خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۶

**رئیس ‌قوه قضائیه: تعاملات بین قوا بی‌نظیر و بی‌سابقه است** پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج: وظیفه ملت‌ها و دولت‌های مسلمان مقابله با نقشه خباثت‌آلود مستکبران است** آیت الله اعرافی: قم به اسلام به عنوان یک دین تمدنی بزرگ می‌اندیشد** سخنگوی وزارت خارجه: به آمریکا اعتماد نخواهیم کرد** تحلیلگر روس: ایران نفوذ آمریکا را در منطقه کاهش داده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و ولادیمیر پوتین
آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در گفت‌ و گوی تلفنی با آقای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت ملی روسیه حمایت می‌کند.رئیسی با بیان اینکه حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای را تهدیدی برای همه کشور‌های منطقه می‌دانیم، افزود: با حساسیت و جدیت تحولات در منطقه قفقاز را دنبال می‌کنیم و معتقدیم مناقشات در قفقاز باید با نقش‌آفرینی کشور‌های منطقه حل و فصل شود.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید قربان، با ارائه گزارشی از شورش مسلحانه اخیر در این کشور، اظهار داشت: روسیه در مقابل این شورش با قدرت عمل کرد. پوتین همچنین با اشاره به شرایط در قفقاز، بر تبعات منفی اقدامات نیرو‌های فرامنطقه‌ای در این تحولات و لزوم حل و فصل مشکلات فی مابین از طریق همکاری و هماهنگی کشور‌های همسایه تأکید کرد. رؤسای جمهور ایران و روسیه همچنین با مرور روابط دوجانبه اقتصادی و تجاری بر اجرای سریع توافقات تأکید کرده و مدل همکاری تهران- مسکو در حوزه کریدور شمال- جنوب را نمونه‌ای موفق برای تعامل دو کشور عنوان کردند که قابل تعمیم به سایر حوزه‌ها است. تقویت روند آستانه در خصوص سوریه از دیگر محور‌های مورد تأکید طرفین بود.
جلسه ستاد مرکزی اربعین تشکیل شد
یکصد و دوازدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین به ریاست میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین و همچنین با حضور استانداران استان‌های دخیل مرزی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد. نمایندگان دستگاه‌های مختلف دست‌اندرکار اربعین، ضمن ارائه گزارش‌های خود از مصوبات نشست‌های قبلی، به بررسی نواقص و چالش‌های احتمالی برگزاری اربعین سالجاری پرداختند. مهم‌ترین چالش‌های مطرح شده در نشست حول موضوعاتی از قبیل افزایش گیت‌های مرزی به‌ویژه در طرف عراقی، سردخانه‌ها برای ذخیره آب خنک و یخ (با توجه به تقارن اربعین با فصل گرما)، بیمه زائران، ثبت‌نام در سامانه سماح و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، بازدیدهای مستمر و گزارش‌گیری برای رفع کاستی‌ها، پیش‌بینی‌های لازم برای خدمات شهرداری‌ها در خارج از حریم شهری و پیش‌بینی پارکینگ برای خودروهای شخصی زائران، بود.

 همشهری
راه برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی
علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی گفت: منشا برخی عقب‌ماندگی‌ها و ناکامی‌ها در کشور، ازجمله در حوزه اقتصادی، ناشی از رویکرد تمدن‌پذیری و پیروی از الگوهای وارداتی است. راه برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی نیز بازگشت و بازتولید الگوهای بومی برای تمدن‌سازی است.
انتصاب پنجمین سفیر زن
به پیشنهاد وزیر امورخارجه و تأیید رئیس‌جمهوری، «معصومه آباد» به‌عنوان سفیر ایران در فنلاند منصوب شد؛ اقدامی که نخستین انتصاب سفیر زن در دولت ‌سیزدهم و پنجمین مورد درطول دوران جمهوری‌اسلامی به‌حساب می‌آید. مرضیه افخم، سفیر پیشین ایران در مالزی، افسانه نادی‌پور سفیر ایران در دانمارک، فروزنده ودیعتی سفیر ایران در فنلاند، حمیرا ریگی سفیر ایران در برونئی، سفرای زن ایران در بعد از انقلاب‌اسلامی بوده‌اند. عضویت در شورای‌شهر تهران طی دوره‌های سوم و چهارم از سوابق اجرایی معصومه آباد به‌حساب می‌آید.

 کیهان
تعاملات بین قوا بی نظیر و بی سابقه است
همایش سالانه قوه قضائیه با حضور مقامات و سران قوا و دستگاه‌های مختلف کشور روز دوشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای: تعاملات ما با دو قوه دیگر بی نظیر و بی سابقه است؛ ان شاءالله خروجی و ماحصل این تعاملات، خدمت بیشتر به مردم و نظام باشد. در طول ۴ دهه گذشته مؤثرترین گزارش های بازرسی در دولت سیزدهم انجام شده است.با کمک و همراهی و حتی پیش قدمی دولت، ما شاهد بازرســی ها و نظارت های اثربخش و نافع ســازمان بازرسی کل کشور بودیم، همچنین ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد نیز از ناحیه سازمان بازرسی شناسایی شــد و در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت که با استقبال و دستورات ایشان همراه بود.
آیت الله رئیسی: کف تعاملات دولت با دستگاه قضا مرتفع نمودن مشکلات اداری، مالی و پشتیبانی این قوه و سقف همکاری مشترک دولت و قوه قضائیه تلاش برای کاهش ناهنجاری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه، اجــرای عدالت، امنیت تمام عیار و فراگیر، مبارزه با فساد، اصلاح ساختارهای فساد زا و برخورد با مجرمان و متجاسران به قانون است.
محمدباقر قالیباف: اینکه تصور کنیم قوا به مثابه جزایر جداگانه هستند اشتباه است. قوای سه گانه باید یکپارچه عمل کنند تا به اهداف خود برسیم و این تنها راه حل مسائل است.
ایران نفوذ آمریکا را در منطقه کاهش داده است
«تیمور فومنکو» تحلیلگر سیاسی روس با انتشار یک یادداشت به آمریکایی‌ها گوشزد کرده که تهران اکنون همه کارت‌ها را در اختیار دارد و وضعیت برای واشنگتن،«باخت-باخت» است.این تحلیلگر در یادداشت خود در شبکه راشاتودی نوشت:«اکنون ایران غنی‌‌سازی اورانیوم خود را به میزان قابل ‌توجهی افزایش داده، به ساخت پهپادها و قابلیت‌های موشکی خود ادامه داده، روابط نظامی پیشرفته‌تری با روسیه دارد و به لطف پکن، توانسته روابط خود را با عربستان سعودی رقیب اصلی منطقه‌ای خود، عادی کند. در انجام همین فرآیند، ایران نفوذ منطقه‌ای ایالات متحده و شریکش اسرائیل را کاهش داده است.»
به آمریکا اعتماد نخواهیم کرد
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما هیچ‌گاه به دولت آمریکا اعتماد نداشته‌ایم و اعتماد نخواهیم کرد، گفت: دولت آمریکا منافع خود را در ایجاد بی‌ثباتی و تنش در منطقه دنبال می‌کند.کنعانی در ارتباط با آخرین وضعیت تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا با ارائه توضیحاتی در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی ایران طی ماه‌های گذشته برای تحقق این موضوع گفت: کماکان این موضوع در دستور کار ماست و از طریق طرف‌هایی که با حسن نیت در پی ایفای نقش در این زمینه هستند، این موضوع در حال پیگیری است. البته باید ببینیم که دولت آمریکا برای تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه آمادگی لازم را دارد یا خیر؟سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر ایجاد تفاهم نانوشته بین ایران و آمریکا در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: ما گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها را تایید نمی‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین وزیر خارجه ایران و سوئد در ارتباط با مسائل کنسولی و اینکه آیا با توجه به انجام این گفت‌وگوی تلفنی در آینده نزدیک شاهد تبادل زندانیان بین ایران و سوئد خواهیم بود، اظهار کرد: در ارتباط با موضوع آقای حمید نوری این جزو مطالبه ما از دولت سوئد است که ایشان را بدون قید و شرط آزاد کنند.

 ایران 
حذف ارز کشور ثالث در مبادلات تجاری
مخبر در دیدار با «علی بن صمیح المری» وزیر کار دولت قطر با بیان اینکه سطح مبادلات اقتصادی دو کشور در سال‌های گذشته متناسب با سطح بالای روابط سیاسی نبوده، خاطرنشان کرد: زمینه‌های مشترک دینی، فرهنگی، تاریخی و همسایگی دو دولت و ملت حرکت و برنامه‌ریزی جدی برای توسعه و ارتقای روابط را می‌طلبد.وی حل سازکارهای مالی برای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را محور اصلی توسعه روابط برشمرد و تصریح کرد: دلیلی ندارد دو کشور همسایه با فرهنگ، دین و رویکرد مشترک، با ارز کشور ثالث مبادلات و تهاتر‌های مورد نیاز خود را انجام دهند.معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به همکاری‌های ایران و قطر در زمینه انرژی و بویژه گاز خاطرنشان کرد: همکاری‌های ایران و قطر در این بخش می‌تواند دو کشور را تبدیل به هاب گازی و انرژی منطقه کند.علی بن صمیح المری وزیر کار دولت قطر نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی از دولت این کشور در اجلاس‌ها و مجامع جهانی بین‌المللی تأکید کرد: دولت و ملت قطر هیچ‌گاه مواضع ایران در زمان مشکلات و بحران‌ها را فراموش نخواهد کرد.وی با تأکید بر اینکه سطح مبادلات تجاری دو کشور کماکان در سطح مورد انتظار و دستورات رهبران سیاسی ایران و قطر نیست، افزود: در این سفر پیاده‌سازی و عملیاتی کردن هر چه سریع‌تر پیمان‌نامه‌ها و توافقات رئیس‌جمهور ایران و امیر قطر در دستور کار قرار دارد.
شیوع تجاوز جنسی به مردان و زنان در سازمان منافقین
یک عضو جداشده از گروهک منافقین، ضمن اینکه این گروهک را یک «زندان در زندان» توصیف کرد، از شیوع تجاوز به مردان و زنان در آن خبر داد. سرفراز رحیمی که پس از حمله پلیس ضدتروریسم آلبانی به مقر منافقین، با رسانه‌های این کشور گفت‌و‌گو می‌کرد، اظهار کرد: «این سازمانی است که همه چیزش امری و فرمانده‌بازی است، یعنی کمترین احساسات انسان‌ها را می‌پوشاند.» وی با اشاره به گوشه‌ای از محدودیت‌های غیرانسانی که با هدف دورکردن خصلت‌های انسانی از اعضا صورت می‌گیرد، افزود: «من ۱۷ سال با خانواده تماس نداشتم، تلفن برای ما جدید بود، ازدواج و حتی سلام و علیک با زنان برای ما ممنوع بود.» وی با بیان اینکه شاهد موارد متعددی از تجاوز به زنان و مردان و پسران بودم، گفت: «سازمان مکان بسته‌ای است و مغزت دست خودت نیست و کسانی که آنجا هستند، دچار مغزشویی شده‌اند.»
جدایی یک مجری دیگر از اینترنشنال
به دنبال شکست پروژه اغتشاشات «زن، زندگی، آزادی» و نیز احیای روابط ایران و عربستان که باعث سرخوردگی شدید ضدانقلاب شد، یک عضو دیگر شبکه اینترنشنال از آن جدا شد. پانته‌آ مدیری در حالی از این شبکه ضدایرانی جدا شده که پیش‌تر در شبکه بهایی و سلطنت‌طلب منوتو فعالیت می‌کرده است. کم شدن منابع مالی اینترنشنال و ناامیدی از گسترش ناآرامی‌ها، باعث گسترش شدید یأس و ناامیدی میان طیف‌های مختلف ضدانقلاب شده است که هر یک به فراخور حال و وضع خاص خودش نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.
تجمع همجنسبازان در کانادا با شعار «زن، زندگی، آزادی»
ایران اینترنشنال در گزارشی اختصاصی از تجمع معدود همجنسبازان فارسی‌زبان در کانادا با شعار«زن، زندگی، آزادی» خبر داد. این دسته از منحرفان اخلاقی که به اذعان خود فاقد التزام به هنجارهای انسانی در روابط جنسی هستند، در جدیدترین اقدام شان، همبستگی خود را با جریان ضدانقلاب اعلام کردند. به گزارش اینترنشنال، همجنسبازان همچنین اظهار کردند که هدفشان از همبستگی با جریان ضدانقلاب، رسیدن به «آزادی» است و از حمایت رضا ربع پهلوی و مسیح علینژاد نیز برخوردارند.

 جمهوری‌اسلامی 
مجمع تشخیص مصلحت نظام، «تناسبی شدن انتخابات» را مغایر سیاست‌های کلی دانست
هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در جلسه‌ای تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران را مغایر با برخی سیاست‌های کلی و دارای ابهام دانست.هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، تشکیل جلسه داد و به بررسی اصلاحیه و تغییرات مجلس در خصوص طرح “اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی” از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاست‌های کلی پرداخت. در این جلسه، در مورد ماده ۹۶ الحاقی درباره “تناسبی شدن انتخابات در تهران” اعضاء هیات عالی نظارت با وجود تغییرات اعمال شده توسط مجلس، در این ماده، مغایرت‌های این ماده با سیاست‌های کلی و ابهام موجود آن را رفع نشده قلمداد کردند و به باقی ماندن مغایرت‌ها و ابهام در تناسبی شدن انتخابات در تهران با برخی از سیاست‌های کلی انتخابات و سیاست‌های کلی قانونگذاری رای دادند.نتیجه بررسی‌ها و مصوبات هیات عالی نظارت در خصوص “اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی” برای اقدام مقتضی به شورای نگهبان اعلام می‌شود.

 وطن امروز 
حمایت ۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس از عملکرد قوه‌قضائیه
۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای از عملکرد دستگاه قضا حمایت کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: تقویت نظارت قضایی موجبات تضمین اصل حاکمیت قانون شده است و ایجاد آرامش در درون قوه‌قضائیه و همچنین افزایش سرمایه اجتماعی و امید و اعتماد بیش از پیش به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به ارمغان آورده است.
مخالف هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در قفقاز هستیم
رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به تماس تلفنی «نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان» با اشاره به پیوندهای تاریخی ۲ کشور، گفت: ایران و منطقه قفقاز جنوبی پاره‌های تاریخی و فرهنگی یکدیگر هستند. آیت الله رئیسی‌ با تأکید بر حمایت کشورمان از تمامیت ارضی و مرزهای تاریخی کشورهای منطقه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه تغییر ژئوپلیتیک یا حضور نیروهای نظامی غربی در قفقاز است، چرا که حضور بیگانگان نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث بروز مشکلات جدید هم می‌شود. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی گزارش مفصلی از روند و آخرین وضعیت گفت‌وگوها و مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان ارائه داد.

 جوان 
تجزیه‌طلبان حاشیه امنیت ندارند
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمنان، ایران را مانند شهر‌های سوریه می‌خواهند، گفت: آن‌ها برای برهم زدن امنیت برنامه دارند و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد.سردار سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه مردم ایران به تجزیه‌طلبان و خائنان به استقلال کشور اجازه توطئه نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: این مردم اجازه نمی‌دهند برای از بین بردن امنیت مرزها، دشمنان توطئه‌چینی کنند و در این مسیر هیچ‌کس حاشیه امنی ندارد و این پیام رزمندگان استقلال ایران اسلامی است.

 خراسان 
بدنه انقلاب سالم است
حداد عادل گفت:دشمنان داخلی از ارقام عجیب از جمله ۹۰ هزار میلیارد تومان اختلاس از کارخانه فولاد خبر می‌دهند که پس از بررسی مشخص شد، اشتباه است.بدنه این انقلاب سالم است.بالاترین امید این است که رهبری، زندگی ساده و سالمی دارند.
سازمان‌های امنیتی به دنبال کنترل تلفن مردم نیستند
محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه گفت:وقتی می‌گویند کنترل فضای مجازی، مردم تصور می‌کنند که وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و سازمان‌های امنیتی به دنبال کنترل تلفن مردم هستند، اما این موضوع درست نیست و نظام امنیتی آن قدر بیکار نیست که بخواهد تلفن‌های مردم را کنترل کند.
احمدیان هیچ حساب و صفحه‌ای در فضای مجازی ندارد
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به تازگی برخی افراد سودجو اقدام به ایجاد حساب‌ها و صفحات جعلی به نام علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان کرده‌اند. در این اطلاعیه اعلام شده است: از آن جا که دکتر احمدیان هیچ حساب و صفحه‌ای در فضای مجازی ندارد، مطالب منتشر شده در این صفحات فاقد صحت، غیرواقعی و غیرقابل استناد است.

 مردم سالاری
استیضاح وزیر کشور از سوی مجلس قابل قبول نیست
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: الان تعدادی از نمایندگان استیضاح وزیر کشور را امضاء کرده اند، اما به نظرم این مسأله اصلاً برای کلّیت مجلس قابل قبول نیست.اسماعیل کوثری افزود: بالأخره وزیر کشور آن ابلاغیه را اصلاح کرد و بعد هم رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که تشکیل شد خواست که آن معاونت عوض شود و حدود ۱۰، ۱۵ روز وقت گذاشته اند که این کار انجام شد.این نماینده مجلس عنوان کرد: برخی افراد یک مقدار عجله دارند و می‌خواهند که این کار سریع انجام شود ولی این کار شدنی نیست؛ به این خاطر که یک نفر در سطح معاون سیاسی وزارت کشور باید پیدا بشود که در مدت زمانی که مشخص شده آقای وحیدی (وزیر کشور) این کار را انجام دهند و یکی از عزیزان دیگر را جایگزین کند تا موضوع حل شود و به اتمام برسد.کوثری یادآور شد: برخی فراتر از این را معتقدند و بحث استاندارها را مطرح می‌کنند، اما به نظر من این موضوع قابل قبول نیست؛ به خاطر اینکه این مسأله از اختیارات وزارت کشور است و این موضوع هم اگر ابلاغ کتبی نمی‌شد قطعاً بهتر بود، اما حال که اینچنین شده باید معاون سیاسی وزارت کشور توجیه می‌شد مبنی بر اینکه نماینده تا آخرین روز یعنی هفتم خرداد ۱۴۰۳ نماینده است، لذا در محدوده و حوزه انتخاباتی خودش می‌تواند حضور داشته باشد و بر اعمال دستگاه‌های مربوطه نظارت کند و قانون این اختیار را به هر نماینده ای داده است.او گفت: حال باید دید این موضوع در این چند روز به کجا خواهد رسید.
گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و آذربایجان
جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره وضعیت فعلی و چشم‌انداز روابط دو کشور گفت‌وگو کردند.طبق اعلام وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، در این گفت‌وگو به اهمیت مذاکرات و تماس‌های دوجانبه نهادهای مرتبط و مقامات رسمی دو کشور در برخی حوزه‌های روابط دوجانبه و منطقه‌ای، از جمله حوزه اقتصادی و پروژه‌های حمل‌ونقل اشاره شد.علاوه بر این، بر اهمیت تداوم مذاکرات درباره مسائلی که باید در چارچوب دستورکار دوجانبه حل‌وفصل شوند تاکید شد.در این گفت‌وگو درباره برخی مسائل چندجانبه و منطقه‌ای نیز تبادل نظر شد.

 آرمان ملی
مشاجره دو کارشناس عرب درباره ایران
ویدئویی از مناظره کارشناسان عرب در کانال تلگرامی سپاه سایبری پاسداران منتشر شده است. کارشناس ضد ایرانی در این برنامه می گوید: می‌دانیم ایران چیزی را مجانی در اختیار کسی قرار نمی‌دهد، ایران به دنبال پیشبرد سیاست‌های توسعه طلبانه خود در کشورهای عربی است، ایران کشوری است که به دنبال تفرقه و تضعیف جهان عرب است.کارشناس سیاسی دیگر نیز می گوید: جهان عرب تکه پاره بوده و هیچ وحدت عربی وجود ندارد، وقتی مصر فعالیت احزاب را برای ۲۲ سال ممنوع می کند این هم به خاطر ایران است؟ ۶۰ سال است که هیچ شهروند عربی نمی تواند بدون ویزا وارد کشور عربی دیگری شود! آن وقت به ایران گیر می دهیم.

 قدس 
حمله داعش به شمال عراق
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک مقام امنیتی عراق گفت: باقیمانده عناصر گروهک تروریستی داعش در جریان حمله به شمال عراق، یک تن از نیروهای امنیتی را کشته و دو تن دیگر را زخمی کردند. تروریست‌های داعش یک مرکز امنیتی وابسته به پلیس فدرال عراق در شهر سامرا را هدف قرار دادند. مبارزه مسئولان امنیتی عراق برای نابودی داعش ادامه دارد.
ساقط شدن پهپاد اسرائیلی توسط حزب‌الله
رسانه جنگی حزب‌الله از سرنگون شدن پهپاد اسرائیلی که حریم هوایی لبنان را نقض کرده بود، خبر داد. رسانه جنگی حزب‌الله تصریح کرد: پهپاد اسرائیلی که حریم هوایی لبنان را در نزدیکی منطقه زبقین در جنوب شرق شهر صور نقض کرده بود، سرنگون شد . ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک پهپاد ما در خاک لبنان سقوط کرد و هیچ نگرانی از درز اطلاعات وجود ندارد.
شبه جزیره کره در آستانه جنگ هسته‌ای
به گزارش خبرگزاری یونهاپ، انستیتو مطالعات آمریکا در وزارت امور خارجه کره‌شمالی در گزارشی تحقیقی، تنش‌های نظامی فعلی در منطقه را مشابه وضعیت در شب قبل از بروز جنگ دهه۱۹۵۰ شبه‌جزیره کره دانست و آمریکا و کره‌جنوبی را به سبب رویکرد «تهدید با لفاظی» و «رویارویی متوهمانه نظامی ضد کمونیستی» محکوم کرد و شرایط شبه جزیره کره را در آستانه جنگ اعلام کرد.
دروغ نتانیاهو در مورد تغییر معادله با مقاومت
عبداللطیف قانوع سخنگوی حماس اعلام کرد: عملیات قهرمانانه عیلی که پاسخی به تهدیدات سران اشغالگر رژیم صهیونیستی بود و در آن چهار صهیونیست به هلاکت رسیدند کذب ادعاهای نتانیاهو در زمینه تغییر معادله با مقاومت و بازیابی بازدارندگی را ثابت کرد و این دلیلی بر گسترش دامنه مقاومت است. نتانیاهو ادعا کرده رژیم صهیونیستی در نبرد «نگهبان دیوارها» معادله موجود با حماس را تغییر داده و این جنبش را ۱۰ سال به عقب بازگرداند.

 ابتکار 
تحریم ۷ فرد ایرانی از سوی اروپا
در ادامه سیاست‌های ضد ایرانی اتحادیه اروپا، این اتحادیه هفت فرد ایرانی را با مطرح کردن ادعای نقض حقوق بشر علیه آن‌ها در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. سید محمد موسویان دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان، سید علی زارع نوری مشاور دادگاه کیفری استان اصفهان، سید نادر صفوی میرمحله فرماندار شهرستان رضوان‌شهر در استان گیلان، سید خلیل صفوی فرمانده نیروی انتظامی رضوانشهر، سید عباس حسینی فرماندار آمل در استان مازندران و مجتبی فدا فرمانده سپاه صاحب الزمان استان اصفهان، رشید کبودوندی فرمانده سپاه امام حسین کرج استان البرز، افرادی هستند که به بهانه مسائل حقوق بشری تحریم شده‌اند.

 اطلاعات
مصر و ایران در آستانه عادی سازی روابط هستند
اندیشکده «کارنگی» در گزارشی نوشت: دو کشور ایران و مصر پس از تحولات اخیر سیاسی در منطقه و بهبود روابط تهران – ریاض، در آستانه عادی سازی مناسبات قرار گرفته اند. اندیشکده «کارنگی» در این گزارش به بررسی و تحلیل تصمیم ایران و مصر برای عادی سازی روابط پرداخت و نوشت: اگرچه کشورهای منطقه و حتی عربستان سعودی از این موضوع استقبال می کنند، اما ایالات متحده و اسرائیل چندان موافق آشتی بین این دو کشور نیستند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

وظیفه ملت‌ها و دولت‌های مسلمان مقابله با نقشه خباثت‌آلود مستکبران است
فارس/ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، آئین حج را یک فراخوان جهانی برای تعالی انسانها و زمینه‌ساز اعتلاء معنوی و اخلاقی بشریت خواندند و تاکید کردند: شرط لازم اثرگذاری جهانی حج، درک و شناخت صحیح امت اسلامی از خطاب زندگی‌بخش این فریضه پر رمز و راز برمبنای دو رکن «وحدت» و «معنویت» است. رهبر معظم انقلاب اسلامی وحدت امت اسلامی را به معنای گفت‌وگو، ارتباط فکری و عملی، هم‌افزایی و نزدیک شدن جهت گیریها، وهمکاری و پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی خواندند و افزودند: بُعد دیگر این وحدت، گفت‌وگوی علمای مذاهب اسلامی بر مبنای حسن ظن و مدارا و انصاف و ارتباط تنگاتنگ نخبگان کشورهای مسلمان است.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درخصوص وحدت این نکته را هم متذکر شدند که پیشروان سیاسی و فرهنگی کشورهای اسلامی باید هماهنگ با یکدیگر خود را آماده شرایط نظم جهانی پیش رو کنند تا امت اسلامی جایگاه شایسته خود را بازیابد و تجربه تلخ مهندسی سیاسی و سرزمینی پس از جنگ جهانی اول تکرار نشود. ایشان «معنویت» را که یکی دیگر از دو رکن اثرگذاری ندای جهانی حج است، به معنی ارتقاء اخلاق دینی و مقابله با افسونِ اخلاق منهای دین غربیها دانستند و خاطرنشان کردند: امروز که «وحدت» و «معنویتِ» امت اسلامی به دلیل مخالفت آمریکا و دیگر قطب‌های سلطه استکبار با تفاهم کشورهای مسلمان و تدین و تشرع نسل جوان این کشورها، بیش از گذشته در معرض دشمنی است، وظیفه همه ملتها و دولتهای مسلمان مقابله با این نقشه خباثت آلود است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان پیام خود به مناسبت کنگره عظیم حج امت اسلامی را به تقویت روحیه برائت از مشرکین و نشر و عمق بخشی آن در محیط زندگی توصیه کردند.

قم، به اسلام به عنوان یک دین تمدنی بزرگ می‌اندیشد
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار جمعی از علمای اهل سنت هندوستان با بیان اینکه جامعه مسلمانان هند را قطب بزرگی در جهان اسلام می‌دانیم، مطرح کرد: مسلمانان هند باید نقش بزرگی در پیشبرد اهداف وحدت اسلامی ایفا کنند. مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه اهمیت جامعه اسلامی در هند مشخص است، عنوان کرد: باید مسیر روابط مسلمانان جمهوری اسلامی با هند مستمر باشد. وی همچنین با بیان اینکه قم امروز یک محور بزرگ علمی و معرفتی در ایران و جهان اسلام است، یادآور شد: قم به اسلام به عنوان یک دین تمدنی بزرگ می‌اندیشد.وی با بیان اینکه ملت مسلمان ایران و انقلاب اسلامی در کنار مسلمانان مظلوم بدون در نظر گرفتن مذهب آن‌ها بوده است، ابراز کرد: ما برای نجات مسلمانان بوسنی، فلسطین و افغانستان خون داده‌ایم و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان
فارس/ پایگاه خبری الطاقه به نقل از منابع سعودی اعلام کرد که عربستان طی هماهنگی با کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس طی نیمه تیر ماه، از تمدید کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت خود خبر می‌دهد.این منابع افزودند که عربستان به منظور حفظ ثبات و تعادل بازار نفت طی مرحله پیش رو تولید نفت خود را بیشتر کاهش خواهد داد.عربستان در ۱۴ خرداد ماه جاری از تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت خود به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان ۲۰۲۴ خبر داد و گفت که کاهش اضافی یک میلیون بشکه‌ای خود را نیز در ژوئیه ۲۰۲۳ اعلام می‌کند که آن نیز قابل تمدید است.

جان کری: جنگ عراق براساس یک دروغ بود
ایسنا/ وزیر امور خارجه سابق آمریکا مصاحبه‌ای با تلویزیون فرانسوی LCI داشت که طی آن خبرنگار فرانسوی با اشاره به جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ تاکید کرد که این یک جنگ “واقعا تهاجمی” بود و براساس “دروغی” مبنی بر اینکه بغداد به طور مخفیانه تسلیحات کشتار جمعی دارد، انجام شد.کری در پاسخ به اظهار نظر این خبرنگار گفت: خیر. این یک جنگ تهاجمی نبود زیرا هرگز هیچ روند اتهام مستقیمی علیه رئیس‌جمهور جورج دابلیو بوش صورت نگرفت.جان کری در ادامه خاطر نشان کرد: خیر. شما نمی‌دانستید که این جنگ در آن زمان یک دروغ بود. مردم نمی‌دانستند مدرکی را که منتشر شد، دروغ بود.وی مجددا با اشاره به اینکه جنگ عراق براساس یک دروغ بود، افزود: ببینید، این روشی سازنده نیست. من قرار نیست مجددا درباره جنگ عراق بحث کنم. ما قبلا بسیار درباره آن گفت‌وگو کردیم و من مخالف آن هستم که مجددا به این مساله بپردازم. فکر می‌کنم جنگ عراق اقدام اشتباهی بود؛ اما ما با این اقدام به رئیس‌جمهور قدرت دادیم. متاسفانه… این جنگ براساس یک دروغ بود.

ترکیه شهرک‌سازی‌های صهیونیست ها را محکوم کرد
ایرنا/ وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای طرح رژیم صهیونیستی برای احداث حدود ۵ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری را محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: ما موافقت کابینه (رژیم) اسرائیل برای ساخت حدود ۵ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری اشغالی را محکوم می‌کنیم.وزارت خارجه ترکیه افزوده است: واضح است که شهرک‌ سازی‌های غیرقانونی که از ابتدای سال تاکنون از مرز ۱۳ هزار واحد مسکونی گذشته و رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است، به ‌طور جدی پایه‌های راهکار دو دولتی و چشم‌ انداز صلح پایدار را تضعیف می‌کند.در این بیانیه تاکید شده است که رژیم صهیونیستی باید فورا برنامه‌ها برای ساخت شهرک‌هایی که حقوق فلسطینیان را نقض می‌کند، متوقف کند.

تقلای نتانیاهو برای دیدار با رئیس جمهور چین
ایرنا/ منابع خبری گزارش دادند، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال رایزنی با دفتر رئیس جمهور چین برای سفر وی به این کشور است. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند در حال حاضر رایزنی‌هایی بین دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دفتر شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای سفر نتانیاهو به پکن پس از حدود ۶ سال در حال انجام است. مقامات ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی به تارنمای زمان اسرائیل گفتند که نتانیاهو ماه آینده به چین سفر می‌کند و هدف از این سفر ارسال این پیام به واشنگتن است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی گزینه‌های سیاسی دیگری نیز دارد.این مقام‌ها افزودند که نتانیاهو منتظر دعوت کاخ سفید از او نخواهد ماند، بنابراین پس از این که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی را تحریم کرده است، او بر روی کانال‌های موازی کار می‌کند.

کودتاچیان محاکمه خواهند شد
مهر/ پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد:برخی افراد اقدام به اعمال مجرمانه‌ای کردند که می‌توانست به ایجاد تفرقه در جامعه منجر شود؛ سازمان دهندگان کودتا به وطن و مردم خیانت کردند و پای میز محاکمه آورده خواهند شد. هرگونه باج‌گیری و آشوب در این کشور با هدف ایجاد ناامنی محکوم به شکست است. یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر نیز در اولین اظهار نظر خود پس از پایان دادن به شورش علیه دولت روسیه گفت که هدف او و گروهش سرنگونی دولت روسیه نبود و تنها برای جلوگیری از خونریزی این اقدام را کرده است.پریگوژین در پیامی صوتی با اشاره به اقدامات روسیه افزود: هدف از این شورش جلوگیری از نابودی واگنر و محاکمه کسانی بود که با اقدامات غیرحرفه‌ای خود مرتکب اشتباهات زیادی در جریان عملیات ویژه نظامی در اوکراین شدند.

اذعان سازمان ملل به رفتارهای “وحشیانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز” در زندان گوانتانامو
ایرنا/ بازرس حقوق بشر سازمان ملل در نخستین گزارش از زندان گوانتانامو اعلام کرد که ۳۰ زندانی این بازداشتگاه با رفتاری “وحشیانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز” مواجهند و آمریکا باید ضمن تعطیلی این مکان، عذرخواهی کند. تارنمای آکسیوس نوشت که در جریان گزارش فیونوآلا نی آئولای به شورای حقوق بشر سازمان ملل، از دولت آمریکا خواسته شده تا هر چه سریعتر تکلیف قضایی زندانیان را تعیین کرده، عذرخواهی نموده و تضمین دهد که چنین اقدامی دیگر تکرار نشود.بر اساس این گزارش که پس از نخستین بازدید بازرس سازمان ملل در ۲۱ سال گذشته انجام شده، آمده که تک تک این زندانیان از آسیب های ناشی از بازجویی، شکنجه و بازداشت رنج می بردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *