خبرروز ۱۳۹۸/۱۰/۰۵

  • حضرت آیت‌الله جوادی آملی: غربی ها هرگز نمی توانند برای حقوق بشر و زن تصمیم بگیرند
  • رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه: جوان مجاهد امروز از اصحاب پیامبر برتر است
  • آیت‌الله جنتی: در بررسی صلاحیت‌ها دقت می‌کنیم حتی حق یک نفر هم تضییع نشود
  • آیت‌الله اراکی: رهبر معظم انقلاب توانستند جبهه تفرقه افکن را شکست دهند
  • سفیر عراق در ایران: تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم
  • تحلیلگر برجسته رژیم صهیونیستی: اسرائیل در سرنگونی اسد و مقابله با نفوذ ایران شکست خورد

 

** جام جم ۹۸/۱۰/۵
*  بررسی شتابزده سی‌اف‌تی به مصلحت نیست
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از نشست کمیسیون مشترک مجمع که برای بررسی لایحه سی‌اف‌تی برگزار شد گفت: بنابر این آنچه اکنون می‌توانیم اعلام کنیم این است که پیوستن به سی‌اف‌تی در حال بررسی است و ما شتابزدگی در این باره را به مصلحت نمی‌دانیم. وی افزود: اگر کار شتابزده و بدون تصویر روشن انجام شود ممکن است اعضای مجمع آن را رد کنند که اگر چنین شود این موضوع نیز ممکن است سبب بروز مشکل شود، چون قوانینی که مجمع تصویب می‌کند تا مدت‌ها قابل اصلاح و تغییر نیست و این هم ممکن است مشکل دیگری به‌وجود بیاورد. بر اساس این گزارش، ادامه بررسی سی‌اف‌تی در نشست کمیسیون مشترک مجمع، به شنبه موکول شد.
** همشهری ۹۸/۱۰/۵
*  مذاکره سه جانبه ایران، عربستان و کویت
روزنامه القبس کویت به نقل از منابع آگاه مدعی شد که به زودی مذاکراتی سه جانبه میان عربستان و کویت از یک طرف و ایران از طرف دیگر برگزار خواهد شد. این منابع اعلام کردند که این نشست در پی توافق سه شنبه عربستان و کویت در رابطه با برخی مناطق و آب‌های منطقه‌ای و بررسی این مسئله با ایران برگزار می‌شود. ایران و عربستان در ۴ سال گذشته جز در موضوع حج در هیچ موضوع دیگری مذاکره مستقیم نداشته‌اند، هر چند ایران برای مذاکره با عربستان همواره اعلام آمادگی کرده است و در این رابطه طرحی با عنوان ابتکار صلح هرمز ارائه داده که به سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق تحویل داده شده است.
** کیهان ۹۸/۱۰/۵
*  تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم
دکتر «سعد جواد قندیل» سفیر جمهوری عراق در ایران در مورد روابط دوجانبه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور سخن گفت و با بیان اینکه این روابط «بسیار عمیق و در همه حوزه‌ها رو به گسترش است» تاکید کرد، عراق تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسد و به دنبال گسترش روابط خود با ایران به ویژه در حوزه اقتصادی است. وی تاکید کرد روابط تجاری ایران و عراق قرار است تا ۲۰ میلیارد دلار در سال افزایش یابد.
*  افتتاح ۱۳۰ واحد مسکونی برای محرومان در استان ایلام
سرتیپ غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سفر به استان ایلام‌، ۱۳۰ واحد مسکونی محرومان را در روستای قجر افتتاح کرد.
*  اسرائیل در سرنگونی اسد و مقابله با نفوذ ایران شکست خورد
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک تحلیلگر برجسته این رژیم آورده است، تل‌آویو به شکست راهبردی در سرنگونی «بشار اسد» و مقابله با نفوذ ایران در سوریه اذعان دارد. یک تحلیلگر صهیونیست گفت که تل‌آویو در جنگی که سوریه سال‌هاست شاهد آن بوده، با شکستی راهبردی مواجه شد و سران اسرائیل از اینکه نتوانستند «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را سرنگون کنند احساس تأسف می‌کنند. «ایهود یعاری» تحلیلگر مسائل عربی رژیم صهیونیستی در اظهاراتی که پایگاه خبری کانال ۱۲ این رژیم منتشر کرد، گفت: «یک بار دیگر که نمی‌دانم چندمین بار است، بازمی‌گردم و می‌گویم که اسرائیل در جنگ سوریه با شکستی راهبردی مواجه شد.»
** شرق ۹۸/۱۰/۵
*  واکنش دولت منصورهادی به دیدار حاتمی با سفیر یمن در تهران
محمد مقبل الحمیری، وزیر دولت مستعفی یمن در امور پارلمانی، از دیدار ابراهیم الدیلمی، سفیر یمن در تهران با امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد. او با متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی یمن گفت: ‌دولت (مستعفی) یمن همچنان منتظر است که جامعه بین‌المللی موضع قاطعی علیه دخالت‌های ایران اتخاذ کند. ابراهیم الدیلمی از سوی شورای عالی انقلابی یمن که اکنون اداره این کشور را بر عهده دارد و متشکل از گروه‌های انقلابی و حزب کنگره سراسری یمن است، سفیر ایران شده است. او اخیرا به عنوان سفیر یمن در تهران تعیین شده و استوارنامه خود را به حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تحویل داد که این اقدام با انتقادهای برخی طرف‌های عربی، از جمله احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب همراه بود.
** ایران ۹۸/۱۰/۵
*  سیاست دولت سکوت و کتمان نیست
سخنگوی دولت در واکنش به ادعای رویترز مبنی بر کشته شدن هزار و ۵۰۰  شهروند در جریان اعتراض‌های اخیر گفت: ما دولتی نیستیم که مسائل داخلی را کتمان کنیم درخصوص این حوادث هم کمیته‌ای تشکیل شده تا ابعاد آن را به طور کامل بررسی و مشخص کند. علی ربیعی با بیان اینکه  «ما در زمینه حقوق بشر خیلی از آنها حساس‌تر هستیم و معتقدیم رفتارهای غربی‌ها مداخله در امور داخلی ایران است»، افزود: در دولت به اندازه کافی در همه موارد بحث شده است. خون از بینی یک ایرانی بیاید، درد همه ما است. بنابراین در این زمینه حساسیت کافی داریم. ربیعی مشخصاً آمار ادعایی رویترز را دروغ و غلوآمیز اعلام کرد و گفت: من این آمارها را بشدت تکذیب می‌‌کنم. برای آنها جان انسان‌ها آنقدر بی ارزش است که به طور فله‌ای آمار می‌دهند.
*  ادعای میانجگیری ظریف بین یمن و عربستان
پایگاه خبری العهد لبنان به نقل از یک دیپلمات ایرانی که نام او را فاش نکرده، مدعی شد که محمدجواد ظریف به منظور ایجاد توافق میان عربستان و انصارالله یمن به عمان سفر کرده و دیدارهایش با مقامات انصارالله و عمانی نیز در همین راستا بوده است. این منبع می‌گوید که تهران در کنار مسقط برای ایجاد توافق میان عربستان و انصارالله یمن تلاش می‌‌کنند و ریاض در وهله اول قبول کرده است که مذاکره کند و اکنون مذاکرات مستقیمی میان عربستان و انصارالله شکل گرفته است اما تا به این لحظه نتیجه‌ای به همراه نداشته است. این منبع دیپلماتیک می‌‌گوید: هر دو طرف ایرانی و سعودی در رابطه با بحران یمن پیشنهاداتی مطرح کرده‌اند اما خود یمنی‌ها باید برای حل بحران توافق کنند و بقیه طرف‌ها تنها می‌‌توانند به آنها کمک کنند.
** جمهوری اسلامی ۹۸/۱۰/۵
*  توطئه القای رویگردان بودن ایران از مذاکره را شکستیم
رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر به دنبال آن بودند که همه جا اعلام کنند، آماده مذاکره با ایران هستند و این ایران است که پای میز مذاکره نمی‌نشیند، گفت: این توطئه‌ای بود که هم در سازمان ملل و هم پس از آن در تعامل با دیگر کشورها موفق به شکست آن شدیم و در سفر به ژاپن هم بار دیگر تکرار شد که ما در مذاکره و صحبت کردن با هیچ کس مشکلی نداریم. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در جلسه هیات دولت گفت: اگر امروز کشورهای ۱+۵ نسبت به عمل به همه تعهدات خود اراده داشته باشند و بخواهند اشتباهات گذشته را جبران کنند، آماده گفتگو هستیم و اینطور نیست که بخواهیم بگوییم، راه بازگشت وجود ندارد. رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ تردیدی نداریم، اگر امروز ملت ایران در دنیا عزیز بوده و سخن‌مان در جهان شنونده داشته و گوش شنوای فراوانی برای منطق ملت ایران وجود دارد، تنها به دلیل مقاومت و ایستادگی این ملت بزرگ است.
*  پکن اثربخشی برجام را حفظ کرده است
وانگ‌یی وزیر امورخارجه چین درباره نقش چین در خاورمیانه‌ای که این روزها دچار ناآرامی است، گفت: صلح در خاورمیانه در راستای منافع اساسی کشورهای منطقه و همچنین ثبات و توسعه جهانی است. باوجود بی‌ثباتی در خاورمیانه بعید است که جهان بتواند به راحتی صلح را حفظ کند. وی در ادامه تصریح کرد: چین همواره یک نیروی برقرار‌کننده صلح در خاورمیانه بوده است. ما اقتدار و اثربخشی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را حفظ کرده‌ایم و طرف‌های توافق را به حل اختلافات خود از طریق مذاکره و مشورت تشویق کرده‌ایم.
** وطن امروز ۹۸/۱۰/۵
*  در بررسی‌ صلاحیت‌ها دقت می‌کنیم حتی حق یک نفر هم تضییع نشود
دبیر شورای نگهبان گفت:‌ بررسی شکایات و صلاحیت‌ها آن هم در زمان کوتاه، اقدامی طاقت‌فرساست که البته شورای نگهبان با دقت مشغول انجام آن است تا خدای نکرده حق حتی یک نفر هم تضییع نشود. آیت‌الله احمد جنتی در جلسه این شورا به روند بررسی شکایات و صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات اشاره و تصریح کرد: الان در مقطع بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان هستیم و همکاران ما تا اواخر شب مشغول رسیدگی به پرونده‌های ثبت‌نام‌کنندگان بر اساس مستندات هستند.
*  روایت بعیدی‌نژاد از دروغ‌پردازی اخیر رویترز
سفیر ایران در لندن گفت: اینکه یک رسانه خارجی بدون داشتن خبرنگار و اطلاعات دست اول در محل، بتواند ادعای دستیابی به آماری از قربانیان حوادث اخیر در ایران داشته باشد محل سؤال است، بویژه از سوی رویترز که دفترش به دلیل همین سیاست جعل خبر چند سال پیش در ایران بسته شد. حمید بعیدی‌نژاد درباره خبرسازی دروغین جدید رویترز در صفحه توئیترش نوشت: «برخی رسانه‌ها براساس سیاستی قدیمی برای باورپذیر کردن یک دروغ، آن را خیلی بزرگ می‌سازند. خبر رویترز که کشته‌شدگان حوادث اخیر را ۱۵۰۰ نفر اعلام و دستور صدور خشونت‌ها را به رهبری نظام مستند کرد، از همین نمونه است. این در حالی است که تدبیر رهبری همواره مدارا با تظاهرکنندگان بوده است».
** جوان ۹۸/۱۰/۵
*  جوان مجاهد امروز از اصحاب پیامبر برتر است
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه روز یک شنبه ۱/۱۰/۱۳۹۸ به بیان و شرح حدیثی درباره رجحان و برتری مؤمنانی که بدون دیدن پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم به ایشان ایمان می‌آورند، نسبت به صحابه پرداختند. در این حدیث پیغمبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) خطاب به صحابه فرمود: آن کسانی که به من ایمان می‌آورند، در حالی که من را ندیده‌اند، از شما افضلند. رهبر معظم انقلاب در شرح این حدیث گفتند: امام (رضوان‌الله‌علیه) فرمودند این کسانی که امروز هستند، از اصحاب پیغمبر، یا بالاترند یا کمتر نیستند؛ واقعش همین است. آن جوانِ مؤمنِ مخلصی که از همه لذّات زندگی، از همه آرزو‌های جوانی، از همه شهوات، خواسته‌ها، از زندگیِ راحت، از پدر و مادر، از همسر، از فرزند چشم می‌پوشد، می‌رود در راه خدا جهاد [می‌کند]-حالا یا در جبهه‌های دفاع مقدّس، مثل آن دوران‌ها، یا در جبهه دفاع از حرم، مثل زمان ما، یا دفاع از امنیّت، فرق نمی‌کند- از آن‌ها بالاترند. قدر این حالت را باید دانست؛ و قدردانی‌اش هم به این است که واقعاً و حقیقتاً آن جوری که از ما توقّع هست عمل کنیم؛ به‌خصوص ما عمّامه‌ای‌ها که خب مرجعِ دینِ مردم محسوب می‌شویم و دین‌شان را از ما می‌خواهند سؤال کنند، تقیّد به دین داشته باشیم؛ و اگر ما‌ها از جهت تقوا و پرهیزکاری و ورع از محارم و بی‌رغبتی به جلوه‌های مادّیِ دنیا و زیبایی‌های دنیا و مانند اینها، تقیّد را به خودمان تحمیل کنیم و وادار کنیم خودمان را به این معنا، مسلّماً بهتر از آن‌ها هستیم.
*  مشکلات را تا کی به تحریم‌ها گره می‌زنید؟
آیت‌الله العظمی نوری همدانی در درس خارج فقه خود، با بیان فرازی از خطبه شقشقیه خطبه سوم نهج البلاغه گفت: خدا از علما عهد و پیمان گرفته که در مقابل ظلم ظالم و حق کشی مظلوم سکوت نکنند و امروز وظیفه علما رساندن حرف مردم به گوش مسئولان است، اگرچه رسانه منعکس نمی‌کند و اگر هم به گوش مسئولان برسد عمل نمی‌کنند ولی ما باید بگوییم تا مردم بدانند حوزه و رهبری تذکر می‌دهند و به فکر مردم هستند و مشکلات را می‌دانند. وی اظهار داشت: مسئولان باید هر جا که زمینه مشکلات را می‌بینند برای رفع آن تلاش کنند نه اینکه منتظر باشند که آن مشکل آنقدر بزرگ و موجب خسارت و تخریب بشود و برای مردم زحمت ایجاد کند و بعد وارد عمل شوند، الان چند سال است منطقه‌ای از اهواز مشکل دارند و فریاد می‌زنند ولی مسئولان توجه نکردند تا اینکه مشکل ایجاد شد آن هم با دستور رهبری ورود پیداکردند تاحل شد. وی ادامه داد: مسئولی که خودش در رفاه باشد درد مردم را نمی‌فهمد و مسئولان سطح زندگی‌شان باید همسطح مردم ضعیف جامعه باشند. این مرجع تقلید تأکید کرد: تذکر را سیاه‌نمایی تلقی نکنید خدمات نظام و انقلاب با قبل قابل مقایسه نیست، اما بعضی از مسئولان با ضعف مدیریت کارنامه درخشان نظام را زیرسؤال می‌برند.
** آفتاب یزد ۹۸/۱۰/۵
*  ۳ سرباز ربوده شده ایرانی در خاک پاکستان به زودی آزاد می‌شوند
فرمانده مرزبانی کشور با اعلام خبر سلامتی ۳ سرباز ربوده شده ایرانی گفت: ۳ سرباز ربوده شده ایرانی به خاک پاکستان به زودی آزاد می‌شوند. سردار قاسم رضایی اظهار داشت: رایزنی و مذاکرات متعددی با مسئولان کشور پاکستان انجام داده ایم تا سه سرباز ربوده شده ایرانی را به کشورمان برگردانیم و مذاکرات و رایزنی‌های انجام شده رضایت‌بخش بوده است. وی افزود: این سه سرباز ربوده شده در سلامتی کامل به سر می‌برند و آخرین خبرها حاکی از این است که به زودی به جمع خانواده‌هایشان و کشورمان باز می‌گردند.
*  پخش اعترافات روح‌الله زم به زودی
محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر با بیان اینکه «یکی از موضوعات اغتشاشات اخیربه حاشیه کشاندن بحث دستگیری روح‌الله زم بود»، گفت: اغتشاش کنندگان قصد داشتند احضار برخی از مرتبطان با زم را تحت الشعاع قرار دهند. نماینده مردم خمینی شهر ادامه داد: قرار بود برخی از اعترافات زم پخش شود اما با اتفاقات پیش آمده، مصلحت این شد که فعلا دست نگه دارند، اما من فکر می‌کنم در آینده نزدیک بخشی از اعترافات روح‌الله زم منتشر شود و از طریق دستگاه قضایی تبیین شود.
** رسالت ۹۸/۱۰/۵
*  تفرقه و اختلاف‌نظر خطر بسیار بزرگی برای جهان اسلام است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی در مراسم معارفه دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حضرات آیات واعظ‌‌زاده خراسانی، تسخیری و اراکی را منشأ خدمات بسیاری در مجمع جهانی تقریب مذاهب‌ اسلامی دانست و گفت: تفرقه و اختلاف خطر بزرگی است، آنچه امروز بر سر مسلمانان آمده، محصول همین تفرقه و اختلاف است.وی به سیر تاریخی وحدت از صدر اسلام تاکنون پرداخت و افزود: وحدت همواره مورد هجمه دشمنان به‌خصوص سلاطین و حکمرانان بوده است و مسلمانان زیادی در این مسیر کشته‌شده‌اند. رئیس دفتر مقام معظم رهبری در خاتمه ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری، متن حکم ایشان در خصوص انتصاب حجت‌الاسلام حمید شهریاری به دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب را قرائت کرد. در ادامه این مراسم توسط حجج‌اسلام محمدی‌گلپایگانی و شهریاری به‌پاس تلاش‌های آیت‌الله اراکی لوح تقدیری به ایشان اعطا شد.
*  چهار گام کاهش تعهدات ایران مغایر کنوانسیون‌های برجام نیست
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اظهارات مقامات اروپایی مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه گفت: چهار گامی که ما در کاهش تعهدات برجامی برداشتیم از نظر کارشناسانی که در مسائل حقوقی، برجام و هسته‌ای کارکردند و همچنین کارشناسان بین‌المللی، مغایر با کنوانسیون‌های ذی‌ربط برجام نبوده است. وی افزود: ادعای اروپایی‌ها هیچ مبنای حقوقی ندارد و آن‌ها به دنبال این هستند که پاسخی برای افکار عمومی خود داشته باشند، این‌که اروپایی‌ها در این شرایط بخواهند از روش ماشه استفاده کنند، این انجام نخواهد شد و خود اروپایی‌ها به دنبال مذاکره از طریق دیگری هستند که بتوانیم به تفاهم برسیم.
** مردم سالاری ۹۸/۱۰/۵
*  ایران متحد استراتژیک افغانستان است
«بهادر امینیان» سفیر ایران در کابل با «عبدالله عبدالله» رییس اجرائیه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در محل ریاست اجراییه افغانستان انجام شد، عبدالله، جمهوری اسلامی ایران را از متحدان استراتژیک و دوستان نزدیک افغانستان خواند و از همکاری‌های این کشور با افغانستان در دوره‌های مختلف تشکر و قدردانی کرد.
** آرمان ۹۸/۱۰/۵
*  تضمین آمریکا به هند درباره چابهار
در یک پیشرفت بزرگ، ایالات متحده به هند تضمین کتبی داده است که برای ارائه تسهیلات به ارزش ۸۵ میلیون دلار در راستای تجهیز بندر چابهار توسط بانک‌های جهانی کمک می‌کند. در نوامبر ۲۰۱۸، ایالات متحده بندر چابهار را از تحریم‌ها معاف کرد. اما یک مقام دولتی هند در مورد این مساله گفت: ما باید تجهیزات لازم برای تجهیز بندر را تهیه کنیم، اما به دلیل تحریم‌های ایالات متحده قادر به تهیه هیچ نوع تجهیزاتی نیستیم. وی افزود: ما سفارش‌های تجهیزات را حدود دو سال پیش ثبت کرده‌ایم، اما قادر به تامین اعتبار نیستیم. بانک‌ها جلو نمی‌آیند. ایالات متحده قبلا تضمین‌های کلامی در مورد معافیت چابهار از تحریم‌ها داده بود اما تمایلی به ارائه سندی در این خصوص نداشت ولی بانک‌ها بر این سند اصرار دارند.
** آفرینش ۹۸/۱۰/۵
*  ارتش سقوط جنگنده میگ-۲۹ را تایید کرد
روابط عمومی ارتش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک فروند جنگنده میگ-۲۹ نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی شمال غرب کشور و در حین اجرای ماموریت دچار سانحه شد.
*  ایران در حال تقویت آمادگی خود برای مقابله با اسرائیل است
هاآرتص در گزارشی به احتمال درگیری میان ایران و اسرائیل پرداخت و نوشت: در صورتی که تهران در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، ممکن است شاهد درگیری گسترده‌ای در منطقه باشیم. اسرائیل باید آمادگی لازم برای مقابله با تهدیدات ایران را داشته باشد. این موارد نشان می‌دهد که ایران در حال تقویت آمادگی خود برای مقابله با اسرائیل است. تلاش‌های ایران برای واکنش نشان دادن به حملات در اسرائیل در جبهه شمالی سوریه رهبران اسرائیل را وادار کرده است تا استراتژی خود را تغییر دهند. به همین خاطر در طول هفته‌های اخیر شاهد کاهش شدت درگیری‌ها بوده‌ایم، این در حالی است که تهران همچنان به تلاش‌هایش برای تثبیت جایگاه نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهد. رهبران اسرائیل نمی‌توانند حضور نیروهای ایرانی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل کنند. بنابراین باید برای مقابله با تهدیدهای ایران آماده باشند.
** قدس ۹۸/۱۰/۵
*  اینستکس فقط حرف است
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در مورد چشم انداز کانال ویژه مالی اروپا برای ایران موسوم به اینستکس گفت: ما از نظر مقررات و سازماندهی همه چیز را آماده کرده‌ایم. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تا زمانی که از ما نفت نخرند و در آمد نفت برای ما نیاید آن (اینستکس) فقط حرف است.
*  گله ژنرال اشغالگر از حمله نکردن دیگران به ایران!
«آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی دیروز با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به ارسال تسلیحات از طریق عراق، مدعی شد تل‌آویو نمی‌تواند اجازه تداوم چنین امری را بدهد. این ژنرال صهیونیست‌ با ادعای اینکه احتمال وقوع درگیری محدود با ایران وجود دارد، گفت: ‌«ما در حال آماده شدن برای آن هستیم. اما خیلی بد است که دیگران به آن‌ها (ایران) حمله نمی‌کنند.» وی ضمن تاکید بر ضرورت عقب راندن کامل ایران از سوریه، مدعی شد: «ما اجازه نمی‌دهیم (ایران) به صورت نظامی در سوریه یا عراق مستقر شود.»
** اعتماد ۹۸/۱۰/۵
*  زنگنه درباره نقش بنزین در آلودگی هوا توضیح می‌دهد
علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از طرح سوال خود از وزیر نفت درباره نقش بنزین در آلودگی هوا خبر داد و گفت که این سوال از سوی هیات رییسه به کمیسیون انرژی ارجاع شده است. بختیار گفته است: ما هم در بنزین و هم در گازوییل که مربوط به خودروهای سبک و سنگین است، دچار مشکل هستیم به همین دلیل من سوالی را از وزیر نفت مطرح کردم تا ایشان راجع به نقش بنزین در آلودگی هوا به نمایندگان توضیح دهد.
** شهروند ۹۸/۱۰/۵
*  جبهه پایداری، پیروان خط امام و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مجوز ندارند
مدیر کل سیاسی وزارت کشور با تاکید بر اینکه تنها جبهه‌های دارای مجوز اجازه فعالیت دارند، گفت: «جبهه‌های پایداری، پیروان خط امام و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مجوز ندارند.» حمید ملانوری، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب یاد آور شد: «احزاب و گروه‌های سیاسی باید توجه کنند قانون نحوه فعالیت احزاب، قانون اساسی و اساسنامه آنها ملاک فعالیت‌ها و اقدامات‌شان باشد؛ بر این اساس احزاب دارای پروانه فعالیت می‌توانند کنگره، نشست و برنامه‌های متعدد سیاسی برگزار کنند و به جز این نام و نشانه‌ها که در قالب احزاب و جبهه‌های سیاسی شکل گرفته‌اند، هیچ گروهی اجازه فعالیت ندارد و به لحاظ قانونی با آنها برخورد می‌شود.» ملانوری تاکید کرد: «به جز ۱۶ حزبی که دارای پروانه فعالیت هستند و تعدادی از احزاب که به زودی پروانه آنها صادر می‌شود و به جز هشت جبهه که مجوز گرفته‌اند، هیچ کس با نام و نشان دیگری نمی‌تواند فعالیتی داشته باشد.
** اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های انیترنتی
*  غربی ها هرگز نمی توانند برای حقوق بشر و زن تصمیم بگیرند
حوزه/ حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند: غربی ها هرگز نمی‌توانند برای موضوعاتی همچون حقوق بشر، کودک و زن تصمیم بگیرند، چراکه در نگاه آنها انسان یک موجود فانی است و هیچ آینده‌ای برای او پس از مرگ وجود ندارد لذا تنها و تنها در محدوده زندگی مادی و بر اساس میل و هوس خود تصمیم می‌گیرند. ایشان ادامه دادند: سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی ام! «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ»، بر اساس این اصل هرگز نباید منتظر باشیم تا آنها ما را بپذیرند بلکه آنها باید بنشینند و ببینند ما چه می‌گوییم، البته ما باید با تحقیق و تسلط بر منابع وحیانی خود، دستمان پر باشد و  اصول خود را به صورت روشن و منطقی به آنها عرضه کنیم.
*  رهبر معظم انقلاب توانستند جبهه تفرقه افکن را شکست دهند
رسا/ آیت‌الله اراکی در آیین تکریم و معارفه دبیرکل سابق و جدید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جبهه تفرقه‌گرا امروز سعی در ضربه زدن به جهان اسلام را دارد، اما مقام معظم رهبری توانستند در عرصه وحدت پیروز شوند. می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های مقام معظم رهبری در عرصه رهبری جهان اسلام این عملکرد دشوار است که توانستند جبهه تفرقه گرا را شکست دهند. وی افزود: در عرصه تقریب و وحدت، در چند سال اخیر شاهد چالش‌های بسیاری بوده ایم و دشمن با بسیج همه امکانات خود برای ضربه زدن به جهان اسلام تلاش کرد. اما فرمانده مقابله با این چالش‌ها مقام معظم رهبری بودند و نهاد مجمع تقریب به نمایندگی از ایشان در این جبهه به جنگ تفرقه پرداخت.
*  حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مناطقی در نوار غزه
ایسنا/ پس از شلیک راکت از نوار غزه به جنوب سرزمین‌های اشغالی که باعث فرار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سمت پناهگاه شد، صهیونیستها مناطقی را در غزه هدف قرار دادند. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که چهارشنبه شب، دو فروند موشک از غزه به سمت شهرک عسقلان همزمان با سفر نتانیاهو به این شهرک که در جنوب فلسطین اشغالی قرار دارد، شلیک شد. در پی شنیده شدن صدای آژیر خطر، وی به پناهگاهی در عسقلان منتقل شد.
*  ریاض دیگر نمی‌تواند اراده خود را به یمن تحمیل کند
فارس/ «ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در ایران با اشاره به توطئه‌های عربستان سعودی علیه یمن گفت: «یکی از بزرگترین اهداف عربستان سعودی این است که این کشور همچنان در تلاش برای اجرای تجزیه یمن و ایجاد فتنه در میان مردم این کشور است اما ملت یمن همچنان به مقابله با این رویکرد می‌پردازند» وی با اشاره به این موضوع که امروز وضعیت یمن کاملا تغییر کرده گفت: یمن از دست عربستان سعودی خارج شده و ریاض دیگر نمی‌تواند اراده خود را به یمن تحمیل کند.
*  تجاوزات اسرائیل، احساسات مسلمانان را جریحه‌دار می‌کند
فارس/ ورود غیرقانونی یک عضو «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) به مسجدالاقصی و نادیده گرفتن رفتارهای صهیونیست‌های افراطی در داخل حرم شریف سبب شد که وزارت خارجه اردن با صدور یک بیانیه این تجاوزات را محکوم کند. «ضیف‌الله الفایز» سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن تأکید کرد، تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی، احساسات مسلمانان در سراسر جهان را جریحه‌دار می‌کند.
*  درگیری در مرکز استان کربلا
فارس/ عده‌ای از نقابداران بعد از ظهر روز چهارشنبه با سلاح سرد به سمت محل برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز در مرکز کربلا حمله کرده و تعدادی از معترضان را زخمی کردند. وبگاه «السومریه نیوز» ضمن اعلام این خبر گزارش داد که همزمان، تعدادی از معترضان نیز اقدام به آتش‌زدن لاستیک‌ها در خیابان‌های مختلف استان کربلا کردند. طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات، سلسله اتفاقاتی مشکوک از جمله کشتن معترضان با ضربا چاقو سبب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است.
*  تماس تلفنی ظریف با نخست وزیر و وزیر خارجه کویت
فارس/ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌های تلفنی جداگانه با «شیخ صباح الخالد الصباح» نخست وزیر و «شیخ احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه کویت ضمن تبریک انتصاب آنان در سمت‌های جدید، در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و پویش صلح هرمز گفتگو و تبادل نظر کرد. گفتنی است دولت جدید کویت به نخست‌وزیری «صباح خالد الحمد الصباح» در صحن پارلمان سوگند یاد کرد.
*  رایزنی معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه در زمینه مقابله با تروریسم
فارس/ «غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام رایزنی‌های دوجانبه به مسکو سفر کرده، با معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور مقابله با تروریسم دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات طرفین با رضایتمندی از روند رو به رشد همکاری‌های دوجانبه و بین المللی در عرصه‌های مختلف از جمله در زمینه مقابله با تروریسم به ویژه در سوریه، راههای ارتقای همکاری بین دو کشور در این خصوص را بررسی کردند.
*  المعلم: عملیات ادلب ادامه می‌یابد
تسنیم/ ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم تصریح کرد: عملیات نظامی در ادلب ادامه دارد و هدف از آن آزادسازی این استان است. المعلم تاکید کرد: عملیات نظامی سوریه در ادلب بخشی از سیاست و موضع سوریه درخصوص آزادسازی هر وجب از خاک این کشور است. این سیاست را بشار اسد رئیس جمهور تعیین کرده است.
*  رژیم اشغالگر به دنبال جنگ‌افروزی دینی در مسجدالاقصی است
حوزه/ شیخ عمر الکسوانی مدیر مسجدالاقصی گفت: رژیم اشغالگر به دنبال سوء استفاده از اعیاد یهودی برای افزایش ورود شهرک نشینان به مسجدالاقصی و افزایش تنش در مسجد است. وی از کشورهای عربی و اسلامی خواست به دفاع خود از مسجدالاقصی ادامه دهند و در کنار اهالی قدس و اوقاف قدس در دفاع از مسجدالاقصی بایستند، زیرا مسجدالاقصی فقط متعلق به مردم فلسطین نیست، بلکه متعلق به تمام مسلمانان است.
*  دیدار سفیر روسیه با دستیار ویژه رئیس مجلس
واحد مرکزی خبر/ سفیر روسیه در تهران با دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین الملل مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد. سفیر روسیه در تهران و حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در این دیدار در خصوص آخرین مناسبات پارلمانی فیمابین و برخی مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند. طرفین همچنین روند سیاسی در سوریه را مثبت ارزیابی کردند و ابراز امیدواری داشتند: راه حل سیاسی در یمن به نتیجه برسد.
*  حمله به بازار صعده، نقض آشکار قوانین بین المللی است
ایرنا/ هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، حمله اخیر ائتلاف متجاوز سعودی به بازاری در استان صعده در غرب یمن را که در پی آن حدود ۳۸ کشته و زخمی برجای گذاشت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست. در ادامه بیانیه آمده است: این هجوم، سومین حمله در طول یک ماه است، بطوری که شمار قربانیان ناشی از حملات ائتلاف سعودی به این بازار از ۲۲ نوامبر (۱ آذرماه) تاکنون در مجموع به ۸۹ نفر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *