خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۱۲

**آیت الله العظمی جوادی آملی: جهت ریشه کنی فقر باید زمینه تولید و اشتغال برای همگان فراهم شود** آیت الله العظمی نوری همدانی: حل مشکلات مردم اولویت کار مسئولان باشد** آیت الله حسینی بوشهری: سستی و لغزش در سنگر خدمت‌رسانی پذیرفتی نیست** با حضور رئیس‌جمهور موتور کاملاً ایرانی هواپیما و سیستم کنترل موتور هوایی ساخته شده در گروه مپنا با موفقیت آزمایش شد** رئیس قوه قضائیه: قاتلان و ضاربان حوادث اخیر سریعاً محاکمه شوند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 سامانه شبیه‌ساز «مصاف یک» رونمایی شد
امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند ‌هوایی ارتش در بازدید از منطقه پدافند هوایی جنوب‌غرب، سامانه شبیه‌ساز تیراندازی سلاح سبک مصاف یک را در این منطقه پدافندی رونمایی کرد.این سامانه تمام صحنه‌های تیراندازی را در قالب نرم‌افزار شبیه‌سازی کرده و با استفاده از اسلحه‌های ژ-۳، کلاشینکف و کلت امکان تیراندازی به کمک لیزر را دارد و حرکات و علائمی که تیرانداز در محیط واقعی احساس می‌کند با استفاده از تجهیزات تعبیه شده در سالن قابل لمس و مشاهده است به صورتی که یک محیط واقعی در هنگام تیراندازی را تداعی می‌کند.
 رویاهای دشمن برای ما باطل شد
فرمانده کل سپاه در آیین تکریم و معارفه فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بیان کرد: ما امروز در اثنای یک جنگ، در حال ساختن پایه‌های یک تمدن هستیم. نمی‌توانیم کشوری را بیابیم در حالی که همه با او در جنگ هستند، کشورش را می‌سازد.جنگ و ساختن را با هم پیش می‌برد. جنگ او را از ساختن و قوی شدن باز نمی‌دارد. هیچ بازدارنده‌ای علیه این ملت عمل نمی‌کند.سرلشکر سلامی با اشاره به نقشه‌های شوم اخیر استکبار جهانی علیه ایران، خاطرنشان کرد: دشمن با محاسبات خود از فروپاشی نظام ما سخن می‌گفت با تمام توان وارد میدان شد اما امروز ما شاهد درخشش، اقتدار و روح افتخار و شکوه این ملت در تمام عرصه‌ها هستیم. رویاهایی که دشمن برای ما دیده بود باطل شد و آنچه در مورد ما می‌اندیشید به خود او بازگشت و در صحنه‌ای معکوس ملت ایران درخشید و این درخشش ادامه دارد.سرلشکر سلامی با اشاره به طرح ۵۰ در ۵۰ که از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به دولت سیزدهم ارائه شد، گفت: در طرح ۵۰ در ۵۰ قرار بود به مدت یک‌سال، هر هفته، یک طرح بزرگ به همت قرارگاه به بهره‌برداری برسد و تاکنون بیش از ۳۰ طرح در مدت کمتر از یک سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

 همشهری 
 جمهوری‌خواهان آمریکا اعتقادی به دمکراسی ندارند
برنی سندرز، نماینده سنای آمریکا گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن یک حزب بزرگ سیاسی یعنی جمهوری‌خواه و بسیاری از رهبران آن حتی اعتقادی به دمکراسی ندارند و این افسانه را همچنان باور دارند که ترامپ انتخابات قبلی را برنده شده و آنها همچنان می‌خواهند مانع از رأی‌دادن مردم شوند.
 باید همه سرزمین‌های خود را پس بگیریم
دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت: مأموریت اصلی ما تحمیل شکست فراگیر به همه دشمنان اوکراینی-نازی، آمریکایی‌ها و پیروان آنها در ناتو از جمله لهستان و سایر کشورهای غربی است. روسیه روی اهداف کاملاً متفاوتی تمرکز کرده و نهایتاً ما باید تمام سرزمین‌های خود را پس بگیریم و از مردم خود برای همیشه محافظت کنیم.
 حمایت نمایندگان پارلمان رژیم‌ صهیونیستی از تجزیه ایران
یک هفته پس از سفر ربع پهلوی به فلسطین اشغالی با هدف اتحاد میان اپوزیسیون خارجی و تل‌آویو به‌منظور براندازی جمهوری اسلامی ایران، ۳۲ نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی با تنظیم نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه این رژیم خواستار حمایت تل‌آویو از تجزیه ایران شدند. ۳۲نماینده پارلمان (کنست) رژیم‌ صهیونیستی با نگارش نامه‌ای به «الی کوهن»، وزیر خارجه این رژیم خواستار حمایت از تشکیل کشور خیالی آذربایجان جنوبی و تجزیه مناطق آذری‌نشین از خاک ایران شدند. در میان نام‌های امضا‌کننده این نامه اسامی ۲۲نماینده حاضر در ائتلاف حاکم تحت رهبری نتانیاهو ۱۱نماینده از جناح اپوزیسیون به چشم می‌خورد که نشانگر آن است که احزاب و جریان‌های سیاسی حاضر در رژیم صهیونیستی فارغ از گرایش‌های سیاسی مختلف خود از هرگونه طرح تجزیه‌طلبانه علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند. انتشار این نامه تنها به فاصله چند روز از پایان سفر ربع پهلوی به سرزمین‌های اشغالی و دیدار وی با مقامات ارشد رژیم‌صهیونیستی ازجمله بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، و اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم اسرائیل با هدف ترغیب تل‌آویو به‌منظور اقدام نظامی علیه ایران صورت می‌پذیرد.

 کیهان 
 موتور کاملاً ایرانی هواپیما و سیستم کنترل موتور هوایی ساخته شده در گروه مپنا با موفقیت آزمایش شد
آیت‌الله رئیسی همزمان با روز کارگر در شرکت مپنا حضور یافت و از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه این گروه صنعتی در بخش نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، نفت و گاز، حمل‌ونقل ریلی، سرویس و تعمیرات اساسی، موتورهای هوایی، برقی‌‌سازی خودرو، هوشمند‌سازی، صنایع انرژی‌بر، بهداشت، آب و… بازدید کرد. همچنین با حضور رئیس‌جمهور سیستم کاملا ایرانی کنترل موتور هواپیما و سیستم کنترل موتور هوایی که به روش مهندسی معکوس توسط متخصصان گروه صنعتی مپنا ساخته شده است، با موفقیت آزمایش شد.رئیسی همچنین از توربین گاز پیشرفته کلاس F تمام ایرانی تولید برق که قطعات پیشرفته و ‌هایتک آن در شرکت مپنا و زنجیره تامین قطعات، در داخل کشور ساخته شده، بازدید کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین از لوکوموتیو ۲۴MAP که محصول طراحی و ساخت متخصصان گروه مپنا است بازدید کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین در مراسم «‌اختتامیه سی و چهارمین جشنواره ملی امتنان از کارگران نخبه، گروه‌های کار و واحدهای نمونه» که در محل شرکت صنعتی مپنا برگزار شد، ضمن گرامیداشت «روز کارگر» و تجلیل از نقش کارگران در رونق تولید کشور گفت: تلاش، دلسوزی و خلاقیت کارگران در امر تولید و دستاوردهای بسیار ارزشمندشان در بخش‌های مختلف تولیدی، افتخاری برای کشور است که باید روز به روز افزایش یابد.
رئیس‌جمهور درباره مطالبات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌های کارگری در این مراسم، به مسئله امنیت شغلی به‌ویژه قرارداد‌های چند ماهه به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم جامعه کارگری ‌اشاره کرد و وزیر کار را موظف کرد با بررسی دقیق موضوع قراردادهای کارگری ساماندهی لازم در این زمینه را اعمال کند.رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع شرکت‌های پیمانکاری و نارضایتی کارگران از برخی سازوکارهای مربوط به این شرکت‌ها‌، وزیر کار را مکلف کرد که ساماندهی سازوکار شرکت‌های پیمانکاری را در دستور کار قرار دهد.رئیسی درباره اصلاح مواد قانون کار و حقوق بازنشستگان کارگری نیز دستور داد، این دو موضوع در کمیسیون کارشناسی دولت با حضور نمایندگان کارگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی آن برای بررسی و تصویب به دولت ارائه شود.
 تشییع حماسی شهید غیرت مردم خواستار برخورد قاطع با حامیان شرارت شدند
پیکر شهید غیرت؛ «حمیدرضا الداغی» در مشهد با حضور حماسی مردم تشییع شد. آیین پرشکوه تشییع شهید امر به معروف «حمیدرضا الداغی» با حضور حماسی مردم و مسئولان از مهدیه مشهد آغاز شد و تا حرم مطهر رضوی ادامه یافت. مردم برخی از شهرستان‌ها و روستاهای خراسان رضوی، به خصوص اهالی شهرستان سبزوار، زادگاه این شهید والامقام نیز در این مراسم حضوری چشمگیر داشتند.تشییع کنندگان با فریادهای «حیدر حیدر» و «شهید باغیرت، شهادتت مبارک» ضمن ابراز انزجار از مهاجمان به نوامیس جامعه، خواهان برخورد قاطعانه با عوامل ضد امنیت جامعه و حامیان آنها شدند. مرگ بر آمریکا، هیهات منا الذله و لبیک یا حسین از دیگر شعارهای تشییع کنندگان بود. «شهید حمیدرضا الداغی» جمعه شب، هنگامی که ۲ شرور در یکی از خیابان‌های سبزوار برای ۲ دختر جوان ایجاد مزاحمت کرده و قصد داشتند یکی از آنها را با خود ببرند، به دفاع از آنان برخاست و در درگیری با اراذل شرور، از ناحیه سینه و پشت مورد ضربات متعدد چاقو قرار گرفته و به شهادت رسید.

 ایران 
 اراده سران ایران و هند گسترش روابط اقتصادی است
رئیس‌جمهور در دیدار «اجیت دوال» مشاور امنیت ملی هند، با اشاره به سابقه طولانی روابط دوستانه دو کشور گفت: امروز نیز اراده سران ایران و هند گسترش روابط بویژه در عرصه اقتصادی و تجاری است و این موضوع در دیدار بنده و آقای «نارندرا مودی» در سمرقند مورد تأکید قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: ایران و هند به عنوان دو کشور اثرگذار در منطقه می‌توانند با ارتقای همکاری‌های خود به سطحی جدید، در تغییرات ناشی از استقرار نظم نوین جهانی بیش از پیش منشأ اثر باشند. «اجیت دوال» مشاور امنیت ملی هند نیز در این دیدار با بیان اینکه تغییرات بزرگی در جهان در حال رخ دادن است و فناوری‌های نوظهور اقتصاد کشورها را بیش از پیش به هم پیوند داده است، گفت: هند باور دارد که برای اثرگذاری مثبت بر این تغییرات، نیازمند تعمیق و گسترش روابط با همسایگان خود و بویژه ایران است.
 دیدار با خانواده شهید عجمیان در روز کارگر
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته، همزمان با روز کارگر با خانواده شهید روح الله عجمیان دیدار کرد و گفت: شهید «سیدروح الله عجمیان» از جمله کارگران زحمتکش کشور بود که جان خود را برای دفاع از آرمان‌ها و حفظ امنیت و آرامش کشور فدا کرد. مرتضوی در این دیدار که استاندار البرز نیز وی را همراهی می کرد، اساس و محور پیشرفت در هر جامعه را کار توصیف کرد و افزود: جامعه کارگری ۱۴ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و نقش کارگران در ادوار مختلف انقلاب اسلامی و در عرصه دفاع از کشور و توسعه و تولید، بی بدیل است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه شهید عجمیان نیز از جامعه خدوم و زحمتکش کارگری کشور بود، تکریم خانواده این شهید والامقام را یک وظیفه خواند.

 وطن امروز 
 سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا شد
با حکم فرمانده کل سپاه سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد به عنوان فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا معرفی شد و از خدمات و تلاش‌های ارزنده سردار سرتیپ پاسدار سیدحسین هوش‌السادات، فرمانده پیشین قرارگاه در مدت تصدی این سمت تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
 انهدام شبکه مرتبط با ‌منافقین در بابلسر
فرمانده سپاه بابلسر اظهار داشت: پس از رصدهای فراوان اطلاعاتی و تلاش‌های پاسداران گمنام امام زمان، یک شبکه مرتبط با گروهک سازمان منافقین در بابلسر کشف و منهدم شد. بازوند با بیان اینکه بر اساس پایش سربازان گمنام سپاه بابلسر، این گروه با عنوان «جوانان محلات بابلسر» در منطقه فعالیت می‌کرد، افزود: فعالیت لیدرهای این گروه با هدف جذب جوانان و نوجوانان و فریب آنان بود و به صورت منسجم در حال فعالیت بودند. فرمانده سپاه بابلسر‌‌ خاطرنشان کرد: این شبکه از ابتدای اغتشاشات با تهیه محتوا برای رسانه‌های معاند فعالیت کرده و با جذب جوانان و نوجوانان با وعده پناهندگی به خارج از کشور فعالیت‌های خود را ادامه می‌داد. بازوند با بیان اینکه با اجرای عملیات‌های پیچیده اطلاعاتی لیدرهای این شبکه دستگیر شدند، تصریح کرد: ‌۲ لیدر این باند دستگیر شده به عنوان شهروند – خبرنگار فعالیت می‌کردند و با وجود ارتباط با شبکه‌های معاند، تمام فعالیت‌ها پاک می‌شد که با رصد اطلاعاتی سربازان گمنام، تمام ‌فعالیت‌ها بازیابی شد.

 جوان
 نیویورک تایمز: علیرضا اکبری جاسوس بریتانیا بود
۱۰۵ روز بعد از اعدام علیرضا اکبری، مقام اسبق وزارت دفاع ایران به دلیل جاسوسی، نیویورک‌تایمز در یک گزارش تحقیقی که دو نویسنده آن را تهیه کرده‌اند، تأیید کرده که اکبری جاسوس دولت بریتانیا و کسی بود که سایت غنی‌سازی فردو را در کیلومتر ۲۵ آزادراه قم-تهران برای دستگاه اطلاعاتی لندن فاش کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز در یک گزارش تحقیقی که در آن با مقامات اطلاعاتی و امنیت ملی کنونی و سابق و دیپلمات‌های ارشد امریکایی، بریتانیایی، اسرائیلی، آلمانی و ایرانی گفتگو کرده، نوشته که دولت بریتانیا در آوریل ۲۰۰۸ اطلاعات هسته‌ای ایران را از طریق علیرضا اکبری که «در سطوح بالا به اسرار هسته‌ای و دفاعی» ایران دسترسی داشت، به اسرائیل و سایر آژانس‌های اطلاعاتی کشور‌های دوست منتقل کرده است.

 خراسان
 ورود به بازار غیررسمی ارز معادل پول‌شویی است
رئیس ‌کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی خطاب به فعالان اقتصادی کشور نوشت: نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشمداشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد. سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیررسمی است. ورود به بازار غیررسمی معا‌دل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.
 افزایش ۴۰ کرسی به تعداد کرسی های مجلس در کمیسیون به تصویب رسید
سخنگوی کمیسیون شوراها گفت: با حضور مسئولان ذی‌ربط و نماینده وزارت کشور، موضوع افزایش ۴۰ کرسی به تعداد کرسی های مجلس در کمیسیون به تصویب رسید و وزارت کشور بحثی را در زمینه بار مالی این موضوع در نشست کمیسیون مطرح نکرد.
 بازداشت دو مدیر سازمان محیط زیست
خبرگزاری مهر نوشت: یک منبع آگاه در سازمان محیط زیست، خبر بازداشت دو مدیر این سازمان را تأیید کرد. براساس اطلاعات به دست آمده بازداشت شدگان، مدیر کل بازرسی سازمان محیط زیست و مشاور ارشد علی سلاجقه و دبیر دبیرخانه شورای عالی مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست هستند. استفاده از منابع مالی حقوق و مزایای محیط بانان به عنوان پاداش و رفاهی، همچنین دخل و تصرف غیر قانونی در پارک‌های ملی از جمله اتهامات این افراد است.
 توصیه‌ی عطاالله مهاجرانی به نزدیکان میرحسین موسوی
عطاءا… مهاجرانی در توییترش نوشت: «میرحسین موسوی با بیانیه عبور از نظام و قانون اساسی، ضربه نخست را به بار شیشه شخصیت سیاسی‌اش قرص و قایم زد.اگر کسانی که ادعای نزدیکی و پیروی از ایشان دارند، موفق شوند موضوع اتحاد موسوی_شازده را شکل دهند و مهندس موسوی بپذیرد، دومین ضربه کاری و نهایی به بار شیشه یا بلور شخصیت ایشان وارد می‌شود. به نظرم همکاران سابق مى‌بایست به ایشان مشورت دهند که این ره به بیراهه و بی سرانجامست.»

 رسالت
 به آمریکا اجازه اقدام نظامی از خاک فیلیپین نمی‌دهیم
«فردیناند مارکوس جونیور» رئیس جمهور فیلیپین در آستانه دیدار با رئیس جمهوری آمریکا به صراحت گفت که این کشور به مکانی برای حمله به کشور دیگر مبدل نخواهد شد. مانیل اخیرا به واشنگتن اجازه دسترسی به پایگاه‌های نظامی بیشتری را داده است. در حال حاضر، آمریکا و فیلیپین به طور مشترک پنج پایگاه دارند که امکان استقرار نظامیان آمریکایی را در مناطق مختلف فیلیپین فراهم می‌کند. مارکوس گفت: «ما هیچ اقدام تحریک آمیزی که فیلیپین را درگیر کند انجام نمی‌دهیم. ما اجازه نخواهیم داد که فیلیپین به عنوان پایگاهی برای هر نوع اقدام نظامی مورد استفاده قرار گیرد.»

 مردم سالاری 
 تمجید پارلمان عربی از نقش بغداد در احیای روابط تهران و ریاض
پارلمان عربی نشستی به ریاست عادل بن عبدالرحمن العسومی، رئیس این پارلمان برگزار کرد. در این نشست که در دبیرخانه عمومی اتحادیه عرب برگزار شد از نقش بغداد در نزدیک کردن رویکردهای ایران و عربستان و توافق این دو کشور برای ازسرگیری روابط تمجید شد.پارلمان عربی همچنین از نقش محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در تشکیل کمیته پارلمان‌های عربی و سفر آن‌ها به دمشق تقدیر کرد.

 قدس 
 مکانیسم ریال – روپیه در پیشبرد اهداف مشترک ایران و هند نقش تعیین کننده‌ دارد
شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار آجیت دوآل مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند که به تهران سفر کرده است، گفت: فعال‌سازی مکانیسم ریال-روپیه اقدام ضروری است که در پیشبرد اهداف مشترک نقش تعیین کننده خواهد داشت. وی با بیان اینکه حضور فعال دهلی در ابتکارات مختلف منطقه‌ای را لازم و راهگشا می‌دانیم، گفت: مشارکت دو کشور برای احصا و بهره‌گیری از فرصت‌های حاصل از تحولات منطقه‌ای و جهانی و همچنین همکاری فعال در سازمان شانگهای و گروه بریکس تأمین‌کننده منافع ملی ایران و هند است. آجیت دوآل، مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند نیز گفت: نفوذ جدی فرهنگ ایران در زندگی روزمره مردم هند، نشان‌دهنده پیوندهای عمیق میان دو ملت است که شاید در سطح منطقه نتوان نمونه دیگری برای آن ارائه کرد. وی افزود: کشورهای مستقل می‌بایست با شناخت ویژگی‌های تحولات جدید جهانی و همزمان با تقویت توانمندی‌های داخلی خود، برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و ایفای نقش بین‌المللی مؤثر آماده شوند. وی افزود: توافق ایران و عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط علاوه بر اثرات عمیق منطقه‌ای در تغییر مناسبات در نظام بین‌الملل نیز تأثیرات جدی خواهد داشت.
 سپاه پاسداران نه یک فرد و نه یک نهاد است که بتوان آن را تحریم کرد
کدخدایی عضو شورای نگهبان در توییتر نوشت: سپاه پاسداران نه یک فرد است و نه یک نهاد که بتوان آن را تحریم کرد. تحریم سپاه یعنی تحریم ایران. سپاه اگر تحریم شدنی بود، پیروزی در جنگ رقم نمی‌خورد. آزموده را آزمودن خطاست. نورسیده‌های آمریکایی و اروپایی داستان شکست طبس را از اسلافشان بپرسند.
 پاداش ۲۰ برابری برای صرفه جویی در مصرف برق
مقررشده از ابتدای خرداد تا انتهای شهریور، در شرایطی که مشترکان خانگی نسبت به‌مدت مشابه پارسال در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی تا ۲هزار تومان معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش از دولت دریافت کنند. براین اساس اگر یک مشترک در تهران، کولر آبی خود را نسبت به تابستان پارسال روی دور کند قرار دهد، می‌تواند تا ۱۵۰ هزار تومان برای هر ماه پاداش صرفه‌جویی دریافت کند. وزیر نیرو گفته هیچ محدودیت پرداختی در پاداش صرفه‌جویی وجود ندارد. دولت هزاران میلیارد تومان پاداش در دستور کار قرار داده است.

 اعتماد 
 قاتلان و ضاربان حوادث اخیر سریعاً محاکمه شوند
رئیس قوه قضائیه دستور رسیدگی سریع، خارج از نوبت و قاطعانه به پرونده‌های مرتبط با تهدید امنیت فیزیکی و روانی مردم را صادر کرد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، با اشاره به برخی اتفاقات و حوادث اخیر از جمله شهادت آیت‌الله سلیمانی، جنایت رخ‌داده در سراوان که به شهادت شهید شهرکی و همسرشان انجامید، مجروح کردن چند طلبه در برخی نقاط کشور و حادثه رخ داده در سبزوار که به قتل یک جوان انجامید، خطاب به همه مسئولان قضایی ذی‌ربط در سراسر کشور دستور مؤکد داد که در تعقیب و محاکمه و مجازات ضاربان و قاتلان حوادث مزبور، نهایت سرعت و دقت و قاطعیت را به خرج دهند و به‌خصوص در مواردی که ضاربان و قاتلان شناسایی و دستگیر شده‌اند، هیچ گونه تأخیر و معطلی نداشته باشند. رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: پرونده قاتلان و ضاربان حوادث اخیر و تمامی برهم زنندگان امنیت مردم باید با سرعت و دقت و قاطعیت مورد رسیدگی قرار گیرد تا هم مردم مزه عدالت را بیش از پیش بچشند و هم دشمنان که برای برهم زدن امنیت کشور ما در حال توطئه‌چینی هستند بدانند که در این حوزه قاطعیت زیادی وجود دارد.

 اطلاعات 
 چین برای پایان دادن به جنگ اوکراین میانجیگری کند
معاون وزیر خارجه اوکراین گفت چین می‌تواند از طریق تلاش‌های میانجیگرانه بین کی‌یف و مسکو، صلح را به ارمغان بیاورد. «آندری ملنیک» در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی افزود: هرچند که چینی‌ها به دنبال منافع خود هستند، اما معتقدم که راه حل عادلانه و صلح آمیز و پایان خصومت‌ها بیشتر به نفع پکن است تا این زلزله عظیم و بی پایان جنگ. ملنیک با اشاره به اینکه مکالمه تلفنی اخیر بین «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین و «شی جین پینگ» همتای چینی‌ او یک گام بزرگ به جلو برای پایان دادن به جنگ بود، گفت: ایده چین برای برقراری صلح در اوکراین غیرواقع‌بینانه نیست.
 روابط خارجی ایران محدود به جغرافیای خاص نیست
سخنگوی وزارت امورخارجه بابیان این که توسعه و پیشرفت مناسبات منوط به وجود اراده سیاسی و اتخاذ و برداشتن گام‌های عملی برای اجرا و عملیاتی کردن آنهاست اعلام کرد که اراده ایران در حوزه روابط خارجی هیچگاه محدود به جغرافیای خاصی نبوده است. کنعانی، در نشست خبری هفتگی خود درپاسخ به سئوالی درباره سیاست متوازن دولت ونیز روابط با اروپا افزود: دولت بر روابط خارجی متوازن تاکید دارد و تاکید بر حوزه آسیا و همسایگان و شرق به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌های موجود برای برقراری روابط متوازن و مبتنی بر منافع مشترک با غرب نیست. وی اظهار داشت: این رویکرد در ارتباط با اروپا هم مصداق پیدا می‌کند؛ تلاش بر این بود که رابطه با اروپا بر اساس روابط متقابل باشد، اما متاسفانه تمرکز طرف اروپایی بر موضوعات‌ خاصی بود؛ رویکرد‌های خاص طرف‌های اروپا مبتنی بر نگاه ویژه آنها بود که سبب شد همواره به عنوان عامل بازدارنده عمل کنند. کنعانی تاکید کرد: درباره برجام هم که می‌توانست نیروی محرکه در این مورد باشد، طرف‌های اروپایی و مشخصا اعضای برجام با تبعیت از آمریکا روابط دوجانبه را به وضع پیچیده ناشی از سیاست آمریکا گره زدند و مانع همکاری مشترک شدند؛ اکنون هم برای روابط و سازماندهی آن از سوی ایران مانعی نمی‌بینیم، اما این روابط باید بر اساس احترام متقابل باشد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

جهت ریشه کنی فقر باید زمینه تولید و اشتغال برای همگان فراهم شود
رسا/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار رییس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ابراز داشت: مومن باید عزیزانه زندگی کند، خداوند در قرآن کریم برای مومنین عزت مشخص کرد و فرمود: ﴿وَلِلَّهِ العِزَّهُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ﴾ استاد حوزه قم درادامه بیان کرد: مومن باید با عزت باشد و روحانیت که معلم این جامعه است و درس کرامت می دهد، باید عزتشان حفظ شود. وی با بیان اینکه کرامت آن است که هم عزت خود و هم عزت دیگران حفظ شود، اظهار کرد: کمک به فقیر از روی دلسوزی است ولی کار عقلی آن است که جلوی فقر گرفته شود، ما باید اسلامی فکر کنیم و آن این است که ریشه فقر را از بین ببریم تا عزت مومنین حفظ شود!وی با بیان اینکه جهت ریشه کنی فقر باید زمینه تولید و اشتغال برای همگان فراهم شود، ابراز داشت: با کمک مردان بزرگ و خیّرینی که در کشور کم هم نیستند و با هماهنگی با مسئولین، زمینه تولید و اشتغال را فراهم کنید تا همگان بتوانند با عزت کار کرده و نان بر سر سفره خویش ببرند و عزتمندانه زندگی کنند.

حل مشکلات مردم اولویت کار مسئولان باشد
رسا/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار رئیس کل دادگستری قم ضمن تشکر از زحمات قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اجرای امر به معروف و نهی از منکر با در نظر گرفتن شرایطش لازم و ضروری است. وی در ادامه با اشاره به مشکلات معشیتی افزود: باید توجه داشت بخشی از مشکلات که‌ در جامعه وجود دارد ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و باید این مسئله و مشکل حل شود. مردم امروز در سختی معیشت هستند و باید خدمت به مردم و حل مشکلات آنان اولویت کار مسئولان باشد. استاد حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اهمیت اجرای احکام اسلامی در جامعه ابراز کرد: احکام خدا را نمی‌توان تعطیل کرد و باید آن را اجرا کرد همانطور که موضوع حجاب اهمیت دارد موضوع ربا که مصیبتی شده و ما هم مکرر گفتیم و نوشتیم ولی همچنان برقرار است باید مورد توجه باشد.

سستی و لغزش در سنگر خدمت رسانی پذیرفتی نیست
مهر/ آیت‌الله حسینی بوشهری در جلسه شورای اداری استان قم اظهار داشت: مسئولان و مدیران باید شبانه روز در برابر همه توطئه‌های دشمنان در راستای حفظ جمهوری اسلامی تلاش کنند. امام جمعه قم گفت: اگر شبانه روز بخواهیم نعمت‌های الهی را بشماریم امکان پذیر نخواهد بود و مسئولان نباید به راحتی از جایگاه خدمت رسانی گذر کنند و کارگزاران نظام اسلامی باید همه تلاش خود را در راستای عمل به فرامین الهی و خدمت به خلق انجام دهند. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در ادامه گفت: جامعه امروز لغزنده است و همگان باید از خود مراقبت کرده و مسئولان در جایگاهی که قرار دارند باید بر اساس دستورات الهی عمل کنند و هیچ گونه سستی و لغزش در سنگر خدمت رسانی پذیرفتی نیست. دبیر شورای عالی حوره‌های علمیه ادامه داد: بسترهای لغزش را باید زدود و انسان در راستای خدمت رسانی به مردم باید با روی گشاده باشد و به فرموده امام حسین -علیه السلام- درخواست‌های مردم از نعمت‌های الهی است و نباید از این خواسته اندوهگین شد.

همدلی و همنوایی برای اداره حکومت ضروری است
صداوسیما/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست مشترک با رئیس مجلس اداره کشور از طریق همدلی و همنوایی را میان نهاد‌های مختلف ضروری دانست. آیت‌الله آملی لاریجانی دراین نشست افزود:امروز اداره حکومت از طریق همدلی و همنوایی ضرورتی عقلی و شرعی است و رهبر معظم انقلاب در این خصوص بار‌ها تاکید کرده اند. با کمی تأمل می‌توان دریافت که دشمن از طریق افزایش فشار تلاش می‌کند اجزای حاکمیت از یکدیگر جدا شوند، اما نباید این موضوع میسر شود و البته این امر منافاتی با نقد و اظهار نظر ندارد. وی تصریح کرد: باید توجه داشت که با بیان سخنان و اظهارنظر‌هایی موجب کدورت و ایجاد جدایی نشویم، زیرا این امر می‌تواند سبب آسیب در انجام وظیفه از سوی نهاد‌ها شود.

ادامه رسوایی‌های ساختار حاکم بر رژیم صهیونیستی
تسنیم/ روزنامه یدیعوت احارانوت نوشت: پلیس دیروز دوشنبه ۱۸ مسئول عالی‌رتبه را به اتهام دریافت رشوه، کلاهبرداری، خیانت در امانت، پولشویی و فرار مالیاتی دستگیر کرد و تحت بازجویی قرار داد. به نوشته این رسانه عبری زبان، این فساد اقتصادی در شمال فلسطین اشغالی و در میان شماری از رؤسای شوراها و مسئولین شهری رخ داده است. یدیعوت احارانوت هویت افراد دستگیر شده را اعلام نکرد اما خبر داد، مسئله مربوط به پرداخت رشوه از سوی یکی از پیمانکاران شهرداری به مسئولین شوراهای شهری است که مدارک آن در بازرسی از منازل افراد دستگیر شده کشف شده است.

قطار رؤیایی نتانیاهو به جای اسرائیل از عربستان عازم تهران شده است
تسنیم/ به نوشته یک رسانه عبری زبان، توافق عربستان با ایران ضربه مهلکی به برنامه‌های نتانیاهو و اسرائیل وارد کرده است به نحوی که قطار رؤیایی نتانیاهو برای حرکت از عربستان به حیفا، امروز عازم تهران شده است. روزنامه عبری زبان معاریو در گزارشی اعلام کرد، توسعه نفوذ و حضور ایران در خاورمیانه به امری ملموس و قابل ملاحظه تبدیل شده است، این در حالی است که خبری از حضور اسرائیل چه در بعد سیاسی و چه در بعد رسانه‌ای در این منطقه نیست. در ادامه این مقاله آمده است: روزی نیست که خبری از پیشرفت ایران منتشر نشود، امری که باعث شده است دیگر ایران به عنوان یک جبهه مرکزی و تاثیر گذار در تمام منطقه محسوب شود.

واکنش اولیانوف به هشدار ایران به مقامات اروپایی
تسنیم/ مذاکره کننده ارشد ‌هسته‌ای روسیه در واکنش به هشدار ایران نسبت به تحرکات اروپایی‌ها علیه برجام نوشت: مشکل این است که کشورهای غربی از تجربیات منفی گذشته درس نمی‌گیرند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به صحبت‌های ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه «در صورت خطای محاسباتی از طرف اروپایی‌ها و انجام اقدامات غیر منطقی نسبت به برجام، آن‌ها می‌دانند که پاسخ ایران چه خواهد بود»، بیان کرد که بدون شک این هشدار محقق خواهد شد. وی نوشت: بدون شک این هشدار در صورت استفاده نادرست از رویه اسنپ بک (مکانیسم ماشه) محقق خواهد شد. اولیانوف تاکید کرد: همه چیز قابل پیش بینی است، زیرا ایران به صورت شفاف عمل می‌کند. مشکل این است که کشورهای غربی از تجربیات منفی گذشته درس نمی‌گیرند.

رهگیری یک بالن مرموز دیگر درآمریکا
فارس/ شبکه خبری ان‌بی‌سی خبر داد که ارتش آمریکا یک بالن مرموز دیگر را رهگیری کرده که در حال پرواز بر فراز بخش‌هایی از هاوایی است. بالن چینی که چند هفته پیش پروازش در آسمان آمریکا و سرنگون شدنش به دستور جو بایدن رئیس جمهور این کشور جنجال به پا کرد، قادر به جمع آوری اطلاعات از سایتهای نظامی این کشور بود. ان.بی.سی نیوز به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون و همچنین یک مقام سابق دولت آمریکا افزود: این بالن با ارتفاع بالا که توسط پکن کنترل می‌شد قبل از ساقط شدن در روز چهارم فوریه چندین بار از فراز چند سایت نظامی ایالات متحده عبور و به شکل ۸ پرواز می‌کرده است.

کاخ سفید برنامه‌ای برای دعوت نتانیاهو ندارد
فارس/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که انتظار دارد دولت این کشور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای سفر به واشنگتن دعوت کند اما مقام ارشد کاخ سفید از نبود برنامه‌ای برای دعوت از نتانیاهو خبر داد. «کوین مک‌کارتی» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که به فلسطین اشغالی سفر کرده، خواستار دعوت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی به کاخ سفید شد. مک‌کارتی شامگاه دوشنبه ضمن اشاره به اینکه ۵ ماه است از زمان روی کار آمدن نتانیاهو، او به کاخ سفید دعوت نشده، گفت که دولت «جو بایدن» باید نتانیاهو را دعوت کند. مک‌کارتی در مصاحبه با روزنامه «اسرائیل هیوم» گفته بود که اگر بایدن، نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت نکند، شخصاً به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان، او را برای سفر به واشنگتن دعوت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *