«تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی» را از مهم‌ترین خصوصیات امام راحل است

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی زنده‌ی تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال امام‌خمینی (رحمت‌‌الله) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، «تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی» را از مهم‌ترین خصوصیات امام راحل عظیم‌الشأن خواندند و تأکید کردند: برای زنده ماندن انقلاب باید با درس‌آموزی از این ویژگی نرم‌افزاری‌و عملیاتی امام، رویکرد تحولی و گرایش پرشتاب به «بهتر شدن و حرکت جهشی» را، در همه‌ی زمینه‌ها بخصوص‌در زمینه‌هایی‌که بی‌تحرکی یا عقب‌گرد داشته‌ایم با جدیت دنبال کنیم.

 ایشان امام خمینی را «امام تحول» نامیدند و افزودند: امام از دوران مبارزات تا پایان حیات مبارکشان در میدان عمل نیزدر نقش‌یک فرمانده بی‌نظیر،‌روند تحول‌خواهی را رهبری و اقیانوس عظیم ملت ایران را در مسیر تحقق اهداف، طوفانی و متلاطم می‌کرد. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، ایستادگی و تحقیر ابرقدرت‌ها را مورد توجه قرار دادند و افزودند:زمانی کسی حتی تصور نمی‌کرد بشود روی حرف آمریکا حرف زد اما امام خمینی با ایجاد تحول در نگاه به ابرقدرت‌ها، آنها را تحقیر و ثابت کرد که زورگویان جهانی ضربه‌پذیرند که این حقیقت در فروپاشی شوروی سابق و اوضاع امروز آمریکا مشهود است.

ایشان نکته‌ی مهم دیگر در روحیه‌ی تحول‌انگیز امام را نگاه ایشان به اهمیت تحول روحی و اعتقادی در جوانان دانستند و در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان افزودند: درسی که ما از روحیه و حرکت تحولی امام می‌گیریم این است که باید حرکت تحول‌آفرین در همه‌ی بخشها ادامه داشته باشد، اگرچه کشور و انقلاب در سی سال گذشته از رویکرد تحولی امام فاصله نگرفته است.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «پیشرفتها و حرکت علمی کشور»، «توانمندی‌های دفاعی و رسیدن به نزدیکی مرز بازدارندگی» و «چهره‌ی قدرتمند جمهوری اسلامی در عرصه‌ی سیاسی» را نمونه‌هایی از پیشرفت و حرکت تحولی در دوران بعد از امام برشمردند و خاطرنشان کردند: در این سی سال با وجود پیشرفت و تحول در عرصه‌های گوناگون، در برخی موارد در زیرساخت‌ها تحول به وجود آمد اما به فعلیت نرسید و در برخی موارد هم عقب‌گرد و پسرفت داشتیم که تأسف‌بار و غیر قابل قبول است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، آشفتگی جبهه‌ی دشمنان جمهوری اسلامی را نتیجه‌ی اعتماد ملت ایران به پروردگار خواندند و خاطرنشان کردند: یک بخش از جبهه‌ی دشمنان ایران، شوروی بود که با آن وضع فروپاشید و بخش دیگر آن آمریکا است که امروز وضع آشفته‌ی آن را همه می‌بینند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، حوادث جاریِ این روزهای آمریکا را بُروز واقعیات پنهان نگه‌داشته‌شده‌ی آمریکا دانستند و گفتند: زانو زدن پلیس بر روی گردن یک سیاه‌پوست و فشار دادن آن تا جان باختن شخص و تماشای این صحنه از طرف چند پلیس دیگر، چیز جدیدی نیست بلکه همان اخلاق و طبیعت حکومت آمریکا است که قبلاً نیز با بسیاری از کشورهای دنیا مثل افغانستان، عراق، سوریه و قبل از آن در ویتنام، همین کارها را کرده‌اند.

ایشان شعار امروز مردم آمریکا یعنی «نمیتوانیم نفس بکشیم» را حرف دل همه‌ی ملتهای تحت ظلم دانستند و افزودند: البته آمریکایی‌ها با رفتارهایشان در دنیا رسوا شده‌اند؛ آن از مدیریت ضعیفشان در کرونا که به علت فساد موجود در هیئت حاکمه‌ی آمریکا، تلفات و مبتلایان به بیماری در آمریکا چندین برابر کشورهای دیگر است و این هم از برخورد وقیحانه‌شان با مردم که آشکارا جنایت می‌کنند، عذرخواهی هم نمی‌کنند و بعد هم می‌گویند حقوق بشر! انگار آن مرد سیاهی که کشته شد، بشر نبود و حقوقی نداشت.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به احساس خجالت و سرافکندگیِ به‌جایِ ملت آمریکا از حکومتهای خود و حکومت فعلی‌شان افزودند: با این وضع پیش‌آمده، برخی از ایرانی‌های داخل یا خارج از کشور هم که شغلشان حمایت از آمریکا و بزک آن بود، دیگر نمی‌توانند سر بلند کنند. (خ ۱۳۹۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *