حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالله خائفی، عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان درس خارج فقه روز چهارشنبه مورخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ خود، با اشاره به آیه شریفه «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ» اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه شریفه میفرمایند که او بین انسان و قلبش قرار گرفته است. معنای این کلام خداوند و مراد از قلب در این آیه، همین قلب معمولی و طبیعی در سمت چپ سینه انسان نیست؛ بلکه مراد از آن، نفس انسانیت است.
ایشان افزودند: اینکه خداوند متعال میفرماید الله بین انسان و نفس انسان قرار گرفته است، یعنی چه؟ آیا بین انسان و نفس انسان، فاصلهای وجود دارد؟
ایشان تأکید کردند: بین انسان و نفس انسان، فاصلهای وجود ندارد تا خداوند متعال در این فاصله قرار گرفته باشد؛ پس مراد از آیه شریفه «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ» این است که الله تعالی، مقدم بر نفس انسان است. به دلیل قول خود خداوند متعال که میفرماید: «فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ اِذا دَعَانِ» یعنی قبل از آنکه شما باشید ما بودهایم و هستیم، «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ» اول اوست؛ آخر هم اوست. «وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ» ظاهر اوست و باطن هم اوست. و یا این آیه شریفه که و َنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِید : ما نزدیکتر هستیم به خود شما از شما.
حضرت آیت الله خائفی ادامه دادند: دریا را اگر ملاحظه کنید؛ اول دریا ، دریا است؛ آخر دریا هم دریا است. ظاهر دریا،دریا است و عمق دریا هم دریا است. با توجه به این تمثیل میتوان گفت که اول وجود، الله تعالی است؛ آخر وجود هم الله تعالی است. ظاهر وجود الله تعالی است، باطن وجود هم الله تعالی است. ظاهر الله تعالی، الله است و باطنش هم الله است، اولیت و آخریت، ظاهر و باطن همه اوست.
ایشان ادامه دادند: بنابر این قبل از آنکه وجودی در عالم هستی تحقق پیدا کند و یا انسانی به وجود بیاید، اولیت از آن اوست.
حضرت آیتالله خائفی در پایان تأکید کردند: بر اساس آنچه گفته شد آیه شریفه «أَنَّ اللَّهَ تعالی یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ» به معنی آن است که أنّه یُقدّم علی الانسان و علی انسانیه الانسان.