آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی

تولد و دوران کودکی

سیّد محمّدرضا مدرّسی مصلّی (مدرّسی یزدی) در سال‌۱۳۳۴ هـ . ش در خانواده‌ی علم و سیادت که از دیرباز به هوش و علم و اجتهاد مشهور بودند دیده به جهان گشود. پدر و اجداد وی عموماً از علمای برجسته و مورد احترام و اعتماد بودند. پدرش‌آیه‌الله سید جواد مدرسی‌یزدی که‌ از علما و دانشمندان‌مشهور یزد  بود سالها‌ به‌خدمت‌به‌جامعه‌اسلامی‌و مردمان‌نستوه‌و فداکار دیار خود پرداخت. سیره‌علمی‌و عملی‌مرحوم ایت الله سید جواد مدرسی سر مشق‌جامعه‌اسلامی‌و مردمان‌و دین‌باوران‌بوده‌است‌. پدر آقا سید جواد، آیه‌الله سید احمد مدرسی‌ـ نیز از استادان‌مبرز حوزه‌علمیه‌به‌شمار می‌آمده‌است‌. خاندان‌مادری‌آیه‌الله محمد رضا مدرسی‌یزدی‌نیز از خانواده‌ای‌متدین‌ و روحانی‌به‌شمار می‌آیند. که‌اینها خود در شکل‌گیری‌شخصیت‌استاد مدرسی‌سهم‌بسزایی‌داشته‌است‌.

دوران‌تحصیل

وی دروس حوزوی را همزمان با دبیرستان شروع کرد و با فراگیری مقداری از دروس سطح نزد اساتید برجسته‌ی یزد به ویژه پدرش که از برجسته‌ترین اساتید علم و عمل بود جهت تکمیل تحصیلات خود راهی شهر مقدّس قم شد. در آن شهر علم و فضیلت، سال‌های متمادی از محضر اساتید‌بسیاری‌در علوم مختلف کسب فیض نمود؛ گرچه رشته‌ی تخصّصی و اصلی او فقه و اصول بود امّا علوم بسیار دیگری چون تفسیر، کلام، فلسفه‌ی اسلامی، عرفان نظری، فلسفه‌ی غرب، اقتصاد (خرد و کلان)، هیئت، کلّیات روانشناسی و جامعه‌شناسی را فرا گرفت و به تدریس این علوم پرداخت و تألیفات متعدّدی را که بعضی از آن‌ها به گفته‌ی برخی کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر است به جامعه‌ی علمی ارائه داد.

استادان‌

آیت الله مدرسی‌یزدی‌در سالهای‌تحصیل‌خود به‌محضر استادان‌بسیاری‌شرفیاب‌شد. او که‌غالب‌دروس‌دوره‌مقدمات‌و بخشی‌از دروس‌سطح‌را در محضر پدر خود فرا گرفته‌بود. پس‌از سال‌۱۳۵۱ که‌به‌قم‌آمد، مقداری‌از شرح‌لمعه‌را نزد آیه‌الله صلواتی‌و آیه‌الله سید ابوالفضل‌موسوی‌تبریزی‌آموخت‌و قسمتی‌از رسائل‌را نزد آیه‌الله میرمحمدی‌و مکاسب‌را عمدتاً نزد آیه‌الله ستوده‌و بیشتر کفایه‌را نزد آیه‌الله سبحانی‌فرا گرفت‌. او از اساتید متعدد دیگری‌نیز در این‌مقطع‌بهره‌برد. وی‌دروس‌هیئت‌و عرفان‌را نزد آیه‌الله حسن‌زاده‌آملی‌آموخت‌و در دروس‌فلسفه‌آیه‌الله شهید مطهری‌و نیز آیه‌الله جوادی‌آملی‌شرکت‌جست‌، در این‌زمینه‌نیز از اساتید دیگری‌بهره‌گرفت‌.
برای‌فراگیری‌دروس‌خارج‌فقه‌و اصول‌ابتدا مدتی‌در درس‌مرحوم‌آیت‌الله‌شیخ‌کاظم‌تبریزی‌حضور یافت‌و سالهای‌متمادی‌به‌دروس‌آیات‌عظام‌وحید خراسانی‌و تبریزی‌رفت‌؛ به‌طوری‌که‌این‌دو عالم‌فرزانه‌را می‌توان‌استادان‌اساسی‌او دانست‌. البته‌او از اساتید دیگری‌همچون‌مرحوم‌آیت‌الله‌حائری‌، مرحوم‌آیت‌الله‌میرزا هاشم‌آملی‌و حضرت‌آیت‌الله‌بهجت‌مدظله‌العالی‌از جنبه‌های‌گوناگون‌استفاده‌کرد.

فعالیت‌های‌علمی ـ فرهنگی

آیت الله سیّدمحمّدرضا مدرّسی فعالیت‌های‌بسیاری‌را در عرصه‌ی‌علم‌و فرهنگ‌به‌انجام‌رساند‌. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان انجام مصاحبه‌ها، شرکت و ارائه‌ی مقالات در همایش‌های ملّی و بین المللی در داخل و خارج دانست و نیز تألیف‌کتب‌و مقالات‌فراوان‌در عرصه‌های‌گوناگون‌علمی‌، که از ویژگی‌های‌این‌آثار، روزآمد بودن‌و ژرف‌نگری‌تحسین‌برانگیز آن‌ها می‌باشد‌. برخی‌از تألیفات وی که منتشر گردیده است به‌شرح ذیل‌می‌باشد:
۱. تشیّع در تسنّن (که به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو، اندونزیایی و سواحلی ترجمه شده است)؛
۲. مقدمه‌ای‌بر نظام‌مالیاتی‌و بودجه‌در اسلام‌؛
۳. زکات‌و خمس‌در اسلام‌؛
۴‌. مباحث‌تولید، توزیع‌و مصرف‌؛
۵. فلسفه‌ی‌اخلاق‌؛ (ترجمه به زبان اردو)
۶. مقالات‌فقهی‌: در نه مجلّد؛ (برخی به قلم وی و به زبان عربی است که به فارسی برگردانده شده است و بیشتر آن‌ها به صورت تقریرات دروس خارج می‌باشد)؛
۷. بحثٌ‌حولَ‌القِیمی‌و المثلی؛
۸. ولایت فقیه؛
۹. ذِکر، سرود هستی؛
۱۰. ادب، چهره‌ی خِرد؛
۱۱. دو فرمان برتر الهی (در باب فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر)؛
۱۲. دعا، هدیه‌ی آسمانی؛
۱۳. برمائده‌ی آسمانی؛
۱۴. اوج عرفان (شرح فرازهایی از مناجات شعبانیّه)؛
۱۵. شُکر، سرود آسمانی؛
۱۶. رساله‌ای در حکم مُفسد فی الارض (به زبان عربی ترجمه شده است)؛
۱۷. رساله فی الملکیه المعنویه؛
۱۸. فلسفه‌ی ارزش‌ها؛
۱۹. بررسی پیرامون سیستم دو نرخی کالاها و علل پیدایش و معایب آن و کیفیت راه حلّ مشکل؛
۲۰. اخلاق؛ (ارائه شده در کنفرانس بین المللی اخلاق پزشکی)؛
و مجلّداتی که در آستانه‌ی انتشار یا تدوین و تحقیق می‌باشد.

تدریس

او از سال‌های‌نخستین‌تحصیل‌، به‌امر تدریس‌نیز اهتمام‌ویژه‌ای‌داشت. تقریباً تمامی دروس مقدّمات و سطوح حوزه را تدریس نموده و در کنار آن به تدریس دروس فلسفه‌ی اسلامی، عرفان نظری، فلسفه‌ی تطبیقی، فلسفه‌ی اخلاق، علم اقتصاد (با تمرکز بر متون انگلیسی) و … مبادرت نموده است. وی از سال‌۱۳۷۲هـ . ش تدریس‌رسمی خارج‌فقه و اصول را آغاز کرد‌که‌هم‌اکنون دوره سوم درس خارج اصول ‌در حال انجام می‌باشد‌و درس خارج فقه،‌مباحث بسیاری از عبادات و معاملات را شامل شده است.
سیّدمحمدرضا مدرسی در راستای اهداف عالیه‌ی حوزه‌های علمیه و نظام مقدّس جمهوری اسلامی و تعلیم و تربیت فضلای گران‌قدر، مؤسسه علمی، پژوهشی، فرهنگی پرتو ثقلین را تأسیس نمود که در حال حاضر بیش از یک‌صد نفر از فضلا و طلاب محترم در سطح عالی حوزه (خارج فقه و اصول) در آن مؤسسه مشغول تحصیل و تحقیق علوم آل محمّد صلّی الله علیه و آله می‌باشند.

فعالیت‌های‌سیاسی

او همچون والد بزرگوارش در راه‌مبارزه با رژیم منحوس پهلوی و استقرار حکومت اسلامی،‌قدم‌های‌استواری‌برداشت‌. از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به امور ذیل اشاره کرد:
۱. عضویت در کمیته‌ی انقلاب اسلامی استان لرستان؛
۲. ناظر بر انتخابات دوره‌ی اوّل خبرگان رهبری در استان یزد؛
۳. حضور در جبهه‌های دفاع مقدّس؛
۴. مشارکت فعّال در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه برای بازسازی علوم انسانی؛
۵. عضویت در هیأت امنای بنیاد نخبگان؛
۶. عضو محترم جامعه‌ی مدرّسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم؛
۷. عضو فقهای محترم شورای نگهبان قانون اساسی