طلیعه ۱۳۹۴ – ۹۹۰۳۲۱

سال ۱۳۹۸ در حالی به پایان رسید که کشور با بحران بیماری کرونا درگیر بود. بیماری که همچنان در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و مشکلات زیادی را برای مردم و دولتها به وجود آورده است تا حدی که برخی کشورهای پیشرفته غربی از جمله آمریکا در برابر آن عاجز ماندند اما خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران باوجود همه سختی‌ها و شرایط تحریم، توانست بهتر از آنها، بیماری کرونا را کنترل کند. البته شکی نیست که ایران هم با مشکلاتی مواجه بود ومتاسفانه برخی هم‌وطنان ما در اثر این بیماری‌از دنیا رفته‌اند اماآنچه در آمارها و برآوردهای جهانی به وضوح دیده ‌می‌شود ‌بحث توانمندی و موفقیت‌های ایران در مدیریت و کنترل این بیماری است. واقعیت این است که جمهوری‌اسلامی‌ایران در اوج تحریم‌ها و تحت‌فشار سنگین اقتصادی‌توانست در تولید و حتی صادرات تجهیزات درمانی و بهداشتی مرتبط با کرونا به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. در سالی که به نام جهش تولید نام گذاری شده است این خود کفایی و تولید مازاد ملزومات پزشکی مرتبط با کرونا نشان داد کشور ما ظرفیت‌های لازم برای جهش تولید را دارد و باید با برنامه ریزی و مدیریت درست، چرخ اقتصاد ایران را به سمت تولید چرخاند و با تنوع بخشیدن و افزایش دادن به  تولیدات، اقتصاد را به جلو برد.

جهش تولید و توجه به امر رونق اقتصادی از جمله موضوعاتی است که پرداختن به آن شاخصهای قدرت و اقتدار بین المللی را در تمام ابعاد فرهنگی، سیاسی،اجتماعی و حتی امنیتی بالا خواهد برد و نقطه آغاز تاثیر گذاری و الگو سازی برای کشور‌های مستقل در عرصه‌های مختلف خواهد شد.

 البته کشور ما در حوزه اقتصاد علی رغم توانمندی‌ها و ظرفیت‌های لازم هنوز نتوانسته به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت، تمام توان خود را خرج کند. بحث وابستگی به نفت و تک محصولی بودن به عنوان پاشنه آشیل اقتصاد، سالهاست که کشور را در مواجهه با تلاطمات اقتصادی و همچنین تحریم‌ها و تهدید‌های اقتصادی آسیب پذیر کرده است. توجه به الزامات اقتصاد مقاومتی که همان واکسینه کردن‌اقتصاد در مقابل ویروس‌هاست از موضوعاتی است که به ایجاد شرایط  مناسب جهت جهش تولید کمک بسیاری خواهد کرد. نمونه عیان و امروزی این مسئله توجه به توانمندی داخلی در تولید بنزین به عنوان یکی از مشتقات نفتی است. صادرات افتخار آفرین بنزین به ونزوئلا و کسب درآمد از فروش این محصول نشان داد در شرایط تحریم و کاهش قیمت‌نفت این توان‌تولیدی چه‌گشایش‌های اقتصادی، سیاسی، و امنیتی مهمی در اختیار کشور قرار داده است.

 قطعا دشمن توجه ویژه ای به جنگ اقتصادی دارد. در این میان خلاء‌های موجود در کشور برای تولید ثروت و رفاه چه در امر قانون گذاری و چه در امر اجرا، تحقق عدالت اجتماعی و برنامه‌های کاهش شکاف‌های اقتصادی را با مشکل روبرو کرده است. حوادث دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ نشان داد زخم‌های مشکلات معیشتی مورد توجه دشمن  قرار گرفته است. براین اساس جهش تولید ، رونق تولید و دیگر شعار‌های اقتصادی با هدف بالا بردن توانمندی‌های کشور در تولید ثروت و رفاه مطرح شده است و تحقق آنها موجب بهبود فضای کسب و کار و در نتیجه بهبود شاخص‌های اقتصادی  خواهد شد.

از آنجا که تولید ثروت ملی در نظام اسلامی یک ارزش و توزیع ثروت ملّی به نحو عادلانه هم یک ارزش است، باید با توجه دادن مردم و مسئولین به اقتصاد مردمی و تعاونی تمام ظرفیت‌های کشور در امر تولید را فعال کنیم و زمینه‌های خلق ثروت و توزیع عادلانه آن با جهت از بین بردن شکاف‌ها و ریشه‌کن کردن فقر را ایجاد کنیم. بی شک دست همت مردم و مسئولین ما را در مبارزه با فشار اقتصادی پیروز و جنگ تحمیلی اقتصادی را با شکست روبرو خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *