نامه تعدادی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس جمهور، نخست وزیر و نمایندگان مجلس
در تاریخ ۲۹/۰۶/۱۳۵۹
بسم الله الرحمن الرحیم
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
جناب رئیس جمهوری آقای بنی صدر
جناب نخست وزیر آقای رجائی
پس از اهدا تحیت و سلام بعرض میرساند: «اذا ظهرت البدع فعلی العالم ان یظهر علمه فان لم یظهر فعلیه لعنهالله» که مؤید و مستفاد از قرآن کریم آیه شریفه «ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون خاطر آن مقامات محترم و والا را به امور ذیل معطوف میداریم:
۱ـ هدف مشخص انقلاب اسلامی کشور ما که به رهبری امام امت حضرت آیهالله العظمی امام خمینی دام ظله العالی تحقق یافت اجراء احکام مقدسه اسلام است روی این پایه اساسی مجلس شورای اسلامیکه تصویب قوانین کشور را بعهده دارد باید مو بمو قوانین مصوبه را با احکام اسلام منطبق ساخته و با مراقبت بر اجراء آن منویات رهبر عظیم الشان را معمول سازد و آنچه را که در کشور به صورت قانون درآمده ولی بر خلاف شرع اقدس است تغییر و انحراف آن را رفع نماید و در محدوده قوانین اسلام به یاری مستضعفان بپردازند مبادا که بنام کوبیدن فئودالیسم و سرمایهداری تجاوز به احکام اسلام شود. یا به عنوان دفاع از احکام اسلام از فئودالها و سرمایهداران و مستکبرین حمایت شود. امام امت در سخنرانیهایی ناراحتی و رنج درونی خود را از اوضاع جاریه کشور شدیداً اظهار داشتند، فرد فرد مسؤولین باید سعی نمایند که از رنج درونی آن رهبر رئوف بکاهند نه اینکه خلافها و انحرافات را باستناد به اینکه امام تشکیلات حکومتی را تأیید نموده با اتخاذ سند از ولایت فقیه و مقام شامخ امام امت آنها را توجیه نمایند. مقام ولایت معظم له مبرا از آنست و ولایت فقیه حمایت از احکام اسلام و مقام نیابت انبیاء و ائمه معصومین نه تغییر و تبدیل آن.
باید بدانند که مقام ولایت فقیه از تخلفهای موجود از احکام اسلام بنام مصلحت اندیشی مبرا است و قلب امام امت از آنها پاک و بیزار است.
در حدیث آمده است که کسی خدمت امام صادق(ع) عرض کرد عدهای از مردم میگویند چون برنج در زمان یا نزد پیغمبر(ص) نبوده است از قرار دادن زکاه در آن خودداری کرده است.
حضرت خشمگین شد و فرمود دروغ میگویند مگر ذرت نبوده پس چرا زکاه در آن قرار داده نشده است هر کس میخواهد ایمان بیاورد و هر کس میخواهد کفر ورزد. آقایان محترم انقلاب ما اسلامیاست باید برای مسائل و مشکلات راه حلهای اسلامی پیدا کرد اگر بنا باشد که همین اصلاحات ارضی شاهی آمریکایی را با دستکاری مختصری که بشکل اسلامیهم درآورده شود تصویب و پیاده کرد و هر کجای آن خراب شد به گردن فقیه و ولایت او انداخت این همان مبارزه با ربا و رباخواری میشود که اسم بهره را از اسناد و مدارک حذف کرده و بجای آن کلمه کارمزد را گذاشت ناگهان اجاره را بطور مطلق و عموم بر خلاف اصل مسلّم «و لا تکونوا اموالکم بینکم بالباطل الاّ ان تکون تجاره عن تراض منکم» صدی بیست تنزل داد و با شناسائی خانههای خالی مشکل مسکن را حل کرد و بطور اکراه و اجبار چه از نظر اصل فروش و واگذاری و چه از نظر قیمت و مال الاجاره بدیگران واگذار نمود این همان راه حلهای شاهنشاهی از قبیل قانون میلیسپو است که در رژیم منحط گذشته پیگیری شد و روز بروز بر مشکلات مردم افزود اینها و امثال آن تلویحاً اعترافی است تلخ به اینکه اسلام نتوانسته و نمیتواند مشکلات را حل کرده و یک تز اقتصادی مترقی و جامع الاطراف چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی ارائه دهد اصل اقتصادی مسلم و مورد قبول (دولت نمیتواند مدیر خوبی باشد) زیر پا گذاشته شود و به اسم یک گام انقلابی و با تأیید سود ویژه شاهنشاهی انقلاب سفید و امثال آن خط بطلان روی احکام اقتصادی اسلام کشیده شود.
شاه خائن به دستور ارباب جهانخوارش کشاورزی ایران را به تباهی کشاند و ملت ما را با وابسته کردن به امپریالیسم آمریکا به زیر سلطه این ابر قدرت سفاک در آورد اکنون که ملت بپا خاسته میخواهد مواد غذایی خودش را خود تهیه کند و به قطع کامل سلطه آمریکا برسد ارگانهای غیر مسؤول به تحریک ایادی و عوامل بیگانه که در آنها رخنه کردهاند چاههای آب را مهر و موم کرده و مانع آبیاری میشوند درختهای باغات را کنده و زراعت را برگردانده زمینها و حتی لولههای آبرسانی به زراعات را خراب کرده و به اتهام سرمایهداری و فئودالیته امنیت را سلب کرده و رغبت به احیاء زمینهای موات و به زیر کشت بردن آنها را از دلها ریشهکن میسازند و همچون زمان شاه مخلوع کشاورزی ما را که در این دو سال به امر امامت امت تا مرز خودکفایی نضج گرفته است یکباره به نابودی کشانده و راه تسلط دشمن را بر ما هموار کنند.
آقایان محترم از این هرج و مرج و تخریب و ناامنی که ضرر و خطرش برای انقلاب از سوزاندن خانهها بمراتب بیشتر است با ترتیبی اسلامی و تصویب قوانین الهی جلوگیری فرمائید.
در بسیاری از سخنرانیها ناراحتی و رنج درونی امام به ظهور رسید و بر خلاف انتظار، ارگانهای انقلابی اقدامیدر تصفیه عناصر مخرب خود ننمودند بلکه بیش از پیش به آن مسائل ادامه داده میشود همانطور که میدانید و خبرش هم بشما رسیده است در سطح کشور به بهانه دو قانون مصوب شورای انقلاب (که بنظر ما بر خلاف موازین شرعی و فقه شیعه است و به هیچ نحو هم قابل تطبیق نیست فقهاء و مراجع عظام بویژه رهبر انقلاب در رسالهها و همچنین فقهاء گذشته در کتب فقهی در زمان غیبت صغری و کبری در ابواب مختلف فقه مالکیت شخصی را در مورد زمین و غیره مسلم دانستهاند) چه هرج و مرج خطرناکی بوجود آمده است این مطلب بیش از این احتیاج به توجیه ندارد.
۲ـ همانطور که گفته میشود در حدود دهها میلیون هکتار زمین موات قابل احیاء در این کشور وجود دارد که با در اختیار گذاشتن آنها و سایر امکانات بی نیازی ملت ما از بیگانگان و حتی صادر کردن چند برابر مصرف داخلی به خارج امکانپذیر خواهد بود و ابداً نیازی به گرفتن و یا خریدن زمینهای دیگران و در نتیجه جلوی تولید جدید و احیاء زمینهای موات را گرفتن نیست دستهائی مرئی و نامرئی در بوجود آوردن این وضع خطرناک که انقلاب را به سستی و بی آبروئی میکشد احساس میشود.
آقایان عزیز زمین (بر خلاف شرق زدهها) به تملک غیر از کسی که روی آن کار میکند هم در میآید همان جمله معروف فقهاء که این آقایان به آن تمسک میکنند: «الزرع للزارع و لوکان غاصباً» خود دلالت بر این دارد که زمین غصب شده ملک غیر زارع است و زارع آن را غصب کرده است.
چقدر جای تعجب و ناراحتی است که با این فقه روشن و فقهای عالیمقام چنین نظرهایی در کشور اسلامی ابراز شود و اسلام شناسان واقعی را با هوچیگری و استفاده از رسانههای گروهی متعلق به اسلام و مسلمین و تهمت و افتراء به انگ حمایت از فئودالیته بایکوت کنند. اسفناکتر آنکه پای اسلام هم گذاشته شود.
شما زمینهای موات و امکانات را در اختیار محرومین و کشاورزان قرار بدهید زمینهای دولتی و آنها که بحق استرداد شده و خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامیاز حلقوم غارتگران شاه و دستیارانش بیرون کشیده شده در اختیار نیازمندان بگذارید قطعاً نیاز چه از نظر مسکن و چه از نظر کشاورزی مرتفع خواهد شد از کسی نهراسید امیرالمؤمنین فرمود اگر ساکت بمانم میگویند علی میترسد و اگر حرف بزنم میگویند علی جاه طلب و ریاست خواه است والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته.
میرزا مسلم ملکوتی، حسین راستی کاشانی، احمد آذری قمی، سید جعفر کریمی، سید حسن طاهری، مهدی الحسینی الروحانی، عباس محفوظی، سید محمد ابطحی، جلال طاهر شمس گلپایگانی، ابوطالب تجلیل تبریزی، محمدعلی شرعی، علی احمدی
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم