خبرروز ۱۳۹۸/۱۱/۱۷

  •  آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: علما و خطبا از نقل احادیث و روایات در منابر و سخنرانی‌ها غفلت نکنند
  • رهبر معظم انقلاب: مردم را با دروغ انتصابات از انتخابات دلسرد نکنید
  • آیت‌الله جنتی: تایید صلاحیت بیش از ۷ هزار داوطلب انتخابات را رقابتی کرده است
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: از نظرات فضلای جوان در سیاستگذاری‌ها استفاده خواهیم کرد
  • آیت‌الله آملی لاریجانی: معامله قرن پا نخواهد گرفت
  • گردهمایی ۳۰ هزار نفری «نسل سلیمانی‌ها» در مصلای تهران

* جام جم ۹۸/۱۱/۱۷

** دستگیری ۱۲ مدعی نفوذ در فرآیند انتخابات

دادستانی تهران اعلام کرد: طی روزهای گذشته ۱۲ کلاهبردار و مدعی نفوذ در شورای نگهبان، در رابطه با فرآیند تایید صلاحیت‌های انتخابات مجلس، دستگیر شدند. طبق بررسی‌های به عمل آمده، ‌این شیادان در حالی اقدام به کلاهبرداری می‌کردند که طبق بررسی‌های انجام شده نه تنها هیچ گونه ارتباطی در شورای نگهبان نداشتند،‌ بلکه رصدهای دقیق زیر مجموعه‌های نظارتی این شورا، منجر به شناسایی متهمان شده است. کلاهبرداران طی تماس با کاندیداهای مجلس که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز نشده،‌ به دروغ ادعای نفود در این شورا و حل مشکلات پرونده آنها در قبال دریافت مبالغ هنگفت را داشتند که با رصد دقیق حفاظت و اطلاعات شورای نگهبان،‌ موضوع فورا در دستور کار دادستانی تهران قرار گرفت و با همکاری نیروی انتظامی و در طی ۲۴ ساعت این افراد دستگیرشدند.

** آغاز تبلیغات انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری

فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری آغاز شد. نامزدهای تایید صلاحیت‌شده برای انتخابات میاندوره‌ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران عبارتند از حضرات آیات و حجج‌اسلام والمسلمین عباسعلی اختری، سیدمحمد علی امین، حمید حوالی شهریاری، محمد علی خزاییلی، علی رازینی، علی رحمانی فرد، حسین ردائی، حسینعلی سعدی، سید صادق محمدی جزه‌ئی، غلامرضا مصباحی مقدم، حسن ممدوحی، مصطفی منتظری، سید محمد سجاد موسوی دارامرودی، سید احمد موسوی وادقانی، علی مومن پور و غلام عباس هاشمی. همچنین آیت‌الله مصباح یزدی و حجج اسلام والمسلمین عباس شاه رفعتی، علی قربانی، مرتضی مروی سماورچی، غلامرضا مغیسه، نامزدهای انتخابات در حوزه خراسان رضوی هستند. در حوزه انتخابیه خراسان شمالی هم حجج اسلام والمسلمین سعید رجایی اربابی، یاسر سعادتی، غلامرضا فیاضی، علی محمدی و منصور مظاهری کرونی تایید صلاحیت شده‌اند. در استان فارس فقط حجت‌الاسلام والمسلمین لطف‌ا… دژکام تایید صلاحیت شده و در حوزه انتخابیه قم نیز حضرت آیت‌الله محمد یزدی و حجت‌الاسلام والمسلمین رضا پورصدقی‌الانق تایید صلاحیت شده‌اند.

* کیهان ۹۸/۱۱/۱۷

** مردم را با دروغ انتصابات از انتخابات دلسرد نکنید

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم:

– از جمله ویژگی‌های بارز شهید سلیمانی، تعهد و ایمان بود و اصولاً هنگامی که ایمان با عمل صالح و روحیه جهادی همراه می‌شود، شخصیتی همچون سردار سلیمانی شکل می‌گیرد که حتی دشمنان مجبور به تحسین ویژگی‌های شخصیتی او می‌شوند.

– ان‌شاءالله ملت ایران با حضور عظیم خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن، ضربه کوبنده‌ای بر سیاست‌های دشمن وارد خواهد کرد.

– برگزاری پرشور انتخابات و حضور همگانی مردم در پای صندوق‌های رأی، تضمین‌کننده امنیت کشور خواهد بود زیرا دشمنان از پشتوانه مردمی نظام بیش از امکانات تسلیحاتی آن هراس دارند.

– انتخابات در ایران جزو سالم‌ترین انتخابات در جهان است و افراد حاشیه‌ساز وقتی به دروغ می‌گویند این انتخابات مهندسی شده و یا اینکه انتخابات نیست انتصابات است، مردم دلسرد می‌شوند.

– برخی به‌وسیله انتخابات به جایی رسیده‌اند اما انتخابات را زیر سؤال می‌برند؛ چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست انتخابات خراب است.

– حمله به شورای نگهبان از غلط‌ترین کارها است.

–  «مجلس قوی» از مؤلفه‌های قوی شدن ایران است و تشکیل مجلس قوی نیز به رأی بالای ملت وابسته است.

– ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید، بنابراین هرکس به ایران علاقه‌مند است و امنیت کشور، حل شدن مشکلات و گردش صحیح نخبگانی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند.

– باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد.

– فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم با عزت، مقتدر و شجاع ایران نیست.

– باید افرادی را انتخاب کرد که بتوانند پرچم عدالت اعم از عدالت اقتصادی، حقوقی و سیاسی را در کشور برافراشته نگه دارند.

– معامله قرن قبل از مُردن ترامپ می‌میرد.

– آمریکایی‌ها با صهیونیست‌ها درباره چیزی معامله کرده‌اند که متعلق به آنها نیست. فلسطین از آنِ فلسطینی‌ها و تصمیم‌گیری درباره آن مختص آنهاست.

** گردهمایی ۳۰ هزار نفری «نسل سلیمانی‌ها» در مصلای تهران

گردهمایی۳۰ هزار نفری دانش‌آموزی با عنوان «نسل سلیمانی‌ها» در مصلای تهران برگزار شد و دریادار فدوی در این مراسم گفت که شهدای مدافع حرم جلوه‌ای زیبا از وحدت بودند. همایش سی‌هزار نفری دانش‌آموزی «نسل سلیمانی‌ها» با هدف معرفی هر چه بیشتر حاج قاسم سلیمانی و مکتب او به عنوان الگوی تراز انقلاب اسلامی به دانش‌آموزان ایرانی و جبهه مقاومت و همه دانش‌آموزان آزاده جهان برگزار شد. دراین همایش دو تن از فرزندان شهید سلیمانی، دانش‌آموزانی از کشور‌های دیگر از جمله فرزندان معظم شهدای فاطمیون و یمنی حضور داشتند.

* شرق ۹۸/۱۱/۱۷

** رایزنی پمپئو و گروسی درباره ایران

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با وزیر امور خارجه ایالات متحده دیدار و گفت و گو کرد.وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است در این دیدار رافائل گروسی و مایک پمپئو درباره ایران رایزنی کرده‌اند. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است این دو مقام درباره نظارت آژانس در ایران و مسائل هسته‌ای به طور کلی بحث و گفت وگو کرده اند وتعهد کرده‌اند در دغدغه‌های هسته‌ای تماس و تعامل نزدیک با یکدیگر داشته باشند.این دیدار پس از آن انجام شد که چند روز پیش،واشنگتن سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی رئیس این سازمان را به فهرست طولانی تحریم‌ها اضافه کرد و در عین حال معافیت‌ها برای همکاری شرکت‌های خارجی در سایت‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد.

** نشست «محرمانه» آمریکا، اسرائیل و امارات درباره ایران

به گزارش تایمز آو اسرائیل، مقام‌های آگاه اسرائیلی و آمریکایی خبر دادند که مسئولان ارشد آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی دسامبر گذشته در یک نشست سه جانبه و محرمانه در کاخ سفید درباره همکاری علیه ایران با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند. در این نشست به بحث درباره اقدامات علیه ایران و بحث در راستای انعقاد یک پیمان عدم تجاوز میان امارات متحده عربی- اسرائیل پرداخته شده است.

* ایران ۹۸/۱۱/۱۷

** امریکایی‌ها بر ایجاد یأس و شکاف بین حاکمیت و مردم تمرکز کرده‌اند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بین‌المللی «گام دوم انقلاب، الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز» گفت: اگر به صحنه اجتماع و بین‌الملل نگاه کنید، می‌بینید که امریکایی‌ها بر ایجاد یأس و شکاف بین حاکمیت و مردم تمرکز کرده‌اند، این شگردی است که آنها دنبال می‌کنند و مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم انقلاب اشاراتی به آن دارند. لاریجانی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب کلان‌ترین جهت‌گیری کشور را مد نظر قرار داده، به تأکید این بیانیه بر نظام مردم‌سالاری دینی اشاره کرد و گفت:‌ نظام مردم‌سالاری دینی بخش مهمی از خواست انقلاب و نقطه اوج آن بود. باید قبول کنیم که این کمال در حوزه سیاسی است. مردم‌سالاری دینی مثل نظام‌های قبلی نیست. بلکه به این معناست که انسان‌های دارای استعداد و کمال‌جویی هستند که بخشی هم مربوط به حوزه سیاست است و باید  زمینه رشد فراهم شود.

** حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ضربه دیگری به دشمنان است

رئیس جمهوری در جلسه هیأت وزیران، حضور مردم در صحنه، وحدت و یکپارچگی را رمز پیروزی و تضعیف و شکست دیکتاتوری و بدخواهی‌ها نسبت به ملت ایران دانست و با تأکید بر اینکه «کلید اصلی حل مشکلات جامعه و ایستادگی در برابر دشمنی‌ها، حضور و وحدت مردم و اعتماد بین حاکمیت و مردم است»، همگان را به شرکت گسترده در راهپیمایی ۲۲ بهمن دعوت کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی  با بیان اینکه ملت بزرگ ما در هر روز و در هر حادثه، ایستادگی کرد، گفت: ما باید مردم را حفظ کنیم و من تأکید می‌کنم که اسلامیت در کنار جمهوریت و جمهوریت در کنار اسلامیت می‌ماند. وی افزود: هیچ کس بالاتر از قانون و مردم نیست فکر نکنیم یک جمع کوچکی هستیم و ما افکار مردم را هدایت می‌کنیم، اگر ما نباشیم مردم گمراه می‌شوند، نه مردم خوب می‌فهمند، خوب انتخاب می‌کنند. اساس اسلام هم بر اساس انتخاب مردم است مردم باید برگزینند و انتخاب کنند.

* جمهوری اسلامی ۹۸/۱۱/۱۷

** رایزنی وزیر خارجه کشورمان با همتای الجزایری و مسئولین گروه‌های فلسطینی در محکومیت معامله قرن

وزیر خارجه کشورمان بطور جداگانه‌ با همتای الجزایری و مسئولین گروه‌های فلسطینی در محکومیت معامله قرن رایزنی کرد. محمدجواد ظریف و همتای الجزایری وی در گفتگویی تلفنی طرح به اصطلاح معامله قرن را بررسی کردند. ظریف و صبری بوقدوم در این گفتگو، ‌معامله ننگین قرن را ظالمانه و مردود دانسته و بر لزوم اتخاذ مواضع قاطع و همبستگی جهان اسلام علیه این توطئه و حمایت از حقوق مردم فلسطین تاکید کردند. وزیر امور خارجه همچنین در گفتگو با زیاد نخاله دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین، بر ضرورت وحدت و همبستگی گروه‌های فلسطینی در مقابله همه جانبه با این توطئه بزرگ قرن تاکید کرد. ظریف در این تماس تلفنی، طرح تحمیلی و خائنانه دونالد ترامپ موسوم به معامله قرن را قاطعانه محکوم کرد.

* وطن امروز ۹۸/۱۱/۱۷

** ایجاد ۲۲۹ هزار شغل توسط بنیاد برکت

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام در قالب اشتغال‌زایی بنگاه‌محور، ۲۲۹ هزار اشتغال ایجاد کرده است. معاون تامین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اعلام این خبر افزود: در قالب طرح اشتغال‌زایی بنگاه‌محور و با هدف محرومیت‌زدایی، توانمندسازی اقتصادی و ایجاد فرصت‌های کسب و کار این بنیاد از طریق مشارکت با واحدهای صنعتی و تولیدی، ۲۲۸ هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته ایجاد کرده است. هادی جوهری اظهار داشت: این تعداد اشتغال شامل ۳۸ هزار و ۱۵۰ فرصت شغلی مستقیم و۱۹۰ هزار و ۷۵۰ شغل غیرمستقیم می‌شود و با حجم سرمایه‌گذاری ۵۴‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی از سوی بنیاد برکت راه‌اندازی شده است.

* جوان ۹۸/۱۱/۱۷

** برجام برای ثبات منطقه و جهان اهمیت بسیار زیادی دارد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ضمن حمایت از توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد: «برجام برای ثبات منطقه و جهان اهمیت بسیار زیادی دارد». پوتین که در مراسم تقدیم استوارنامه‌های سفرای چندین کشور خارجی از جمله ایران سخن می‌گفت، متعهد شد که کشورش به تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد و ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام گفت: «روسیه به تلاش‌ها برای حفظ برجام ادامه می‌دهد. ما این توافق بین‌المللی را برای ثبات منطقه و جهان بسیار مهم می‌دانیم.»

** ۷۷۰ محصول دفاعی در همه حوزه‌های رزم داریم

امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در نشست با وزیر صمت و مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه شرایطی که در آن قرار داریم چالشی است که درون آن فرصت‌ها و تهدید‌های متفاوتی است و ایران‌خودرو دارد از این شرایط به عنوان فرصت استفاده می‌کند، تصریح کرد: در جنگ با شرایط و محدودیت‌های سخت‌تر مواجه بودیم، قبل از انقلاب ۳۰ محصول دفاعی نه چندان پیچیده داشتیم، اما امروز ۷۷۰ خانواده محصول در همه حوزه‌های رزم داریم. وی  تأکید کرد وزارت دفاع آماده فعالیت و یاری تولیدکنندگان در حوزه‌های سخت و دشوار است.

* آفتاب یزد ۹۸/۱۱/۱۷

** سیاست مان برای خرید نفت ایران تغییر نمی کند

چانگ هوا، سفیر چین در تهران در نشستی خبری درباره کاهش خرید نفت از ایران توسط چین در یک سال گذشته گفت:همانطور که گفتم همکاری دو کشور زیر فشارهای کشور سوم است و این نوع دخالت از لحاظ قوانین بین الملل غیر قانونی است ما به طور جدی باتحریم‌های یک جانبه و دخالت آن در همکاری کشورها مخالف هستیم. در ماه می‌۲۰۱۸ که آمریکا از برجام خارج شد آمریکا در تلاش است که کشورها خرید نفت از ایران را کاهش دهند و از می‌سال ۲۰۱۹ سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران را اجرا کرد با وجود فشارهای بی سابقه چین تنها کشوری است که در این شرایط نفت ایران را می‌خرد .آمار زیاد مهم نیست سیاست چین در آینده نیز در این باره تغییر نمی کند.

* رسالت ۹۸/۱۱/۱۷

** تایید صلاحیت بیش از ۷ هزار داوطلب، انتخابات را رقابتی کرده است

آیت‌الله احمد جنتی در جلسه شورای نگهبان به تایید بیش از ۷ هزار نفر نامزد از طیف‌های گوناگون سیاسی و افراد مستقل اشاره کرد و گفت: با این حجم از نامزدها، انتخابات پیش رو همچون گذشته، ان‌شاء‌الله رقابتی و سالم برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان همواره از رای مردم پاسداری کرده و اجازه نداده جمهوریت نظام و حق‌الناس پایمال شود. در این دوره هم این گونه بوده و تا آخرین مرحله انتخابات و تایید نتایج آرا نظارت شورای نگهبان ادامه خواهد یافت. دبیر شورای نگهبان خطاب به مسئولان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات، متذکر شد: همه به ویژه مسئولان و مجریان محترم انتخابات باید دقت نظر داشته باشند تا با رعایت بی‌طرفی و انجام دقیق قانون زمینه مشارکت خوب و انتخابات سالم فراهم شود و از طرح سخنان و اظهارات حاشیه‌ساز پرهیز کنند.

* مردم سالاری ۹۸/۱۱/۱۷

** نیروی هوایی ارتش آماده پاسخگویی به هر گونه تهدیدی است

امیر سرتیپ خلبان مهدی هادیان معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل(ره) با اشاره به آمادگی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در اجرای ماموریت‌های محوله گفت: نیروی هوایی ارتش از ۱۹ بهمن سال ۵۷ همچنان بر عهد و پیمان خود استوار بوده و با حفظ و ارتقای توان و رزمی خود در کنار سایبر نیروهای مسلح، آماده پاسخ‌گویی به هر گونه تهدید در هر سطحی است.

** امتناع ناو ژاپنی از مشارکت در عملیات آمریکا

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در یک جلسه با کمیته بودجه در مجلس نمایندگان این کشور خاطر نشان کرد: یگان و ناو نیروی دریایی ژاپن (MSDF) که به خاورمیانه اعزام شده است در هیچ یک از عملیات‌های نظامی آمریکا در این منطقه مشارکت نخواهد داشت. وی ادامه داد: نیروهای ژاپنی ممکن است اطلاعات در اختیار ارتش آمریکا قرار دهند اما تحت فرماندهی آمریکا در عملیات‌های نظامی قرار نخواهند گرفت.

* آرمان ۹۸/۱۱/۱۷

** همیشه آماد‌ه گفت‌وگو با عربستان بود‌ه‌ایم

رئیس شورای راهبرد‌ی روابط خارجی با اشاره به پاسخ قاطع ایران به اقد‌ام تروریستی آمریکا و هد‌ف قرار د‌اد‌ن پایگاه عین‌الاسد‌ د‌ر عراق که پایگاه بزرگ آمریکایی‌ها بود‌، اظهارد‌اشت: این قد‌رت‌نمایی بزرگ بی‌سابقه بود‌، چرا که تا به حال هیچ کشوری جرات ند‌اشته است به صورت مستقیم پایگاه آمریکایی‌ها را د‌ر تلافی‌ اقد‌ام تروریستی آمریکا هد‌ف قرار د‌هد‌. سید‌کمال خرازی بر د‌ید‌گاه ایران برای تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه و عد‌م مد‌اخله بیگانگان تاکید‌ کرد‌ و گفت: ما همیشه آماد‌ه بود‌ه‌ایم با عربستان گفت‌وگو کنیم، اما متاسفانه حکام این کشور خود‌شان تصمیم‌گیرند‌ه نیستند‌، بلکه منافع آمریکا د‌ر این میان د‌خیل است. آمریکایی‌ها تلاش د‌ارند‌ از این آب گل‌آلود‌ ماهی بگیرند‌ و برای همین نمی‌گذارند‌ حکام سعود‌ی مستقلا تصمیم‌گیری کنند‌.

** چند‌ انتصاب جد‌ید‌ د‌ر وزارت خارجه

اد‌اره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه برخی انتصابات جد‌ید‌ د‌ر این وزارتخانه را اعلام کرد‌. این انتصابات بد‌ین شرح است: محسن بهاروند‌ به جایگزینی غلامحسین د‌هقانی، به عنوان معاون امور حقوقی و بین‌المللی و غلامحسین د‌هقانی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران د‌ر بلژیک، رضا نظرآهاری به عنوان د‌ستیار وزیر و مد‌یر کل آمریکا، پیمان سعاد‌ت به عنوان د‌ستیار وزیر و مد‌یر کل اروپا، مرضیه افخم به جایگزینی افسانه ناد‌ی‌پور به عنوان د‌ستیار وزیر د‌ر امور حقوق شهروند‌ی و ناد‌ی‌پور به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران د‌ر د‌انمارک، محمود‌ بریمانی مد‌یر کل د‌فتر هماهنگی روابط سیاسی د‌وجانبه و ابتکارهای منطقه‌ای.

* آفرینش ۹۸/۱۱/۱۷

** ارسال محموله دارویی از دانمارک به ایران    

سفیر دانمارک در ایران از ارسال محموله دارویی از این کشور به ایران خبرداد. دانی انان در خصوص همکاری ایران و دانمارک گفت: اقدامات خوبی در راستای همکاری دو طرف صورت گرفته است اما در بخش درمان همچنان شاهد هستیم که ایران و دانمارک فعالیت دوجانبه نداشته‌اند، سفیر دانمارک در ایران همچنین در خصوص تحریم‌های آمریکا گفت: اتحادیه اروپا با این تحریم‌ها موافق نیست و کشورهای آلمان فرانسه در تلاش هستند تا با ایجاد گروه‌های چند جانبه و تعاملات تجاری و همچنین درمانی خود را با ایران حفظ و توسعه دهند.

** بزرگ‌ترین تاسیسات جمع ‌آوری گازهای همراه نفت به‌زودی افتتاح می‌شود                

بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تاسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار، اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و منشأ تحول عظیمی در کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی خوزستان و توسعه صنعت پتروشیمی در گچساران می‌شود. وی گفت: با راه‌اندازی تاسیسات جمع‌آوری گازهای همراه نفت، طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه را داراست، ۳.۴ میلیون تن خوراک پتروشیمی تولید می‌شود و شاهد تحول عظیمی در توسعه صنعت پتروشیمی در استان خوزستان و به‌ویژه منطقه گچساران خواهیم بود.

* قدس ۹۸/۱۱/۱۷

**دست برتر را داریم، اروپا دنبال مذاکره با ماست

رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت با یادآوری اینکه سفر بورل به درخواست وی صورت گرفت، اظهار داشت: ایشان به تازگی منصوب شده و باتوجه به شرایط پیش آمده ومواضع ما و تصمیم مهم برداشتن گام پنجم، اروپایی‌ها علاقه مند بودند واکنش نشان دهند. در مقابل واکنشی که از سوی اروپایی‌ها مطرح شده بود، مواضع ما محکم و قاطع بود. در مجموع مذاکرات خوب بود و آقای بورل قبول کرد اروپایی‌ها نتوانسته‌اند به تعهداتشان پس از خروج آمریکا از برجام عمل کنند اما اعلام کرد اروپا می‌خواهد با ایران روابط خوبی داشته باشد. واعظی خاطر نشان کرد: به هر حال اروپا دارد تلاش خود را می‌کند، اما امکانات اقتصادی اروپا در برابر فشارهای آمریکا محدود است. امروز که ما پنج گام را برداشته ایم و تمام تعهداتمان را کنار گذاشتیم عملا بدهکار نیستیم و مسیر اصلی خود را دنبال می‌کنیم اکنون دست برتر را ما داریم، با تصمیم گام پنجم عملا آنها دنبال ما هستند که با ما صحبت کنند.

* اعتماد ۹۸/۱۱/۱۷

** امکان طرح شکایت در مورد هواپیمای اوکراینی

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «امروز به جایگاه سازمان هواپیمایی کشور در دنیا لطمه وارد شده است»، گفت: «ما عضو سازمان ایکائو هستیم و قوانین آن را امضا کردیم؛ بنابراین باید بتوانیم آن را به جایگاه اولیه خودش برگردانیم.» او درباره اینکه آیا بازماندگان پرواز تهران-کی‌یف می‌توانند برای طرح شکایت به مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ مراجعه کنند، گفت: «بله! قطعا می‌توانند به مجلس شکایت کنند. وظیفه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مشخص است، این کمیسیون بر کار ۳ قوه نظارت دارد و هر شکایتی از این قوا به کمیسیون بیاید، ما آنها را بررسی خواهیم کرد.» پارسایی در پایان تصریح کرد: «بدون شک اگر خانواده‌ها و حتی نمایندگان در خصوص سقوط هواپیما شکایتی داشته باشند که به طرز کار ۳ قوه برگردد، کمیسیون اصل ۹۰ می‌تواند ورود کند.»

* شهروند ۹۸/۱۱/۱۷

** راه‌اندازی کانال دارو رسما تایید کرد که غذا و دارو تحریم است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «با راه‌اندازی کانال به اصطلاح بشردوستانه برای تامین اقلام دارویی رسما تایید کردند که دارو و غذا هم تحریم است. در حالی که نباید باشد.» سید عباس موسوی در توئیتی نوشت: «علی‌رغم ادعاهای واهی آمریکا که مواد دارویی و غذایی تحریم نیستند؛ عملا راه هر گونه نقل و انتقال بانکی را در این زمینه بسته‌اند. با راه‌اندازی کانال به اصطلاح بشردوستانه برای تامین اقلام دارویی رسما تایید کردند این ادعا پوچ و خلاف رای ICI (دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه) است،‌ در حالی که نباید باشد.»

* اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی

**علما و خطبا از نقل احادیث و روایات در منابر و سخنرانی‌ها غفلت نکنند

رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، به بیان اهمیت طرح و تبیین روایات و احادیث از سوی خطبا، مبلغان و سخنرانان در منابر پرداخت. این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مردم و جامعه به احادیث، تصریح کرد: ارزش احادیث بیش از آن است که مردم خیال می‌کنند، یک حدیث و آیه مایه هدایت فرد یا قومی می‌شود و در طول تاریخ از این اتفاقات مکرر رخ داده است. وی خطاب به اساتید، روحانیان و خطبا تاکید کرد: در منابر سعی کنید حتما حدیث و روایت بخوانید؛ برخی در منابر خود از ابتدا تا انتها مسائل روز و مباحث سیاسی را مطرح می‌کنند، آیه و روایت را از منابر و سخنرانی‌ها حذف نکنید.

**از نظرات فضلای جوان در سیاستگذاری‌ها استفاده خواهیم کرد

حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری از تشکیل «بانک ایده‌ها» در حوزه علمیه خبرداد و گفت: درگذشته بانک ایده‌ها در حوزه فعال بود و مدتی کم فروغ شده، با الهام از فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه به طلاب خوش استعداد و نخبه میدان بدهید، تاکید کردم این بانک باید احیا شود. عضو جامعه مدرسین به تشریح برنامه‌ها و سلسله نشست‌های خود با فضلا و استعداد‌های برتر حوزه پرداخت و گفت: از مدت‌ها قبل این مسئله در ذهن همه اعضای شورای عالی بود که با همه تاکیداتی که مقام معظم رهبری دارند از یک سو و با این سیل خروشان طلاب فاضل، ممتاز و مستعد که حقیقتا نشاط و شادابی خویش را در حوزه می‌گذرانند و دارای ایده‌های خوبی هستند و هر کدام در جایگاهی منشأ آثار خیرات و برکات اند و مجموعه‌ای را اداره می‌کنند در عین حال که خوش فکر و خوش استعدادند، حوزه بتواند ارتباطی با آنان برقرار کند و با طرح مسائلی که به نظر می‌رسد، اولویت حوزه است از نظرات این فضلای جوان،‌مستعد و نخبه حوزوی استفاده کند.

**معامله قرن پا نخواهد گرفت

رسا/ رییس مجمع تشخیص با گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب، تأکید کرد که نظام اسلامی با رهبری رهبر معظم انقلاب و بصیرت مردم فتنه‌های دشمن را خنثی و قله‌ها را فتح می‌کند. آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی معادلات بین المللی را هم در منطقه و هم در سراسر دنیا، بر هم زده است. امروز خبرهایی که از جمهوری اسلامی در دنیا منتشر می‌شود، اثرگذار است. وی همچنین به موضوع معامله ننگین قرن اشاره کرد و افزود: استکبارتمام تلاش خودشان را به خرج داده اند تا این محور مقاومت را بشکنند و نتوانسته اند و امروز طرح ننگین معامله قرن را مطرح کرده اند که برخی از کشورهای منطقه هم در آن شرکت کرده اند. بسیار جای تاسف دارد که اینطور خائنانه بخواهند عمل کنند و کشور فلسطین و حقوق مردم مسلمان آنجا را پایمال کنند، ان شاء الله این معامله ننگین قرن هم پا نخواهد گرفت.

**حمایت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از شیخ زکزاکی

حوزه/ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای از همه مسلمانان و علاقمندان به شیخ ابراهیم زکزاکی وهمه آزادیخواهان جهان درخواست کرده است که برای آزادی این شیخ مظلوم و همسرش تلاش کنند. در این بیانیه همچنین با اشاره به اینکه  ۵ تن از فرزندان و صدها نفر از پیروان شیخ زکزاکی در یورش ارتش نیچریه  کشته شدند، آمده است: دولت نیجریه در حالی از آزادکردن شیخ زکزاکی خودداری می‌کند که یک دادگاه در حکمی اعلام کرده زکزاکی بی‌آنکه جرمی مرتکب شود، بازداشت شده است.اخیرا برای جلوگیری از فشار افکار عمومی، دست به تشکیل دادگاه فرمایشی‌زده تا بتوانند با قانونی جلوه‌دادن رفتار خود وی را به حکمی که مورد نظر مستکبرین عبری عربی غربی است محکوم نمایند.

**ترامپ رئیس جمهور آمریکا باقی ماند

باشگاه خبرنگاران/ مجلس سنای آمریکا بامداد امروز پنجشنبه، ۱۷ بهمن، رای‌گیری نهایی خود درباره پرونده استیضاح ترامپ را برگزار کرد و سناتور‌های آمریکایی  در نهایت رای به تبرئه او دادند. از آنجایی که اکثریت سنا (۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی) را جمهوری‌خواهان به عنوان هم‌حزبی‌های ترامپ در اختیار دارند این رای دور از انتظار نبود. سناتور‌های مجلس سنا در رای گیری درباره بند نخست استیضاح ترامپ که مربوط به سو استفاده از قدرت بود، وی را تبرئه کردند. در این رای گیری ۵۲ سناتور جمهوریخواه با گناهکار شناخته شدن ترامپ مخالفت کردند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به این موضوع گفت: با وجود تبرئه ترامپ در مجلس سنا، او همچنان تهدیدی برای دموکراسی به شمار می‌رود.

**تمجید ژنرال کهنه کار آمریکایی از سردار سلیمانی

باشگاه خبرنگاران / مارک کیمیت ژنرال سابق ارتش آمریکا در شبکه الجزیره قطر گفت: باید بگویم ما بسیار خوشحال می‌شدیم، اگر ژنرال سلیمانی طرف ما بود؛ او افسری بسیار باهوش و در اجرای تاکیتک‌های نظامی فوق‌العاده بود، اما متاسفانه در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تصمیم گرفت فعالیت‌هایش را علیه آمریکایی‌ها تشدید کند.وی افزود: ما دیدیم که او با نیرو‌های بسیج مردمی (الحشد الشعبی) چه توانایی‌ها دارد. در بغداد بودم و از تشکیل این نیرو خوشحال شدم چون این الحشد الشعبی بود که داعش را شکست داد، اما به محض پایان جنگ با داعش ژنرال سلیمانی و الحشد الشعبی مسیری کاملا متفاوت در پیش گرفتند.

**۱۴ نظامی صهیونیست زخمی شدند

فارس/ بامداد امروز یک فلسطینی با حمله به نظامیان صهیونیست منجر به زخمی شدن ۱۴ نظامی صهیونیست شد؛ بر اساس گزارش روزنامه‌ای صهیونیستی نظامیان مذکور از تیپ «گولانی» معروف به تیپ شماره یک این رژیم بوده‌اند. سرویس اورژانس رژیم صهیونیستی اعلام کرد، چهارده زخمی این عملیات به بیمارستان منتقل شده‌اند اما وضعیت یکی از آنها خطرناک است و یک نفر دیگر هم جراحات متوسطی برداشته است.

**تصمیم ما برای پاسخ نظامی پابرجاست

تسنیم/ دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق گفت: یقیناً با ترور شهید قاسم سلیمانی و المهندس پروژه و برنامه مقاومت عملاً در عراق آغاز شده است، وی افزود: آمریکا با این اقدام خود مشروعیت کامل به نیروهای  مقاومت در عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی داده است. قیس الخزعلی با اشاره اقدامات ملت ودولت عراق برای اخراج آمریکایی‌ها از عراق  تصریح کرد: اما تصمیم واکنش و پاسخ نظامی یک تصمیم پابرجا و قطعی است و ما حق کاملی در این زمینه داریم. مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی در عراق یک تصمیم ملی بود. ترور الحاج ابومهدی المهندس آغازی برای پایان حضور نظامی قطعی آمریکا در عراق خواهد بود،

**یک پهپاد دیگر سعودی در غرب یمن سرنگون شد

مهر/ منابع یمنی از سرنگونی یک پهپاد دیگر ائتلاف سعودی در غرب این کشور به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خبر دادند.شایان ذکر است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تاکنون دهها پهپاد ائتلاف سعودی را سرنگون کرده اند.

**مقابله پدافند سوریه با حمله موشکی رژیم صهیونیستی

مهر/پ دافند هوایی ارتش سوریه بامداد پنج شنبه حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق و منطقه جنوبی را دفع کرده و تعداد قابل توجهی از این موشک‌ها را در آسمان ساقط کرد.خبرنگار سانا گزارش داد که این حمله از سمت جولان اشغالی و جنوب لبنان صورت گرفت و مناطق الکسوه، مرج السلطان، جسر بغداد در حومه دمشق و جنوب شهر ازرع در درعا را هدف قرار داد.بر اساس این گزارش، پدافند هوایی سوریه توانست این حمله را دفع و تعداد قابل توجهی از موشک‌ها را در آسمان منهدم کند.

**ایران اقدامی در راستای نقض برجام انجام نداده است

باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل آژانس اتمی گفت که ایران علی‌رغم کاهش تعهدات برجامی خود هنوز میزان مواد هسته‌ای خود را افزایش نداده است.گروسی گفت: «ایرانی‌ها گفته‌اند که دیگر به هیچ محدودیتی در چارچوب برجام پایبند نیستیم، اما هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند و میزان مواد هسته‌ای آن‌ها همانند قبل است». وی ضمن بیان این مطلب که ایران غنی‌سازی در سطوح بالاتر را ادامه می‌دهد، گفت که این میزان هشدارآمیز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *