التزام یک طرف به قرارداد در مقابل نقض طرف دیگر، هیچ توجیهی ندارد

آیت الله فقیهی در نوشتاری در پاسخ به برخی اظهارات در مورد نقض عهد به بررسی مسائل پیرامون آن پرداخت و با اشاره به آیه شریفه «و إما تخافنّ من قوم خیانه فانبذ إلیهم علی سواء إنّ الله لایحبّ الخائنین»گفت: بنای عقلا بر ترک قرارداد هنگام نقض طرف مقابل است و آیه شریفه نیز مطابق با آن است. با این وجود، تعجب است که برخی با کم توجهی به مبانی استنباط، با این آیه به  گونه دیگری مواجه شده و دلالت آن را زیر سوال برده اند و امر در آن را به خاطر وقوع پس از توهم حظر، دال بر اباحه دانسته اند.عضو جامعه مدرسین افزود:این مطلب نزد عقلا بسیار واضح است که اساسا عهد و پیمان یک امر دو طرفی یا چند طرفی است و همه طرفهای قرارداد باید به آن عمل کنند و در صورت نقض طرف مقابل، عهد و پیمان، دیگر معنایی ندارد و مشخص است که التزام یک طرف به قرارداد در مقابل نقض طرف دیگر،  هیچ توجیهی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب