نطق پیش از دستور

نطق پيش از دستور حضرت حجت الاسلام والمسلمين آشتيانی عضو جامعه مدرسين و نماينده شريف مردم قم در مجلس شوراي اسلامي مورخ 1390/05/25
سخنرانی آیت الله آشتیانی در همایش سفیران بصیرت در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

بسم الله الرحمن الرحیم

با ادای سلام و احترام به همکاران محترم و والاترین درودهای ما بر محمد و آل محمد و شهدای گرانقدر انقلاب و امام شهدا، حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و با تقاضای طول عمر و عزت و موفقیت برای رهبر عزیز، حضرت آیت الله خامنه‌ای (دامت توفیقه) و با تهنیت میلاد مبارک امام حسن مجتبی(ع) و توفیق حضور در ماه مبارک رمضان و آمادگی هر چه بیشتر برای درک شبهای قدر و عزاداری برای شهادت حضرت علی(ع) نظر مبارک ملت شریف ایران و همکاران محترم را به چند نکته جلب می‌نمایم:

۱) امام امیرمؤمنان(ع) در کلام نورانی خود به ارکان ایمان اشاره دارد که در هیچ منبع دیگری جزء نهج‌البلاغه آن را نمی‌یابید. آن حضرت ایمان را فراتر از جنبه‌های عقیدتی،‌یعنی از جنبه‌های عملی و رفتاری نیز مورد توجه قرار داده و تمام ریزه‌کاری‌ها و نکات دقیق را که در شکل‌گیری ایمان مؤثر است را برشمرده و نخست ایمان را بر چهار پایه و هر یک از پایه‌ها را بر چهار پایه دیگر استوار کرده که مجموعاً شانزده اصل از اصول ایمان (عقیدتی و عملی) را تشکیل می‌دهد و به یقین اگر کسی بتواند این اصول شانزده‌گانه را در خود زنده کند در اوج قله ایمان قرار خواهد گرفت و چنین ایمانی است که می‌تواند دنیا را به سوی امنیت و آرامش و عدل و داد رهبری کند و انسان را به مقام قرب پروردگار و اوج افتخار انسانی برساند.

پایه اول ایمان صبر است: در واقع صبر و شکیبایی گاه در مقابل شهوت و در مسیر اطاعت از خداست و گاه در مقام پرهیز از گناهان و گاه در مقابل مصائب و درد و رنج‌های دنیوی است و گاه در مقابل پایان عمر و مرگ می‌باشد.

برای اینکه انسان بتواند مواضع خود را در مقابل این امور چهارگانه روشن سازد باید متکی به عقاید صحیح گردد.

عشق به خداوند متعال او را از غلطیدن در شهوات سرکش دنیا حفظ می‌کند و این همان صبر بر طاعت است.

از آنجا که بی‌تابی در برابر مصائب به دلیل دلبستگی‌های دنیوی است آن کس که زاهد و بی‌‌اعتنای به دنیا باشد مصیبت در برابر او کوچک می‌شود و صبر در برابر آن آسان می‌گردد.

پایه دوم ایمان یقین است: یقین بر چهار شاخه استوار است بر بینش هوشمندانه و عمیق و پی بردن به دقائق حکمت و پند گرفتن از عبرت‌ها و اقتدار بر روش پیشینیان صالح.

آنگاه امام(ع) میوه‌های هر یک از این شاخه‌های چهارگانه را بیان می‌فرماید: کسی که بینایی هوشمندانه داشته باشد حکمت و دقائق امور برای او روشن می‌شود و کسی که دقائق امور برای او روشن شد عبرت فرا می‌گیرد و کسی که عبرت گیرد چنان است که گویا همیشه با پیشینیان بوده است.

پایه سوم ایمان عدل است: سپس امام به سراغ شاخه عدالت می‌رود و شاخه‌های این پایه مهم را چنین شرح می‌دهد. عدالت نیز چهار شعبه دارد، فهم دقیق، علم و دانش دقیق و قضاوت صحیح و روشن و حلم و بردباری.

در واقع کسی که بخواهد حکم عادلانه‌ای کند نخست باید از قابلیت و استعداد شایسته‌ای در فهم موضوع برخوردار باشد تا هر گونه خطا در تشخیص موضوع موجب خطا در نتیجه حکم نشود سپس آگاهی لازم را در ارتباط با حکم پیدا کند و آن را دقیقاً منطبق بر موضوع نماید. آنگاه حکم نهایی را به طور واضح و روشن و خالی از هر گونه ابهام بیان کند و در این مسیر، موانع را به طور واضح و روشن و خالی از هرگونه ابهام بیان کند و موانع را برطرف سازد.

آری دقت در فهم، انسان را به ژرفا علم و دانش می‌رساند و آن کس که به ژرفای علم و دانش برسد احکام الهی را به خوبی درک می‌کند و هر کس احکام خدا را دقیقاً بداند هرگز گمراه نخواهد شد و انسان عادل، حلیم است تا ‌آنجا که در روایتی از رسول خدا(ص) آمده و می‌فرماید: کاد الحلیم ان یکون نبیا. آدم حلیم نزدیک است به نبوت. (بحار جلد۴۳).

پایه چهارم ایمان جهاد است: امام می‌فرماید جهاد نیز چهار شاخه دارد امر به معروف و نهی از منکر، صدق و راستی در معرکه‌های نبرد و دشمنی با فاسقان.

در واقع امام جهاد را به معنی وسیع کلمه تفسیر فرموده نه تنها جهاد نظامی در میدان جنگ با دشمنان را بلکه هر چهار محور جهاد یعنی جهاد با قلب و با زبان و با عمل و با اسلحه در میدان نبرد اشاره می‌کند که جهادی است فراگیر و در پایان به آثار هر یک به روشنی اشاره می‌نمایند.

۲) هدفمند کردن یارانه‌ها حرکتی بود ضروری و لازم ولی اگر با دقت عمل نشود به کشاورزی و صنعت لطمه جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد و همه می‌دانیم تقویت کشاورزی و صنعت باعث استقلال و خودکفایی کشورها می‌گردد و هم سبب افزایش اشتغال در جامعه و جلوگیری تبعات ناشی از بیکاری را بدنبال دارد ولی این دو صنعت به شدت آسیب‌پذیر شده‌اند که دقت لازم مسئولان را می‌طلبد که در صورت عدم توجه می‌تواند شیرینی این طرح را تحت شعاع قرار دهد.

۳) کارخانه‌های فرآوری شیر در استان چون یارانه آنها داده نشده است در شرف تعطیلی می‌باشند و لذا از مسئولان محترم تقاضای رسیدگی به این مشکل و حل آن را داریم.

۴) بیداری مسلمانان در مصر و تونس و لیبی و یمن و بحرین عزیز موجب امیدواری و دلخوشی است اصحاب رسانه و مسئولین محترم کشور و مجلس، وظیفه خود را در قبال با این بیداری به نحو احسن انجام دهند که کوتاهی مقطعی در این زمینه می‌تواند پشیمانی‌های بعدی را به دنبال داشته باشد.

۵) در پایان با توجه به نزدیک شدن انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی، عقل و شرع حکم می‌کند نامزدهای محترم به هیچ وجه از جاده عدالت و تقوا و حق و ایمان خارج نشوند که قطعاً تبعات دنیوی و خسران و حسرت اخروی را بدنبال خواهد داشت.

ما امروزه شاهد نزول هر چه بیشتر اخلاقیات به ویژه در حوزه سیاست و اوج‌گیری سیاست‌های ناروا در جامعه هستیم که هر دوی اینها، در صورتی که بستر شکل‌گیری آنها درمان نشود می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای آینده انقلاب بوجود بیاورد.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

رضا آشتیانی نماینده مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *