یک نکته از این معنا

سلسله گفتارهای حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی  (۳)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

 هر عملی که انجام می گیرد از دو حال خارج نیست: یا عبادی است یا توصلی. عمل عبادی (عبادت) مانند نماز، روزه، حج و …. که متقوّم به قصد امر است، باید مضاف به الله تعالی بوده و توأم با نیّت اخلاص باشد  و بدون نیّت امر خدا باطل و بی اثر است. اما عمل توصلی (معاملی) مانند ازدواج، طاهرکردن بدن و لباس ، ذبح گوسفند و یا نحر شتر با شرایطی که در طهارت وحلیت آنها مؤثر است؛ هر چند ممکن است واجب و رعایت آن شرایط لازم باشد، امّا صحت و درستی آن عمل متوقف بر نیت و قصد اخلاص و قربت نیست؛ گرچه نیت وقصد قربت در انجام آنها اجر و ثواب در پی دارد.

حال با توجه به مطلب یاد شده (شرط بودن نیت و قصد قربت در انجام اعمال عبادی)؛ ریا که به معنای انجام عمل برای غیر خدا و برای خودنمایی وخوشایندی دیگران است، عبادت را باطل می کند و حتی موجب گناه و فسق شخص می گردد و باید توبه و استغفار کند. بنابراین نماز و روزه و حج ریایی باطل است و باید اعاده گردند و آن شخص هم باید بابت عبادت ریاکارانه استغفار نماید. پس هر عمل ریایی _ عبادت باشد یا غیر عبادت _ حداقل فاقد ثواب است.

بنابراین برپایی مراسم عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ، هزینه کردن مال ، وقت گذاشتن و صرف عمر ، تلاش برای اداره مجالس ، خدمت به عزاداران و شرکت کنندگان، نوحه خوانی، مرثیه سرایی، سینه زنی، گریستن، گریاندن ، حالت گریه داشتن و نیز زیارت قبر مطهر آن عزیز خود یک عبادت و از اعظم قربات و افضل طاعات است، باید برای خدا و به قصد قربت باشد و اگر خدایی ناکرده ریایی باشد، نه تنها هیچ ثوابی ندارد، که موجب دوری از اهل بیت علیهم السلام می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب