آیت الله محمد رضا فاکر (ره)

محمد رضا فاکر

تولد و دوران‌ کودکی‌:
حضرت‌ حجه الاسلام و المسلمین محمد رضا فاکر در سال‌ ۱۳۲۴ در مشهد مقدس‌ و در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ و ارادتمند به‌ ساحت‌ بلند علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا(سلام الله علیه) چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.

دوران‌ تحصیل‌:
حجه‌الاسلام‌ فاکر به‌ دلیل‌ شغل‌ پدرش‌، به‌ اتفاق‌ دیگر اعضای‌ خانواده‌ مدتی‌ به‌ اصفهان‌ آمد و در آنجا ضمن‌ طی‌ نمودن‌ دروس‌ دوره‌ ابتدایی‌، با بخشی‌ از دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ حوزه‌ آشنا شد. سپس‌ به‌ مشهد بازگشت‌ و تحصیلات‌ خود را به‌ صورت‌ جدی‌ در کنار مرقد علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا(ع‌) پی‌ گرفت‌ و پس‌ از چندی‌ دوره‌ مقدمات‌ را در خدمت‌ ادیب‌ نیشابوری‌ به‌ پایان‌ برد.
او در سال‌ ۱۳۴۳ پس‌ از طی‌ نمودن‌ بخشی‌ از دروس‌ دوره‌ سطح‌ به‌ قم‌ آمد. در قم‌، باقیمانده‌ شرح‌ لمعه‌ را خواند و سپس‌ در دروس‌ رسائل‌، مکاسب‌ و کفایه‌ استادان‌ مشهور زمان‌ خود شرکت‌ کرد. سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ رفت‌ و در این‌ میان‌ از شرکت‌ در دروس‌ جنبی‌، همچون‌ تفسیر نیز غافل‌ نماند.

استادان‌ و دوستان‌:
حجه‌الاسلام‌ فاکر در طول‌ سالهای‌ تحصیل‌ به‌ خدمت‌ استادان‌ بسیاری‌ شرفیاب‌ شد. او که‌ دروس‌ مقدمات‌ را بیشتر نزد مرحوم‌ ادیب‌ نیشابوری‌ فرا گرفته‌ بود، برای‌ فراگیری‌ شرح‌ لمعه‌ به‌ نزد مرحوم‌ مدرس‌ یزدی‌ رفت‌ و بخشهایی‌ از شرح‌ لمعه‌ را نزد او آموخت‌. در قم‌، باقیمانده‌ شرح‌ لمعه‌ را نزد حضرات‌ آیات‌ صلواتی‌ و دوزدوزانی‌ آموخت‌ و در درس‌ مکاسب‌ آیه‌الله‌ خزعلی‌ و آیت‌الله‌ العظمی‌ فاضل‌ لنکرانی‌ شرکت‌ کرد، ضمن‌ اینکه‌ رسائل‌ را نزد آیه‌الله‌ العظمی‌ نوری‌ همدانی‌ می‌خواند.
حجه‌الاسلام‌ فاکر در درس‌ کفایه‌ الاصول‌ مرحوم‌ آیه‌الله‌ سلطانی‌ طباطبایی‌ و آیه‌الله‌ العظمی‌ فاضل‌ لنکرانی‌ شرکت‌ کرد و سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ راه‌ یافت‌. او در این‌ دوره‌ بیشتر در درس‌ آیه‌الله‌ العظمی‌ گلپایگانی‌(ره‌) و آیه‌الله‌ العظمی‌ وحید خراسانی‌ شرکت‌ کرد. همچنین‌ در زمینه‌ تفسیر، به‌ درس‌ آیه‌الله‌ مشکینی‌ می‌رفت‌. او در طی‌ سالهای‌ تحصیل‌ در دروس‌ اخلاق‌ استادان‌ خود نیز شرکت‌ جدی‌ داشت‌.
حجه‌الاسلام‌ فاکر در طی‌ سالهای‌ تحصیل‌ خود با طلاب‌ و فضلای‌ بسیاری‌ رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ که‌ از آن‌ جمله‌ شهید شیخ‌ عباس‌ شیرازی‌ و حجج‌ اسلام‌ هادی‌ مروی‌، آقا ضیاء مسجد جامعی‌ و محمد حسین‌ امراللهی‌ را می‌توان‌ نام‌ برد.

فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌:
حجه‌الاسلام‌ فاکر در سالهای‌ تحصیل‌ خود، بسیاری‌ از دروسی‌ را که‌ آموخته‌ بود، تدریس‌ می‌کرد و پس‌ از آن‌ نیز، سالها به‌ این‌ امر مهم‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ اشتغال‌ داشت‌.
او تقریرات‌ دروس‌ خارج‌ را نگاشته‌ و در طول‌ سالهای‌ تحصیل‌ و پس‌ از آن‌ بارها به‌ مناطق‌ مختلف‌ سفرهای‌ تبلیغی‌ و سیاسی‌ کرده‌ است‌.

فعالیتهای‌ سیاسی‌:
حجه‌الاسلام‌ فاکر از مبارزان‌ خستگی‌ناپذیر سالهای‌ پیش‌ از انقلاب‌ و از مدافعان‌ اصلی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ شمار می‌آید. او مبارزات‌ خود را در دوره‌ای‌ آغاز کرد که‌ در مشهد به‌ خواندن‌ ادبیات‌ مشغول‌ بود. در آن‌ زمان‌ او بسیاری‌ از اعلامیه‌های‌ امام‌(ره‌) را در حجره‌ خود تکثیر و یا از روی‌ آن‌ می‌نوشت‌ و سپس‌ آن‌ را به‌ طور مخفیانه‌ بر در و دیوار شهر نصب‌ می‌کرد یا به‌ اطلاع‌ دیگر هواداران‌ انقلاب‌ می‌رساند.
او نخستین‌ بار در سال‌ ۱۳۴۱ دستگیر و روانه زندان‌ شد و دومین‌ بار در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بازداشت‌ شد و در زندان‌ با حضرت‌ آیه‌الله‌ خامنه‌ای‌، آشنا شد. رژیم‌ شاه‌ آنها را به‌ بیگاری‌ کشیده‌ بود تا آنها ضمن‌ این‌ کارها، تحمل‌ و صبر خود را از دست‌ بدهند.
او دیگر بار در اوایل‌ سال‌ ۱۳۵۲ دستگیر و روانه‌ زندان‌ شد. و تا آخر سال‌ ۱۳۵۵ در زندان‌ بسر برد علت‌ آن‌ هم‌ سخنرانی‌ وی‌ در نهاوند بر ضد رژیم‌ شاه‌ و افشاگری‌ عملکرد آن‌ رژیم‌ مزدور و همکاری‌ با گروه‌ ابوذر بود. رژیم‌ شاه‌ پس‌ از انتقال‌ وی‌ از مشهد به‌ تهران‌ او را روانه‌ زندان‌ کرد.
از فعالیتهای‌ مهم‌ حجه‌الاسلام‌ فاکر طرح‌ مرجعیت‌ امام‌(ره‌) به‌ همراه‌ بسیاری‌ از استادان‌ و فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، پس‌ از درگذشت‌ آیه‌الله‌ العظمی‌ حکیم‌(ره‌) بود. او در این‌ زمینه‌، تصمیم‌ گرفت‌ طی‌ سفری‌ به‌ خرمشهر و آبادان‌ و زاهدان‌ و… علمای‌ آن‌ دیار را با تصمیم‌ فوق‌ آشنا کند و برای‌ این‌ کار عزم‌ سفر کرد و ضمن‌ ارائه‌ آخرین‌ اطلاعات‌ و اخبار در باره‌ نهضت‌ مردم‌ ایران‌، آنان‌ را از تصمیم‌ علمای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ آگاه‌ ساخت‌.
فعالیتهای‌ وی‌ به‌ پیش‌ از انقلاب‌ منحصر نماند. پس‌ از انقلاب‌ نیز وی‌ همواره‌ مدافع‌ نظام‌ بود و مدتی‌ نیز به‌ عنوان‌ نماینده‌ امام‌(ره‌) در سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ ایفای‌ نقش‌ می‌پرداخت‌. او چند دوره‌ به‌ نمایندگی‌ از مردم‌ مشهد در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ حضور یافت‌ و در سالهای‌ ظهور خط‌ نفاق‌ و لیبرالیسم‌، همواره‌ به‌ افشای‌ ماهیت‌ پلید آنان‌ می‌پرداخت‌ که‌ از این‌ رهگذر، بارها مورد حمله‌ گروههای‌ به‌ اصطلاح‌ اصلاح‌ طلب‌ قرار گرفت‌ او پس‌ از انقلاب‌ لااقل‌ سه‌ بار مورد سوء قصد ضدانقلاب‌ قرار گرفت‌ که‌ از همه‌ آنها جان‌ سالم‌ به‌ در برد.
حجه‌الاسلام‌ فاکر در پیش‌ و پس‌ از انقلاب‌ با جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ بوده‌ است‌ و امضاء او در زیر بسیاری‌ از اعلامیه‌ها و بیانیه‌های‌ مهم‌ آن‌ مرکز به‌ چشم‌ می خورد.

حجه الاسلام والمسلمین فاکر ‌از اعضای جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم در بیست و یکم بهمن ۱۳۸۸ برابر با بیست و پنجم صفر ۱۴۳۱ دعوت‌ حق‌ را لبیک‌ گفت‌ و به‌ ملکوت‌ اعلی‌ پیوست‌.
«روحش‌ شاد و یادش‌ گرامی باد»