آیت الله‌ سید محمد ابطحی کاشانی (ره)

سيد محمد ابطحی كاشانی

  تولد و دوران‌ کودکی‌:
آیه‌الله‌ ابطحی‌ کاشانی‌ در سال‌ ۱۳۰۹ در کاشان‌ به‌ دنیا آمد. خانواده‌ او خانواده‌ای‌ مذهبی‌ و از دوستداران‌ خاندان‌ پاک‌ پیامبر(ص‌) بود و پدرش‌ نیز در کسوت‌ مقدس‌ روحانیت‌ بود که‌ دو سال‌ پس‌ از تولد ایشان‌ دارفانی‌ را وداع‌ گفت‌ .

دوران‌ تحصیل‌، استادان‌ و دوستان‌:
آیه‌الله‌ ابطحی‌ با به‌ پایان‌ رساندن‌ دوره‌ دبستان‌، در ۱۴ سالگی‌ وارد حوزه‌ علمیه‌ کاشان‌ شد. او بخشی‌ از دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ را در کاشان‌ فرا گرفت‌ و سپس‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ عزیمت‌ کرده‌ ادامه‌ مقدمات‌ را نزد اساتید این‌ حوزه‌ به‌ پایان‌ رسانید او معالم‌ را نزد امام‌ موسی‌ صدر فرا گرفت‌ بعد از چندی‌ به‌ علت‌ نداشتن‌ شهریه‌ به‌ کاشان‌ مراجعت‌ نمود و از جلسات‌ درس‌ علمای‌ کاشان‌ بهره‌مند گردید. مطول‌ و شرح‌ لمعه‌ رانزد شیخ‌ عبدالله‌ مدنی‌ آموخت‌ پس‌ از آن‌ مجدداً به‌ قم‌ آمد و رسائل‌ و مکاسب‌ رانزد استادان‌ سلطانی‌ طباطبایی‌، شهید صدوقی‌، فکور یزدی‌ و سید محمد صادق‌ روحانی‌ آموخت‌ برای‌ فراگیری‌ کفایه‌ نیز به‌ درس‌ حضرات‌ آیات‌ مجاهدی‌ تبریزی‌، شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌ و سلطانی‌ طباطبایی‌ رفت‌.

او با به‌ پایان‌ بردن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ حضرات‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌(ره‌)، محقق‌ داماد(ره‌) و امام‌ خمینی‌(ره‌) راه‌ یافت‌. آیه‌الله‌ ابطحی‌ در سالهای‌ تحصیل‌ خود با بسیاری‌ از فضلای‌ روزگار خود رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ که‌ از جمله‌ آنها، آیه‌الله‌ شهید سید مصطفی‌ خمینی‌ را می‌توان‌ نام‌ برد.

 فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ و سیاسی‌:
آیت‌الله‌ ابطحی‌ در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌، فعالیت‌های‌ بسیاری‌ از خود برجا نهاده‌ است‌. او بسیاری‌ از دروس‌ حوزه‌ را تدریس‌ نموده‌ و از این‌ رهگذر طلاب‌ بسیاری‌ را تربیت‌ کرده‌ است‌. او تقریرات‌ درس‌ استادان‌ خود را نگاشته‌ و در مجله‌ نور علم‌، مقالات‌ بسیاری‌ تألیف‌ کرده‌ است‌.

آیه‌الله‌ ابطحی‌ از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ است‌ و در بسیاری‌ از فعالیتهای‌ جمعی‌ آن‌ شرکت‌ داشته‌ است‌. او مدتی‌ در معیّت‌ حضرات‌ آیات‌ سید جعفر کریمی‌ و محمدی‌ گیلانی‌ و حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ قاضی‌ خرم‌ آبادی‌ به‌ نمایندگی‌ از امام‌(ره‌) به‌ امور زندان‌ها در قوه‌ قضائیه‌ می‌پرداخته‌ است.

آیت الله سید محمد ابطحی کاشانی  پس از سالها تحمل درد و رنج بیماری روز جمعه مورخ ۱۳۹۳/۰۷/۲۵  در سن ۸۴ سالگی و بر اثر ایست قلبی در شهر مقدس قم دارفانی را وداع گفت.
«روحش شاد و یادش گرامی باد»