خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۱۲

**همزمان با روز عفاف و حجاب؛ جمعی از طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند** در جلسه شورای‌عالی اداری مطرح شد: تأکید رئیس‌جمهور بر برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا** آیت الله حسینی بوشهری: استاندارد برای تولید کالای ایرانی مرغوب و با کیفیت تلاش کند** آیت الله خاتمی: استفاده از سلبریتی‌های کشف حجاب کرده در برنامه‌ها «منکر» است** وزارت اطلاعات: تعقیب تروریست‌ها در خارج از مرزهای ایران به صورت جدی در دستور کار است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
تایید ‌مصوبه خودروهای کارکرده در مجمع تشخیص
هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، در اولین دستور جلسه فوق‌العاده دیروز، لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس در‌خصوص «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» از نظر مغایرت نداشتن با سیاست‌های کلی نظام را بررسی و تایید کرد.
پس از این گزارش، اعضای هیات عالی نظارت، وارد بحث و تبادل‌نظر شدند و آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی استدلال‌های اعضای هیات عالی نظارت و مجمع در موضوع رسیدگی به موضوع واردات خودرو، گفت: با توجه به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو و نیز آمارهای موجود از میزان نیاز به خودرو، کسری بازار خودرو حتی با واردات تامین نمی‌شود. واردات موجب ایراد لطمه به تولید داخلی نمی‌شود. از سوی دیگر، تعیین اولویت تامین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه نکته جدیدی ندارد و مغایر سیاست‌های کلی نیست. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: قرار نیست همه کسری نیاز داخل از محل واردات تامین شود. همان‌گونه که در مورد واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اختیار به دولت داده شده است، در مورد خودرو هم می‌توان اختیار را به دولت داد.

 همشهری 
پیروزی حقوقی تازه ایران درمقابل آمریکا
فرجام‌خواهی آمریکا برای اجرای رأی ۲۴۷میلیون دلاری علیه اموال ایران در دادگاه تجدیدنظر پاریس، ازسوی عالی‌ترین مرجع قضایی فرانسه رد شد. دادگاه فدرال ایالت کلمبیا آمریکا در اسفند ماه ۱۳۷۶ (۱۱مارس ۱۹۹۸) دولت ایران را به پرداخت بیش‌از ۲۲میلیون دلار خسارت جبرانی، به‌ علاوه بهره و ۲۲۵ میلیون دلار خسارت تنبیهی به‌نفع خواهان‌های آمریکایی محکوم کرد. در ادامه روند پرونده، خواهان‌های آمریکایی به‌دنبال شناسایی و اجرای این حکم در کشورهای اروپایی برآمدند و موفق به دریافت یک حکم غیابی از دادگاه شهر پاریس شدند. در مارس۲۰۲۱ دادگاه تجدیدنظر به نفع ایران رأی داد و در روزهای اخیر دیوان‌عالی فرانسه فرجام‌خواهی طرف‌های آمریکایی را مردود اعلام کرد.
برای جذب جاسوس از روسیه فرصتی نادر ایجاد شد
ویلیام برنز‌، رئیس سازمان سیا گفت: در داخل روسیه درباره ادامه جنگ علیه اوکراین اختلاف و نارضایتی‌های گسترده‌ای وجود دارد. این نارضایتی در قبال جنگ اوکراین ازجمله شورش اخیر گروه واگنر فرصتی تکرار نشدنی جهت جذب نیروی انسانی (جاسوس) برای ما فراهم کرده است.
از دولت فرانسه حمایت می‌کنیم
‌بنیامین نتانیاهو‌، نخست‌وزیر رژیم‌ صهیونیستی تصریح کرد: ما امواج یهودستیزی فراگیر در فرانسه را تحت نظر داریم و عمیقاً در این خصوص نگران هستیم. در روزهای اخیر شاهد حملات جنایتکارانه علیه اهداف یهودی بوده‌ایم و این حملات را محکوم و از دولت فرانسه در مبارزه با یهودستیزی حمایت می‌کنیم.
مخالفت با پذیرش کی‌یف در ناتو خودکشی غرب است
‌دیمتری کولبا‌، وزیر خارجه اوکراین گفت: پس از آنکه جنگ با روسیه پایان یابد، برای اروپا خطرناک و به مثابه‌خودکشی خواهد بود که اوکراین را به عضویت ناتو در نیاورد؛ این بدان معنی است که گزینه جنگ همواره باقی خواهد ماند.

 کیهان 
تعقیب تروریست‌ها در خارج از مرزهای ایران به صورت جدی در دستور کار است
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای برخورد اخیر دولت آلبانی با تروریست‌ها را قابل تقدیر دانست و اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران تعقیب تروریست‌ها در خارج از مرزهای خود را به‌ صورت جدی در دستور کار دارد.وزارت اطلاعات در این بیانیه‌ به یک سلسله اقدامات جنایتکارانه این سازمان در ماه‌های قبل ‌اشاره کرد. در بیانیه وزارت اطلاعات آمده است:
در روزهای منتهی به واقعه‌ ورود نیروهای پلیس ضدتروریسم آلبانی به مقر مرکزی گروهک منافقین در تیرانا، آن سازمان جنایت‌پیشه حداکثر تلاش خود را برای دست زدن به عملیات تروریستی در نقاطی از کشور به‌عمل آورده بود اما با اقدامات پیشگیرانه و پیشدستانه‌ امنیتی و تله‌گذاری‌های به ‌عمل آمده، جز چند اقدام ایذایی و حقیر، با عنایات الهی در طرح‌های تروریستی بزرگ‌تر با ناکامی مواجه شد.
من‌جمله نمونه‌های قابل طرح می‌توان به موارد ذیل ‌اشاره کرد:
۱- در اردیبهشت ماه گذشته سلسله اقدامات ایذایی در شهرستان‌های کلارآباد، سلمان‌شهر، عباس‌آباد و تنکابن علیه اماکن و اموال دولتی و عمومی از قبیل ایجاد انفجارهایی با استفاده از نارنجک‌های دست‌ساز، پرتاب بمب‌های کوچک دست‌ساز، آتش‌سوزی در اماکن فوق‌الاشاره و مواردی از این قبیل رخ داده بود. با تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان در اداره‌ کل اطلاعات مازندران، هسته‌ چهار نفره‌ عامل خرابکاری‌های مذکور شناسایی و هر چهار عنصر تروریست با حکم مرجع محترم قضایی بازداشت شدند.
۲- پس از هسته فوق‌الذکر، یکی از عناصر سابقه‌دار نفاق توسط سازمان اطلاعات استان تهران شناسایی و تحت تعقیب و مراقبت قرار گرفت. این فرد قصد داشت با استفاده از بمب‌های دست‌ساز، عملیاتی علیه یکی از نهادها انجام دهد.
۳- شناسایی و بازداشت هسته سه نفره اقدامات خرابکارانه در استان‌های خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ ۲۶/۰۳/۱۴۰۲. این هسته چندین عملیات ایذایی در شهرستان‌های بهبهان، گچساران، سرآبتاوه (در کهگیلویه و بویراحمد) علیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی انجام داده بود. از خانه‌ تیمی هسته‌ مذکور مواد انفجاری، مسلسل کلاشینکوف، لباس‌های کارگری برای بهره‌برداری پوششی در عملیات، بمب‌های دست‌ساز کوچک و چندین سه‌راهی انفجاری کشف و ضبط شد.
جنگ داخلی و حکومت نظامی در ۲۰ شهر فرانسه
اعتراض‌ها به قتل ناجوانمردانه نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه، دیگر شکل یک شورش بزرگ و سراسری -و به اعتقاد برخی رسانه‌های غربی- حتی شکل یک «جنگ داخلی» به خود گرفته است. دولت ماکرون برای کنترل اوضاع نیروهای ویژه و ده‌ها هزار نیروی پلیس را در سرتاسر این کشور مستقر کرده و در دست کم ۲۰ شهر نیز حکومت نظامی اعلام کرده است.
فرانسه این روزها شاهد شدیدترین، خشن‌ترین و کم‌سابقه‌ترین شورش در تاریخ معاصر خود است. قتل یک نوجوان ۱۷ ساله الجزایری‌تبار سه‌شنبه هفته گذشته آن هم در روز روشن آتش زیر خاکستر خشم مردم این کشور را علیه نظام استعماری و نژادپرست پلیس این کشور دوباره شعله‌ور کرد. شعله‌های این آتش روز به روز بیشتر زبانه می‌کشد و هشدارها نیز درباره خروج اوضاع از کنترل دولت و حرکت فرانسه در مسیر جنگ داخلی و فروپاشی از درون بیش از پیش شنیده می‌شود. شنبه نیز شورش‌ها در پنجمین شب اعتراضات با شدت و حدت هرچه تمام ادامه ادامه یافت. پلیس می‌گوید برای کنترل اوضاع نیروهای ویژه و بیش از ۴۵ هزار پلیس و خودروهای زرهی را در سرتاسر این کشور مستقر کرده است و پرواز هلیکوپترها نیز بر فراز شهرها همچنان ادامه دارد که تداعی‌گر چیزی نیست جز یک جنگ داخلی.
نمایش دستاوردهای نیروی زمینی ارتش از پهپاد آرش تا شبیه‌ساز خلبانی بالگرد
سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء با حضور در ستاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از برخی دستاوردهای نزاجا بازدید کرد. فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء در این بازدید از توان موشکی، پدافندی، پهپادی، بالگردی، مخابرات، جنگال، جنگ نوین، بمب‌های ضد زره، شبیه‌ساز خلبانی بالگرد و… بازدید کرد.موشک ضد زره دهلاویه، موشک فتح ۳۶۰، موشک فجر ۵، پهپاد ابابیل-۴-۱‌، پهپاد آرش، سامانه پدافندی مجید، بمب قائم-۱ و بمب قائم-۵، موشک الماس، دوربین‌های دید در شب بالگرد و پهپاد ژوبین برخی از این تسلیحات و تجهیزات به نمایش درآمده در این نمایشگاه است.

 ایران 
تأکید رئیس‌جمهور بر برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا
رئیس جمهور در جلسه روز گذشته شورای عالی اداری با تأکید بر اهمیت ایجاد انگیزه مثبت و سازنده در کارکنان اداری، برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا در ادارات را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد انگیزه و افزایش بهره‌وری در ادارات ضروری دانست. آیت‌الله رئیسی، با اشاره به تکلیف و تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد تحول و چابک‌سازی در ساختار اداری کشور، در چهارچوب ابلاغی سیاست‌های کلی نظام اداری، اتخاذ تصمیمات متقن و جدیت در اجرای آنها را لازمه ایجاد تحول در نظام اداری دانست.وی همچنین به قانون ارتقای سلامت اداری به عنوان یکی از قوانین بسیار خوب و متقن، اما مغفول مانده در نظام اداری کشور اشاره و بر اهتمام بیشتر بر اجرای آن تأکید کرد. رئیس جمهور راه‌اندازی سامانه‌های یکپارچه اداری را اقدامی بسیار مفید و مؤثر در ارتقای سلامت اداری دانست و در عین حال اظهار کرد: در کنار به‌کارگیری تمام توان برای تکمیل هرچه سریع‌تر دولت هوشمند، ایجاد انگیزه مثبت و کافی در کارمندان هم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
فعالیت تجاری هند در بندر چابهار با موفقیت درحال اجراست
یک مقام ارشد دولت هند اظهار داشت که فعالیت تجاری هند در بندر چابهار در ایران با موفقیت درحال اجراست. «سارباناندا سونووال» وزیر بنادرو کشتیرانی هند با بیان این موضوع گفت که دو کشور به سرعت در حال پیشرفت به سمت امضای قرارداد بلند مدت هستند. براساس این گزارش، چابهار اولین پروژه بندری خارج از کشورهند است و قرارداد بلند مدت آن به مدت ۱۰ سال اعتبار دارد و به صورت خودکار تمدید می‌شود.

 وطن امروز
سپاه برخاسته از بطن مردم و نهادی کارآمد است
قالیباف، رئیس مجلس در نخستین همایش بزرگداشت شهدا و سرداران شهید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، سپاه را یک نهاد انقلابی، مکتبی و ارزشی برشمرد و گفت: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میراث‌‌دار فرهنگ شهدا و برخاسته از بطن مردم است. سپاه به تمام معنا یک نهاد انقلابی و کارآمد در دوران دفاع‌مقدس بود که بروز و ظهورش در آن عرصه افتخارات بزرگی آفرید و برای همیشه در تاریخ این ملت باقی خواهد ماند.
مذاکرات ایران و آژانس طبق قانون اقدام راهبردی است
مالکی درباره بررسی توافق اسفندماه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و اینکه ادعا شده خلاف قانون اقدام راهبردی است، گفت: هر آنچه تاکنون در مذاکرات میان آژانس و حتی برجام مطرح بوده، بر اساس قانون اقدام راهبردی (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) بوده است و اگر هم طرف ایرانی‌ درباره مذاکرات‌ ملاحظاتی داشته، در کمیسیون امنیت ملی یا شورای عالی امنیت ملی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به برگزاری نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی با رئیس سازمان انرژی اتمی و علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: این کمیسیون چندی پیش با دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز جلسه داشت تا بتواند قضاوت درستی درباره این موضوع داشته باشد. مالکی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره حفظ خطوط قرمز موضوع مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب بعید می‌دانم در توافق ایران و آژانس خلاف قانون اقدام راهبردی عمل شده باشد، زیرا رهبر انقلاب نیز بارها بر رعایت قانون اقدام راهبردی تاکید داشتند.

 خراسان 
پرواز نمادین بین تهران و قاهره تکذیب شد
سلطانی‌فر، رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره گفت: اظهارات اخیر در باره پرواز نمادین بین تهران و قاهره و سفر مدیر کل گردشگری مصر از طریق کانال‌های رسمی صورت نگرفته و صحت و سقم این اظهارات مورد تأیید نیست.پیشتر انجمن خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خبرداده بود که حداکثر تا ۴۵ روز آینده اولین گردشگران ایرانی به مصر سفر می‌کنند.
اسحاق جهانگیری سرلیست احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات
نماینده اصلاح طلب مجلس دهم با اشاره به پیش بینی‌هایی که درباره ورود شخصیت‌های مختلف در انتخابات پیش‌رو می‌شود، گفت: بنده فکر می‌کنم آقای لاریجانی در انتخابات مجلس امسال شرکت نخواهد کرد و معتقد هستم زمین بازی آقای لاریجانی ریاست جمهوری خواهد بود. وکیلی افزود: البته ممکن است ایشان به بعضی‌ها پیشنهاد یا مشورت بدهند که در شهرها و حوزه‌های انتخابیه مختلف برای انتخابات مجلس شرکت کنند اما فکر نمی کنم خود آقای لاریجانی در انتخابات مجلس شرکت کند، ایشان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.وکیلی در پاسخ به این که چینش انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس امسال چگونه خواهد بود، گفت: در تهران اگر بنا باشد یک جریان گفتمانی نزدیک به اصلاحات وارد انتخابات شود، چنین لیستی احتمالا به سرلیستی آقای جهانگیری شکل خواهد گرفت و بعضی از وزیران دولت سابق و جوانان مثل آذری جهرمی و تعدادی از بانوان در این لیست قرار خواهند گرفت.

 آرمان ملی 
واکنش مهاجرانی به اعتراضات اخیر فرانسه
عطاالله مهاجرانی در مورد اتفاقات پاریس نوشت: واقعا ماجرای آشوب در پاریس سینمایی شد! حیوانات باغ وحش در خیابان رها شده‌اند! در یکی از یورش ها به فروشگاه لامبورگینی، جوانی سوار لامبورگینی شد و از توی در شیشه ای فرار کرد. فیلم اکشن بدون جلوه های ویژه و فتوشاپ.

 قدس 
بازدید علمی پنج‌ساعته دانشجویان از شورای نگهبان
جلسه روز گذشته شورای نگهبان متفاوت برگزار شد و اعضای این شورا برای نخستین‌بار در صحن برگزاری جلسات، میزبان نمایندگانی از تشکل‌های دانشجویی بودند. این دانشجویان که از تشکل‌های بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل سراسر کشور، مجمع اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و جنبش عدالت‌خواه دانشجویی بودند در قالب یک بازدید علمی پنج‌ساعت و نیمه در شورای نگهبان حضور یافتند و ضمن اطلاع از روند برگزاری جلسات و بحث درباره مصوبات، به گفت‌وگوی صریح و صمیمی با فقها و حقوقدانان شورای نگهبان پرداختند. در این دیدار آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان خطاب به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: دانشجو باید اطلاعات کافی در مورد موضوعات مختلف داشته باشد. ما مشتاقیم شما دانشجویان بیشتر با وظایف، عملکردها و اعضای شورای نگهبان آشنا شوید. آیت‌الله شب‌زنده‌دار هم ضمن گفت وگو با دانشجویان تأکید کرد: شناخت دین بسیار مهم است. تفقه در دین، انسان‌ها به ویژه جوانان را در برابر مغالطات فراوان معاندین و کج‌‌اندیشان واکسینه و مصون خواهد کرد.
اگر ناو و موشک نباشد، معیشتی وجود نخواهد داشت
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یادآوری اینکه ۲هزارو۲۰۰ کیلومتر در جنوب و ۸۲۰ کیلومتر در شمال مرز دریایی داریم و ۹۰ درصد تجارت کشور از طریق دریا انجام می‌شود، افزود: حتی نفت و گاز ما از دریا استخراج می‌شود و اگر ناو و موشک‌ نباشد، معیشتی هم نخواهیم داشت. دریادار تنگسیری ادامه داد: ما جزایر متعدد و مهمی داریم که مانند یک ناو هواپیمابر می‌تواند امنیت منطقه دریایی را حفظ کند؛ چرا که قابلیت این را دارد هواپیما از آن پرواز کند. وی افزود: در خلیج فارس آبراه بین‌المللی وجود دارد، اما آب بین‌المللی وجود ندارد.
توقف اعزام سفیر ایران به سوئد
وزیر خارجه کشورمان در توییتی نوشت: روز گذشته با همکارم آقای حجت‌الله فغانی، سفیر جدید کشورمان در سوئد، به تفصیل صحبت کردیم و ایشان نیز گزارشی از آخرین وضعیت حوزه مأموریت خود ارائه کردند. امیر عبداللهیان افزود: باوجود پایان مراحل اداری، فعلاً روند اعزام سفیر به سوئد به علت اقدام دولت این کشور در صدور مجوز جسارت به ساحت قرآن‌کریم متوقف شد.
برای ارتکاب جنایت برده‌داری پوزش می‌خواهم
«ویلم الکساندر» پادشاه هلند چند ماه پس از عذرخواهی «مارک روته» نخست‌وزیر این کشور، در مراسمی برده‌داری را «جنایت علیه بشریت» خواند. وی گفت: من به عنوان بخشی از دولت، اینجا مقابل شما ایستاده‌ام. امروز از طرف خودم عذرخواهی می‌کنم. در این روز ما تاریخ برده‌داری هلند را به یاد می‌آوریم، من برای این جنایت علیه بشریت طلب پوزش می‌کنم. هلند تقریباً ۱۵۰سال پس از پایان برده‌داری در مستعمره‌های پیشین خود، رسماً به خاطر این دوران عذرخواهی کرده است.

 مردم سالاری
مهدی‌هاشمی پس از گذراندن۷ سال حبس آزاد شده است
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده مهدی‌هاشمی که سال گذشته خبر آزادی او منتشر شده است، گفت: مهدی‌هاشمی ۱۰ سال حبس داشت که ۷ سال آن را گذراند و مضافا محکومیت شلاق و محکومیت جزای نقدی هم داشت که همه اجرا شد. ستایشی افزود: وکیل ایشان هم گفته بود که در مورد ۳ سال از محکومیتی که داشته می‌توانسته از تسهیلات ارفاقی تحت عنوان آزادی مشروط بهره مند شود و با استفاده از آزادی مشروط و پس از گذراندن ۷ سال حبس از زندان آزاد شد.
اینکه دنبال تحریم باشند خروج از نظام است
حجاریان چندی پیش گفته است که اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند، اما دیگر دست به کار عبث نمی‌زنند، چون التفات پیدا کرده‌اند قانون کاغذ است و قدرت پشت قانون و مجری آن اهمیت فراوان دارد. او همچنین خواستار استعفای رئیسی برای پایان بخشیدن به وضعیت نابسامان فعلی شده بود. در مقابل این سخنان محمدرضا باهنر در گفت وگویی در برابر این سوال که «اصلاح طلبان شروط ۶ گانه ای را برای حضور در عرصه انتخابات گذاشتند اما به تازگی سعید حجاریان مصاحبه کرد و گفته «دولت آقای رئیسی هر چه زودتر استعفا بدهد و برود بهتر است» به عبارت دیگر او گفته «اگر آن ۶ شرط هم نشد، دولت آقای رئیسی استعفا دهد ما می‌آییم». نظرتان درباره این شرط چیست؟» بیان کرد: «اینکه برخی برای آمدن به صحنه انتخابات شرط می‌گذارند، معنا ندارد. آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید یکسری شرط و شروط است، اینها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید.» دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین علاوه بر هشدار به مشارکت نکردن اصلاح طلبان در انتخابات گفته است:« من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند. حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی صندوق رأی است. با لشکر کشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند. خارجی‌های گردن کلفت به جایی نرسیدند و این‌ها هم در این صورت رقیب خود را نظام تعریف کرده و خارج از نظام خواهند بود».

 اعتماد 
دست‌های پنهانی که در ریزش بورس مرتکب جرم شدند را به قوه قضاییه معرفی کنید
دادستان کل کشور در حاشیه مراسم افتتاح شعبه تخصصی بازار سرمایه شورای حل اختلاف، گفت: بازار بورس همیشه نوسانات طبیعی دارد و بازاری است که در آن ریسک وجود دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: گاهی اوقات اگر در ریزش بورس، جرمی واقع شده باشد و اگر دست‌های پنهانی احیانا اقداماتی انجام داده باشند که از نظر قانونی جرم باشد، سازمان بورس موظف است این موارد را کشف و به دستگاه قضایی اعلام کند.

 ابتکار 
اختیارات استانداران افزایش یافت
لطیفی در حاشیه جلسه روز یکشنبه شورای اداری به ریاست آیت‌الله رئیسی گفت: امروز آیین‌نامه اختیارات استانداران و فرمانداران پس از ۲۵ سال مورد بازنگری اساسی قرار گرفت. بر این اساس بخشی از اختیار انتصابات مدیران استانی با نظر مثبت استاندار صورت می‌گیرد. همچنین در این جلسه اختیارات استانداران از ۵۰ بند به ۷۵ بند افزایش یافت.رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: نظارت بر این اقدامات با وزیر کشور خواهد بود و هیأت وزیران هم این اختیار را دارد.همچنین خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی از تفویض ۳۵ اختیار از اختیارات وزیر اقتصاد به مدیران اقتصادی استانها خبر داد.

 اطلاعات
آلبانی مراسم سالانه گروهک تروریستی منافقین را لغو کرد
درست در روزی که «ادی راما» نخست وزیر آلبانی به منافقین هشدار دارد که در صورت تداوم نقض توافقشان با دولت این کشور، اخراج خواهند شد، مراسم سالانه منافقین لغو شد .واحد ضد تروریسم پلیس آلبانی هم که در روزهای اخیر در ورودی و خروجی «اشرف ۳» در شهر دورس آلبانی مستقر شده، در کنار نیروهای مداخله سریع، خودروها و افرادی را که به اردوگاه داخل یا از آن خارج می‌شوند، بررسی می کنند.بر اساس گزارش‌ها، آن‌ها در جریان بازرسی‌ها یک تلفن همراه و یک دکور متحرک برای استفاده در مراسم را ضبط کردند. پلیس آلبانی همچنین به اعضای گروهک تروریستی منافقین هشدار داده که از برگزاری هر گونه تجمع یا تظاهرات خودداری کنند. بر اساس گزارش‌ رسانه‌های آلبانی، تاکنون هیچ آمریکایی وارد «اشرف ۳» نشده و این امر نشانه عقب نشینی واشنگتن از حمایت از منافقین است.

 شهروند 
روابط راهبردی میان ایران، روسیه و چین به‌طور تدریجی درحال شکل‌گیری است
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تأکید کرد که روابط راهبردی میان ایران، روسیه و چین به‌طور تدریجی درحال شکل‌گیری است. ولایتی گفت که روابط تهران و مسکو راهبردی است و اختلافات در برخی پرونده‌ها بر این روابط تأثیر نمی‌گذارد. ولایتی در بخش دیگری تأکید کرد که روابط با مصر بسیار مهم است و این روابط منجر به ایجاد تعادل و توازن منطقه‌ای جدید با حضور عربستان می‌شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

استاندارد برای تولید کالای ایرانی مرغوب و با کیفیت تلاش کند
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار معاون سازمان ملی استاندارد ایران، اظهار داشت: استاندارد یکی از مجموعه‌هایی است که باعث اعتبار هر کشوری می‌باشد و سازمان ملی استاندارد در نظام جمهوری اسلامی یک برند است. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه برخی از وارد کنندگان و صادرکنندگان به دنبال پنهان شدن از ذره‌بین نظارتی سازمان ملی استاندارد هستند، گفت: این مسئله می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در داخل و خارج از کشور شود. وی افزود: اگر می‌خواهیم مردم نسبت به کالای داخلی بیشتر رغبت پیدا کنند و به سمت خرید این کالاها بروند، باید شرایط‌ لازم استاندارد بر اساس قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد رعایت شود. آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه بدون شک هر ایرانی علاقه‌مند به خرید کالای ایرانی می‌باشد، تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد باید در تلاش برای تولید کالای ایرانی مرغوب و با کیفیت باشد.

استفاده از سلبریتی‌های کشف حجاب کرده در برنامه‌ها «منکر» است
حوزه/ آیت‌الله خاتمی در همایش جهاد تبیین که با حضور کارکنان ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس و مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شهر شیراز برگزار شد، حجاب را از ضروریات و بدیهیات دین دانست و اظهار کرد: همه فقها بر این موضوع تأکید دارند. عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه بی حجابی را یک منکر برشمرد و اضافه کرد: باید در خصوص بی حجابی نهی از منکر بر اساس آداب صورت گیرد. عضو جامعه مدرسین به رفتار برخی سلبریتی‌ها واکنش نشان داد و تصریح کرد: نسبت به سلبریتی هایی که کشف حجاب می کنند نهی از منکر را انجام می دهیم، استفاده از برخی سلبریتی‌ها که کشف حجاب کرده و اظهار ندامت و پشیمانی نکرده اند نیز یک منکر است. وی در ادامه با اشاره به انتخابات بر حضور پرشور و گسترده در پای صندوق‌های رای تأکید کرد و گفت: شورای نگهبان از هیچ جناحی حمایت نمی کند.

عجله اتحادیه اروپا برای پُر کردن ذخایر گازی
فارس/ ریستاد انرژی با استناد به سختی‌هایی که اتحادیه اروپا در زمستان سال قبل متحمل شدگزارش داد، اتحادیه اروپا ممکن است تاسیسات زیرزمینی گاز طبیعی خود را زودتر از موعد مقرر پُر کند. بر اساس گزارش مشاوران مستقر در نروژ، ذخایر گاز اروپا تا ۲۵ ژوئن حدود ۷۶ درصد پر بود، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد بوده است. لو مینگ پانگ، تحلیلگر ارشد ریستاد انرژی در این باره گفت: با در نظر گرفتن تقاضای بی‌سابقه و با فرض سناریوهای مختلف عرضه، ممکن است تأسیسات ذخیره‌سازی حتی قبل از زمستان امسال پر شود.

جمعی از طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند
رسا/ جمعی از طلاب، فضلا، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب دیدار و تجدید بیعت خواهند کرد. این دیدار در روز ۲۱ تیر امسال همزمان با روز عفاف و حجاب و سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و کشتار مسجد گوهرشاد توسّط مأموران حکومت رضاخان برگزار می شود. گفتنی است، دیدار قبلی جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.

پایتخت آمریکا هدف سه انفجار قرار گرفت
فارس/ پلیس شهر واشنگتن دی. سی آمریکا اعلام کرد، سه انفجار دو فروشگاه و یک شعبه بانک را در این شهر هدف قرار دادند و ماموران در تعقیب عوامل این انفجارها هستند. پلیس در بیانیه‌ای جایزه‌ای ۲۰۰۰۰ دلاری برای اطلاعاتی که «منجر به دستگیری و محکومیت شخص یا اشخاص مسئول این جرایم شوند» تعیین کرده است. این انفجار‌ها در حالی پایتخت آمریکا را هدف گرفتند که این کشور در تدارک برای برگزاری جشن‌های روز استقلال مصادف با ۱۳ تیر است.

اوضاع در فرانسه بسیار نگران‌کننده است
فارس/ وزیر دفاع ایتالیا روز یکشنبه اوضاع در فرانسه را بسیار نگران کننده خواند. «گیدو کروستو» وزیر دفاع ایتالیا در حاشیه «جشنواره جوانان» گفت: «ما به پاریس بسیار نزدیک هستیم و مدیریت این وضعیت برای دولت فرانسه دشوار است. وی اظهار داشت: «امیدواریم که این وضعیت به پایان برسد زیرا خشونتی که رخ داده نه تنها به فرانسه و نهادهای آن، بلکه به بسیاری از شهروندان فرانسوی ضربه می‌زند و این قابل قبول نیست. » فرانسه شاهد موجی از اعتراضات خشونت آمیز بوده است. اعتراضات از «نانتر» آغاز شد و روز‌های بعد به شهرهای دیگر از جمله «لیون»، «تولوز»، «لیل» و «مارسی» گسترش یافت. وزیر دفاع ایتالیا در ادامه گفت: «این باید برای ما درس عبرتی باشد، زیرا فکر می‌کنم نابرابری‌هایی که در ۲۰ سال گذشته ایجاد شده باید به شکلی جدی مورد توجه قرار گیرد. فکر می کنم اروپا نیز باید به این موضوع رسیدگی کند. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز روز یکشنبه گفت که «با نگرانی» ناآرامی‌ها در فرانسه را دنبال می‌کند.

ناوشکن دماوند ۲ به موشک ابرفراصوت تجهیز می‌شود
ایرنا/ فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تجهیز ناوشکن دماوند به ۲ موشک ابرفراصوت خبر داد. دریادار ایرانی اظهار کرد: ناوشکن دماوند ۲ که در روزهای آینده به ناوگان نیروی دریایی ارتش اضافه می‌شود به موشک‌های پدافندی و تهاجمی مجهز خواهد بود. وی افزود: تمام تجهیزات دفاعی نصب شده در ناوشکن دماوند ۲ کاملا به‌روز است.

بایدن جهان را به آستانه جنگ هسته‌ای رسانده است
فارس/ قانونگذار و نامزد ریاست جمهوری سابق حزب دموکرات آمریکا «جو بایدن»، را به کشاندن جهان به آستانه یک جنگ هسته‌ای با دامن زدن به بحران در اوکراین متهم کرد. گابارد در سخنرانی در دانشگاه «سنتنیال» در ایالت کلرادو هشدار داد: «ما با واقعیت مواجه شده‌ایم. سیاست‌ها و اقدامات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اکنون ما را به آستانه یک جنگ هسته‌ای رسانده است. بحران حال حاضر بحرانی موجودیتی نه فقط برای ما در این کشور بلکه برای کل جهان است. این جنگ نیابتی با استفاده از جان مردم اوکراین علیه روسیه تشدید شده و ادامه می‌یابد. »وی اظهار کرد، باید بررسی کرد و دید آیا بایدن و مقاماتش متوجه ریسک و خطرات ادامه روند تحویل سلا‌ح‌های کشنده‌تر به اوکراین هستند یا خیر زیرا این روند احتمال تقابل مستقیم بین ناتو و روسیه را افزایش می‌دهد.

تشکیل وزارت خانواده کلید خورد
باشگاه خبرنگاران/ عضو کمیسیون فرهنگی گفت: وزارت خانواده، زنان و جوانان تشکیل می‌شود. احمد راستینه افزود: کمیسیون برای حمایت از خانواده با محور هویت بخشی به تمام برنامه‌های معطوف به جوانان و زنان به عنوان مخاطبان ویژه توجه دارد، براساس اصل ۱۰ قانون اساسی خانواده به عنوان راهبردی‌ترین سلول جامعه محسوب می‌شود و همه قوانین و مقررات باید در راستای پاسداری از قداست این نهاد و تسهیل ازدواج جوان باشد، کمیسیون فرهنگی رای به تشکیل وزارت خانواده، زنان و جوان با ادغام «معاونت‌های امور زنان و خانواده» ریاست جمهوری و «جوانان» وزارت ورزش و جوانان و همچنین نهاد‌ها و دستگاه‌های فعال وابسته در حوزه خانواده و جوانان داد.

ترس سوئد از پیامدهای صدور مجوز قرآن‌سوزی
ایرنا/ وزارت خارجه سوئد با ابراز نگرانی از تهدیدهایی که این کشور پس از صدور مجوز هتک حرمت قرآن کریم با آن مواجه است، از اعمال نظارت‌های مرزی به منظور پیشگیری از رخدادهای این چنینی در آینده خبر داد. وزارت امور خارجه سوئد یکشنبه شب اقدامات اسلام هراسانه را محکوم و اعلام کرده بود که این اقدامات منعکس کننده دیدگاه‌های دولت این کشور نیستند. در بیانیه حاضر نیز بار دیگر تاکید شد که دولت سوئد لزوما هر عقیده‌ای که با عنوان آزادی بیان در این کشور ابراز می‌شود را حمایت نمی‌کند. این بیانیه مطرح می‌کند: سوئد اکنون در معرض تهدیدهای جدیدی قرار دارد. تجربه نشان می‌دهد هم افرادی که به این گونه اقدامات دست می‌زنند و هم افرادی که در پاسخ به آن‌ها برای اعمال خشونت‌ افراطی آماده هستند از سایر کشورها به سوئد وارد می‌شوند. این وزارتخانه توضیح می‌دهد در مورد اخیر فرد هتاک به قرآن کریم، تنها مجوز اقامت موقت در سوئد را در اختیار دارد و ملیت عراقی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *