آلمان، هلند، آمریکا و فرانسه در تجهیز ارتش صدام به سلاح شیمیایی کمک‌های زیادی کردند و این نشان داد کنوانسیون‌های بین‌المللی منع به کارگیری تسلیحات شیمیایی کارآیی ندارد.
جوانان «کرانه باختری» صهیونیست‌ها را از پای درمی‌آورند
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا درباره جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در جنین در ساحل غربی رود اردن در فلسطین بیان داشت: این روزها شاهدیم که خوی وحشی صهیونیست‌ها در قالب حمله به منطقه جنین بروز یافته است. آیت‌الله جنتی خاطرنشان کرد: این اقدام صهیونیست‌ها نیز که با مقاومت جانانه جوانان فلسطینی روبه‌رو شده همچون گذشته محکوم به شکست است، چرا که هیچ وقت سلاح و تجهیزات نظامی یارای مقابله با اراده جوانان مجاهد را نخواهد داشت. دبیر شورای نگهبان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تصریح کرد: همانگونه که رهبر حکیم انقلاب فرمودند منطقه ساحل غربی جایی است که رژیم صهیونیستی را به زانو درخواهد آورد و صهیونیست‌ها با اقدام اخیر خود این امر را تسریع کردند.

 جوان
غرب مسئله حجاب را به موضوع سیاسی تبدیل کرده است
وزیر کشور با بیان اینکه کشور‌های غربی، مسئله حجاب را به یک موضوع سیاسی تبدیل کرده‌اند، گفت: چرا برخی کشور‌های غربی داشتن حجاب را ممنوع می‌کنند؟ برای اینکه حجاب یک مسئله تمدنی است.وحیدی در نشست دوره توانمندسازی جهادگران تبیین در عرصه عفاف و حجاب، با بیان اینکه موضوع تبیین از مهم‌ترین وظایف امروزی ماست، ادامه داد: در جنگ پیچیده ترکیبی و جنگ شناختی دشمن قرار داریم به گونه‌ای که در اغتشاشات شاهد طراحی دقیق دشمن، میانداری گروهک‌های منفور و پیاده نظامی بودیم که بخش اعظم آن به خاطر فقدان شناخت و اسیر شدن در فضای مجازی بود. وزیر کشور با تأکید بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: جهاد تبیین می‌خواهد معروفات و منکرات را بشناساند تا به گونه‌ای نشود که به منکر امر و از معروف بازداشته شود. وی افزود: جهاد تبیین زمانی محقق می‌شود که مبانی فکری، عقیدتی و اندیشه‌ای یک موضوع را به طور کامل روشن کرده باشیم. در این صورت ذهن‌های فکور و حقیقت جو، در برابر آن تسلیم خواهند شد.

 خراسان
«نصب دوربین‌های آژانس فراتر از تعهدات ایران» کذب است
رئیس سازمان انرژی اتمی نصب دوربین‌های آژانس فراتر از تعهدات ایران را تکذیب کرد.محمد اسلامی در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به این که گفته شده که در اصفهان دوربین بیش از تعهدات نصب شده است؟ گفت: خیر، این طور نیست.وی تاکید کرد که روابط ایران با آژانس بر مبنای پادمان و ان پی تی است نه یک کلمه اضافه نه یک کلمه کمتر.پیشتر علی خضریان رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به گزارش ۱۰ خرداد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام مبنی بر توافق این آژانس با سازمان انرژی اتمی ایران درباره افزایش نظارت ها و ایجاد نظارت های فراپادمانی گفته بود: پس از استماع گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی، برای اعضای کمیسیون محرز شد که توافق صورت گرفته، خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و تاکید رهبر معظم انقلاب بر تخطی نکردن از این قانون است که ایشان این موضوع را در دیدار با دانشمندان و مقامات صنعت هسته ای تصریح فرمودند.

 رسالت 
ژنرال آمریکایی: برتری نظامی روسیه قوانین بازی را تغییر می‌دهد
«اسکات ریتر» مأمور اطلاعات نظامی سابق ایالات‌متحده آمریکا با تأکید بر برتری روسیه در جنگ اوکراین گفت که روسیه در صورت درگیری مستقیم با غرب، قوانین بازی را تغییر می‌دهد. وی در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، نوشت که قدرت توپخانه روسیه، سامانه‌های دفاع ضدهواپیما و ابزار جنگ الکترونیک این کشور، قوانین بازی را در صورت درگیری مستقیم با غرب تغییر می‌دهد.وی ادامه داد: «برای تمامی آن ژنرال‌های کابینه که از روسیه انتقاد می‌کنند، درباره آن‌چه که آمریکا و ناتو در ۲۰ سال گذشته انجام داده و نداده‌اند بیندیشید. هیچ‌یک از آن‌ها قادر نبودند تا برای مدت‌زمان طولانی در درگیری که اوکراین و روسیه امروز در آن مشارکت دارند، بمانند. این فرای محدودیت‌های تصورات آن‌ها بوده است». ریتر با اشاره به این موارد گفت: «استفاده از مهمات با دقت بسیار بالا به ائتلاف کمک نمی‌کند-سامانه‌های تحویل داده‌شده به‌سرعت با شلیک (روسیه) منهدم می‌شود. برتری توپخانه‌ای روسیه قوانین بازی را تغییر می‌دهد».

 قدس 
حس می‌کنیم کی‌یف ما را دست انداخته!
پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان با انتقاد از اوکراین به‌دلیل قرار دادن بانک «اوتی‌پی» بوداپست در فهرست حامیان جنگ، این اقدام کی‌یف را شرم‌آور خواند. وی با اشاره به رویکرد مبهم کی‌یف گفت: ما برای کمک به آن‌ها هرکاری می‌کنیم و مردم ما بهای جنگی را می‌پردازند که هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد. واقعاً گاهی اوقات این حس به ما دست می‌دهد که اوکراینی‌ها ما را دست انداخته‌اند!
با موی بلوند و دماغِ تیز، غربی نمی‌شوید!
«وانگ یی» وزیر خارجه پیشین چین در مجمع سه‌جانبه، از دیپلمات‌های ژاپن و کره جنوبی خواست حس «خودمختاری راهبردی» از غرب را تقویت و برای «احیای آسیا» به چین کمک کنند. او گفت: مهم نیست موهای شما چقدر بلوند و تیزی دماغتان را به چه حدی برسانید (جراحی دماغ)، شما هرگز یک غربی نخواهید شد. باید بدانید و آگاه باشید ریشه‌های ما کجاست. بیشتر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌توانند چینی‌ها، ژاپنی‌ها و مردم کره جنوبی را از هم تشخیص دهند.
تخلیه موقت کاخ سفید به دلیل کشف کوکائین
سرویس مخفی آمریکا که وظیفه محافظت از رئیس‌جمهور را دارد، از کشف یک پودر سفیدرنگ در کاخ سفید خبر داده است. در آزمایش‌های بعدی مشخص شده این ماده کوکائین بوده است. آنتونی گاگلیمی، سخنگوی سرویس مخفی آمریکا گفت: کشف این ماده سبب تخلیه مختصر کاخ سفید شد. البته جو بایدن آن زمان در کمپ دیوید حضور داشته و در کاخ سفید نبوده است.

 اطلاعات 
برای جذب ۲۵۰میلیارد دلار سرمایه‌ در صنعت نفت ایران هدف‌گذاری کرده ایم
اوجی وزیر نفت با اشاره به هدف‌گذاری برای جذب ۲۵۰میلیارد دلار سرمایه‌ در صنعت نفت ایران طی هشت سال آینده، گفت: در ۲۰ماه گذشته ۴۰میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کردیم.
طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به زودی در صحن مجلس بررسی می شود
طرح دوفوریتی تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه «مسکن و شهرسازی» و «راه و ترابری یا حمل و نقل» در کمیسیون عمران مجلس بررسی شده است و به زودی در صحن مجلس اعلام وصول و سپس بررسی می‌شود. یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس درباره دلایل تفکیک وزارت راه و شهرسازی، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲۲سازمان و معاونت دارد و حیطه وظایف این وزارتخانه بسیار گسترده و شامل موارد مهمی در حوزه مسکن و حمل و نقل زمینی، دریایی، ریلی، هوایی و کریدورهای بین‌المللی است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

در عرصۀ جنگ اندیشه‌ها، جز با سلاح فکر و دانش نمی توان مبارزه کرد
حوزه/ آیت‌الله العظمی مظاهری در پیامی به افتتاحیّه رویداد تبادل فناوری حوزه علوم اسلامی تصریح کردند: امروز با استفاده از ظرفیّت‌های بسیار وسیع فضای مجازی و ارتباطات نوین نه تنها هنجارهای اخلاقی و اجتماعی به شکل‌های مختلف مخدوش می‌شود و ابهّت ارزش‌های انسانی و فرهنگی و دینی در ذهن و دل بینندگان و استفاده کنندگان از این فضاها شکسته می‌گردد و از حیث عملی و رفتاری، توسعۀ دین‌زدائی و تخریب فرهنگ و اخلاق به‌شدّت دنبال می‌شود، بلکه تحریف دین و اندیشۀ دینی و مفاهیم و تعالیم اسلامی و تخطئه و شکستن آن معارف نیز با بهره‌گیری از همین فضاها و امکانات نوین به‌شکل بسیار گسترده‌ای در حال جریان است و چنانکه می‌دانیم در عرصۀ جنگ اندیشه‌ها جز با سلاح فکر و دانش با اسلحۀ دیگری نمی‌توان به‌میدان مبارزه رفت. اندیشه‌های التقاطی و مغشوش و تقلّبی و جعلی در خلأ اندیشه‌های سالم و حقیقی و خالص پدید می ‌آیند و البته برای بسیاری از مخاطبان، تشخیص اعتبار و واقعیّت آنها ممکن نخواهد بود.این استاد حوزه های علمیه در این پیام اظهار داشتند: حوزه های علمیه با بکارگیری ابزارهای جدید و زمینه‌های نوین، در مسیر گسترش و تعمیق دانش دین و علوم وابسته بکوشند و معارف انسان‌ساز و جامعه‌ساز را به‌زبان روز و به‌فراخور نیازهای انسان معاصر خصوصاً نسل پرسش‌گر و تکامل‌خواه امروز ترویج و تبلیغ کنند.

دشمن به دنبال ایجاد موانع در توسعه و پیشرفت کشور می باشد
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در همایش روز شهرداری‌ها و دهیاری ها در بوشهر اظهار داشت: دهیاران و شهرداران با مشکلات روزانه مردم به طور مستقیم در ارتباط هستند و مسئولان اجرایی باید مطالبات آن‌ها را مورد توجه قرار بدهند.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد موانع در توسعه و پیشرفت کشور می باشد، گفت: مسئولان با عشق ورزیدن به انقلاب باید به مردم خدمات رسانی کنند و دچار خود تحریمی نشوند.آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: اگر مردم بر سر مدیران فریاد بزنند، این فریادها را باید محبت تلقی کرد و برای گره‌گشایی مشکلات سعی و تلاش کرد. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه موانع اداری خدمت به مردم باید حذف شود، گفت: برای حل مشکلات مردم اگر لازم شود، مدیران باید در شهرستان ها اردو بزنند تا علاوه بر رضایت مردم، خشنودی الهی به دست آید.وی همچنین با تأکید بر اینکه بروکراسی‌های اداری باید حذف شود، خاطرنشان کرد: مردم در این چند دهه پای انقلاب اسلامی بوده اند و همچنان خواهند بود و مدیران نیز باید با حذف موانع و مشکلات آسایش و رفاه آنان را محقق سازند.

بیش از ۱۰ میلیون کودک بالای پنج سال در سال ۲۰۲۳ سوءتغذیه شدید را تجربه خواهند کرد
ایرنا/ مدیرکل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه هشدار داد که وخامت آب و هوایی در ماه‌های آینده به سلامت انسان‌ها لطمه می‌زند. ادهانوم اظهار کرد: دنیا در روز دوشنبه گرم‌ترین دمایی را که تاکنون ثبت شده است، تجربه کرد.وی افزود: انتظار می‌رود در ماه‌های آینده حوادث ناشی از وخامت آب و هوا از جمله خشکسالی، سیل، طوفان و موج گرما رخ دهد که همه اینها به سلامت انسان‌ها لطمه می‌زند.رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت که خشکسالی ادامه‌دار در شاخ آفریقا موجب گرسنگی، افزایش مهاجرت و شیوع بیماری‌ها شده و بار زیادی برای مراکز خدمات بهداشتی و درمانی این منطقه ایجاد کرده است.ادهانوم اضافه کرد که امسال حدود ۶۰ میلیون نفر در هفت کشور جیبوتی، اتیوپی، کنیا، سومالی، سودان، سودان جنوبی و اوگاندا با ناامنی غذایی مواجه هستند.سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده است که بیش از ۱۰ میلیون کودک بالای پنج سال در سال ۲۰۲۳ سوءتغذیه شدید را تجربه خواهند کرد.

اعتراف زلنسکی به ناتوانی اوکراین علیه روسیه
مهر/ به گفته رئیس جمهور اوکراین، انجام ضد حمله این کشور به دلیل مشکلات در میدان نبرد کند شده است. زلنسکی با اشاره به اینکه اوکراین برای انجام ضدحمله با محدودیت‌های بسیاری روبروست، گفت: من می‌خواستم ضدحمله ما خیلی زودتر اتفاق بیفتد، زیرا همه می‌دانستند که اگر ضدحمله دیرتر شروع شود، بخش بزرگ‌تری از خاک ما مین‌گذاری می‌شود. ما به دشمن خود زمان و امکان می‌دهیم تا مین‌های بیشتری قرار دهد و خطوط دفاعی خود را آماده کند.

تظاهرات گسترده در رژیم صهیونیستی
مهر/ هزاران نفر در مناطق مختلف تل آویو علیه کابینه تندرو نتانیاهو و پس از استعفای فرمانده پلیس دست به تظاهرات زدند.هزاران صهیونیست چهارشنبه شب پس از اینکه «آمیچای اشد»، رئیس پلیس تل‌آویو استعفای خود را از فرماندهی این نیرو اعلام کرد، به خیابان‌ها آمدند و چندین بزرگراه را مسدود کردند.معترضان مدعی شدند که رئیس پلیس به دلیل «مداخلات سیاسی» و برخورد نرم با معترضان از سمت تندروهای کابینه نتانیاهو تحت فشار بوده است.بزرگترین تظاهرات در بزرگراه ایالون تل آویو برگزار شد که در آن پلیس با معترضانی که جلوی ترافیک را گرفته بودند درگیر شد.

مصرف برق به مرز ۷۰ هزار مگاوات رسید
مهر/ مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران جدیدترین رکورد نیاز مصرف برق در کشور را با نصاب ۶۹ هزار و ۹۵۱ مگاوات اعلام کرد.«مصطفی رجبی مشهدی» گفت: روز بسیار گرمی داشتیم که موجب شد در ساعت اوج مصرف نصاب جدید ۶۹ هزار و ۹۵۱ مگاوات را که تا کنون در تاریخ صنعت برق کشور اتفاق نیافتاده بود را ثبت کنیم.وی افزود: سال گذشته بالاترین اوج بار مصرف را در ۲۵ مرداد ماه و با میزان ۶۹ هزار و ۴۸۷ مگاوات تجربه کردیم.سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: شبکه برق کشور پایدار است اما با توجه به تداوم گرما و افزایش مصرف برق به همه مشترکان خانگی و تجاری توصیه می‌کنیم مدیریت مصرف برق را جدی بگیرند.

حمله پهپادی به مقر نیروهای مرزبانی عراق در دهوک
باشگاه خبرنگاران/ دستگاه مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان از حمله به مقر نیرو‌های مرزبانی در شهر باتیفا در استان دهوک خبر داد.در بیانیه این دستگاه آمده است که مقر مرزبانی در این منطقه دیروز ساعت ۱۴:۲۵ به وقت محلی هدف حمله پهپاد بمب گذاری شده قرار گرفته است.به گزارش میدل ایست، بیانیه مذکور افزود که این حمله تنها خسارت مادی و نه خسارت جانی داشته است.دستگاه مبارزه با تروریسم اشاره کرد که این پهپاد از منطقه بین دو روستای دووکری و بروشکا پرواز کرده که محل حضور نیرو‌های حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) است.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر سازنده سد
فارس/ معاون وزیر نیرو گفت: با تلاش متخصصان داخلی، ایران اکنون جزو ۱۰ کشور برتر سازنده سد شده است .احمد حیدری گفت: تلاش و مجاهدت شبانه روزی متخصصان داخلی سبب شده است، ایران اکنون جزو ۱۰ کشور برتر سازنده سد باشد که افتخاری برای کشور است.او افزود: تنش آبی اکنون در نیمی از روستا‌های کشور و ۳۰۰ شهر وجود دارد که باید با نگاه جهادی طرح‌های مدیریت آبی را پیش ببریم.وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی ایران با ۹۹.۹ درصد برق رسانی به مناطق، بالاترین ضریب برق رسانی در دنیا را دارد.

مرکز شبانه‌روزی ستاد خبری مبارزه با فساد تشکیل شد
تسنیم/ سید ابراهیم رئیسی دستور تشکیل «مرکز شبانه‌روزی ستاد خبری مبارزه با فساد» با اولویت مبارزه با رشوه را صادر کرد، بر همین اساس دیروز چهارشنبه (۱۴ تیر) دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور از سامانه تلفنی ۲۷۷۷ برای مبارزه با ارتشا در نظام اداری کشور رونمایی کرد.یکی از مهمترین شعار‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور در ایام انتخابات، مبارزه با فساد بود، آیت‌الله رئیسی در ایام انتخابات گفته بود: انگیزه من برای حضور در انتخابات حل مشکلات مردم و کاهش درد و رنج و مبارزه با بی‌عدالتی و فساد است.

تکذیب ادعای تلاش ایران جهت توقیف دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز
تسنیم/ در پی ادعای نیروی دریایی آمریکا مبنی بر تلاش ایران جهت توقیف دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز، یک منبع آگاه دفاعی این موضوع را تکذیب کرد.نیروی دریایی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که ایران بامداد چهارشنبه تلاش کرد دو نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کند و به سمت یکی از آن‌ها شلیک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *