خبرروز ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

آیت‌الله جنتی: عشق به سیدالشهدا (علیه السلام) محور وحدت عدالتخواهان جهان خواهد شد

 

وزیر امور خارجه در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نه رفتار غیرسازنده آمریکا را می‌پذیریم و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهیم کرد

 

آیت الله خاتمی: احساس خطر نکردن از نفوذی‌ها ساده لوحی است

 

آیت الله حسینی خراسانی: افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون، دستاورد بزرگ دولت سیزدهم است

 

رئیس قوه ‌قضائیه: کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند

 

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** فایزر و جانسون اند جانسون وارد می‌شوند

 

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: برای واکسن مدرنا فعلا برنامه‌ای نداریم ولی واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون مجوز مصرف اضطراری ایران را گرفته‌اند و اگر طرف خارجی به وعده‌هایش عمل کند واردات آنها را خواهیم داشت. محمدی تأکید کرد: از آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی واردات واکسن نخواهیم داشت و واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون را از بلژیک و احتمالا آلمان تهیه خواهیم کرد.

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** نشست دوم منطقه‌ای در نیویورک

 

دیروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک کشورهای منطقه نشستی چندجانبه برگزار کردند. این نشست به ریاست وزیر خارجه عراق و در محل اقامتگاه سفیر عراق برگزار شد و وزیران امور خارجه و نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان سعودی، ترکیه، کویت، مصر، قطر و فرانسه، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در آن حضور داشتند. این دومین نشست رسمی پس از کنفرانس یک‌روزه بغداد بود که نمایندگان ایران و عربستان در آن حضور داشتند و مورد توجه رسانه‌های خارجی نیز قرار گرفت.

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** عشق به سیدالشهدا (علیه السلام) محور وحدت عدالتخواهان جهان خواهد شد

 

دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با تبریک آغاز هفته دفاع مقدس گفت: همه باید قدر ۸ سال دفاع مقدس که به رهبری امام خمینی(ره) انجام شد را بدانیم. آیت‌الله جنتی با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای دنیا در جنگ ۸ ساله، با صدام علیه ایران متحد بودند ولی شکست خوردند، خاطرنشان کرد: خدا به برکت مجاهدت‌های رزمندگان و مردم و راهبری‌های امام خمینی نگذاشت دشمنان ما پیروز شوند که باید برای چنین الطافی الهی همواره شاکر باشیم. دبیر شورای نگهبان همچنین ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی، این راهپیمایی بزرگ را تجلی حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی آزادگان جهان خواند و افزود: عشق به امام حسین‌ علیه‌السلام خاموش نشدنی است و ملیت و زبان نمی‌شناسد و این عشق محور وحدت امت اسلامی و همه عدالتخواهان سراسر عالم خواهد شد. وی از مسئولان دولتی و ستاد اربعین خواست تا زمینه تسهیل سفر زوار اربعین حسینی و برپایی هرچه باشکوه‌تر راهپیمایی اربعین را فراهم کنند.

 

** رژه دریایی باشکوه بسیجیان در آب‌های خلیج فارس

 

به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس ۶۵۰ فروند شناور از ناوگروه‌های بسیج دریایی هرمزگان، اقتدار ایران اسلامی را در آب‌های نیلگون خلیج فارس به نمایش گذاشتند. فرمانده نیروی دریایی سپاه طی سخنانی در این مراسم به حضور ۵۸۸ ناوگروه بسیج دریایی در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون بیش از ۱۵ هزار شناور در قالب بسیج دریایی ساماندهی و ۳۹ هزار و ۵۰۰ بسیجی نیز به سازمان بسیج مستضعفان دریا افزوده شده‌اند. سردار تنگسیری گفت: در پاسخ به سؤال دشمن که بسیج دریایی چیست می‌گویم، بسیج دریایی نیروی مقتدری است که پوزه دشمن را در هشت سال دفاع مقدس به زمین زد.

 

** ورود چهارمین کاروان حامل سوخت ایران به لبنان

 

چهارمین کاروان‌تانکر‌های حامل نفت کوره ایران پس از عبور از سوریه وارد لبنان شد. این‌تانکر‌ها در بندر بانیاس سوریه بارگیری شده‌اند. در همین حال توزیع سه کاروان قبلی‌تانکر‌ها که طی یک هفته گذشته از سوریه وارد لبنان شده‌اند آغاز شده است تا از شدت بحران سوخت در لبنان بکاهد.

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** جریان مدیریت کشور را جوان کنیم

 

رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت گفت: باید سطح سنی مدیران را پایین بیاوریم. هر چه از جوان‌ترها استفاده شود و به آنها میدان داده شود، مناسب‌تر است. دوستان گاهی به همسن و سال‌ها و رفقای خود و کسانی که مدتی با آنها کار کرده‌اند، بیشتر اعتماد دارند، اما باید نگاه را به سطحی آورد که افراد ولو ممکن است همکلاس، همراه و همکار ما نبوده باشند، اما در یک سطح قابل‌ قبولی هستند و جوان هم هستند، پس می‌شود به آنها اعتماد و با آنها همکاری کرد. این نگاه، نگاه رهبر معظم انقلاب هم هست، دوستان هم توجه کنند که ان‌شاءالله عملاً جریان مدیریت را در کشور جوان کنیم. ضمن اینکه ممکن است کسانی باشند که اینها بتوانند آینده کشور را در بخش‌های مختلف با تجربیاتی که دارند، اداره کنند. آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید بر ضرورت بازگشایی مدارس تأکید کرد و با اشاره به ضرورت رسیدگی و حل مشکلات فرهنگیان، به سازمان برنامه و بودجه دستور داد پرداخت مطالبات معوقه از جمله حق‌الزحمه معلمان را در دستور کار قرار دهد.

 

** نه رفتار غیرسازنده آمریکا را می‌پذیریم و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهیم کرد

 

وزیر امور خارجه  کشورمان در ادامه حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل در برنامه‌ای فشرده با جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای آلمان، اتریش، سوئیس، کرواسی، اسپانیا، ونزوئلا و عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با جوزپ بورل با تأکید بر این امر که دولت رئیسی در چهارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، گفت: ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکرات هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. وی در عین حال تأکید کرد: ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیرسازنده امریکا را می‌پذیرد و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

او تأکید کرد: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی‌آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که امریکایی‌ها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی‌عملی خود پایان دهند.

 

** اشراف ایران بر افغانستان بی نظیر است

 

سرتیپ دوم شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه امریکایی‌ها هیچ توانایی برای پیروزی در جنگ با طالبان نداشتند، به همین خاطر از افغانستان خارج شدند، اظهارکرد: برخی گفته‌اند جمهوری اسلامی به هیچ‌وجه فکر نمی‌کرده چه اتفاقی در افغانستان می‌افتد، درحالی که اشرافی که ایران در ۲۰ سال گذشته بر افغانستان داشته بی‌نظیر است.

 

* جمهوری‌اسلامی ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** آماده همکاری برای استفاده بیشتر از کانال مالی سوئیس برای تامین کالاهای موردنظر ایران هستیم

 

وزیر امور خارجه سوییس در ملاقات با امیرعبداللهیان ضمن مرور نتایج سفر قبلی خود به تهران، گفت: ما برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. در همین راستا و طی ماههای آینده دیدارهای مهمی میان همکاران ما در حوزه‌های مختلف درحال تنظیم است. ایگنازیو کاسیس با تاکید بر آمادگی برن برای گسترش همه‌جانبه روابط، اظهار کرد: سوئیس مهیای هر نوع همکاری لازم برای استفاده بهتر و بیشتر از کانال مالی سوئیس برای تامین کالاهای موردنظر ایران است.

 

** بازنگری در معافیت ایران از تحریم فروش سوخت به افغانستان

 

آمریکا در حال بازنگری در معافیت فروش سوخت ایران به افغانستان از تحریم‌هاست. یک مقام وزارت خارجه آمریکا ‌گفته: دولت بایدن فعالانه در حال بازبینی معافیت وضع شده در سال ۱۳۹۷ است که به دولت افغانستان امکان خرید سوخت از ایران را می‌داد.

 

** دیدار وزرای خارجه آمریکا و فرانسه لغو شد

 

در ادامه تنش‌های اخیر میان واشنگتن و پاریس بر سر پیمان آکوس، نشستی که قرار بود دیروز با حضور وزرای خارجه آمریکا و فرانسه و سایر کشورها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود، لغو شد. دیدار مذکور یکی از سه گردهمایی برنامه‌ریزی شده‌ای بود که در آن قرار بود «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه پس از تنش دیپلماتیک اخیر بین پاریس و واشنگتن بر سر قرارداد تسلیحاتی ساخت زیر دریایی برای استرالیا، با یکدیگر گفتگو کنند.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند

 

رئیس قوه ‌قضائیه در دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران با بیان اینکه این نهاد آماده است تا سازوکار لازم را برای نحوه همکاری خانواده‌های شهدا و ایثارگران با دستگاه قضا و راهکارهای حل مشکلات این خانواده‌ها طراحی و دستورالعملی را نیز در این باره تدوین کند، ابراز امیدواری کرد با همکاری مردم و قوه قضائیه، یک گام جهشی و انقلابی و متفاوت از گذشته در این زمینه برداشته شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای همچنین با اشاره به بحث حقوق زنان در جامعه، گفت: امروز کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند که جایگاه زنان را تنزل داده و کم‌ارزش می‌کنند و بعد با اسامی مختلف و از تریبون‌های گوناگون مدعی دفاع از حقوق زنان می‌شوند.

 

** نیروی‌هوایی ارتش موشک کروز زمینی را هواپایه کرد

 

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم معارفه و تکریم فرماندهان جدید و سابق نهاجا طی سخنانی، با بیان اینکه در نهاجا بر روی علم، دانش و تخصص این نیروها کار کرده‌ایم و رشد خوبی را در این عرصه داشته‌ایم، گفت: در حوزه ارتقای توان دفاعی به موشک و بمب‌های نقطه‌زن دست پیدا کرده‌ایم؛ همچنین با اقداماتی که صورت داده‌ایم هواپیما را با کمترین ساعت پرواز به بیشترین بهره‌وری رسانده‌ایم. امیر نصیرزاده گفت: نیروی هوایی امروز توانسته موشک کروز زمینی را هواپایه کند که امیدوارم در آینده شاهد شلیک آن در نیروی هوایی باشیم.

 

** رأی منفی شورای نگهبان به مصوبه خودرویی مجلس

 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو که چند بار در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود، بررسی شد. اعضای شورا نسبت به مصوبه در یکی، دو مورد ابهاماتی داشتند و از مجلس خواسته شد موضوع مقداری دقیق‌تر و شفاف‌تر شود. طحان‌نظیف افزود: البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که در مجمع مستقر است، طی نامه‌ای مواردی را با عنوان مغایرت با سیاست‌ها اعلام کرده که ما بر اساس مقررات موظفیم این موارد را به مجلس اعلام کنیم.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** شکست امریکا در منطقه ما را در میدان مرکزی یک جبهه وسیع قرار داد

 

فرمانده کل سپاه در مراسم «یاد‌ها و نام‌ها» با بیان اینکه ما باید اولین گام‌ها را مستحکم برمی‌داشتیم، گفت: دفاع مقدس این ظرفیت و استعداد را برای جوانان ایرانی فراهم کرد که بدانند دشمنان بزرگ شکست پذیرند. پس عاشورا دفاع مقدس را آفرید و دفاع مقدس یک مقاومت جاری را آفریده است. سردار سلامی با بیان اینکه دشمن بین دو شر مخیر مانده است گفت: انقلاب اینگونه دشمن را مدیریت کرده است که دشمن اگر بماند هزینه می‌دهد و اگر برود فرار کرده است. وی تصریح کرد: امریکایی‌ها حتی در تاکتیک هم شکست خورده‌اند. حالا ما در میدان مرکزی یک جبهه وسیع هستیم و بی‌واهمه از هیچ ارعاب و تهدید راهمان را پیش می‌بریم و به اراده الهی بر مشکلات غلبه می‌کنیم.

 

** توانمندی پاسخ به هر تهدیدی را داریم

 

فرمانده کل ارتش در مراسم تکریم و معارفه فرماندهان پیشین و جدید نیروی هوایی انتظارات مقام معظم رهبری از نیروی هوایی را بسیار بالا دانست و گفت: مقام معظم رهبری ظرفیت‌های عظیم را در نیروی هوایی و کارکنان این نیرو به خوبی می‌بینند و به دلیل همین ظرفیت‌های عظیم است که نگاه ویژه‌ای به نیروی هوایی دارند. سرلشکر موسوی با اشاره به آمادگی نیرو‌های مسلح برای پاسخ به هر تهدید احتمالی گفت: با توجه به توانمندی‌هایی که در نیرو‌های مسلح داریم، هر تهدیدی را که علیه منافع و آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد با تمام توان پاسخ خواهیم داد.

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** اعلام آمادگی ژاپن برای حمایت از مهاجران افغان مقیم ایران

 

سفیر ژاپن در ایران طی سفری به قم و دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی واحد قم از آمادگی این کشور برای حمایت از اتباع خارجی و مهاجران افغان مقیم ایران خبر داد. کازوتوشی آیکاوا گفت: با توجه به اتفاقات افغانستان و وضعیت معیشتی مهاجران افغانستانی ژاپن حاضر است از این افراد حمایت کند. وی حمایت و توانمندسازی اتباع افغانستانی را زمینه همکاری مناسبی با جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی خدمات خوبی در قم انجام داده است و همکاری با جهاد دانشگاهی برای حمایت از اتباع افغانستان می‌تواند موثر باشد.

 

** حذف کمک نظامی به رژیم صهیونیستی از لایحه بودجه آمریکا

 

قانونگذاران دموکرات آمریکا به دنبال اعتراض لیبرال‌های مجلس نمایندگان، اعتبار نظامی یک میلیارد دلاری برای رژیم صهیونیستی را از لایحه بودجه دولت آمریکا حذف کردند، اما رهبران حزبی قول دادند این مسئله را دوباره مطرح کنند. برخی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا با بندی در لایحه بودجه به منظور تامین بودجه مازاد برای اینکه رژیم صهیونیستی بتواند سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» را مجددا شارژ کند، مخالفت کردند. شرکت آمریکایی ریتون بسیاری از قطعات گنبد آهنین را تولید می‌کند. اقدام قانونگذاران دموکرات کنگره آمریکا در حذف این بودجه به منظور تامین اعتبار دولت فدرال آمریکا در دو ماه آینده بود.

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** از پا درآوردن دو تن از فرماندهان عملیات ترور فرودگاه بغداد

 

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که محور مقاومت در ماه‌های اخیر طی حمله‌ای دو تن از فرماندهان آمریکایی و اسرائیلی را که در عملیات ترور شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نقش داشته‌اند، از پا درآورده است. این دو افسر ارشد – جیمز سی.ویلیس فرمانده گردان هوایی ۲۱۰ اسب سرخ و شارون اسمان فرمانده تیپ پیاده ارتش اسرائیل- طی عملیاتی نظامی در اربیل، در شمال عراق کشته شده‌اند. پیشتر مقامات آمریکایی و منابع رژیم صهیونیستی مدعی شده بودند که این دو در رخدادهایی غیر نظامی جان خود را از دست داده‌اند.

 

** گذشت ریاست جمهوری از شکایات علیه رسانه ها

 

رئیس‌ دفتر امور دعاوی و قراردادهای معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب تهران از شکایات این معاونت علیه رسانه‌ها اعلام گذشت کرد. پیش از این نیز با شروع کار دولت سیزدهم، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری از اعلام گذشت از شکایات مطرح شده از رسانه‌ها خبر داده بود.

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** ورود ۴/۸ میلیون تن کالاهای اساسی به بندر امام خمینی

 

رئیس اداره کالای اساسی و فله بندر امام خمینی گفت: طی نیمه نخست امسال ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی با ۱۵۰ فروند کشتی وارد بندر امام خمینی شده است. حسین زاده گفت: این مقدار رشد ۲۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** دیوان محاسبات رکن رکین نظارت‌های مجلس است

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم آیین رونمایی از گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ در دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه قرار است هر دو ماه یک‌بار گزارش اولیه از نظارت بر بودجه نیز ارائه شود، عنوان کرد: دیوان محاسبات کشور و گزارش‌های آن نیز رکن رکین نظارت‌های مجلس است. قالیباف تأکید کرد: زمانی که بودجه می‌نویسیم برای زندگی مردم در شهرها و روستاها و همچنین دولت تصمیم‌گیری می‌کنیم و همگی تحت تأثیر سیاست‌های پولی و مالی ما قرار می‌گیرند. وی افزود: واقعیت تلخ این است که وقتی کسری بودجه داریم در حقیقت این به‌معنای دست در جیب مردم کردن است  و در این شرایط در حالی حقوق‌ها را افزایش می‌دهیم که قدرت خرید مردم پایین آمده است.

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** پیگیری جدی برخورد نامناسب مرزبانی گرجستان

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به شکایات و گلایه‌های دریافتی از ایرانیان مقیم گرجستان درخصوص برخوردهای نامناسب و تبعیض‌آمیز نیروهای مرزبانی این کشور در اعمال محدودیت و ممنوعیت و تبعیض ورود به آن کشور اظهار داشت: موضوع به صورت جدی توسط سفارت ایران در تفلیس و همچنین در تهران با سفارت کشور مذکور در دست پیگیری است. خطیب‌زاده تصریح کرد: طبیعی است اینگونه برخوردها به هیچوجه قابل قبول نیست و انتظار می‌رود مقامات گرجستان این مشکلات را در اسرع وقت حل و فصل نمایند.

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** آمادگی و توان هلی‌برن شبانه در اسرائیل را داریم

 

فرمانده هوانیروز ارتش اعلام کرد: آمادگی و توان هلی‌برن شبانه در اسرائیل را داریم. سرتیپ خلبان قربانی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی بداند اگر خدای نکرده دست از پا خطا کند، مطمئن باشد که ما شبانه روی سرشان خراب و در آنجا پیاده خواهیم شد و با تجهیزاتی که بحمدالله امروز در ارتش بهینه شده و ارتقا یافته‌اند، به صراحت می‌گویم خلبان‌های ما آنقدر شجاعت دارند که در دل نیمه شب بروند و مأموریت‌های شهادت‌طلبانه را علیه دشمن انجام بدهند؛ چه در اسرائیل و چه هر جایی که اسلام در خطر باشد.

 

** شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند خانه تکانی است

 

حجت الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دوجلسه برگزار شده در دوره جدید گفت: اعضا و ریاست محترم شورا بر این باورند شورا نیازمند خانه تکانی است؛ به این معنا که امام خمینی و رهبر معظم انقلاب مطالباتی را از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، اما وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فاصله دارد؛ علت این است که مصوبات شورا ابزارمند نشده‌اند.

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** امیدواریم گفتگوی‌ها با ایران به اعتمادسازی منجر شود

 

شاه سعودی ضمن اتهام‌پراکنی علیه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، گفت که ایران همسایه عربستان است و ریاض امیدوار است که گفت‌و‌گوهایش با این کشور به اعتمادسازی منجر شود. «سلمان بن عبدالعزیز» در جریان سخنرانی خود در سازمان ملل متحد مدعی شد: سیاست خارجی عربستان سعودی مبتنی بر حمایت از گفت‌و‌گو برای دستیابی به صلح است. وی با بیان اینکه «صلح گزینه راهبردی منطقه خاورمیانه است» ادعا کرد: «ابتکار صلحی که عربستان در یمن ارائه کرده است، پایان درگیری را تضمین می‌کند».

 

** امروز ۵ میلیون دُز واکسن وارد می شود

 

زبیب دستیار وزیر امور خارجه در صفحه توییتر خود نوشت : ‏‎«خبرخوبِ واکسن از ۱۰۰ میلیون دُز واکسن، تاکنون ۱۵ میلیون رسیده، هفته آینده هم حداقل ۱۶-۱۴ میلیون دُز می‌رسد. ‎تنوع واکسن در دستور است. تلاش برای واردات جهشی از هفته ۲ مِهر و دریافت هفتگی حدود ۱۵ میلیون است. برای حفظ جان و قدردانی از ‎مدافعان سلامت، ‎واکسن بزنید. »

 

** نقشه راهی برای حل مشکلات مالی ایران و روسیه تدوین شده است

 

در نشست هیات تجاری روسیه با اعضای اتاق مشترک ایران و روسیه، بر حل مشکل مبادلات مالی میان دو کشور و حل معضل صدور ویزا برای تجار ایرانی تاکید و اعلام شد: برای سه سال آینده نقشه راهی تنظیم شده و امیدواریم با اعمال این نقشه راه شاهد حل موانع مبادلات بین بانکی دو کشور باشیم. برای این نشست ۷ شرکت روسی در قالب هیاتی به ریاست سرگی میرونف رئیس مرکز حمایت از صادرات استان ساراتف روسیه به ایران آمدند. زمینه فعالیت این شرکت‌ها در حوزه‌های محصولات کشاورزی و صادرات غلات، سیستم‌های ایمنی حریق، تامین تجهیزات ورزشی در فضای باز، خدمات لجستیک اعم از حمل و نقل دریایی و ریلی و کانتینر است و قرار است ظرف سه روز حضور آنها در ایران و دیدار با شرکت‌های ایرانی زمینه انعقاد قراردادهای دو جانبه و صادرات و واردات کالا فراهم شود.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

** ۲۶‌هزار‌و‌۷۰۰‌ زندانی ‌در ‌مرخصی هستند

 

خدائیان سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:

ـ امروزه اگر در صنایع موشکی و نظامی و نانو و هسته‌ای و امثال آن پیشرفتی داریم، ناشی از اعتماد به نفسی است که جوانان در دفاع مقدس به دست آوردند.

ـ مرخصی زندانیان اختصاص به گروه خاصی ندارد. این طور نیست که افراد خاصی از مزایای بیشتری استفاده کنند یا مرخصی بیشتری به آنها داده باشیم.

ـ حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان ما در مرخصی هستند که وابستگی به فرد و افراد خاصی ندارند.

ـ فریدون، خانم نعمت‌زاده، رضوی و هاشمی الان در زندان هستند؛ مرخصی رفته بودند و بازگشته‌اند. بقایی در مرخصی استعلاجی است. آقای مشایی در مرخصی بودند و غیبت کردند.

ـ علت فوت متهم مفتاح خودرو رهنورد توسط پزشکی قانونی تا کنون اعلام نشده است.

ـ پرونده هایی در مورد رمزارزها در مراجع قضائی تشکیل شده است که مهم‌ترین آنها پرونده «کریپتولند» است که در این پرونده ۸ بازداشتی داریم. این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته است و میزان مطالبات آنها ۲۰۰ میلیارد تومان است. اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آنها صورت گرفته است. بیش از ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین ۷ میلیون دلار از این شبکه کشف شده است.

 

 

*اخبارخبرگزاری ها وسایت های اینترنتی

 

**احساس خطر نکردن از نفوذی‌ها ساده لوحی است

 

 رسا/آیت الله خاتمی با اشاره به اهمیت مسأله نفوذ و تأکید ویژه قرآن کریم بر خطر آن گفت: رهبر معظم انقلاب طی سالیان اخیر مکرر بر خطر نفوذی‌ها تأکید کردند و آنچه در رابطه با این موضوع گفتنی است، اولا احساس خطر نفوذی‌ها است؛ احساس خطر نکردن از نفوذی‌ها ساده لوحی است و ساده لوحی در عرصه سیاسی بسیار خطرناک است. عضو جامعه مدرسین شناسایی شیوه‌های نفوذی‌ها و راه‌های نفوذ را جزء اولویت‌ها خواند و عنوان کرد: باید نفوذی‌ها را زیر نظر داشت و به هنگام خطر، باید قاطع وارد شد و ناکامشان کرد؛ باید بر روی نفوذ حساس باشیم و از این حساسیت نباید کاسته شود.وی همچنین خاطرنشان کرد: باید کوشش شود که نهادهای مقدسی مثل مرجعیت حریمش حفظ شود؛ هم نفوذی‌ها را باید تحت نظر داشت و هم این نهادهای مقدس که یکی از آنها مرجعیت است، حریم و حرمتشان حفظ شود.

 

**افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون، دستاورد بزرگ دولت سیزدهم است

 

رسا/ آیت الله حسینی خراسانی، دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در مدت کوتاه بعد از تشکیل کابینه را تسریع در واکسیناسیون مردم دانست و گفت: یکی از فعالیت های مطلوب دولت که سبب رضایتمندی مردم جامعه شد، سرعت بخشی در تزریق واکسن اقشار مختلف است که این عملکرد جای تقدیر و تشکر دارد.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه کشور ما در عرصه های گوناگون با مشکلات بسیاری مواجه است، گفت: حل مشکلات جامعه در یک بازه زمانی کوتاه ممکن نخواهد بود، اما امیدواریم با تلاش های شبانه روزی آیت الله رئیسی و هیأت دولت سیزدهم مشکلات کشور در عرصه های مختلف حل شود.وی همچنین ابراز داشت: ملت بزرگ ایران نشان داده که اگر اراده جدی مسؤولان وجود داشته باشد، خواهیم توانست مشکلات اقتصادی و معیشتی را به آسانی حل کنیم.

 

**اعلام آمادگی انگلیس برای بازپرداخت بدهی خود به ایران

 

تسنیم/ وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار با همتای ایرانی خود در نیویورک آمادگی کشورش را برای بازپرداخت بدهی خود به ایران ابراز داشت و وزیر امور خارجه کشورمان نیز «عمل به تعهدات» را تنها راه بازسازی روابط دو کشور عنوان کرد.

 

**آمریکا خواستار گنجاندن موضوعات منطقه‌ای در مذاکرات وین نیست

 

تسنیم/ یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد که دولت متبوعش در پی گنجاندن موضوعات منطقه‌ای در مذاکرات احیای برجام که دور بعدی آن قرار است ظرف چند هفته‌ آینده در وین آغاز شود، نیست.خبرنگار المانیتور در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت که یک مقام ارشد آمریکایی به وی گفته است: «قطعاً ما خواستار این نشده‌ایم که گفتگوهای منطقه‌ای به‌عنوان بخشی از مذاکرات ۱+۵ با ایران باشد.» این مقام آمریکایی در ادامه اظهار داشته است: «ما بر هیچ فرمت خاصی [در خصوص مذاکرات] اصرار نکرده‌ایم. چیزی که ما می‌خواهیم، برگزاری مجمعی برای بحث و تبادل نظر درباره امنیت منطقه‌ای است.»

 

**همه‌پرسی در بحرین باید برگزار شود

 

تسنیم/رهبر شیعیان بحرین خواستار برگزاری همه‌پرسی برای مشخص‌شدن وزن مخالفان رژیم آل‌خلیفه شد.آیت الله عیسی قاسم همچنین خواستار برگزاری همه‌پرسی در این کشور برای مشخص شدن وزن مخالفان حکومت شد.وی از رژیم آل‌خلیفه خواست که موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یا هر موضوع دیگر مورد اختلاف را مورد همه‌پرسی قرار دهد تا  مشخص گردد که مردم در یک وادی و حکومت در وادی دیگری است.وی افزود: دولتمردان بسیار می‌گویند گفت‌وگو تنها زیر سقف پارلمان ممکن است. اگر منظور پارلمانی دولتی همچون پارلمان فعلی است که به نظر شورای حکومتی وابسته است، پس این عین دیکتاتوری است.

 

** استقرار نظامیان آمریکا یی در بیروت

 

فارس/ رسانه‌ها از استفاده ناوگان پنجم دریایی آمریکا از یک پایگاه دریایی در شهر بندری بیروت در لبنان  خبر دادند. به نوشته وبگاه «نیروی دریایی آمریکا» یک فروند کشتی حمل و نقل سریع نیروی دریایی ایالات متحده روز دوشنبه وارد بندر بیروت شد تا در اولین ماموریت مشترک ایستگاه مشارکت مرکزی نیروی دریایی آمریکا (CPS) در لبنان حضور داشته باشد.«براد کوپر»، معاون ناوگان پنجم ایالات متحده در منطقه در این باره گفت: «این یک فرصت جدید برای نیروی دریایی ایالات متحده برای همکاری با همتایان لبنانی ماست.

 

**تحریم‌های ضد ایران باید برداشته شود

 

فارس/وزیر خارجه ترکیه در دیدار با امیرعبداللهیان با تأکید بر این‌که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی بر ضد ایران باید برداشته شود، از آمادگی خود برای سفر به تهران در اولین فرصت خبر داد.در حوزه دوجانبه طرفین توافق کردند کمیته راهبردی دو کشور قبل از اجلاس سران با سفر وزیر خارجه ترکیه برگزار شده و دستورکار نشست کمیته عالی تنظیم شود.همچنین دو طرف توافق کردند نشست سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار شود. وزیر امور خارجه که دوشنبه شب ۲۹ شهریور ماه در رأس هیأتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی وارد نیویورک شد در مدت دو روز حضورش با وزرای خارجه سوریه ،ترکیه،لوکزامبورگ، فنلاند، کرواسی، هند، سوریه، ونزوئلا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایرلند، بلاروس و … و همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به رایزنی پرداخت.

 

**زمان برای بازگشت به اجرای برجام نامحدود نیست

 

فارس/مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه آمریکا طی دیدار در نیویورک، ضمن تاکید بر اهمیت ازسرگیری مذاکرات وین، زمان باقیمانده برای بازگشت به برجام را محدود توصیف کردند.«آنتونی بلینکن» و «جوزپ بورل» درباره مسائل مهم مختلف از جمله نگرانی‌ها درخصوص ایران، توافق هسته‌ای و بحران افغانستان نیز صحبت کردند.

 

**ایران برای بازگشت به مذاکرات وین قصد بسیار واضحی دارد

 

فارس/«سایمون کاونی» وزیر خارجه ایرلند، تصمیم ایران برای بازگشت به گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای در وین را «بسیار واضح» توصیف کرد.کاونی بعد از دیدار با « امیر عبداللهیان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت او قصد بسیار واضح ایران برای بازگشت به مذاکرات وین را اعلام کرد.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی طی نشست خبری در این‌باره توضیح داد: «هرچند این اتفاق شاید در چند هفته آینده رخ ندهد زیرا دولت جدید ایران در حال نهایی کردن رویکرد خود در قبال مذاکرات است. اما او (امیرعبداللهیان) قطعا نیت کاملا روشن ایران برای بازگشت به آن مذاکرات را ابراز کرد».

 

**اعتراف تیم بنت به بی‌حاصلی نمایش‌های تبلیغاتی نتانیاهو ضد ایران در سازمان ملل

 

فارس/ تیم نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی گفته قصد ندارد در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ترفندهای نخست‌وزیر قبلی ضد ایران که نتیجه‌ای نداشتند استفاده کند.تیم «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی به بی‌حاصلی نمایش‌های تبلیغاتی نخست‌وزیر سابق این رژیم علیه ایران در سخنرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعتراف کرده است. بنیامین نتانیاهو ۱۰ بار در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل به نمایندگی از رژیم صهیونیستی سخنرانی کرده و هر بار با ارائه نمایش‌هایی تبلیغاتی که معمولاً به استیضاح گرفته می‌شد مدعی شده بود ایران تا مدت کوتاهی دیگر به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد.

 

**واشنگتن نگران حمله ایران به آمریکا است

 

مهر / رئیس مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا نسبت به افزایش تهدیدات علیه این کشور هشدار داد.در همین ارتباط، «کریستین ابی‌زید»، رئیس «مرکز ملی مبارزه با تروریسم»، در یک جلسه استماع «کمیته امنیت میهن و امور دولتی» سنای آمریکا به تهدیدات علیه این کشور از سوی ایران اشاره کرد.ابی‌زید در ادامه ادعاهای خود در نشست کنگره، نسبت به تلاش ایران و حزب الله لبنان برای حمله به آمریکا اعلام نگرانی کرد.به ادعای این مقام آمریکایی، ایران همچنان قصد دارد عملیات‌های تلافی جویانه علیه واشنگتن را دنبال کنند.این مقام امنیتی آمریکا همچنین نسبت به پیگری ها و اقدامات تهران برای ایجاد توانایی عملیاتی علیه مردم و سازمان‌های مستقر در آمریکا هشدار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *