جلسه‌ هفتگی جامعه مدرسین حوز علمیه قم در محضر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی برگزار گردید

جلسه‌ هفتگی جامعه مدرسین حوزه  علمیه قم در تاریخ 1391/08/19 در محضر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و در بیت معظم‌ له برگزار گردید.
Image

در این دیدار ابتدا حضرت آیت‌الله یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین گزارشی از جامعه مدرسین و عملکرد آن ارائه کردند.

سپس حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بیاناتی را به صورت مبسوط بیان فرمودند و پس از آن نیز اعضای محترم جامعه هر یک مسائلی را مطرح و نقطه نظرات معظم له را دریافت نمودند.

در ادامه بخش هایی از این جلسه ارائه می شود.

حضرت آیت الله یزدی: جامعه مدرسین همواره در خط امام،‌ رهبری و مراجع حرکت کرده است.

Imageحضرت آیت الله یزدی با بیان این که جامعه مدرسین از بدو تأسیس فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است، از برگزاری همایش نیم قرن حضور به منظور معرفی خدمات و فعالیت‌های پنجاه ساله این تشکل برجسته حوزه در آینده نزدیک خبر دادند.

ایشان با بیان این که جامعه مدرسین پس از پیروزی انقلاب در فراز و نشیب‌ها همه جا پشت سر امام (رضوان‌الله تعالی علیه) و رهبری حضور داشته است، گفتند: جامعه مدرسین در کنار مراجع عظام رهنمودهای آنها را مورد توجه قرار دادند و تا امروز سعی کردند وابستگی به هیچ جایی غیر از حوزه نداشته باشند و در حقیقت یک نهاد حوزوی و نهاد علمی، سیاسی هستند.

حضرت آیت الله یزدی اضافه کردند: اعضای جامعه مدرسین علما و فضلای محترمی هستند که در ضمن اشتغال به کارهای علمی‌ توجه به مسائل لازم در حوزه و اوضاع و احوال کشور هم داشته و دارند و همیشه آن جایی که باید حمایت کنند، حمایت می‌کردند و آنجایی که باید نقد بکنند، نقد می‌کردند، آنجایی که باید اعتراض بکنند اعتراض می‌کردند.

Imageایشان تاکید کردند: جامعه مدرسین در حال حاضر در همان مسیری که تشخیص اکثریت‌شان همیشه این بوده است که در راه امام و انقلاب و اسلام و حمایت از حوزه و پشت سر حضرات مراجع عمل بکنند، عمل کرده و می کنند.

حضرت آیت الله یزدی افزودند: این نهاد سعی ‌کرده که در راه انقلاب و اسلام خدمات خودش را داشته باشد و همیشه همراه امام و انقلاب و رهبری و مراجع حرکت بکند و تلاش کرده است که خدای ناکرده از این خط اصلی انحرافی پیدا نکند.

رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: خالص‌ترین نهادی که من در کشور سراغ دارم که قصد، غرض و نظری در آنها وجود ندارد، اعمال سیاسی و جهت‌گیری و گروهی و حزبی اصلا در آنها نیست و واقعا بر اساس وظایف شرعی و دینی خودشان حرکت می‌کنند همین جامعه مدرسین و اعضاء محترم آن است.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: هویت اصلی روحانیت، هویت علم، حفظ دین و دخالت در امور مسلمین

بعد از گزارش آیت الله یزدی، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در جمع اعضای جامعه مدرسین بیانات مبسوطی را بیان نمودند که گزیده ای از آن تقدیم می شود:

مسئولیت سنگین جامعه مدرسین در شرایط کنونی بین المللی

Imageاین مرجع تقلید ضمن تبریک ایام پربرکت ماه ذی الحجه گفتند: عزیزانی که در این اجتماعات شرکت دارند باید ان‌شاءالله روز به روز بر عزت اسلام و شوکت حوزه و استقلال حوزه بیافزایند.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نقش جامعه مدرسین را برجسته توصیف کرده و با تاکید بر این که مسؤولیت این تشکل در عرصه های داخلی و خارجی بسیار سنگین است، گفتند: این تشکلی که الحمدلله فراهم شده، بسیار محترم است و البته هر چه بیشتر در انجام وظایف‌شان موفق باشند اسباب عزت اسلام و روسفیدی آنها در درگاه آقا امام زمان(عج) می‌شود.

این مرجع تقلید جهان تشیع تاکید کردند: این موضوع ‌مطلب بزرگی است و باید هم این گونه باشد، در مقابل در جاهایی که باید مثلا اگر حرفی بزنند خدای ناکرده سکوت کنند اینها البته موجب مسئولیت است؛ اما به هر حال امیدوارم ان شاءالله توفیقات این اجتماع و جامعه مدرسین همان طوری که بوده است ادامه داشته باشد و خداوند بر توفیقاتشان بیفزاید.

ضرورت تقویت جنبه ی بین المللی جامعه مدرسین

Imageایشان با تاکید بر این که جامعه مدرسین باید جنبه‌ی بین‌المللی داشته باشد یعنی یک مرکزی باشد که همه‌ی ملل شیعه در هر کجا هستند جامعه مدرسین را به مرکزیت بشناسند و خیال نکنند که اینجا فقط همین جامعه‌ی مدرسین ایران است، بلکه جامعه‌ی مدرسین همه جا است، اظهار داشتند: حوزه‌ی نجف مال عراق نیست حوزه نجف مال همه جاست و مرکز همه جا هست، همه جا به اینجا مراجعه می‌کنند؛ اگر ما بتوانیم جامعه مدرسین را به این هویت معرفی کنیم، بسیار خوب خواهد بود چراکه ما همه جا باید باشیم و به گونه ای نباشد فقط در ایران باشیم.

ایشان با تاکید بر این که جامعه‌ی مدرسین باید جامعه بین‌المللی شیعه باشد، گفتند: اینجا(جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) مرکز علم و مرکز علم شیعه است و در بین جوامع علمی برایش اعتبار علمی قائلند و باید اعتبار علمی برای جامعه مدرسین بین‌المللی بشود.

Image آیت الله العظمی صافی گلپایگانی گزارش ارائه شده از سوی حضرت آیت الله یزدی را مایه امیدواری دانسته و تاکید کردند: همه این گزارش ارائه شده بشارت بود امیدوارم با این خلوص نیتی که شما دارید، بیش از گذشته توسعه پیدا کنید.

ایشان اضافه کردند: البته اینجا هر کسی می‌آید غیر از اینکه به دنبال رضای امام زمان(عج) باشد و حیثیات روحانیت هم روز به روز در حال افزایش باشد نیتی ندارد؛ همچنین ما در سابق علمای مبسوط الید که اینها در محبوبیت بودند و در دل مردم نفوذ داشتند، آمر به معروف و ناهی از منکر بودند.

 هویت اصلی روحانیت، هویت علم، حفظ دین و دخالت در امور مسلمین

Imageمعظم له با تاکید بر این که هویت اصلی ما، هویت علمی و بعد هم هویت دخالت در امور و اشراف و نظارت بر امور به منظور رعایت حدود الهی است، ابراز داشتند: ما باید بزرگان و علمای سلف را برای مردم و جامعه معرفی کنیم و جامعه مدرسین می تواند در این عرصه نیز ایفای نقش کند.

ایشان امر به معروف و نهی از منکر را رسالت دیگر روحانیت و حوزه‌های علمیه دانسته و تاکید کردند: باید این بازدهی‌ها و این محصولاتی که از قدیم بوده است را انشاءالله ادامه بدهند.

جامعه مدرسین باید علم اتحاد در حوزه را بلند کند

معظم له با بیان این که جامعه‌ی مدرسین باید انشاءالله عَلَم اتحاد و حرکت را در حوزه بلند کند، گفتند: مسئله‌، مسئله‌ی علم است و مسئله‌ی عالم‌پروری و آن هم علمای شجاع، علمایی که حرفشان را بزنند کوتاه نیایند، نترسند.

Imageایشان با بیان این که همه ‌باید در حوزه با همه باشیم، خاطرنشان کردند: همه‌ی جامعه مدرسین، متحد و در مسائل متحد الکلمه باشیم، الحمدلله یک چنین تشکلی فراهم شده که این هم از نعمت‌های خداست و باید قدر آن را دانست.

ایشان ادامه دادند: ما الان باید بدانیم که در کجا یک مسأله و مطلب دینی است که باید حل شود، هر جا قضیه‌ای واقع می‌شود باید اطلاع داشته باشیم، اگر بتوانیم در حد لازم نسبت به آنجا عکس‌العمل نشان، اظهار وجود و انجام وظیفه دینی کنیم.

معظم له در پایان تاکید کردند: این مطالب باید همه تحت نظر جامعه مدرسین باشد، امیدواریم این مقاصدی که شما دارید روز به روز توسعه پیدا کند و اسباب عزت اسلام و رضایت آقا امام زمان(عج) فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *