طلیعه ۱۳۸۹ – ۹۸۰۲۲۱

با پایان مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، رقابت برای نشستن بر ۲۹۰ کرسی بهارستان آغاز شده است و از هم اکنون شاهد تلاش جریان‌ها و جبهه‌های سیاسی برای جلب آرای مردم و پیروزی در انتخابات هستیم. مجلس شورای اسلامی که یکی از شاخص‌های برجسته مردم سالاری دینی وعرصه نقش آفرینی و اعمال قدرت مردم برای اداره کشور است نیاز به نمایندگانی دارد که تخصص و توانایی لازم جهت سیاست ورزی و اصلاح امور را جهت ریل گذاری در مسیر حرکت کشور و هدایت مدیران اجرایی کشور به سوی اهداف داشته باشند.

اگر نمایندگان مجلس اهدافی چون رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، پیشرفت علم، پیشرفت فنّاوری، عزّت ملّی و استقلال ملّت را دنبال کنند و به سمت این مسیر‌ها ریل گذاری کنند دولت و مدیران اجرایی کشور نیز در این مسیر تعیین شده حرکت خواهند کرد و این همان معنای اصلی در راس امور بودن مجلس است. در جهت عکس آن نیز یک مجلس مرعوب غرب و متمایل به اشرافیگری، ریل گذاریها و جهت گیری هایی خواهد داشت که کشور را به بدبختی و پرتگاه خواهد کشاند. بنابراین مسئولیت سنگین و تعهدآور نمایندگی مجلس افرادی را لازم دارد که بتوانند پاسخگوی این مسئولیت باشند و توانایی، تدین، شجاعت و تعهد بالایی داشته باشند.

در این میان مردم نیز باید نمایندگان خود را مسئولانه انتخاب کنند. قطعا با دقت و بصیرت می‌شود نمایندگانی متناسب با آرمانها انتخاب کرد. اسیر شدن در بازی‌های سیاسی و رسانه‌ای و دوقطبی‌های مضر مجلس دولتی یا ضد دولت، آرمانها و اهداف ملت را تامین نخواهد کرد. همه باید تلاش کنند مجلسی کار آمد و قدرتمند شکل بگیرد تا حقیقتا عصاره فضائل ملت باشد. نماینده مسئله شناس و متعهد را باید با بررسی ایده‌ها و برنامه‌هایش شناخت و انتخاب کرد. به دور از نگاه‌های جناحی و سیاست زده به دنبال سیاست مدارانی باشیم که ایده و فکر برنامه محوری برای اصلاح روند‌های اداره کشور و حل مشکلات دارند.

بررسی فضای سیاسی و اقتصادی کشور نشان می‌دهد که مردم نمایندگانی را می‌خواهند که دارای شرایط ذیل باشند:

– درد‌ها و مشکلات کشور و مردم را بشناسند تا در قانون گذاری و نظارت حل مشکل مردم محور اصلی باشند.

– متدین، متعهد و شجاع باشند تا با شناخت ترفندهای دشمن در مسیری حرکت کنند که عزت ملی و استقلال کشور در برابر طمع ورزی و زیاده خواهی استکبارحفظ شود.

– مسیر‌های تحقق عزت ملی و استقلال را با نگاه به درون، اقتصاد درون‌زا و تکیه به نیروی جوانان، ریل‌گذاری کنند.

– برای حفظ صلاحیت ، سلامت و قوت خود هم بر عملکرد همه‌ی دستگاه‌های کشور و هم بر عملکرد خود (نمایندگان) نظارت اثرگذار داشته باشند.

از سوی دیگر، مجلس هم باید با ملاحظه خواسته‌های مردم و صلاح و سداد کشور و در عین حالی که با دولتها تعامل وهمکاری می‌کند و از اهداف عالیه دولتها حمایت می‌کند، استقلال و اقتدار خود را حفظ کند. توجه به این مطلب نیز بسیار ضروری است که کار اجرایی، سخت ، پر مانع و ناهموار است. مجلس با قانون گذاری‌های مسئله محور خود می‌تواند سنگلاخها و موانع را از سر راه دولت بردارد. این کمک و همکاری از وظایف مجلس و از اقداماتی است که دولتها را به کاربیشتر تشویق می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی پیش در آغاز جلسه درس خارج فقه، با شرح روایتی درباره توصیه پیامبر اعظم(ص) خطاب به جناب ابوذر، ضمن انتقاد به ثبت‌نام بی‌محابای برخی افراد در انتخابات مجلس، تاکید کردند: هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. باید دید که آیا می‌توانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است» امیدواریم این توصیه حکیمانه رهبر معظم انقلاب به داوطلبان نمایندگی مجلس مورد توجه و نظر تمام ملت قرار گیرد و مردم در آزمون بزرگ انتخابات پیروز و سربلند پرچم مردم سالاری دینی را به اهتزار در آورند. (خ-۱۳۸۹)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *