حکم رجم در اسلام

در پی انتشار نوشتاری در فضای مجازی تحت عنوان حکم رجم در اسلام و طرح اشکالاتی مبنی بر شرعی نبودن آن، حضرت آیت الله محمد یزدی رئیس محترم شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن درج مقدمه ای در رد صلاحیت علمی این نوشتار اقدام به تهیه پاسخ به اشکالات مطرح در آن نموده است که در ادامه مطلب ارائه گردیده است.
آیت الله محمد یزدی
بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه آیت الله محمد یزدی:

الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لو لا ان هدانا الله و الحمدلله علی الائه و الشکره علی نعمائه و نصلی و نسلم علی محمد و آله.

سپاس خدایی را که ما را به راه راست راهنمایی نمود که اگر نبود ما گمراه بودیم و سپاس خدا را بر نشانه هایش ستایش بر نعمتهای فراوانش، و درود و سلام بر محمد و آل محمد.

دین مقدس اسلام آخرین و پاکترین دین است و به وسیله خاتم پیامبران حضرت محمدبن‌عبدالله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) به جامعه بشریت عرضه شده است؛ کتاب و معجزه جاویدان آن قرآن کریم است که مقدس‌ترین کتاب آسمانی و کامل و جامع ترین کتاب است و در کنار عترت و سنّت پیامبر اسلام و امامان، دو یادگار پیامبر هستند که فرمود: ما ان تمسکتم بهما لن تضلّوا، تا هنگامی که به این دو چنگ زده و با این دو زندگی کنید گمراه نخواهید شد.

این دین و آئین مقدس در تاریخ، دورانهای سخت و آسان را پشت سر نهاده و امروز در دنیا یکی از بزرگ‌ترین ادیان است و بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون پیرو دارد و پایگاه علمی و تحقیقی و تمدن آن در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. مذهب مقدس تشیع از همان روزهای نخست تأسیس اسلام با سخن پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) نسبت به دوستان حضرت علی‌بن‌ابیطالب‌(علیه‌السلام) که شیعیان او خوانده شدند پایه‌گذاری شد. در فراز و نشیب‌های اسلام، این مذهب شیعه هم – یعنی پیروان امام علی(علیه السلام)و یازده فرزندش که نام آنها در حدیث جابر از زبان پیامبر اسلام آمده، سختی‌هایی را بخصوص در دوران حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس گذراند و امروز سربلندترین، متقن و مستحکم و مستدل‌ترین مذهب متکی به قرآن و عترت است. شیعه پس از دوران چهار ساله حکومت علی‌بن‌ابیطالب(علیه‌السلام) و گذشت قرن ها، امروز در سرزمین ایران به نام جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت اسلامی را مفهوم و معنی بخشیده است و با مسأله ولایت فقیه که همان استمرار ولایت علی‌(علیه‌السلام) است پایه‌گذاری شده است. با رهبری و پیشوایی حضرت آیت الله العظمی خمینی (قدس‌الله‌روحه) و حمایت همه
اقشار مردم در یک انقلاب تاریخی، رژیم پوسیده شاهنشاهی واژگون، و نظام جمهوری اسلامی مستقر و پابرجا شد. پس از رحلت این مرد بزرگ تاریخ فرزند برومند اسلام و امام، حضرت آیت الله خامنه ای رهبری این نظام مقدس را با انتخاب خبرگان ملت به عهده گرفتند و امروز در اوج قدرت و عظمت و عزّت، کشور هفتاد میلیونی را اداره می کنند، ادام الله ظله الشریف الوارف.

دشمنی با این نظام حاکم از همان روز های اول پیروزی آن -در تاریخ بهمن پنجاه و هفت- توسط استکبار جهانی و آمریکا شروع شد و تا امروز ادامه داشته و دارد. آنان هر روز به شکلی برای تضعیف و شکست آن برنامه ریزی کرده اند. داستان منافقین، جنگ تحمیلی، توطئه و فتنه های گوناگون، تحریم ها، هر یک داستانی دارد و بحمدلله در هر نوبت دشمنان شکست خوردند و اسلام و انقلاب سربلند و پیروز برآمده است.

روح این دین و آئین مقدس عبارت است از اعتقادات و مقدسات برگرفته از قرآن کریم و سنت و عترت و قوانین و مقررات و تصمیمات برگرفته از یک نظام و سیستم حکومتی مورد تایید ولی فقیه و همراهی مردم کشور در چارچوب قانون اساسی که ریشه ها و بنیان‌های آن در طول قرون متمادی اسلامی توسط فقهای اسلام و علمای اعلام و مراجع عظام حفظ و حراست و تبیین و تبلیغ شده و می شود.

دشمنی‌هایی که با این نظام انجام گرفته و می گیرد در بخش اول (یعنی اعتقادات و مقدسات برگرفته از قرآن و عترت) شبیه دشمنی‌های بخش دوم هر روز به شکل و رنگی برنامه‌ریزی و اجرا می شود.

دشمنان از بدعت‌های گوناگون در ساخت مذاهب انحرافی و عرفان‌های کاذب تا شبهه و تردید در احکام شروع کردند و کم‌کم سراغ قطعیات اسلام آمده و احکام مسلم و حتی ضروریات اسلام (نه فقط مذهب شیعه) را مورد شک و تردید قرار دادند و با مغالطه ها و شبهه‌افکنی ها و ژست علم و اجتهاد گرفتن آنها را زیر سوال برده و می برند.

درست است که برخی از احکام امروز یا موضوع ندارد (مثل برده داری و مسائل عبید و اماء) و یا شرایط اجرایی ندارد (مثل جهاد ابتدایی) یا لوازم و ملازماتی دارد که ولایت امر می تواند به شکل موقت و یا با تصویب مجمع تشخیص مصلحت از اجرای آن به عنوان حکم ثانوی جلوگیری کند (مثل کیفر سنگسار) اما شرایط زمانی و مکانی و مصلحت های موقت احکام قانونی اصل حکم حرام بودن گوشت مردار را تغییر نمی دهد؛ به خصوص با توجه به مبنای فقهی امام راحل و مؤسس نظام که در احکام ثانوی؛ تحمل مولا و معذور بودن عبد مطرح است نه تبدیل و تغییر حکم ضمن آن! اگر قرار بود احکام الهی تحت تأثیر سلیقه و خواست و تفکر این و آن جابجا شود (بخصوص قطعیات و تعبدیات) امروز چیزی از دین خدا باقی نمانده بود.

با توجه به این مقدمه، نوشته ای را که در فضای مجازی به عنوان حکم رجم در اسلام آمده است بررسی می شود جمله به جمله صورت اشکال نویسنده ذکر و پاسخ آن درپی می آید؛ شاید برای اهل تحقیق مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *