خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۱۳

**میلاد امام هادی علی النقی -علیه السلام- را تبریک می‌گوییم** آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: باید از ابزارهای نو برای گسترش معنویت استفاده کرد** آیت الله العظمی نوری همدانی: جشنواره هنر آسمانی می‌تواند هنر متعالی برآمده از تفکر دینی را به منصه ظهور رساند** آیت الله حسینی بوشهری: اگر لازم شود برای حفظ دین جان می‌دهیم** آیت الله رجبی: مسببان اهانت به قرآن کریم مجازات عملی شوند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اطلاعات سرورهای منافقین به ایران ‌منتقل شد
خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در توییتی از بازیابی اطلاعات متعلق به منافقین خبر داد و نوشت: بخشی از هاردها و کیس‌ها رسید. به‌گفته رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، بخشی از اطلاعات سرورهای منافقین به ایران منتقل شده و کارشناسان در حال بازیابی اطلاعات، شناسایی رابطان و هسته‌های تخریب و نقاط کور هستند.
در حمله چند روز قبل پلیس آلبانی به مقر منافقین در تیرانا موسوم به اشرف ۳، یگان ضد‌تروریسم پلیس این کشور وارد محل یگان سایبری منافقین شده و تمامی تجهیزات ازجمله کامپیوترها، هاردها و سرورهای متعلق به آنها را با خود برد. براساس گفته یک منبع آگاه، اطلاعات مهمی از این گروهک ازجمله داده‌های مربوط به مرتبطین منافقین در داخل ایران در این سرورها قرار دارد. این در حالی است که منافقین طی سال‌های گذشته با دور شدن از مرز ایران، حضور در فضای مجازی، عضوگیری از این طریق و ترغیب افراد به انجام اقدامات تروریستی را در اولویت کاری خود قرار داده و برای همین با کمک کشورهای حامی خود، پیشرفته‌ترین سرورها را در اختیار داشته است. تنها کشته درگیری اخیر پلیس آلبانی با منافقین در مقر این گروهک، عبدالوهاب فرجی از اعضای اصلی ترور شهید حسن آیت بوده است.

سامانه آموزشی موشک «فتح۳۶۰» با موفقیت آزمایش شد
سامانه آموزشی موشک «فتح۳۶۰» نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت آزمایش شد.این سامانه که توسط متخصصان نیروی زمینی سپاه طراحی شده است تمامی مراحل بارگیری،‌ روانه‌سازی و شلیک موشک را برای کاربر شبیه‌سازی می‌کند.در این سامانه از بدنه موشک فتح۳۶۰ استفاده شده است که درون بدنه به‌جای قرارگیری پیشران و سر جنگی، یک راکت ۱۲۲میلی‌متری آرش قرار می‌گیرد و کاربر با شلیک آن تمامی مراحل شلیک موشک را تمرین می‌‌کند، همچنین این سامانه قابلیت بارگیری مجدد و تکرار تمرین به‌دفعات متعدد را برای نیروهای آموزشی مهیا می‌کند.

 همشهری
از آتش زدن قرآن احساس خشم و انزجار می‌کنم
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: از کارهایی مانند آتش زدن کتاب مقدس مسلمانان احساس خشم و انزجار می‌کنم. هر کتابی که اتباعش آن را مقدس می‌دانند باید با احترام به مؤمنان آن کتاب مورد احترام قرار گیرد. هرگز نباید از آزادی بیان به‌عنوان بهانه‌ای برای تحقیر دیگران استفاده کرد.
دلیل شکست شورش واگنر
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تصریح کرد: دلیل اینکه توطئه‌ها برای بی‌ثبات کردن روسیه از سوی گروه واگنر شکست خورد این بود که نظامیان روسیه به سوگند و وظایف نظامی‌شان پایبند ماندند. اقدام تحریک‌آمیز واگنر بر عملیات‌های برنامه‌ریزی شده نیروهای ارتش اثری نداشت و نیروهای ارتش شجاعانه و فداکارانه به وظایفی که به آنها محول‌ شده‌ بود عمل کردند.
باید ابزار نظامی به تایوان بدهیم
مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: ایالات متحده باید به ارائه ابزار نظامی به تایوان برای دفاع از خود ادامه دهد. آنچه را ما در تایوان می‌خواهیم، سیاست بازدارندگی است. همچنین برچسب دیکتاتور که جوبایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده به همتای چینی خود زد، بیان واقعیت است.

 کیهان
هیچ تأخیری‌در تصویب لایحه‌عفاف و حجاب نخواهیم‌داشت
رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه ای به همسر شهید باب‌الخانی دربارۀ مطالبۀ تصویب لایحۀ عفاف و حجاب پاسخ داد. قالیباف در این نامه خطاب به همسر شهید باب‌الخانی نوشت: برای آرامش خاطر شما و مردمی که نگران حفظ بنیان خانواده خود هستند، اطمینان می‌دهم حتی یک روز در تصویب قانون تأخیر نخواهیم کرد و شما به‌زودی شاهد بررسی آن در مجلس خواهید بود.
تقلای جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی برای مسلح نشدن کرانه باختری
دو هفته پس از آخرین عملیات وحشیانه صهیونیست‌ها در اردوگاه جنین، نظامیان صهیونیست بار دیگر حمله شبانه خود به این اردوگاه ۱۴ هزار نفری را از سر گرفتند. دست‌کم ۱۰ فلسطینی در این حمله شهید و بیش از ۵۰ نفر زخمی شده‌اند.جنین در شمال کرانه باختری مدت‌هاست خار چشم ‌اشغالگران شده و همه حملات و لشکرکشی‌ها به جنین و اردوگاه آن تاکنون بی‌نتیجه و ناکام مانده است. جروزالم پست، حمله بامداد دوشنبه به جنین را بزرگ‌ترین حمله طی ۲۰ سال گذشته عنوان کرد و آن را به شدت خشونت‌آمیز دانست.
رئیس ‌گروه واگنر کجاست؟
طبق گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، هشت روز است که «یوگنی پریگوژین» رئیس‌ گروه نظامی واگنر ناپدید شده و در واقع پس از شورش مسلحانه نافرجامش علیه مسکو، اصلا کسی او را ندیده است.
تصور کنید اتفاقات فرانسه در ایران می‌افتاد؛ غربی‌ها چه واکنشی داشتند؟
تحلیلگر انگلیسی با انتقاد از سیاست دوگانه کشورهای غربی در قبال اعتراضات فرانسه گفت: «تصور کنید اگر اتفاقات فرانسه در ایران می‌افتاد اتحادیه اروپا چه واکنشی نشان می‌داد؟» «ریچارد مدهرست» که در یک برنامه تلویزونی شرکت کرده بود گفت: «ماکرون اکنون می‌خواهد شبکه‌های اجتماعی را محدود کند، زیرا برای او شرم‌آور است. اما در مورد ایران می‌گوید که چقدر گستاخانه است که توئیتر را فیلتر می‌کند یا مصر که اینترنت را از دسترس خارج می‌کند و غرب و ماکرون فریاد واسفا سر می‌دهند که این یعنی سانسور این یعنی دیکتاتوری کجاست آزادی بیان؟» وی ادامه داد: «اگر این تصاویر از سوریه یا ایران منتشر می‌شد رئیس‌جمهور فرانسه می‌گفت شما باید کناره‌گیری کنید و اسد باید برود. شما مرتکب خشونت علیه شهروندان خود شده‌اید و مشروعیت ندارید. فکر می‌کنید کسی در بروکسل یا واشنگتن این را به ماکرون می‌گوید؟»

 ایران
گزارش اقدام بدهید نه آمار تعداد جلسات!
آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک هیأت دولت و استانداران سراسر کشور با اشاره به ضرورت «تحقق تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب» در همه عرصه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، اعضای حاضر در جلسه را از مخاطبان و مجریان اصلی تحقق این تحول دانست و تأکید کرد: عقب‌ماندگی‌هایی که به هر دلیلی در حرکت چهل ساله کشور ایجاد شده است، باید به دست توانمند شما مدیران برطرف شود تا به جایگاه شایسته این نظام، کشور و مردم برسیم.رئیس جمهور تأکید کرد: در موضوع مولدسازی دارایی‌های راکد دولت، من گزارش اقدام می‌خواهم نه آمار تعداد جلسات! رئیس جمهور از مسکن نیز به عنوان نیاز اصلی مردم بویژه زوج‌های جوان یاد کرد و با اشاره به نیاز کشور و قانون مصوب و وعده دولت در تأمین مسکن مورد نیاز اقشار مختلف جامعه، همه دستگاه‌ها را به پیگیری اجرای قانون و برنامه‌های دولت در این حوزه فرا خواند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع «عزل و نصب‌ مدیران استانی» اشاره کرد و متذکر شد: وزرا در عزل و نصب مدیران با استانداران مشورت کنند، اما مسئولیت شرعی و قانونی عزل و نصب‌ها با مدیر عالی است و اگر مدیری تحت فشار و اصرار دیگران تصمیم گرفت این از ضعف خودش است و ما این ضعف را نمی‌پسندیم! دکتر رئیسی با بیان اینکه اخذ نظر استانداران در عزل و نصب مدیران استانی ضروری است و اینکه مدیری بدون اطلاع استاندار یک شبه منصوب یا برکنار شود را نمی‌پذیریم، افزود: در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان نیز نظرات استانداران به عنوان مدیران در میدان لحاظ شود تا کارها بهتر پیش برود.
سفر علی باقری به بغداد
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز جهت برگزاری نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق و همچنین رایزنی با مقامات سیاسی عالیرتبه این کشور در رأس یک هیأت وارد بغداد شد. این پنجمین نشست کمیته سیاسی ایران و عراق به ریاست معاونین وزیر خارجه دو کشور است که آخرین نشست پیش از این در سال ۹۸ در تهران برگزار شده بود.
حمایت قاطع تشکل‌های دانشجویی از بخشنامه وزارت کشور
بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیانیه‌ای مشترک خطاب به نمایندگان مجلس حمایت خود را از بخشنامه اخیر معاون سیاسی وزارت کشور در راستای صیانت از سلامت انتخابات اعلام کردند. در این بیانیه خطاب به بهارستان‌نشینان آمده است: «صریحاً می گوییم؛ تصمیم معاونت سیاسی وزارت کشور تصمیمی بجا، صحیح و عاقلانه بوده است و حمایت قاطعانه خود را از این حرکت و تصمیم انقلابی اعلام می داریم.»تشکل‌های دانشجویی در بخش دیگری از بیانیه خود تصریح کردند: «لازم است مجلس محترم به جای آنکه خود را اسیر حواشی خودساخته کند، با اتخاذ تصمیمات منطقی، انقلابی و خلاقانه‌ در جهت برگزاری انتخابات پرشور و سالم در اسفندماه پیش رو اقدامات لازم را مبذول دارد.»

 جمهوری‌اسلامی
تاکید رئیس قوه قضاییه بر ضرورت شفاف کردن مصادیق آزادی‌های مشروع
رئیس قوه قضاییه در نشست شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره به در پیش بودن عید سعید غدیر، ضمن تبریک و تهنیت عیدالله‌الاکبر و همچنین ولادت با سعادت امام هادی -علیه السلام-، اظهار کرد: «نبوت» و «ولایت» و «قرآن» سه نعمت بسیار بزرگ و هدایتگری هستند که متاسفانه بشریت نتوانسته قدر و منزلت والای آن‌ها را به صورت کامل و جامع درک کند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به مقوله «تامین آزادی‌های مشروع» که از جمله مسئولیت‌های ذاتی و قانونی قوه قضاییه است و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می‌باشد، گفت: در مقوله تامین آزادی‌های مشروع هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی نیاز به کار و تدقیق بیشتر است؛ لذا به پژوهشگاه قوه قضاییه دستور داده‌ام که در یک ظرف زمانی مشخص، در این قضیه اقدامات مقتضی را ترتیب دهد و این موضوع در «قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های مقام معظم رهبری» نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

 وطن امروز
پلیس قبرس ادعای موساد درباره طرح ناکام سوءقصد علیه صهیونیست‌ها را تکذیب کرد
چهارم تیرماه امسال بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی با تولید اخبار دروغ، مدعی شدند موساد مغز متفکر و رئیس یک هسته تروریستی را که قصد هدف قرار دادن یک بازرگان صهیونیستی در خاک قبرس را داشته، شناسایی و دستگیر کرده است.در همین رابطه روزنامه عبری‌زبان جروزالم پست، مدعی شد موساد فردی به نام «یوسف شهبازی‌عباسعلی‌لو» را که قصد ترور صهیونیست‌ها در قبرس را داشت، شناسایی کرده و در ادامه او را از ایران ربوده است. رسانه‌های صهیونیستی به نقل از موساد اعلام کردند بر اساس اعترافاتی که یوسف شهبازی داشته، موساد توانسته است عملیات ایران علیه افراد مرتبط با اسرائیل را شناسایی و خنثی کند.در ویدئویی هم که موساد از اعترافات فرد مورد اشاره منتشر کرده، او می‌گوید مقام‌های سپاه به او گفته بودند در قبرس افرادی هستند که با سپاه کار می‌کنند و او می‌تواند با آنها همکاری کند. موساد مدعی است پس از بازجویی از این شخص و شناسایی جزئیات نقشه سوءقصد او و همدستانش، مقامات قبرس را مطلع کرده و آنها موفق به دستگیری اغلب اعضای گروه و خنثی کردن طرح ترور شده‌اند.
ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر شناسایی و بازداشت فردی که قصد داشت در قبرس عملیاتی را علیه افراد مرتبط با رژیم صهیونیستی انجام دهد درحالی است که ، براساس اسناد و اطلاعات به دست‌آمده، برخلاف ادعای اسرائیل و اظهارات عجیب فرد مذکور مبنی بر حضور در قبرس برای اجرای عملیات، «یوسف شهبازی‌عباسعلی‌لو» در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ به صورت قانونی کشور را به مقصد آذربایجان ترک کرده است.
در همین رابطه پلیس قبرس نیز با صدور اطلاعیه‌ای ادعای سرویس جاسوسی و تروریستی رژیم صهیونیستی درباره طرح ناکام حمله ایران به صهیونیست‌ها در قبرس را تکذیب کرد.

 جوان
بازدارندگی، دشمن را از تهدید نظامی ناتوان کرده است
سردار سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش، سرنوشت نبرد‌های امروزی را رقم می‌زند و تأثیرگذاری قابل توجه در حفظ تمامیت ارضی کشور دارد، گفت: اوج بازدارندگی در کشور موجب شده تا دشمنان نتوانند تهدیدات نظامی را علیه کشور انجام دهند.

 خراسان
در منا طولانی‌ترین مسیر در گرم ترین ساعات روز برای برگشت زائران ایرانی در نظر گرفته شده بود
حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در منطقه منا (محل رمی جمرات) طولانی‌ترین مسیر در گرم ترین ساعات روز برای برگشت زائران ایرانی در نظر گرفته شده بود، از این‌که شماری از زائران کشورمان به دلیل چنین تصمیمی در منا گرمازده شدند، ناراحت هستیم. او از رئیس سازمان حج و زیارت خواست که مراتب نارضایتی کشورمان نسبت به دور بودن مسیر برگشت زائران از جمرات را به مسئولان مربوطه عربستانی منعکس کند.
افزایش کمک هزینه نانوایان از ۳۰ به ۴۰ درصد
سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از افزایش کمک هزینه نانوایان از ۳۰ به ۴۰ درصد خبرداد و گفت: براساس این تصمیم معادل ۴۰ درصد قیمت نان فروخته شده از طریق کارت خوان های هوشمند در پایان هر روز به عنوان کمک هزینه به حساب نانوایان واریز می شود.

 مردم سالاری
صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور
دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست برای ۱۰ نفر به اتهام اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور خبر داد. صالحی در جلسه شورای عالی قضایی گفت: پس از واصل شدن یک گزارش از سوی مرکز اطلاعات مالی شورای مبارزه با پولشویی در رابطه با تراکنش‌های بالای بانکی و مشکوک، دادستانی تهران موضوع را پیگیری کرد و مشخص شد که متهمان این پرونده با تبانی رئیس شعبه بانک، چک پول‌های جعلی تضمین‌شده خود را به وجه نقد تبدیل می‌کردند.او ادامه داد: در نتیجه رسیدگی‌های صورت گرفته، برای ۳ متهم این پرونده که صاحب دو صرافی دارای مجوز در داخل کشور و یک صرافی بدون مجوز در خارج از کشور بودند و همچنین برای ۷ نفر از کارمندان بانک که بدون بررسی اصالت چک‌ها اقدام به پرداخت آن‌ها می‌کردند، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شد و پرونده این افراد به اتهام اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق شبکه کلاهبرداری و قاچاق ارز و پولشویی، به دادگاه ارسال شد.

 قدس
سفیر سوئد در ریاض احضار شد
وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد در اعتراض به اقدام مُوهن به قرآن کریم در سوئد، سفیر این کشور در ریاض را احضار کرده است. بنا به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، وزارت خارجه سعودی در بیانیه خود ضمن محکوم کردن این اقدام موهن، از دولت این کشور خواست جلو تکرار این‌گونه اقدامات که در تضاد با روح تلاش‌ها به منظور گسترش تسامح و میانه‌روی است، بگیرد.
توافق؛ تنها راه نجات لبنان
شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: توافق تنها فرصت واقعی برای برون‌رفت از بحران انتخاب رئیس‌جمهوری است. طناب صف‌بندی‌ها و ائتلاف‌های موقتی بسیار کوتاه بوده و هر لحظه ممکن است تابع شرایطی از هم بگسلد؛ به‌ویژه اینکه این صف‌بندی‌ها ناپایدار و متزلزل است. ما یک نامزد (سلیمان فرنجیه) داریم و آن‌ها نامزدهای متعدد؛ موضع ما ثابت است و موضع آن‌ها هر روز تغییر می‌کند.

 اعتماد
واکنش تهران به حملات اسراییل به اردوگاه جنین
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حملات اخیر اسراییل گفت: «از دیشب شاهد حملات نظامی گسترده ترکیبی شامل حملات هوایی، زمینی و موشکی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی هستیم. این یک اقدام جنایتکارانه و مصداق بارز تروریسم دولتی است.» کنعانی تاکید کرد: «ملت فلسطین هیچ جرمی جز دفاع از حقوق قانونی شناخته شده و حقوق طبیعی خود مرتکب نشده است. ملت فلسطین یک‌بار دیگر شکست را بر صهیونیست‌های اشغالگر تحمیل خواهد کرد.» کنعانی گفت: «جامعه جهانی در مقابل حمله وحشیانه به ملت فلسطین و در ایجاد بازدارندگی در مقابل تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی مسوولیت دارد. مشخصا از سازمان همکاری اسلامی انتظار می‌رود در این زمینه به‌طور جدی و موثر عمل کند.»

 ابتکار
درخواست کویت از ایران
وزارت خارجه کویت خواستار آغاز مذاکرات درخصوص ترسیم مرزهای دریایی با ایران و عربستان شد. به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، یک منبع مسئول در وزارت خارجه کویت در اظهاراتی گفت که از ایران می خواهیم مذاکرات درخصوص ترسیم مرزهای دریایی با عربستان و کویت را آغاز کند.وی در ادامه اظهارات خود به مساله میدان مشترک گازی الدره(آرش) نیز پرداخت و مدعی شد که این میدان گازی در مناطق دریایی کویت قرار دارد.
پیش از این روزنامه الجریده کویت به نقل از یک مقام بلندپایه در شرکت ملی نفت ایران تاکید کرده بود که میدان گازی الدره (آرش) یک میدان مشترک بین کشورهای ایران و کویت و عربستان است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تعیین حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد. عربستان سعودی و کویت پیش از این از ایران دعوت کردند برای مشخص شدن حد شرقی این منطقه فراساحلی مشترک، مذاکره کند و بر حق خود برای توسعه این میدان گازی تاکید کردند.

 اطلاعات
هشدار درباره احتمال جنگ داخلی در فرانسه
«اریک زمور» نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هشدار داد که ناآرامی‌های اخیر در این کشور می‌تواند آغاز جنگ داخلی و نژادی در این کشور باشد.وی گفت: جنگ داخلی عبارت است از درگیری میان مردم و حکومت و این دقیقا چیزی است که الان در حال روی دادن در فرانسه است. این سیاستمدار ضد مهاجران فرانسوی اضافه کرد: دلیل چیزی که روی می‌دهد، سیاست پناهندگی در فرانسه است. زمور گفت: پلیس فرانسه در حال حاضر تحت فشارهای شدید قرار داشته و به آنها دستور داده شده تا در درگیری‌ها شرکت نکنند چون این موضوع به افزایش آسیب‌ها و تلفات منجر شده و ممکن است به تنش‌هایی بیانجامد که قابل کنترل نباشد. در این حال صدراعظم آلمان گفت با نگرانی اوضاع فرانسه را دنبال می‌کند. «اولاف شولتس» گفت: انتظار ندارم که فرانسه بی ثبات شود. وزیر دفاع ایتالیا هم با نگران‌کننده خواندن اوضاع در فرانسه گفت که این وضعیت باید درس عبرتی باشد و ضرورت دارد اروپا به این مسئله رسیدگی کند.
افشای قتل‌ِ ۸۰ غیرنظامی افغان توسط کماندوهای انگلیسی در سال ۲۰۱۰
روزنامه «گاردین» در گزارشی از جنایت کماندوهای انگلیسی در افغانستان طی سال ۲۰۱۰ و در زمان اشغال این کشورتوسط ائتلاف آمریکا و متحدان واشنگتن پرده برداشت و از قتل عام دست کم ۸۰ غیرنظامی بیگناه افغان از سوی نیروهای انگلیسی خبر داد.بر اساس گزارش «گاردین»، گروهی از وکلای مدافع خانواده‏‌های افغان اعلام کردند که در حال انجام تحقیقی هستند که به ابعاد اعدام دهها غیر نظامی افغان در سال‏ ۲۰۱۰ می‏پردازد. در ادامه آمده است: متهمان این پرونده اعضای سه واحد مجزای نیروهای ویژه هوابرد انگلیس هستند که هنگام اشغال افغانستان در سال ۲۰۱۰ ماموریت‏های گشت‏‌زنی اجرا می‏‌کردند و مقتولین هم که ۸۰ غیرنظامی افغان عموما از ولایت «هلمند» هستند، صرفا به این خاطر هدف قرار گرفتند که نظامیان انگلیسی تشخیص داده‌اند آنها در سنِ به دست گرفتن سلاح هستند.
«تغییر سن بازنشستگی» درلایحه برنامه هفتم حذف شد
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت این کمیسیون در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم با بندهایی از این لایحه که در آن سقفی برای سن بازنشستگی تعیین شده بود، مخالفت کرد. اسماعیلی اظهار داشت : در بند «خ» ماده ۲۹لایحه برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی برای زنان ۵۳و برای مردان ۵۶تعیین شده بود که کمیسیون این اعداد را حذف کرد؛ این بدان معنا بود که اگر خانمی ۳۰سال سابقه کار داشت اما به سن ۵۳سال نرسیده بود نمی‌توانست بازنشسته شود.وی ادامه داد: این موضوع را حذف کردیم تا فردی با سابقه ۳۰سال کار علی رغم داشتن سن پایین بتواند بازنشسته شود. مثلا اگر خانمی با ۳۰سال سابقه به ۵۰سال رسیده باشد هم امکان بازنشستگی داشته باشد. این موضوع شامل آقایان هم می‌شود.رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: هر کارمندی در هر سنی در صورت داشتن سابقه ۳۰سال فعالیت می‌تواند بازنشسته‌ شود؛ اساسا تعیین سقف برای بازنشستگی‌درست‌نیست‌وبه نفع کارمندان هم نخواهد‌بود.

 شهروند
پرداخت بدهی ۱۰میلیارد دلاری عراق به ایران برای تهیه کالاهای غیرتحریمی
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه مانع و مشکلی در تبادلات مالی دو کشور وجود ندارد، گفت: «همه ۱۰میلیارد دلار مطالبه ایران از عراق به بانک تی‌بی‌آی واریز و توافق شد از این مبلغ برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده شود.» «یحیی آل‌اسحاق» در نشست رایزنان بازرگانی ایران در عراق و نمایندگان وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ایران در شرایطی خاص در جهان و منطقه قرار دارد، اظهار داشت: «پیگیری منافع ملی برای ما در اولویت است که نتیجه آن بهره‌مندی از فرصت‌های تجاری در عراق خواهد بود. بر همین اساس، در چند سال آینده رسیدن به تجارت ۲۰میلیارد دلاری بین دو کشور ایران و عراق امکان‌پذیر خواهد بود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

باید از ابزارهای نو برای گسترش معنویت استفاده کرد
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آیین کلنگ‌زنی ساختمان شبکه‌های جهانی ولایت با تبریک ایام نورانی غدیربا بیان اینکه در این صدسال چهره دنیا با وسایل جدید حمل و نقل، ارتباطات، دفاعی، نظامی، فضایی و… عوض شده است و سوال پیش می آید که آیا ما هم باید استفاده کنیم یا اینکه گوشه ای بنشینیم و برای استفاده پول پرستان آن را رها کنیم؟ مسلم است وظیفه داریم استفاده کنیم.این مرجع تقلید با تصریح بر ضرورت استفاده از ابزارهای نوین تأکید کرد: اگر منتظر بمانیم و بنشینیم و تماشا کنیم مسئول خواهیم بود اما شکر خدا دنیای اسلام بیدار بود و از این وسایل استفاده کرد.وی با اشاره به انتشار و توزیع کتب زیادی از دنیای اسلام در سطح جهان ابراز داشت: دنیای اسلام پیشرفت کرده و اسلام در آفریقا، آسیا و اروپا گسترش پیدا کرده است اما لازم است بیش از پیش از همه ابزارها استفاده کنیم.

جشنواره هنر آسمانی می تواند هنر متعالی برآمده از تفکر دینی را به منصه ظهور رساند
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی به اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی تصریح کردند: در سال های اخیر با توجه به رشد و توسعه ابزارهای هنری و رسانه ای و شیوع استفاده از آنها توسط آحاد جامعه، بار دیگر طلاب و فضلای حوزه با پشتوانه های علمی و فقهی بزرگان مکتب تشیع، از ظرفیت های نوین تبلیغی بهره برده و به عرصه هنر دینی توجه ویژه نموده اند ایشان همچنین افزودند:جشنواره هنر آسمانی دورنمایی از حضور موثر هنرمندان حوزوی در عرصه های نوین تبلیغی و زمینه ساز کشف استعدادهای فرهنگی – هنری حوزویان و همگرائی و ارتقاء جایگاه و تاثیرگذاری آنان است و می تواند علاوه بر توسعه عرصه های مختلف تبلیغی، هنر متعالی را که برآمده از اندیشه و تفکر عمیق و والای دینی است، به منصه ظهور برساند و کام تشنگان معارف الهی را با بهره گیری از آثار و محصولات هنری فاخر و ارزشمند سیراب نماید.

اگر لازم شود برای حفظ دین جان می دهیم
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در جمع پرسنل پایگاه هوایی شهید یاسینی بوشهر با تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم اظهار داشت: کشور در هر مرحله ای که با مشکلی روبرو شد، خلبانان پا به پای انقلاب اسلامی پیش آمدند و تیز پروازان آسمان در آغاز جنگ تحمیلی با اراده آهنین و عشقی که به وطن داشتند پاسخ دشمن را محکم دادند. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه عید غدیرخم از برجستگی و اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: دین در سعادت و خوشبختی انسان نقش کلیدی دارد و حادثه بزرگی چون غدیرخم برای تثبیت دین در زندگی انسان اتفاق افتاده است.آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه برای حفظ دین اگر لازم شود باید جان خود را بدهیم تا پایه‌های آن از بین نرود، ادامه داد: دین در زندگی دنیوی و اخروی انسان نقش موثری دارد و بر اساس کلام نورانی ائمه اگر کسی دین در قاموس زندگی اش وجود نداشته باشد، از حیا برخوردار نمی شود.

مسببان اهانت به قرآن کریم، مجازات عملی شوند
رسا/آیت الله رجبی با اشاره به حمایت دولت سوئد و کشورهای اروپایی از قرآن سوزی و اهانت به کتاب آسمانی مسلمانان اظهار داشت: این مسئله قبلا نیز انجام شده بود؛ اما با توجه به این که اهانت اخیر آنان در روز عید قربان بود و آنان خواستند به مردم دهن کجی کنند، عامدانه، آگاهانه و حساب شده این حرکت را انجام دادند. وی با بیان این که اهانت به قرآن کریم، اهانت به ادیان آسمانی است از دولت های اسلامی خواست علاوه بر برخوردهای گفتاری، با اهانت کنندگان برخورد عملی صورت پذیرد.عضو جامعه مدرسین افزود: باید دولت های اسلامی در مجامع بین المللی علیه بانیان، اجازه دهندگان به این عمل ننگین و شخص اهانت کننده به قرآن کریم، ادعا کرده و از طریق مجامع بین المللی، مجازات آنان را مطالبه کنند و آنان را تحت تعقیب و محاکمه قرار دهند.وی بیان داشت: اهمال کاری و عدم تعقیب مجرمان، سبب دامن زدن به اهانت بیشتر و ادامه تعرض به مسلمانان خواهد شد.

تشکیلات خودگردان فلسطین: هماهنگی امنیتی با اسرائیل را متوقف کردیم
فارس/ تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به حملات نظامیان رژیم موقت صهیونیستی به اردوگاه جنین، نشست برگزار کردند. این نشست به ریاست محمود عباس رئیس تشکیلات برگزار شد. در این نشست بیانیه‌ای منتشر و سران تشکیلات خودگردان مدعی شدند که این نهاد فلسطینی این بار تصمیم گرفته است هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را متوقف کند؛ مسئله‌ای که رام الله بارها مدعی آن شده، ولی هیچ گاه آن را عملی نکرده است.این نهاد فلسطینی با اشاره به اینکه ملت فلسطین حق دارد از خودش دفاع کند، ادامه داد: مسئولیت تشکیلات، حمایت از ملت فلسطین و استفاده از امکانات خود در این زمینه است. به همین دلیل همه باید به مسئولیت خود عمل کنند.

پالایشگاه‌های هند پرداخت با یوآن چین به روسیه را آغاز کردند
فارس/ رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت، پالایشگاه‌های هندی پرداخت پول بخشی از نفت خریداری شده از روسیه به یوآن چین را آغاز کرده‌اند.تحریم‌های غرب مسکو و مشتریانش را وادار کرد تا جایگزینی برای تسویه حساب‌های دلاری پیداکنند.پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه به علت جنگ با اوکراین و تغییر مسیر محموله‌های صادراتی این کشور، هند به عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت روسیه از طریق دریا، ظهور کرده است. اما اکنون یوآن نقش مهمی را در سیستم مالی روسیه ایفا می‌کند زیرا مسکو به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از شبکه‌های مالی دلار و یورو کنار گذاشته شده است.چین نیز بیشتر واردات انرژی خود از روسیه را با یوآن پرداخت می‌کند و در سه ماهه نخست امسال با پشت سرگذاشتن عربستان به بزرگ‌ترین تامین کننده نفت خام چین تبدیل شد.

مشارکت هزار نظامی صهیونیست در یورش به جنین
باشگاه خبرنگاران / وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در نتیجه یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست به جنین، تاکنون بیش از ۱۱۰ فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» رژیم صهیونیستی خبر داد: مرحله دوم عملیات در جنین با مشارکت حدود هزار نظامی اسرائیلی آغاز می‌شود.معاون دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: عملیات اسرائیل نشان دهنده تنگنای شدیدی است که در آن گرفتار شده است. ما عملیات اسرائیل در جنین را پیش بینی می‌کردیم… اما این مقاومت فلسطین است که در پایان سرنوشت درگیری را تعیین می‌کند. اینکه اسرائیل این حجم زور را در جنین به کار گرفت نشانه نگرانی و دلهره اسرائیل است. هلال احمر فلسطین اعلام کرد: تا کنون حدود ۳۰۰۰ فلسطینی را از اردوگاه جنین انتقال داده ایم و این روند همچنان ادامه دارد. امروز توانستیم به ۱۰۵ زخمی در میدان درگیری خدمات بدهیم، اما نظامیان اشغالگر به نیرو‌های امداد و نجات اجازه نمی‌دهند برای کمک به زخمی‌ها وارد منطقه «حاره الدمج» شوند.

اطلاعیه:
ضمن عرض تسلیت به آیت الله حاج شیخ محسن اراکی عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درپی درگذشت همشیره مکرمه ایشان ، به اطلاع می‌رساند؛ مراسم تشییع آن مرحومه، سه‌شنبه ۱۳/۴/۱۴۰۲ ساعت چهار و نیم عصر، از مسجد امام رضا واقع در گذرخان به سمت حرم مطهر حضرت معصومه -علیها السلام- برگزار می‌شود. همچنین مراسم ختم آن فقیده؛ سه شنبه شب (۱۳/۴/۱۴۰۲) بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امیرالمؤمنین واقع در خیابان دورشهر برگزار می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *