خبرروز ۱۳۹۹/۰۳/۲۱

  • روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست: ایران برترین قدرت پهپادی خاورمیانه است
  • بانک جهانی: اقتصاد آمریکا در بدترین وضعیت ۷۴ سال اخیر است
  • آیت‌الله نمازی: ترامپ عامل فروپاشی امپریالسیم غرب خواهد بود

·       واکنش آیت‌الله غروی به سخنان عجیب درباره «مجردها»

  • آیت‌الله اعرافی: نظام روحانیت در معرض دسیسه‌ها و آسیب‌های بیرونی قرار گرفته است

* جام جم ۹۹/۰۳/۲۱

** تظاهرات در تل‌آویو علیه الحاق کرانه باختری

جام جم/ در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد طرح الحاق کرانه باختری را کمتر از یک ماه دیگر به پارلمان این کشور ارائه کند، هزاران نفر از منتقدان این اقدام، در خیابان‌های تل‌آویو تظاهرات کردند. در این تظاهرات، معترضان تاکید کردند الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، منجر به تشدید بحران‌های بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی و افزایش سطح تنش در سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

* همشهری ۹۹/۰۳/۲۱

** آمادگی ایران برای مذاکره درباره هواپیمای اوکراینی

همشهری/ معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران به منظور حل و فصل هر چه سریع‌تر موضوع جعبه‌های سیاه سقوط هواپیمای اوکراینی، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان و سایر مسائل مربوط به این رویداد دلخراش، آماده انجام مذاکره با طرف اوکراینی است.

محسن بهاروند و سرگئی بوردیلیاک سفیر اوکراین در دیداری موضوع سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در اواخر سال گذشته در تهران و آخرین تحولات مربوط به آن را از ابعاد مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

**  پیام رئیس مجلس کوبا برای قالیباف

هشمهری/ «استبان لازو هرناندز» رئیس مجمع ملی قدرت مردمی کوبا با صدور پیامی به مناسبت انتخابات محمدباقر قالیباف به ریاست مجلس شورای اسلامی بر تقویت هر چه بیشتر پیوندهای دوستی و همبستگی میان ۲ مجلس تاکید کرد. وی نوشته است:‌ متعاقب اپیدمی عالم گیر که امروزه بشریت را تحت تاثیر قرار داده بر پشتیبانی و همبستگی خود با ملت، مجلس و دولت ایران در مقابله با شیوع بیماری خطرناک کووید-۱۹ تاکید می‌کنم. همچنین مخالفت قاطع خود با تحریم‌های دولت ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر اعلام می‌کنم. «یوسدادو کابیو» رئیس مجلس ملی موسسان ونزوئلا هم با تبریک به قالیباف، بار دیگر از حمایت ایران در ارسال محموله‌های بنزین و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سوخت به ونزوئلا قدردانی کرد و خواستار تحکیم پیوند مجلس ایران و مجلس ونزوئلا شد.

* کیهان ۹۹/۰۳/۲۱

** آنچه در آمریکا و اروپا شروع شده خاموش‌شدنی نیست

کیهان/ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ‌اشاره به تظاهرات اخیر آمریکا و کشته شدن یک فرد سیاه‌پوست توسط پلیس آمریکا گفت: آنچه در آمریکا و اروپا شروع شده، خاموش‌شدنی نیست. وی تصریح کرد: بسیاری این رویداد را یک رویداد نژادپرستانه می‌دانند ولی من چنین اعتقادی ندارم و مسئله فراتر از این است. آنچه در ماجرای جورج فلوید دیدیم، پای یک پاسبان بر روی گلوی یک نفر نیست. پای دولت‌های لیبرال بر گلوی مردم است. این حادثه یک رونمایی مجددی در همین چندماه گذشته از نظام‌های لیبرال‌دموکراسی و سرمایه‌داری است.

**  پل جدید مرزی سرخس بین ایران و ترکمنستان افتتاح شد

کیهان/ پل جدید مرزی سرخس بین ایران و ترکمنستان با حضور ویدئوکنفرانسی وزیرراه و شهرسازی ایران، وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان و استانداران خراسان رضوی و آخال به بهره‌برداری رسید. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: می‌توانیم از این دستاورد در مسیر تقویت همکاری‌های تجاری، بازرگانی و گشودن افق‌های جدید توسعه دو کشور بهره‌برداری کنیم.

**  اقتصاد آمریکا در بدترین وضعیت ۷۴ سال اخیر است

کیهان/ بانک جهانی پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از زمان جنگ جهانی دوم برسد. بانک جهانی با‌ اشاره به اینکه آمریکا اصلی‌ترین کانون درگیر با کرونا در سطح جهان است رشد اقتصادی امسال آمریکا را منفی ۱/۶ درصد پیش‌بینی کرده که ۹/۰ درصد کمتر از متوسط رشد اقتصادی جهانی خواهد بود. آخرین بار چنین رشد منفی بزرگی در سال ۱۹۴۶ یعنی سال پس از پایان جنگ جهانی دوم رقم خورده بود که رشد اقتصادی آمریکا به منفی ۶/۱۱ درصد رسید.

**  دستیابی ایران به دانش طراحی قطعات هواپیماهای بوئینگ و ایرباس

کیهان/ معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت‌های بوئینگ و ایرباس قطعات یدکی هواپیماهای ایرانی را تعمیر نمی‌کنند، گفت: به توان طراحی این قطعات دست یافته‌ایم و می‌توانیم این قطعات را به‌خوبی، با شناسنامه و حساب‌شده بسازیم. علی عابدزاده با‌ اشاره به فشارهای سنگین آمریکا درباره محدود کردن ارائه اطلاعات فنی و عملیاتی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، گفت: با وجود این فشارها در بخش هوایی و در حوزه فنی و ساخت قطعات حرف برای گفتن داریم و در آینده‌ای نه چندان دور به انقلاب مهندسی و تکنیک در حوزه هوایی می‌رسیم.

**  اختلافات آمریکا و اروپا بر سر مسئله ایران صرفاً تاکتیکی است

کیهان/ برایان هوک، مسئول گروه ویژه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری تأکید کرد که اختلاف واشنگتن با دولت‌های اروپایی بر سر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نه یک اختلاف ذاتی و راهبردی، بلکه یک اختلاف تاکتیکی است. هوک با اعلام اینکه واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، اظهار داشت: ایران در این قضیه از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست. روسیه و چین می‌خواهند به ایران سلاح بفروشند و به همین دلیل تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، از نظر آنها گزینه مناسبی نیست.

* شرق ۹۹/۰۳/۲۱

** برگزاری هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱متهم کلان ارزی

شرق/ هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده ۱۸ جلدی تخلفات ارز‌های دولتی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

**  مذاکرات محرمانه عربستان و سوریه

شرق/ منابع مطلع تأکید کردند‌ نزدیک‌شدن دیدگاه‌های عربستان و سوریه در چارچوب مذاکرات جدی و تماس‌ها به دور از چشم رسانه‌ها ادامه دارد. منابع مطلع تأکید کردند عربستان و سوریه در حال بررسی مسائل مورد اختلاف، از جمله حضور ایران در سوریه، روابط سوریه با ترکیه و افتتاح سفارت عربستان در دمشق هستند.

* ایران ۹۹/۰۳/۲۱

** برای شکست کرونا همه کشورها باید با هم همکاری کنند

ایران/ رئیس جمهوری با تأکید بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با قرقیزستان گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا امروز زمینه بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور ایجاد کرده است که می‌توان در این چارچوب به توسعه و تعمیق همکاری‌ها اقدام کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهوری قرقیزستان گفت: با وجود محدودیت‌ها و فشارهای تحمیلی امریکا علیه ایران، خوشبختانه ما در مبارزه با ویروس کرونا موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و همچنین توانستیم به برخی کشورهای دوست خود از جمله قرقیزستان در مقابله با این بیماری کمک کنیم.

**  جمهوریخواهان به فکر رفع نژادپرستی در امریکا باشند

ایران/ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در واکنش به طرح نمایندگان جمهوریخواه کنگره برای ارائه یک بسته تحریمی جامع علیه ایران نوشت: «جمهوریخواهان کنگره امریکا به‌جای تهیه طرح جامع تحریم علیه ملت ایران به فکر تهیه طرحی برای رفع بی‌عدالتی و نژادپرستی ساختاری در امریکا و ایجاد آرامش و امنیت برای ملت این کشور باشند.»

* جوان ۹۹/۰۳/۲۱

**  ایران شکایت از رفتار غیرقانونی امریکا را به آژانس برد

جوان/ نماینده دائم کشورمان در وین با ارسال نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رفتار غیرقانونی و متخلفانه امریکا در قبال تعهدات بین‌المللی خود در حوزه همکاری‌های هسته‌ای و ایجاد ممانعت در این زمینه، این اقدامات را مغایر با مفاد مواد ۲ و ۳ اساسنامه آژانس، ماده ۴ معاهده عدم اشاعه، قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس، برجام، و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواند. کاظم غریب‌آبادی در این نامه ضمن اعلام اینکه ایران محق است تا اقدامات جبرانی را در قبال این شرایط اتخاذ نماید، از اعضای آژانس خواست به مسئولیت خود برای واکنش مناسب به این اقدامات غیرقانونی امریکا عمل نمایند. نماینده دائم کشورمان همچنین از مدیرکل آژانس خواست اینگونه اقدامات خلاف تعهدات امریکا را در گزارشات خود در رابطه با اجرای اسناد مرتبط آژانس، منعکس نماید.

* جمهوری اسلامی ۹۹/۰۳/۲۱

** حزب‌الله لبنان روز به روز قدرتمندتر می‌شود

جمهوری‌اسلامی/ روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی در مراسمی در سی و هشتمین سالروز جنگ ۱۳۶۱ لبنان گفت: ما دولت لبنان را مسئول هر گونه فعالیت «تروریستی» حزب‌‌الله علیه اهداف اسرائیلی می‌دانیم. حزب‌الله روز به روز قدرتمندتر می‌شود و به تجهیزات و سلاح پیشرفته برای آسیب زدن به اسرائیل دست می‌یابد اما ما عزم خود را جزم کرده‌ایم که عاملان «تروریسم و حامیانشان» را مورد هدف قرار دهیم. ریولین مدعی شد: اسرائیل با مردم لبنان جنگ و دشمنی ندارد اما حزب‌الله بخشی از لبنان و دولتش است. تا زمانی که این سازمان از مردم لبنان برای خدمت به منافع کشورهای خارجی استفاده می‌کند مسئولیتش بر عهده دولت لبنان است. وی افزود: ما با تهدیدات علیه شهروندانمان مقابله می‌کنیم.

**  ادعای حضور پ.ک.ک در ایران

جمهوری‌اسلامی/ وزیر کشور ترکیه مدعی حضور نیروهای «پ.ک.ک» در خاک ایران شد. سلیمان سویلو که برای بازدید از روند احداث دیوار مرزی با ایران به شهر «دوغوبایزید» در استان آغری رفته بود، اعلام کرد: «هم اکنون حدود صد تروریست پ.ک.ک در منطقه دامبات ماکو در شمال غربی ایران حضور دارند. این مسئولیت ایران است که آنجا را پاکسازی کند.»

* وطن امروز ۹۹/۰۳/۲۱

** استناد عضو حماس به فتوای آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

وطن امروز/ در پی انتشار ویدئویی توهین‌آمیز به همسر پیامبر در لبنان، صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در یک سخنرانی گفت: می‌دانیم چه کسی دنبال ایجاد فتنه‌های فرقه‌ای در لبنان است، زیرا تمام فتنه‌ها و جنگ‌های داخلی به سود اسرائیل است که از طریق هم‌پیمانان خود آنها را شعله‌ور می‌کند. وی تاکید کرد: آیت‌الله خامنه‌ای فتوایی دینی صادر کرده و توهین به همسران و صحابه پیامبر را حرام اعلام کرده است به همین دلیل در تمام ایران حتی یک روحانی نمی‌توانید پیدا کنید که به صحابه پیامبر توهین کند.

**  آمریکا نمی‌تواند ادعا کند عضو برجام است

وطن امروز/ «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با «وانگ یی»، وزیر خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد. وی پس از این دیدار در این باره که آیا با وزیر خارجه چین درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل صحبت کرده یا خیر، گفت: «ما بر این موضوع توافق داریم که تحریم در زمانی خاص و با جدول زمانی به‌خصوصی انجام شده است». بورل اضافه کرد: «آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شده و آنها در حال حاضر نمی‌توانند ادعا کنند هنوز عضوی از برجام بوده تا درباره این موضوع (تحریم تسلیحاتی) از (دیدگاه) توافق برجام به تعامل بپردازند. کاملا واضح است که آنها خارج شده‌اند».

**  استفاده از ظرفیت مردمی وجه تمایز ایران در مقابله با کرونا بود

وطن امروز/ سردار علیرضا جلالی، فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تصریح کرد: وجه تمایز کشور ایران با سایر کشورها در مواجهه با کرونا، استفاده از ظرفیت مردمی بود، آن هم در شرایطی که گرانی و بیکاری موج می‌زد.

**  هشدار وزیر اطلاعات به نمایندگان

وطن امروز/ احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: در نشست غیرعلنی روز گذشته، وزیر اطلاعات حضور یافت و عنوان کرد امروز تهدیدات مختلفی متوجه نمایندگان است که از طریق ایجاد دام‌های اقتصادی و اجتماعی برای وکلای ملت ظهور و بروز می‌یابد و نیازمند است نمایندگان در این زمینه به هوش باشند.

* جوان ۹۹/۰۳/۲۱

** تجربیات‌مان را به خودروسازان منتقل خواهیم کرد

جوان/ فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه تجربیات تحقیقاتی‌مان را به خودروسازان منتقل خواهیم کرد، تأکید کرد: در بحث افزایش کیفی، ارزان‌سازی، کاهش مصرف سوخت و بومی‌سازی قطعات باید اقدامات بیشتری صورت گیرد. سردار امیرعلی حاجی زاده در نشستی با سرپرست و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل صنایع خودروسازی کشور با بیان اینکه دشمنان ما با برنامه، صنعت خودروسازی کشور را تحریم کردند و ما تبعات آن را در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با دپوی خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌ها مشاهده کردیم، اظهار داشت: حرکت خوبی که در وزارت صمت و صنایع خودروسازی برای قطع وابستگی صورت گرفت موجب شد امروز این مشکل را نداشته باشیم.

* آفتاب یزد ۹۹/۰۳/۲۱

** توجه مردم نسبت به کرونا ۷۰ درصد کاهش یافته است

آفتاب یزد/ وزیر کشورگفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در بعضی مناطق، شهرها و مشاغل و حوزه‌های فعالیتی ما، مراعات مردم بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته که این برای آنان واقعا خطرناک است. «عبدالرضا رحمانی فضلی» ‌افزود: مردم باید درباره بیماری و ابراز نگرانی دوستان وزارت بهداشت در رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی اطلاع داشته باشند. چون نخستین رکن هر تصمیمی که در ستاد گرفته و اجرا می‌شود این است که بازفعالیت و بازگشایی‌ها باید با رعایت کامل پروتکل‌ها همراه باشد.

**  تحریم‌های آمریکا مانعی در برابر ارسال دارو به ایران

آفتاب یزد/ پایگاه تحلیلی المانیتور در گزارشی می‎گوید اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه کشتیرانی ایران مانعی دیگر در برابر واردات دارو به این کشور است. این پایگاه در مطلبی درباره اجرایی شدن این تحریم‌ها می‌نویسد: «در حالی که وزارت خزانه داری آمریکا معافیت رسمی را برای مراودات بشردوستانه با ایران حفظ می‌کند، اما این تحریم‌ها احتمالا مانعی دیگر در برابر توانایی تهران برای وارد کردن دارو خواهد بود.»

آمریکا پیش از این مدعی راه اندازی کانال مالی سوئیس با ایران شده، اما بدعهدی آمریکا در عمل به وعده‌های خود همچنان ادامه دارد و اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است. تحریم‌ها علیه ایران در برخی موارد به طور مستقیم دارو و برخی اقلام بشردوستانه را تحت تاثیر قرار داده و جان بیماران را به خطر انداخته است.

* خراسان ۹۹/۰۳/۲۱

** خبرهای داغ سخنگوی دستگاه قضا

خراسان/ غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری:

* [با اشاره به محاکمه طبری و این که تخلف و جرم در قوه قضاییه یک حادثه و استثناست]: آمارهای دقیق ما حکایت از آن دارد که عدد متخلفان درون قوه قضاییه به ویژه در جامعه قضات کمتر از یک درصد است که البته همین میزان هم نباید باشد.

* «سید محمود موسوی مجد» که هم به سرویس موساد و هم به سرویس سیا وصل شده بود، در قبال اخذ دلار‌های آمریکایی، در حوزه‌های مختلف امنیتی و به ویژه حوزه نیرو‌های مسلح از جمله سپاه پیروزمند قدس، اطلاعاتی را در اختیار سرویس بیگانه قرار داده بود. یکی از اتهامات این فرد اعلام محل تردد و اسکان سردار شهید سلیمانی و برخی فرماندهان نظامی در ادوار مختلف به سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد بود که با حکم دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شد. همه مراحل قضایی پرونده جاسوس سیا و موساد مدت‌ها قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی انجام شده است.

* در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی تا کنون شش نفر از عوامل ذی ربط بازداشت شده اند که در روز‌های اخیر سه نفر از متهمان بازداشت شده با قرار تامین آزاد شدند و سه نفر دیگر همچنان در بازداشت هستند.

* متولی موضوع زندانی و زندانیان، قوه قضاییه است. اصلا امکان پذیر نیست بدون هماهنگی قوه قضاییه درباره زندانیان مذاکره و مباحثه شود تا چه برسد به تبادل. از همین جا اعلام می‌کنم که «آقایان» در بخش‌های مختلف جایگاه خودشان و جایگاه قوه قضاییه را بدانند و از ناحیه قوه قضاییه و بدون هماهنگی با این قوه، وعده آزادی همه زندانیان اتباع بیگانه را به دیگران ندهند.

* درباره ادعای چندی قبل آقای میرسلیم مبنی بر این که یکی از روسای سابق کمیسیون‌های مجلس، ۶۵ میلیارد تومان رشوه برای انجام یک سری کار‌ها اخذ کرده است، دستور رسیدگی جدی صادر شده و سازمان بازرسی کل کشور مشغول بررسی این ادعا و اسناد مرتبط با این موضوع است.

* رسالت ۹۹/۰۳/۲۱

** هشدار تشکیلات خودگردان به رژیم‌صهیونیستی

رسالت/ «محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که در صورت اجرایی شدن طرح اشغال کرانه باختری از سوی اسرائیل، کشور فلسطینی به پایتختی قدس شرقی تشکیل خواهد شد. اشتیه تأکید کرد که پس از اجرای طرح اشغال، تشکیلات خودگردان برچیده شده و از آن پس کشور فلسطینی با قانون اساسی و پارلمان جدید بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷ و به پایتختی قدس شرقی تشکیل خواهد شد.

**  انهدام مقر جدید سرکرده داعش توسط مقاومت عراق

رسالت/ فرماندهی محور شمال حشد الشعبی اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق و حشد الشعبی یک مقر مهم سازمان تروریستی داعش، که به احتمال زیاد متعلق به «سرکرده جدید» این سازمان در عراق می‌باشد را منهدم کرده است. «علی هاشم الحسینی» سخنگوی بخش اطلاع‌رسانی فرماندهی حشد الشعبی اعلام کرد در عملیات «ابطال العراق-نصر السیاده» نیروهای مشترک عراق تقریبا موفق شدند عناصر سازمان تروریستی داعش را در شرق استان «صلاح الدین» و اطراف استان «کرکوک» پاک‌سازی کنند.

* مردم سالاری ۹۹/۰۳/۲۱

** واکنش مسکو به تحریم جدید آمریکا علیه ایران

مردم سالاری/ نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام کرد: واشنگتن علیه تعدادی از شرکت‌های کشتیرانی ایران تحریم‌هایی وضع کرده است زیرا سیاست شکست خورده آمریکا در مورد ایران همچنان ادامه دارد. میخاییل اولیانوف در توئیتر نوشت: مساله حتی نبود خلاقیت (در بین مقام‌های آمریکایی) نیست بلکه عدم وجود دیدگاه و تفکر راهبردی (در مورد ایران) است.

* آرمان ۹۹/۰۳/۲۱

** سفیر آلمان به ایران بازگشته است

آرمان ملی/ سید‌عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه د‌رباره خروج سفیر آلمان از ایران گفت: تا جایی که من خبر د‌ارم سفیر آلمان به د‌لیل مشکل شخصی که د‌اشتند‌ از ایران رفتند‌ و برگشتند‌. وی اد‌امه د‌اد‌: سفیر آلمان د‌ر وزارت خارجه این کشور به پست جد‌ید‌ی منصوب شد‌ه است و جایگزین ایشان هم معرفی شد‌ه و کارهای اد‌اری د‌ر حال انجام است تا جایگزین جد‌ید‌ به‌عنوان سفیر وارد‌ ایران شود‌.

* قدس ۹۹/۰۳/۲۱

**  انتقاد امیر عبداللهیان از وعده‌های بی‌عمل اروپایی‌ها

قدس/ دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: تهران از پاریس انتظار دارد نگذارند دشمنان روابط تاریخی دو کشور، ‌مناسبات دیرینه فیمابین را در جهت منافع نامشروع خویش مدیریت کنند. فیلیپ تیه بو، سفیر فرانسه در تهران با امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیر کل بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کرد. امیر عبداللهیان در پایان این دیدار از وعده‌های بی عمل سه کشور اروپایی در قبال تعهداتشان به ملت ایران به تفصیل انتقاد کرد.

**  قدردانی نماینده ونزوئلا در سازمان ملل از رهبر معظم انقلاب

قدس/ خورخه والرو نماینده ونزوئلا در سازمان ملل با بیان اینکه اقدام‌های واشنگتن علیه کاراکاس شکست خورده، از «اقدام بشر دوستانه» دولت و رهبر ایران در حمایت از ونزوئلا و اعزام پنج نفتکش قدردانی کرد.

* اعتماد ۹۹/۰۳/۲۱

** ششمین جلسه دادگاه روح‌الله زم مدیر کانال آمدنیوز برگزار شد

اعتماد/ ششمین و آخرین جلسه محاکمه روح‌الله زم، مدیر کانال آمد‌نیوز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این دادگاه قاضی صلواتی از متهم زم خواست تا آخرین دفاعیات خود را در جایگاه بیان کند. زم گفت: «یکی از اتهامات من اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی عنوان شده است اما من قصدی در خصوص ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی نداشتم. اگر کاری از دستم در رفت، اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنم. با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود.»

* اطلاعات ۹۹/۰۳/۲۱

** هر زمان عربستان اعلام کند، آماده اعزام حجاج هستیم

اطلاعات/ رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که کمتر از یک ماه به برگزاری حج آینده باقیمانده اما همچنان موضع عربستان رسما اعلام نشده است، گفت: برای بررسی وضعیت حج پیش رو درخواست شده است که جلسه شورای عالی حج تشکیل شود. رشیدیان در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت گفت: امور اجرایی حج از جمله ثبت‌نام و معاینات زائران و سازماندهی کاروان ها طبق روال گذشته پیگیری شده و حتی اگر در روزهای آینده عربستان اعلام کند برای پذیرش زائران مشکلی ندارد ما آماده اعزام حجاج به سرزمین وحی هستیم.

**  ایران برترین قدرت پهپادی خاورمیانه است

اطلاعات/ روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست در گزارشی به توان پهپادی ایران پرداخت و با اذعان به اینکه ایران برترین قدرت پهپادی خاورمیانه است، نوشت: صنعت پهپاد ایران اکنون یکی از صنایع نظامی است که تحولات آن اغلب به وضوح دیده می‌شود.

جروزالم پست نوشت: ایران در زمینه پهپادها انقلابی را پشت سر گذاشته است و اکنون بیشترین پهپادهای جنگی را در خاورمیانه دارد. در ادامه این گزارش ادعا شده است: تعداد پهپادها، افزایش برد آن‌ها و آزمایش‌های اخیر با انواع مهمات نشان می‌دهد که ایران تصمیم دارد از آن‌ها برای حملات گسترده در آینده استفاده کند و به نظر می‌رسد ایران برای نوعی تقابل با آمریکا و اسرائیل در آینده آماده می‌شود.

* اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی

** ترامپ عامل فروپاشی امپریالسیم غرب خواهد بود

رسا/ آیت‌الله نمازی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آشفتگی فضای آمریکا گفت: آشفتگی فضای آمریکا و قیام مردم آمریکا در تاریخ بی سابقه است؛ سیاه پوستان مأموریت دارند تا نظام امپریالستی استکبارجهانی را نابود و ریشه کن کنند.

عضو جامعه مدرسین درادامه اظهار داشت: همانگونه که گورباچف رئیس جمهور شوروی سابق بدون اینکه متوجه باشد مأموریت آسمانی تجزیه و فروپاشی ابرقدرت شرق را بر عهده داشت، امروز نیز ترامپ رئیس جمهور آمریکا مأموریت فروپاشی رژیم امپریالیسم و استکبار جهانی را به خوبی انجام داده است.وی ادامه داد: امروز نوبت فروپاشی آمریکا و استکبارجهانی است و فضا برای فروپاشی آمریکا به آرامی در حال مهیا شدن است.

** واکنش آیت‌الله غروی به سخنان عجیب درباره «مجردها»

ایران انلاین/ آیت‌الله سیدمحمد غروی در واکنش به صحبت‌های اخیر مبنی بر  اعمال محدودیت‎های مالی و شغلی برای افرادی که تا سن ۲۸ سالگی ازدواج نکرده‌اند، گفت: اصولا این حرف‌ها مبنا ندارد، تعجب می‌کنم کسی که با الفبای فقه آشنا باشد این حرف‌ها را نمی‌زند.

عضو جامعه مدرسین گفت: وقتی فردی نیاز به ازدواج دارد باید ازدواج کند اما واجب نیست بلکه سنت است کما اینکه وقتی ازدواج خانم‌‌ها فرا می‌رسد باید ازدواج کنند اما معنای این صحبت‎ها این نیست که واجب باشد. اگر کسی دچار گناه نشود و ازدواج نکند، خلاف شرع انجام نداده است.

** نظام روحانیت در معرض دسیسه ها و آسیب‌های بیرونی قرار گرفته است

حوزه/ آیت‌الله اعرافی در دومین روز از اجلاسیه مدیران استانی، معاونین و مدیران مدارس علمیه مرکز استانها اظهار داشت: ما در قلمرو بین‌المللی تأخر داریم و حوزه‌ای بین المللی نیستیم و نیاز به ابداع و ابتکار و فعالیت بیشتر وجود دارد. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: نظام روحانیت در معرض دسیسه ها و آسیب‌های بیرونی قرار گرفته و از وظایف مسئولان حوزه آسیب شناسی مستمر و نظارت بر نهاد روحانیت است. وی یادآور شد: ما نباید به کار حوزه نگاهی اداری، روزمره، عادی و متعارف داشته باشیم، بلکه باید نگاه ما به سمت آرمان‌های بزرگ باشد و کارهای بر زمین مانده را انجام داده و به نیازهای دنیای معاصر پاسخگو باشیم.

** دریافت رشوه از آل سعود، پادشاه پیشین اسپانیا را به دادگاه می‌کشاند

ایرنا/ دیوان عالی اسپانیا به دنبال اتهام‌های طرح شده علیه «خوان کارلوس د بوربون» پادشاه پیشین این کشور مبنی بر دریافت رشوه از آل سعود، با آغاز تحقیقات رسمی، این پرونده را به جریان انداخت.

«فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا در ۱۵ مارس گذشته (۲۵ اسفند) در پی افشای رسوایی رشوه ۱۰۰ میلیون یورویی از آل سعود توسط پدرش «خوان کارلوس اول» برای تسهیل یک کنسرسیوم در ایجاد خط راه‌آهن سریع‌السیر مکه به مدینه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که علاوه بر قطع حقوق ۱۹۴ هزار یورویی سالانه پدرش، از دریافت ارثیه پدری نیز صرف نظر می‌کند.

** نفتکش‌های ایرانی در مسیر ونزوئلا توسط ماهواره نور رصد شدند

باشگاه خبرنگاران/ سردار جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی درباره قابلیت‌های ماهواره نور گفت: من خیلی اجمالی اشاره می‌کنم که در همین چند روز اخیر که نفتکش‌های ما به سمت ونزوئلا حرکت کردند، در پهنه اقیانوس اطلس که طبیعتا دسترسی سخت‌تر می‌شود، رصد موقعیت این نفتکش‌ها و وضعیت اطراف آن‌ها در دستور کار ماهواره نور بود که انجام شد.

** ترامپ ادعاهای خود درباره ترور سردار سلیمانی را تکرار کرد

تسنیم/ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به کنگره آمریکا بار دیگر مدعی شد که ترور سپهبد شهید سلیمانی در فرودگاه بغداد با هدف حفاظت از نیروها و کارکنان آمریکایی مستقر در عراق و دیگر کشورهای منطقه انجام شده است.

دونالد ترامپ در این نامه که به همراه گزارش موسوم به «گزارش اختیارات جنگی» به کنگره ارسال شده، ادعا کرده است: «همان‌طور که در ماه ژانویه [دی‌ماه ۹۸] گزارش دادم، من دستور حمله [پهپادی] در عراق که [شهید] قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در واکنش به سلسله حملات ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایتش علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه هدف قرار داد، صادر کردم.»

** روایت عطوان ازخوابی که‌آمریکا برای سوریه‌دیده است

فارس/ یک روزنامه عربی با تشکیک در اظهارات مقامات آمریکا درباره سوریه، گفت که آمریکایی‌ها به دنبال اجرای همان سیاستی هستند که در لیبی و عراق اجرا کردند.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» با اشاره به تحولات سوریه و اقدامات آمریکا علیه این کشور به ویژه آماده شدن برای اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه دمشق، به مقامات سوریه هشدار داد مبادا فریب وعده‌های بی‌اساس آمریکایی‌ها را بخورند.

**  اعتراف عجیب مقام سابق آمریکایی درباره ایران

فارس/ یک مقام سابق آمریکایی گفته دولت فعلی این کشور نتوانسته از طریق اعمال فشار بر ایران در این کشور ناآرامی ایجاد کند.«جرت بلانک» هماهنگ کننده سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در دولت «باراک اوباما» گفت: «مشکل اساسی سیاست آمریکا در قبال ایران بزرگنمایی مضحک اهمیت ایران برای ایالات متحده است.»

وی در ادامه گفت: «شما نباید انواع سیاست‌های مشکل ساز ایران را دستاویز قرار داده و بگویید این واقعا تهدید بخصوصی برای آمریکا نیست. این سیاست‌ها از طریق اشتباهاتی که خودمان مرتکب می‌شویم به تهدیدی برای آمریکا تبدیل می‌شوند.»

** مسکو برای مذاکره با واشنگتن درباره سوریه اعلام آمادگی کرد

ایسنا/ معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو آماده انجام مذاکره با واشنگتن حول محور سوریه است.سرگئی ریابکوف،گفت: سازکارهای مذاکره با آمریکا را در صورت ابراز تمایل واشنگتن و خواستش در این زمینه گسترش خواهیم داد. ما به نوبه خود آماده مذاکره هستیم. این دیپلمات روس تاکید کرد: به بهبود توافقنامه دوجانبه با آمریکا به خصوص در زمینه منع اقدامات نظامی خطرناک و تفاهم حول منع وقوع حوادث نظامی خطرناک با تکیه بر تجربه سوریه توجه داریم.

** دست رد جنبش حماس بر سینه دولت آمریکا

مهر/ حماس دیدار مستقیم با یک هیات رسمی اعزامی از واشنگتن را رد کرد.یک منبع در جنبش حماس امروز به شبکه تلویزیونی المیادین گفت: جنبش حماس ملاقات مستقیم با یک هیات رسمی دولت آمریکا را رد کرد. منبع مذکور به جزییات بیشتری در این خصوص اشاره‌ای نکرده است.

** اطلاعیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره نماز جمعه مناطق زرد و شهر تهران

فارس/ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور درباره اقامه مجدد نمازهای جمعه در مناطق زرد اطلاعیه صادر کرد.دراین اطلاعیه آمده است:۱) تاریخ رسمی آغاز اقامه نمازهای جمعه در مناطق زرد، اعم از مراکز استان‌ها، شهرها و بخش‌ها، اول تیرماه تعیین شده است، لیکن طی هماهنگی انجام شده با وزارت بهداشت، پایگاه‌های نمازجمعه‌ای که با تشخیص و اجماع نمایندگان معزز ولی فقیه، ائمه محترم جمعه و مسئولان مرتبط استانی و شهرستانی، برای اجرای دقیق دستورالعمل بهداشتی و اقدامات صیانتی برای حفظ سلامتی مردم شریف از آمادگی لازم برخوردارند، می‌توانند با استقبال از روند بازگشایی، طی هفته جاری و هفته آینده (۲۳ و ۳۰ خردادماه) مراسم عبادی – سیاسی نمازجمعه را برگزار نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *