طلیعه ۱۲۷۱ – ۹۴۰۸/۰۷

 روز ۱۳ آبان که در تقویم به عنوان روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است.

تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، تظاهرات ۱۳ آبان ۱۳۵۷ دانش آموزان و شهادت جمعی از آنها در دانشگاه تهران، که روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ عنوان این سه واقعه تاریخی است که شاید نتوان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند.

تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در پی اعتراض ایشان به تصویب کاپیتولاسیون صورت گرفت. کابینه علم در سیزدهم مهر سال ۱۳۴۲، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی‌بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی (کاپیتولاسیون) را به صورت یک لایحه قانونی در هیأت دولت تصویب کرد. چندی بعد این خبر به حضرت امام رسید و ایشان را به خروش و فریاد واداشت به طوری که در۴ آبان ۱۳۴۳ ایشان طی نطقی تاریخی به افشای این اقدام ننگین پرداختند.

 در شب ۱۳ آبان ۱۳۴۳، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شده ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که ۱۴ سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد. در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت‌سازی نزدیک می‌شد همه اقشار مردم سعی در ایفا کردن نقش تاریخی خود داشتند. در این میان دانش‌آموزان روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، به سمت دانشگاه تهران حرکت کرده و در آنجا تجمع کردند. ساعت ۱۱ صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان جمعیت پرتاب کردند؛ اما اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، ۵۶ نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

همانگونه که در ابتدای این سرمقاله اشاره شد، تسخیر لانه جاسوسی از دیگر مناسبت‌های تاریخی ۱۳ آبان می‌باشد. در ابتدای انقلاب دانشجویان پیرو خط امام، با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان طی یک راهپیمایی به سمت سفارت آمریکا رفته و آنجا را به تصرف کامل درآوردند. به محض انتشار این خبر، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند. امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. با توجه به این مناسبت‌های تاریخی، روز ۱۳ آبان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شد.

امسال در حالی به ۱۳ آبان نزدیک می‌شویم که در آستانه اجرای برجام قرار گرفته‌ایم. در ماه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب بارها بر اصل استکبارستیزی و ریشه‌های قرآنی آن و لزوم ایستادگی در مقابل نفوذ دشمنان مخصوصا آمریکا تاکید ورزیده‌اند. لذا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری نباید فراموش کرد که مذاکرات ما با آمریکا صرفا در برهه‌ای از زمان و در موضوع هسته‌ای و جهت برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه غرب بود و الا ایران اسلامی در موضوعات دیگری مانند مسایل منطقه نگاهی کاملا متفاوت با نگاه آمریکا دارد و نیازی به مذاکره با آنها در این موضوعات نمی‌بیند.  (خ-۱۲۷۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *